هایپوپیگمانتاسیون یا روشن شدن پوست در اثر لیزر موهای زائد

هایپوپیگمانتاسیون یا روشن شدن پوست در اثر لیزر موهای زائد

هایپوپیگمانتاسیون یا روشن شدن پوست در اثر لیزر موهای زائد

اگرچه لیزر موهای زائد روشی طولانی مدت برای حذف موهای زائد است اما می تواند با عوارضی همچون تغییر رنگ پوست ، هایپوپیگمانتاسیون و هایپرپیگمانتاسیون همراه باشد. بدین جهت باید برای کاهش خطرات ناشی از لیزر درمانی مراقبتهای قبل و بعد از لیزر موهای زائد را رعایت کرده و از نور مستقیم خورشید دوری کنید. بعلاوه به کلینیک زیبایی معتبر دارای پزشک و کارشناس لیزر مجرب و آموزش دیده مراجعه نمایید تا از ایجاد آسیب پوستی پیشگیری کنید.

هایپوپیگمانتاسیون چیست ؟

رنگ پوست ، مو و چشمان ما بر اثر وجود ماده شیمیایی ملانین یا رنگدانه است و در صورتی که پوست ملانین کافی تولید نکند ، در برخی مناطق پوست روشن تر می شود و هایپوپیگمانتاسیون همان روشن تر شدن قسمتی از رنگ پوست است که می تواند در اثر لیزر موهای زائد و یا دلایل دیگر ایجاد شود

روشن شدن پوست در اثر لیزر موهای زائد

چرا لیزر موهای زائد باعث ایجاد هایپوپیگمانتاسیون می شود ؟

در زمان انجام لیزر موهای زائد در ابتدا نور شدید و متمرکز لیزر رنگدانه ریشه مو واقع در فولیکول مو را شناسایی کرده و اقدام به هدف گیری فولیکول مو می کند تا با گرمای ایجاد شده ، فولیکول مو از بین برود. زمانی که گرمای لیزر به سلول های پوستی و بافت اطراف برسد می تواند باعث تغییر در رنگدانه پوست شود که در صورت کاهش رنگدانه ها و روشن شدن پوست ، هایپوپیگمانتاسیون ایجاد می شود.

بدین جهت در اثر نور و گرمای لیزر در پوست ، ملانوسیت ها یا سلولهای پوست که ملانین تولید می کنند ، آسیب دیده و رنگدانه پوست در ناحیه تحت درمان از بین می رود و لکه های روشن تر بر روی پوست ایجاد می شود.

عوامل تاثیرگذار بر ایجاد هایپوپیگمانتاسیون در اثر لیزر موهای زائد

عواملی مانند نوع پوست ، رنگ مو و نوع طول موج لیزر می تواند بر ایجاد هایپوپیگمانتاسیون در اثر لیزر موهای زائد تاثیرگذار باشد. لازم به توضیح است که افراد با طیف پوستی 4 تا 6 بر اساس معیار فیتزپاتریک بیشتر در معرض خطر لکه های روشن و هایپوپیگمانتاسیون هستند. همچنین برنزه کردن و آفتاب گرفتن نیز می تواند پوست را نسبت به لیزر درمانی حساس کند ، ازین جهت است که به عنوان مراقبتهای قبل از لیزر موهای زائد ، بین جلسات و بعد از لیزر موهای زائد ، برنزه کردن با سولاریوم و آفتاب گرفتن را ممنوع کرده اند تا از ایجاد عوارضی مانند هایپوپیگمانتاسیون جلوگیری شود

مقالات دیگر : چرا نباید بر روی زخم لیزر موهای زائد انجام داد؟

چگونه از هایپوپیگمانتاسیون بعد از لیزر موهای زائد پیشگیری کنیم ؟

  1. دوری از نور آفتاب : چه قبل از شروع جلسات لیزر درمانی ، چه در بین جلسات و چه بعد از جلسات لیزر موهای زائد باید از نور مستقیم خورشید و همچنین سولاریوم اجتناب کنید و برای بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب با SPF +30 و کلاه ، عینک آفتابی و دستکش استفاده نمایید.
  2. رعایت مراقبتهای قبل و بعد از لیزر موهای زائد : قبل و بعد از لیزر موهای زائد باید از نور مستقیم خورشید ، برنزه کردن به هر روش ، محصولات مراقبت از پوست خاص و مصرف داروهای خاص مانند آکوتان خودداری کنید.
  3. انتخاب یک کلینیک زیبایی معتبر دارای پزشک و کارشناس لیزر باتجربه و آموزش دیده و دارای مدرک رسمی : در صورت عدم انتخاب درست ممکنست لیزر موهای زائد شما با خطرات و عوارض همراه باشد چرا که بیشترین آسیب پوستی در اثر لیزر درمانی بستگی به میزان مهارت کارشناس لیزر دارد.
  4. انجام تست پچ : قبل از لیزر موهای زائد بهتر است یک ناحیه کوچک از بدن تست شود تا هر گونه عوارض جانبی احتمالی نظیر هایپوپیگمانتاسیون یا هایپرپیگمانتاسیون شناسایی شود.
  5. تنظیمات دستگاه لیزر باید مناسب با پوست هر فرد باشد : زمانی که تنظیمات دستگاه لیزر اعم از طول موج و درجه لیزر و زاویه تابش متناسب با رنگ پوست و موی هر فرد باشد ، با هیچگونه خطر تغییر رنگ پوست مواجه نخواهید شد.
  6. از قرار گرفتن در معرض گرما پرهیز کنید : پس از لیزر درمانی از دوش آب گرم ، سونا و اتاق بخار تا 24 ساعت خودداری کنید تا خطر تغییر رنگدانه پوست و هایپوپیگمانتاسیون کاهش یابد.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به هایپوپیگمانتاسیون در اثر لیزر موهای زائد هستند ؟

افرادی که در یک کلینیک زیبایی حرفه ای و معتبر اقدام به انجام لیزر موهای زائد می کنند ، تغییر رنگدانه پوست و هایپوپیگمانتاسیون را تجربه نمی کنند. اگرچه می تواند کماکان یک خطر برای افراد با پوست تیره باشد و ممکنست این افراد به میزان 10 درصد دچار هایپوپیگمانتاسیون و لکه های روشن تر بر روی پوست در اثر لیزر موهای زائد در مدت کوتاهی باشند. همچنین افراد مبتلا به بیماریهای ویتیلگو و پسوریازیس می توانند در اثر لیزر موهای زائد دچار هایپوپیگمانتاسیون شوند ، به همین دلیل باید از لیزر درمانی اجتناب کنند

مقالات دیگر : لیزر موهای زائد و پسوریازیس

هایپوپیگمانتاسیون در اثر لیزر موهای زائد

درمان هایپوپیگمانتاسیون در اثر لیزر موهای زائد

  1. کرم های موضعی نظیر هیدروکینون یا کورتیکواستروئید
  2. لایه برداری پوست : بصورت لایه برداری شیمیایی یا با میکرودرم ابریژن
  3. لیزر فرکشنال : که باعث تحریک تولید ملانین در نواحی هایپوپیگمانتاسیون می شود.
  4. فتوتراپی : با استفده از لامپ مخصوص اشعه فرابنفش

تفاوت هایپرپیگمانتاسیون و هایپوپیگمانتاسیون

هایپرپیگمانتاسیون بر خلاف هایپوپیگمانتاسیون که در بالا توضیح داده شد زمانی که لیزر فولیکول مو را هدف گیری می کند ، حرارت زیاد ممکنست سلولهای ملانوسیت تولید کننده ملانین را در پوست تحریک کرده تا ملانین بیشتری تولید کند و این امر باعث تیره تر شده پوست یا لکه های تیره در ناحیه تحت درمان می گردد. اما در هایپوپیگمانتاسیون برعکس این موضوع اتفاق می افتد یعنی گرمای لیزر در بافت پوست کناری باعث از بین رفتن رنگدانه های پوست و ایجاد لکه های روشن از پوست می شود که در پوست های تیره بیشتر اتفاق می افتد.

دیگر دلایل ایجاد هایپوپیگمانتاسیون

  1. عفونت پوستی ، تاول و قرار گرفتن پوست در معرض مواد شیمیایی : که بهبود پوست پس از این موارد می تواند با ایجاد اسکارهایی همراه شود که روشن تر از پوست هستند.
  2. درمانهای پوستی : برخی از درمانهای پوستی نظیر لایه برداری با لیزر ، لیزر موهای زائد ، میکرودرم ابریژن و  لایه برداری شیمیایی می تواند در اثر انجام توسط افراد غیر متخصص منجر به هایپوپیگمانتاسیون و لکه های روشن تر از پوست گردد.
  3. شرایط ژنتیکی : بیماریهایی مانند آلبینیسم با تولید کم ملانین ، پیتریازیس آلبا با پوسته پوسته شدن و ایجاد لکه های روشن تر از پوست پس از ریختن پوسته ها ، ویتلیگو اختلال ژنتیکی و بیماری خودایمنی که باعث ایجاد لکه های روشن تر از پوست در نواحی مختلف می شود ( به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن ملانوسیت های تولید کننده رنگدانه پوست را از بین می برد ) ، پسوریازیس با پوسته پوسته شدن و ریختن پوسته ها منجر به هایپوپیگمانتاسیون می شود ، اگزما با خشکی و خارش و تغییر رنگ پوست یا هایپوپیگمانتاسیون همراه است.

نکته : از آنجا که بیماری هایی مانند ویتیلیگو و پسوریازیس با هایپوپیگمانتاسیون همراه است ، لذا انجام لیزر موهای زائد بر روی پوست افراد مبتلا ممنوع است و ممکنست باعث بدتر شدن لکه های پوستی در این افراد گردد.

مشاوره با متخصصین کلینیک زیبایی آلما در رشت : 01332662196  01333662196  01332006295 – 09125396478

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *