دلایل خارش پوست

اشتراک گذاری :

پوست با عنوان بزرگترین عضو بدن یکی از بهترین شاخصه های تشخیص سلامت عمومی  بدن است. در این بین خارش احساس ناخوشایندی است که از طریق گیرنده های عصبی در نزدیکی اتصال درم به اپیدرم پوست ، مخاط ، دستگاههای فوقانی و حتی قرنیه وجود دارد، قابل دریافت است. در این صورت احساس خارش از طریق راه های عصبی به مغز مخابره می شود. به جرات می توان گفت تمامی افراد روی کره زمین خارش های موضعی را بارها تجربه کرده اند که در برخی موارد بسیار کم و با خارش اندک پوست ، این احساس از بین رفته و در برخی موارد دیگر خارش شدیدتر و تا مدتها باقی مانده و به نوعی آزاردهنده و نیازمند درمان شده است.

انواع خارش پوست

خارش پوست در اکثر مواقع بصورت موضعی و در یک عضو بخصوص اتفاق می افتد که دلایل مختلفی برای آن وجود داشته و جالب است بدانید همیشه خارش پوست بد نیست و در برخی مواقع برای بدن به دلیل تحریک لایه های پوست و گردش خون مفید نیز می باشد. در برخی موارد نیز خارش به صورت کلی و بطور مدام در نقاط مختلف بدن ظاهر می شود که در این مطلب به دلایل و راهکارهای درمانی انواع آنها خواهیم پرداخت.

دلایل خارش پوست

علائم خارش پوست:

خارش می تواند شامل کل بدن یا ناحیه خاص باشد و همچنین می تواند با علائمی نظیر قرمزی، برآمدگی، لک یا تاول ، خشکی و ترک پوست و پوسته پوسته شدن همراه باشد. بر طبق گفته انجمن ملی اگزما NEA ، افراد دارای خارش پوست ، ممکن است در خوابیدن دچار مشکل شده و بی خواب گردند و یا اینکه افسرده و مضطرب شوند. همچنین ممکنست با خراش شدید پوست در اثر خاراندن زیاد، باعث ایجاد پارگی های کوچک مستعد عفونت نیز گردند.

دلایل خارش پوست

دلایل بروز این حالت در بدن متفاوت بوده و ممکن است بر اثر حساسیت های پوستی ، نیش حشرات بخصوص پشه و یا حتی آثار درمان های پوستی مانند لیزر موهای زائد بدن و یا استفاده از کرم و داروهای پزشکی یا آرایشی باشد که می بایست مانند هر درمانی قبل از اقدام به هر عملی ، دلیل بروز عارضه مشخص شود ، تا راهکار درمانی آن نیز به درستی انتخاب شود، چرا که همیشه موضوع خارش پوست به این سادگی ها نیست و در برخی موارد جزء علائم بیماری هایی که در ادامه خواهد آمد ، می گردد که در این حالت نیازمند معاینه و درمان فوری می باشد.

خارش پوست بدن

- التهاب و واکنش آلرژیک: مواد شیمیایی ، شوینده ها ، مواد آرایشی ، مواد غذایی و ... از مواردی هستند که می توانند باعث واکنش آلرژیک شوند. به عنوان مثال واکنش پوستی آلرژیک ناشی از محصولاتی که حاوی عنصر نیکل هستند ، نظیر موبایل ، طلا و جواهرات ، فریم عینک ، زیپ و ...  و یا موارد دیگر مانند لاک ، عطر ، لاتکس و سیمان . در صورت ایجاد واکنش آلرژیک ، به احتمال زیاد شاهد بثورات پوستی و خارش شدید خواهید بود که در ابتدا باید تشخیص داد که چه چیزی باعث آلرژی شده است. لذا برای تسکین خارش باید بعد از اطمینان از دست زدن و استفاده از عامل خارش خودداری کرد. البته ممکنست در این میان نیاز به مراجعه به پزشک متخصص پوست یا آلرژی وجود داشته باشد.

- خشکی پوست: در این حالت تغییرات شدید و ناگهانی به همراه جوش و سرخی در پوست مشاهده نمی شود. از طرفی این مشکل در فصل زمستان و در آب و هوای خشک بیشتر شده و همچنین با افزایش سن شایع تر می گردد. افزون بر این افرادی که بیشتر مستعد خشکی پوست و به تبع خارش می شوند ، افراد بالای 40 سال به دلیل تولید کمتر سبوم و چربی ، افراد با پوست خیلی سفید و یا خیلی تیره ، افرادی که دارای مشاغلی هستند که مدام با آب سر و کار دارند مانند پرستاران ، افرادی که در مناطق با آب و هوای سرد زندگی می کنند و افرادی که سیگار می کشند.

دلایل خارش پوست

- بیماریهای داخلی: مشکلات کبد، نارسایی کلیه، کم خونی ناشی از فقر آهن، مشکلات مربوط به تیروئید و ... از آن دسته می باشد. به عنوان مثال مشکلات کبدی می تواند به علل مختلف باعث خارش پوست شود که از آن جمله ترشح صفرا و افزایش نمک های صفراوی منجر به انباشت آن ها در زیر پوست شده که به خارش پوست می انجامد. همچنین بالا رفتن سطح هیستامین در بدن به دلیل بیماری کبد کلستاتیک باعث خارش پوست می گردد و یا ترشح مواد شیمیایی همچون سروتونین و اپیوئیدها در اثر بیماری های کبدی هم می تواند از دلایل دیگر باشد.

- اختلالات عصبی ، استرس و دیگر بیماری ها: از قبیل مشکلات سیستم عصبی به مانند MS ، دیابت، بیماری های پوستی نظیر زونا ، درماتیت سبورئیک ، نورودرماتیت، پسوریازیس ، اگزما ، درماتیت آتوپیک و همچنین آبله مرغان و بیماری های دست و پا و دهان و ... می باشد که خارش عصبی می تواند همراه با سوزش یا درد و بی حسی نیز همراه باشد. در صورتی که خارش عصبی بیشتر از یک ماه و نیم طول بکشد ، بر کیفیت زندگی تاثیر منفی گذاشته و می تواند باعث اختلال در خواب و استرس و افسردگی هم گردد. از طرف دیگر خاراندن پوست به دلیل خارش شدید باعث التهاب پوست و حتی ایجاد عفونت و زخم شدن می گردد.

- مصرف داروها: واکنش به داروهایی نظیر آنتی بیوتیک نظیر پنی سیلین ، ضد فشارخون ، آمیودارون برای مشکلات ریتم قلب ، دیورتیک ضد نفخ ، مسکن ها همچون آسپرین و ایبوپروفن ، ضد قارچ ، داروهای شیمی درمانی ، مخدر ، ضد تشنج ، سیمواستاتین در درمان کلسترول بالا ، آلپورینول برای درمان نقرس ، استروژن ، اوپیوئیدها (ضد درد) و ... باعث راش پوستی و خارش پوست می گردند. از دیگر علائمی که می تواند بر اثر مصرف داروها با خارش پوست همراه باشد ، می توان به گر گرفتگی ، کهیر و بثورات پوستی ، گزگز و سوزش دهان و گلو ، تهوع و اسهال ، عطسه ، سرفه و تورم گلو و ... اشاره کرد.

مواد غذایی حساسیت زا

- حساسیت غذایی  : این نوع حساسیت هم می تواند ایجاد خارش پوست کند و البته می تواند همراه با دیگر علائمی همچون عطسه ، سرفه ، قرمزی و ورم ، کهیر ، تهوع و استفراغ ، اشکال در تنفس و ... ایجاد شود که نیازمند مراقبتهای فوری اورژانس است. از جمله غذاهایی که می توانند حساسیت و خارش ایجاد کنند می توان شیر گاو ، تخم مرغ ، گردو ، بادام و انواع آجیل ، ماهی ، گندم ، سویا ، کیوی ، بادمجان ، گوجه و ... را نام برد. لذا در صورت مواجه با چنین نوع حساسیت هایی در ابتدا به دنبال منبع غذایی ایجاد حساسیت باشید و پس از یافتن از مصرف دوباره آن خودداری نمایید.

- مشکلات پوستی و راش: مشکلاتی نظیر اگزما، پسوریازیس، کهیر و ...

- بارداری: خارش اغلب بر روی بانوان باردار تاثیر می گذارد و پس از زایمان ناپدید می شود که در این میان خارش بر روی شکم ، ران ، سینه و دست ها در برخی زنان باردار شایع می باشد. افزون بر این از جمله بیماری های پوستی که در دوران بارداری ممکنست ایجاد شوند و منجر به خارش پوست گردند می توان خارش کهیر پاپول و پلاک بارداری (PUPPP) را نام برد که یک بیماری شایع پوستی منجر به خارش و قرمزی و برآمدگی برجسته بر روی شکم و ران ها می باشد.

همچنین پروریگو بارداری که بثورات پوستی بصورت نقاط قرمز و خارش دار می باشد که عمدتا در پاها ، بازو و تنه ایجاد می شود. مورد بعدی کلستاز مامایی است که یک اختلال نادر در دوران بارداری بوده که بر کبد تاثیر می گذارد و منجر به خارش پوست بدون بثورات پوستی می گردد.

- یائسگی : از جمله علائم رایج دوران یائسگی ، خارش می باشد که در نتیجه تغییرات هورمونی طبیعی در اثر افزایش سن رخ می دهد و تصور می شود که تغییرات در سطح هورمون ها از جمله هورمون استروژن که در دوران یائسگی اتفاق می افتد ، مسئول اصلی خارش در بانوان مسن است.

- آفتاب سوختگی : یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث ایجاد خارش غیر قابل کنترل در سراسر بدن شود ، آفتاب سوختگی می باشد. عموماً چند ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، علائم نظیر پوست قرمز، تورم ، تاول، سردرد و تب، خاریدن و کنده شدن پوست بعد از چند روز و احساس گرما در پوست دیده می شود.

 

    بهترین کلینیک زیبایی رشت      

درمان خارش پوست:

برای درمان خارش پوست می توانید به یک داروخانه برای مشورت با داروساز مراجعه کنید چرا که یک داروساز می تواند به شما بگوید که بهترین محصولات برای خارش پوست چیست ؟ که از آن جمله می توان به آنتی هیستامین ها ، لوسیون ها و کرم هایی همچون کرم منتول توصیه می شود که به خنک کردن پوست و کاهش خارش پوست کمک می کند. همچنین می توانید به داروساز بگویید که کدام قسمت از پوست شما خارش دارد و در صورت علائم دیگر ، آنها را با وی در میان بگذارید تا به شما بگوید که چه کاری می توانید برای درمان خارش انجام دهید. همچنین مراجعه به پزشک عمومی نیز کمک کننده است.

- درمان دارویی شامل کرم های کورتیکواستروئیدی: مصرف این کرم ها موضعی بوده و برای کاهش خارش کمک کننده می باشد.

- قرص های آنتی هیستامین:  برای درمان خارش ناشی از آلرژی تجویز می شود که از آن جمله سیتریزین، لوراتارین و یا دیفن هیدرامین از آن جمله می باشد. شایان ذکر است این داروها خواب آور بوده و برای افرادی که شبها خارش دارند، مفید است تا راحت تر به خواب روند.

- درمان خارش در نتیجه خشکی پوست: از راه های درمان استفاده از کرم های مرطوب کننده یک تا دو بار در روز ، همچنین پاکسازی پوست صورت جهت آبرسانی به پوست، آنزیم تراپی و  پارافین تراپی دست و پا ، ... می باشند.

- درمان بیماریهای عامل خارش پوست: برای درمان به پزشک مربوطه مراجعه نموده تا مشکلات خارش نیز در ادامه درمان رفع شود. برای مثال در صورتی که خارش بر اثر بیماریهایی نظیر پسوریازیس رخ دهد ، باید به پزشک متخصص پوست برای درمان مراجعه کرد. از طرف دیگر ، اگر خارش بر اثر مصرف داروهای خاص تجویز شده توسط پزشک باشد ، باید به همان پزشک مراجعه کرده و بپرسید که آیا خارش یک عارضه جانبی دارو مصرفی می باشد ؟ اگر جواب مثبت است، امکان تغییر دارو و یا ارائه راه حل های دیگر توسط پزشک وجود دارد.

- نور درمانی با اشعه فرابنفش: که توسط پزشکان و با دستگاه های مخصوص طی چند جلسه انجام می شود.

مراقبت از پوست

درمان خانگی خارش پوست:

- ناخن هایتان را همیشه به طور مرتب کوتاه کرده و ناحیه خارش را بپوشانید تا پوست را خارش ندهید. عموماً بویژه در شبها از دستکش استفاده کرده و برای جلوگیری از ایجاد حساسیت و خارش بیشتر لباس گشاد و نخی یا پنبه ای بپوشید. از طرف دیگر در هنگام شستشو از شوینده های ملایم بدون رنگ و عطر استفاده کرده و زمان آب کشی لباسها و همچنین پوست را افزایش دهید. همچنین نوشیدن مایعات فراوان و استفاده از دستگاه بخور و رطوبت ساز جزء راه های کارساز می باشد.

- آکادمی پوست آمریکا برای کاهش خارش پوست ، کمپرس سرد و مرطوب یعنی استفاده از پارچه سرد و مرطوب یا کیسه یخ را پیشنهاد می دهند که باید به مدت 5 دقیقه روی ناحیه خارش گذاشته شود تا با کاهش التهاب به کاهش خارش نیز کمک کند. همچنین حمام آب ولرم نیز یاری رسان است ، البته استفاده از سرکه سیب در آب وان نیز مناسب است، بدین ترتیب که دو فنجان سرکه سیب را به آب حمام اضافه کرده و 10 الی 15 دقیقه خودتان را در آن بخیسانید.

- از موارد مسبب التهاب پوست یا واکنش های آلرژیک دوری کنید که می تواند شامل جواهرات، عطر، غذاهای آلرژیک ، آب داغ ، تغییر شدید دما (برای مثال در فصل زمستان که بیرون هوا سرد و مرطوب بوده و داخل منزل گرم و خشک ) ، محصولات مراقبت از پوست معطر ، پشم و الیاف مصنوعی ، و... . لازم به ذکر است که فشار روانی و استرس نیز می تواند باعث آلرژی و حساسیت گردد که باید تا حد امکان از عوامل استرس دوری کرد.

- کرم های ضد خارش حاوی هیدروکورتیزون به طور موقت باعث بهبود خارش می شوند. از طرف دیگر بی حس کننده هایی نظیر لیدوکائین نیز کمک کننده است. همچنین برای خروج از خانه ، از کرم ضد آفتاب استفاده نمائید. ناگفته نماند مرطوب کننده ها را فراموش نکنید ، شامل کرم و لوسیون که حاوی نرم کننده هم باشد. بدین ترتیب مرطوب کننده آب را به داخل پوست کشیده و نرم کننده با ایجاد لایه محافظتی روی پوست در حفظ رطوبت پوست و تسکین خارش پوست کمک بسزایی می کنند. بدین منظور ، بلافاصله بعد از حمام کردن ، در حالیکه هنوز پوست مرطوب است ، مرطوب کننده به پوست خود بمالید.

کلینیک زیبایی رشت

- یکی دیگر از راه های درمان طبیعی و خانگی خارش می تواند استفاده از روغن منتول یا جوهر نعنا باشد که با داشتن اثر خنک کنندگی به تسکین و کاهش خارش پوست کمک می کند. چنانچه در طی یک مطالعه سال 2012 روی زنان باردار مبتلا به خارش پوست نشان داد که روغن منتول در تسکین خارش بانوان باردار موثر می باشد. از طرف دیگر سرکه سیب حاوی اسید استیک بوده و به عنوان ضدعفونی کننده طبیعی محسوب شده و با توجه به گفته بنیاد ملی پسوریازیس NPF ، استفاده موضعی سرکه سیب مخلوط با آب می تواند در کاهش خارش سر در افراد مبتلا به پسوریازیس مفید باشد. ناگفته نماند که سرکه سیب نباید در زخم های باز استفاده شود ، چرا که باعث احساس سوزش می گردد.

- راه حل دیگر، استفاده از جوش شیرین با خواص ضد قارچی است که با توجه به تحقیقات انجام شده ، می تواند یک درمان موثر در طیف وسیعی از بیماریهای قارچی پوست با علائم خارش شود. برای این منظور NEA انجمن ملی اگزما توصیه می کند یک چهارم فنجان جوش شیرین را به آب وان اضافه کنید و یا اینکه مخلوط جوش شیرین با آب را به صورت خمیر در آورید و روی نواحی دارای خارش بمالید.

خارش پوست در اثر کم آبی :

سلولهای پوست به مانند تمام سلولهای بدن نیاز به آب و رطوبت رسانی دارند . چنانچه کم آبی پوست می تواند در اثر گرمای تابستان یا سرمای زمستان ، تعریق در اثر ورزش کردن ، شست و شوی بیش از حد ، شوینده های نامناسب ، استفاده نکردن از مرطوب کننده و ضد آفتاب ، استرس داشتن و نیز افزایش سن رخ دهد. همچنین با افزایش سن ، اسید هیالورونیک که وظیفه حفظ رطوبت در پوست را دارد، کاهش یافته که کم آبی پوست را در پی خواهد داشت. و به دنبال آن پوست به پیری زودرس و چروک می رسد. در این بین خارشی که در اثر کم آبی و خشکی پوست رخ می دهد ، به راحتی و با رعایت موارد زیر قابل بهبود است که قطعاً نوشیدن مایعات فراوان در صدر آن قرار دارد.

درمان خارش پوست در اثر کم آبی :

* نوشیدن آب فراوان ، قطع مصرف کافئین و الکل ، عدم مصرف دخانیات ، ورزش منظم ، استفاده از مرطوب کننده ، خواب کافی  و افزایش مصرف سبزیجات ، میوه جات و حبوبات

* افرادی که در سن 65 سال به بالا به سر می برند ، مستعد خشکی پوست و خارش در اثر افزایش سن شوند. چرا که در این سنین ، پوست نازک تر شده و رطوبت خود را از دست می دهد و با خارش مواجه می شود. برای تسکین خارش بهتر است به پزشک متخصص پوست مراجعه گردد ، اما اگر خارش پوست دلایل دیگری نداشته باشد و فقط بر اثر خشکی و کمبود آب باشد ، استفاده از مرطوب کننده به نوبه خود می تواند خشکی و خارش پوست را کاهش و تسکین دهد.

* آبرسانی به پوست : با توجه به اینکه نوشیدن آب بسیار مفید است اما برای بهبود شرایط سطحی پوست ، استفاده از محصولات آبرسان بسیار موثر می باشد. علاوه بر استفاده از محصولات آبرسان ، روشهای کلینیکی آبرسانی پوست نیز مفید است. برای مشاوره در این زمینه می توانید با متخصصین ما در کلینیک زیبایی آلما در رشت مشاوره کنید.

لایت تراپی

- آبرسانی پوست با فیشیال هیدرودرمی در کلینیک زیبایی آلما :

اولین مرحله لایه برداری است که در ابتدا با استفاده از دستگاه میکرودرم ابریژن سلولهای مرده از روی سطح پوست برداشته می شود. سپس پاکسازی چربی های پوست که منافذ پوست را بسته اند و ایجاد جوش کرده اند ، انجام می پذیرد. مرحله بعد آبرسانی به پوست است که با استفاده از ماسک های مخصوص و سرم ها و لوسیون ها و سپس ماساژ در جهت تغذیه پوست و بهبود خون رسانی پوست انجام می گیرد. همچنین از مراحل بعدی می توان به اکسیژن رسانی و لایت تراپی با استفاده از دستگاه های مخصوص برای رساندن اکسیژن به پوست و نوردرمانی اشاره داشت.

** در کلینیک زیبایی آلما در رشت ، متخصصین زیر نظر پزشک ابتدا با شناسایی و تشخیص نوع پوست شما ، از روش پاکسازی مناسب برای همان نوع پوست را انتخاب می کنند. بدین ترتیب پاکسازی پوست یا همان فیشال صورت ، با لایه برداری و اسکراب و آبرسانی و هیدراته کردن شادابی و جوانی را به پوست شما هدیه می دهند. **

- آبرسانی پوست با دستگاه هیدرودرم در کلینیک زیبایی آلما :

این روش برای انواع پوست ، با آبرسانی عمیق ، جهت بهبود آکنه و آسیب ناشی از نور خورشید ، بهبود زخم و اسکار و برطرف کردن علائم پیری زودرس مناسب می باشد. در این روش در ابتدا لایه برداری بدون استفاده از دستگاه میکرودرم و فقط با استفاده از دستگاه هیدرودرم و پاشیدن آب روی صورت از طریق دستگاه صورت می پذیرد تا سلوهای مرده و چربی ها از روی پوست برداشته شود. در این مرحله پاکسازی و تغذیه همزمان انجام شده و عصاره های گیاهی و سرم های آبرسان روی پوست پاشیده می شود. سپس برای باز کردن منافذ بسته پوست ، موادی نظیر اسید گلیکولیک و اسید سالیسیلیک استفاده می شود تا پوست را شفاف کند.

دستگاه هیدرودرم با قابلیت مکش ، آلودگی ها را از سطح پوست جمع آوری می کند. در این حین ماساژ نیز انجام می پذیرد که فایده بی نظیر افزایش خون رسانی را خواهد داشت. در ادامه آبرسانی با استفاده از سرم آبرسان و آنتی اکسیدان ، آبرسانی پوست صورت می گیرد. و در نهایت نوردرمانی است که با استفاده از نور قرمز ، التهاب پوست کاهش یافته و تحریک کلاژن سازی شکل می گیرد. جالب است بدانید نور آبی نیز برای پوستهای پر از جوش و آکنه برای حذف باکتری عامل آکنه موثر است.

کلینیک زیبایی رشت

چگونه خارش پوست را درمان کنید ؟

گاهی اوقات که خارش ناشی از خشکی و ترک خوردگی و یا تحریک پوست است ، می توان با کارهای ساده برای رفع خارش اقدام کنید که این موارد علاوه بر توقف بازگشت خارش پوست در جلوگیری از آسیب پوست در اثر خراش با خاراندن بیش از حد پوست موثر است.

بایدها :

  • بجای خاراندن به پوست ضربه بزنید.
  • حوله مرطوب خنک بر روی پوست قرار دهید.
  • دوش آب سرد یا ولرم بگیرید.
  • از مرطوب کننده یا نرم کننده بدون عطر بطور مرتب استفاده کنید.
  • ناخن های خود را همیشه تمیز ، کوتاه و صاف نگه دارید تا در صورت خاراندن آسیبی به پوست وارد نشود.
  • لباسهای نخی یا ابریشمی گشاد بپوشید.
  • از مایع لباسشویی و یا پودر مخصوص پوست حساس استفاده کنید.

نبایدها :

  • لباس های تنگ و از جنس پشم یا وارچه های مصنوعی نپوشید.
  • زمان زیادی را در حمام و در زیر دوش آب نباشید و دوش آب داغ نگیرید.
  • از صابون های معطر ، دئودورانت ها یا مرطوب کننده های معطر استفاده نکنید.

کلینیک زیبایی در رشت

سخن آخر،

خارش پوست یک وضعیت ناراحت کننده و خسته کننده به همراه خشکی پوست یا حتی بیماری پوست و ... رخ می دهد. زمانی که پوست شروع به خارش می کند ، ممکنست ناشی از یک جوش باشد و یا حتی چیزی روی پوست مشاهده نشود و تنها ناشی از حساسیت باشد. البته پوست بسیار خشک هم می تواند باعث ایجاد خارش شدید گردد. اگرچه خوشبختانه بسیاری از درمانهای خانگی به رفع خارش کمک می کنند، اما در صورت عدم درمان حتماً به پزشک متخصص مراجعه فرمائید.

بهترین کلینیک زیبایی ، باید بطور مداوم با کارشناسان و متخصصان به حل مشکلات پوستی و مشاوره حتی به صورت تلفنی بپردازد. کلینیک زیبایی آلما در رشت ، مجهز به پیشرفته ترین دستگاه ها و روشهای نوین با کادری مجرب، جهت کمک به رفع مشکلات پوستی با شماره تماس 01332662196 -  01332006295 - واتس اپ 09125396478 برای مشاوره رایگان در خدمت شما عزیزان می باشد. پاکسازی پوست، هایفوتراپی ، لیزر موهای زائد ، آنزیم تراپی پوست ، میکرونیدلینگ ، آراف تراپی ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس ، پارافین تراپی ، مزوتراپی ،هیدرودرمی مو و... جزء خدمات این مجموعه می باشد.

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما در رشت

 

مقالات مشابه

  • Michael Ethan

    شهناز

    من معمولا بعد از حموم دچار خارش پوست می شم. چیکار کنم؟

  • Michael Ethan

    کلینیک زیبایی آلما

    شما پوستتون بسیار خشک و کم اب هستش. لطفا از روتین پوست صورت و بدن مناسب پوستهای خشک استفاده کنید. و بعد از استحمام مصرف مرطوب کننده و لوسیون رو فراموش نکنین