از مصرف چه داروهایی در هنگام لیزر موهای زائد باید اجتناب کرد ؟

اشتراک گذاری :

در سالهای اخیر لیزر موهای زائد برای رفع موهای صورت و بدن بسیار رایج شده و خیلی از افراد از انجام لیزر موهای زائد خود به منظور دستیابی به پوستی صاف و بدون مو رضایت کامل دارند. در این خصوص باید گفت که لیزر موهای زائد بطور کل ایمن و موثر بوده اما بسیار مهم است که آگاه باشید که یک سری از داروها نظیر داروهای هورمونی و یا حتی مکمل های غذایی بر روی نتایج لیزر موهای زائد تاثیر منفی می گذارند و یا حتی برخی دیگر نظیر داروهای حساس به نور مانند آکوتان احتمال آسیب پوستی و سوختگی را بهمراه دارد.

عدم مصرف چه داروهایی قبل از لیزر موهای زائد ضروری است ؟

قبل از شروع لیزر موهای زائد باید بدانید که از مصرف تعدادی دارو به دلیل ایجاد عوارض جانبی و یا اختلال در اثربخشی لیزر خودداری کنید که داروهای حساس به نور از آن جمله اند که در لیست زیر به تعدادی ازین داروها اشاره شده است :

داروی آکوتان :

آکوتان که گاها راکوتان هم خوانده می شود دارویی به نام ایزوترتینوئین است که در درمان آکنه شدید به نام آکنه گره ای توسط پرشک تجویز می شود تا باعث کاهش مقدار چربی در پوست شود و آکنه را درمان کند و از تولید آکنه های بیشتر جلوگیری بعمل آورد. در صورتی که آکنه بدرستی درمان نشود جای جوش و اسکار آکنه بر روی پوست ماندگار می شود. لازم به توضیح است که اگر بدن بیمار در درمانهای مشابه نظیر آنتی بیوتیک پاسخ مناسبی ندهد ، درمان بعدی داروی آکوتان است. با تمام خوبیهای داروی آکوتان در درمان آکنه ، اما عوارضی نظیر حساس کردن پوست نسبت به نور را به همراه دارد.

از مصرف چه داروهایی در هنگام لیزر موهای زائد باید اجتناب کرد

اگرچه مصرف هر دارویی با لیزر موهای زائد تداخل ندارد اما درباره ارتباط لیزر موهای زائد و مصرف داروی آکوتان باید گفت که با توجه به اینکه آکوتان منجر به حساس شدن پوست نسبت به نور می شود و لیزر موهای زائد نیز نوری متمرکز و با شدت زیاد است که به پوست برخورد می کند ، در نتیجه باعث آسیب پوست و سوختگی می گردد. ازین رو باید حداقل 6 ماه پس از اتمام آکوتان صبر کنید تا پوستتان به حالت عادی برگردد و سپس لیزر موهای زائد را شروع کنید.

از عوارض مصرف قرص آکوتان بر روی پوست می توان به افزایش حساسیت پوستی ، خشکی پوست ، خارش پوست ، ترک خوردگی پوست ، تحریک پوست ، کاهش قدرت پوست در بهبود زخم ، التهاب بافت پوست در اثر عفونت و ایجاد توده های غیر عادی بر روی پوست اشاره کرد. همچنین از دیگر عوارض آن سر درد ، خشکی بینی ، نازک شدن تار مو بطور موقت ، کاهش مایع چشم و در نتیجه خارش چشم و مژه به همراه قرمزی و التهاب و سوزش و پوسته شدن در ناحیه چشم و لب و خشکی بینی حتی همراه با خونریزی کم را می توان نام برد.

داروی آنتی بیوتیک :

آنتی بیوتیک ها نظیر تتراسایکلین که در درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود ، منجر به افزایش حساسیت به نور در پوست می شود و بدین ترتیب باعث افزایش خطر سوختگی پوست در اثر انجام لیزر موهای زائد که ماهیت نور شدید دارد ، می شود. از دیگر عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای آنتی بیوتیک در طی جلسات لیزر موهای زائد می توان به تغییر رنگ پوست موسوم به هایپرپیگمنتیشن ، تاول و کهیر و یا آفتاب سوختگی شدید اشاره کرد که البته ممکنست در همه افراد رخ ندهد. اگرچه این عوارض قابل درمان است اما گاها علائم شدید شده و فرد را دچار مشکل می سازد.

از طرفی عوارض آفتاب سوختگی شدید در اثر مصرف همزمان آنتی بیوتیک با انجام لیزر موهای زائد می تواند در اثر فعال کردن مواد شیمیایی داروی آنتی بیوتیک توسط نور لیزر شود. همچنین در صورتی که ساختار شیمیایی داروی آنتی بیوتیک توسط نور لیزر در پوست تغییر داده شود ، این دارو به سیستم ایمنی حمله کرده و التهاب و تورم پوست ایجاد می شود و اگرچه موقتی است اما می تواند در آینده به اگزما تبدیل شود.

از مصرف چه داروهایی در هنگام لیزر موهای زائد باید اجتناب کرد

داروی رتین A  :

داروی رتین A با نام ترتینوئین که از ویتامین A گرفته شده است در درمان آکنه کیستیک تجویز می شود و همچنین چین و چروک پوست را کاهش می دهد چرا که باعث سرعت بخشیدن به گردش سلولی ، تولید سلولهای تازه پوستی و لایه برداری مداوم پوست و رفع مشکلات پوستی می شود. اما با تمام این تفاسیر رتین A نیز در دسته داروهای حساس به نور قرار داشته که می تواند انجام لیزر موهای زائد را با مخاطراتی همراه سازد. ازین رو باید پس از دو هفته از قطع دارو ، لیزر موهای زائد را شروع کنید.

داروهای رقیق کننده خون :

داروهایی نظیر آسپرین ، وارفارین ، هپارین و ... به منظور جلوگیری از لخته شدن خون تجویز می شوند که منجر به رقیق شدن خون می گردند. از آنجا که عوارض داروهای رقیق کننده خون افزایش خونریزی می باشد ، ازین رو با انجام لیزر موهای زائد احتمال بیشتری وجود دارد که عوارضی همچون خونریزی زیر پوستی و کبودی در بیمار در ناحیه تحت درمان با لیزر ایجاد شود.

داروهای حاوی طلا :

از داروهای حاوی طلا می توان به داروی خوراکی آئورانوفین اشاره کرد که در درمان آرتریت روماتوئید پیشرفته حاد تجویز می شود. همچنین در بیماریهای دیگری نظیر آسم ، پسوزیاریس و لوپوس نیز برای درمان استفاده می شود اما با رعایت احتیاط. از آنجا که داروهای حاوی طلا دارای عوارض جانبی بسیاری است و پوست را حساس می کند ازین رو باید از مصرف همزمان این نوع دارو با انجام لیزر موهای زائد خودداری کنید.

در توضیح باید گفت که مصرف همزمان داروهای فوق با انجام لیزر موهای زائد جزو مسائل مهمی است که بر لیزر موهای زائد تاثیر می گذارد و در صورت مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی در رشت باید به شما توضیح داده شود.

شماره تماس برای مشاوره تخصصی لیزر موهای زائد در رشت : 013332662196 - 01332006295 - 09125396478

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه