چه کسانی نباید لیزر موهای زائد انجام دهند ؟

اشتراک گذاری :

به جرات می توان گفت لیزر موهای زائد تنها روش رفع موهای زائد است که در سالهای اخیر در بین افراد به ویژه بانوان پرطرفدار شده است. اما با وجود تمام خوبیهای لیزر درمانی ، برخی افراد مجاز به انجام لیزر موهای زائد نیستند که از آن جمله می توان به بانوان باردار و افراد با مصرف قرص آکوتان و ... اشاره کرد که در ادامه با لیزر و مزایا ، عوارض و ممنوعیات آن بیشتر آشنا می شویم.

چه کسانی نباید لیزر موهای زائد انجام دهند ؟

با توجه به اینکه لیزر موهای زائد ایمن ، بی خطر و بدون عوارض است ، اما ممنوعیاتی هم دارد که از آن جمله بانوان باردار و شیرده ، مصرف داروی خاص نظیر آکوتان یا راکوتان برای درمان آکنه ، افراد مبتلا به بیماری خاص یا بیماری پوستی ، افراد مبتلا به تبخال تناسلی یا افراد مستعد ابتلا به تبخال تناسلی ، افراد با اسکارهای کلوئیدی ، مبتلایان به سرطان پوست و ... می باشد. البته برخی از ممنوعیات بالا موقتی بوده که به عنوان مثال بانوان باردار می توانند پس از گذشتن 6 ماه پس از زایمان و به تعادل رسیدن هورمونها لیزر درمانی انجام دهند و یا افراد در صورت اتمام داروی خاص خود همچون آکوتان می توانند برای انجام لیزر موهای زائد برنامه ریزی کنند.

از جمله افراد دیگری که نباید لیزر موهای زائد انجام دهند ، افرادی هستند که پوست آنها در اثر لیزر درمانی آسیب خواهد دید ، بعنوان مثال افراد دارای زخم عفونی ، آکنه دائمی ، اگزما ، جوش چرکی و مواردی که درمان نمی شوند و همیشه بر روی پوست وجود دارند. چرا که انجام لیزر موهای زائد باعث پخش شدن عفونت و وارد شدن این عفونت به خون شده که بسیار خطرناک است. همچنین وجود تتو یا خالکوبی در ناحیه لیزر منجر می شود که در ناحیه مورد نظر لیزر موهای زائد انجام نگیرد ، به دلیل اینکه گرمای لیزر باعث گرم شدن ناحیه تتو شده و فرد دچار سوختگی خواهد شد. افزون بر این افرادی که به تازگی به هر روشی اعم از نور آفتاب یا سولاریوم برنزه کرده اند ، مجاز به انجام لیزر موهای زائد نمی باشند.

لیزر موهای زائد در رشت

 

 لیزر موهای زائد و بانوان باردار و شیرده

اگرچه هنوز مطالعه ای درباره تاثیر لیزر موهای زائد بر روی بانوان باردار انجام نشده اما متخصصان پوست توصیه می کنند که از انجام لیزر موهای زائد در دوران بارداری و شیردهی اجتناب کنید. از طرفی مطالعه ای در سال 2017 ، نشان داد که لیزر درمانی برای روشهای زیبایی و یا در درمانهای سنگ کلیه و زگیل تناسلی در بانوان باردار بی خطر است و روشهای زیبایی روی بدن انسان تاثیری ندارد. اما با این حال متخصصان اجازه انجام لیزر موهای زائد در دوران بارداری را نمی دهند.

از سوی دیگر انجام لیزر موهای زائد در دوران شیردهی هم نیاز به احتیاط دارد و مادر باردار از انجام لیزر بر روی بافت سینه و ناحیه نوک سینه باید خودداری کند چرا که ممکنست پوست ناحیه سینه ، انرژی لیزر را جذب کند و از طریق مجاری شیر آن را به نوزاد منتقل کند.

 لیزر موهای زائد و مصرف داروهای درمان آکنه

 داروهای درمان آکنه همچون راکوتان ، آکوتان یا ایزوترتینوئین باعث حساس شدن پوست نسبت به نور می شوند ، ازین رو متخصصان توصیه می کنند که از انجام لیزر موهای زائد که ماهیت نور دارد و ممکنست پوست را مستعد سوختگی و آسیب سازد ، پرهیز کنید. چرا که با مصرف همزمان داروهای درمان آکنه ، پوست نسبت به نور حساسیت پیدا می کند و با انجام لیزر و ورود نور لیزر به پوست حساس ، ممکنست پوست آسیب جدی ببیند. لازم به توضیح است که باید بین مصرف آکوتان و لیزر درمانی ۶ ماه فاصله باشد.

لیزر موهای زائد و اسکار کلوئیدی

این بیماری باعث باقی ماندن اسکار یا جای زخم بعد از بهبود جراحت می شود و حتی این اسکارها می توانند بطور غیر طبیعی رشد کنند و برجسته شده و اسکار کلوئيدی را ایجاد کنند که ظاهری نازیبا دارد. در نتیجه ممکنست در اثر لیزر موهای زائد زخم یا آسیب پوستی ایجاد شود که پس از بهبود باعث اسکار کلوئیدی گردد ، لذا این افراد باید از انجام لیزر درمانی اجتناب کنند.

لیزر موهای زائد و  برنزه کردن 

افرادی که به تازگی پوست خود را برنزه کرده اند حال چه از طریق آفتاب و چه از طریق و سولاریوم ، به دلیل حساس شدن پوستشان نسبت به نور باید از انجام لیزر موهای زائد خودداری کنند چرا که ماهیت لیزر هم نور است و باعث تشدید سوختگی پوست این افراد می شود

لیزر موهای زائد در افراد زیر ۱۴ سال 

متخصصان توصیه می کنند که افراد زیر 14 سال باید تا رسیدن به سن بلوغ ( در دختران باید پریود شروع شود ) صبر کنند چر که کودکان پوست نازک تری دارند و رگ های خونی آنها نیز باریکتر بوده و احتمال ایجاد خونریزی و یا کبودی و قرمزی و یا واکنش آلرژیک در زمان لیزر درمانی در آنها بیشتر می شود.

 لیزر موهای زائد در  افراد با ریزش موی غیرطبیعی یا نواحی لکه دار بر روی پوست 

لیزر موهای زائد در افراد دارای ریزش مو یا مبتلا به نواحی لکه دار بر روی پوست ممکنست منجر به التهاب و تورم و یا حتی زخم شود. در این صورت اگر مبتلا به مشکلات و بیماری های پوستی هستید از لیزر موهای زائد دوری کنید.

لیزر موهای زائد و  مصرف همزمان داروهای خاص 

باید از انجام همزمان لیزر موهای زائد و مصرف داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی ، قرص آسپرین و دیگر رقیق کننده های خون به دلیل احتمال ایجاد عوارض جانبی خودداری کنید. همچنین در صورت مصرف هر نوع دارویی از پزشک خود سوال بپرسید که می توانید لیزر درمانی انجام دهید یا خیر

درباره لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد روشی برای از بین بردن موهای زائد در نواحی مختلف صورت و بدن است و با وجود اینکه نتایج لیزر موهای زائد دائمی نیست ، ماندگاری نتایج بسیار بیشتر از روشهای دیگر است و به همین دلیل در بین عموم محبوب شده است. ازین جهت بیشتر افراد برای لیزردرمانی نیاز به 6 تا 8 جلسه ماهیانه دارند که باید در زمان تعیین شده انجام گردد ، در غیر اینصورت عملا جلسات لیزر موهای زائد بی فایده و برگشت پذیر خواهد بود. قابل توجه است که لیزر موهای زائد روشی غیرتهاجمی است که نیاز به بریدگی در پوست ندارد و در تمامی نواحی بدن قابل انجام است که از رایج ترین نواحی لیزر درمانی می توان به لیزر موهای صورت ، لیزر زیربغل ، لیزر بیکینی ، پاها و دستها اشاره کرد.

روش کار لیزر موهای زائد چگونه است ؟

لیزر موهای زائد از فرایندی به نام فتوترمولیز انتخابی استفاده می کند ، بدین جهت گرمای لیزر سلولهایی از مو که رنگدانه زیادی دارند ، از بین می برد و از آنجا که موهای تیره دارای رنگدانه زیادی هستند ، بیشترین گرما را جذب کرده و با انتقال این گرما به فولیکول مو که کیسه ای است که در آن ریشه مو قرار دارد ، نابود شده و دیگر مو نمی تواند رشد کند. از طرفی برای اینکه لیزر تاثیرگذار باشد ، فولیکول مو باید در مرحله آناژن یا فعال از چرخه رشد مو باشد ، چرا که در مراحل دیگر از چرخه رشد نظیر مرحله کاتاژن یا انتقال و تلوژن یا استراحت ، فولیکول مو برای نور لیزر قابل شناسایی نیست و این دلیل اصلی اینست که افراد به چندین جلسه لیزر درمانی نیاز دارند تا نور لیزر به همه موها برسد و آنها را از بین ببرد.

مقالات مشابه تعداد جلسات لیزر موهای زائد

لازم به توضیح است که لیزر موهای زائد در افراد با موهای تیره و ضخیم و پوست روشن موثرتر بوده و این تضاد بین رنگ مو و پوست باعث تاثیرپذیری بیشتر لیزر درمانی می شود ، بدین صورت موها ، گرما را راحت تر جذب می کنند ، لذا در افراد با موی سفید یا قرمز و بلوند اثرگذار نخواهد بود. اگرچه در گذشته افراد با پوست تیره به دلیل آسیب به پوست و احتمال ایجاد سوختگی نمی توانستند لیزر درمانی انجام دهند ، اما امروزه با ابداع لیزر اندیاگ این افراد هم براحتی و بدون ایجاد آسیب لیزر موهای زائد انجام دهند.

کلینیک زیبایی رشت

لیزر موهای زائد و هیرسوتیسم

لیزر موهای زائد بر روی برخی افراد تاثیر گذار نبوده و دوباره موهای این افراد رشد می کند که از آن جمله هیرسیوتیسم یا پرموئی و هیپرتریکوزیس است که در هیرسوتیسم ، بانوان در مناطقی که آقایان دارای مو هستند ، دچار رویش موهای تیره و ضخیم می شوند و هیپرتریکوزیس یا سندرم گرگینه ، بانوان یا آقایانی که در هر نقطه از بدن خود دارای موهای زائد بسیاری هستند که این شرایط ممکنست در نتیجه موارد زیر باشد :

اختلالات هورمونی بخصوص افزایش سطح تستوسترون یا آندروژن در بانوان ، سندرم تخمدان پلی کیستیک ( تنبلی تخمدان یا PCO ) ، ابتلا به تومورهایی که هورمونها تولید می کنند ، مصرف برخی داروها از جمله استروئیدهای آنابولیک ، قرص ضد بارداری ، اختلالات ارثی و بیماری هایی که از طریق ژن از والدین به فرزندان انتقال داده می شود. در اینصورت در ابتدا فرد باید عامل مشکل هیرسوتیسم را شناسایی کند که بعنوان مثال در صورت ابتلا به تخمدان پلی کیستیک ، درمان دارویی صورت گیرد تا پس از آن لیزر موهای زائد بخوبی جواب بدهد.

مطالب مشابه در صفحه مشکلات هورمونی و لیزر موهای زائد

اگر نیاز به مشورت درباره لیزر موهای زائد و یا دیگر خدمات زیبایی و پوست و مو دارید ، می تواند برای مشاوره با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت با شماره های 01332662196 و 09125396478 تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه

  • Michael Ethan

    فاطمه

    من مشکل پوستی پسوزیاریس دارم. میتونم لیزر انجام بدم؟

  • Michael Ethan

    کلینیک زیبایی آلما

    برای نواحی از پوستتون که درگیر این بیماری هستش خیر