چگونه در زمستان از پوست و موهایمان مراقبت کنیم؟

اشتراک گذاری :

چای داغ ، سوپ لذیذ و بسیاری دیگر از خوراکی های خوشمزه در زیر پتوی دنج و راحت کنار بخاری در طول شبهای سرد زمستانی برای بیشتر ما مانند بهشت است و در عین حال که خیلی از ما عاشق زمستان هستیم اما سرمای هوا در زمستان منجر به مشکلاتی در پوست و مو می گردد. ازین رو سرمای هوا باعث خشکی هوا و در نتیجه باعث کم شدن سرعت جریان خون و خشکی پوست به خصوص در نواحی گونه ها و بینی می‌‌شود و مشکلاتی همچون ریزش مو ، شوره سر ، خارش پوست ، خشک شدن پوست و ... را بهمراه دارد. این مساله می تواند عاملی جهت تسریع روند پیری و همچنین افزایش آسیب پذیری پوست باشد.

در عین حال عوامل محیطی مثل تابش نور خورشید، باد های شدید زمستانی، مواد شیمیایی یا مواد آرایشی یا شست و شوی زیاد صورت و بدن با صابون های قوی هم می‌تواند به خشکی پوست دامن بزند. بنابراین مراقبت از پوست و هیدراته کردن آن در این فصل اهمیت ویژه ای دارد. چنانچه در شهرهای معتدل و مرطوب ، مانند رشت بدلیل رطوبت بالا و بالاتر نرفتن سرما از یک حد بخصوص، مراقبت از پوست در فصل زمستان توجه بسیار زیادی نمی طلبد ، اما کلیات در مورد همه یکسان می باشد. امروزه با رونق گرفتن کلینیک های زیبایی رشت و مراقبتهای تخصصی از پوست ، خوشبختانه  کمتر شاهد آسیب دیدن و بیمار شدن پوست افراد می باشیم .

پاکسازی پوست در رشت


مراقبت از پوست در زمستان

مراقبت از پوست در فصل زمستان به کمی زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد ، چرا که شرایط برای سد محافظ پوستی حساس ما بسیار سخت می شود و پوست در معرض عناصری همچون هوای سرد ، رطوبت کم که در آب و هوای سرد رایج است و در هر لحظه رطوبت پوست را می گیرد و حرارت خشک داخل خانه قرار گرفته و در حد انفجار قرار می گیرد. بنابراین جای تعجب نیست که پوست در هوای سرد معمولا خشک شده و خارش دار و پوسته پوسته شدن می گردد و به راحتی ترک خورده و خونریزی می کند. نکات زیر به شما کمک می کند تا از این نتایج ناخوشایند فصل سرما پیشگیری کرده و پوست خود را فصل زمستان سلامت و جوان نگه دارید و رطوبت پوست خود را حفظ کنید.

از روتین مراقبت از پوست منظم پیروی کنید

با شروع زمستان ، از روتین پوستی مانند پاکسازی ، تقویت کننده و مرطوب کننده پیروی کنید و بدین منظور برای اثربخشی بیشتر ، پوستتان را دوبار در روز صبح و شب با شوینده مناسب پوست خود بشویید و از مرطوب کننده برای کاهش آسیب پوستی و خشک شدن پوست پس از شستشو کمک بگیرید. بدین ترتیب با رطوبت رسانی بیشتر به هوای خشک خانه یا محل کار بوسیله دستگه رطوبت ساز هم می توانید در هیدراته نگهداشتن پوستتان بیفزایید.

مصرف ضد آفتاب و مرطوب کننده را فراموش نکنید

در هوای سرد اما آفتابی زمستان خیلی ها دوست دارند بیرون و در زیر نور آفتاب بنشینند تا از گرمای نور آفتاب لذت ببرند ، اما غافل از آنکه اشعه UV خورشید در کمین است و می تواند مشکلات زیادی برای پوست ایجاد کند. بدین جهت نکته مهم مراقبت از پوست در فصل زمستان ، استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF 50 می‌ باشد ، حتی در روزهای ابری و به خصوص پیش از پیاده روی در هوای سرد زمستان. لذا سعی کنید ضد آفتاب های سبک متناسب با نوع پوست خود انتخاب کرده و هر دو ساعت یک بار در صورت امکان ضدآفتاب را تمدید کنید.

بهترین کلینیک زیبایی رشت

از سوی دیگر می توانید از لوسیون ضد آفتاب با کیفیت خوب هم کمک بگیرید و پس از حمام کردن ، قبل از آنکه به بیرون از منزل بروید ، لوسیون ضد آفتاب را بر روی پوست خود بمالید. افزون بر این استفاده مداوم از مرطوب کننده ها از دیگر نکات مهم مراقبت از پوست در فصل زمستان می باشد که باید متناسب با نوع پوست مصرف شود. ازین رو کرم مرطوب کننده ای را انتخاب کنید که فاقد اسانس و عطر بوده و ترجیحا حاوی اسید میوه AHA باشد. همچنین در صورت انجام پاکسازی پوست ، حتما از مرطوب کننده استفاده کنید.

از ماسک های خانگی استفاده کنید

از انجا که هوای سرد و خشک زمستان منجر به کاهش و از بین رفتن چربی مورد نیاز پوست که نگهدارنده رطوبت پوست است ، می گردد ، لذا یک راهکار ساده برای جلوگیری از کاهش چربی یا سبوم پوست ، استفاده از ماسک صورت خانگی می باشد. چرا که ماسک صورت خانگی نسبت به ماسک های موجود در بازار که در آنها محصولات شیمیایی بکار رفته ، بسیار بهتر است و البته به راحتی می توانید ماسک صورت خانگی بسازید. بدین منظور از گلاب ، کره ، موز ، آووکادو ،آلوئه پورا ، خیار ، عسل ، پاپایا روغن جوجوبا ، روغن نارگیل ، شیر و پرتقال ماسک خانگی تهیه کنید تا با حفظ چربی و رطوبت طبیعی پوست از ایجاد خشکی و خارش و تیرگی پوست پیشگیری شود.

نکات دیگر در مراقبت از پوست در زمستان

** استفاده از پوشش مناسب فصل زمستان و متناسب با سرمای هوا نظیر شال ، کلاه ، دستکش و بارانی در مراقبت از پوست در زمستان و جلوگیری از خشک شدن در اثر سرمای زیاد توصیه می شود. همچنین استفاده از دستگاه بخور در محیط های بسته جهت تهویه هوا خصوصا در منزل پیشنهاد می شود. چرا که هوای منزل در اثر استفاده از بخاری و عدم وجود تهویه ، بسیار خشک شده و پوست را در معرض آسیب قرار می دهد. از طرف دیگر از حمام آب داغ پرهیز کنید و شوینده های صابونی و شیمیایی را کنار بگذارید تا شاهد خشک شدن پوستتان نشوید.

مراقبت از پوست در فصل زمستان

** مراقبت دستهای خود باشید، چرا که پوست دست از پوست بقیه قسمتهای بدن ظریف تر بوده و دارای غدد چربی کمتری می باشد. و این اهمیت مرطوب نگه داشتن دستها را نشان می دهد که خصوصا باید در هوای سرد زمستان از دستها مراقبت کافی بعمل آورد. چنانچه سرما باعث ایجاد خارش و ترک پوستی شده و می توان به منظور جلوگیری از آن از دستکش استفاده کرد. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از دستکش پشمی ، در ابتدا یک دستکش نخی بپوشید تا از ایجاد حساسیت جلوگیری شود. همچنین به منظور مراقبت از پوست دست ، از پوشیدن دستکش مرطوب پرهیز کنید تا شاهد آسیب به پوست ، خارش یا سوزش و اگزما نشوید. و این امر در مورد نپوشیدن جوراب مرطوب به منظور مراقبت از پا نیز صدق می کند.

** نوشیدن مایعات ولرم به طور متوسط ۲ تا ۲/۵ لیتر در روز کمک بسزایی در هیدراته ماندن بدن و در نتیجه آبرسانی به پوست می گردد. به دلیل اینکه یک بدن کم آب ، در درجه اول از پوست خشک مشخص می گردد، لذا مصرف مایعات بخصوص نوشیدنی های ولرم را به جهت مراقبت از پوست در فصل زمستان فراموش نکنید. نکته دیگر اینکه از تغییر دمای ناگهانی شدیداً بپرهیزید. به عنوان مثال از هوای گرم منزل بدون استفاده از پوشش مناسب پالتو یا بارانی به بیرون نروید و پوست را در معرض آسیب قرار ندهید ، در عین حال که برای بدن هم ضرر داشته و مسبب سرماخوردگی است. از طرف دیگر می توانید با کاهش دمای سیستم های گرمایشی در حد معمول ، نیز از تغییر دمای ناگهانی جلوگیری کنید.

ویتامین های پوست

چه ویتامین هایی برای پوست حیاتی هستند؟

همان طور که می دانید ویتامین های گروه B برای درخشندگی ، حفظ رطوبت و مراقبت از پوست در زمستان و البته همه فصول ضروری هستند. چنانچه تحقیقات نشان داده که 40 درصد افراد مبتلا به درماتیت دچار کمبود ویتامین B هستند. اگر اخیرا نشانه های زیر را مشاهده کرده اید به کمبود ویتامین های گروه B دچار هستید: چرب شدن موها، به وجود آمدن شوره سر، خشکی پوست، پوسته پوسته شدن لب ها، قرمزی و سوزش پوست، چین و چروک زودرس، کاهش رشد موها، سفید شدن موها و ترک های ملتهب در گوشه بینی و دهان و...

* ویتامین E عضلات و بافت های بدن را حفظ می کند و از چین و چروک و پیری زودرس پوست جلوگیری می کند؛ همچنین با مراقبت از پوست به گردش بهتر خون کمک می کند و زخم ها را بهبود می بخشد. بدین منظور تحقیقات نشان داده که دریافت مقادیر بالای ویتامین E تکثیر سلول های بدن را دو برابر می کند و در نتیجه فرایند پیری پوست شما را کند می سازد. البته از آن جایی که ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است، باید کپسول آن را تحت نظر پزشک مصرف کنید.

* ممکن است افراد با پوست تیره به ویتامین D در زمستان نیاز بیشتری پیدا کنند تا اين ويتامين سلامتی چشم ها، پوست و دندان ها را افزايش دهد. همچنین ویتامین C برای کلاژن سازی ضروری است، چرا که این ویتامین در حفظ سلامتی مو، مراقبت از پوست ، مقاومت در برابر عفونت ها، درمان زخم ها و استحکام بافت های پوستی بسیار موثر است. همچنین مصرف اسید چرب امگا۳ در عین حالیکه ویتامین نیست ، اما در فصل زمستان در سلامت بدن و پوست نقش مهمی ایفا می کند.

علت خشکی پوست در زمستان چیست؟

همچنان که گریز از هوای سرد بیرون در فصل زمستان و ورود به هوای گرم درون منزل ، همراه با گرمای بخاری روی دستهای یخ زده ، حس خوشایندی به همراه دارد ، اما در عین حال دارای تبعاتی مثل خشک شدن و خارش پوست نیز می باشد. بدین لحاظ فصل زمستان با وجود خشک و گرم بودن هوای خانه به صورت محیطی بسته از مهمترین دلایل خارش و خشکی پوست بوده که نباید با آلرژی و بیماریهای ژنتیکی اشتباه گرفته شود.

پوست خشک چه پوستی است ؟

پوستی خشک است که در لایه سطحی آن آب کافی موجود نباشد و به اصطلاح دهیدراته باشد و این خشکی پوست در افراد با سن بالاتر با کاهش چربی بیشتر اتفاق می افتد. از علائم دیگر پوست خشک نظیر خارش ، ترک پوستی ، خشکی پوست و التهاب و تاول ریز قرمز بوده که این عوامل برای همه اتفاق نمی افتد. همچنین برای برخی در یک محدوده از بدن مثل دست در قسمت مچ ، پاها بیشتر در قسمت مچ و یا بازو و برای برخی دیگر کل بدن را درگیر می کند.

* در صورت خشک شدن پوست ، لطفاً پوست خود را نخارانید تا حساس و نازک نشده و مشکلات ثانویه ایجاد نکند.

دلایل خشکی پوست در فصل زمستان 

- سرما و خشک بودن هوا

- استفاده از سیستم های گرمایشی نظیر بخاری و کاهش رطوبت هوا

- رفتن از هوای سرد بیرون به محیط گرم منزل و بالعکس و عدم مراقبت از پوست بطور صحیح

- عوامل ژنتیک

- مصرف برخی داروها نظیر تیروئید ، دیابت ، کلسترول ، فشار خون بالا ، سوء تغذیه ، درماتیت آتوپیک و ...

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

روش درمان پوست خشک در زمستان :

بدین منظور مرطوب نگه داشتن محیط خانه با استفاده از دستگاه بخور یا حتی گذاشتن ظرف آب گرم روی بخاری بسیار کمک کننده خواهد بود. همچنین برای استحمام آب ولرم و بخار مناسب می باشد و به هیچ عنوان با آب داغ حمام نکنید ، حتی در روزهای سرد سال. از طرف دیگر استفاده از روغن ، کرم مرطوب کننده و لوسیون را فراموش نکنید، چرا که روغن با خواص چرب بودن بر روی پوست باعث شده تا آب پوست از دست نرود و از خشکی پوست جلوگیری بعمل می آورد. البته بهتر است برای انتخاب این موارد به پزشک مراجعه شود تا متناسب با نوع پوست بهترین محصول تجویز شود.

پیشگیری از پوست خشک در فصل زمستان :

** برای مراقبت از پوست هنگام بیرون رفتن از منزل ، استفاده از دستکش ، شال گردن و  کلاه فراموش نکنید تا هوای سرد به پوستتان آسیب نزند. از طرف دیگر در منزل ، رطوبت هوا را کنترل کنید و از خشک شدن بیش از حد هوای منزل با دستگاه رطوبت ساز جلوگیری کنید. همچنین لباس های نخی را جایگزین لباسهای پشمی کنید ، چرا که لباسهای پشمی ، باعث بدتر شدن خشکی و خارش پوست می شوند. ازین رو می توانید لباس های زیر سبک تر و دارای الیاف نرم پوشیده و سپس لباسهای زمستانی را روی آنها بپوشید

** به منظور مراقبت از پوست در زمان استحمام ، آب ولرم بکار ببرید و دوش آب داغ را فراموش کنید. همچنین از شستشوی بیش از اندازه دست و صورت پرهیز کنید تا چربی طبیعی پوست از دست نرفته و پوست دچار خشکی نگردد. در مورد مواد شوینده مورد استفاده هم باید گفت که این مواد نباید قوی یا حاوی مواد معطر باشد تا پوست تحریک نشده و دچار التهاب و مشکلات بعد از آن نگردد. از آن گذشته از محلول های شیمیایی هم استفاده نکنید.

محصولات مراقبت از پوست

** به دلیل تغییر دما و حساس تر شدن پوست در فصل زمستان ، محصولات مراقبت از پوست ملایم انتخاب شود تا باعث تحریک پوست و مشکلاتی نظیر درماتیت تماسی نگردد. بدین منظور می توانید کرمی در صورت مصرف نوع اسیدی فوم پاک کننده ، نوع روغنی آن را جایگزین کنید. همچنین لوسیون و مرطوب کننده خصوصاً بعد از حمام یا زمان رفتن به بیرون از منزل و کرم ضد آفتاب بطور مداوم توصیه می شود. البته با نگه داشتن کرم مرطوب کننده در کیف به هنگام خروج از منزل و استفاده از آن چندین بار در روز می توانید پوست خود را آبرسانی کنید.

** نوشیدن آب فراوان و یا مصرف نوشیدنی های گرم و دلچسب در فصل سرما برای تامین رطوبت و آب مورد نیاز بدن به شدت توصیه می شود. همچنین انجام ورزش روزانه با افزایش گردش خون باعث کمک به حفظ پوستی زیبا و سالم می گردد. بدین منظور پیاده روی سی دقیقه ای در روز می تواند کمک کننده باشد.

** لایه برداری پوست در تمامی فصول برای پاکسازی پوست از سلولهای مرده و آلودگی ها ، جلوگیری از جوش ، مراقبت از پوست و همچنین برای اثربخشی مرطوب کننده ها نیاز می باشد. اما نباید در انجام لایه برداری نیز افراط به خرج دهید. احتیاط در انتخاب مواد لایه بردار نیز در لایه برداری پوست در فصل زمستان بسیار مهم است تا ایجاد خراش و آسیب نکند. لازم به ذکر است ترکیب روغن گیاهی با نمک یا شکر با حذف لایه های مرده ، پوست را نرم و لطیف می کند. بدین ترتیب استفاده از ماسک صورت هم هفته ای یکبار توصیه می شود که می تواند از انواع ماسک های طبیعی نظیر خمیر آوکادو و خمیر موز یا سفیده تخم مرغ با بلغور جو دوسر تهیه شود.

مراقبت از پوست

البته مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی در رشت و انجام مشاوره با متخصصین بهترین راهکار می باشد تا یک پاکسازی پوست عالی را داشته باشیم.

مراقبت از موها در فصل زمستان

* اولین قدم برای مراقبت از موها در فصل زمستان ، استفاده از ترمیم کننده مو بدون نیاز به آبکشی و یا روغن های طبیعی برای جلوگیری از خشکی موها و مبارزه با الکتریسیته ساکن مو می‌باشد. همچنین بهتر است در فصل زمستان هر روز موها را نشویید و حداقل با فاصله یک روز در میان استحمام کنید. چرا که با شستن مکرر مو در این فصل ، چربی حیاتی و طبیعی پوست سر را از دست می‌ دهید. لازم به ذکر است که بعد از حمام و پیش از خارج شدن از خانه موهایتان را خشک کنید، چرا که سرد و نم دار بودن موها باعث انبساط ساقه موهایتان می‌شود و احتمال شکستگی آن و ایجاد موخوره نیز بیشتر می شود.

* برای مراقبت از مو در فصل زمستان ، سعی کنید حتی الامکان از وسایل حرارتی حالت دهنده مو اجتناب کنید و به روش های طبیعی موهایتان را خشک کنید. از طرف دیگر در هفته دو بار از ماسک نرم کننده و رطوبت رسان عمیق مو استفاده کنید تا علاوه بر درمان خشکی موها از وز شدن و رنگ پریدگی احتمالی موها نیز پیشگیری کنید. همچنین در صورت انجام لیزر موهای زائد بدلیل سرما ، حتماً از پماد زینک اکساید استفاده نمایید تا از آسیبهای احتمالی جلوگیری بعمل آورد.

کلام آخر ،

به عنوان جمع بندی باید گفت که در فصل سرما ، رطوبت پوست خود را از طریق مصرف آب و مایعات فراوان و استفاده از مرطوب کننده ها حفظ کنید و از آنجا که روغن های طبیعی پوست در محافظت از پوست و حفظ سلامت آن موثر است ، لذا بهتر است از شستشوی مکرر بدن ، حمام با آب داغ و دوش گرفتن به مدت طولانی پرهیز کنید و تنها از آب گرم یا ولرم برای شستشو استفاده کنید. همچنین پس از شستشو پوست خود را با حوله  خشک کنید و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید و رطوبت و هوای معتدل در خانه خود حفظ کنید تا از خشک شدن هوای داخل منزل جلوگیری گردد که بدین منظور دستگاه رطوبت ساز کمک کننده است.

افزون بر این ضد آفتاب را فراموش نکنید و در روتین پوست خود پاک کننده حاوی آبرسان را جایگزین کنید. در نهایت در صورتی که به بیماری پوستی مبتلا هستید ، به عنوان مثال پسوزیاریس یا اگزما ، از هر نوع محرکی که باعث تشدید و افزایش بیماری شما می گردد ، دوری کنید و در صورتی که نیاز به مشاوره دارید ، مشاوره رایگان توسط متخصصین متبحر در امور زیبایی و جوانسازی پوست در بهترین کلینیک زیبایی رشت به صورت تلفنی و واتس اپ انجام می پذیرد.

شماره تماس کلینیک زیبایی و لیزر موهای زائد آلما : 01332662196 – 01332006295 - 09125396478

خدمات کلینیک زیبایی آلما :  لیزر موهای زائد ، هایفوتراپی ، آنزیم تراپی پوست ، آراف تراپی ، میکرونیدلینگ ، پارافین تراپی ، پاکسازی پوست ، مزوتراپی ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس ، ماساژ صورت و ... از خدمات کلینیک آلما می باشد.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه