غذای جوان کننده پوست

اشتراک گذاری :

بسیاری از ما برای جوان نگه داشتن پوست خود انواع روش های پزشکی و دارو های محافظت کننده که گاها هزینه های زیاد ، عوارض و دوره های نقاهت زیادی دارند را امتحان کرده و این در حالی است که هر آنچه که ما برای سلامت پوست خود نیاز داریم در انواع مواد غذایی وجود دارد که علاوه بر سلامت پوست صورت ، سلامت فیزیکی بدن ما را نیز تضمین نموده و هزینه های آن نیز به مراتب کمتر و بدون دردسر تر از روش های پزشکی هستند. ما در این مطلب به معرفی غذا ها و ویتامین های مفید و ضروری که در جوان ماندن پوست به شما کمک می کند خواهیم پرداخت و از آن با عنوان غذای پوست یاد می کنیم.

خوراکی های جوان کننده پوست

جالب است بدانید که افتادگی و پیری پوست تا حد زیادی به علت کم شدن مواد مغذی و املاح مورد نیاز بدن برای بازپروری سلول های پوستی است و این درحالی است که بسیاری از مواد خوراکی که در ادامه لیست شده به راحتی پوستی شاداب و سلامت را با کمترین هزینه به شما هدیه میدهند
 

سبزیجات مفید برای جوانسازی پوست

سبزیجات به علت تازگی و طراوتی که دارند سرشار از مواد ضروری بدن و پوست هستند که به همین خاطر ما ابتدا به آنها در این مطلب پرداخته ایم.

اسفناج
اسفناج سبزی یا بهتر بگوئیم ماده ای جادویی است که سرشار از ویتامین ها و مواد مفید برای بدن بوده که از بسیاری از سرطان ها جلوگیری نموده و ضمن دارا بودن آهن زیاد در سلامت پوست می تواند نقش شفاف کنندگی ، پاک کننده گی لکه ها و پر طراوت تر شدن پوست شما را به همراه داشته باشد. به شدت توصیه می شود از مصرف اسفناج برای سلامت پوست و بدن خود غافل نشوید ضمن اینکه از ماسک اسفناج بر روی پوست نیز می توانید استفاده کنید.

هویج
هویج از جمله دیگر سبزیجات بسیار مقوی است که برای پوست خاصیت شاداب کنندگی و پاک کنندگی را داشته که حتما در رژیم غذایی خود بگنجانید. هویج نیز مانند اسفناج با ترکیب گوجه فرنگی به عنوان ماسک های گیاهی می توان استفاده کرد.

به تعویق انداختن پیری: 

در تحقیقات محققان دریافتند که غذاهایی با ترکیبات خاص برای به تعویق انداختن پیری برای بهبود متابولیسم بدن ، افزایش انرژی و بهبود حساسیت به انسولین مناسب می باشند.

- غذاهای حاوی ویتامین B :

نیاز بدن به انواع ویتامین های B برای تولید و افزایش متابولیسم و سوخت و ساز سلولی لازم و ضروری می باشد. غذاهای سرشار از نیاسین یا همان ویتامین B3 شامل کره بادام زمینی ، قارچ و چای سبز تازه می باشد.

- غذاهای حاوی آنتی اکسیدان:

غذاهای حاوی آنتی اکسیدان نیز به جوان ماندن پوست کمک میکند که از آن جمله می توان به تمشک و انار حاوی اسید الاژیک (آنتی اکسیدانی که از شکسته شدن کلاژن جلوگیری می کند) اشاره کرد.

- غذاهای حاوی کاروتنوئید:

کاروتنوئید در میوه ها و سبزیجات زرد رنگ مانند نارنگی ، پرتقال، کدو حلوایی و فلفل دلمه ای نارنجی یافت می شود که می تواند باعث شادابی و طراوت پوست شده و از شکسته شدن کلاژن ها جلوگیری به عمل آورد. 

- غذاهای حاوی امگا 3 :

روند پیری با خود افزایش التهاب  به همراه دارد، با مصرف غذاهای حاوی امگا 3 از این التهاب می توان پیشگیری کرد. همچنین چربی های مفید در بادام ، مغزها، روغن زیتون و ماهی های چرب از ایجاد التهاب جلوگیری به عمل می آورند.

معرفی رژیم مناسب برای به تعویق انداختن پیری:

- به طور کل هر رژیم غذایی سالم باید از ترکیبات زیر مملو باشد:

- حبوبات شامل عدس و لوبیا ، غلات شامل گندم ، جو ، ذرت و برنج ، مواد نشاسته دار مانند سیب زمینی ، همچنین میوه جات و سبزیجات و غذاهای با منبع حیوانی مانند گوشت ، ماهی ، تخم مرغ ، شیر می باشد.

- مصرف سبزیجات و میوه را افزایش دهید: به دلیل اینکه مملو از ویتامین، مواد معدنی، پروتئین گیاهی، آنتی اکسیدان و فیبر غذایی می باشند.

- استفاده از روغن اشباع نشده شامل روغن زیتون ، آفتابگردان، ذرت و یا سویا

- استفاده از لبنیات کم چرب

- رژیم غذایی مدیترانه ای : محققان با انجام تحقیقات روی کسانی که از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می کنند به این نتایج رسیدند که با افزایش سن  به ندرت دچار زوال شناختی و  آلزایمر می شوند و همچنین فواید دیگری نظیر مفید بودن برای قلب و مغز ، پیشگیری از سرطان، کاهش وزن و کنترل دیابت دارد. این رژیم حاوی روغن زیتون، سبزیجات ، میوه، مغز، سیب زمینی، غلات کامل، ادویه جات، غذاهای دریایی، ماهی، نان، آجیل، لوبیا و... می باشد. از مرغ و تخم مرغ و پنیر و ماست به طور متوسط و از گوشت قرمز به ندرت استفاده شود.

نکته: مصرف آب فراوان نیز به کند شدن روند پیری کمک کمی کند.

چه موادی را در رژیم غذایی کاهش دهیم؟

- چربی کمتری مصرف کنید: خوردن بیش از حد چربی و روغن به ویژه چربی اشباع و صنعتی شامل کره، چربی حیوانات ، روغن نارگیل و روغن نخل هم باعث افزایش ابتلا به بیماری ها شده و هم روند پیری را جلو می اندازند. مصرف چربی باید از 30 درصد انرژی کلی یک فرد کمتر باشد.

-مصرف غذاهای سرخ شده و فست فود را کاهش دهید.

- نمک کمتری مصرف کنید: کاهش مصرف نمک با کاهش فشار خون و کاهش بیماری های قلبی می باشد.

- محدود کردن چاشنی های پر سدیم نظیر سس سویا و ...

- مصرف قند را کاهش دهید: قند یکی از مهمترین مواد غذایی می باشد که روند پیری را افزایش می دهد. بدن ما گلوکز را تجزیه کرده به نام فرآیند گلیسیری که به طور مستقیم باعث پیر شدن پوست می شود. یک مولکول قند به پروتئین یا مولکول چربی پیوند داده می شود. این فرآیند ، کلاژن و الاستین (ساختارهای کوچک پروتئینی برای نگه داشتن پوست سالم) را تجزیه می کند و باعث پیری زودرس می گردد.

* به جای میان وعده های شیرین مانند شکلات ، کوکی و کیک و شکلات میتوانید از میوه های تازه استفاده کنید. چون قندها باید 10 درصد کمتر از کل انرژی مصرفی شما باشند.

- محدود کردن نوشابه و نوشیدنی های حاوی قند نظیر آبمیوه ، شربت و شیرهای طعم دار

* کلینیک زیبایی آلما در رشت افتخار دارد با ارائه خدماتی نظیر پاکسازی پوست ، هایفوتراپی، لیزر موهای زائد ، آنزیم تراپی و ... در خدمت شما عزیزان باشد  تا به شما در زیبایی و جوانسازی پوست کمک موثری داشته باشد.

 

کلینیک زیبایی آلما در رشت

 

مقالات مشابه


logo