پروبیوتیک ها چه هستند و چطور بر پوست تاثیر میگذارند

اشتراک گذاری :

پروبیوتیک ها چه چیزی هستند و عملکردشان چیست:

پروبیوتیک ها باکتری های مفید و ساکن روده بزرگ میباشند که به سلامت و عملکرد صحیح آن کمک میکنند. عوامل زیادی  باعث کاهش سطح این باکتری های مفید در روده میشوند که مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها یکی از آن موارد میباشد . آنتی بیوتیک ها علاوه بر از بین بردن باکتریهای مضر بدلیل شباهت مکانیسم اثر ، بر روی باکتریهای مفید روده نیز تاثیر گذاشته و آنها را از بین میبرند. که این خود باعث اختلال عملکرد روده بزرگ ، اختلالات گوارشی و جالب است بدانید مشکلات پوستی  میشود.

آنتی بیوتیک ها معمولا برای درمان عفونتهای باکتریایی تجویز میشود و وقتی اجرا میشود که پزشک تشخیص داده ، عوارض ناشی از بیماری بسیار شدیدتر از عوارض مصرف آنتی بیوتیک هست. پس لطفاً از مصرف سرخود آنتی بیوتیکها جداً خودداری کنید.

چکار کنیم تا آنتی بیوتیک ها تاثیر مخربی بر پوست  ما نگذارند:

پروبیوتیک مصرف کنید ..... انواع مواد غذایی پروبیوتیک  کفیر که نوعی لبنیات تخمیر شده است و همچنین  شکلات تلخ با ph مناسب به باکتری های مفید کمک میکند

 

درمان آکنه با پروبیوتیکها :

دریافت باکتری های مفید مانند پروبیوتیک ها کمک شایانی به روند بهبود آکنه میکند....

این باکتری های مفید از طریق خوردن غذاها و قرص های مکمل محیط روده را سالم سازی میکند.

از مزایای مصرف پروبیوتیک کاهش التهاب و بهبود میکروبیوم دستگاه گوارش میباشد.

برای مشاهده تاثیر درمانی ، روند مصرف پروبیوتیک را باید به مدت 3 تا 6 هفته ادامه داد.

افرادی که تحت درمان آنتی بیوتیک هستند پس از اتمام دوره ، بلافاصله میتوانند این روند را شروع کنند.

این روش برای افرادی با مشکلات پوستی ازجمله رزاسه وآکنه التهابی مفید خواهد بود و هیچگونه عارضه جانبی نخواهد داشت. اما همیشه تنها با استفاده از پروبیوتیک ها آکنه ها درمان نمیشوند ، اکثر مواقع پاکسازی و تخلیه آکنه ها و استفاده از ماسک ها می تواند بسیار موثر باشد . توصیه میشود با انتخاب یک کلنیک زیبایی مورد تایید ، بصورت ماهانه کار پاکسازی و فشیال پوست خود را انجام دهید تا در کنار مصرف پروبیوتیکها بهترین نتیجه را کسب نمایید. لازم به ذکر است شما در منزل و بدون مراجعه به کلنیک زیبایی معتبر تا حدی میتوانید کار پاکسازی پوست خود را انجام دهید .اما متخصصین این کار در کلنیک زیبایی بدلیل استفاده از دستگاه هیدرودرمی و لایه بردار و تسلط بیشتر بر روی پوست شما در این مورد نتیجه بهتری را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

تفاوت پروبیوتیک و پری بیوتیک:

هر دو مورد نقش مهم و اساسی در سلامتی انسان دارند.

چنانچه گفته شد پروبیوتیک ها باکتری های زنده و مفیدی هستند که در برخی از غذاها و مکمل ها یافت می شوند و برای سلامتی انسان بسیار موثر می باشند. اما پری بیوتیک ها از انواع کربوهیدرات ( اکثراً فیبر نظیر سبزیجات، میوه ها و حبوبات ) که بدن انسان قادر به هضم آن نمی باشد به دست می آیند که باکتری های مفید روده از آنها تغذیه می کنند. مقدار کافی و مناسب و حجم متعادل پروبیوتیک و پری بیوتیک باعث ایجاد تعادل در باکتری های مفید روده می شود.

سین بیوتیک به غذاهایی اطلاق می شود که حاوی هر دو نوع پروبیوتیک و پری بیوتیک میباشند. از آن جمله میتوان به پنیر ، کفیر و کلم ترش اشاره داشت.

فواید پروبیوتیک:  

باکتری های مفید روده از بدن انسان در مقابل باکتریها و قارچ های مضر و خطرناک محافظت کرده و همچنین سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش توانایی هضم غذا، کاهش وزن ، بهبود حساسیت به لاکتوز، افزایش سلامت رحم، شادابی پوست، کاهش فشار خون، کاهش کلسترول، بهبود سلامت  قلب، کمک به جذب بهتر ویتامین B ، کاهش التهاب ، ممانعت از گسترش باکتری های مضر در مجاری ادراری و در نتیجه جلوگیری از عفونت ادراری ، پیشگیری از سرطان و کاهش افسردگی نیز جزء مزایای آن می باشند. علاوه بر این ، برخی از این باکتری ها نیز باعث تولید ویتامین K و اسید چرب شده که منبع غذای اصلی دیواره روده بزرگ می باشد و همچنین باعث ایجاد حائل روده ای شده تا مواد مضر را دور نگه دارد.

پروبیوتیک و غذاها :

انواع غذاهای مملو از پروبیوتیک شامل: گیاهانی نظیر لوبیا و نخود فرنگی، جودوسر، چای سبز، شکلات تلخ، کنگر فرنگی، اسفناج، توت ها، سیر ، پیاز، ماست، خیار ، نان و تره فرنگی

غذاهای تخمیر شده ( باکتری مفید در این غذاها با قند و یا فیبر غذا رشد می کنند ) نظیر : کفیر (موجود در شیر گاو و غلات )، خیارشور( غیرپاستوریزه )کلم ترش (کلم رنده شده و آب پز با سرکه - غذای سنتی اروپا)، خمیر سویا (تمپه، فراورده سویا)، کیمچی (غذای کره ای و بسیار تند شامل کلم و ادویه جات سیر ، زنجبیل و فلفل تند و نمک)، چای کامبوچا، پنیر شامل پنیر گودا ، چدار و موتزارلا و پنیرهای لاکتیکی و سبزیجات ترشی شده (غیر پاستوریزه)

* غذاهای تخمیر شده باید پاستوریزه نباشند به دلیل اینکه طی پاستوریزه کردن ، باکتری های مفید نیز از بین می روند.

* بدن انسان بیشتر از وزن مغز انسان یعنی در حدود یک و نیم کیلو گرم باکتری پروبیوتیک دارد.

* محققان ثابت کرده اند که دوجین باکتری پروبیوتیک مختلف که در حفظ سلامتی بدن مفیدند، موجود می باشد.

* قرص یا کپسول و یا پودر پروبیوتیک نیز در تامین نیاز روزانه به انسان کمک می کند.

پروبیوتیک و پوست:

نقش مهم دیگر پروبیوتیک ها کمک به سلامت پوست و ایمنی آن است. با قرار گرفتن روی پوست، از سلولهای پوستی در مقابل انگل ها و باکتری های مضر محافظت کرده و از ایجاد التهاب و برو زآکنه جلوگیری بعمل می آورد. همچنین مصرف این مواد از پیری زودرس پیشگیری کرده و سموم بدن را ازبین برده ، رادیکال های آزاد را نابود کرده و از پیدایش چین و چروک زودرس پوست و پیری جلوگیری می کند.

اگر به دنبال زیبایی و جوانسازی پوست می باشید، کلینیک زیبایی آلما در رشت ، با ارائه خدماتی نظیر هایفوتراپی، پارافین تراپی، آنزیم تراپی ، لیزر موهای زائد، آراف تراپی ، میکرونیدلینگ و ... در خدمت شما عزیزان می باشد.

* پروبیوتیک ها  از روز اول تولد با ما همراه اند. نوزاد در کانال زایمان، باکتری او ایدس، بیفیدو باکتریم و لاکتولاکلیوس را از مادر می گیرند.اما نوزادان در طی سزارین این باکتری ها را نمیگیرند و آلرژی و سیستم امینی ضعیف تری دارند.

* عوارض مصرف بیش از حد پروبیوتیک ها: نفخ ، درد و ناراحتی معده، گاز معده، اسهال، تهوع ، دردها و انقباضات شکمی

کاهش اثرات جانبی پروبیوتیک ها: از آن جمله می توان به کاهش میزان مصرف ، مصرف پروبیوتیک با شکم خالی حدود نیم ساعت قبل از غذا و یا قبل از خواب (به دلیل اینکه در صورت مصرف با غذا ، گاز تولیدی نیز بیشتر می شود)، نوشیدن آب کافی و در آخر ممکن است بدن شما در طول دو هفته با محصولات پروبیوتیک سازگار شود، پس صبور باشید.

 

کلینیک پوست و زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه

  • Michael Ethan

    ساناز

    در ایام تعطیلی کرونا شما کار انجام میدید؟

  • Michael Ethan

    کلینیک زیبایی آلما

    سلام عزیزم ، با رعایت پروتکل های بهداشتی در خدمتتون هستیم


logo