محافظت از پوست دورچشم

اشتراک گذاری :

با افزایش سن بدلیل کاهش سنتز پلی پپتید کلاژن  که 75 درصد از لایه درمیس پوست را شامل می شود ، پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. همانطور که می دانید پوست بزرگترین اندام بدن انسان است که در تمامی نقاط بدن گسترده شده و در مناطق مختلف دارای اقطار متفاوت می باشد. در این میان پوست اطراف چشم یکی از مناطقی است که دارای نازکترین لایه پوستی بوده و زودتر از سایر نقاط دچار چین و چروک می شود.

البته عوامل دیگری هم به روند ایجاد چین و چروک در پوست سرعت می بخشند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره داشت.

محافظت از پوست دور چشم

نبایدها

1. حالات تکراری صورت و چشم ها

آیا تاکنون به فرم صحبت کردن بعضی افراد دقت کرده اید ، مثلاً برای صحبت یا خندیدن یا گریه کردن ، چشمها را فشار داده و می خندند یا یک چشم را کوچک تر کرده و یک ابرو را بالا می اندازند تا کلاس بگذارند. زمانی که همه این موارد بیش از اندازه تکرار شود ، مانند پارچه ای که در یک حالت تا خورده باشد ، اثرش باقی می ماند. پس بهتر است زمان صحبت کردن و یا حالات دیگر از فشار وارد آوردن زیاد به عضلات چهره از جمله چشمها خودداری کنید.

2. جمع کردن چشمها بدلیل نور شدید آفتاب و عوارض uv

به منظور مراقبت از پوست دور چشم ، حتماً ازعینک آفتابی و کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا هم از uv در امان باشید و هم چشماتون رو به مدت زیاد در حالت نیمه باز نگه ندارید. چرا که اشعه ماوراء بنفش خورشید ، رنگدانه یا همان ملانین پوست را در ناحیه زیر چشم تحت تاثیر قرار داده و باعث سیاهی دور چشم می گردد. با توجه به اینکه پیشگیری همیشه بهتر از درمان بوده، پس قبل از ایجاد هر مشکلی و پیدا کردن راه حلی برای درمان ، از ابتدا از پوست دور چشم خود محافظت کنید.

3.  ضعیف بودن و مالیدن چشمها

این مساله هم درست مثل موارد قبلی باعث چروک زیر چشم می شود و همه و همه به دلیل نازک بودن تمامی لایه های مربوط به پوسته ، لایه شاخی کم ، لایه درمیس کم ، اثر پذیری عوامل محیطی بسیار زیاد می باشد. پس برای پیشگیری از هر مشکل و مراقبت از پوست دور چشم فراموش نکنید و از فشار دادن و مالیدن چشمهایتان خودداری کنید. با توجه به اینکه ضعیف بودن چشمها ، باعث می شود که برای بهتر دیدن ، فشار بیشتری به چشم و پوست دور آن وارد کنید ، لذا در صورتی که احساس تاری دید دارید ، حتماً به چشم پزشک برای ویزیت مراجعه کنید.

4- کم آبی بدن

هنگامی که آب بدن کم باشد، رگهای خونی زیر پوست در ناحیه زیر چشم متورم شده و سبب تیرگی و سیاهی دور چشم می گردد. لذا با نوشیدن آب فراوان می توانید از تورم رگهای زیر چشم پیشگیری کنید. بنابراین 8 لیوان در روز آب میل کنید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.

محافظت از پوست دور چشم

5- مصرف توتون ، تنباکو و الکل

مصرف این سه مورد به همراه قهوه باعث کاهش رگ های خونی زیر چشم شده ، در نتیجه با کاهش این رگها ، جریان خون نیز کاهش یافته و باعث چروک و تیرگی زیر چشم می شود. به دلیل اینکه مصرف الکل باعث از دست دادن آب بدن شده که از مهم ترین دلایل تیرگی دور چشم می باشد. از آن گذشته افرادی که سیگار می کشند، عادت جمع کردن چشم ها به دلیل برخورد دود سیگار به چشم را دارند که تکرار این عمل باعث چین و چروک پنجه کلاغی دور چشم می گردد. در نتیجه از مصرف سیگار و الکل پرهیز کنید تا از عواقب تیرگی و چروک زودرس پیشگیری کرده باشید.

6- نمک 

زمانی که غذای شور می خورید ، نمک بیش از اندازه مصرف می کنید ، اما آب کافی نمی نوشید ، بدن دچار کم آبی می شود، در نتیجه این کم آبی منجر به تیرگی دور چشم می شود. از طرف دیگر در اثر مصرف زیاد نمک ، در قسمتهایی از بدن که دارای نمک کمتری است ، آب میان بافتی افزایش یافته و تورم بافت های بدن خصوصاً پف زیر چشم به دلیل حساستر و آسیب پذیرتر بودن پوست دور چشم ایجاد می گردد. بنابراین راهکار ساده در مصرف نمک کمتر و آب بیشتر می باشد.

علاوه بر نبایدهای بالا ، بایدهایی هم هست

بایدها

** رسیدگی و مراقبت از پوست بصورت روتین پوستی روزانه

** مصرف مواد غذایی که پیش نیاز کلاژن سازی است، مانند ویتامین  

پوست صورت هر 28 روز یکبار به طور کامل بازسازی شده و سلولهای مرده خشک و شاخی به سطح پوست می آیند که به این سلولهای مرده کورنئوسیت می گویند. در واقع کورنئوسیت ها نقش عمده ای در محافظت در مقابل بیماریها و آبرسانی به لایه های زیرین بر عهده دارند ، با این تعاریف می توانیم حدس بزنیم که محافظت از این لایه  چقدر مهم بوده و راه رسیدن به لایه درمیس و رساندن مواد مغذی و مورد نیاز پوست از همین طریق می باشد.

پاکسازی پوست صورت

پس به پاکسازی پوست خود اهمیت داده و حتماً ماهی یکبار این کار را در منزل و با وسایل ابتدایی و بصورت مبتدی هم که شده انجام دهید. در صورتی که هم حوصله اش را نداشتید یا می خواهید روشهای سریعتر و بهتری را برای جلوگیری از این روند انجام دهید ، نظیر میکرونیدلینگ یا لایه برداری ، خدمات کلنییک زیبایی آلما را یکبار تجربه کنید ، پاکسازی با تمیز کردن کورنئوسیتها از آلودگی و مواد مضر، راه را برای رساندن مواد مورد نیاز از جمله کلاژن باز می کند.

یک جلسه پاکسازی پوست خوب همراه با استفاده از ماسک یا ویال کلاژن ، رسیدگی روزانه و استفاده از کرم های دور چشم جهت رساندن آب و پیش نیازهای کلاژن سازی شما را در مقابل پیر شدن پوست زیر چشمتان بیمه می کند. از طرفی لایه برداری و میکرونیدلینگ هم باعث شده تا پوست دوباره شروع به بازسازی خود کرده ، با این تفاوت که در طی انجام کار مواد مورد نیاز پوست در قالب انواع مزوها به لایه درمیس رسیده می شود.... از الان به فکر باشید ، مطمئن باشید چیزی بهتر از سلامت و شادابی پوست شما در روحیه تون اثرگذار نیست.

روش های عمومی محافظت از پوست دور چشم :

* رعایت احتیاط و ملاطفت با پوست دور چشم : در هر زمانی چه پاک کردن آرایش و چه استفاده از محصولات مراقبت پوستی به دلیل نازک و لطیف و در نتیجه آسیب پذیر بودن پوست دور چشم از آوردن هر گونه فشار یا کشیدگی و ... خودداری کنید تا باعث ایجاد چروک و خطوط ریز نشود. برای مثال برای پاک کردن آرایش پنبه آغشته به محلول پاک کننده را به آرامی و نه به سرعت و خشن روی پوست دور چشم بکشید و تکرار کنید تا پاک شود . در صورت استفاده از محصولات مراقبت پوستی مثلاً کرم مرطوب کننده ، با نوک انگشتان مواد را به دور چشم بمالید و از هر گونه فشار خودداری کنید. بدین ترتیب تنها تکرار می تواند باعث جذب کامل مواد داخل پوست شود.

* استفاده از کرم ضدآفتاب : کرم ضد آفتاب باSPF  بالا نقش مهمی در مراقبت از پوست در برابر اشعه مضر خورشید UVA , UVB  داشته و استفاده روزانه آن به هنگام بیرون رفتن از منزل و نیز تمدید چند ساعته توصیه می گردد. بعلاوه ، استفاده از عینک آفتابی برای پوشاندن پوست دور چشم و همچنین کلاه لبه دار حائز اهمیت بوده تا پوست دور چشم از اشعه نور خورشید در امان بماند.

محصولات مراقبت از پوست

* مرطوب کردن : پوست دورچشم به دلیل عدم داشتن غدد چربی بسیار مهم بوده و بسیار در معرض خشکی پوست قرار دارد. به دلیل اینکه چربی پوست باعث شده آب و رطوبت در پوست حفظ و نگهداری شود و از خشکی پوست جلوگیری می کند. لذا پوست دور چشم با نداشتن غدد چربی از این موهبت خدادادی بی بهره بوده و بیشتر در معرض آسیب و خشک شدن قرار دارد. امروزه انواع مرطوب کننده دور چشم به بازار آمده ولی می توانید از مرطوب کننده پوست برای دور چشم هم استفاده کنید البته تا زمانی که رطوبت مورد نیاز دور چشم را تامین کرده و چشمتان را تحریک نکند و باعث ایجاد سوزش و ناراحتی نگردد.

همچنین کرم های مرطوب کننده دور چشم با دارا بودن موادی نظیر اسید هیالورونیک حتی در کاهش چین و چروک و خطوط ریز پوستی هم اثر گذار می باشند که در این رابطه دکتر فاین می گوید که به مرطوب کننده های معمولی صورت اعتماد نکنید ، چرا که شما به کرم دور چشمی نیاز دارید که بطور خاص برای پوست دور چشم طراحی شده باشد. از طرفی سرم ها و کرم های مرطوب کننده صورت ممکنست دارای ترکیبات و مواد فعالی همچون رتینوئید باشند که غلظت آن برای پوست زیر چشم بسیار زیاد است. برای استفاده درست از کرم دور چشم ، دکتر گرین توصیه می کند که از انگشت خود برای لمس کردن پوست استفاده کنید و به آرامی بر روی پوست دور چشم ضربه بزنید.

* ماساژ دور چشم : با ماساژ دور چشم می توانید در افزایش و بهبود گردش خون در پوست اطراف چشم کمک کرده ، در صورت پف داشتن دور چشم با فشار ماساژ مایعات اضافی تخلیه شده و پف کاهش می یابد. شایان ذکر است پف چشم می تواند در اثر خستگی ، کمبود شدید خواب یا دلایل ژنتیکی یا بیماری رخ دهد.

* اصلاح سبک زندگی : با داشتن خواب کافی ، رژیم غذایی مناسب ، ورزش کردن و کاهش یا عدم مصرف کافئین و الکل می توانید به این مهم دست یابید. بنابراین ، بهترین زمان خواب بین ساعت 10-11 شب تا 6-7 صبح می باشد. همچنین رژیم غذایی باید حاوی سبزیجات و میوه جات تازه بخصوص موز با پتاسیم بالا باشد و مصرف فست فود را به حداقل برسانید. در مورد ورزش نیز باید گفت که تمرینات منظم و روتین ورزشی را فراموش نکنید و در نهایت با عدم مصرف الکل و کافئین از کاهش رطوبت پوست جلوگیری کرده تا پوستتان شاداب و جوان باقی بماند.

* کمپرس سرد : برای کاهش پف چشم می توانید از کمپرس سرد به مدت 20 دقیقه استفاده کنید. همچنین قرار دادن برش نازک خیار و یا میوه جات یخ زده نیز پیشنهاد می گردد. لازم به ذکر است به منظور درمان چروک دور چشم می توانید عسل طبیعی را به مدت 15 دقیقه روی پوست دور چشم مالیده و سپس با پارچه نرم به آرامی پاک کنید.

محافظت از پوست دور چشم

بررسی مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبتی دور چشم :

* در صورت داشتن خطوط ریز دور چشم می توانید برای تحریک تولید کلاژن ، از کرم دور چشمی استفاده کنید که حاوی رتینوئید ، رتینول ، ویتامین A ، پپتیدها و فاکتورهای رشد باشد.

* برای رفع سیاهی و تیرگی دور چشم ناشی از نور آفتاب ، موادی حاوی هیدروکینون ، اسید کوجیک ، ویتامین سی ، سویا ، نیاسین آمید (ویتامین B3)  ، اسید آزلائیک و آربوتین پیشنهاد می گردد.

* برای رفع پف چشم  محصول مراقبتی حاوی کافئین ، چای سبز و پلی فنول توت قهوه ، دی پپتید پلک چشم و گیاه بید توصیه می شود.

* محصولات مراقبتی آنتی اکسیدان شامل ویتامین های C , E , B3 و چای سبز ، در از بین بردن رادیکال های آزاد ایجاد شده در اثر کشیدن سیگار ، آلاینده ها و اشعه فرابنفش خورشید موثر بوده و در کند کردن روند پیری کمک کننده هستند.

به منظور انتخاب کرم دور چشم ، actives را انتخاب کنید ، اگرچه پوست دور چشم ظریف است ، اما بدین معنی نیست که تنها به مرطوب کننده ملایم نیاز دارید ، بلکه بنا به نظر دکتر گرین یکی از بهترین موارد کرم دور چشم ، کرم حاوی رتینول از مشتقات ویتامین A بوده و البته رتینول موجود در کرم های دور چشم با رتینول موجود در کرم های معمولی فرق می کند و به علت خطر تحریک پوستی ، در کرم های دور چشم دارای غلظت کمتر می باشد. همچنین برای نرم کردن و رطوبت رسانی باید از کرم دور چشم حاوی اسید هیالورونیک برای هیدراته کردن پوست دور چشم و کاهش خطر تحریک پوستی استفاده کرد.

*** برای همه موارد فوق بهتر است با مشورت پزشک متخصص برای انتخاب بهترین کرم دور چشم اقدام گردد.

در ادامه به بررسی یکی از مشکلات دورچشم به نام میلیا می پردازیم.

میلیا چیست؟

از جمله مشکلاتی که پوست دورچشم دچار آن می شود می توان به دانه های ریز و سفید اشاره کرد که به آن میلیا گفته می شود و در اصطلاح پزشکی کیست های کوچک و پر از کراتین به صورت تکی و یا  خوشه ای بوده و در تمامی سنین رخ می دهد ، اما اغلب در نیمی از نوزادان نیز دیده می شود. از طرفی در بزرگسالان بیشتر در نواحی حساس مانند پلک دیده می شود. البته در اطراف گونه، بینی، پیشانی ، سینه ، بازوها و دستها بیشتر در افراد مسن با پوست آسیب دیده نیز شایع است. با توجه به اینکه میلیا خوش خیم بوده ، بدون درمان می باشد و به خودی خود در اثر گذشت زمان از بین می رود.

علت ایجاد میلیا در اثر عدم توانایی موضعی پوست برای لایه برداری طبیعی می باشد. به این دلیل که سلولهای مرده پوست شامل کراتین در زیر پوست جمع شده  و دانه های سفید و کوچک را در زیر پوست بویژه در ناحیه پوست دور چشم تولید می کند.

انواع میلیا:

میلیا بر دو نوع می باشد: میلیا اولیه که از کراتین تشکیل شده در روی صورت یافت می شود و میلیای ثانویه بر اثر آسیب یا سوختگی پوست و یا استفاده از کرم های پوستی خاص مانند کورتیکواستروئید ، رشد می کند. بدین لحاظ میلیا در این حالت به عنوان نشانه ای از بهبود پوست ایجاد شده و احتمال دارد علت آن آسیب رسیدن به غده عرق باشد. نوع دیگری از میلیا نیز به نام میلیا پلاک وجود دارد که جزء نادر میلیا بوده که بیشتر در خانمها دیده می شود و شامل تکه های متورم و ملتهب پوست تا چند سانتی متر با نام پلاک است و معمولاً در پشت گوشها ، بر روی گونه ها و فک ایجاد می شود.

میلیا چیست

تفاوت میلیا با آکنه :

آکنه ، با بسته شدن منافذ پوستی توسط چربی و باکتری ایجاد می شود و شامل جوش سرسیاه و جوش سر سفید به همراه التهاب و قرمزی و یا دردناک بودن جوش یا چرکی بودن در جوش های سرسفید می باشد. لازم به توضیح است که آکنه در افراد در سنین بلوغ بیشتر رخ می دهد، اگر چه ممکنست در همه سنین رخ دهد. بر خلاف آکنه ، میلیا نوعی کیست بوده و از پر شدن منافذ پوست تولید نمی شود ، لذا ملتهب نشده و قرمزی و تورم ایجاد نمی کند.

درمان میلیا :

خارج کردن حرفه ای میلیا با سوزن : به دلیل بی ضرر بودن میلیا و از بین رفتن خود به خودی آن ، نیاز به درمان خاصی ندارند ، خصوصاً در نوزادان که بعد از چند هفته و در برخی چندین ماه بعد از بین می رود. اما گاهی میلیا ثانویه دائمی می شود. به منظور درمان میلیا ، می توان با یک سوزن ظریف و با فشار و بدون بی حسی آن را بیرون آورد که با توجه به حساس بودن پوست خصوصا پوست دور چشم این کار توسط پزشک توصیه می گردد.

لایه برداری مداوم : استفاده از اسکراب های ملایم و محصولاتی که لایه برداری و گردش سلولی را افزایش می دهند، باعث شده نرمی و لطافت به پوست برگردانده شود و از ایجاد میلیا جلوگیری کند. لذا بعد از مرطوب کردن پوست ، اسکراب را روی صورت زده و با حرکات دورانی و ملایم پوست را ماساژ دهید. همچنین محصولات حاوی گلیکولیک اسید ( به شکل کرم و یا ژل در غلظت 20 درصد ) و رتینول بی خطر بوده و برای از بین بردن میلیا موثر می باشند. اگر چه به دلیل نازک و حساس بودن پوست دور چشم ، احتمال تحریک پوستی می رود ، لذا جوانب احتیاط را رعایت فرمائید.

بدین منظور استفاده از محصولات رتینول با غلظت کم به صورت روزانه و برای افراد حساس یک شب در میان توصیه می گردد تا باعث افزایش تولید سلول های پوستی گشته و میلیا را ریشه کن کند. سپس از کرم شب استفاده کنید تا از ایجاد خشکی و تحریکات پوستی پیشگیری کند.

محافظت از پوست دور چشم

* در این موارد حتماً با پزشک متخصص خود مشورت نمائید.

** همچنین از موارد دیگر درمان می توان به لیزر درمانی ، کرایوتراپی (منجمد کردن ضایعه پوستی نظیر میلیا) ، کرم های رتینوئید موضعی حاوی ویتامین  A ، لایه برداری شیمیایی مانند پاکسازی پوست و آنزیم تراپی پوست صورت اشاره کرد.

شما عزیزان زیباپسند می توانید با مراجعه به کلینیک زیبایی آلما در رشت ، با مشاوره متخصصان و پزشکان مجرب و با استفاده از تکنولوژی های به روز دنیا به حل مشکلات پوستی خود کمک کنید. خدمات دیگر کلینیک زیبایی آلما نظیر هایفوتراپی، پارافین تراپی، آراف، میکرونیدلینگ، لیزر موهای زائد و ... می باشد.

پیشگیری از میلیا:

  • هر روز صبح ، بعد از شستن صورت ، کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 استفاده کنید.
  • لایه برداری ملایم دو تا سه بار در هفته و نه بیشتر
  • استفاده از بخار آب و بخور دادن تا منافذ پوست باز شده و از بروز این کیست ها پیشگیری شود.
  • قرار نگرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی
  • عدم استفاده از کرم های غلیظ حاوی روغن

روشهای کلینیکی درمان پوست دور چشم :

مزوتراپی زیر چشم :

آیا می دانستید که مزوتراپی درمانی موثر برای رفع تیرگی پوست زیر چشم و بهبود بافت آن است ؟ از آنجا که پوست دور چشم بسیار ظریف است ، لذا برای بسیاری از افراد ناحیه نگران کننده ای بنظر می رسد. لازم به توضیح است که پوست زیر چشم در حدود نیم میلی متر از پوست نواحی دیگر صورت نازک تر می باشد و به همین علت است که اگر محافظت از پوست دور چشم در برابر اشعه فرابنفش خورشید و سایر عوامل خارجی بدرستی صورت نگیرد ، لکه های تیره ، چین و چروک و خطوط ریز و یا شلی و افتادگی پوست بسیار سریعتر و بیشتر از از آنچه فکرش را بکنید ظاهر می شود.

با از دست دادن قابلیت ارتجاعی پوست دور چشم ، این ناحیه نسبتا توخالی با ایجاد دایره های تیره ناخوشایند بنظر می رسد که چشمان را خسته و بی روح نشان می دهد. بدین منظور مزوتراپی زیر چشم برای اینکه روحی تازه به چشمان خسته شما بدهد ، استفاده می شود که روش جوانسازی پوست بدون نیاز به جراحی است که تغذیه طبیعی را از درون ارائه می دهد. لازم به توضیح است که در مزوتراپی زیر چشم ، پزشک از کوکتلهای ترکیبی شامل انواع ویتامین ، کلاژن ، اسید هیالورونیک ، مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ، ویتامین سی و ... استفاده کرده و با تزریق با استفاده از سوزن به لایه میانی پوست زیر چشم  برای درمان تیرگی پوست زیر چشم اقدام می کند.

در نهایت با انجام مزوتراپی زیر چشم ، پوست زیر چشم دارای بافت و ظاهر بهتری خواهد بود و درخشش و سفتی و هیدراته بودن پوست کاملا مشخص می شود. البته مزوتراپی زیر چشم به حدود سه جلسه درمان با فاصله حدود 10 تا 15 روز نیاز دارد تا نتایج درخشانی ارائه دهد و درمانهای نگهدارنده سالیانه می باشد.

بهترین کلینیک زیبایی رشت

آیا مزوتراپی برای پوست زیر چشم من مناسب است ؟

مزوتراپی برای درمان پوست صورت از جمله پوست زیر چشم مناسب بوده ، بطوریکه این درمان نتایجی خیره کننده دارد که نتایج سایر روشهای درمانی اطراف چشم همچون پر کننده های پوست را افزایش می دهد. چرا که مزوتراپی زیر چشم تیرگی پوست آن ناحیه را از بین می برد ، اما در مقابل پر کننده های پوستی یا همان فیلر زیر چشم گودی زیر چشم را پر می کند و لذا این دو درمان تکمیل کننده هم برای افرادی است که هم از تیرگی دور چشم و گودی زیر چشم رنج می برند.

میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ زیر چشم :

میکرونیدلینگ روشی است که با استفاده از سوزن های کوچک باعث ایجاد سوراخ های بسیار ریز در پوست زیر چشم می شود تا لایه های شاخی پوست از بین برود و بدین ترتیب تقویت تولید کلاژن در پوست زیر چشم افزایش یابد و هرچه کلاژن بیشتر پوست صورت سفت و جوان تر و شاداب تر خواهد شد. از میکرونیدلینگ در درمان حلقه های تیره و پوست کدر زیر چشم استفاده می شود. مزونیدلینگ زیر چشم هم همانند میکرونیدلینگ بوده با این تفاوت که در آن کوکتل های مزو حاوی اسید هیالورونیک ، انواع ویتامین ها و مواد معدنی ، کلاژن و ... بکار برده می شود تا علاوه بر برداشتن لایه های شاخی پوست ، تغذیه رسانی و آبرسانی به پوست هم بدرستی صورت گیرد و نتایج مزونیدلینگ را دوچندان کند.

محافظت از پوست دور چشم

سخن آخر

دکتر لورن فاین متخصص پوست و جراحی زیبایی در ایلینویز شیکاگو می گوید : اولین نشانه های پیری در پوست دور چشم نظیر خطوط ریز و چین و چروک آشکار می شود. چنانچه نتایج مطالعه ای در سال 2015 منتشر شد که مشخص کرد پوست ناحیه دور چشم به دلیل نداشتن غدد چربی و کلاژن بیشتر در معرض خشکی ، خطوط و چین وچروک و افتادگی می باشد و مطالعه دیگری در سپتامبر 2015 نشان داد که مناطقی از پوست نظیر پوست دورچشم که دارای چربی کمتری می باشند ، تراکم کمتری هم داشته و مستعد چروکهایی همچون خطوط پنجه کلاغی می باشند. لذا با توجه به اینکه چشمان شما دریچه ای به روح شما هستند ، باید به بهترین شکل از پوست اطراف آن محافظت کنید تا از پیری زودرس پیشگیری کنید.

شماره تماس برای مشاوره رایگان با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت : 01332662196  - 01332006295 - 09125396478

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه