آنتی اکسیدان چیست ؟

اشتراک گذاری :

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که نقش مهمی در محافظت از پوست و بازسازی سلولهای آسیب دیده در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد ، آلودگی های زیست محیطی و اشعه UV خورشید دارند. ازین رو آنتی اکسیدان ها که در میوه ها و سبزیجات خصوصا سبزی های تیره رنگ به وفور یافت می شوند ، به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و فواید ضد پیری آن ، در محصولات مراقبتی از پوست مورد استفاده قرار می گیرند. 

آنتی اکسیدان چیست ؟

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که در ویتامین هایی مانند ویتامین A ، سی و E و یا مواد معدنی نظیر مس ، سلنیوم و روی و نیز کاروتنوئیدها ، فلاونوئیدها و گلوتاتیون وجود داشته که نقش حیاتی در بدن دارند و می توانند با رادیکالهای آزاد که مولکلولهای ناپایدار در بدن هستند که دارای یک الکترون آزاد بوده و به DNA ، غشای سلولهای و سایر قسمتهای پوست و بدن آسیب می زنند ، مقابله کنند. چرا که الکترون آزاد رادیکالهای آزاد نیاز به جفت شدن دارند و آن را از مولکولهای دیگر می دزدند که باعث آسیب به بدن می شوند. در نتیجه آنتی اکسیدانها با از دست دادن یک سری از الکترونهای خود ، با الکترون آزاد رادیکالهای آزاد جفت می شود و لذا رادیکالهای آزاد را خنثی کرده و به تعادل می رسانند تا نتوانند به پوست و بدن آسیب برسانند.

همچنین آنتی اکسیدان ها با مقابله با استرس اکسیداتیو ( عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد در بدن ) از برخی از انواع آسیب های سلولی پوست جلوگیری کرده و یا حتی آنها را به تاخیر می اندازد. چنانچه در یک مقاله معتبر در سال 2018 چنین آمده که بدن بعنوان بخشی از فعالیت متابولیکی خود و بعلاوه از طریق منابع محیطی همچون انواع آلودگی ها و دود تنباکو والکل و ... در معرض استرس اکسیداتیو قرار می گیرد و هر دو این موارد یعنی استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد باعث پیری زودرس و بیماری های دیابت و قلب وعروقی ، تخریب عصبی و سرطان و ... می گردد.

بدین جهت آنتی اکسیدان ها که هم می توانند بصورت طبیعی و مصنوعی باشند و هم در میوه جات و سبزی ها و هم در مکمل های ویتامین و مواد معدنی وجود دارند. ازین رو برخی از آنتی اکسیدان ها نظیر گلوتاتیون در بدن تولید شده و بعضی دیگر از رژیم غذایی سالم بدست می آیند. البته تحقیقات نشان داده دانشمندان هنوز درباره نحوه عملکرد آنتی اکسیدان ها اطلاعات کافی ندارند.

آنتی اکسیدان چیست

نقش آنتی اکسیدان بر روی پوست و زیبایی :

آیا برای رسیدن به پوستی زیبا ، جوان ، شفاف و سالم در حال تلاش و تکاپو هستید ؟ آیا به دنبال روشهای ساده برای رسیدن به زیبایی و جلوگیری از پیری زودرس می باشید ؟ در این صورت خوشحال باشید ، چرا که ساده ترین راه حل یعنی مصرف آنتی اکسیدان ها بوده که به صورت خوراکی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات موجود است و یا استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی آنتی اکسیدان ، می تواند بسیار مناسب و کمک کننده باشد. بدین ترتیب آنتی اکسیدانها با پاکسازی پوست ، محافظت از پوست ، پیشگیری و بازگرداندن پوست از استرس اکسیداتیو با علائم پیری به مبارزه می پردازند.

مفهوم استرس اکسیداتیو به عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن گفته می شود و رادیکال های آزاد ، مولکول های ناپایداری هستند که ساختار اتم در آن شکسته شده و جفت الکترون از هم جدا می شود و در نتیجه اتم ناپایدار شده و رادیکال آزاد ایجاد می گردد. لذا این مولکولهای ناپایدار با الکترون از دست رفته دیگری جفت شده تا پایدار شود که می تواند باعث ایجاد واکنش زنجیره ای و آسیب به پوست شود. ازین رو تعداد نامتعادل رادیکال های آزاد می تواند سبب ایجاد واکنش های شیمیایی سایر مولکول ها در بدن گردد که به این واکنش های شیمیایی اکسیداسیون گفته می شود که در بدن می تواند مضر و یا حتی مفید باشد.

بدین معنا که بدن به صورت طبیعی رادیکال های آزاد برای مبارزه باکتری و ویروس ایجاد می کند ، اما در صورتی که بیشتر از حد مجاز و کنترل باشد ، آسیب به پوست آغاز می شود. بدین جهت راه های سرعت بخشیدن به تولید رادیکال های آزاد آسیب زا ، انتخاب مواردی نظیر مصرف سیگار و الکل ، عدم مصرف میوه های کلاژن ساز و آنتی اکسیدان ها ، کمبود خواب و آلودگی های محیطی می باشد و با افزایش رادیکال های آزاد و برهم خوردن توازن آن نسبت به آنتی اکسیدان ها در بدن ، استرس اکسیداتیو ایجاد شده که باعث تجزیه کلاژن می گردد و در روند طبیعی ترمیم و بازسازی پوست اختلال ایجاد کرده که با تحریک التهاب منجر به خطوط ریز و چروک ، شلی و افتادگی پوست ، آکنه و پوستی ناهموار می گردد.

آنتی اکسیدان و پوست

بدین لحاظ با توجه به اینکه آنزیم ها در بدن رادیکال های آزاد را مهار می کنند ، اما جذب روزانه آنتی اکسیدان در بدن از طریق تغذیه به کارایی بهتر سیستم ایمنی بدن کمک می کند. دراین خصوص آلی سامرز ، زیبایی شناس پزشکی در این باره می گوید : آنتی اکسیدان ها با خنثی کردن رادیکال های آزاد ، علاوه بر مراقبت از پوست از عوامل آلودگی و آسیب های محیطی ، باعث افزایش رشد کلاژن می گردد ، بدین ترتیب در این روند پوست روشن تر شده و می تواند کرم ضد آفتاب را موثرتر و مفیدتر از قبل کند. همچنین بر اساس مطالعات انجام گرفته ، اضافه کردن آنتی اکسیدان ضد التهابی به رژیم مراقبت از پوست ، باعث محدود کردن تولید رادیکال های آزاد در پوست ، بازسازی پوست در مقابل استرس اکسیداتیو و مراقبت از پوست می شود.

بعنوان جمع بندی می توان اینگونه توضیح داد که آنتی اکسیدان ها با از دست دادن الکترون خود به مولکول ناپایدار رادیکال آزاد از پوست محافظت می کنند تا رادیکال آزاد مجبور نباشد برای جبران کمبود الکترون از اتم های پوست الکترون بردارد.

آنتی اکسیدان ها در چه موادی یافت می شوند؟

راحت ترین راه برای جذب آنتی اکسیدان به پوست، استفاده از محصولات مراقبتی حاوی آنتی اکسیدان در روتین پوست بدن و صورت روزانه است. برای مثال ویتامین A یا همان رتینوئیدها یا رتینول معمولی ترین ماده موجود در محصولات ضد پیری بوده که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی با ساختار کوچک مولکولی ، سبب افزایش تولید کلاژن ، تسریع گردش و بازسازی سلولی پوست می شود. همچنین ویتامین B3 با نام نیاسینامید به نوبه خود آنتی اکسیدانی است که با استرس اکسیداتیو مبارزه کرده و با تحریک گردش سلولی ، باعث کاهش چروک و التهاب ، روشن کردن و ترمیم پوست می گردد.

ناگفته نماند محبوبیت ویتامین C به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهاب بودن آن می باشد که این ویتامین با افزایش تولید کلاژن به عنوان یک ویتامین ضد پیری شناخته شده است که نقش کاهش التهاب ، از بین بردن لکه های تیره و مراقبت از پوست در برابر نور خورشید و آلودگی های دیگر را بر عهده دارد. از طرفی ویتامین E هم وظیفه بازسازی سلولی در برابر آسیب های محیطی و خورشید داشته که فواید رطوبت رسانی و ترمیم دارد و در نهایت رسوراترول که یک آنتی اکسیدان طبیعی موجود در توت و پوست انگور و شکلات تلخ می باشد که این آنتی اکسیدان با عملکرد ضد میکروبی در محافظت از سلول های پوست نقش مهمی ایفا می کنند.

کلینیک زیبایی در رشت

آنتی اکسیدان در چه مواد غذایی وجود دارد ؟

و اما راه دیگر و بهترین راه برای دریافت آنتی اکسیدان روزانه ، گنجاندن آنتی اکسیدان در رژیم غذایی و روزانه است. در عین حالیکه سرم ها ، می توانند ظاهری زیباتر و سالم تر در پوست ایجاد کنند ، ولی می توان گفت که منبع اصلی سلامت پوست از درون بدن انسان می آید ، بدین معنا که خوراکی های ما در سلامتی و شادابی پوست لازم و موثر می باشد. ممکنست این جمله را شنیده باشید ، شما همان چیزی هستید که می خورید. و زمانی که سخن از سالم بودن پوست در میان است ، این موضوع مشخص می شود که در تکمیل این موضوع می توان به این نکته اشاره کرد ، در صورتی که در سنین حدود 40-50 سال به سر می برید و کم کم افتادگی پوست به سراغتان می آید و از دیدن ظاهر پوست افتاده و شل اذیت می شوید ، بعد از تحقیق و پرس و جو با پیدا کردن بهترین کلینیک زیبایی در رشت ، می خواهید اقدام به انجام لیفت و جوانسازی پوست البته بدون چاقوی جراحی کنید.

یکی از این روش های غیر جراحی و مناسب هایفوتراپی بوده که دستگاهی است با ارسال امواج فراصوت به لایه های عمقی پوست نفوذ کرده و با تحریک تولید کلاژن در طی دو ماه ( البته فقط در طی یک جلسه در سال ) به صورت زیبایی خاصی می بخشد که از مزایای آن برطرف کردن چروک ریز و افتادگی پوست می باشد. در طی این دو تا سه ماه زمان لازم برای ساخته شدن کلاژن اضافی در بدن ، تغذیه مناسب ، مصرف انواع میوه و سبزی تازه حاوی آنتی اکسیدان کمک به سزایی در کسب نتایج مطلوب این روش دارد و می توانید این مسئله را مد نظر خود قرار دهید تا در کنار انجام هایفوتراپی ، بتوانید پوستی شفاف و درخشان داشته باشید.

هایفوتراپی در رشت

از انواع میوه ها و سبزیجات مملو آنتی اکسیدان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فلفل دلمه قرمز : با اضافه کردن فلفل دلمه قرمز به رژیم غذایی ، با کاهش علائم پیری و تحریک رشد کلاژن رو به رو خواهیم شد. از طرفی این ماده با دارا بودن آنتی اکسیدان قوی چون ویتامین سی و کارتنوئیدها به محافظت از پوست پرداخته و مانع از تخریب سلول پوست در اثر آسیب اشعه های مضر UVA , UVB می شود.
  • پاپایا : این ماده نیز دارای آنتی اکسیدان کاروتنوئید و مملو از ویتامین های A, C , E بوده که در دفاع از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید عامل پیری کمک می کند.
  • سیب زمینی شیرین : نیز سرشار از آنتی اکسیدان های بتاکاروتن ، ویتامین سی و ویتامین E بوده و با محافظت از پوست و افزایش خاصیت کشسانی پوست ، در شفافیت و درخشان کردن پوست سهم بسزایی دارد.
  • از انواع دیگر این مواد خوراکی حاوی آنتی اکسیدان ، می توان اسفناج ، آووکادو ، بلوبری ، کلم پیچ ، جوانه کلم بروکلی ، لیمو ، پرتقال ، کدو تنبل ، عصاره چای سبز ، دانه های انار و ... را معرفی کرد.

آنتی اکسیدان در چه مواد غذایی وجود دارد

آنتی اکسیدان و مبارزه با استرس اکسیداتیو

لازم به ذکر است که آنتی اکسیدان ها می توانند در برابر آسیب های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد که منجر به ایجاد استرس اکسیداتیو می شود ، محافظت کنند. از فعالیت های که باعث آسیب سلولی شده و مرتبط با استرس اکسیداتیو می باشند ، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

فعالیت میتوکندریایی ، ورزش بیش از اندازه ، ضربه به بافتهای بدن ، التهاب ، آسیب ایسکمی و آسیب خونرسانی مجدد ، مصرف برخی غذاها نظیر غذاهای فرآوری شده ، چربی های ترانس ، شیرین کننده های مصنوعی ، افزودنی های خاص ، رنگ های مصنوعی ، سیگار کشیدن ، آلودگی های محیطی ، تابش و یا تشعشع ، در معرض مواد شیمیایی نظیر آفت کش ها و داروها قرار گرفتن مانند داروی شیمی درمانی ، ازن ، حلال های صنعتی و ...

از طرفی موارد فوق منجر به مشکلاتی نظیر انتشار بیش از اندازه یون آهن یا مس آزاد در بدن ، فعال شدن فاگوسیت ها که نوعی گلبول سفید در بدن برای مبارزه با عفونت هستند ، افزایش آنزیم های تولید کننده رادیکال های آزاد در بدن و پوست و ... می شود که در نهایت اختلال در زنجیره انتقال الکترون به استرس اکسیداتیو می انجامد. از آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو می تواند با سرطان ، تصلب شرایین و از دست دادن بینایی ارتباط داشته باشد و احتمال می رود که رادیکال های آزاد با تغییر در سلولها منجر به این شرایط می شوند.

خوشبختانه اعتقاد بر این است که با مصرف آنتی اکسیدان می توان خطرات ناشی از رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو را کاهش داد. چنانچه یک مطالعه نشان داده ، آنتی اکسیدان ها در جذب کننده رادیکال آزاد ، به عنوان دهنده هیدروژن و دهنده الکترون   و همچنین مهار کردن آنزیم  ها ، تجزیه کردن پر اکسید و ... موثرند. از طرفی تحقیقات دیگری نشان داده که مکمل های آنتی اکسیدانی به کاهش از دست دادن بینایی افراد مسن در اثر دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن کمک می کند.

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها چه کاری برای پوست انجام می دهند ؟

یک منبع معتبر در سال 2021 ، آنتی اکسیدان را به عنوان یک عامل کمک کننده در محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید که عامل پیری زودرس اند معرفی می کند. ازین رو محققان توصیه می کنند که برای بهبود وضعیت پوست خود می توانید از مقرون به صرفه ترین راه یعنی تامین مواد مغذی ضروری از طریق رژیم غذایی متنوع استفاده کنید. بدین ترتیب آنتی اکسیدان هایی همچون کاروتنوئیدها بخش حیاتی اپیدرم یا لایه سطحی پوست بوده و روی برای تشکیل سلولهای جدید پوست لازمست. افزون بر این سلنویم در پیشگیری از ایجاد چین و چروک کمک کرده و ویتامین E نیز از پوست در برابر سرطان مراقبت می کند.

بعلاوه آنتی اکسیدان ها در بهبود آبرسانی پوست ، کاهش آسیب DNA ناشی از اشعه فرابنفش خورشید ، تحریک تولید پروتئین های کلاژن و الاستین پوست ، کاهش التهاب ، نرم شدن پوست ، کاهش چین و چروک و خطوط و لکه های تیره و رنگدانه های پوستی و حمایت از فرایندهای درمانی می توانند مفید باشند.

سوالاتی درباره آنتی اکسیدان

بهترین آنتی اکسیدان ها برای پوست کدامند ؟

ویتامین سی ( ویتامین محلول در آب )  و ویتامین E ( ویتامین محلول در چربی ) مهم ترین آنتی اکسیدان ها برای پوست هستند که فواید زیادی برای پوست دارند. بعنوان مثال ویتامین سی یا اسید اسکوربیک رادیکال های را از بین می برد و با تحریک تولید پروتئین کلاژن در پوست باعث سفت تر شدن پوست و رفع لکه های تیره پوست می گردند. جالب است بدانید که بیش از 85 درصد ویتامین سی از میوه و سبزی تازه موجود در رژیم غذایی سالم به بدن منتقل می شود. همچنین ویتامین E نیز نظیر ویتامین سی دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی برای پوست است که با رادیکالهای آزاد مبارزه می کند و به بهبود بافت پوست کمک بسزایی می کند و هر دوی این ویتامین ها دارای خواص ضد پیری بوده و باعث برطرف کردن چین و چروک و شلی پوست می شوند.

آیا قهوه آنتی اکسیدان دارد ؟

بله. قهوه دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی نظیر کلروژنیک اسید، فرولیک اسید ، کافئیک اسید ، کافئین ، فنیل آلانین ، پیرول ، تیازول ، کومریک اسید ، ملانوئیدین و ... می باشد ، بطوریکه قهوه حتی از چای سبز و کاکائو هم خواص آنتی اکسیدانی بیشتری دارد و در هر فنجان قهوه بین 200 تا 550 میلی گرم آنتی اکسیدان یافت می شود.

آیا چای سیاه آنتی اکسیدان دارد ؟

چای سیاه از جمله نوشیدنی هایی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی بوده و بهبود سلامت پوست و حتی کل بدن کمک می کند چرا که با کاهش آسیب سلولی  و مبارزه با رادیکالهای آزاد ، در داشتن پوستی سالم و زیبا موثر است.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

محصولات مراقبت از پوست حاوی آنتی اکسیدان کدامند ؟

محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین C  که به صورت منیزیم اسکوربیل فسفات ، اسکوربیک گلوکز امین ، ال اسکوربیک اسید ، سدیم اسکوربیل فسفات و ... یافت می شود که باعث افزایش تولید پروتئین کلاژن ، بهبود خاصیت ارتجاعی پوست ، رفع شلی پوست و رفع لکه های تیره می گردد. همچنین محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین E  می تواند در درمان تیرگی پوست ناشی از نور خورشید ، بهبود بافت پوست و تقویت سد دفاعی پوست موثر باشد. از سوی دیگر مشتقات ویتامین A همچون رتینول ، آداپالن ، رتینوئیک اسید و ... که در محصولات پوستی وجود دارد به تولید کلاژن بیشتر در پوست کمک کرده و با اثرات ضد پیری ، برطرف کننده چین و چروک و لکه های تیره می باشد.

مشاوره با متخصصین زیبایی ، بهترین راه برای پاسخ دادن به سوالات مربوط به امور زیبایی است. متخصصین کلینیک لیزر موهای زائد آلما با شماره تماس  01332662196 - 01332006295 -  واتس اپ 09125396478 در خدمت شما عزیزان می باشند.

خدمات کلینیک لیزر و زیبایی آلما ، از جمله لیزر موهای زائد ، هایفوتراپی ، آراف تراپی ، پاکسازی پوست ، میکرونیدلینگ ، مزوتراپی ، پارافین تراپی ، آنزیم تراپی پوست ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس و ....

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

 

مقالات مشابه