چگونه از افتادگی پوست بعد از کاهش وزن جلوگیری کنیم ؟

اشتراک گذاری :

‍‍زمانی که وزن خود را کم می کنیم ، با شلی پوست مواجه می شویم که به علت از دست دادن خاصیت کشسانی پوست می باشد که پوست شل و افتاده شده و می تواند خسته کننده و ملال انگیز باشد و بر اعتماد به نفس اثر منفی بگذارد. با کم  شدن خاصیت کشسانی ، برگشت پوست به حالت عادی بسیار سخت و دشوار بوده که در این بین جراحی زیبایی در بهبود افتادگی پوست ، نقش بسزایی دارد ، اما گزینه های دیگری وجود دارد تا افراد جراحی را به عنوان آخرین درمان انتخاب کنند. این گزینه های می تواند شامل ورزش ، محصولات سفت و جمع کننده پوست ، روشهای کلینیکی غیر جراحی نظیر آراف تراپی و هایفوتراپی ، ماساژ دادن و ...

اما چرا پوست شل می شود ؟ از دلایل شل شدن پوست می توان به کاهش وزن ، بارداری ، اثرات پیری و افزایش سن و ... اشاره کرد که بیشتر افراد در نواحی شکم ، صورت ، گردن ، باسن ، بازو و پاها دچار شلی و افتادگی پوست می شوند.

تاثیر کاهش وزن بر افتادگی پوست

در ادامه به شل شدن پوست در اثر کاهش وزن و روشهای پیشگیری و درمان آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

چرا بعد از کاهش وزن دچار افتادگی پوست می شویم ؟

وقتی برای کاهش وزن خود برنامه ریزی می کنید ، فکر داشتن شکم تخت ، بازوهایی صاف و باسنی سفت و محکم ، ایده شما را جذاب تر می کند ، در صورتی که واقعیت ماجرا اینگونه نبوده و روشهای غیراصولی کاهش وزن نظیر لاغری سریع می تواند در افتادگی پوست و شل شدن پوست قسمتهای صورت ، ران ، بازو و شکم نقش مهمی ایفا کند. به عنوان مثال رژیم هایی که در آن میزان پروتئین یا چربی و یا کربوهیدرات خیلی محدود شده باشد و یا وعده های اصلی غذایی در آنها حذف شود ، با آب شدن لایه های چربی زیر پوستی ، فرد شاهد لاغری سریع خواهد بود که با شلی و افتادگی پوست همراه است و از آنجائیکه چربی در زیر پوست ، آن را در فرم مناسب نگه می دارد ، لذا با کاهش وزن و آب شدن این چربیها در زیر پوست ، پوشش زیر پوست خالی شده و پوست شل و وارفته می شود.

سوالی که در اینجا به ذهن می رسد این است که آیا راهی برای جلوگیری از شلی و افتادگی پوست بعد از کاهش وزن وجود دارد ؟ در جواب باید گفت اگرچه نمی توان به طور کامل از شل شدن و افتادگی پوست پس از کم کردن وزن جلوگیری بعمل آورد ، اما روشهای مختلفی برای کمک کردن به حل این مشکل در دسترس می باشد. مسلماً عوامل دیگری نظیر موارد زیر که موثر بر شل شدن پوست بعد از تقلیل وزن هستند ، وجود دارد :

  1. سیگار کشیدن : سیگار که دارای مواد شیمیایی مضر بوده که به کاهش تولید پروتئین کلاژن در بدن و پوست می انجامد ، ممکنست مستقیماً شل شدگی و افتادگی پوست را ایجاد نکند ، اما به افتادگی پوست و شل شدن آن بعد از کاستن وزن کمک می کند. بنابراین به منظور کاهش وزن می توانید ، کم کردن و ترک سیگار را نیز در برنامه رژیم خود داشته باشید.
  2. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب : با ماندن زیر نور مستقیم خورشید در مدت زمان زیاد ، سطح کلاژن و الاستین کاهش یافته و پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده و شل می شود. لذا به منظور رفتن در زیر نور آفتاب از کرم ضد آفتاب ، کلاه آفتابگیر ، دستکش و عینک آفتابی کمک بگیرید و در صورت عدم نیاز از بیرون رفتن خودداری کنید.
  3. طول دوره اضافه وزن : در صورتی که مدت طولانی تری دچار اضافه وزن و چاقی باشید ، پس از کم کردن وزن ، پوستی شل و وارفته خواهید داشت و این مطلب در افراد مسن تر با سابقه اضافه وزن بیشتر مشهود است. لذا این افراد به راحتی نمی توانند وزن خود را پایین بیاورند و زمانی هم که وزن خود را کم کردند ، دارای پوستی شل و افتاده خواهند شد ، چرا که چاقی در این افراد باعث کشیده شدن پوست و آسیب دیدن کلاژن و الاستین در پوست شده و در نتیجه پوست توانایی خود را برای جمع شدن از دست می دهد و آویزان می شود.
  4. وزن : با از دست دادن 100 پوند یا معادل آن 45 کیلوگرم از وزن ، و همچنین بنا به کیفیت پوست و سایر عوامل موثر ، شل شدگی و افتادگی پوست را در پی خواهد داشت.
  5. افزایش سن : فیبرهای کلاژن پوست در اثر افزایش سن ، از بین رفته و ساخت و تولید کلاژن نیز ضعیف می شود ، که عواقبی چون افتادگی پوست را به دنبال دارد. به همین جهت افراد مسن تر دچار افتادگی پوست بیشتری پس از کاهش وزن می شوند که جبران آن هم عموما تنها از طریق روشهای جراحی زیبایی و کلینیکی امکانپذیر می گردد.

پاکسازی پوست در رشت

چگونه می توان از شل شدن پوست بعد از کاهش وزن جلوگیری کرد ؟

در ادامه به ارائه چندین روش که می تواند بر جمع شدن پوست بعد از کاهش وزن کمک کند ، می پردازیم که مطمئناً با رعایت این موارد شاهد پوستی صاف بعداز کم کردن وزن خواهید بود :

1- کاهش تدریجی وزن :

وزن خود را آهسته و به تدریج کاهش دهید که این بهترین گزینه برای جلوگیری از شل شدن و افتادگی پوست است. بر طبق گفته واحد خدمات و بهداشت دانشگاه پرینستون آمریکا ، تغذیه و رژیم غذایی روی پوست تاثیر گذاشته و کم کردن یا افزایش وزن هر دو می تواند باعث کشیده شدن پوست ، از دست دادن خاصیت کشسانی و شل شدن و افتادگی پوست با آسیب پذیر شدن در مقابل نیروهای گرانش گردد. لذا برای اینکه پوستتان شل نشود ، از تاکتیک های کاهش وزن خیلی شدید نظیر حذف وعده های غذایی خودداری کنید و بجای آن روی مواد غذایی مغذی با وعده های کم تمرکز کرده تا به وزن ایده آلتان برسید. لازم به ذکر است که حداکثر کاهش وزن در طول هفته نباید از دو پوند یا 900 گرم تجاوز کند.

2- عضله سازی با ورزش منظم :

در طول دوره کم کردن وزن باید عضله سازی را پی بگیرید. دکتر هالی وایات ، استاد دانشگاه پزشکی کلرادو در این زمینه توضیح می دهد : کاهش وزن به همراه پرورش عضلات با ورزش کردن ، پوست را سفت تر می کند ، چرا که پوستی که چربی زیر آن خالی شده باشد ، شروع به افتادگی می کند ، اما با ورزش منظم و پروراندن عضلات ، ماهیچه جایگزین چربی از دست رفته زیر پوست می شود. افزون بر این از فواید دیگر عضله سازی ، کمک به کاهش وزن با سوزاندن کالری حتی پس از اتمام برنامه تناسب اندام می باشد.

رژیم غذایی برای کاهش وزن

3- داشتن رژیم غذایی متعادل :

مصرف منظم میوه های کلاژن ساز ، سبزیجات و غذاهای پر ویتامین   A , C , E ، رژیمی مناسب برای برگرداندن خاصیت کشسانی پوست در اثر کاهش وزن و جمع شدن پوست و رفع افتادگی پوست می باشد که در این مورد می توانید با متخصص تغذیه مشورت کنید و رژیم غذایی مناسبی را دریافت کنید. به عنوان مثال سیب یک میوه غنی بوده که تولید کلاژن و الاستین را در پوست افزایش داده و آن را درخشان می کند و با مصرف روزانه سیب ، سبوم و ترشح چربی در پوست تنطیم می گردد. ازین رو یکی از رژیم های مناسب می تواند رژیم غذایی رنگین کمانی باشد که می توانید برای مطالعه آن به صفحه رژیم رنگین کمان مراجعه نمایید.

4- ترک سیگار :

نیکوتین موجود در سیگار از جریان یافتن مواد مغذی به پوست و تغذیه مناسب آن جلوگیری کرده و نتیجه آن چیزی جز چین و چروک زودرس و خشکی پوست نخواهد بود ، کاهش وزن مزید بر علت شده و این عوامل خطر ساز را بیشر خواهد کرد. لذا ترک سیگار عامل مهمی در حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و رفع افتادگی پوست در اثر کاهش وزن خواهد بود.

5- نوشیدن آب فراوان :

نوشیدن منظم آب و هیدراته ماندن بدن ، به ورزش کمک کرده ، اشتها را سرکوب می کند و انعطاف پذیری پوست  را حفظ کرده تا از شل شدن و افتادگی پوست بعد از کاهش وزن جلوگیری شود. بر طبق یک مطالعه ، افزایش نوشیدن روزانه آب ، آبرسانی و در نتیجه عملکرد پوست را ارتقا داده ، علاوه بر افزایش انعطاف پذیری ، ظاهر پوست را زیباتر و بهتر خواهد کرد. به همین دلیل است افرادی که آب بیشتری در طی روز می نوشند ، دارای پوست شفاف تر و بهتری نسبت به دیگران هستند.

مراقبت از پوست

6- مراقبت از پوست :

از روشهای مراقبت از پوست و داشتن یک روتین پوست بدن و صورت مناسب ، اجتناب از قرار گیری در معرض نور مستقیم آفتاب به مدت زیاد ، استفاده منظم از کرم ضد آفتاب ، در صورت نیاز به بیرون رفتن قرار گرفتن در قسمت سایه دور از نور خوشید و ... این عوامل باعث ممانعت از بین رفتن کلاژن پوست توسط اشعه فرابنفش خورشید می شود.

7- آبرسانی و مرطوب کردن پوست :

همانگونه که هیدراته ماندن پوست و بدن برای کاهش وزن مهم است ، به همان اندازه حفظ الاستیک و سفت نگه داشتن پوست و جلوگیری از افتادگی پوست نیز در کاهش وزن مهم می باشد. چنانچه یک مطالعه نشان داده ، افزایش مصرف روزانه آب ، آبرسانی و عملکرد پوست را بهبود می دهد و این بدین معنی است که نه تنها پوست انعطاف پذیرتر می گردد ، بلکه ظاهر پوست نیز بهتر و سالمتر خواهد شد. ازین رو شما نه تنها از داخل بلکه از بیرون هم باید پوست را بوسیله مرطوب کننده هیدراته کنید تا ترک های پوستی نیز کاهش یابد. بدین منظور می توانید یک مرطوب کننده خوب دارای روغن طبیعی همچون روغن زیتون یا کلاژن را انتخاب کنید تا پوستتان را سالم و انعطاف پذیر کند.

ماسک صورت

درمان افتادگی پوست در اثر کاهش وزن :

چگونه می توان پوست شل را بعد از کاهش وزن سفت کرد ؟ بدین منظور قبل از آنکه برای سفت کردن پوست خود اقدام کنید ، در ابتدا باید تشخیص دهید که آیا واقعا پوستتان شل است یا فقط یک لایه نازک چربی دارید ؟ برای پاسخ به این سوال کافیست پوست خود را نیشگون بگیرید. در صورتیکه پوستتان پیش از چند میلی متر باشد ، شما دارای چربی زیر پوستی هستید که باعث شل بنظر رسیدن پوست شما شده است و زمانی که این چربی زیر پوست را با کاهش وزن از دست دادید ، حتی امکان دارد که دیگر نیازی به روشهایی برای سفت کردن پوست نداشته باشید.

اگر اینطور نیست به منظور درمان افتادگی پوست باید راهکاری پیدا کرد که تولید پروتئین کلاژن در پوست افزایش یابد ، لذا وقتی که پوست کلاژن و الاستین جدید تولید کرد ، پوست به حالت عادی خود با داشتن قابلیت کشسانی خوب بر می گردد. بدین منظور موارد زیر در درمان شلی و افتادگی پوست کمک کننده خواهد بود :

  • داشتن رژیم غذایی مناسب : سرشار از ویتامین A , C , E با مصرف غذاهایی چون پنیر ، تخم مرغ ، ماهی روغنی ، لبنیات ، کلم بروکلی ، سیب زمینی ، پرتقال ، توت فرنگی ، روغن آفتابگردان ، روغن زیتون ، بادام ، آب میوه ، اسفناج و ... ، اصلاح سبک زندگی ، از بین بردن عاداتی چون سیگار کشیدن ، آبرسانی به پوست با نوشیدن آب و استفاده از مرطوب کننده و آبرسان روی پوست
  • ورزش منظم : نیم ساعته در روز نظیر تمرینات صورت ، وزنه برداری و تمرینات مقاومتی ، توده عضلانی افزایش یافته و پوست سفت می شود. بدین ترتیب با ساختن عضله ، افتادگی پوست خود را بهبود بخشید و فضاهای خالی از چربی زیر پوست را با آن پر کنید. البته برای افرادی که دارای افتادگی پوست به مدت بیشتری باشند ، زمان بیشتری برای بهبود می برد.

* روشهای کلینیکی و غیر جراحی در درمان افتادگی پوست در اثر کاهش وزن :

این روزها روشهای غیرتهاجمی و غیر جراحی ابداع شده که بخوبی می تواند در درمان افتادگی پوست بعد از کاهش وزن اثربخش باشد ، اما ماندگاری کوتاه تری نسبت به روشهای جراحی دارد. اما محبوبیت این روشها به دلیل غیرجراحی بودن ، بدون ایجاد زخم یا برش ، ایمن بودن و نداشتن دوره نقاهت می باشد و اغلب تنها علامتی که می تواند نشان دهد که شما یک روش جوانسازی پوست انجام داده اید ، تورم و قرمزی موقتی در همان روز تا روز بعد انجام می باشد. این تکنیک ها در بهترین کلینیک زیبایی در رشت با به روزترین دستگاه ها و عالی ترین برندها با نتایج فوق العاده و ایده آل انجام می شود.

نتایج هایفوتراپی

هایفوتراپی   

روش هایفوتراپی به دلیل غیر تهاجمی و ایمن بودن ، طرفداران بسیاری پیدا کرده ، روشی درمانی - زیبایی است که با ارسال امواج فراصوت به لایه های عمقی پوست ، در ساخت کلاژن بیشتر در پوست موثر عمل کرده ، ازین رو پوست را سفت تر و افتادگی پوست را درمان می کند و در نهایت ظاهر پوست زیباتر خواهد شد. با توجه به اینکه عمق نفوذ در روش هایفوتراپی در مقایسه با روشهای دیگر جوانسازی پوست و لیفت صورت نظیر آر اف تراپی بیشتر است و در درونی ترین لایه پوست کار می کند ، تاثیر و ماندگاری هایفوتراپی نسبت به این روشها بیشتر خواهد بود. همچنین بر خلاف روشهای جراحی لیفت نیاز به بیهوشی و بریدگی و بخیه یا پانسمان ندارد و سریعاً بعد از انجام هایفوتراپی می توان به کارهای روزانه خود پرداخت و بدون عوارض بودن آن ، از محبوبیت زیاد این روش می باشد.

آراف تراپی

روش دیگر آراف تراپی است که با استفاده از فرکانس های رادیویی ، عملکردی چون هایفوتراپی داشته و در جوانسازی ، لیفت پوست و رفع افتادگی پوست کمک خواهد کرد. از کاربردهای آراف تراپی می توان به جوانسازی پوست و لیفت صورت ، رفع چین و چروک ، محو کردن ترک های پوستی ، رفع گودی و پف زیر چشم و ... اشاره کرد.از طرفی نوعی از روش آراف تراپی معروف به آراف لاغری ، کویتیشن بوسیله هر دو موج فراصوت و رادیویی، راهی برای آب کردن چربی های زیر پوست و لاغری موضعی بوده که بیشتر در نواحی غبغب ، باسن ، ران ، شکم و پهلوها کاربرد دارد و به دلیل ایمن بوده آن ، روازنه بر طرفداران آن اضافه می شود. این روش باید با ورزش منظم همراه باشد تا نتایج ایده آل ایجاد کند.

کلینیک زیبایی در رشت

پاکسازی پوست

روش بعدی ، استفاده از لایه بردار شیمیایی در پکیج پاکسازی پوست برای جوانسازی می باشد که با استفاده از ماسک های شیمیایی مخصوص ، شلی و افتادگی پوست تا حد زیادی از بین می رود. از آنجائیکه پوست همیشه به مراقبت نیاز دارد ، ازین رو انجام پاکسازی پوست و رعایت روتین پوست بدن و صورت به پوست کمک می کند تا فرد پیری زودرس را تجربه نکند. افزون بر این استفاده از دستگاه هایی همچون میکرودرم ابریژن در پاکسازی پوست به منظور لایه برداری از پوست باعث می شود که سلولهای مرده از روی پوست برداشته شود و سلولهای جدید و تازه جایگزین گردد که خود به رفع کدورت و ایجاد شفافیت در پوست می انجامد و پس از آن استفاده از انواع ماسکهای تغذیه کننده هم در جوانسازی پوست موثر می باشد.

پاکسازی پوست در رشت

* روش جراحی :

این روش آخرین راه حل برای رفع شلی و افتادگی پوست بوده و در صورتی که روشهای کلینیکی موثر نبوده یا افتادگی پوست شدید داشته باشید ، استفاده می شود. جراحی های زیبایی با برداشتن پوست ها و چربی های اضافی زیر پوست انجام می شود که به جراحی های کانتورینگ بدن مشهورند. انتخاب یک جراح زیبایی متبحر ، تاثیر بسیار زیادی بر نتایج جراحی و عوارض جانبی آن خواهد داشت.

سوالات :

آیا پوست شل بعد از کاهش وزن خود بخود جمع می شود ؟

نه بطور کامل. اگر به دنبال کاهش وزن خفیف تا متوسط هستید ، پوست بطور خودبخود جمع خواهد شد ، اما برای کاهش وزن بیشتر از 100 پوند یا چیزی در حدود ۴۵ کیلو باید اقدامات پزشکی نظیر آر اف تراپی و هایفوتراپی و دیگر روشها برای سفت کردن پوست خود انجام دهید تا از افتادگی پوست زودرس پیشگیری شود. چنانچه در متن بالا ذکر شد ، در صورتی که قبل از شروع کاهش وزن ، تمامی عوامل خطر نظیر ترک سیگار و ... را از بین ببرید و به آرامی وزن خود را کاهش دهید ، پوست شما می تواند مدت کوتاهی بعد از رسیدن به وزن مورد نظرتان جمع شود.

کلینیک زیبایی در رشت

آیا می توان بدون ورزش کردن وزن خود را کم کرد؟

بله. اگرچه ورزش نقش مهمی چه در سلامتی جسمی و چه سلامت روحی دارد اما برای کاهش وزن ضروری نیست.  به منظور کاهش وزن بدون ورزش کردن می توانید از راهکارهای ساده استفاده کنید :

  1. از بشقاب کوچک تر استفاده کنید. بدین ترتیب می توانید میزان حجم غذای مصرفی خود را کم کنید.
  2. بجای صرف غذایی سنگین در یک زمان ، وعده های غذایی با حجم کمتر شامل میان وعده را مصرف کنید.
  3. در صورت سرو غذا در رستوران ، باقیمانده غذای خود را در یک جعبه ای که رستوران می دهد قرار دهید تا مجبور نباشید همه غذایتان را در رستوران میل کنید.
  4. خواب کافی داشته باشید. چرا که کم خوابی به ترشح هورمون تنظیم کننده گرسنگی گربین و لپتین کمک کرده و متابولیسم و سوخت و ساز شما را تغییر خواهند داشت. بدین جهت بیش از حد طبیعی احساس گرسنگی خوابید کرد خصوصا به مصرف غذاهای فراوری شده ناسالم روی می آورید. برنامه زمانی خواب منظم داشته باشید و سعی کنید چند ساعت قبل از خواب شام مصرف کنید.
  5. آب بیشتری بنوشید. مصرف آب فراوان می تواند باعث شود که مغز شما را فریب دهد و بجای رفع تشنگی ، احساس سیری کنید. بنابراین زمانی که گرسنه هستید بهتر است آب بنوشید چرا که حتی ممکنست دچار کم آبی هم شده باشید. نوشیدن آب منجر به کاهش میان وعده های غیر ضروری شود و مصرف آب درست قبل از غذا به احساس سیری کمک می کند و پر خوری را  کاهش می دهد.
  6. مصرف شکر را کاهش دهید. اگرچه نباید بطور کامل غذاهای شیرین را از رژیم غذایی خود حذف کنید اما بهتر است که مصرف دسر و نوشابه و مواد غذایی شیرین غیر ضروری را کم کنید. از آنجا که نوشیدنی های شیرین حاوی مقادیر زیاد قند می باشد زمانی که شما آن را مصرف می کنید احساس گرسنگی بیشتری به شما دست می دهد.
  7. زمان غذا خوردن تمرکز کنید و از حواس پرتی و نگاه کردن به موبایل و تلویزیون خودداری کنید. چرا که اینگونه اعمال می تواند باعث شود که متوجه میزان حجم غذای مصرفی خود نشوید و احساس گرسنگی کاذب داشته باشید.
  8. پس از ناهار بجای کار کردن استراحت کنید.
  9. از مصرف غذاهای ناسالم نظیر چیپس و پفک و ... پرهیز کنید و بجای آن از میوه استفاده کنید.
  10. در هنگام گرسنگی به خرید نروید تا به دلیل حس گرسنگی تنقلات و مواد غذایی ناسالم نخرید.
  11. پروتئین بیشتری بخورید. از آنجا که در رژیم غذایی باید کربوهیدرات و چربی را کاهش دهید ، لذا در مقابل مصرف پروتئین را افزایش دهید و تا زمانی که پروتئین در معده بخوبی هضم شود ، احساس سیری را در شما طولانی تر می کند. افزون بر این پروتئین می تواند توده عضلانی از دست رفته در کاهش وزن بجای چربی را پر کند که می تواند در صورت عدم ورزش کردن در رژیم غذایی بسیار کمک کننده باشد. جالب است بدانید که خوردن تخم مرع در صبحانه بسیار مهم است چرا که سرشار از پروتئین بوده و حجم غذایی ناهار را در شما کاهش می دهد.

مرکز لیزر موهای زائد آلما با ارائه خدمات زیبایی و جوانسازی پوست ، نظیر هایفوتراپی ، آراف تراپی ، پاکسازی پوست ، آنزیم ترپی پوست ، میکرونیدلینگ ، مزوتراپی و ... در خدمت شما زیباپسندان می باشد. مشاوره رایگان پیش از هر کاری حق شماست . شماره تماس 01332662196 ، 01332006295 و واتس اپ 09125396478 آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه