غذای جوان کننده پوست

اشتراک گذاری :

بسیاری از ما برای جوان نگه داشتن پوست خود انواع روش های پزشکی و دارو های محافظت کننده که گاها هزینه های زیاد ، عوارض و دوره های نقاهت زیادی دارند را امتحان کرده و این در حالی است که هر آنچه که ما برای سلامت پوست خود نیاز داریم در انواع مواد غذایی وجود دارد که علاوه بر سلامت پوست صورت ، سلامت فیزیکی بدن ما را نیز تضمین نموده و هزینه های آن نیز به مراتب کمتر و بدون دردسر تر از روش های پزشکی هستند. ما در این مطلب به معرفی غذا ها و ویتامین های مفید و ضروری که در جوان ماندن پوست به شما کمک می کند خواهیم پرداخت و از آن با عنوان غذای پوست یاد می کنیم.

خوراکی های جوان کننده پوست

جالب است بدانید که افتادگی و پیری پوست تا حد زیادی به علت کم شدن مواد مغذی و املاح مورد نیاز بدن برای بازپروری سلول های پوستی است و این درحالی است که بسیاری از مواد خوراکی که در ادامه لیست شده به راحتی پوستی شاداب و سلامت را با کمترین هزینه به شما هدیه میدهند
 

سبزیجات مفید برای جوانسازی پوست

سبزیجات به علت تازگی و طراوتی که دارند سرشار از مواد ضروری بدن و پوست هستند که به همین خاطر ما ابتدا به آنها در این مطلب پرداخته ایم.

اسفناج
اسفناج سبزی یا بهتر بگوئیم ماده ای جادویی است که سرشار از ویتامین ها و مواد مفید برای بدن بوده که از بسیاری از سرطان ها جلوگیری نموده و ضمن دارا بودن آهن زیاد در سلامت پوست می تواند نقش شفاف کنندگی ، پاک کننده گی لکه ها ، پاکسازی پوست و پر طراوت تر شدن پوست شما را به همراه داشته باشد. به شدت توصیه می شود از مصرف اسفناج برای سلامت پوست و بدن خود غافل نشوید ضمن اینکه از ماسک اسفناج بر روی پوست نیز می توانید استفاده کنید.

هویج
هویج از جمله دیگر سبزیجات بسیار مقوی است که برای پوست خاصیت شاداب کنندگی و پاک کنندگی را داشته که حتما در رژیم غذایی خود بگنجانید. هویج نیز مانند اسفناج با ترکیب گوجه فرنگی به عنوان ماسک های گیاهی می توان استفاده کرد.

چرا پوست پیر می شود ؟

پوست انسان دارای سه لایه می باشد. لایه سطحی یا روپوست ، لایه درم یا میانی و لایه اپیدرم یا زیرین . پوست در لایه درم یا همان میانی دارای ماده پروتئینی چسبنده ای با نام کلاژن  می باشد که وظیفه حفظ و نگهداری اجزای ساختمان پوست و البته استخوان و ماهیچه و بقیه اعضای بدن را دارد. کلاژن با حفظ رطوبت پوست مانع از خشکی و چروک پوست شده و به پوست حالت ارتجاعی می دهد. کلاژن در لایه درم با کمک به تشکیل یک شبکه فیبری از سلولها به نام فیبروبلاست ، باعث رشد سلولهای جدید روی آن می شود و در این صورت جوانسازی پوست رخ می دهد. بدین معنا که در ترمیم و حذف سلولهای مرده و تولید سلولهای جایگزین موثر می باشد. در صورت حذف کلاژن محیط زیر پوست به اصطلاح خالی شده و چین و چروک پوست شکل می گیرد که از اثرات پیری پوست می باشد. با افزایش سن و ایجاد تغییرات هورمونی ، تولید کلاژن در بدن انسان کم می شود. تغییرات هورمونی باعث ترشح آنزیم هایی برای شکستن کلاژن شده و سپس پوست ضعیف و نازک شده و شادابی خود را از دست می دهد و پیری و چروک به سراغ انسان می آید. و این چیزی است که همه افراد از آن گریزانند. سن کاهش کلاژن سازی از 35 سالگی می باشد. اما افراد می توانند از راه پوست و به صورت موضعی از آن برای شادابی پوست استفاده کنند. روشهایی نظیر تزریق ژل یا استفاده از محصولات مراقبتی پوست مخصوص.  در طی تحقیقات این موضوع اثبات شده که رژیم غذایی مناسب می تواند راهی برای تحریک کلاژن سازی باشد. در ادامه رژیم غذایی جوان کننده پوست را برای حفظ نشاط و شادابی پوست مورد بررسی قرار می دهیم.

پاکسازی پوست

به تعویق انداختن پیری: 

در تحقیقات محققان دریافتند که غذاهایی با ترکیبات خاص برای به تعویق انداختن پیری برای بهبود متابولیسم بدن ، افزایش انرژی و بهبود حساسیت به انسولین مناسب می باشند.

- غذاهای حاوی ویتامین A  :

ویتامین A یکی از انواع موادی است که در افزایش تولید کلاژن و جوانسازی پوست موثر می باشد و در اسفناج ، زردآلو ، غلات صبحانه ، هویج ، سیب زمینی شیرین و کلم بروکلی به وفور یافت می شود. از فواید دیگر ویتامین A به برطرف کردن آسیبهای ناشی از نور خورشید یا تحلیل پوست در اثر پیری می توان اشاره داشت.

- غذاهای حاوی ویتامین B :

نیاز بدن به انواع ویتامین های B برای تولید و افزایش متابولیسم و سوخت و ساز سلولی لازم و ضروری می باشد. غذاهای سرشار از نیاسین یا همان ویتامین B3 شامل کره بادام زمینی ، قارچ و چای سبز تازه می باشد.

- غذاهای حاوی منگنز و مس :

غذاهایی حاوی منگنز و مس در تولید کلاژن نقش موثری دارند که باعث استحکام پوست می شوند. منگنز در غذاهایی نظیر غلات سبوس دار ، سبزیجات با برگ سبز و سبزیجات دریایی مانند جلبک دریایی و مس نیز در گوشت ، نان ، قارچ و آجیل یافت می شوند. التیام زخم نیز از فواید مواد غذایی حاوی این دو ماده می باشد.

- غذاهای حاوی آنتی اکسیدان:

غذاهای حاوی آنتی اکسیدان نیز به جوان ماندن پوست کمک میکند که از آن جمله می توان به تمشک و انار حاوی اسید الاژیک (آنتی اکسیدانی که از شکسته شدن کلاژن جلوگیری می کند) اشاره کرد.

- غذاهای حاوی کاروتنوئید:

کاروتنوئید در میوه ها و سبزیجات زرد رنگ مانند نارنگی ، پرتقال، کدو حلوایی و فلفل دلمه ای نارنجی یافت می شود که می تواند باعث شادابی و طراوت پوست شده و از شکسته شدن کلاژن ها جلوگیری به عمل آورد. 

*میوه و سبزیجات قرمز نظیر هویج و گوجه فرنگی و ... دارای ماده مقادیر زیاد لیکوپن با خواص آنتی اکسیدانی بوده و در جوانسازی پوست نقش مهمی ایفا می کند. و تحریک تولید کلاژن از وظایف اصلی آن می باشد. با افزایش تولید کلاژن ، روند پیر شدن بافت پوست کاهش می یابد. از فواید دیگر لیکوپن ایجاد سد محافظتی در برابر اشعه مضر آفتاب روی پوست و استحکام پوست را می توان نام برد.

- غذاهای حاوی امگا 3 :

روند پیری با خود افزایش التهاب  به همراه دارد، با مصرف غذاهای حاوی اسید امگا 3 از این التهاب می توان پیشگیری کرد. همچنین چربی های مفید در بادام ، مغزها، روغن زیتون و ماهی های چرب از ایجاد التهاب جلوگیری به عمل می آورند. مصرف امگا3 باعث استحکام ساختار پوست و نرم و لطیف ساختن آن می شوند. در نتیجه مصرف اسیدهای امگا تولید کلاژن افزایش یافته و سرعت پیر شدن پوست کاهش می یابد.

معرفی رژیم مناسب برای به تعویق انداختن پیری:

- به طور کل هر رژیم غذایی سالم باید از ترکیبات زیر مملو باشد:

- حبوبات شامل عدس و لوبیا ، غلات شامل گندم ، جو ، ذرت و برنج ، مواد نشاسته دار مانند سیب زمینی ، همچنین میوه جات و سبزیجات و غذاهای با منبع حیوانی مانند گوشت ، ماهی ، تخم مرغ ، شیر می باشد.

* گوشت قرمز به تولید کلاژن کمک می کند و حاوی مقادیر زیادی از ماده ای به نام لیزین بوده که یک نوع آمینو اسید برای ساخت پروتئین نظیر پروتئین کلاژن در بدن می باشد. مواد غذایی دیگر نظیر پنیر و آجیل نیز حاوی لیزین می باشند. البته در صورت ابتلا به چربی خون بالا ، مصرف گوشت قرمز را محدود کرده و می توانید سویا را جایگزین کنید.

* لوبیا دارای ماده ای به نام اسیدهیالورونیک می باشد که پوست را جوان می کند. هیالورونیک اسید قندی طبیعی در بدن از جمله پوست می باشد و وظیفه حفظ و تامین رطوبت پوست را برعهده دارد. امروزه از اسید هیالورونیک در جوانسازی پوست (نظیر تزریق ژل برای حجم دهی صورت و ... ) استفاده می گردد.

- مصرف سبزیجات و میوه را افزایش دهید: به دلیل اینکه مملو از ویتامین، مواد معدنی، پروتئین گیاهی، آنتی اکسیدان و فیبر غذایی می باشند.

* سبزیجات با رنگ تیره نظیر اسفناج ، بسیار مناسب برای تولید کلاژن بوده و در جوانسازی پوست تاثیر بسزایی دارند. و بدین ترتیب روند پیری تا حدود 30 درصد کاهش می یابد. سبزیجات تیره با غنی بودن به ماده آنتی اکسیدانی لوتئین ، سبب حفظ انعطاف پذیری پوست ، هیدراته ماندن پوست و نیز رفع چروک می شوند. برای تولید کلاژن ویتامین C بسیار مورد نیاز بوده که در سبزیجات تیره به وفور یافت می شود.

* سیر خواص آنتی بیوتیکی داشته و ضدقارچ می باشد و جزو بهترین مواد ضد پیری زودرس محسوب می گردد. مصرف سیر با خاصیت آنتی اکسیدانی در مبارزه با رادیکال های آزاد (که باعث پیری رودرس پوست می گردند) ، موثر می باشد.

* شکلات تلخ نیز جز مواد حاوی آنتی اکسیدان فلاونوئیدها بوده ، در آبرسانی و استحکام پوست مفید می باشد. و از پوست در برابر اشعه مضر خورشید و نیز رادیکال های آزاد مراقبت می کند. می توانید برای تامین مواد فوق ، شکلات تلخ حاوی 75% کاکائو مصرف کنید.

* آووکادو دارای ویتامین C (که در افزایش کلاژن سازی موثر بوده ) و نیز حاوی آنتی اکسیدان (که در مبارزه با رادیکال های آزاد عامل پیری پوست مفید بوده) و در حفظ استحکام و سلامتی پوست مناسب می باشد.

- استفاده از روغن اشباع نشده شامل روغن زیتون ، آفتابگردان، ذرت و یا سویا

* سویا با دارا بودن ماده ای با نام ژنسیتین به تولید کلاژن در پوست کمک کرده و با آنزیم های شکننده کلاژن مبارزه می کند تا نتوانند کلاژن ها را از بین ببرند.

* روغن زیتون حاوی آلفا لینولینک اسید بوده که رطوبت پوست را حفظ کرده و سرعت پیری پوست را کاهش می دهد.  

- استفاده از لبنیات کم چرب

- رژیم غذایی مدیترانه ای : محققان با انجام تحقیقات روی کسانی که از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می کنند به این نتایج رسیدند که با افزایش سن  به ندرت دچار زوال شناختی و  آلزایمر می شوند و همچنین فواید دیگری نظیر مفید بودن برای قلب و مغز ، پیشگیری از سرطان، کاهش وزن و کنترل دیابت دارد. این رژیم حاوی روغن زیتون، سبزیجات ، میوه، مغز، سیب زمینی، غلات کامل، ادویه جات، غذاهای دریایی، ماهی، نان، آجیل، لوبیا و... می باشد. از مرغ و تخم مرغ و پنیر و ماست به طور متوسط و از گوشت قرمز به ندرت استفاده شود.

نکته: مصرف آب فراوان نیز به کند شدن روند پیری کمک کمی کند.

چه موادی را در رژیم غذایی کاهش دهیم؟

- چربی کمتری مصرف کنید: خوردن بیش از حد چربی و روغن به ویژه چربی اشباع و صنعتی شامل کره، چربی حیوانات ، روغن نارگیل و روغن نخل هم باعث افزایش ابتلا به بیماری ها شده و هم روند پیری را جلو می اندازند. مصرف چربی باید از 30 درصد انرژی کلی یک فرد کمتر باشد.

-مصرف غذاهای سرخ شده و فست فود را کاهش دهید.

- نمک کمتری مصرف کنید: کاهش مصرف نمک با کاهش فشار خون و کاهش بیماری های قلبی می باشد.

- محدود کردن چاشنی های پر سدیم نظیر سس سویا و ...

- مصرف قند را کاهش دهید: قند یکی از مهمترین مواد غذایی می باشد که روند پیری را افزایش می دهد. بدن ما گلوکز را تجزیه کرده به نام فرآیند گلیسیری که به طور مستقیم باعث پیر شدن پوست می شود. یک مولکول قند به پروتئین یا مولکول چربی پیوند داده می شود. این فرآیند ، کلاژن و الاستین (ساختارهای کوچک پروتئینی برای نگه داشتن پوست سالم) را تجزیه می کند و باعث پیری زودرس می گردد.

* به جای میان وعده های شیرین مانند شکلات ، کوکی و کیک و شکلات میتوانید از میوه های تازه استفاده کنید. چون قندها باید 10 درصد کمتر از کل انرژی مصرفی شما باشند.

- محدود کردن نوشابه و نوشیدنی های حاوی قند نظیر آبمیوه ، شربت و شیرهای طعم دار

* کلینیک زیبایی آلما در رشت افتخار دارد با ارائه خدماتی نظیر پاکسازی پوست ، هایفوتراپی، لیزر موهای زائد ، آنزیم تراپی پوست ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس ، آراف تراپی ، میکرونیدلیگ ، مزوتراپی ، هیدرودرمی موی سر ، مزوتراپی مو ، پارافین تراپی ، ماساژ صورت و ... در خدمت شما عزیزان باشد  تا به شما در زیبایی و جوانسازی پوست کمک موثری داشته باشد.

 مشاوره زیبایی در بهترین کلینیک زیبایی در رشت جزو خدمات رایگان کلینیک آلما می باشد.

شماره تماس : 01333662196 و واتس اپ 09125396478

اینستاگرام : alma.skin.care

کلینیک زیبایی آلما در رشت

 

مقالات مشابه


logo