غذای جوان کننده پوست

اشتراک گذاری :

بسیاری از ما برای جوان نگه داشتن پوست خود انواع روش های پزشکی و داروهای محافظت کننده که گاهاً هزینه های زیاد ، عوارض و دوره های نقاهت زیادی دارند را امتحان کرده و این در حالی است که هر آنچه که ما برای سلامت پوست خود نیاز داریم ، در انواع مواد غذایی وجود دارد که علاوه بر سلامت پوست صورت ، سلامت فیزیکی بدن ما را نیز تضمین نموده و هزینه های آن نیز به مراتب کمتر و بدون دردسرتر از روش های پزشکی هستند. ما در این مطلب به معرفی غذاها و ویتامین های مفید و ضروری که در جوان ماندن پوست به شما کمک می کند، خواهیم پرداخت و از آن با عنوان غذای پوست یاد می کنیم.

خوراکی های جوان کننده پوست

جالب است بدانید که افتادگی و پیری پوست تا حد زیادی به علت کم شدن مواد مغذی و املاح مورد نیاز بدن برای بازپروری سلول های پوستی است و این در حالی است که بسیاری از مواد خوراکی که در ادامه لیست شده به راحتی پوستی شاداب و سلامت را با کمترین هزینه به شما هدیه می دهند.

سبزیجات مفید برای جوانسازی پوست

سبزیجات به علت تازگی و طراوتی که دارند سرشار از مواد ضروری بدن و پوست هستند که به همین خاطر ما ابتدا به آنها در این مطلب پرداخته ایم.

غذای جوان کننده پوست



اسفناج
اسفناج سبزی یا بهتر بگوئیم ماده ای جادویی است که سرشار از انواع ویتامین ها و مواد مفید برای بدن بوده که از بسیاری از سرطان ها جلوگیری نموده و ضمن دارا بودن آهن زیاد در سلامت پوست می تواند نقش شفاف کنندگی ، پاک کننده گی لکه ها ، پاکسازی پوست و پر طراوت تر شدن پوست شما را به همراه داشته باشد. به شدت توصیه می شود از مصرف اسفناج برای سلامت پوست و بدن خود و به عنوان یک غذای جوان کننده پوست غافل نشوید. ضمن اینکه از ماسک اسفناج بر روی پوست نیز می توانید استفاده کنید.
هویج

هویج از جمله دیگر سبزیجات بسیار مقوی است که برای پوست خاصیت شاداب کنندگی و پاک کنندگی را داشته که حتماً در رژیم غذایی خود به عنوان یک خوراک جوان کننده پوست بگنجانید. از طرفی هویج با ویتامین A موجود به عنوان یک آنتی اکسیدان ، به مبارزه با رادیکال های آزاد بدن پرداخته و در مراقبت از پوست نقش بسزایی ایفا می کند. همچنین ویتامین E هویج به افزایش گردش خون کمک کرده و در نتیجه در کاهش التهابات پوستی و جلوگیری از پیری زودرس موثر می باشد. البته از هویج نیز مانند اسفناج با ترکیب گوجه فرنگی به عنوان ماسک های گیاهی می توان استفاده کرد.

 

غذای جوان کننده پوست

سیب زمینی

سیب زمینی هم به عنوان یک غذای جوان کننده پوست ، به دلیل داشتن ویتامین سی و آنتی اکسیدان ، در افزایش ساخت کلاژن و جوانسازی پوست موثر می باشد. همچنین به دلیل اسید اگزالیک موجود در آن ، باعث از بین رفتن لکه های پوستی و اسکار آکنه و جای زخم شده و در روشن کردن پوست مفید می باشد. البته سیب زمینی دارای فواید دیگری نظیر آهن برای بهبود متابولیسم و سوخت و ساز بدن و رفع التهاب بوده و از طرف دیگر به دلیل داشتن ویتامین B در تقویت پوست و مو بکار می رود.

کلم بروکلی

کلم بروکلی با دارا بودن سولفوروفان دارای خواص ضد میکروبی بوده و در بهبود پوست های آسیب دیده در اثر نور خورشید مفید است. از طرفی با نیکوتین آمید (از اشکال ویتامین B3) موجود در آن ، به افزایش تولید ویتامین سی می پردازد که یک آنتی اکسیدان به شمار می رود که در مراقبت از پوست موثر است. همچنین اسید چرب امگا3 موجود در کلم بروکلی دارای خواص ضد التهاب و ضد آلرژی بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن منجر می شود. بطور کل کلم بروکلی به عنوان یک اکسیر جوانی ، غذای جوان کننده پوست و کمک به سلامت پوست شناخته می شود.

فلفل دلمه ای

جدای از عطر و طعم عالی فلفل دلمه به عنوان یک ماده خوراکی، این ماده دارای مقادیر زیاد ویتامین سی بوده ، حتی بیشتر از پرتقال. از طرفی ویتامین سی خود یک آنتی اکسیدان قوی بوده که با رادیکال های آزاد ، سموم و تخریب سلولی مبارزه کرده و از پیری زودرس پوست جلوگیری بعمل می آورد. همچنین فلفل دلمه یک غذای جوان کننده پوست بوده که با افزایش تولید کلاژن باعث شادابی پوست شده و در کاهش التهابات پوستی نظیر جوش موثر عمل می کند. از آن گذشته فلفل دلمه ای بجز خواص سودبخش برای پوست ، بطور کل برای بدن مفید بوده و در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان کمک می کند.

گوجه

گوجه هم به نوبه خود یک آنتی اکسیدان قوی و خوراکی جوان کننده پوست بشمار می رود که در محافظت از پوست مفید می باشد. همچنین از فواید دیگر گوجه برای پوست ، جلوگیری از انباشت چربی در بدن ، باز کردن منافذ پوست ، بهبود اگزما ، درخشان شدن پوست ، از بین بردن جوش و آکنه و رفع چین و چروک و در نتیجه جوانسازی پوست می توان نام برد. از طرفی طی تحقیقات نشان داده شده که گوجه در مراقبت از پوست در برابر نور خورشید موثر بوده و از آفتاب سوختگی پیشگیری می کند.

سیر

سیر به عنوان یک غذای جوان کننده پوست دارای انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها بوده که در بهبود سلامت پوست و مو موثر می باشد. به عنوان مثال سیر به دلیل فواید ضد باکتریایی خود با آکنه مبارزه کرده و در برطرف کردن جوش های سرسیاه موثر است. همچنین به عنوان یک ماده ضد عفونت و ضد قارچ از ایجاد عفونت ها و قارچ های پوستی جلوگیری می کند. از آن گذشته سیر یک مرطوب کننده عالی پوست به همراه صاف ، نرم و لطیف کردن پوست می باشد که در جلوگیری از پیری زودرس و جوانسازی پوست مفید می باشد.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از سالم ترین روغن های روی زمین است که مملو از چربی های سالم و آنتی اکسیدان بوده و به کاهش التهابات پوست و آسیب اکسیداتیو کمک می کند که این آسیب اکسیداتیو از عدم تعادل رادیکال های آزاد در بدن ناشی می گردد. ازین رو روغن زیتون یک خوراکی جوان کننده پوست محسوب می شود که البته برای تمام بدن مفید است ، بطوریکه افرادی که در رژیم غذایی خود از روغن زیتون بیشتری استفاده می کنند ، کمتر در ابتلا به بیماری های قلبی ، سندرم متابولیک ، موارد خاص سرطان و ... قرار دارند.

لازم به توضیح است که روغن زیتون دارای 73 درصد چربی تک غیر اشتباع یا MUFA می باشد که مطالعات در سال 2012 نشان داده رژیم غذایی سرشار از MUFA با خواص ضد التهابی قوی به کاهش پیری پوست کمک بسزایی می کند. افزون بر این از آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون می توان به توکوفرول و بتاکاروتن و ترکیبات فنلی اشاره کرد که دارای فواید ضد التهابی برای پوست هستند.

چای سبز

چای سبز هم به نوبه خود مملو از آنتی اکسیدان بوده که با رادیکالهای آزاد در بدن مقابله می کند و یک خوراکی جوان کننده پوست بشمار می آید. قابل ذکر است که رادیکالهای آزاد مولکلولهایی ناپایدارند که بطور طبیعی در سلولها ایجاد می شوند و البته می توانند در پاسخ به عوامل استرس زای خارجی نظیر دود سیگار یا اشعه نور خورشید ایجاد شوند. در صورتی که تعداد رادیکال های آزاد بیش از اندازه شود می توانند به سلولهای پوست آسیب برسانند و در این زمان آنتی اکسیدان به کمک می کند و با دادن الکترون ، این مولکولهای رادیکال آزاد را تثبیت کرده تا دیگر قادر به آسیب زدن به پوست و بدن نشوند.

از آنجا که عموماً آنتی اکسیدان از طریق رژیم غذایی به بدن می رسد ، چای سبز هم نمونه خوبی از مواد خوراکی دارای آنتی اکسیدان به نام پلی فنول است که علاوه بر پوست ، فواید دیگری برای بدن در جلوگیری از بیماری هایی همچون بیماری های قلبی ، زوال عصبی ، پیری زودرس و سایر بیماری های مزمن دارد.

ماهی چرب

ماهی چرب هم نوع دیگری از خوراکی جوان کننده پوست است که بسیار مغذی بوده و سلامت پوست را تقویت می کند که مجبوب ترین آن ماهی قزل آلا می باشد. بعلاوه چربی های امگا3 موجود در این ماهی ها در برابر ابتلا به بیماری های قلبی ، التهابات و بیماری های دیگر مفید می باشد. از طرفی مطالعات نشان داده اسیدهای چرب امگا3 با ایجاد سد قوی در پوست مرتبط بوده و ممکنست به کاهش التهابات پوستی کمک کند. همچنین ماهی آزاد و دیگر ماهی های چرب با داشتن پروتئین فراوان به بدن در تولید پروتئین کلاژن والاستین کمک می کنند که در این صورت با افزایش استحکام و خاصیت کشسانی پوست مواجه خواهیم شد و علاوه بر این مصرف پروتئین بهبودی زخم را هم امکانپذیر می سازد.

ماهی سالمون نیز به عنوان نمونه دیگری از ماهی چرب که دارای آنتی اکسیدان کاروتنوئید به نام آستاگزانتین بوده که رنگ نارنجی یا صورتی ماهی سالمون مربوط به این ماده است که در این باره مطالعه ای انجام شده که افراد با پوست آفتاب سوخته ترکیبی از مواد آستاگزانتین و کلاژن را در طی 12 هفته دریافت کردند و بهبود قابل توجهی در پوست از نظر قابلیت کشسانی و آبرسانی داشتند. اگرچه این نتایج مثبت است ، اما هنوز هم مشخص نشده است که این اثرات مثبت مربوط به آنتی اکسیدان آستاگزانتین است و یا کلاژن یا هر دو.

چرا پوست پیر می شود ؟

پوست انسان دارای سه لایه سطحی یا روپوست ، لایه درم یا میانی و لایه اپیدرم یا زیرین می باشد که در لایه درم، دارای ماده پروتئینی چسبنده ای با نام کلاژن می باشد که وظیفه حفظ و نگهداری اجزای ساختمان پوست و البته استخوان و ماهیچه و بقیه اعضای بدن را دارد. از این رو کلاژن با حفظ رطوبت پوست مانع از خشکی و چروک پوست شده و به پوست حالت ارتجاعی می دهد. همچنین کلاژن در لایه درم با کمک به تشکیل یک شبکه فیبری از سلولها به نام فیبروبلاست ، باعث رشد سلولهای جدید روی آن می شود و در این صورت جوانسازی پوست رخ می دهد. بدین معنا که در ترمیم و حذف سلولهای مرده و تولید سلولهای جایگزین موثر می باشد ، لذا در صورت حذف کلاژن محیط زیر پوست به اصطلاح خالی شده و چین و چروک پوست شکل می گیرد که از اثرات پیری پوست می باشد.

با افزایش سن و ایجاد تغییرات هورمونی ، تولید کلاژن در بدن انسان کم می شود. از طرفی با توجه به اینکه تغییرات هورمونی باعث ترشح آنزیم هایی برای شکستن کلاژن شده و سپس پوست ضعیف و نازک شده و شادابی خود را از دست می دهد. در نتیجه پیری و چروک به سراغ انسان می آید. و این چیزی است که همه افراد از آن گریزانند. جالب است بدانید سن کاهش کلاژن سازی از 35 سالگی می باشد. اما افراد می توانند از راه پوست و به صورت موضعی از آن برای شادابی پوست استفاده کنند. به عنوان مثال روشهایی نظیر تزریق ژل یا استفاده از محصولات مراقبتی پوست مخصوص.  

در طی تحقیقات این موضوع اثبات شده که رژیم غذایی مناسب می تواند راهی برای تحریک کلاژن سازی باشد. چنانچه در ادامه رژیم غذایی جوان کننده پوست را برای حفظ نشاط و شادابی پوست مورد بررسی قرار می دهیم.

غذای جوان کننده پوست

به تعویق انداختن پیری: 

در تحقیقات محققان دریافتند که غذاهایی با ترکیبات خاص برای به تعویق انداختن پیری و جوان کننده پوست برای بهبود متابولیسم بدن ، افزایش انرژی و بهبود حساسیت به انسولین مناسب می باشند.

- غذاهای حاوی ویتامین A  :

ویتامین A یکی از انواع موادی است که در افزایش تولید کلاژن و جوانسازی پوست موثر می باشد و در اسفناج ، زردآلو ، غلات صبحانه ، هویج ، سیب زمینی شیرین ، فلفل دلمه ای قرمز ، کدو تنبل و کلم بروکلی به وفور یافت می شود. همچنین از فواید دیگر ویتامین A به درمان آکنه ، کاهش چین و چروک ، کمک به تولید سلولهای پوستی جدید ، محافظت از پوست در برابر عفونت ، برطرف کردن آسیبهای ناشی از نور خورشید یا تحلیل پوست در اثر پیری می توان اشاره داشت. لازم به توضیح است که دو نوع ویتامین A داریم ، رتینوئید شامل منابع حیوانی جگر گاو ، ماهی سالمون ، تخم مرغ و میگو می باشد و نوع دوم کاروتنوئید که در محصولات گیاهی سبزیجات و میوه جات یافت می شود.

بطور مثال کاروتنوئید در میوه ها و سبزیجات زرد رنگ مانند نارنگی ، پرتقال، کدو حلوایی و فلفل دلمه ای نارنجی یافت می شود که خود یک غذای جوان کننده پوست بوده و می تواند باعث شادابی و طراوت پوست شده و از شکسته شدن کلاژن ها جلوگیری به عمل آورد. 

- غذاهای حاوی ویتامین B :

نیاز بدن به انواع ویتامین های B شامل 8 ویتامین برای تولید و افزایش متابولیسم و سوخت و ساز سلولی به عنوان یک غذای جوان کننده پوست لازم و ضروری می باشد. چنانچه این ویتامین اثرات مثبتی روی پوست نیز داشته و کمبود ویتامین ب می تواند باعث ایجاد جوش و آکنه ، بثورات پوستی ،خشک شدن پوست ، پوسته پوسته شدن ، ترک برداشتن لب و چین و چروک پوست گردد. شایان  ذکر است ویتامین B1 یا تیامین در غلات ، جوانه گندم ، حبوبات و تخمه آفتابگردان یافت می شود که در تقویت سیستم ایمنی و کاهش استرس موثر است. همچنین ویتامین B2 یا ریبوفلاوین در محصولات لبنی ، قارچ ، جگر ، اسفناج و بادام و جلبک دریایی بوده و در حفظ کلاژن و ساختار پوست ، رفع التهاب پوست و جلوگیری از خشکی پوست کمک کننده است.

در ادامه به غذاهای سرشار از نیاسین یا همان ویتامین B3 اشاره می کنیم که شامل کره بادام زمینی ، قارچ ، بوقلمون ، مرغ ، لبنیات ، جگر ، ماهی ، نخودفرنگی ، غلات و چای سبز تازه می باشد که فوایدی نظیر نرم کنندگی ، جلوگیری از ایجاد آکنه ، اگزما یا درماتیت دارد. همچنین به عنوان یک ماده ضد پیری در محصولات مراقبت از پوست و جوانساز بکار برده می شود. همچنین ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک که خواص مرطوب کنندگی و حفظ رطوبت پوست دارد و با بهبود خاصیت کشسانی ، پوست را آبرسان و جوانسازی می کند ور در پیشگیری از علائم پیری و آکنه موثر است ، در غذاهای جوان کننده پوست همچون آووکادو ، سیب زمینی شیرین ، قارچ ، انواع حبوبات ، بوقلمون ، مرغ و بروکلی یافت می شود.

از سوی دیگر ویتامین B6 یا پیریدوکسین به بدن در کاهش استرس کمک می کند و با تولید سروتونین یا هورمون شادی ، ملاتونین یا هورمون خواب و نوراپی نفرین یا هورمون استرس در بدن به توازن رسیده و خلق و خوب و خواب فرد بهتر می شود. افزون بر این ویتامین B6 به روشن شدن پوست هم کمک می کند و از آنجا که استرس و کمبود خواب باعث التهاب در بدن شده و بازسازی سلولی را کاهش می دهند ، در نتیجه پوست خشک می شود که همراه با بروز آکنه و پیری زودرس می باشد. لذا با مصرف ویتامین B6 می توان از ایجاد این مشکلات پوستی پیشگیری کرد و غذاهای جوان کننده پوست حاوی این ویتامین در ماهی تن ، گوشت گاو ، مرغ ، بوقلمون ، تخمه آفتابگردان ، اسفناج ، سیب زمینی شیرین و موز موجود است.

ویتامین B7 یا بیوتین هم برای متابولیسم اسیدهای چرب در بدن بوده و از سلولهای بدن در برابر آسیب و دهیدراته شدن محافظت می کند. شاید نام دیگر ویتامین ب۷ یا همان بیوتین را بیشتر شنیده باشید که در رطوبت رسانی به پوست کمک کرده و به منظور درمان مشکلات پوست و مو نظیر موهای خشک و شکننده و ناخن های آسیب دیده و پوست خشک و پوسته پوسته شده در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو بکار می رود. از دیگر فواید ویتامین B7 جلوگیری از التهاب و بروز آکنه و انواع عفونت و بثورات پوستی می باشد. از غذاهای جوان کننده پوست حاوی ویتامین ب۷ ، بادام ، تخم مرغ ، سیب زمینی شیرین ، پیاز ، گوجه ، غلات کامل ، کلم بروکلی و ماهی ساردین را می توان نام برد.

ویتامین B9 یا اسید فولیک در بهبود گردش سلولی و مبارزه با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد همانند یک آنتی اکسیدان عمل کرده و نیز به منظور پیشگیری از نواقص مادرزادی در هنگام بارداری به مادران باردار توصیه می شود. افزون بر این خواص پوستی ویتامین B9 در صورت استفاده موضعی همراه با کراتین در بهبود علائم آسیب دیدگی نور خورشید و لکه های پیری و بهبود استحکام بافت پوست موثر است. از غذاهای جوان کننده پوست حاوی ویتامین B9 می توان به سبزیجات تیره ، کلم بروکلی ، چغندر ، مارچوبه ، مرکبات ، بامیه ، انواع حبوبات ، انواع دانه ها و آجیل اشاره کرد.

آخرین ویتامین از گروه ویتامین های ب ، ویتامین B12 یا کوبالامین است که برای تولید مثل سلولی لازم و ضروری است و مصرف موضعی آن نیز برای پوست فواید زیادی دارد. همچنین از بروز التهاب و آکنه و خشکی پوست می کاهد و حتی در درمان بیماریهای پوستی نظیر پسوزیاریس و یا اگزما هم استفاده می شود. از انواع غذاهای جوان کننده پوست حاوی ویتامین B12  ، تخم مرغ ، گوشت ، ماهی و لبنیات را می توان نام برد و بیشتر در محصولات غذایی حیوانی را می توان نام برد.

- غذاهای حاوی منگنز و مس :

غذاهایی حاوی منگنز و مس در تولید کلاژن نقش موثری دارند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و استحکام پوست می شوند و باید در رژیم غذایی جوان کننده پوست مصرف شوند. از این رو منگنز در غذاهایی نظیر غلات سبوس دار ، سبزیجات با برگ سبز و سبزیجات دریایی مانند جلبک دریایی و مس نیز در گوشت ، نان ، قارچ و آجیل یافت می شوند. از آن گذشته با توجه به آنتی اکسیدان بودن این دو ماده ، در جوانسازی پوست، کاهش التهاب در بدن و پوست و التیام زخم نیز که از فواید دیگر مواد غذایی حاوی این دو ماده می باشد ، کمک کننده است.

غذای جوان کننده پوست

- غذاهای حاوی آنتی اکسیدان:

غذاهای حاوی آنتی اکسیدان با مقابله کردن با رادیکال های آزاد به حفظ سلامت پوست ، کاهش التهابات پوستی و جوان ماندن پوست کمک کرده و در نتیجه از پیری زودرس جلوگیری می کنند. در صورتی که آنتی اکسیدان در بدن وجود نداشته باشد ، رادیکال های آزاد که مولکوهای ناپایدار و جفت نشده ای هستند که به بدن آسیب می رسانند ، به سلولهای پوست حمله کرده و باعث مرگ سلولی پوست می شوند. بنابراین وجود آنتی اکسیدان در بدن که عموماً از غذا جذب می شود ، بسیار مهم و اساسی است. از جمله مواد دارای آنتی اکسیدان فراوان می توان به آلو خشک ، چای سبز ، فلفل دلمه ای ، انبه ، کلم بروکلی ، گردو ، تمشک و انار حاوی اسید الاژیک (آنتی اکسیدانی که از شکسته شدن کلاژن جلوگیری می کند) اشاره کرد.

*میوه و سبزیجات قرمز نظیر هویج و گوجه فرنگی و ... دارای ماده مقادیر زیاد لیکوپن با خواص آنتی اکسیدانی بوده و در جوانسازی پوست نقش مهمی ایفا می کند و تحریک تولید کلاژن از وظایف اصلی آن می باشد. در نتیجه با مصرف میوه ها و سبزیجات به عنوان خوراکی جوان کننده پوست که به افزایش تولید کلاژن می انجامد ، روند پیر شدن بافت پوست کاهش می یابد. همچنین از فواید دیگر لیکوپن ایجاد سد محافظتی در برابر اشعه مضر آفتاب روی پوست و استحکام پوست را می توان نام برد.

- غذاهای حاوی امگا 3 :

بطور کل روند پیری با خود افزایش التهاب به همراه دارد، لذا با مصرف غذاهای حاوی اسید امگا 3 از انواع دیگر خوراکی جوان کننده پوست از این التهاب می توان پیشگیری کرد. همچنین چربی های مفید که در بادام ، مغزها، روغن زیتون و ماهی های چرب یافت می شود ، از ایجاد التهاب جلوگیری به عمل می آورند. از طرفی مصرف امگا3 باعث استحکام ساختار پوست و نرم و لطیف ساختن آن شده و با مصرف اسیدهای امگا تولید کلاژن افزایش یافته و سرعت پیر شدن پوست کاهش می یابد و این یعنی جوانسازی پوست.

غذای جوان کننده پوست

معرفی رژیم مناسب برای به تعویق انداختن پیری:

**به طور کل هر رژیم غذایی سالم به منظور به تعویق انداختن پیری باید شامل انواع غذاهای جوان کننده پوست نظیر حبوبات شامل عدس و لوبیا ، غلات شامل گندم ، جو ، ذرت و برنج ، مواد نشاسته دار مانند سیب زمینی ، همچنین میوه جات و سبزیجات و غذاهای با منبع حیوانی مانند گوشت ، ماهی ، تخم مرغ ، شیر باشد. لازم به توضیح است که گوشت قرمز به تولید کلاژن کمک می کند و حاوی مقادیر زیادی از ماده ای به نام لیزین بوده که یک نوع آمینو اسید برای ساخت پروتئین نظیر پروتئین کلاژن در بدن می باشد. همچنین مواد غذایی دیگر نظیر پنیر و آجیل نیز حاوی لیزین می باشند. البته در صورت ابتلا به چربی خون بالا ، مصرف گوشت قرمز را محدود کرده و می توانید سویا را جایگزین کنید.

**لوبیا هم خوراکی دیگر جوان کننده پوست است که دارای ماده ای به نام اسیدهیالورونیک می باشد که پوست را جوان می کند. لازم به ذکر است که هیالورونیک اسید قندی طبیعی در بدن از جمله پوست می باشد و وظیفه حفظ و تامین رطوبت پوست را برعهده دارد. چنانچه امروزه از اسید هیالورونیک در جوانسازی پوست (نظیر تزریق ژل برای حجم دهی صورت و ... ) استفاده می گردد.

**مصرف سبزیجات و میوه را افزایش دهید. به دلیل اینکه مملو از ویتامین، مواد معدنی، پروتئین گیاهی، آنتی اکسیدان و فیبر غذایی می باشند. به عنوان مثال سبزیجات با رنگ تیره نظیر اسفناج ، بسیار مناسب برای تولید کلاژن بوده و در جوانسازی پوست تاثیر بسزایی دارند. و بدین ترتیب روند پیری تا حدود 30 درصد کاهش می یابد. همچنین سبزیجات تیره با غنی بودن به ماده آنتی اکسیدانی لوتئین ، سبب حفظ انعطاف پذیری پوست ، هیدراته ماندن پوست و نیز رفع چروک می شوند. اطلاعات بیشتر در صفحه چه میوه ای برای چروک صورت خوبه ؟

از طرفی برای تولید کلاژن ویتامین C بسیار مورد نیاز بوده که در سبزیجات تیره به وفور یافت می شود. در این راستا آووکادو دارای ویتامین C (که در افزایش کلاژن سازی موثر بوده ) و نیز حاوی آنتی اکسیدان (که در مبارزه با رادیکال های آزاد عامل پیری پوست مفید بوده) و در حفظ استحکام و سلامتی پوست مناسب می باشد.

* شکلات تلخ نیز جز مواد حاوی آنتی اکسیدان فلاونوئیدها بوده ، در آبرسانی و استحکام پوست مفید می باشد. و از پوست در برابر اشعه مضر خورشید و نیز رادیکال های آزاد مراقبت می کند. لذا می توانید برای تامین مواد فوق ، شکلات تلخ حاوی 75% کاکائو مصرف کنید.

* استفاده از لبنیات کم چرب ، روغن اشباع نشده شامل روغن زیتون ، آفتابگردان، ذرت و یا سویا را فراموش نکنید. چرا که سویا با دارا بودن ماده ای با نام ژنسیتین به تولید کلاژن در پوست کمک کرده و با آنزیم های شکننده کلاژن مبارزه می کند تا نتوانند کلاژن ها را از بین ببرند. همچنین روغن زیتون حاوی آلفا لینولنیک اسید بوده که رطوبت پوست را حفظ کرده و سرعت پیری پوست را کاهش می دهد.  

- رژیم غذایی مدیترانه ای : محققان با انجام تحقیقات روی کسانی که از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می کنند به این نتایج رسیدند که با افزایش سن  به ندرت دچار زوال شناختی و  آلزایمر می شوند و همچنین فواید دیگری نظیر مفید بودن برای قلب و مغز ، پیشگیری از سرطان، کاهش وزن و کنترل دیابت دارد. بدین لحاظ این رژیم حاوی روغن زیتون، سبزیجات ، میوه، مغز، سیب زمینی، غلات کامل، ادویه جات، غذاهای دریایی، ماهی، نان، آجیل، لوبیا و... می باشد. از ان گذشته از مرغ و تخم مرغ و پنیر و ماست به طور متوسط و از گوشت قرمز هم به ندرت در این رژیم استفاده شود.

نکته: مصرف آب فراوان نیز به کند شدن روند پیری کمک کمی کند.

چه مواد غذایی را در رژیم غذایی کاهش دهیم؟

- چربی کمتری مصرف کنید: خوردن بیش از حد چربی و روغن به ویژه چربی اشباع و صنعتی شامل کره، چربی حیوانات ، روغن نارگیل و روغن نخل هم باعث افزایش ابتلا به بیماری ها شده و هم روند پیری را جلو می اندازند. در مجموع مصرف چربی باید از 30 درصد انرژی کلی یک فرد کمتر باشد. همچنین مصرف غذاهای سرخ شده و فست فود را کاهش دهید.

- مصرف قند را کاهش دهید: قند یکی از مهمترین مواد غذایی می باشد که روند پیری را افزایش می دهد. بر این اساس بدن ما گلوکز را تجزیه کرده که به نام فرآیند گلیسیرید موسوم است و به طور مستقیم باعث پیر شدن پوست می شود. در این بین یک مولکول قند به پروتئین یا مولکول چربی پیوند داده می شود. در نتیجه این فرآیند ، کلاژن و الاستین (ساختارهای کوچک پروتئینی برای نگه داشتن پوست سالم) را تجزیه می کند و باعث پیری زودرس می گردد.

* به جای میان وعده های شیرین مانند کوکی و کیک و شکلات می توانید از میوه های تازه استفاده کنید. چون قندها باید 10 درصد کمتر از کل انرژی مصرفی شما باشند. همچنین نوشابه و نوشیدنی های حاوی قند نظیر آبمیوه ، شربت و شیرهای طعم دار را محدود کنید.

- نمک کمتری مصرف کنید: چرا که کاهش مصرف نمک با کاهش فشار خون و کاهش بیماری های قلبی می باشد. از طرف دیگر مصرف چاشنی های پر سدیم نظیر سس سویا را کم کنید.

بهترین کلینیک زیبایی رشت

* کلینیک زیبایی آلما در رشت افتخار دارد با ارائه خدماتی نظیر پاکسازی پوست ، لیزر موهای زائد ، آنزیم تراپی پوست ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس ، آراف تراپی ، میکرونیدلیگ ، مزوتراپی ، هیدرودرمی موی سر ، مزوتراپی مو ، پارافین تراپی ، ماساژ صورت ، هایفوتراپی و ... در خدمت شما عزیزان باشد  تا به شما در زیبایی و جوانسازی پوست کمک موثری داشته باشد.

 مشاوره زیبایی در کلینیک زیبایی آلما رشت جزو خدمات رایگان ما می باشد.

شماره تماس : 01332662196 - 01332006295  - واتس اپ 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما در رشت

 

مقالات مشابه