چرا نباید بر روی زخم لیزر موهای زائد انجام داد؟

چرا نباید بر روی زخم لیزر موهای زائد انجام داد ؟

چرا نباید بر روی زخم لیزر موهای زائد انجام داد ؟

فرض کنید که شما نوبت برای انجام لیزر موهای زائد دارید اما پوستتان در ناحیه تحت درمان آسیب دیده یا زخمی باشد ، یا در صورتی که مبتلا به اگزما و پسوریازیس باشید و بیماریتان عود کرده است ، آیا می توانید باز هم لیزر درمانی انجام دهید ؟ پاسخ کوتاه به این سوال خیر است. در ادامه با ما همراه باشید.

بررسی انواع زخم و لیزر موهای زائد

انواع زخم می تواند شامل موارد زیر باشد که لیزر موهای زائد در این نواحی انجام نمی شود

لیزر موهای زائد در رشت

بریدگی و ساییدگی و لیزر موهای زائد

در صورتی که در ناحیه لیزر درمانی هر گونه بریدگی یا سایش و یا زخم وجود داشته باشد تا زمانی که پوست بهبود نیافته باشد ، نمی توان بر روی نواحی آسیب دیده لیزر موهای زائد انجام داد. اما در صورتی که تنها یک برش کوچک و زخم جزئی در ناحیه تحت درمان داشته باشید و ناحیه لیزر وسیع باشد نظیر دست و یا پا ، می توان روی زخم را پوشاند و در اطراف آن لیزر موهای زائد انجام داد. اما اگر ناحیه تحت درمان کوچک باشد ، باز هم نیاز است تا زخم درمان شود و سپس اقدام به لیزر درمانی کرد.

اگزما و لیزر موهای زائد

اگزما یک نوع بیماری پوستی شایع است که منجر به خشکی پوست و خارش  و قرمزی می شود و گاهی ممکنست تبدیل به بثورات جلدی خفیف شود که با خارش همراه بوده که در این صورت این بثورات یا موقتی بوده و سریعا رفع می شود و یا تبدیل به زخم های شدید شده و به مدت طولانی باقی می ماند. بدین ترتیب برای این نوع اگزما با بثورات جلدی خارش دار ، باید خارش پوست به عنوان هدف اصلی درمان شود.  بررسی بیشتر در صفحه لیزر موهای زائد و اگزما

افرادی که دچار اگزما هستند نمی توانند در مناطقی از پوست که دچار اگزمای شدید ، زخم و بثورات جلدی خارش دار هستند لیزر موهای زائد انجام دهند چرا که نور و گرمای حاصله از آن در پوست آسیب دیده باعث ایجاد ناراحتی بیشتر و شعله ور شدن اگزما می شود و لذا کارشناس لیزر از انجام لیزر موهای زائد در این نواحی خودداری می کند. بنابراین در صورتی که در ناحیه لیزر درمانی دچار اگزمای شدید و زخم شده اید باید نوبت لیزر خود را به روز دیگری موکول کنید که اگزمای شما بهبود یافته باشد. اگرچه در صورتی که اگزمای شما در نواحی کوچک باشد می توان در نواحی کناری آن لیزر درمانی انجام داد

لازم به توضیح است که افرادی که دارای اگزما هستند در زمانی که اگزمای آنها عود نکرده و زخمی بر روی پوست خود ندارند ، می توانند اقدام به انجام لیزر موهای زائد کنند تا دیگر نیازی به اصلاح کردن و رفع موهای زائد با روشهای مختلف نداشته باشند چرا که اصلاح با تیغ و اپیلاسیون هم می توانند باعث شعله ور شدن و ایجاد زخم در افراد مستعد اگزمای پوستی شود. بدین ترتیب با انجام لیزر درمانی نیاز به اصلاح کم و کم تر شده و حتی بطور کامل متوقف می شود.

پسوریازیس و لیزر موهای زائد

پسوریازیس یا بیماری صدفی یا صدفک یک نوع بیماری پوستی است که با عملکرد سیستم ایمنی بدن ارتباط مستقیم دارد و با ارسال سیگنالهای غلط سیستم ایمنی به پوست ، سلولهای پوست با سرعت زیادی رشد می کنند ( چیزی در حدود ده برابر سلولهای نرمال پوست ) و در نتیجه این سلولهای پوستی همواره به سمت لایه سطحی پوست می آیند و به صورت پوسته مرده از روی سطح پوست خارج می شوند.  بررسی بیشتر در صفحه لیزر موهای زائد و پسوریازیس

پسوریازیس ممکنست بر روی پوست سر و بدن از جمله آرنج ، کمر و زانو و  … ایجاد شود و همراه با لکه های قرمز بر روی پوست و پوسته های سفید رنگ می باشد اما قابل سرایت به دیگر افراد نمی باشد. این بیماری نیز نظیر اگزما می تواند چند هفته یا چند ماه شعله ور شود و سپس فروکش کند و حتی در برخی افراد بطور کل بهبود می یابد. برای انجام لیزر موهای زائد در افراد با بیماری پسوریازیس به دلیل آن که لیزر درمانی با نور و گرما همراه است لذا می تواند به شعله ور شدن این بیماری کمک کند در نتیجه لیزر موهای زائد بر روی پوست مبتلا به پسوریازیس فعال و دارای زخم نباید انجام شود.

لازم به توضیح است که افرادی که دارای پسوریازیس هستند در زمانی که بیماری آنها عود نکرده و زخمی بر روی پوست خود ندارند ، می توانند اقدام به انجام لیزر موهای زائد کنند تا دیگر نیازی به اصلاح کردن و رفع موهای زائد با روشهای مختلف نداشته باشند چرا که اصلاح با تیغ و اپیلاسیون هم می توانند باعث شعله ور شدن و ایجاد زخم در افراد مستعد پسوریازیس شود. بدین ترتیب با انجام لیزر درمانی نیاز به اصلاح کاهش یافته و حتی بطور کامل متوقف می شود

چرا نباید بر روی زخم لیزر موهای زائد انجام داد

اسکار زخم و لیزر موهای زائد

اسکار یا جای زخم به حالتی از بافت پوست گفته می شود که پس از بهبود زخم یا آکنه یا هایپرپیگمانتاسیون و یا جراحت ، اثرات آن بر روی پوست باقی می ماند و می تواند باعث تغییر رنگ پوست ناحیه اسکار شود. البته بخشی از این اسکار زخم توسط بدن خود بخود ترمیم می شود و حتی ممکنست بطور کامل برطرف شود اما در برخی برای مدتها بر روی پوست بجا می ماند و نیاز به درمانهای ثانویه نظیر لیزر درمانی و … برای رفع اسکار زخم دارد.

از آنجا که اسکار زخم پس از بهبود زخم اتفاق می افتد لذا انجام لیزر موهای زائد بر روی ناحیه اسکار مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

نکات لیزر موهای زائد بر روی زخم

  1. توجه داشته باشید که در هیچ کلینیک زیبایی معتبر و دارای مجوزهای قانونی و پزشک بر روی زخم و پوست آسیب دیده ، لیزر موهای زائد انجام نمی شود اما در صورتی که به مراکز غیر مجاز و سالن زیبایی و … برای انجام لیزر موهای زائد مراجعه کنید ممکنست بر روی زخم و پوست دارای اگزما یا پسوریازیس لیزر انجام دهند و مشکلات ثانویه ایجاد کنند.
  2. در صورتی که مستعد ابتلا به اگزما و پسوریازیس هستید ، اما این بیماری ها عود نکرده اند ، مراقبتهای لازم پس از انجام لیزر موهای زائد بر روی پوست ناحیه درمان را انجام دهید و از نور خورشید و گرما و تحریک پوست پرهیز کنید.
  3. در صورت تحریک پوست پس از لیزر موهای زائد با پزشک یا داروساز مشورت کنید و از کرم ضد التهابی موضعی هیدروکورتیزون استفاده کنید.
  4. از پوشیدن لباسهای تنگ که باعث آسیب به پوست می شود اجتناب کنید.
  5. در صورتی که پوست شما دچار جراحت شده و زخم است حتما محل زخم را تمیز نگه دارید و در صورت نیاز بانداژ کنید و پس از درمان کامل زخم اقدام به انجام لیزر موهای زائد کنید.
  6. بر روی ناحیه تحت درمان محصولات لایه برداری پوست استفاده نکنید.

در صورت نیاز به مشاوره با کلینیک زیبایی آلما رشت ، با شماره تماس 09125396478  01332006295  01333662196  01332662196 تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *