اصول مراقبت از پوست بعد از دهه ۴۰ سالگی

اشتراک گذاری :

از آنجا که مراقبت از پوست در هر سن و سالی لازم است ، اما با رسیدن به دهه 40 از زندگی ، رفته رفته چین و چروک و خطوط ریز روی پوست در زیر چشمها ، دور لب ها ، پیشانی و ... ایجاد می شود که نشانه رسیدن به نقطه پیری است. به گفته دکتر زنویا گابریل متخصص پیری هورمونی پوست ، دهه 40 سالگی با شروع تغییرات هورمونی پیری به صورت ناگهانی روی پوست بروز پیدا می کند و بدین ترتیب با کاهش تولید هورمون استروژن در بانوان در دوران پیش از یائسگی از اواسط تا اواخر دهه 40 سالگی ، کاهش ضخامت کلی و استحکام پوست ، افزایش خشکی و کاهش چربی و کم شدن خاصیت کشسانی پوست را شاهد خواهیم بود. حتی ممکنست به دلیل  کاهش چربی پوست و آسیب پذیرتر شدن آن ، در حین انجام لیزر موهای زائد بدن یا صورت دچار آسیب و درد بیشتری شویم.

به گفته دکتر میشل هنری موسس جراحی پوست و زیبایی در منهتن ، پس از گذشت 30 سالگی ، تولید پروتئین کلاژن در پوست یک درصد کاهش یافته و چربی صورت هم در طول سال به اندازه یک قاشق چایخوری از بین می رود. همانطور که می دانید خطوط ریز و هایپرپیگمانتاسیون در اثر تجمع آسیب های ناشی از نور خورشید و استرس در روی پوست پس از گذشت حدود سه تا 4 دهه از زندگی حاصل می شود. کما اینکه در سطوح عمیق تر ، از دست دادن چربی طبیعی و استخوان حمایت کننده بافت چربی و پوست ، باعث ایجاد چین و چروک در پوست می گردد. بدین منظور برای پیشگیری از این مشکلات پوستی باید مراقبت از پوست را از سن کمتر از 30 سال شروع کرد.

با توجه به اینکه مشکلات عمقی بافت پوست نظیر کاهش چربی و افتادگی با روش های نوین جوانسازی پوست نظیر هایفوتراپی و یا آنزیم تراپی پوست در کلینیک های زیبایی قابلیت بررسی و درمان دارد ، اما راهکارهای زیادی وجود دارد تا پیری پوست را در خانه بهبود ببخشیم. داشتن یک روتین مراقبت از پوست معمولی یا مراقبتهای خاص توصیه شده توسط متخصصان زیبایی هر دو می تواند کمک کننده باشد.

پاکسازی پوست در رشت

اصول اولیه مراقبت از پوست در 40 سالگی

به منظور مراقبت از پوست در 40 سالگی ، باید پوست شما از طریق پاکسازی ، مرطوب کردن و محافظت تقویت شود. به گفته دکتر آرش اخوان متخصص پوست در نیویورک و موسس گروه پوست و لیزر ، خشکی پوست در دهه 40 از زندگی شایع می شود که بدین منظور استفاده از پاک کننده بر پایه یک مرطوب کننده ، گلیسیرین در هنگام شستشو مناسب است تا رطوبت را به داخل پوست بکشد. در ادامه به توضیح درباره محصولات مراقبت از پوست که در سن 40 سالگی کمک کننده است ، می پردازیم.

مرطوب کننده حاوی آنتی اکسیدان :

از آنجا که با آغاز 40 سالگی پوست شما خشک تر از قبل شده و در نتیجه نیاز به رطوبت بیشتری دارد که بدین جهت گابریل متخصص پوست ، استفاده از محصولات مراقبت از پوست همچون مرطوب کننده های حاوی آنتی اکسیدان را توصیه می کند و میشل هنری هم در این باره توضیح می دهد که مرطوب کننده های حاوی آنتی اکسیدان ، علاوه بر رطوبت رسانی و هیدراته کردن پوست ، با آنتی اکسیدان های موجود به مبارزه با رادیکالهای آزاد ناشی از اشعه UV نور خورشید و دیگر آلودگی ها که باعث آسیب به پوست می شوند ، می پردازد. نظر به اینکه بیشترین علائم پیری که در سن 40 سالگی تجربه می کنیم شامل خطوط ریز ، لک های تیره ، تغییرات بافت پوست صورت است که در اثر آسیب های نور خورشید و اجتماع رادیکال های آزاد در پوست شکل می گیرد.

رتینول :

از موارد دیگر روتین مراقبت از پوست در دهه 40 سالگی برای عصرها رتینول می باشد. با توجه به اینکه در اثر افزایش سن ، شاهد کاهش گردش سلولی و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست خواهیم بود ، محصولات رتینول نقش مهمی در افزایش گردش سلولی و افزایش تولید کلاژن و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست داشته و همچنین در بهبود آسیب های خورشیدی و بهبود لکه های قهوه ای نیز اثرگذار است. از دیگر فواید محصولات رتینول می توان به بهبود جوش و آکنه ، کمک به لایه برداری موثرتر ، از بین بردن تیرگی ها و رفع خطوط و چروک ظریف پوست اشاره کرد.

سرم ویتامین C :

محصول دیگر برای مراقبت از پوست ، سرم ویتامین C بوده که با توجه به اینکه در داروخانه ها موجود است اما تمامی ویژگی های برخی از مارک ها و برندهای برتر را دارد که واقعاً برای اکثر انواع پوست عالی عمل می کند که در این رابطه گابریل متخصص پوست می گوید : استفاده از سرم ویتامین پس از پاکسازی پوست ، باعث درمان لکه های تیره و ناهمواری های پوستی و همچنین بهبود خطوط ریز و آکنه نیز می گردد که از مشکلات پوستی دهه 40 زندگی می باشد.

مراقبت از پوست

کرم ضد آفتاب

بدیهی است که مصرف کرم ضد آفتاب سن و سال نمی شناسد ، اما تفاوتی که وجود دارد در افراد 40سال به بالا ، پوست آسیب پذیرتر شده و مستعد لکه های پوستی و چین و چروک زودهنگام است. در نتیجه در صورتیکه ساعات زیادی از روز در بیرون از منزل در زیر نور آفتاب به سر می برید ، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و آن را هر 2 ساعت تمدید کنید. بدین لحاظ تحقیقات نشان داده که کرم ضد آفتاب حاوی ترکیباتی است که روند پیری پوست را معکوس می کند و از مهم ترین موارد روتین مراقبت از پوست می باشد.

کرم دور چشم

با توجه به اینکه پوست دور چشم نازک تر است ، در نتیجه نیاز به مراقبت زودتر و بیشتری دارد ، بطوریکه کارشناسان زیبایی به منظور مراقبت از پوست دور چشم ، مصرف کرم دور چشم را از سن 25 سالگی توصیه می کنند تا چین و چروک دور چشم نظیر خطوط پنجه کلاغی و یا خط اخم دیرتر به سراغشان بیاید. البته بسیاری از افراد با رسیدن به سن 40 سالگی ، پس از مشاهده اولین خطوط دور چشم ، اقدام به استفاده از کرم دور چشم می کنند که می تواند برای مراقبت از پوست دور چشم کمی دیر باشد.

محصولات مراقبت از پوست ضد پیری

این روزها محصولات مراقبت از پوست برای سنین 40 سالگی به بالا به بازار آمده که به صورت کرم ، لوسیون و یا سرم هستند که در آنها آنتی اکسیدان شامل ویتامین های C , A , B3 , E و پپتید وجود دارد که این دو ترکیب به افزایش تولید کلاژن کمک  کرده تا پوست خاصیت کشسانی و جوانی خود را باز یابد و از طرفی در کرم های مرطوب کننده ، از اسید هیالورونیک استفاده می شود که به هیدراته کردن پوست کمک می کند.

پاک کننده ملایم

به منظور شستشو و پاک کردن پوست از آلودگی ها نیاز به پاک کننده ملایم و مناسب پوست است که حاوی ترکیبات صابونی نباشد ، چرا که صابون نقش مهمی در خشک شدن ، آسیب به پوست و پیری می گردد. همچنین در صورتی که پوست شما مستعد آکنه است و یا اینکه بسیار خشک است ، باید پاک کننده مناسب پوست خود را تهیه کنید و برای انتخاب محصولات مراقبت از پوست می توانید با پزشک یا متخصصین زیبایی مشورت نمایید.

پاکسازی پوست در رشت

مزایای روتین مراقبت از پوست :

  • از بین بردن لکه های تیره پوست و جلوگیری از ایجاد آن
  • حفظ سفتی و استحکام بافت پوست به مدت طولانی
  • کاهش خطوط ریز و چین و چروک پوست
  • روشن تر کردن و حفظ جوانی پوست
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست

نکات مراقبت از پوست ضد پیری

برای کمک به ایجاد برنامه مراقبت از پوست ضد پیری خود ، می تواند نکات زیر را که عادات کلیدی مراقبت از پوست است و سالها تحقیق در این موارد صورت گرفته است ، بکار ببندید.

* دوری از نور آفتاب به مدت طولانی و استفاده از کرم ضد آفتاب SPF 30 و ضد آب ، کلاه لبه دار ، شلوار ، لباس آستین بلند ، دستکش و عینک برای محافظت از پوست اولین اصل اساسی هر طرح مراقبت از پوست ضد پیری است چرا که اشعه ماورا بنفش خورشید باعث پیری زودرس می گردد. همچنین توصیه متخصصان بر این است که همیشه به دنبال سایه باشید و از آفتاب احتناب کنید خصوصا در ساعات 10 صبح تا دو بعدظهر زمانی که سایه ما در زیر نور خورشید کوتاهترین اندازه خود است.

کلینیک زیبایی در رشت

بدین جهت دستکش در کاهش علائم پیری زودرس دست نظیر لکه های پیری و همچنین عینک آفتابی در کاهش خطوط اطراف چشم کمک بسزایی می کند. از طرفی از برنزه کردن پوست در داخل خانه نظیر آفتاب ، تخت برنزه و لامپ های آفتابی خودداری کنید چرا که شما را در معرض اشعه ماورا بنفش مضر خورشید قرار می دهد.

  • استفاده از مرطوب کننده برای حفظ آب پوست و درمان خشکی پوست که با افزایش سن بیشتر می شود و خطوط و چروک ایجاد می کند.
  • شستشوی صورت دوبار در روز صبح ها و شبها و رعایت روتین پوست بنحوی که بجای صابون از آب گرم و پاک کننده ملایم کمک بگیرید.
  • پرهیز از مصرف سیگار به این دلیل که دود تنباکو حاوی انواع سمومی است که باعث کدر شدن پوست ، خشک شدن صورت ، از بین رفتن استحکام و سفتی پوست ، ایجاد خطوط و چروک زودرس پوست و پوست چرمی می گردد.
  • مصرف غذاهای سالم : با ایجاد رژیم غذایی مناسب و سالم شامل سبزی و میوه ، چربی های سالم و پروتئین بدون چربی می توانید به سلامت پوست خود کمک کنید.
  • خواب کافی که به آن استراحت زیبایی نیز گویند چرا که ببه بدن فرصت بازسازی و تازه شدن را می دهد.
  • انتخاب محصولات مراقبت از پوست با مشورت متخصصان

سوالات :

آیا ۴۰ سالگی برای شروع مراقبت از پوست خیلی دیر است ؟

خیر . اگر با یک متخصص پوست و زیبایی صحبت کنید ، به شما خواهد گفت که هیچ زمانی برای شروع روتین مراقبت از پوست دیر نیست و مهم نیست که چند ساله هستید چرا که بدون توجه به سن خود مزایای زیادی از رعایت روتین مراقبت از پوست خود مشاهده خواهید کرد ، حتی پس از 40 سالگی. البته مسلما بهتر است که مراقبت از پوست خود را خیلی زودتر یعنی در اوایل دهه 20 زندگی شروع کنید تا با رسیدن به 40 سالگی از هم سن و سالان خود پوست بهتر ، سالم تر و جوانتری داشته باشید.

روتین مراقبت از پوست دهه 40 سالگی در صبح و شب چیست ؟

در روتین مراقبت از پوست صبحها در ابتدا با پاک کننده ملایم صورت خود را بشوئید و سپس چند قطره سرم بر روی پوست صورت بمالید و بر روی آن مرطوب کننده بزنید. در نهایت باید کرم ضد آفتاب با حداقل SPF30 بر روی پوست صورت خود استفاده کنید تا از نور آفتاب در طول روز در امان بمانید که این گزینه در روتین شب حذف می شود. در روتین مراقبت از پوست شبانه هم باید با پاک کننده  آلودگی ها و آرایش و چربی های اضافی را از روی پوست صورت خود تمیز کنید و سپس از لایه بردار پوست استفاده کنید. در ادامه می توانید سرم و مرطوب کننده بر روی پوست بمالید.

در روتین مراقبت از پوست بعد از دهه 40 سالگی از چه محصولاتی استفاده کنیم ؟

حداقل محصولات مراقبت از پوست بعد از دهه 40 سالگی می توان به پاک کننده ملایم ، مرطوب کننده و ضد آفتاب اشاره کرد که البته می توانید موارد دیگری مانند سرم قوی ، کرم دور چشم و رتینول به آن اضافه کنید.

چه کنیم تا در 40 سالگی ده سال جوان تر بنظر برسیم ؟

  • هیدراته کردن پوست ( با مصرف آب فراوان و استفاده روزانه و مرتب از مرطوب کننده و آبرسان )
  • سفت کردن پوست با مصرف رتینول
  • مصرف غذاهای مملو از آب نظیر میوه و سبزی
  • خواب کافی
  • کاهش استرس
  • با آرایش نخوابید
  • مصرف منظم کرم ضد آفتاب
  • مصرف ویتامین سی روزانه

سرم های مناسب برای دهه 40 سالگی چیست ؟

بهترین سرم های دهه 40 سالگی در سال 2024 که ضد پیری زودرس است می توان به سرم های +SkinMedica TNS Advanced , RoC Derm Correxion Fill and Treat & SkinCeuticals CE Ferulic اشاره کرد. همچنین سرم رتینول پاطولا و سرم رفع لکه های تیره در افراد با پوست چرب Caudalie Vinoperfect را می توان نام برد.

اصول مراقبت از پوست

مشکلات پوست در دهه 40 سالگی چیست ؟

پوست در دهه 40 سالگی در اثر افزایش سن با تغییرات اساسی در استحکام پوست همراه است بدین معنا که از یک سو حجم بافت پوست در نقاط مختلف صورت نظیر لب ، گونه ، شقیقه و ... کم  می شود و از سوی دیگر خاصیت کشسانی پوست کاهش می یابد یعنی پوست شل و افتاده می شود. همچنین با کاهش تولید پروتئین کلاژن در پوست چین و چروک و انواع خطوط همچون خطوط استرس پیشانی ، خطوط عمودی بین دو ابرو یا خط اخم ، خطوط پنجه کلاغی ، خط خنده ، خط غم و ... دیده می شود. از سوی دیگر آسیب های خورشیدی هم در این سن با لکه های تیره و ملاسما مشهود است.

سخن آخر ،

اگرچه برای حفظ جوانی و زیبایی پوست باید از دوران نوجوانی اقدام کرد اما هنوز هم تا دیر نشده ، می توانید از مراقبتهای ویژه پوست ، شامل روتین های پوستی و روش های جوانسازی پوست بهره برد تا به پوستی زیبا ، نرم و جوان مانند قبل دست یافت.

خدمات مرکز آلما شامل لیزر موهای زائد ، خدمات زیبایی هایفوتراپی ، آراف تراپی ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، میکرونیدلینگ ، مزوتراپی ، پارافین تراپی ، مزوتراپی مو ، هیدرودرمی مو و ... می باشد.

همواره متخصصین زیبایی برای انجام مشاوره رایگان در بهترین کلینیک زیبایی در رشت با شماره تماس 01332662196 - 01332006295 - واتس اپ 09125396478 در خدمت شما هستند.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه