کرونا معظل اصلی آکنه و جوش صورت ما

اشتراک گذاری :

بعد از گذشت بیش از سه سال از شروع ویروس کرونا و گسترش این بیماری ، استرس و تب و تاب و ترس از بیماری نیز کم شده است. در روزها حتی ماه های اولیه به دلیل ناشناخته بودن این ویروس که اپیدمی شده بود و ترس از بیماری و مرگ بر سر ما سایه افکنده بود ، ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی کننده ، البته با توکل بر خدا تنها کورسوی امید پیشگیری از ویروس کووید 19 بود. کم کم با گذشت زمان و ساخت واکسن های مختلف و پایین آمدن آمار ابتلا و مرگ و میر ، همگان به آرامشی نسبی دست یافته ایم. اما در این بین ورود ویروسهای جهش یافته از سراسر دنیا نشان می دهد که هنوز که هنوزه کرونا با ما زیست می کند و کماکان همان ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده مانند الکل بهترین دوست و یار ما هستند که می توانند ما را ایمن نگه دارند.  

ماسکنه چیست

استفاده از ماسک در محل کار گاهاً به 12 ساعت در روز یا بیشتر هم می رسد که باید حتماً تعویض های مکرر انجام گیرد تا مشکلات بعدی رخ ندهد. در مواقعی که استفاده از ماسک برای طولانی مدت ضروری است ، شاهد آکنه هایی هستیم که در اثر اصطکاک یا فشار روی پوست ایجاد می شوند ، تحت عنوان maskne  . ماسکنه ، آکنه و جوش های پوستی نظیر جوش غرور بوده ، با این تفاوت که منشاء هورمونی ندارد. به این علت که استفاده از ماسک برای طولانی مدت باعث تعریق و رطوبت پوست می گردد و حساسیت پوست اطراف دهان به علت رطوبت و بخار و ذرات بزاق و مخاط داخل ماسک می باشد که فولیکول های موی زیر پوست را تحریک کرده و باعث بسته شدن منافذ پوست صورت می گردد.

کرونا و جوش

بعلاوه باکتری های ریز در زیر ماسک با اصطکاک ماسک و پوست به درون پوست نفوذ می کنند و در نتیجه شاهد التهاب و آکنه هستیم. همچنین ممکن است حساسیت مواد موجود در ماسک در نواحی در تماس با ماسک ، شاهد پوسته ریز و قرمزی و کهیر و خارش و سوزش باشیم. البته ماسکنه می تواند علاوه بر جوش زیر پوستی ، عامل ایجاد یا در برگیرنده و تشدید کننده مشکلات دیگر پوستی باشد ، نظیر تشدید آکنه ، بروز جوش سرسیاه ، تشدید علائم روزاسه و نیز ابتلا به درماتیت تماسی در اثر تماس ماسک با صورت و ایجاد فولیکولیت که عفونت باکتریایی فولیکول مو همراه با خارش و یا درد می باشد.

راهکارهای پیشگیری از ایجاد جوش و ماسکنه :

1. تمیز نگه داشتن ماسک و تعویض مداوم آن و در صورت استفاده از ماسک پارچه ایی برای شستشو و ضدعفونی سعی کنید از موادی استفاده کنید که معطر نباشند. همچنین شستن ماسک باید به صورت شستشوی کامل تمام قسمتهای ماسک آن به مدت 20 ثانیه با آب داغ و صابون باشد که البته محلول های شوینده نیز در از بین بردن میکروبها نقش بسزایی دارند. به منظور خشک کردن می توان ماسک یا از دستگاه خشک کن یا از اشعه ماوراء بنفش نور مستقیم خورشید استفاده کرد.

*** انتخاب ماسک مناسب: استفاده از ماسک پارچه ایی بهترین گزینه می باشد چرا که گرما و رطوبت را به راحتی عبور می دهد و از تعریق جلوگیری می کند.

شوینده های پوست

2. استفاده از شوینده مناسب پوست صورتتان که موجب خشکی پوست نگردد. ازین رو شوینده ها ترجیحاً باید فاقد مواد شیمیایی مانند آلومینیوم و رتینل استات و پلی اتیلن و دارای سالیسیلیک اسید باشند و بدین منظور شستشوی صورت 2 بار در روز در صبح و شب قبل از خواب ضروری است. لازم به ذکر است که برای لایه برداری صورت ، حتماً با پزشک مشورت کنید ، به دلیل اینکه لایه برداری امکان بیشتر شدن التهاب های پوستی را دارد و در نتیجه پوست مستعد ایجاد جوش و آکنه می گردد.

پیشنهاد ما مراجعه به کلینیک زیبایی برای انجام فیشیال و پاکسازی پوست به منظور حذف سلول های مرده پوست و باکتری از صورت و نیز درمان آکنه است که می تواند بهترین تصمیم باشد.

پاکسازی پوست صورت در رشت

3. استفاده از کرم های مرطوب کننده ساده و سبک برای جلوگیری از خشکی پوست و ایجاد رطوبت لازم برای پوست را فراموش نکنید. علاوه بر این مرطوب کننده ها بعنوان سدی در مقابل ورود باکتری و میکروب و مواد محرک به داخل ماسک عمل می کنند. بدین ترتیب عملاً جایی برای رشد باکتری و ایجاد آکنه نخواهد بود.

4. رعایت رژیم غذایی مناسب : یکی از علائم کرونا تب بوده که نشانه یک نوع عفونت در بدن است و عفونت موجب تجمع مواد سمی در بدن ، اختلالات گوارشی و تعادل آب در بدن می شود. بدین جهت برای جلوگیری از بیماری عفونی نظیر کرونا ، رژیم غذایی بسیار مهم می باشد. چنانچه می توانید با نوشیدن مایعات فراوان نظیر آب سالم ، شیر و دوغ به دفع سموم از بدن کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشید. همچنین استفاده از مواد غذایی غنی از مواد مغذی و غذاهای مناسب برای درمان آکنه ، غذای سرشار از پروبیوتیک و فیبر و غذای پر ویتامین A (مانند کلم ، هویج ، اسفناج و سیب زمینی) و غذاهای پر از آهن و پروتئین ارگانیک مانند گوشت و مرغ ارگانیک و ماهی قزل آلا مناسب می باشد. 

کلینیک زیبایی رشت

از طرف دیگر موادی نظیر آهن ، روی و ویتامین های A ، D  و E به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و علاوه بر آن ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و در فندق ، بادام ، گردو ، اسفناج ، کلم پیج ، سیب زمینی و سویا و نیز روغن های فندق ، بادام ، آفتابگردان و کانولا یافت می شود. همچنین ویتامین D هم در ماهی چرب ، تخم مرغ و لبنیات موجود است. از ویتامین های دیگر می توان به ویتامین C اشاره کرد که یک آنتی اکسیدان قوی بوده و در جذب آهن کمک بسزایی دارد و در سبزیجات و میوه ها نظیر مرکبات ، لیمو ، کیوی ، هندوانه ، توت فرنگی و صیفی جات نظیر گوجه فرنگی ، سیب زمینی و ... به وفور یافت می شود.

ویتامین های گروه B هم در افزایش سوخت و ساز بدن موثر بوده و در سبزیجات تیره ، لبنیات ، میوه ، گوشت ، جگر ، زرده تخم مرغ و ... یافت می شود. همچنین مصرف غذاهای چرب ، قندها ، غذاهای فرآوری شده و سرخ شده و نوشیدنی های حاوی شکر را از برنامه غذایی خود حذف کنید تا تاثیرات منفی آنها از روی پوست برداشته شده و در نتیجه پوستی سالم و شاداب داشته باشید.

5- عدم استفاده از کرم های سنگین و استفاده از کرم و لوسیون سبک و کنترل کننده روغن می تواند کمک کننده باشد. بدین لحاظ افراد با پوست های چرب و مختلط باید در انتخاب کرم پودر خود دقت بیشتری نمایند . چرا که پوست های چرب مستعد جوش می باشند و اشتباه در انتخاب کرم پودر نیز این مسئله را دو چندان می کند. همچنین همیشه تاریخ انقضای محصولات آرایشی و بهداشتی خود را کنترل کنید و از برندهای ناشناس و نامرغوب استفاده نکنید تا شاهد عوارض آن نباشید. حتماً حتماً قبل از خواب صورت خود را از هر نوع آلودگی و مواد آرایشی پاک کرده و نیز پدها و برس های آرایشی خود را تمیز نگه دارید و زود به زود عوض کنید و حتماً با آب ولرم و مایع دستشویی شستشو دهید.

6- اگر پوست شما جزء پوستهای حساس بوده و از قبل قرمز می باشد، می توانید از محصولات مراقبت از پوست نظیر مواد تسکین دهنده ضد التهاب مانند عصاره آمارانت ، عصاره آلوئه ورا ، عصاره کالاندولا و عصاره شیرین بیان و ... استفاده کنید. همچنین در صورت آسیب قبلی سد پوست  نیز می توانید از محصولات حاوی سرامیدها، روغن های گیاهی و کلسترول استفاده کنید. لازم به ذکر است که در صورت حساسیت به ماسک ، از ماسک های مارک دیگر استفاده کنید. از طرف دیگر برای کاهش تو رفتگی پوستی و آسیب دیدگی ، موقعیت ماسک را برای کاهش فشار موضعی تغییر دهید.

ماسک لایه بردار

7- کاستن بار روی پوست: به منظور ثبات دادن به پوست می توان از طریق گیاهخواری بطور موثر باری از روی پوست کاست. همچنین با کم کردن حجم آرایش نیز به این امر کمک کرد ، به دلیل اینکه زمانی که ماسک می زنید ، آرایش قابل مشاهده نیست و فقط بار اضافی روی پوست می باشد. همچنین باید به این مسئله توجه داشته باشید که آرایش های غلیظ و سنگین مخصوص عروسی و مهمانی است و کرم پودرهای برند هم نباید روزانه بیش از اندازه استفاده شود.

بیشتر بخوانید : جوش سرسیاه چیست و چگونه درمان می شود ؟

درمان ماسکنه:

در صورت ابتلا به ماسکنه ، می توان از فرآورده های بدون تجویز پزشک و یا کرم های مراقبت پوستی و محلول های موجود در داروخانه ها برای درمان آکنه استفاده نمود. اما در صورتیکه بعد از 7 تا ده روز پوست بهبود نیافت ، مراجعه به پزشک ضروری است . به دلیل اینکه این نوع آکنه بعد از ده روز با علائم التهاب به لک پوستی تبدیل می گردد و درماتیت اطراف دهان و بینی نیز در تشخیص افتراقی قرار می گیرد. لذا به پزشک مراجعه کرده تا درمان مناسب آن را داشته باشید. لازم به ذکر است که درمان این نوع آکنه متفاوت بوده و در برخی مشکلات پوستی باید از آنتی بیوتیک موضعی استفاده کرد.

راه های پیشگیری از کرونا

از آن گذشته استفاده از مرطوب کننده ها چه در پیشگیری و چه در درمان بسیار کمک کننده است. بدین منظور ژل مرطوب کننده برای پوست چرب، لوسیون برای پوست معمولی و مختلط و کرم مرطوب کننده برای پوست خشک توصیه می گردد.

نکته:

در صورتی که در خارج از قسمت بینی ، گونه و چانه شما ، جوش شدید ایجاد شد ، این امکان وجود دارد که به دلیل استرس ، تغییر رژیم غذایی یا ناشی از نور شدید آفتاب در طولانی مدت باشد. لذا اقدامات پیشگیرانه برای بهبود علائم لازم است.

توصیه به کادر درمان:

توصیه اول شست و شوی صحیح صورت با شوینده های ملایم که باید متناسب با نوع پوست انتخاب و تهیه شده باشد . توصیه دوم برداشتن ماسک بعد از 4 ساعت استفاده مداوم ، در فضایی امن و سرباز یا حتی اتومبیل شخصی و سالن های با سقف بلند که کسی در آن حضور نداشته باشد ، به مدت 15 دقیقه با رعایت فاصله 4 متری می باشد که به پوست فرصت سازگاری با محیط و تنفس می دهد. همچنین بهتر است بعد از حدود دو ساعت استفاده از ماسک ، آن را تعویض کنید.

کلینیک زیبایی در رشت

پیشگیری از ماسکنه :

از موارد جلوگیری از ماسکنه می توان به رعایت بهداشت ، استفاده از شوینده های متناسب با پوست ، شستشوی ماسک های پارچه ای و تعویض مداوم ماسک های یکبار مصرف ، عدم آرایش سنگین زیر ماسک ، عدم استفاده از ماسک های سفت و خشن و استفاده از مرطوب کننده اشاره داشت. همچنین هر 4 ساعت ، به مدت 15 دقیقه ماسک را از روی صورت بردارید تا پوست تنفس داشته باشد.

* استفاده از پاک کننده : به منظور انتخاب پاک کننده پوست ، باید از پاک کننده هایی استفاده کنید که ملایم بوده تا چربی اضافی ، آلودگی ها و باکتری ها را از روی سطح پوست پاک کند و همچنین این پاک کننده ها باید فاقد الکل ، عطر یا ادکلن باشند ، چرا که این مواد باعث خشک شدن سطح پوست شده و احتمال ابتلا به ماسکنه را دو چندان می کند. همچنین در صورتی که دچار ماسکنه شدید ، به منظور درمان می توانید از پاک کننده های پزشکی همچون پروکسید بنزول استفاده کنید.

محصولات مراقبت از پوست

* استفاده از مرطوب کننده : لازم است بدانید که پوست پس از شستشو باید آب رسانی شود ، لذا پس از پاک و تمیز کردن پوست از آلودگی ها ، باید از مرطوب کننده استفاده کنید تا پوست خشک نشود که البته در درمان ماسکنه نیز موثر می باشد. از طرف دیگر در صورت خشک بودن ماسکنه شما و به دلیل زخمی بودن پوست، کرم کورتیزون کار ساز است که بعد از آن حتماً از مرطوب کننده حاوی سرامید استفاده کنید.

**محصولات موجود در بازار ممکن است به کاهش التهاب و کوتاه شدن طول عمر آکنه کمک کنند، اما برای انتخاب درست و درمان مناسب می توانید ، به یک متخصص پوست مراجعه کنید یا با یک مشاوره مجازی alma.skin.care با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی رشت محصولات مناسب پوست خود را انتخاب کنید. **

بیشتر بخوانید : از بین بردن جای جوش صورت

آیا بیماری کرونا پوست شما پیر کرده است ؟

در اوایل شیوع کرونا بسیاری از ما حدودا چندین ماه از منزل بیرن نیامدیم و پس از آن که ازین حبس طولانی مدت رهایی یافتیم ، ممکنست از تغییرات چهره خود توسط دوستان و آشنایان مطلع شویم. از آنجا که پاندمی کرونا همراه با استرس زیادی بود و این استرس بر پوست ما تاثیر منفی گذاشت و باعث ایجاد چین و چروک و خطوط پوستی جدید شد. بنابراین آیا پوست ما در اثر کرونا پیر شده است یا تنها این احساس را داریم ؟ می توانیم بررسی کنیم. با توجه به اینکه ممکنست درباره روند پیری بیش از اندازه فکر کرده باشیم ، این امکان وجود دارد که اوایل کرونا ، به دلایل زیر دوران بسیار سختی برای پوست ما بوده باشد.

کرونا و پیری پوست

اولین مورد استرس ناشی از بیماری کروناست ، این بیماری ناشناخته که بسیاری از افراد را به کام مرگ کشاند ، منجر به استرس زیاادی در افراد شد که مطالعات انجام شده نشان می دهد که استرس با پیری زودرس مرتبط است و استرس مزمن باعث افزایش التهاب و تسریع علائم پیری همچون چین و چروک می گردد. مورد بعدی به دلیل ماندن در منزل بیش از اندازه و همچنین نگاه کردن بیش از اندازه به خود در آینه است که موجب می شود تا موارد و مشکلات پوستی را که قبلا متوجه  نشده ایم ، با تمرکز در آینه ببینیم.

نظر به اینکه وسایل الکترونیکی همچون کامپیوتر ، تبلت و موبایل دارای نور آبی بوده و از آنجا که ماندن در خانه در دوران کرونا باعث شد تا با این وسایل بیشتر سر و کار داشته باشیم ، لذا پیری زودرس و هایپرپیگمانتاسیون در اثر استفاده از این وسایل و تابیدن نور آبی بر روی پوست بخصوص در نواحی دور چشم زودتر به سراغمان آمد. ازین رو جدا از استفاده از کرم ضد آفتاب در زمان خارج شدن از منزل باید در منزل هم از این کرم استفاده کنیم. عامل مهم بعدی ورزش نکردن در زمان شیوع بیماری کروناست که بسیاری از برنامه های روزمره ما را به هم زد و دور شدن از ورزش یکی ازین موارد است.

با توجه به اینکه ورزش به افزایش گردش خون و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می کند ، ازین رو ظاهر پوست بهبود می یابد و از طرفی ورزش با افزایش وزن هم مقابله می کند که می تواند باعث التهاب و تسریع علائم پیری گردد. مورد مهم بعدی تغییر رژیم غذایی به مصرف کربوهیدرات تصفیه شده و شکر فراوان در دوران کروناست که متخصصان توصیه می کنند از سبزیجات و میوه بیشتری برای جلوگیری از آسیب به پوست و پیشگیری از پیری زودرس کمک بگیرید.

بررسی مطالعات درباره آکنه در دوران کرونا

زمانی که هشدار جهانی اپیدمی ویروس کرونا به تمام مردم جهان رسید ، همه به فکر راه های ایمنی برای عدم ابتلا به بیماری کرونا شدند که از آن جمله استفاده از ماسک صورت بود و از آنجا بیشترین افراد در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا پزشکان و پرستاران و دیگر کارکنان بخش درمان هستند که در شرایط تماس مستقیم با بیمار کار می کنند و بصورت تمام وقت ماسک بر روی صورت آنها می باشد و با مشکلات ناشی از ماسک نظیر ماسکنه درگیر هستند. ازین رو مطالعات زیادی بر روی این افراد و ارتباط ماسک و ایجاد ماسکنه یا همان آکنه و جوش انجام گرفت.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

بطور کل ماسک به منظور پوشش دهان و بینی بکار می رود که بند آن به دور گوش بسته شده و شامل انواع مختلفی می باشد از ماسکهای پارچه ای گرفته تا N95  و ماسک جراحی. با توجه به اینکه کارکنان بخش بهداشت اجبارا از ماسک به مدت طولانی استفاده می کنند لذا با واکنش های نامطلوب پوستی شامل آکنه ، خارش ، صدمه فشاری و بثورات پوستی مواجه هستند. درباره ماسکنه یا آکنه اینگونه می توان توضیح داد که بعلت اصطکاک ناشی از برخورد پوست با ماسک که با تعریق پوست همراه است ، آکنه ایجاد می شود.

لازم به توضیح است که آکنه سومین درماتوز پوستی رایج است که در اثر التهاب یا حتی بسته شدن منافذ پوست رخ می دهد و جوش های سرسفید و سرسیاه تشکیل می شود و ماسکنه نیز در افراد با سابقه آکنه ولگاریس بیشتر رخ می دهد. بدین منظور مطالعه ای بر روی افرادی که بطور منظم از ماسک استفاده می کنند ، نشان داده که 59 درصد دچار آکنه شده اند و مطالعه دیگری هم مشخص کرده که در بین کارکنان بخش بهداشت در حدود 12 نفر در مدت 20 روز به آکنه مبتلا شده اند. مطالعه دیگری بر روی پرسنل بیمارستان در چین نشان داده که 97 درصد در اثر استفاده از ماسک در دوران کرونا دچار آکنه شده اند که بیشتر آنها نیز به درمان آکنه دارند.

به منظور درمان آکنه ایزوتروتینوئین یا اکوتان بعنوان داروی خوراکی به بیماران داده می شود تا باعث کاهش چربی پوست شده و آکنه درمان گردد ، اگرچه تصور می شود که به دلیل خشک شدن غشای مخاطی در اثر استفاده از این دارو ، ابتلا به ویروس کرونا را از راه مخاط بینی افزایش می یابد اما مطالعات نشان داد که این دارو با کاهش گیرنده های ACE2 در برابر ویروس کرونا مقابله کرده و ورود این ویروس را به سلولهای حساس بدن کاهش می دهد. البته با توجه به قابل بحث بودن این درمان برای آکنه ، تحقیقات در این باره همچنان ادامه دارد.

از جمله خدمات زیبایی مورد نیاز شما بانوان عزیز در کلینیک زیبایی آلما در رشت می توان به لیزر موهای زائد، پاکسازی پوست ، پارافین تراپی ، آنزیم تراپی ، هایفوتراپی ، آراف تراپی و ... نام برد. جهت مشاوره حضوری به آدرس : منظریه - چهار راه ولیعصر - ساختمان کریم - بالای درمانگاه شبانه روزی منظریه-طبقه 5 – واحد 12 مراجعه نمایید و یا جهت  اطلاعات بیشتر با شماره تماس :01332662196 - 01332006295 - 09125396478 تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه