کربوکسی تراپی چیست

اشتراک گذاری :

امروزه که جوانسازی پوست و خدمات زیبایی جزو روتین بانوان و حتی آقایان شده ، روشهای مختلفی در این زمینه ابداع شده است که یکی از این روشها کربوکسی تراپی می باشد. کربوکسی تراپی یک متد غیر تهاجمی با استفاده از گاز کربن دی اکسید است که به عمق پوست تزریق می گردد تا گردش خون و اکسیژن رسانی در سلولها افزایش یابد. چنانچه قدمت کربوکسی تراپی به دهه 1930 میلادی بر می گردد و روش امروزی آن در دهه 1990 از کشور فرانسه به جهان معرفی شد. ازین رو تحقیقات نشان داده که تاثیر این روش بسیار زیاد بوده اما عوارض کمی داشته که نشانه موفق بودن و محبوبیت کربوکسی تراپی در بین عموم می باشد.

کربوکسی تراپی چیست 

می توان گفت کربوکسی تراپی نوعی مزوتراپی بوده که در تمام دنیا برای جوانسازی پوست و رفع مشکلات پوستی در حال استفاده می باشد و برای بسیاری از نواحی بدن همچون پا ، باسن و بازو جهت کاهش سلولیت قابل انجام است. همچنین از کربوکسی تراپی در پلک ، صورت ، گردن ، دست ها و شکم نیز استفاده می شود و  برای نواحی ظریف همچون زیر چشم قابل انجام است که سبب کاهش چین و چروک و تیرگی زیر چشم می گردد. و عملکرد آن بدین صورت است که با افزایش غیر طبیعی گاز کربن دی اکسید در زیر پوست ، اکسیژن بافت کاهش می یابد و سلولها را برای دفع این گاز وادار به پاسخ می کند.

کربوکسی تراپی چیست

مکانیسم روش  کربوکسی تراپی:

گاز دی اکسید کربن گازی غیر سمی بوده و هر روزه در بدن تولید شده و وارد خون گردیده سپس از ریه ها دفع می گردد. حتی اگر مستقیماً وارد رگ شود به راحتی دفع شده و آمبولی ایجاد نمی کند. چنانچه با ورود این گاز به بافت ، CO2 با مولکولهای آب واکنش داده و اسید کربنیک مولکولی را تشکیل می دهد که PH بافت را کم می کند. با توجه به اثر بور هر چه PH کمتر ، پیوند هموگلوبین و اکسیژن ضیعف تر می گردد ، لذا هموگلوبین خون به دلیل تمایل بالا به دی اکسید کربن ، اکسیژن آزاد کرده و به دی اکسید کربن متصل می گردد و در نهایت باعث تراکم بالای اکسیژن در بافت می گردد. 

لازم به توضیح است که مکانیسم واکنشی سلولهای بدن این گونه عمل می کند که با افزایش گردش خون ، ترنسفر اکسیژن در این ناحیه افزایش می یابد ، مویرگ جدید ایجاد شده که به تولید کلاژن و الاستین در این ناحیه کمک می کند و جوانسازی پوست را رقم می زند. بدین ترتیب کربوکسی تراپی حدود 30 دقیقه به طول می انجامد و محدودیت سنی ندارد و با سوزنهای بسیار ریز ، گاز co2 به عمق پوست تزریق شده و پس از انتشار ، بدن شروع به فعالیت و مکانیسم جبرانی می کند. همچنین طول درمان 4 تا 8 جلسه یک هفته در میان می باشد .

دستگاه کربوکسی تراپی

فواید کربوکسی تراپی:

کربوکسی تراپی با بهبود قابلیت کشسانی پوست ، از پیری زودرس و چین و چروک جلوگیری می کند. چنانچه افزایش گردش خون ، باعث تغذیه مناسب و اکسیژن رسانی به سلولهای پوست می گردد. لازم به ذکر است در حین انجام کربوکسی تراپی ، آسیبی به بافتهای بدن نمی رسد ، چرا که روشی کاملاً ایمن می باشد. از فواید دیگر کربوکسی تراپی می توان به رفع چربی های موضعی پوست ، سفت و صاف شدن پوست، افزایش تولید کلاژن پوست ، درمان تیرگی زیر چشم ، درمان جای آکنه ، بهبود چین و چروک و افتادگی پوست ، برطرف کردن خطوط ریز خنده و خط خنده ، درمان سلولیت ، بهبود ترک های پوستی ، رفع سیاهی و تیرگی دور چشم و نیز جوانسازی پوست  و .... اشاره داشت.

کاربردهای کربوکسی تراپی :

- سلولیت و کربوکسی تراپی :

سلولیت ، حالتی از پوست است که ناهموار بوده و دارای برآمدگی و فرورفتگی به مانند حفره های پنیری می باشد که بیشتر در نواحی ران ، باسن، بازو ، ساعد و اطراف سینه دیده می شود و برای افراد مبتلا خیلی خوشایند نیست و دلیل ایجاد آن نیز بزرگتر شدن توده های چربی در بین بافت پوست و عضلات می باشد. بدین منظور کربوکسی تراپی یکی از روشهای درمان سلولیت بوده و مکانیسم این روش برای سلولیت به این صورت است که با حمله به سلولهای چربی آنها را تخریب می کند. 

همچنین کربوکسی تراپی با افزایش گردش خون به دفع بهتر چربی کمک کرده تا سلولیت را درمان کند. اما برای جوابدهی بیشتر و ماندگاری نیاز به تکرار و تداوم جلسات دارد به این صورت که 6 تا 10 جلسه با فاصله یک هفته.

البته از درمانهای دیگر کلینیکی سلولیت می توان به آراف تراپی و میکرونیدلینگ اشاره کرد که آراف تراپی با استفاده از امواج رادیویی ، و ارسال گرما به زیر پوست باعث از بین رفتن چربی های زیر پوستی می گردد. در روش میکرونیدلینگ نیز با استفاده از دستگاه ، حفره های ریز روی پوست ایجاد شده و داروهای خاصی نظیر مواد مزو به پوست از طریق شکافهای ایجاد شده وارد می شود تا با تولید کلاژن ، بافت پوست ترمیم شود. البته بطور کل باید بدانید که سلولیت به طور کامل از بین نمی رود اما روش کربوکسی تراپی در کاهش سلولیت و بهبود ظاهری پوست نقش مهمی دارد .

- تیرگی چشم و کربوکسی تراپی:

تیرگی زیر چشم دلایل بسیاری داشته که احتقان خون مویرگی یکی از آنها بوده و بدین معناست که سرعت جریان خون در مویرگهای پلک پایینی کاهش یافته و در روند اکسیژن رسانی اختلال بوجود می آید. بدین ترتیب برای رفع مشکل تیرگی دور چشم ، روش کربوکسی تراپی انجام می شود که با تزریق CO2 به زیر پوست ، اکسیژن به ناحیه مورد نظر بیشتر جذب شده ، شبکه مویرگی پلک پایین بهبود یافته و جریان خون هم افزایش می یابد و با افزایش کلاژن پوست جوان تر و شاداب تر می شود. البته پس از تزریق پلک متورم می شود ، اما پس از گذشت ده دقیقه و جذب گاز ، ظاهر فرد طبیعی می شود.

کربوکسی تراپی

- برای درمان ترک و استریا :

استریا به ترک های پوستی گفته می شود که به صورت خطوط موازی شکل گرفته و بافت و رنگ متفاوتی از بنفش تا خاکستری و صورتی نسبت به پوست دارد و ممکن است با علائمی نظیر خارش و درد با تورفتگی هنگام لمس همراه باشد. با این همه استریا خطرناک نبوده و در اثر گذشت زمان بخودی خود از بین می رود و شایع ترین مناطق استرچ مارک ، نواحی شکم ، سینه ، بازو ، ران و باسن می باشد. از دلایل ایجاد استریا می توان به کشیدگی پوست ، افزایش یا کاهش وزن ناگهانی و افزایش هورمون کورتیزون تولید شده توسط غدد آدرنال و ... که همگی باعث از دست دادن قابلیت کشسانی پوست می گردند ، اشاره کرد.

برای درمان استریا نیز می توان از کربوکسی تراپی کمک گرفت که در این روش ، با ایجاد مویرگ جدید گردش خون در این ناحیه افزایش می یابد و روشی  کمک کننده برای ترمیم پوست است.  همچنین کربوکسی تراپی برای رفع ترک های بعد از حاملگی بسیار نتیجه بخش است و با انجام 4 تا 10 جلسه ماهی یکبار به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

- کربوکسی تراپی و جای جوش:

جوش و آکنه ، در اثر تجمع باکتری موجود روی پوست و چربی های اضافی و همچنین سلول های مرده در روزنه های پوست و بسته شدن این روزنه ها شکل می گیرد و باعث تورم در ناحیه پوست شود. چنانچه در صورت عدم درمان جوش ، باکتری بیشتری به داخل منافذ پوست نفوذ کرده و جوش در مناطق مختلف صورت ایجاد می گردد. در این راستا ، جای جوش یکی از مشکلاتی است که همه آن را تجربه کرده ایم و رفع آن برای بازگشت زیبایی به چهره برای همه ما مهم می باشد.

بدین لحاظ یکی از بهترین راه های از بین بردن جای جوش ، کربوکسی تراپی بوده که برای رفع جای جوش ، جای زخم و افتادگی پوست با هدف تسریع در روند بهبود انجام شده و بدین ترتیب با افزایش گردش خون روند بهبودی را از  نو شروع می کند.

درمان پوست با کربوکسی تراپی

عوارض کربوکسی تراپی :

جوش و آکنه ، در اثر تجمع باکتری موجود روی پوست و چربی های اضافی و همچنین سلول های مرده در روزنه های پوست و بسته شدن این روزنه ها شکل می گیرد و باعث تورم در ناحیه پوست شود. چنانچه در صورت عدم درمان جوش ، باکتری بیشتری به داخل منافذ پوست نفوذ کرده و جوش در مناطق مختلف صورت ایجاد می گردد. در این راستا ، جای جوش یکی از مشکلاتی است که همه آن را تجربه کرده ایم و رفع آن برای بازگشت زیبایی به چهره برای همه ما مهم می باشد.

بدین لحاظ یکی از بهترین راه های از بین بردن جای جوش ، کربوکسی تراپی بوده که برای رفع جای جوش ، جای زخم و افتادگی پوست با هدف تسریع در روند بهبود انجام شده و بدین ترتیب با افزایش گردش خون روند بهبودی را از  نو شروع می کند.

ممنوعیت کربوکسی تراپی :

در عین حالیکه کربوکسی تراپی یک روش ایمن و بی خطر بوده ، اما دارای ممنوعیت هایی می باشد ، نظیر : بانوان باردار و شیرده ، افراد با مشکل نارسایی کلیوی و دیالیزی ، افراد با کم خونی شدید آنمی ، افراد با زخم فعال ، بیماران مبتلا به آب سیاه یا گلوکوم ، مشکلات مغزی و افراد مبتلا به صرع و نیز افراد مبتلا به سرطان و در حال گذراندن دوره شیمی درمانی

مراقبتهای قبل از کربوکسی تراپی :

- عدم مصرف الکل از 24 ساعت قبل ( به دلیل رقیق سازی خون و افزایش خطر کبودی )

- پرهیز از مصرف داروهای ضد انعقاد و ضد التهاب ( آسپرین ، ویتامین E ، مکمل امگا 3 ، ایبوپروفن ، جینسینگ و ... ) از 2 هفته قبل

- قطع Retin-A دو روز قبل تا دو روز بعد

- در صورت انجام لیزر موهای زائد یا خدمات زیبایی حتماً به پزشک و متخصص خود اطلاع دهید.

کربوکسی تراپی

مراقبتهای بعد از کربوکسی تراپی:

- اجتناب از حمام کردن ، شنا ، جکوزی و سونا تا 24 ساعت بعد درمان

- عدم مصرف داروهای ضد التهابی و ضد انعقادی خون مانند ایبوپروفن و آسپرین

- خودداری از انجام حرکت و ماساژ در ناحیه درمان مگر به دستور پزشک

- دوری از آفتاب و گرمای زیاد تا 72 ساعت

- خودداری از انجام ورزش تا 24 ساعت

- پرهیز از مصرف مقادیر زیاد الکل و نمک برای جلوگیری از تورم محل تزریق شده

- در صورت تورم کمپرس خنک پیشنهاد می گردد. همچنین رو به بالا و کمی با ارتفاع بخوابید.

مدت زمان ماندگاری کربوکسی تراپی:

مدت زمان ماندگاری حدود 6 ماه بوده ، اما در صورتیکه بعد از انجام کربوکسی تراپی به دو عامل اصلی افزایش ماندگاری یعنی رژیم غذایی و نیز تمرینات ورزشی توجه شود ، ماندگاری بیشتری خواهد داشت. البته باید به این مسئله توجه داشت که عوامل دیگری در زمان ماندگاری بیشتر کربوکسی تراپی دخیل است. بطور مثال قسمتهایی از بدن که حساس تر می باشند ، بهبود آنها زمان بیشتری طول کشیده و ماندگاری کمتری دارند. و عامل دیگری که می تواند اثر گذار باشد، سن شخص است که این روش برای سنین زیر 30 سال توصیه نمی شود ، چرا که دلیلی برای انجام آن وجود ندارد، چه از نظر جوان بودن و چه از نظر نبود مشکل خاصی در پوست.

در صورتیکه انجام کربوکسی تراپی بیشتر طول بکشد و آسیب به پوست شدیدتری وارد شود ، ماندگاری آن نیز بالا می رود.  همچنین جنس پوست نیز در این امر مورد توجه است، مثلاً پوست های با قابلیت کشسانی بالا ، ماندگاری طولانی تری را بعد از انجام کربوکسی تراپی تجربه می کنند و باید در صورت حساسیت دارویی یا حساسیت پوستی حتماً به پزشک اطلاع داده شود.

همیشه و در همه حال قبل از انجام هر خدمت زیبایی ، از پزشک و متخصصین انجام دهنده تحقیق بعمل آورده و از تجربه های قبلی آنها مطمئن شوید تا بتوانید بهترین کلینیک زیبایی در رشت را انتخاب کنید تا تجربه خدمات زیبایی و کربوکسی تراپی با نتایج بی نظیر داشته باشید.

کلینیک زیبایی در رشت

سوالات مربوط به کربوکسی تراپی

آیا روش کربوکسی تراپی درد دارد ؟  کربوکسی تراپی روشی تزریقی با استفاده از سوزن بوده که شدت درد آن در حد وارد شدن هر بار سوزن به پوست می باشد ، نظیر نیش حشرات و حتی می تواند در حد الکترولیز هم باشد. اما با توجه به نتایج شگفت انگیز آن ، ارزش تحمل این درد را دارد. البته پزشک قبل از انجام کربوکسی تراپی ، از کرم بی حسی موضعی برای پایین آوردن میزان  درد استفاده می کند.

آیا گاز دی اکسید کربن سمی است ؟ گاز CO2 گازی غیر سمی بوده که تک تک سلولهای بدن هر روزه آن را تولید می کنند و محصول سوخت و ساز طبیعی بدن می باشد. این گاز بعد از تولید در بدن وارد خون شده و از ریه ها خارج می شود ، در نتیجه می توان گفت برای بدن ضرری نداشته و غیر سمی است.

کربوکسی تراپی برای چه کسانی مناسب است ؟ افراد بالای 30 سال می توانند از این روش برای جوانسازی پوست ، کشیدن پوست ، سفت کردن پوست دور چشم ، از بین بردن چین و چروک و از بین بردن غبغب استفاده کنند که نتایج کربوکسی تراپی در بیماران جوانتر ، بوضوح بهتر می باشد.

آیا کربوکسی تراپی برای جوانسازی پوست روشی دائمی است ؟ خیر . این روش با تحریک کلاژن سازی و افزایش خون رسانی باعث جوانسازی پوست می شود و ماندگاری در حد 6 ماه تا 2 سال دارد. لازم به ذکر است افراد با بیماری های زمینه ای مانند آنمی یا تیروئید  و یا عوامل دیگر نظیر استرس و رژیم غذایی سخت و بیماری های خاص ، تاثیر و ماندگاری کربوکسی تراپی را کاهش می دهد. اما با درمان بیماریهای زمینه ای و دوری از استرس و ... می توان ماندگاری کربوکسی تراپی را افزایش داد.

کربوکسی تراپی پوست با ژل CO2

کربوکسی تراپی پوست با ژل CO2 روشی ایمن ، بدون خطر غیر تهاجمی ، بدون تزریق و بدون عوارض جانبی بوده که تنها از مواد مصرفی کربوکسی یا همان گاز دی اکسید کربن استفاده می کند که نتایجی همچون جوانسازی پوست ، لیفت صورت ، رفع مشکلات پوستی ، روشن کردن پوست ، تغذیه مناسب پوست ، رطوبت رسانی به پوست ، پاک کردن منافذ باز پوستی و نیز آلودگی ها و سموم از روی پوست ، رفع تورم و کبودی پوست صورت ، افزایش متابولیسم پوست و افزایش گردش خون در پوست ، افزایش خاصیت کشسانی پوست و در نتیجه رفع شلی و افتادگی پوست دارد.

کربوکسی تراپی با ژل

ازین رو کربوکسی تراپی بدین روش ، درمانی مناسب برای تیرگی و پف دور چشم و همچنین رفع سلولیت بصورت غیر تهاجمی می باشد که با افزایش جریان خون در سطح پوست خصوصا زیر چشم ، باعث از بین رفتن سیاهی ، گودی و پف دور چشم بعد از چند جلسه درمان می گردد. 

جالب است بدانید که کربوکسی ترپی پوست با ژل CO2 در ابتدا در درمان اسکار آکنه و جای زخم بکار برده می شد اما بعدها مشخص شد که منجر به کاهش چربی زیر جلدی پوست شده و بدین ترتیب در درمان آکنه موثر است. از سوی دیگر در بهبود لکه های پوستی و روشن کردن پوست و کاهش چین و چروک هم نقش بسزایی دارد که روند پیری را معکوس کرده و جوانی را به پوست باز می گرداند.

کربوکسی ترپی پوست با ژل CO2 چگونه انجام می شود ؟

به منظور انجام کربوکسی تراپی در ابتدا کارشناس زیبایی پوست صورت را به ژل CO2 آغشته می کند و سپس شیت ماسک را که خود دارای مواد CO2 می باشد بر روی پوست گذاشته شده و برای اینکه به پوست اکسیژن نرسد ، صورت به مدت نیم ساعت کاملا پوشانده می شود تا گاز دی اکسید کربن به عمق پوست نفوذ کند.

کربوکسی ترپی پوست با ژل CO2 برای چه نوع پوستی مناسب است ؟

لازم به توضیح است که کربوکسی تراپی برای افراد با پوست چرب و پر جوش مناسب است تا با تخلیه مواد زائد از پوست ، منافذ بزرگ پوست را که باعث جوش و لکه های پوستی می گردد ، کوچک کرده و پس از تکمیل دوره درمان ، جوش های فرد محو خواهد شد. همچنین با تقویت متابولیسم و سنتز پروتئین در پوست ، نواقص پوست را از بین می برد و با افزایش گردش خون به روشن شدن پوست کمک می کند تا پوست شاداب و جوان شود. افزون بر این تورم و کبودی و اسکار زخم و آکنه با کربوکسی تراپی رفع می شود و با خواص لایه برداری ، تمامی سلولهای مرده و آلودگی ها را از سطح پوست پاک شده تا پوست نرم و تمیز گردد.

 چگونگی عملکرد کربوکسی تراپی پوست با ژل CO 

کربوکسی تراپی پوست با ژل CO2 یک روش نوآورانه برای مراقبت از پوست است که امکان می دهد از مزایای کربوکسی تراپی بدون سوزن برخوردار شوید. ترکیب ژل و ماسک ورقه ای ، گاز CO2 تولید کرده و با حفظ این گاز توسط ژل ، از طریق ژل به سلولهای پوست منتقل می شود و با افزایش این گاز نیاز سلولهای پوست به اکسیژن O2 افزایش می یابد و بدن برای متابولیسم سلولی اکسیژن بیشتری به سمت پوست روانه می کند. در زمان جذب گاز CO2 توسط پوست ، واکنش های فیزیولوژیکی شروع شده که باعث بهبود وضعیت پوست می گردد.

کربوکسی تراپی

مزایای کربوکسی تراپی پوست با ژل CO2

شایان ذکر است که پس از یک بار درمان با کربوکسی تراپی با ژل CO2 ، نتایج سریعا در بافت و رنگ پوست ، ایجاد پوستی نرم ، کاهش آکنه ، کنترل چربی و صاف کردن چروک سطحی قابل مشاهده است. همچنین نتایج تحقیقات نشان داده که درمان کربوکسی تراپی پوست با گاز CO2 باعث سفید کردن پوست هم می شود چرا که به دلیل افزایش گردش خون و دفع مواد زائد بطور موثر ، لکه های پوستی از بین رفته و رنگ کلی پوست بهبود می یابد و باعث سفید شدن پوست می گردد.

افزون بر این ژل کربوکسی تراپی پوست CO2 منجر به مرطوب کردن پوست و ایجاد تعادل بین آب و چربی پوست می شود. از سوی دیگر کاهش چین و چروک به دلیل افزایش متابولیسم سلولی و تولید سلولهای تازه پوستی ، افزایش خاصیت کشسانی پوست و سفت کردن پوست حاصل می گردد. کربوکسی تراپی پوست با ژل CO2 در درمان آکنه و جای آکنه بدین صورت عمل می کند که با درمان التهاب داخل فولیکول ، باکتریها و مواد زائد را از روی پوست بر می دارد و با افزایش جریان خون در پوست و تخلیه مواد زائد ، آکنه بهبود می یابد.

از دیگر مزایای کربوکسی تراپی پوست با ژل CO2 می توان به کاهش علائم کشش در پوست اشاره کرد که با افزایش گردش خون ، سنتز پروتئین و تولید کلاژن بیشتر برای پوست صورت می گیرد. بعلاوه کربوکسی تراپی به افزایش جریان غدد لنفاوی کمک می کند و از آنجائیکه جریان خوب غدد لنفاوی بر ایجاد پایه خوب برای پوست و بهبود سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار است ، لذا با کربوکسی تراپی ، جریان لنفاوی از طریق حباب CO2 افزایش یافته و با افزایش جریان خون و نیز با ترشح سموم و آب ، پوست شما شفاف خواهد شد.

کلینیک زیبایی آلما در رشت مجهز به خدمات زیبایی با تکنولوژی های جدید نظیر هایفوتراپی ، آر اف تراپی ، لیزرموهای زائد ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی ، میکرونیدلینگ و  ... می باشد.

شماره تماس : 01332662196 - 001332006295 -  09125396478

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه