مزایا و روش صحیح بخور صورت

اشتراک گذاری :

حتماً نام کلمه بخور را تا حالا شنیده و دستگاه های بخور دهنده را در مکان هایی مانند سالن های زیبایی ، آرایشگاه یا داروخانه ها دیده اید. ما در این مطلب به تشریح بخور ، مزایا و روش صحیح انجام آن برای نگهداری از پوست صورت خواهیم پرداخت. پس در ادامه با ما همراه شوید.

بخور چیست

بخور در واقع استفاده از بخار آب برای انجام کارهای مختلفی از جمله افزایش رطوبت محیط و یا ضد عفونی کردن هوای داخل محیط از طریق بخار آب مجهز به مواد ضد عفونی کننده می باشد. همچنین بخور دارای کاربردهای پزشکی ، درمانی و حتی صنعتی می باشد که از نمونه های صنعتی آن استفاده در گلخانه ها بسیار متداول است. اما در اینجا بحث ما پیرامون بخور پوست صورت در جهت پاکسازی پوست و شادابی آن می باشد که از طریق دستگاه های بخور معمولی و متداول انجام می گیرد. البته بخور خود به دو نوع گرم و سرد تقسیم می شود که در ادامه به هر دو مورد اشاره خواهیم نمود.

با توجه به اینکه پوست صورت بدون پوشش در برابر انواع آلودگی های زیست محیطی خصوصاً نور خورشید قرار می گیرد ، شادابی و لطافت خود را از دست می دهد ، لذا ضروری است که محافظت مخصوص و ویژه از پوست صورت بعمل آید. بدین منظور استفاده از بخور یکی از بهترین گزینه ها قبل از گذاشتن ماسک صورت به منظور مراقبت از پوست می باشد. چنانچه متخصصان زیبایی ، بخور را برای پاکسازی پوست مفید می دانند. از این رو با استفاده از بخور ، جریان خون در پوست بیشتر شده و درد و خستگی عضلات صورت از بین می رود.

لایه برداری پوست

بخور گرم:

بخور گرم به باز شدن منافذ پوست و از بین بردن سموم از بدن کمک می کند و با توجه به گرم بودن این نوع بخور ، در فصول سرد یعنی پاییز و زمستان استفاده می شود که به چندین روش انجام می پذیرد. برای بخور گرم می توان از روغن ها و اسانس های گیاهی بهره گرفت و نظر به اینکه بیشترین زمان استفاده از بخور گرم حدود 15 دقیقه می باشد ، لذا این زمان برای هر پوستی متفاوت است. برای مثال در صورت داشتن پوست خشک و حساس یا ابتلا به اگزما ، مدت زمان بخور گرم باید به 2 دقیقه محدود شود.

روشهای انجام بخور گرم :

- استفاده از یک ظرف آب داغ: این روش از دیرباز قابل استفاده بوده و در صورت تمایل می توانید در زمان جوشیدن آب ، از گیاه دارویی یا اسانس در بخور استفاده کنید. بعد از چند دقیقه ظرف درب بسته حاوی بخار را با صورت خود زیر حوله ببرید و درب ظرف را باز کنید تا بخار به پوست صورتتان برخورد کند. البته فاصله تا بخار را با پوستتان حفظ کنید تا خدای نکرده آسیب نبیند و بیشتر از 10 تا 15 دقیقه این بخور را انجام ندهید.

- استفاده از یک حوله گرم:  حوله را از قبل تمیز کرده و آن را در داخل ظرف آب گرم در صورت تمایل به همراه اسانس های گیاهی فرو برده و بگذارید چند دقیقه داخل ظرف بماند. سپس آن را برداشته و در حالت درازکش ، حوله مرطوب را به مدت 10 الی 15 دقیقه روی صورت قرار دهید به طوری که با تمام اجزاء پوست بجز بینی تماس پیدا کند.

- استفاده از دستگاه مخصوص بخور گرم: برندهای مختلفی از این نوع بخور در بازار یافت می شود که در صورت نیاز می توانید از این دستگاه ها استفاده نمایید.

کلینیک زیبایی در رشت

خواص گیاهان مختلف در بخور گرم :

*نعناع یا اکالیپتوس : اضافه کردن روغن نعناع یا اوکالیپتوس به بخور گرم ، با توجه به خاصیت بخور گرم در باز کردن منافذ پوست کمک موثری داشته و همچنین با ایجاد حس خنکی ، آرامش دلپذیری را تجربه خواهید کرد. بر این اساس روغن این گیاه در درمان پوست های دارای آکنه موثر است ، چرا که با خواص آنتی باکتریالی اوکالیپتوس ، با باز کردن منافذ پوست ، مانع از تجمع باکتری در منافذ شده و از ایجاد آکنه و جوش جلوگیری خواهد نمود. جالب است بدانید اوکالیپتوس می تواند میکروب های هوا را از بین برده و هوای تنفسی را تمیز کند.

*روغن رزماری یا اکلیل کوهی: مناسب برای انواع پوست بخصوص پوست چرب بوده و ضد عفونی کننده است ، به دلیل این که با کنترل ترشح چربی پوست باعث مرطوب و نرم کردن پوست ، از بین بردن جوش ها ، افزایش گردش خون ، لایه برداری و پاکسازی پوست و بستن روزنه های پوست شده و در نهایت ظاهر پوست را سلامت و بهبود می بخشد. همچنین ترنج با خواص کاهش استرس و اضطراب ، چای سبز و یا نعناع ، با خواص انرژی بخشی ، روغن شمعدانی با خاصیت صاف و مستحکم کردن پوست در مقابل پیری و چروک زودرس و در نهایت بابونه یا اسطوخودوس که مناسب برای انواع پوست حتی پوست حساس است و باعث آرامش بخشیدن و درمان التهاب پوست و درماتیت (اگزما) می گردد.

انواع پوست و گیاهان مفید در بخور :

*پوست چرب : گل ختمی ، بابونه

فواید : کنترل چربی ، ماساژ بخور به همراه جهت افزایش تولید کلاژن و بهبود گردش خون

*پوست خشک : گیاه جعفری ، ختمی ، خرفه ، گل گاو زبان و اسطوخودس

فواید : آبرسانی عمیق به پوست ، رفع التهاب پوست ، التیام بخش

*پوست نرمال : بابونه ، گل ختمی ، سبوس غلات، آویشن ، رازیانه ، جعفری ، همیشه بهار ، بومادران ، خرفه ، رزماری ، گل گاو زبان و ...

بخور صورت

فواید بخور گرم:

از خواص بخور گرم در ابتدا می توان آرامش بخشی و دوری از استرس را بیان کرد. همچنین بخور گرم با باز کردن روزنه های پوست ، آلودگی ها را از روی پوست پاک کرده و در کاهش جوش های سرسیاه که در اثر تجمع چربی ایجاد شده اند ، موثر می باشد. در حقیقت بخور گرم مزایای ویژه ای در پاکسازی پوست دارد ، بطوریکه باکتری ها و سلول های مرده را از روی پوست بر می دارد که خود عامل مهمی در کاهش جوشهای صورت می باشد. از طرف دیگر بخور گرم بوسیله آبرسانی به پوست، چربی طبیعی پوست را افزایش داده تا پوست تازه و مرطوب بماند.

از فواید دیگر بخور گرم می توان به افزایش گردش خون ، بهبود اکسیژن رسانی و افزایش تعریق رگ های پوستی اشاره داشت که باعث تغذیه پوست شده و نیز در جذب مواد مراقبتی پوست کمک می کند. همچنین با افزایش تولید پروتئینهای کلاژن و الاستین ، خاصیت کشسانی پوست افزایش یافته و پوست جوان و صاف می شود. ناگفته نماند بخور گرم در رفع گرفتگی سینوس و سردرد هم مفید می باشد که با اضافه کردن اسانس های روغنی به بخور گرم میسر می باشد ، در صورتیکه در بخور سرد این امکان وجود ندارد.

* پاکسازی پوست

* کاهش جوش سرسیاه و جلوگیری از ایجاد جوش و اکنه

* افزایش آبرسان و بهبود گردش خون

* افزایش خاصیت جذب محصولات مراقبت از پوست

* افزایش ساخت کلاژن و جوانسازی پوست

پاکسازی پوست در رشت

معایب بخور گرم:

- از معایب بخور گرم آسیب های پوستی نظیر سوختگی ناشی از بخار شدید آب می باشد که با حفظ فاصله مناسب ( 15 تا 25  سانتی متر) می توان از ایجاد این مشکل جلوگیری کرد. از طرفی از بخور گرم برای کسانی که التهابات مزمن پوستی دارند استفاده نشود تا التهابات پوست و قرمزی پوست آنها را دو چندان نکند. همچنین استفاده از بخور گرم برای نوزادان توصیه نمی شود به دلیل اینکه باعث مشکلات پوستی در آنها می گردد.

نکات :

* در ابتدا آب بنوشید تا در اثر گرما آب بدنتان کم نشود و سپس پوست را تمیز کنید. البته می توانید با یک پاک کننده حاوی لایه بردار که ملایم نیز باشد این کار را انجام دهید.

* در حین بخور چشم های خود را بسته نگه دارید تا هم چشم ها از آسیب در امان باشند ، در نتیجه پلک ها هم بخور ببینند.

* قبل و بعد از بخور از انجام وکس و لیزر موهای زائد خودداری کنید.  

* هفته ای یک بار بخور صورت کافی و مفید می باشد.

بخور صورت

مراقبتهای بعد از بخور گرم

بلافاصله بعد از بخور صورت خود را آب ولرم شسته و به آرامی خشک کنید. بعد از بخور به دلیل حساس بودن پوست ، از تحریک آن با فشار دادن حوله و یا هر نوع تحریک دیگر پرهیز کنید. سپس از سرم ها یا کرم مرطوب کننده و نیز کرم ضد پیری استفاده کنید تا هم رطوبت پوست بیشتر شده و هم پوست به درستی تغذیه گردد. و در نهایت ماساژ صورت را فراموش نکنید که البته ماساژ صورت باید به آرامی و به سمت بالا در ناحیه پیشانی و گونه و گردن باشد. هچنین پیشنهاد ما استفاده از روغن در صورت چرب یا حساس نبودن پوستتان می باشد ، در این صورت ، ماساژ با روغن رزماری خشکی پوست را از بین برده ، پوست را تقویت کرده و سبب افزایش گردش خون می گردد.

اگر می خواهید لذت تجربه پاکسازی پوست توسط متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت را داشته باشید ، کلینیک زیبایی آلما در خدمت شما عزیزان می باشد. همچنین خدماتی نظیر هایفوتراپی ، میکرونیدلینگ ، لیزر موهای زائد ، ماساژ تخصصی صورت ، آراف تراپی ، پارافین تراپی ، آنزیم تراپی پوست ، مزوتراپی و ... هم در این کلینیک لیزر موهای زائد انجام می پذیرد.

** در پکیج پاکسازی پوست در کلینیک زیبایی آلما ، بخور بنا بر نوع پوست انجام می گردد. **

 

بخور سرد:

عموماً افراد از بخور سرد اطلاعی ندارند ، اما مطلبی که مهم است بر خلاف بخور گرم ، خطر سوختگی در اثر بخار داغ را ندارد و به دلیل سرد بودن آن در فصول گرم مانند بهار و تابستان استفاده می شود ، جز در فصل پاییز که هوا خشک است، می توان از بخور سرد برای مرطوب نگه داشتن هوا استفاده کرد تا از عود بیماری مسری جلوگیری به عمل آید. با توجه به اینکه رطوبت استاندارد بین 30 تا 50 درصد می باشد ، مدت زمان استفاده از این بخور به میزان رطوبت هوا بستگی دارد. البته دستگاه های بخور این تفاوت را نشان می دهند و به راحتی می توانید تا چندین ساعت به طور مداوم از این بخور بهره بگیرید.

نکته : در بخور سرد امکان اضافه کردن روغن ها و اسانس های گیاهی وجود ندارد.

روشهای انجام بخور سرد :

- افزایش رطوبت با یک ظرف آب: چندین ظرف را از آب پر کرده و در جاهای مختلف منزل یا محل کار بگذارید.

- رخت پهن کن را به درون خانه بیاورید، تا هم لباس های خیس با دمای محط خانه خشک شوند و هم بخار آب حاصل از لباس ها درون فضای خانه را مرطوب نماید.

- استفاده از دستگاه بخور سرد: همانند دستگاه بخور گرم برای بخور سرد نیز انوع مختلفی وجود دارد که در صورت تمایل می توانید تهیه و استفاده کنید.

فواید بخور سرد:

- از فواید بخور سرد برای پوست می توان به جلوگیری از خشکی پوست اشاره کرد ، بطوریکه رطوبت هوا از خشکی ، خارش و حساسیت ها و مشکلات شایع پوستی ممانعت بعمل می آورد. از طرفی مرطوب شدن هوا ، باعث حفظ رطوبت پوست ، نرم تر شدن پوست ، روشن و درخشان شدن پوست و در نتیجه کاهش چین و چروک پوست می گردد. همچنین بخور سرد با افزایش رطوبت ، بدون تغییر سطح چربی پوست ، از بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش و آکنه جلوگیری بعمل می آورد. شایان ذکر است بخور سرد در ترمیم لب های ترک خورده و پوسته شده در فصل زمستان موثر می باشد.

- کاهش آلرژی به وسیله مرطوب کردن هوا و جلوگیری از پراکنده شدن گرد و غبار در هوا، برای مبتلایان به آسم و تنگی نفس مناسب است. همچنین استفاده از بخور سرد برای نوزادان در هوای اتاق مناسب است تا از گرفتگی بینی آنها جلوگیری  بعمل آید. از طرف دیگر با بخور سرد ، تسریع در روند درمان بیماریهایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا صورت می پذیرد که با مرطوب کردن هوای خانه ، باعث نرم شدن مجراهای بینی و گلو می شود.

معایب بخور سرد:

- مشکل مهم این بخور مرطوب به زمانی است که فضای منزل بیش از حد استاندارد مرطوب شود که خود باعث رشد باکتری ها و شیوع بیماری ها است ، اما بخور گرم چنین بستری را فراهم نمی کند.

بخور صورت

تفاوت بخور سرد و گرم :

اولین تفاوت بخور گرم و سرد در زمان استفاده از بخور است که نظر به گرم بودن بخور گرم باید در فصول پاییز و زمستان استفاده شود و در مقابل بخور سرد در فصول گرم بهار و تابستان استفاده گردد و با توجه به اینکه بخور سرد باعث مرطوب نگه داشتن فضا می گردد ، حتی در فصل خشک مانند پاییز به منظور پیشگیری از شیوع بیماری مسری مانند سرماخوردگی کاربرد دارد. تفاوت دیگر به طرز استفاده از بخور بر می گردد که در بخور گرم از ظرف آب جوش و یا حوله گرم استفاده شده و می توان انواع روغن و اسانس گیاهی به آب جوش اضافه کرد و از فواید این روغن ها بهره برد. در صورتی که بخور سرد تنها با یک ظرف آب سرد و آوردن رخت آویز به داخل اتاق امکانپذیر است ، اما امکان اضافه کردن روغن و اسانس گیاهی در بخور سرد وجود ندارد.

تفاوت بعدی در مدت زمان استفاده از بخور گرم و سرد است که مدت زمان بخور گرم کمتر از 15 دقیقه و در پوستهای حساس و مبتلا به اگزما در حد 2 دقیقه می باشد ، به دلیل اینکه بخور گرم در صورت استفاده بیش از حد ، منجر به ایجاد آسیب پوستی می گردد. در مقابل مدت زمان بخور سرد می تواند چندین ساعت باشد تا رطوبت هوای اتاق به تعادل برسد ، یعنی باید بین 30 تا 50 درصد باشد که می توان از رطوبت سنج برای سنجش رطوبت کمک گرفت.

از دیگر تفاوت ها می توان به تفاوت در فواید بخور سرد و گرم اشاره کرد که از آن جمله برای بخور سرد ، سرعت بخشی به درمان سرماخوردگی و خشکی سینوسها ، ایجاد رطوبت کافی در هوا ، مفید برای افراد مبتلا به سینوزیت و آسم ، مناسب برای فصل بهار ، تابستان و پاییز ، کاهش خطر ابتلا به بیماریهای ویروسی ، کاهش سرفه و ... اشاره کرد. افزون بر این تحقیقات نشان داده رطوبت بالای 40 درصد در کاهش احتمال سرایت سرماخوردگی یا آنفولانزا کمک کننده است. در مقابل بخور گرم باعث زیباتر و لطیف تر شدن پوست می گردد و مناسب برای فصول سرد سال به منظور افزایش رطوبت اتاق می باشد و در افراد مبتلا به مشکلات ریوی بهتر از بخور سرد کاربرد دارد. البته بخور گرم امکان ابتلا به التهاب مجاری تنفسی داشته و در افرادی که دچار التهاب راه تنفسی فوقانی هستند ، مناسب نیست.

مزایا و روش صحیح بخور صورت

نکات بخور صورت

  • در ابتدا پوست صورت خود را از آلودگی ها ، عرق و مواد آرایشی پاک کنید.
  • بهتر است قبل از بخور گرم کمی آب بنوشید.
  • از آنجا که سوختگی با بخار آب خطرناک تر از سوختگی با آب جوش است ، لذا برای بخور صورت با بخار آب داغ مراقب باشید تا پوستتان نسوزد و به منظور کاهش خطر سوختن باید از نزدیک شدن زیاد به بخار اجتناب کنید که بدین منظور حداقل 10 تا 15 سانتی متر فاصله مناسب است.
  • بخور گرم ممکنست به چشم ها آسیب بزند ، لذا برای جلوگیری از سوختگی و تحریک ، چشمهایتان را ببندید تا علاوه بر آن پوست پلک هایتان از فواید بخور بهره مند گردد.
  • در زمان بخور با کشیدن نفس عمیق می توانید به بهبود تنفس تان هم کمک کنید.
  • در حین بخور گرم با بخار یک حوله ضخیم بر روی سر خود قرار دهید تا بخار آب در فضای محدود قرار گیرد و اثربخش باشد.
  • پس از انجام بخور گرم به دلیل حساس بودن پوست از حوله استفاده نکنید و اجازه دهید تا در دمای هوای اتاق پوست صورتتان خشک شود تا از التهاب پوست جلوگیری گردد. سپس می توانید از محصولات مراقبت از پوست شامل انواع سرم و کرم استفاده کنید.
  • زمان انجام بخور گرم در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است که این میزان در پوستهای حساس به 5 دقیقه کاهش می یابد.
  • ماساژ ملایم صورت بعد از بخور به داشتن پوستی آرام کمک می کند و بدین منظور به آرامی با انگشتان پیشانی و گونه ها را به سمت بالا ماساژ دهید. همچنین روغن ماساژ در صورت چرب یا حساس نبودن پوست گزینه خوبی است.
  • پس از بخور گرم می توانید از اسکین اسکرابر یا ماسک صورت استفاده کنید و بهترین زمان برای انجام میکرودرم بعد از بخور گرم است تا جوش های سرسیاه به راحتی تخلیه شوند. البته توجه داشته باشید که پس از انجام میکرودرم ، استفاده از سرم ، کرم و ماسک را فراموش نکنید و پس از آن بخور سرد انجام دهید تا منافذ پوستتان بسته شده و لکه های قرمز و التهابات در اثر بخور گرم بهبود یابد که بدین منظور بجای بخور سرد ، خیار رنده شده و یا انواع تونر هم باعث بسته شدن منافذ می گردد. همچنین افراد با پوست چرب می توانند از آب سرد و یخ کمک بگیرند. در ادامه پس از بسته شدن روزنه های پوستی با بخور سرد ، لوسیون یا آبرسان به پوستتان بمالید تا از خشک شدن پوست پیشگیری شود.

بهترین مرکز لیزر موهای زائد در رشت

سخن آخر،

بخور راهی بسیار مناسب در تمیزی و پاکسازی پوست و افزایش سلامت آن می باشد.  در این مقاله به فواید ، معایب و تفاوت های بخور سرد و گرم پرداختیم. امید آنکه در بهبود زیبایی شما  نقشی ایفا کرده باشیم.

مشاورین و متخصصین پوستی ما در بهترین کلینیک زیبایی در رشت همیشه آماده خدمت رسانی به شما زیبارویان چه در زمینه زیبایی و جوانسازی پوست و چه در زمینه لیزر موهای زائد می باشند.

شماره تماس جهت مشاوره رایگان و نوبت گیری غیرحضوری : 01332662196 - 01332006295 - واتس اپ 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما در رشت - منظریه

مقالات مشابه

  • Michael Ethan

    شهرداری آوج

    vvcvcvc

  • Michael Ethan

    شهرداری آوج

    fdfdvbcbvcvcv

  • Michael Ethan

    شهرداری آوج

    xsdsdsd

  • Michael Ethan

    سیده زهرا

    ایا بخور رو برای من که پوستم خشکه پیشنهاد میدین؟

  • Michael Ethan

    کلینیک زیبایی آلما

    لطفا برای مشاوره با شماره 01332662196 - 01332006295 - 09125396478 تماس بگیرین