سه عامل تاثیرگذار روی لیزر موهای زائد

اشتراک گذاری :

از آنجا که امروزه لیزر موهای زائد بهترین و پرطرفدارترین روش حذف موهای زائد در بین عموم می باشد ، اما باز هم در بین یک سری افراد رضایت بخش نبوده و نتیجه ای از انجام لیزر موهای زائد نمی گیرند. بدین لحاظ در مراجعه به کلینیک لیزر موهای زائد ، بیشترین سوالاتی که مراجعین می پرسند این است که آیا حذف موهای زائد با لیزر درمانی بر همگان تاثیر گذار است ؟ و یا لیزر موهای زائد دائمی و بدون بازگشت می باشد ؟ اما متاسفانه این سوالها پاسخ قطعی نخواهد داشت ، چرا که عوامل زیادی بر لیزر موهای زائد دخیل می باشند که سه مورد از آنها را در ادامه توضیح خواهیم داد و در این باره می توان گفت که هورمونها بزرگترین عامل تاثیرگذار روی موفقیت یا عدم موفقیت لیزر درمانی می باشد.

عوامل تاثیر گذار بر لیزر موهای زائد 

1- تکنسین لیزر موهای زائد :

تکنسین یا اپراتور لیزر موهای زائد فردی آموزش دیده است که در مرکز لیزر موهای زائد به کار لیزردرمانی می پردازد. بدین لحاظ اپراتور لیزر بعد از آموزش توسط متخصصین لیزر موهای زائد و زیر نظر پزشک گواهینامه ای دریافت می کند که بر طبق آن می تواند به انجام کار لیزر موهای زائد بپردازد و در غیر این صورت به عنوان یک اپراتور حرفه ای شناخته نمی شود. ازین رو بر طبق آموزش هایی که یک تکنسین لیزر موهای زائد می بیند ، کار با دستگاه لیزر موهای زائد ، شناخت طول موج های مختلف ، شناخت رنگ و نوع پوست و موی مراجعه کننده ، توانایی انتخاب طول موج مناسب برای هر پوست و ... از مواردی است که فرد اپراتور باید در آن تبحر داشته باشد.

لیزر موهای زائد در رشت

از طرفی یک دستگاه لیزر موهای زائد مناسب ، دستگاهی است که تمامی طول موج های الکس ، دایود و اندیاگ را برای انواع رنگ پوست داشته باشد و یک اپراتور حرفه ای باید با تنظیمات کار با دستگاه آشنایی کامل داشته باشد تا بهترین و موثرترین کار را روی مراجعه کننده انجام دهد. برای درک بیشتر موضوع مثالی می زنیم ، فردی با پوست و موی تیره به بهترین کلینیک زیبایی در رشت مراجعه می کند ، لیزردرمانی که باید روی این فرد انجام گیرد ، کاملاً متفاوت با افراد با پوست روشن می باشد.

لذا در صورتی که اپراتور لیزر موهای زائد ، تنظیمات  اشتباهی روی فرد انجام دهد و طول موج مناسب پوست تیره که همان اندیاگ می باشد را انتخاب نکند ، امکان ایجاد هایپرپیگمانتاسیون یا ایجاد نقاط تیره تر روی پوست یا همان لکه های پوستی می گردد و یا بطور کل درمان با لیزر موهای بدون اثر و بی نتیجه خواهد بود. در نتیجه در مراجعه به کلینیک لیزر موهای زائد حتماً علاوه بر کسب اطلاعات درباره دستگاه لیزر موهای زائد ، درباره تجربه کاری تکنسین لیزر نیز اطمینان حاصل کنید تا بتوانید حداکثر رضایت را داشته باشید.

مثال دیگری در این رابطه مهم است که اپراتور لیزر موهای زائد باید تجربه کافی در زمینه های مختلف داشته باشد، به فرض شخصی برای انجام هایفوتراپی ( جوانسازی و لیفت صورت ) و نیز لیزر موهای زائد صورت مراجعه کند ، اپراتور لیزر موهای زائد باید این مطلب را بداند که انجام خدمات تخصصی و زیبایی باید با رعایت فاصله مناسب باشد و در یک روز لیزر موهای زائد صورت و خدمات زیبایی پوست روی شخص انجام نگیرد.

بهترین مرکز لیزر موهای زائد در رشت

2- زمانبندی بین جلسات لیزر موهای زائد :

بسیار مهم است که لیزر موهای زائد در زمان مناسب آن صورت پذیرد تا شاهد بهترین نتیجه باشیم  و با توجه به اینکه لیزر موهای زائد به چرخه رشد مو بستگی دارد ، برای درک این موضوع به توضیح چرخه رشد مو می پردازیم : چرخه رشد مو دارای سه مرحله رشد یا آناژن ، انتقال یا کاتاژن و فاز استراحت یا تلوژن می باشد که در این میان موهای در فاز رشد که دارای رویش می باشند ، مناسب انجام لیزر موهای زائد است. اما در فازهای کاتاژن یا انتقال و تلوژن یا استراحت که موها در حال ریزش هستند ، انجام لیزر موهای زائد فایده ای نخواهد داشت. قابل ذکر است که در زمان رویش مو در فاز رشد ، پرتو لیزر موهای زائد با نشانه گیری فولیکولهای مو ، اقدام به آسیب و سوزاندن مو کرده تا از رشد مجدد آنها جلوگیری بعمل آید.

ازین رو موهای در فاز انتقال یا کاتاژن بین دو تا 4 هفته به طول می انجامد و موهای در فاز استراحت تلوژن نیز حدود 3 تا 4 ماه طول می کشد و باید چرخه رشد موها از هر دوی این فازها بگذرد تا دوباره به فاز رشد رسیده و پرتو لیزر موهای زائد بتواند روی آن اثربخش باشد. نتیجه آنکه انجام ماهیانه لیزر موهای زائد به صورت 30 روزه 6 تا 8 جلسه اول ، از اساسی ترین عوامل تاثیر گذار در کسب نتیجه مطلوب لیزر موهای زائد می باشد.  بنابراین انجام لیزر درمانی را به دلایل مختلف به تعویق نیندازید چرا که بعد از گذشت زمان مورد نظر برای انجام لیزر ، جلسه بعدی فایده ای نخواهد داشت و در کار لیزر اختلال ایجاد خواهد شد.

البته ممکنست برخی افراد از ابتدا چرخه رشد موی 45 تا 60 روزه داشته باشند و باید به مدت یک ماه و نیم تا دو ماه بگذرد تا موهایشان مجددا رشد کند و به فاز فعال برسد تا نور لیزر بر این دسته موها تاثیر بگذارد. و در اینجاست که وجود یک اپراتور ماهر و با تجربه ضروری است چرا که وی چنین موضوعی را تشخیص می دهد و جلسات بعدی لیزر را برای فرد 45 تا 60 روزه برنامه ریزی خواهد کرد که به نفع مشتری چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ نتایج لیزر درمانی می باشد.

لیزر موهای بدن

3- هورمون های فرد :

رشد موها بیش از هر چیزی وابسته به هورمون های بدن هر فرد بوده و در زمان انجام لیزر موهای زائد، در صورت عدم تعادل هورمونی ، رشد موها مجدداً افزایش خواهد یافت و عملاً انجام لیزر موهای زائد بدون تاثیر می باشد. در برخی افراد نیز لیزر موهای زائد باعث می شود که موهای موجود از بین برود ، اما هورمون های مردانه یا همان تستوسترون سریعاً باعث رویش مجدد موها می گردند. لذا در صورتی که فرد مراجعه کننده از لیزر موهای زائد نتیجه ای نگیرد یا دارای رشد موهای زائد غیر معمول باشد ، باید به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات و سونوگرافی های مربوطه را برای مشکلات هورمونی انجام دهد و پس از اثبات نامتعادل بودن هورمون ها داروهای تجویز شده را مصرف کند و پس از درمان با مشورت پزشک برای لیزر مراجعه کند.

همچنین مراجعه کننده می تواند با اجازه پزشک در زمان مصرف داروهای کنترل کننده هورمون ، همزمان به انجام لیزر موهای زائد بپردازد. البته هر مرکز لیزر موهای زائد دارای پزشک بوده و تمامی مشاورات مربوطه را قبل از شروع لیزر انجام می دهند . لذا در صورت شک به مشکلات هورمونی قبل از انجام لیزر توصیه های لازم را انجام داده و امکان تجویز آزمایش نیز وجود دارد.

با توجه به اینکه دوران بلوغ ، هورمونها به هم ریخته می شوند و تغییرات زیادی در بدن رخ می دهد که رشد مو یکی از آشکارترین این تغییرات می باشد. همچنین در زمان بارداری و شیردهی نیز بانوان شاهد رویش موی صورت و شکم خود می گردد که باز هم به دلیل تغییرات هورمونی در بدنشان می باشد و دوران یائسگی بانوان هم که باعث گر گرفتگی ، تعریق شبانه ، تغییرات خلقی و رشد مو در نواحی که قبلاً سابقه رشد نداشت ، می گردد که به علت وجود تغییرات هومورنی است. ازین رو عوامل فوق سبب می گردد که لیزر موهای زائد در دوران بلوغ و بارداری توصیه نمی شود و باید بعد از گذشت دوران بلوغ و دوران بارداری و شیردهی و به تعادل رسیدن سطح هورمونها ، لیزر موهای زائد انجام می گیرد تا نتیجه مناسب گرفته شود و پاکسازی پوست از هر گونه موی زائد انجام پذیرد .

عوامل موثر بر لیزر موهای زائد

 از عوامل دیگری که بر نتایج لیزر موهای زائد تاثیرگذار است می توان به موارد زیر هم اشاره داشت : 

رنگ پوست و مو :

یکی از عوامل مهمی که لیزر موهای زائد را اثر بخش می کند تضاد بین رنگ پوست و مو می باشد ، بدین معنی که کسانی که پوست روشن تر و موی تیره تری دارند ، نتایج بهتری از لیزر درمانی می گیرند ، چرا که اساس کار لیزر بر هدف گیری رنگدانه های فولیکول مو می باشد و لذا هر چه مو تیره تر و پوست روشن تر باشد ، نور لیزر به راحتی رنگدانه مو را در زیر پوست شناسایی می کند. اما این بدین معنی نیست که لیزر موهای زائد برای دیگر افراد اثربخش نیست ، بلکه با پیشرفت تکنولوژی و ابداع لیزر الکس و دایود واندیاگ ، لیزر درمانی برای همه نوع پوست انجام می گیرد و تنها این تضاد رنگ پوست و مو تنها نشان دهنده بهترین حالت نتیجه از لیزر موهای زائد است.

در توضیح انواع لیزر باید گفت که لیزر الکس عموما برای پوست های خیلی روشن و روشن مناسب است ، لذا افرادی که پوست تیره دارند نمی توانند از این نوع لیزر بهره ببرند چرا که نور لیزر با اشتباه گرفتن رنگدانه های پوست این افراد بجای رنگدانه های مو ، باعث گرم شدن و سوختگی پوست ایشان می گردد. جالب است بدانید که در ابتدا تنها لیزر الکس اختراع شد که برای پوست اروپاییان و امریکاییان بسیار مناسب بود ، اما با ورود دستگاه لیزر موهای زائد به کشورهای آسیایی و متفاوت بودن رنگ پوست این افراد که عموما تیره تر از رنگ پوست اروپاییان بود ، لیزر درمانی برای این افراد نه تنها اثربخش نبود ، بلکه باعث سوختگی پوستشان هم می شد و به همین دلیل مختصصان به فکر ابداع لیزر مناسب پوست تیره افتادند.

بدین ترتیب با ابداع لیزر اندیاگ برای افراد با پوست تیره می توان به راحتی برای ایشان امکان انجام لیزر موهای زائد بدون ایجاد سوختگی و آسیب پوستی را فراهم کرد به دلیل اینکه لیزر اندیاگ دارای طول موج بیشتر و عمق نفوذ بیشتری در پوست است تا با گذشتن نور لیزر از پوست ، سریعا به فولیکول مو برسد و آن را بسوزاند.

عوامل تاثیرگذار روی لیزر موهای زائد

روشهای قبلی از بین بردن موهای زائد :

از آنجائیکه لیزر موهای زائد روشی برای کاهش دائمی موهای زائد تا حدود 90 درصد است ، لذا روشی که برای از بین بردن موهای زائد خود قبل از لیزر موهای زائد  انجام می دادید ، در نتایج لیزر درمانی اثر گذار است. به عنوان مثال افرادی که از تیغ برای اصلاح استفاده می کردند ، رشد موهای خود را کاهش نداده اند و تنها ساقه مو را شیو می کردند ، بدین ترتیب با توجه به سالم بودن فولیکول مو در کار لیزر درمانی اختلالی ایجاد نخواهد شد و فولیکول های مو برای نشانه گیری توسط پرتو لیزر وجود دارد. در مقابل در صورتیکه فردی از موم یا اپیلاسیون و روشهایی بدین شکل استفاده می کرد و از آنجا که این روشها باعث از ریشه در آوردن مو می گردد و باعث می شود تا مدتها مویی رشد نکند ، لذا فولیکول مو برای نور لیزر قابل شناسایی نبوده و در نتیجه ممکنست جلسات لیزر درمانی بیشتر طول بکشد.

گرچه افرادی هم هستند که با وجود انجام اپیلاسیون و موم برای چندین سال ، نتایج سریعتری از لیزر موهای زائد گرفته اند ، به دلیل اینکه فولیکول موی این افراد آسیب دیده و بطور کل موی جدیدی تولید نمی کند. به همین دلیل توصیه بر این است که قبل از شروع لیزر موهای زائد به مدت حدود یک ماه از انجام اپیلاسیون و موم و یا بند انداختن خودداری کنید و نواحی مورد نظر خود را تنها با تیغ شیو کنید تا فولیکولهای مو برای نور لیزر قابلیت شناسایی داشته باشد.

لیزر موهای زائد در رشت

  در معرض نور خورشید بودن و برنزه کردن

متخصصان آفتاب گرفتن و برنزه کردن با سولاریوم قبل از لیزر موهای زائد و در بین جلسات لیزر را توصیه نمی کنند چرا که باعث اختلال در روند لیزر درمانی می شود. بدین جهت در صورتی که قبل از لیزر پوست خود را برنزه کرده باشید و یا در اثر نور آفتاب دچار آفتاب سوختگی شده باشید ، پوست شما در این حالت به نور حساس می شود و از آنجا که ماهیت لیزر نور است با انجام لیزر آسیب بیشتری به پوست وارد می شود ، لذا در صورت مراجعه به مرکز لیزر موهای زائد معتبر ، از انجام لیزر بر روی پوست سوخته یا برنزه شده خودداری می کنند.

لذ برای پیشگیری از آسیبهای پوستی در اثر لیزر موهای زائد ، از نور خورشید پرهیز کنید و در صورت لزوم تنها با کرم ضد آفتاب با SPF30 و یا بالاتر به مدت کوتاه در زیر نور آفتاب بروید. همچنین در حدود یک ماه قبل و یک ماه پس از لیزر درمانی از برنزه کردن پوست خودداری کنید و این یعنی در طول جلسات ماهیانه لیزر موهای زائد نمی توانید پوست خود را برنزه کنید.

  آمادگیهای قبل از لیزر موهای زائد

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر لیزر موهای زائد ، رعایت آمادگی های قبل از لیزر درمانی است که شامل اصلاح کردن موها با تیغ و پرهیز از هر نوع از ریشه درآوردن مو نظیر اپیلاسیون ، بند انداختن و یا موچین و ... می باشد به دلیل اینکه با تیغ زدن ساقه مو از روی پوست برداشته می شود و ریشه مو برای هدف گیری نور لیزر در داخل فولیکول مو باقی می ماند اما در روشهای دیگر همچون اپیلاسیون با کنده شدن مو دیگر ریشه مویی برای نشانه گیری نور لیزر وجود نخواهد داشت و باعث اختلال در روند لیزر موهای زائد می شود.

مرکز لیزر موهای زائد در رشت

حتی استفاده از کرم موبر نیز قبل از لیزر موهای زائد توصیه نمی شود چرا که کرم موبر دارای مواد شیمیایی بوده که باعث حساس شدن پوست می شود و ممکنست در اثر لیزر درمانی باعث ایجاد آسیب و سوختگی پوست گردد. در نتیجه بهترین حالت اصلاح قبل ، بعد و در حین جلسات لیزر موهای زائد همان شیو با تیغ می باشد. همچنین از دیگر آمادگی های قبل از لیزر موهای زائد خودداری از استفاده از عطر و لوسیون در  ناحیه لیزر درمانی برای پیشگیری از آسیب پوستی می باشد.

خدمات لیزر موهای زائد ، زیبایی و جوانسازی پوست ، هایفوتراپی ، میکرونیدلینگ ، مزوتراپی ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، پارافین تراپی ، آراف تراپی و ... در کلینیک لیزر و زیبایی آلما ، همواره با مشاوره توسط پزشک و متخصصین صورت می پذیرد. شماره تماس 01332662196 - 01332006295  - واتس اپ 09125396478 و برای پاسخگویی به شما عزیزان می باشد.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه