سلولیت و راههای مقابله و درمان

اشتراک گذاری :

باکتریها بطور طبیعی روی پوست وجود داشته و آسیبی برای پوست ایجاد نمی کند، اما اگر این باکتری ها از راه بریدگی پوست یا گزیده شدن وارد پوست شوند ، باعث ایجاد عفونت می گردند. به این عفونت باکتریایی در لایه های عمقی پوست سلولیت گفته می شود که به شکل موضعی روی پوست همراه با فرورفتگی و برآمدگی بوجود می آید و به اصطلاح پوست پرتقالی گفته می شود و با گسترش یافتن و بیشتر شدن حجم بافت چربی زیر پوست همراه می باشد.

سلولیت چیست 

تجمع بد شکل چربی ها در زیر پوست سلولیت نامیده می شود و جزو مشکلاتی است که در حد کم ، بر سلامتی انسان تاثیر گذار نبوده و تنها در شرایط ظاهری بدن ایجاد اختلال می نماید که می توان آن را بصورت کم ، متوسط ، و زیاد تقسیم بندی نمود. در حالت کم سلولیت ، پوست بدن به شکل پوست پرتقال شده و دارای سطحی ناهموار و همراه با فرو رفتگی می شود و با فشار دادن پوست این مساله واضح تر نمایان خواهد شد. همچنین در حالت متوسط سلولیت، از اصطلاح دیگری بنام حفره پنیری استفاده می شود که فرورفتگی های روی پوست بیشتر نمایان شده و ظاهری مانند پنیر ایجاد می کند. در این حالت دیگر نیاز به فشردن پوست برای دیدن حالت ناهمواریها نیست، بلکه کاملاً مشخص و قابل رویت می باشد.

در حالت زیاد سلولیت ، توده های چربی  بصورت غیر متقارن در نقاط مختلف ایجاد شده و چیزی شبیه گره یا غده در سطح پوست بوجود می آورند که فرد به وضوح توده چربی را زیر انگشت دست لمس می کند.

سلولیت یا پوست پرتقالی

علت بروز سلولیت 

آیا دلیل دیگری بجز تغذیه و عدم ورزش مناسب و اضافه وزن پیدا می شود ؟ بله همه اینها درست، اما جنسیت ، نژاد ، سن ، بیماریهای زمینه ای ، همه و همه می توانند باعث ایجاد این فاصله بین بافت همبند و سطح پوست شده و در نهایت نفوذ چربی ها بین این لایه ها و ایجاد سلولیت گردد. از طرفی سلولیت در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود و اکثر خانم ها بعد از بلوغ به دلیل توزیع چربی در نواحی ران و باسن دچار سلولیت می شوند. همچنین افزایش سن نیز به دلیل از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست در بروز این عارضه نقش مهمی داشته و افزایش وزن نیز در نمایان سازی آن موثر است. از آن گذشته بارداری نیز یکی از موارد افزایش شانس ابتلا به سلولیت می باشد.

سلولیت چیست

عوارض سلولیت 

علاوه بر از بین بردن زیبایی ظاهر فرد،  هنگامی که چربی زیر پوستی به بافت پیوندی فشار آورد ، مواد سمی و همچنین الباقی چربی ها زیر پوست رسوب می کند ، پس علت اصطلاح چاق شدن راحته ولی لاغر شدن سخته رو میشه از همینجا فهمید. بدین لحاظ وقتی مقداری چربی بصورت سلولیت زیر پوست باقی می ماند ، باعث شده که روند دپو شدن چربی و مواد سمی سریعتر صورت گیرد. لازم به ذکر است سلولیت رو بیشتر در ناحیه ران دیده می شود ، اما در سینه ها ، شکم ، پهلو ها هم مشاهده شده است.

درجات سلولیت

درجه صفر : هیچ علائمی از سلولیت بر روی پوست وجود ندارد.

درجه 1 : علائم در هنگام ایستادن بر روی پوست مشخص نبوده و پوست صاف است ، اما در زمان نشستن گودی خفیف بر روی پوست ظاهر می گردد.

درجه 2 : پوست در هنگام ایستادن یا نشستن دارای فرورفتگی های متوسط است.

درجه 3 : پوست در زمان ایستادن یا نشستن دچار فرورفتگی شدید بوده و همچنین دارای مناطق برجسته و یا فرورفته نظیر قله ها و دره ها می باشد.

فیشیال صورت

درمان سلولیت

سلولیت به درمان نیاز ندارد. تنها برای زیبا سازی پوست می توان با مراجعه به پزشک متخصص پوست راهکارهایی ارائه داشت.

- درمان با امواج صوتی: این نوع درمان که شاک ویوتراپی نامیده می شود ، فناوری موج درمانی صوتی می باشد که جزو جدیدترین و موثرترین راه های درمان غیر تهاجمی است که توسط سازمان غذا و داروی امریکا تایید شده است. بدین لحاظ امواج صوتی فشاری ، متابولیسم را تحریک کرده و با افزایش گردش خون ، به تسریع بهبود بافت آسیب دیده همچون سلولیت می پردازد. همچنین روند کار برای درمان سلولیت بدین صورت است که امواج فشاری از طریق پالس صوتی به لایه های عمقی پوست ارسال شده و باعث متلاشی شدن بافت چربی ، تولید کلاژن و تخلیه لنفاوی می گردد.

بعلاوه ، از مزایای دیگر درمان با امواج صوتی می توان بهبود قابلیت ارتجاعی پوست ، تغییر شکل کلاژن در پوست ، بهبود بافت پوست و سفت شدن پوست ، تحریک ساخت کلاژن و کاهش ورم و التهاب را نام برد.

- لیزر درمانی یا نوردرمانی یا رادیو فرکانس درمانی: با استفاده از این دستگاه ها ترکیبی از نوردرمانی یا لیزر و یا اشعه مادون قرمز به همراه ماساژ که در کاهش موقت سلولیت نقش دارند. البته حفظ ظاهر بهبودی در چندین جلسه به همراه درمانهای نگهدارنده می باشد. ازین رو روش لیزر درمانی با تابیدن گرمای کنترل شده به لایه سطحی پوست و از بین بردن آن ، باعث تولید سلولهای تازه پوست می شود و به بهبود سلولیت می انجامد.

آراف تراپی برای درمان سلولیت

- آراف تراپی : دستگاه آراف با استفاده از امواج رادیویی ، گرما تولید کرده و به لایه های میانی پوست ارسال می شود، در نتیجه با سفت کردن بافت پوست ، با پاره کردن سلولهای چربی ، چربی های رسوب کرده را شکسته و از بین می برد و از طریق کبد یا ادرار دفع می شود و بدین ترتیب سلولیت را درمان می کند. همچنین از مزایای دیگر آراف تراپی می توان به لاغری موضعی و از بین بردن چربی های نواحی مختلف مانند شکم ، پهلو ، باسن ، بازو و یا ران ، نرم و صاف و محکم کردن پوست ، از بین بردن خطوط زایمان ، درمان شلی پوست و در نهایت فرم دادن به بدن می باشد.

- روش ساب سیژن: در این روش پزشک سوزن را در زیر پوست بطور مستقیم برای شکستن اتصال بافت پیوندی فیبر و جداسازی تجمعات چربی از هم وارد می کند. در نتیجه کلاژن در محل قرار گرفتن سوزن تولید شده و با آزاد شدن رشته های فیبروتیک تازه ، برای ترمیم زخم ، سلولیت هم بهبود می یابد. لازم به ذکر است از روش ساب سیژن در درمان اسکار جای زخم و جراحی یا آبله و رفع چین و چروک پوست نیز استفاده می شود.

- درمان سلولیت با عمل سلولاز:  این روش یک عمل جراحی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 2012 بوده که سلولیت را از ریشه از بین خواهد برد. در این روش با استفاده از نور لیزر ، توده های چربی زیر پوست آب شده و پوست ضخیم تر می گردد. همچنین دوره نقاهت این درمان 3 تا 4 هفته بوده و نتایج پس از 6 ماه مشخص شده و تا یک سال و یا بیشتر باقی می ماند. اما به دلیل کامل نبودن تحقیقات درباره سلولاز ، اطلاعات در بازه بلند مدت در دسترس نیست.

- درمان سلولیت با سلفینا: روش دیگر تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 2015 بوده که در یک جلسه توسط پزشک انجام می شود. در این روش با بی حسی و دستگاهی به شکل سوزن در ناحیه مورد نظر فرو برده و رشته های متصل  به بافت پوست عامل ایجاد گودی و ظاهر ناخوشایند را قطع می کند. لازم به توضیح است که این روش بدون دوره نقاهت بوده و بیمار می تواند به منزل برگردد و نتایج آن بعد از حدود 3 روز تا دوهفته قابل مشاهده بود و ماندگاری در حدود دو سال دارد. اما برای مبتلایان به سلولیت پوست پرتقالی جواب نمی دهد.

- از روش های دیگر درمان سلولیت می توان به روش آزادسازی دقیق با وکیوم با کمک خلاء اشاره کرد که در آن به شکستن نوارهای سخت بافت فیبر که در سلولیت نقش دارند، پرداخته می شود. همچنین روش دیگر لیپوماساژ بوده که با استفاده از دستگاه مکش و ماساژ در طی چند جلسه به رفع موقت سلولیت می انجامد ، اما قابلیت بازگشت دارد.

* نکته : لیپوساکشن با لیزر شامل استخراج چربی از زیر پوست برای سلولیت موثر نیست.

روشهای درمانی دیگر سلولیت:

* تمامی روشهای زیر به بهبود سلولیت کمک کرده ، اما به طور کامل آن را از بین نمی برند.

- ورزش کردن و کاهش وزن : کاهش وزن با ورزش کردن درست و اصولی و قوی شدن عضلات زیر پوست ، باعث یکنواخت و صاف شدن پوستتان می شود و در نتیجه به بهبود سلولیت کمک می کند. اما بطور کامل آن را از بین نمی برد. برای این کار می توانید ترکیبی از ورزش ها را در برنامه روزانه خود قرار دهید. به عنوان مثال ورزش های با شدت بالا در مدت زمان کوتاه باعث افزایش سوخت و ساز بدن در حال استراحت و کاهش اشتها می گردد و در مقابل ورزش های با شدت پایین در مدت زمان زیاد بر سوخت و ساز چربی تاثیر گذار است و تصمیم گیری درباره نوع ورزش می تواند به پزشک و بیمار بستگی داشته باشد.

لازم به توضیح است که با ورزش کردن ، اضافه وزن بر نمی گردد یا کمتر بر می گردد ، چرا که با کاهش چربی در بدن ، عضلات در بدن افزایش می یابد که انرژی بیشتری در حالت استراحت مصرف کرده و از تجمع دوباره چربی در بدن جلوگیری می کند. بدین منظور ورزشهایی نظیر پیاده روی و دوچرخه سواری در درمان سولیت موثر بوده که باعث افزایش خون رسانی به اندام های تحتانی نیز می گردد و با سم زدایی و ایجاد تنفس عمیق به کاهش سایز سلولیت می پردازد.

همچنین برای کاهش وزن ، باید به طور تدریجی وزن خود را کاهش دهید تا از افتادن و شل شدن پوست جلوگیری بعمل آید. لذا مشورت با پزشک متخصص توصیه می گردد.

میوه و سبزی

- رژیم غذایی سالم: بدین منظور برای رفع سلولیت ، مصرف غذاهای خام و دارای فیبر نظیر غلات ، میوه ها و سبزیجات پیشنهاد می گردد. از طرف دیگر مواد خوراکی نظیر ماهی سالمون ، تخمه آفتابگردان ، فلفل قرمز ، سرکه سیب ، توت تیره رنگ ، چای سبز ، روغن زیتون و زعفران هم در بهبود ظاهر سلولیت مفید می باشد. همچنین از مصرف غذاهایی مانند کربوهیدرات موجود در شکر سفید ، فست فود ، نان ، شکلات ، غذاهای سرخ شده و فراوری شده و نوشیدنی های الکلی یا نوشیدنی هایی که دارای کالری زیادی هستند و باعث افزایش تولید چربی به خصوص در نواحی مستعد سلولیت می شوند، پرهیز کنید.

- ترک سیگار و الکل : سیگار کشیدن باعث نازک شدن و افتادگی پوست و همچنین سبب نمایان شدن سلولیت می شود. از طرفی سیگار کشیدن باعث شده تا متابولیسم و سوخت و ساز بدن کم شده و مقدار آنزیم ها بهم خورده و در ترشح هورمونها اختلال بوجود آید. لذا ترک سیگار بهترین کمک برای سلامتی بدن و مراقبت از پوست است. بعلاوه بین سلولیت و الکل هم ارتباط تناتنگی وجود داشته ، چنانچه الکل به دلیل ماهیت چربی بودن آن، چربی بدن را بالا می برد و در نتیجه مصرف الکل برابرست با سلولیت.

- استفاده از کرم رتینول: محصولات شامل رتینول 0.3 درصد نیز ظرف مدت شش ماه رویه پوست را ضخیم کرده و ناهمواری زیر آن را به طور نسبی پوشش می دهد و بدین ترتیب در بهبود سلولیت موثر می باشد. چنانچه رتینول در پوست به اسید رتینوئیک تبدیل شده که در کرم ویتامین A به عنوان رفع جوش و ضد علائم پیری استفاده می شود و به تحریک تولید کلاژن می پردازد که در نهایت پوست جدیدی تولید می شود که صاف تر ، متراکم تر و محکمتر از قبل می باشد و این یعنی رفع سلولیت.

انواع شوینده پوست

-برنزه کردن پوست: برای کاهش ظاهر سلولیت و نه به منظور درمان ، می توانید ابتدا ناحیه مورد نظر را لایه برداری کرده و سپس اسپری برنزه کننده را در منطقه دارای سلولیت و بعد روی تمام بدن اسپری کنید. لازم به توضیح است که از برنزه کردن به صورت طبیعی خودداری کنید تا باعث آسیب به پوست و بدتر شدن ظاهر سلولیت نشود.

- درمان با ماساژ: با استفاده از دستگاههای موجود در بازار در درمان سلولیت کمک کننده می باشد که البته مطالعه کمتری روی آن انجام شده است. برای این منظور می توانید روزی چند دقیقه ناحیه مورد نظر را بطور محکم در زیر دوش و یا پس از استفاده از لوسیون ماساژ دهید. بدین ترتیب ماساژ با بهبود جریان خون و از بین بردن مایعات اضافی باعث کمتر دیده شدن ناهمواری های پوست می گردد.

کلینیک زیبایی آلما در رشت با ارائه خدمات زیبایی نظیر میکرونیدلینگ ، هایفوتراپی، ماساژ تخصصی صورت، آنزیم تراپی ، پاکسازی پوست ، لیزر موهای زائد و  ...در خدمت شما عزیزان زیبارو می باشد. شما عزیزان می توانید در کلینیک زیبایی آلما ابتدا با مشاوره در حل مشکلات پوستی خود و سپس انتخاب خدمت مورد نظر و انجام هرچه بهتر آن ما را یاری نمایید.

سلولیت

پیشگیری از سلولیت:

می توان گفت که پیشگیری از سلولیت امکان پذیر نبوده ، اما حفظ وزن مناسب ، نوشیدن مایعات فراوان (هیدراته ماندن ، محکم کردن پوست و پاک کننده طبیعی بدن) و ترک سیگار در کاهش ظاهر سلولیت کمک بسزایی دارد. یکی دیگر از راهکارها ورزش کردن بعد از مصرف شیرینی ، قند یا شکر می باشد. بدین ترتیب قند به انرژی تبدیل شده و در سوخت و ساز بدن استفاده می شود. در نتیجه به سلولهای چربی نمی چسبد و گسترش نمی یابد. با توجه به اینکه قند ، سوخت ایده آل و مناسبی قبل از تمرینات ورزشی نبوده ، اما لازم است زمانی که قند می خورید، بلافاصله آن را بسوزانید.

جالب است بدانید متخصصان پوست و زیبایی برای پیشگیری از سلولیت ، شانه زدن بدن را توصیه می کنند که به تحریک سیستم لنفاوی بدن پرداخته و باعث تولید سلول های جدید می گردد. بعلاوه در افزایش سم زدایی بدن و کاهش ظاهر سلولیت موثر است. بدین منظور هر روز قبل از حمام بدن خود را شانه بزنید تا شادابی و پرتحرکی را احساس کنید.

تفاوت بین سلولیت و لیپادم

لیپادم یک بیماری با تجمع چربی اضافی در قسمت پایین بدن در نواحی باسن ، ران و ساق پا شکل می گیرد و گاها بازوها را تحت تاثیر قرار می دهد ، اما بر روی دست یا پا ظاهر نمی شود و با علائمی همچون حساس شدن پوست ، تغییر بافت پوست همچون پنیر یا پوست پرتقال ، درد و تورم و احساس سرما در پوست و کبود شدن همراه است. لازم به ذکر است که بیماری لیپادم احتمال دارد که گسترش یابد و بر توانایی فرد در راه رفتن تاثیر منفی بگذارد. اما در مقابل سلولیت یک بیماری زیبایی است ، بدین معنی که دردناک نبوده و یک بیماری نظیر لیپادم محسوب نمی شود ولی ظاهر نازیبایی دارد که پوست قسمت شکم ، باسن و ران را به شکل پنیر ، بلغور جودوسر و یا پوست پرتقال تبدیل می کند.

سلولیت در بانوان

سلولیت یک مشکل زیبایی در بانوان است که پس از دوران نوجوانی و بلوغ بطور متوسط در 80 تا 90 درصد آنها دیده می شود و بیشتر در نواحی ران و باسن با ظاهر پوست پرتقالی دیده می شود. اگرچه همه افراد دارای سلولیت دارای اضافه وزن نیستند اما کاهش وزن و افزایش چربی زایی ، باعث تشدید سلولیت می گردد. جالب است بدانید که سلولیت مشکلی است که شامل چربی اضافی در زیر پوست ، سیستم گردش خون و سیستم لنفاوی است که در لایه میانی یا درم پوست بوجود می آید و باعث برآمدگی و یا فرورفتگی پوست می شود.

از آنجا که دوران بارداری بانوان به سلولیت دچار می شوند و امری طبیعی است ، به این علت است که با احتباس چربی در زیر پوست ، از در دسترس بودن کالری کافی برای دوران بارداری و شیردهی اطمینان حاصل شود. لازم به توضیح است که گزارش های اخیر نشان داده که سلولیت در آقایان با بانوان متفاوت است و این تفاوت در ساختار سپتای فیبری است که بافت چربی را تقسیم بندی می کند. همچنین کاهش وزن منجر به بهبود نسبی بافت پوست سلولیتی می گردد و اگرچه این امر در افراد چاق بطور محسوس مشهود نیست اما نتایج تحلیل های بافت شناسی نشان داده که در اثر کاهش وزن چربی ها آب شده و از لایه میانی پوست خارج می شوند.

سلولیت

سوالات

چه کسانی به سلولیت دچار می شوند ؟ سلولیت می تواند هم بانوان و هم آقایان را تحت تاثیر قرار دهد ، اما در بانوان بسیار بیشتر از آقایان دیده می شود.

آیا سلولیت مسری است ؟ خیر. سلولیت مسری نبوده و از طریق تماس پوست به پوست ویا هر طریق دیگر انتقال نمی یابد.

سلولیت چگونه بر بدن من تاثیر می گذارد ؟ سلولیت یک بیماری زیبایی است و بر سلامت کلی بدن تاثیر نگذاشته و آسیبی هم ایجاد نمی کند ، اگرچه ممکنست ظاهر آن خوشایند نباشد و بخواهید آن را پنهان کنید.

سلولیت چقدر شایع است ؟ سلولیت بسیار شایع بوده و بین 80 تا 90 درصد بانوان بعد از دوران بلوغ را درگیر می کند و عواملی همچون سن ، جنسیت ، میزان تراکم چربی بدن ، ارثی بوده ، ضخامت پوست هم در تعیین میزان سلولیت و میزان قابل مشاهده بودن آن تاثیر دارد. چنانچه با افزایش سن و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست ، ظاهر سلولیت آشکارتر می گردد و یا افزایش وزن با برجسته تر شدن سلولیت همراه است. البته اگرچه افراد چاق دارای سلولیت شدید تر می باشند ، اما افراد لاغر هم می توانند به سلولیت دچار شوند.

آیا سلولیت همان چاقی است ؟

خیر . سلولیت با چاقی متفاوت است چرا که در چاقی ، سلولهای چربی دچار هیپرتروفی و هیپرپلازی می شود که در آن هیپرتروفی سلولهای چربی مربوط به افزایش تری گلیسرید در هر سلول چربی بوده و هیپرپلازی مربوط به افزایش رشد تعداد سلولهای چربی می باشد. در مقابل سلولیت با سلولهای چربی بزرگ و پایدار از نظر متابولیسم تعیین می گردد که در نواحی تحتانی از جمله لگن ، ران و شکم بیشتر دیده می شود. از سوی دیگر در سلولیت پوست شبیه پوست پرتقال شده که به دلیل پیشرفت درونی لوبول های چربی در زیر پوست از راه اتصال درم و هیپودرمال می باشد و در اینجاست که فیبروز سپتوم های پروتئین کلاژن در پوست باعث کوتاه شدن و جمع شدن انها شده و فرورفتگی هایی در پوست ایجاد می شود که نشان دهنده سلولیت است.

عوامل موثر در ایجاد سلولیت چیست ؟

جنسیت ، سن ، وزن ، بارداری ، ژنتیک و سبک زندگی از عوامل تاثیرگذار بر سلولیت می باشد. بطور مثال سلولیت در بانوان بیشتر از آقایان دیده می شود و یا افزایش سن با کاهش خاصیت کشسانی پوست منجر به سلولیت می شود. همچنین افزایش وزن نیز از دیگر علائم آشکار شدن سلولیت است.

مشاره رایگان با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت شماره تماس : 01332662196 - 01332006295 - 09125396478 

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه