درماتیت و راه های درمان

اشتراک گذاری :

به هر نوع ضایعه پوستی که علت اصلی آن التهاب باشد ، درماتیت  گفته می شود. در واقع درماتیت عارضه ایست که دلایل بسیاری دارد و به اشکال مختلف بروز می کند و از علائم درماتیت می توان به خشکی پوست و خارشی که قرمزی را به دنبال داشته و همچنین تورم و تاول اشاره نمود .

درماتیت چیست ؟

درماتیت که از دو کلمه درم به معنی پوست و اتیت به معنی التهاب گرفته شده ، به تحریکات و بثورات پوستی گفته می شود که دارای علائمی نظیر خشکی ، قرمزی و خارش پوست بوده و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ، نظیر ارثی بودن ، عفونت ، آلرژی ، سیستم ایمنی بیش از اندازه فعال ، مواد تحریک کننده و ... . همچنین علائم درماتیت بنا به علت ایجاد ، ممکنست خفیف ، متوسط یا شدید باشد ، اما آسیب مهمی به بدن وارد نکرده و قابل سرایت به سایر افراد نیست و درمان دارویی به کنترل علائم کمک می کند.

درماتیت

انواع درماتیت

از انواع درماتیت می توان به درماتیت آتوپیک یا همان اگزما و درماتیت تماسی نام برد که درماتیت تماسی خود به سه دسته درماتیت تحریکی ، آلرژیک و سبورئیک تقسیم می شود. در ادامه به توضیح انواع درماتیت می پردازیم.

 درماتیت آتوپیک یا اگزما 

این نوع درماتیت ، اغلب ژنتیکی بوده و به همین دلیل اگزمای سرشتی خوانده می شود و در شیرخوارگی شروع می شود. در این نوع بیماری لکه های پوستی ، همراه با خارش و تورم بروز کرده که علت اصلی آن اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و خشکی پوست می باشد. بدین لحاظ از دلایل ایجاد درماتیت آتوپیک می توان به شرایط استرس زا ، تغییر فصل و یا بدون دلیل بودن اشاره کرد که علائم آن کم شده و گاهی در سنین بالا بر می گردد و یا تا پایان عمر باقی می ماند. در سه دهه اخیر اگزمای سرشتی با پیشرفت زندگی و ماشینی شدن کارها ، در کشورهای پیشرفته شیوع زیادی پیدا کرده است.

در بسیاری از موارد اگزما با درمانهای دارویی و پمادها در حالت نهفته قرار گرفته و غیر فعال می شوند. ناگفته نماند که در کلنیک زیبایی و پوست آلما تعدادی از این بیماران و روند درمان آنها مورد بررسی قرار گرفته و رضایتمندی آنها ثبت گردیده است .

درماتیت تماسی:

هرگونه اختلال  که پس از تماس پوستی ایجاد شود و فقط سطح پوست را درگیر کند و به صورت قرمزی نمایان شود را درماتیت تماسی می نامند. البته این بیماری واگیردار نیست و نگران انتقال آن از وسایل  یا تماس با خود پوست نباشید. در این نوع بیماری بهترین راه کنترل اجتناب از برخورد با عامل حساسیت زا بوده و ضمناً شوینده های ملایم بسیار تاثیر گذار می باشند. همچنین برای انجام پاکسازی پوست در زمانی که فرد مبتلا به  این عارضه می باشد ، باید ضمن اطلاع به پزشک و کارشناس مربوطه ، از الکترولیت ها و محلولهای خاص استفاده و ترجیحاً از عملیات تهاجمی مانند میکرونیدلینگ  اجتناب نمود .

درماتیت

از انواع درماتیت تماسی می توان بسته به علت بروز به درماتیت تحریکی و آلرژیک  اشاره نمود.

1-  درماتیت تحریکی :

این عارضه زمانی که  فرد در تماس مکرر با شوینده ها نظیر صابون و مواد شیمیایی همچون لوازم آرایشی تقلبی ، اسیدها و سفید کننده ها باشد ، اتفاق می افتد چون این مواد لایه محافظتی را از سطح پوست حذف کرده و باعث بروز تحریکات لایه زیرین و در نتیجه التهاب پوست خواهد شد و با علائمی مانند قرمزی ، خشک شدن و خارش پوست همراه است. با  توجه به نوع بروز چنین عارضه ای ، احتمالا حدس خواهید زد که بیشتر در چه نواحی شاهد آن خواهیم بود، بله در پوست دست و صورت بیشتر مشاهده می شود. همچنین در نوع شدید درماتیت تحریکی ، تاول ، ضخیم شدن و زخم باز دیده می شود و افرادی که با آب در تماسند ، بیشتر به این نوع درماتیت مبتلا می شوند.

2-درماتیت آلرژیک :

درماتیت تماسی آلرژیک بعد از تماس با ماده ای که فرد به آن حساسیت دارد اتفاق می افتد و در بدن واکنش ایمنی ایجاد می کند. این واکنش در پوست محدود به ناحیه ای بوده که در تماس با ماده آلرژن همچون داروهای مختلف ، مواد شیمیایی ، لوازم آرایشی ، انواع شوینده ، جواهرات و مواد پلاستیکی قرار گرفته می شود. سپس پوست ملتهب شده که با جوش ، خشک و پوسته پوسته شدن ، قرمزی و خارش همراه می باشد. بدین لحاظ با استفاده از آنتی هیستامین و دوری از آلرژن ( موادی که نسبت به آن حساسیت دارید) می توان این بیماری را کنترل نمود.

 3-درماتیت سبورئیک:

به علت تحریک ناشی از قارچ موجود در غدد چربی ایجاد شده و بیشتر در پوست سر با پوسته پوسته شدن مشاهده می شود. ازین رو عامل ایجاد کننده این درماتیت ها محیط بیرونی یا اتفاقی است که در بدن رخ داده و برای کنترل این بیماری ، استفاده از کرم های مرطوب کننده که خشکی پوست را کاهش دهد و شستشو با شوینده های متعادل کننده چربی، باعث تقویت سد دفاعی پوست و مراقبت از پوست در مقابل شرایط بد محیطی می گردد. همچنین پاکسازی به موقع پوست و پرهیز از استفاده از مواد محرک و آلرژن هم می تواند کمک کننده باشد.

پاکسازی پوست در رشت

از انواع دیگر درماتیت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- درماتیت اطراف دهان:

درماتیت اطراف دهان یا periorificial ، با علائمی همچون خارش ، پوسته پوسته شدن ، سوزش و خشکی پوست اطراف بینی و دهان یا حتی چشم همراه است که ناشی از بثورات التهابی دراین نواحی می باشد که در بین بانوان 16 تا 45 ساله بیشتر دیده می شود. البته در همه سنین و نژادها و کودکان نیز رخ می دهد. لازم به ذکر است که علت درماتیت اطراف دهان در گذشته مرکبات و غذاها و حتی خمیردندان معرفی شد، اما نکته ثابت شده در استفاده بی رویه از کورتون ها ، اسپری کوتیکواستروئید بینی می باشد.

همچنین از عوامل دیگر ابتلا به درماتیت پریورال می توان به سرازیر شدن آب دهان ، کرم ضد آفتاب ، روزاسه ، عفونت باکتریایی یا قارچی و مصرف قرص ضد بارداری اشاره داشت. عموماً این بیماری بدون درمان خاصی برطرف می شود، اما در مراجعه به متخصص پوست ، کرم های مرطوب کننده یا ترمیم کننده برای کنترل علائم تجویز می شود.

- درماتیت ناشی از استاز:

درماتیت استازیس یا گرانشی با علائم التهاب و زخم و خارش پوست در پایین پاها همراه بوده و عامل ایجاد این نوع درماتیت ، استاز عروق می باشد که باید به پزشک متخصص عروق مراجعه گردد. با توجه به اینکه گردش خون در پاهای افراد با شغل ایستاده کم بوده ، لذا خون در محل باقی مانده و پوست تحت تاثیر آن قرار گرفته می شود. بدین ترتیب پوست حالت قرمز و خشن و خارش دار می گردد. برای حل این مشکل این افراد باید در منزل دراز بکشند و پاها را به حالت زاویه 30 تا 45 درجه نگه دارند تا خون به پاهایشان برسد. همچنین ماساژ پاها نیز موثر بوده و اگر توصیه ها را جدی نگیرند ، پوست کیفیت خود را از دست می دهد و حالت چرمی پیدا می کند.

افرادی که بیشتر در معرض این بیماری هستند، نظیر بیماری های واریس ، ترومبوز ورید عمقی یا DVT ، نارسایی مزمن وریدی و نارسایی احتقانی قلبی بوده و طبق آمار انجمن ملی درماتیت ، در بانوان بالای 50 سال بیشتر از آقایان می باشد.

درماتیت

- نورو درماتیت یا درماتیت عصبی:
خاراندن بیش از اندازه که با یک لکه پوستی شروع می شود ، در بروز نورو درماتیت موثر است و بعد از مدتی با ضخیم شدن و تیرگی پوست همراه است. همچنین این درماتیت به اگزمای مزمن شبیه بوده و پشت گردن شایع ترین ناحیه درگیر می باشد و البته در نواحی مچ دست ، ساعد ، پاها یا مقعد رخ می دهد. با توجه به اینکه این نوع درماتیت ، مسری نبوده و خطرناک نیست ، اما به دلیل خارش زیاد ، زندگی فرد را مختل خواهد کرد. برای حل این مشکل ، افزون بر کرم و دارو ، در صورت تکرار باید به پزشک اعصاب و روان مراجعه نمود.

- درماتیت شغلی:

درماتیت شغلی از نوع درماتیت تماسی بوده که به دلیل حساسیت به موادی که در شغل آنها استفاده می شود  ، رخ می دهد. اغلب در کارگرانی که با سیمان در تماسند و یا تعمیر کارانی که با گریس و روغن سر و کار دارند ، بروز می یابد. لذا پوست دست این افراد خشک بوده و اگزمای حاد یا تحت حاد را نشان می دهد.

- درماتیت پوم فولیکس:

این نوع درماتیت با وجود تاول آبدار در میان انگشتان یا کف دست بروز می یابد ، فصلی بوده و هر ساله تکرار می شود. همچنین گاهاً بعد از خشک شدن ممکن است به صورت دایره های خشک در بیاید. شایان ذکر است درماتیت پوم فولیکس در افراد با سابقه آلرژی به جواهرات مشاهده می شود و در اثر تماس با نیکل نظیر سکه یا کلید هم می تواند اتفاق بیفتد. بدین لحاظ با مراجعه به پزشک و درمان به موقع ، این تاول ها رفع می شوند.

- برلاک درماتیت:

در این نوع درماتیت ، افراد به ماده برگاموت موجود در عطرها واکنش نشان می دهند و گاهی این واکنش در معرض نور آفتاب خود را نشان می دهد ، بدین معنی که تا زمانی که در برابر نور خورشید قرار نگرفته اند ، علائم ظاهر نمی شود. برای این منظور توصیه متخصصان پوست بر این است که عطر را روی پوست نزنید ، بلکه روی لباس یا زیر یقه استفاده کنید تا از درماتیت در امان بمانید.

- همچنین از موارد دیگر درماتیت می توان به درماتیت ناشی از نور خورشید ، پتروس درماتیت که در اثر نیش حشره دراکولا ایجاد می شود و زخم ایجاد می کند و درماتیت سکه ای یا نومولار به شکل بیضوی با علائم خشک و ملتهب شدن پوست اشاره کرد.

فواید ماست برای پوست

پیشگیری از درماتیت:

- عوامل حساسیت زا را شناخته و اجتناب کنید تا  مشکلتان تکرار نشود. به طور مثال حساسیت به زیورآلات و ساعت ، غذاها ( لبنیات، سویا، مرکبات، بادام زمینی،  گلوتن، ماهی، صدف ، تخم مرغ، گندم ، ذرت و گوجه فرنگی ) ، مواد شیمیایی ( پاک کننده های خانگی ، لاتکس و... )  و ... دوباره نباید از این وسایل استفاده کنند. از آن گذشته استفاده از کرم های نرم کننده برای ترمیم پوست را فراموش نکرده و از شوینده هایی که پوست را خشک می کنند ، پرهیز کنید.

- مصرف زغال اخته و تمشک ( با خاصیت ضد التهابی قوی و تقویت بافت همبند و کاهنده واکنش آلرژیک ) را فراموش نکنید که این دو عنصر کلید رفع درماتیت تماسی می باشند. بعلاوه مصرف اسید چرب امگا3 (نظیر ماهی آزاد ، قزل آلا، خال مخالی ، روغن ماهی سلمون ، روغن جگر ماهی ، گردو، دانه کتان و تخم چیا) را در برنامه غذایی بگنجانید. همچنین از خواص امگا3 می توان به سلامتی پوست و سلامت قلب و عروق ، قند خون سالم، کاهنده التهاب ، کاهش افسردگی و افزایش پاسخ سیستم ایمنی بدن اشاره داشت. از طرف دیگر مصرف ویتامین C , D و پروبیوتیک ها را از یاد نبرید.

ماسک طبیعی صورت

اقدامات پیشگیری برای جلوگیری از افزایش درماتیت:

به منظور جلوگیری از پیشرفت درماتیت و بدتر شدن علائم ، از صابون ها و مواد شوینده با PH مناسب استفاده شود. همچنین زمان حمام کردن را کم کرده و از البسه نخی استفاده کنید. بعلاوه استفاده از لوسیون مناسب و کرم های مرطوب کننده (آبرسان برای پوست های چرب ، چربی رسان برای پوستهای بسیار خشک) بعد از حمام توصیه می شود. از طرف دیگر از زخم شدن ناحیه ملتهب جلوگیری کنید تا ورود باکتری و عفونی شدن را بگیرید.

گرچه در درمان درماتیت نیاز به مراجعه به پزشک بوده اما شناخت داروها و پمادها نیز می تواند کمک کننده  باشد:

 - داروهای ضد خارش و ضد آلرژی مانند آنتی هیستامین خوراکی و دیفن هیدرامین موضعی

- آنتی بیوتیک و داروهای ضد قارچ

- کرم ها و لوسیون های پوست خشک

- کرم های استروئیدی مانند هیدروکورتیزون با خواص کاهندگی التهاب

- فتوتراپی با نور در قسمت آسیب دیده

درمان درماتیت در خانه:

- مرطوب نگه داشتن دانه ها با کرم های مرطوب کننده متشکل از روغن نارگیل ( ضدقارچ ) ، روغن زیتون و ... روزی چند بار پیشنهاد می گردد تا ضایعات بهبود یافته و بثورات از بین روند. همچنین استفاده از روغن گل مغربی برای کاهش خارش و افزایش رطوبت پوست توصیه می شود. البته افراد با سابقه مصرف رقیق کننده های خون یا تشنج و یا اسکیزوفرنی با پزشک خود مشورت کنند. از آن گذشته مرهم مرطوب با استفاده از یک باند استریل گرم و مرطوب از سرکه سیب و آب و روغن اسانس دارچین ، آویشن و... برای از بین بردن خارش ، قرمزی و پوسته و تعویض چندین بار در روز موثر می باشد.

کلینیک زیبایی رشت

چه کسانی دچار درماتیت می شوند ؟

درماتیت می تواند هر فردی چه پیر و چه جوان یا حتی کودک را مبتلا کند که بعنوان مثال کودک می تواند در اثر پوشیدن پوشک دچار بثورات پوستی شود. اگرچه درماتیت آتوپیک یا اگزما عموما از دوران کودکی شروع می شود ، اما می تواند هر فردی در هر سنی را مبتلا کند ، چرا که در اثر تماس پوستی ایجاد می شود. از طرفی افراد مبتلا به بیماری سلیاک که یک اختلال آلرژی و بیماری خودایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی می باشد ، در معرض ابتلا به درماتیت هرپتی فرم می باشند.

سوالات :

عواملی که افراد را در معرض خطر ابتلا به درماتیت قرار می دهد ؟

  • عوامل خطر درماتیت آتوپیک : افراد با سابقه خانوادگی ابتلا به درماتیت ، افراد مبتلا به بیماری تب یونجه و یا آسم ، جنسیت مونث ، آفریقایی – آمریکایی بودن
  • عوامل خطر درماتیت تماسی : افراد در معرض مواد شیمیایی نظیر کارگران کارخانه و رستوران یا باغ
  • عوامل خطر درماتیت پریوریفیکال : جنسیت مونث و سنین 15 تا 45 سال
  • عوامل خطر درماتیت دیشیدروتیک یا پوم فولیکس : افرادی که زیاد عرق می کنند ، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب یا مواد محرک و زندگی در آب و هوای گرم

تفاوت بین درماتیت و پسوزیاریس : پسوزیاریس و درماتیت به ویژه درماتیت سبورئیک در لکه های قرمز پوستی و پوسته پوسته شدن در بالای لکه های قرمز و اطراف آن شبیه به هم هستند ، اما در پسوزیاریس پوسته ها ضخیم تر می باشند.

تفاوت درماتیت و اگزما : در حقیقت اگزما نوعی درماتیت است که درماتیت آتوپیک معروف است.

تفاوت درماتیت و روزاسه : روزاسه باعث قرمزی پوست می شود و شبیه درماتیت است ، اما با این حال می تواند همراه با جوش بر روی پیشانی ، بینی ، چانه و گونه باشد که برای تشخیص بین روزاسه و درماتیت باید به پزشک مراجعه کرد.

آیا درماتیت درد دارد ؟ بله درماتیت در برخی افراد می تواند همراه با درد باشد.

آیا درماتیت می سوزد ؟ بله برخی افراد مبتلا به درماتیت احساس سوزش یا خارش دارند.

آیا درماتیت مسری است ؟ خیر هیچ نوع از درماتیت مسری نمی باشد.

درماتیت از کدام قسمت بدن شروع می شود ؟ ناحیه مبتلا به درماتیت معمولا به نوع درماتیت بستگی دارد. بعنوان نمونه ، درماتیت آتوپیک در هر قسمت بدن ظاهر شده که در نوجوانان و بزرگسالان بر روی دست ، آرنج ، گردن ، مچ دست و پا ، زانو و اطراف چشم ایجاد می شود. همچنین درماتیت سبورئیک بر روی پوست سر و صورت و گوش ظاهر می شود و درماتیت پریوریفیکال ، اطراف دهان ، سوراخ های بینی و اندام تناسلی را درگیر می کند.

درماتیت چقدر شایع است ؟ بعضی از انواع درماتیت بسیار شایع است و برخی نه. مثلا ابتلا به درماتیت آتوپیک در بزرگسالان در حدود 2 تا 3 درصد و در کودکان در حدود 25 درصد است و درماتیت تماسی در 15 تا 20 درصد افراد رخ می دهد.

درماتیت

چه چیز باعث ایجاد درماتیت می شود ؟

درماتیت در اثر مورادی همچون ژنتیک ، فعال شدن سیستم ایمنی بدن و محرک های محیطی ایجاد می شود. بعنوان مثال گاها سیستم ایمنی بیش از حد واکنش نشان می دهد و در صورتی که فردی دچار درماتیت آتوپیک باشد ، سیستم ایمنی بدن وی به عوامل آلرژی زا و یا محرک های محیطی حتی خیلی کوچک هم واکنش نشان خواهد داد و منجر به التهاب پوست می گردد. از سوی دیگر در بحث ژنتیک محققان به این نتیجه رسیده اند افرادی که در خانواده خود افراد مبتلا به درماتیت داشته اند بیشتر در معرض درماتیت می باشند. تحقیقات در این زمینه نشان داده که تغییراتی در ژن هایی که وظیفه کنترل پروتئین های بدن در داشتن پوست سالم دارند ، شناسایی شده و لذا پوست نمی تواند بدون سطوح طبیعی این پروتئین سالم بماند.

افزون بر این محیط زندگی و کار می تواند در ایجاد درماتیت اثرگذار باشد چرا که محیط باعث می شود سیستم ایمنی بدن ، باعث تغییر سد محافظتی پوست شود و بدین ترتیب آب از بافت پوست خارج می شود و منجر به درماتیت می گردد. از محرک های محیطی احتمالی موثر در ایجاد درماتیت می توان به انواع آلاینده های هوا ، عطر محصولات پوستی و یا صابون و در معرض دود سیگار قرار گرفتن اشاره کرد. از طرفی قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی یا محرک ها در ایجاد درماتیت موثر است. مثلا درماتیت اطراف دهان در اثر فلوراید موجود در خمیردندان رخ می دهد.

علائم درماتیت چیست ؟

بسته به نوع درماتیت نشانه ها و علائم ان متفاوت است و حتی ممکنست فردی همزمان به چندین نوع درماتیت مبتلا باشد. بطور عموم خارش ، راش شبیه سوختگی ، پوست خشک ، بثورات پوستی ، برجستگی های قرمز ، ضخیم شدن پوست ، تورم ، سفت شدن پوست ، چروک شدن و پوسته پوسته شدن ، تاول های پر از مایع و زخم های دردناک در درماتیت دیده می شود. همچنین التهاب ، خشکی پوست ، قرمز شدن پوست ، تورم و خارش از علائم درماتیت آتوپیک یا اگزما بوده که در صورتی رخ می دهد که سد پوستی آسیب ببیند.

افزون بر این درماتیت تماسی با بثورات پوستی ، درد و خارش همراه است که در اثر واکنش آلرژیک و یا تحریک کننده پوست در اثر تماس به یک ماده حساسیت زا نظیر پیچک سمی رخ می دهد.

مراجعه به کلینیک زیبایی معتبر و مجهز برای مشاوره و رفع خشکی پوست و سایر اقدامات پوستی و جوانسازی بسیار حائز اهمیت می باشد. کلینیک زیبایی آلما در رشت با خدمات هایفوتراپی، پاکسازی پوست ، پارافین تراپی، لیزر موهای زائد ، آنزیم تراپی و ... آماده خدمت رسانی به زیباپسندان عزیز می باشد.

کلینیک زیبایی آلما رشت

 

عوامل قرمزی پوست :

قرمزی پوست با باز شدن رگهای خونی در زیر پوست با دلایل متعددی نظیر حساسیت به غذا یا دارو ، حساسیت به لوازم آرایشی ، کرم ضد آفتاب و ... ، مصرف الکل یا کافئین ، انجام ورزشهای سنگین و قدرتی ، در معرض مستقیم نور خورشید بودن ، احساسات نظیر استرس ، خجالت یا عصبانیت ایجاد می شود .

* بیماری ها یا مشکلاتی که با نشانه قرمزی پوست آشکار می شوند :

- آفتاب سوختگی : از انواع شایع قرمزی پوست می باشد که در معرض مستقیم بودن نور آفتاب بدون محافظ نظیر کرم ضد آفتاب ، کلاه و دستکش و یا ماندن زیر نور خورشید به مدت طولانی ایجاد می شود. بدین ترتیب آسیب پوستی رخ می دهد و در ترمیم این آسیب ، خون زیادی به سمت پوست روانه می شود و در نهایت پوست قرمز می گردد. همچنین از علایم دیگر آفتاب سوختگی ، تاول ، کبودی ، خارش ، پوسته شدن و حساسیت پوستی به لمس کردن می باشد و حمام آب خنک بعنوان اولین راهکار برای رفع قرمزی در اثر آفتاب سوختگی محسوب می شود.

- درماتیت یا اگزما : یک نوع التهاب پوستی است که علایمی نظیر خشکی ، خارش و قرمزی پوست به دنبال دارد. از انواع درماتیت می توان به درماتیت تماسی ، آتوپیک و سبورییک اشاره داشت. همچنین از علایم دیگر درماتیت می توان به کهیر ، پوسته شدن ، تغییر رنگ پوست و تاول اشاره کرد که در اثر دلایل مختلفی همچون وراثت ، عفونت ، حساسیت ، مواد محرک زا و ... رخ دهد. به منظور بهبود علائم ، درمان دارویی کمک کننده است.

- عرق سوز شدن : هوای گرم و مرطوب رشت در فصل تابستان باعث تحریک پوست شده و ایجاد عرق سوز شدن یا راش گرمایی می کند. علاوه بر قرمزی ، خارش و جوش های قرمز و برآمده ، سوزش و مورمور شدن نیز از علایم آن می باشد که عمدتاً در نواحی کشاله ران یا چین آرنج در حین تماس پوست روی هم شکل می گیرد. چنانچه این عارضه زمانی اتفاق می افتد که غدد تعریق بسته شده و عرق فرد به لایه سطحی پوست نرسد، در نتیجه عرق تبخیر نشده و حساسیت و قرمزی ایجاد می شود.

- سوختگی ها : از انواع سوختگی ها از درجه اول سوختگی خفیف و سطحی ترین با ایجاد قرمزی گرفته تا سوختگی درجه چهارم یا شدیدترین نوع سوختگی که با درگیری عضلات و استخوانها همراه می باشد و می تواند در اثر سوختگی حرارتی در اثر تماس با اجسام و مایعات و بخار داغ ، سوختگی شیمیایی با سفیدکننده و اسید و شوینده ها ، سوختگی الکتریکی با سیم  لخت ، سوختگی تابشی در اثر تابش اشعه و سوختگی اصطکاکی در اثر تماس مکرر با مواد خشن رخ دهد.

درماتیت

- روزاسه : یک التهاب یا بیماری شایع قرمزی پوست صورت بوده که با برافروختگی شروع شده و پوست سرخ می شود و بیشتر در افراد سفید پوست رخ می دهد. همچنین لک و سوزش نیز از علائم روزاسه بوده و عموما روزاسه با اگزما یا جوش و یا حساسیت اشتباه گرفته می شود. با توجه به عدم شناخت علت بوجود آمدن روزاسه ، درمان خاصی نداشته ، مگر درمانهای تسکیین دهنده. البته لازم به ذکر است که در صورت ابتلا به روزاسه از مواد محرک زا نظیر کافئین ، غذای تند و دارای ادویه پرهیز کنید.

- پسوزیاریس :‌ بیماری پوستی ژنتیکی و غیر مسری است که شایع نبوده ، اما افرادی که به آن مبتلا می شوند تا آخر عمر با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. در بیماری پسوزیاریس ، سلول پوستی زیاد تولید شده و با علایم قرمزی و خشک و پوسته شدن و ایجاد فلس نقره ای همراه می باشد که در آرنج و زانو و پوست سر بیشتر دیده می شود. با توجه به اینکه در بیماری پسوزیاریس ، بدن به خودش حمله می کند ، یک بیماری خود ایمنی به حساب می آید. از طرفی امکان قطع و بروز مجدد علایم وجود دارد.

- زونا : ( آبله مرغان بسیار مسری ) بیماری ویروسی به صورت عفونت با ایجاد بثورات قرمز و تاول در بالا تنه ، صورت و یا چشم می باشد. چنانچه سوزش ، تاول و دردناک بودن از نشانه های دیگر آن می باشد و بیشتر در افراد مسن و دارای سیستم ایمنی ضعیف دیده می شود. لازم به ذکر است کسانی که قبلاً به آبله مرغان دچار شده و درمان شده اند ، در واقع به دوره خاموشی این بیماری رسیده اند و پس از طی سالها در سنین 50-60 سالگی، امکان برگشت علائم و ابتلا به زونا در این افراد وجود دارد ، چرا که ویروس عامل آبله به نام واریسلا زوستر در بدن دوباره فعال می گردد.

- فولیکولیت : به بیماری التهاب فولیکول مو در اثر عفونت باکتریایی یا قارچی گفته می شود. در فولیکولیت ، برآمدگی های قرمز یا جوش های سر سفید نزدیک فولیکول مو با ایجاد خارش و تاول چرکی مشهود است که می تواند سطحی یا عمیق بوده و به زخم پوسته دار غیر قابل درمان تبدیل شود. شایان ذکر است انواع مختلف آکنه ، فولیکولیت محسوب می شوند. در عین حالیکه بیماری فولیکولیت خطرناک نیست ، اما می تواند با ناراحتی در اثر خارش و درد همراه باشد. البته عفونت های شدید ناشی از فولیکولیت می تواند ریزش مو و زخم دائمی به همراه داشته باشد.

زمان مراجعه به پزشک :

زمانی باید برای قرمزی پوست در اثر درماتیت یا به هر دلیل دیگر ، به پزشک مراجعه شود که اولاً بعد از چندین روز قرمزی پوست برطرف نشده باشد و نیز قسمت اعظم پوست درگیر قرمزی شده باشد. همچنین در صورتی که با نشانه های دیگر نظیر تب و تاول و دردناک بودن همراه باشد ، مراجعه به پزشک الزامیست. از طرف دیگر در صورت بروز ناگهانی و گسترش سریع آن با علایم عفونت و ایجاد گرما و چرک نیز باید به پزشک مراجعه گردد.

ماسک صورت

درمان خانگی قرمزی پوست :

برای درمان قرمزی پوست بصورت خانگی در اثر درماتیت یا علل دیگر ، می توان از عسل ، چای بابونه کیسه ای ، ماسک خیار و جو دوسر ، ماسک گل رس با آب ، روغن اسطخودوس استفاده کرد. همچنین روغن نارگیل در رفع قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی موثر بوده و استفاده از کرم مرطوب کننده و نوشیدن مایعات فراوان در قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی خفیف کمک کننده است. از طرف دیگر استفاده از برش های خیار روی پوست باعث آرامش و خنک کردن پوست شده و قرمزی آن کاهش می یابد.

افراد در معرض قرمزی پوست :

افراد با صورت رنگ پریده ، افراد با سابقه مصرف الکل ، زنان ، افراد مبتلا به درماتیت یا اگزما و افرادی که سریعاً سرخ می شوند ، بیش از بقیه افراد در معرض قرمزی پوست قرار دارند.

زمان وقوع قرمزی پوست :

زمان ایجاد قرمزی پوست می تواند در موقع گرما با گشاد شدن رگها ، در هنگام ورزش با گردش خون بیشتر ، در زمان استرس با افزایش فشار خون ، در زمان تحریک پوست با باد یا نور خورشید و نیز تغییرات دمایی مثل رفتن از محیط گرم به سرد باشد.

* آیا قرمزی پوست مشکلی جدی است و باید پیگیری گردد ؟ در جواب باید گفت در صورت خفیف بودن خیر .  اما در صورت تکرار باید پیگیری شود تا در صورت مشکلات یا خدای ناکرده بیماری های جدی تر بررسی گردد.

شماره تماس برای مشاوره رایگان با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت : 01332662196 - 01332006295 - 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما - رشت

مقالات مشابه