آیا لیزر بیکینی باعث نازایی و یا سرطان در بانوان می شود ؟

اشتراک گذاری :

موهای ناخوشایند دست ، پا و ... ، ساعتهایی که صرف اصلاح کردن مو می شود ، ترس از شیو کردن و مشکلات بعد از آن ، همه و همه فکر و ذهن ما را به خود درگیر می کند و فکر اینکه تنها کاری که می تواند به ما کمک کند ، لیزر موهای زائد است ، بسیار هیجان انگیز است. به وسیله لیزر درمانی هم از نظر زمان و هزینه صرفه جویی می شود و هم عوارض جانبی چون قرمزی و خارش بعد از اصلاح از بین می رود ، اما با تمام این حرفها ، شایعاتی درباره این روش پرطرفدار به گوش می رسد ، شایعاتی چون لیزر خطر افزایش سرطان ، نازایی ، جوش و آکنه و  ... را افزایش می دهد که تنها در همین حد باقی مانده و اثبات علمی ندارد.

 در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی نازایی و سرطان بعد از لیزر موهای زائد بپردازیم.

آیا لیزر موهای زائد در بانوان باعث نازایی می شود ؟

نازایی و ناتوانی در بارداری عارضه یا در واقع شایعه دیگری است که بانوان برای انجام لیزر موهای زائد نگران آن هستند. نگرانی از آنجا به نظر می آید که در لیزر بیکینی یا اطراف آن ، پرتو لیزر موهای زائد عمیق تر شده و به تخمدان ها رسیده و در کار آنها ایجاد اختلال کند تا فرد نتواند باردار شود که الیزابت هیل استاد دانشکده پزشکی در دانشگاه نیویورک در پاسخ به این سوال می گوید : لیزرهایی که ما استفاده می کنیم با عمق نفوذ کمتر از یک میلی متر در پوست بوده و هیچ راهی به سمت تخمدان ندارد. با این حال در ادامه توضیح داد اگر هم پرتو لیزر موهای زائد به تخمدان می رسید کاری نمی توانست انجام دهد ، چرا که عملکر لیزر روی رنگدانه های مو بوده و هیچ تاثیری روی باروری بانوان نخواهد داشت. بنابراین ، نگرانی درباره رابطه لیزر بیکینی و نازایی در بانوان وجود ندارد و بدین ترتیب می توانید با خیال راحت به لیزر موهای زائد بیکینی بپردازید.

لیزر موهای زائد

آیا لیزر موهای زائد باعث سرطان می شود ؟

مطلبی در نشریه healthline منتشر شده با این مضمون که " این یک افسانه است که لیزر موهای زائد می تواند باعث ایجاد سرطان شود. در واقع طبق گفته بنیاد مراقبت از پوست ، گاهاً از این روش در درمان موارد خاصی از ضایعات پیش سرطانی نیز استفاده می گردد. " پس هیاهوی ناشی از وجود سرطان با لیزر موهای زائد چیست ؟ فناوری لیزر ، مقداری اشعه از خود ساطع می کند و عموم مردم این تشعشعات را مرتبط با سرطان می دانند. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد ، این اشعه بسیار کم بوده یعنی کمتر از چیزی که از یک تلفن همراه ساطع می شود. در توضیح باید گفت پرتو لیزر موهای زائد ، نوری متمرکز و شدید بوده اما طوری طراحی شده که تنها به سطحی ترین لایه پوست رسیده که فولیکول مو در آن قرار دارد و اصلاً به بافتهای داخلی بدن نفوذ پیدا نمی کند تا بتواند مشکلی ایجاد کند. همچنین تاکنون ، گزارشی مبنی بر اینکه لیزر موهای زائد روی فردی ایجاد سرطان کرده ، وجود ندارد.

اگرچه تحقیقات کاملی درباره اثرات طولانی مدت لیزر موهای زائد از جمله افزایش احتمال ابتلا به سرطان انجام نشده است ، اما برخی محققان تغییراتی در خال های غیر معمول نظیر خال های دیسپلاستیک بعد از انجام لیزر موهای زائد مشاهده نموده اند ، لذا متخصصان توصیه می کنند لیزر درمانی برای افراد با سابقه ابتلا به سرطان پوست یا خال های غیر عادی یا سابقه خانوادگی با احتیاط انجام گیرد تا تحقیقات در این زمینه کامل گردد که آیا این تغییرات در خال ها ممکنست بدخیم باشد ؟

در ادامه توضیح باید گفت که لیزر از تابش غیر یونیزه به صورت منبع نور شدید و متمرکز استفاده می کند که پرتو لیزر بسیار ظریف را می سازد و در لیزر موهای زائد این پرتو برای آسیب به فولیکول مو یا کیسه رشد مو که پیاز مو در آن قرار دارد ، می باشد ، بدین ترتیب با آسیب فولیکول مو ، رشد مو متوقف می شود. لازم به ذکر است که لیزر درمانی از طول موج فرابنفش یا uv نور خورشید که به DNA سلولهای پوست آسیب می زند و باعث سرطان پوست می شود ، استفاده نکرده و در نتیجه خطرناک نمی باشد.

لیزر موهای زائد در رشت

از طرفی به دلیل غیر یونیزه بودن پرتو لیزر با پرتوهای یونیزه نظیر گاما اسکن و اشعه ایکس که عامل سرطان هستند ، متفاوت بوده و از آن علاوه بر حذف موهای زائد در موارد زیبایی ، درمان زیبایی ، جراحی های پوست ، چشم و پروستات ، دفع سنگ کلیه ، درمان سرطان از جمله سرطان پوست و دندانپزشکی نیز بهره گیری می شود.

آیا لیزر موهای زائد ایمن است؟

در واقع بهترین و موثرترین روش رفع موهای زائد را می توان با لیزر موهای زائد تجربه کرد. از آنجا که لیزر پرتو نوری با ویژگی های خاص و بسیار پر انرژی است ، می تواند در بسیاری از زمینه ها چون پزشکی و صنعت مورد استفاده قرار گیرد و همچنین لیزر یک فناوری است که با لحاظ کردن ویژگی های خاص نظیر طول موج و بهینه سازی روی فناوری لیزر دستگاهی نظیر دستگاه لیزر موهای زائد ارائه داد و می توان به این نتیجه مطلوب رسید که این تکنولوژی به قدری دقیق طراحی شده است که بدون تاثیر روی بافتهای بدن از جمله پوست و ارگانهای داخلی ، باعث حذف موهای زائد شد و این دلیل ایمن بودن روش لیزر می باشد.

در توضیح عملکرد لیزر موهای زائد می توان گفت که اساس کار لیزر بدین گونه است که پرتو لیزر مستقیماً رنگدانه یا همان ملانین موجود در فولیکول مو را هدف قرار داده و باعث گرم شدن ، آسیب و در نهایت سوزاندن آن می شود که نتیجه نهایی حذف موهای زائد می باشد. فولیکول مو از دو قسمت تشکیل شده است. یک قسمت اپیتلیال برای تکثیر سلولی و قسمت رشد مو بوده و قسمت بعدی مزانشیمال که به پیاز مو ختم می شود و قسمت اصلی ساختار مو می باشد که در آن مزانشیمال شامل ملانوسیت های تعیین کننده رنگ مو نیز هستند و درحقیقت فولیکول محل تولید مو در پوست می باشد.

البته با وجود ایمن بودن فناوری لیزر ، سه نگرانی در بین عموم در استفاده از روش لیزر موهای زائد وجود دارد : ناباروی ، سرطان و جوش که دو مورد اول در متن بالا ذکر شد و در ادامه به توضیح درباره جوش می پردازیم.

آیا لیزر موهای زائد باعث جوش می شود ؟

این شایعه خصوصاً در جوانان رواج یافته که لیزر موهای زائد باعث ایجاد جوش و آکنه می شود. آیا واقعاً لیزر جوش زدن را افزایش می دهد؟ در این زمینه باید گفت هیچ گونه تحقیق علمی در این زمینه وجود ندارد. اما متخصصان درباره آن توضیح داده اند که لیزر موهای زائد امکان خطر ابتلا به جوش را کاهش نیز می دهد. به دلیل اینکه لیزر موهای زائد ، موها را از روی پوست به بیرون نمی کشد و از نور برای هدف گیری فولیکول مو استفاده می کند و با جلوگیری از رشد بیشتر مو و در نهایت ریزش مو به ارمغان می آید. در نتیجه ممکنست انجام لیزر موهای زائد منجر به کاهش جوش نیز شود. بنابراین نگرانی در این رابطه وجود ندارد و از نظر بالینی لیزر موهای زائد دلیلی اثبات شده برای افزایش آکنه و جوش نیست.

مطلب دیگری که باید در اینجا گفت ، در فرآیند رشد موها و اصلاح با روشهای مختلف بغیر از لیزر موهای زائد ، اغلب شاهد رشد موهای زیر پوستی خواهیم بود که مشکلات خود را در پی دارد و یکی از این مشکلات ایجاد جوش های زیر پوستی ناشی از رشد موها است. بدین منظور مزیت استفاده از لیزر موهای زائد این است که با رفع موهای زیر پوستی ، شاهد از بین رفتن جوش های زیر پوستی خواهیم بود.

لیزر خوب رشت

عوارض لیزر موهای زائد در دراز مدت چیست ؟

موسسه پزشکی مایو در امریکا که بسیار معتبر است ، اظهار می دارد که هیچ عارضه و مشکل جانبی طولانی مدت از لیزر موهای زائد شناخته نشده است. با اینکه در این زمینه تحقیقات باید در دراز مدت انجام گیرد تا ایمنی آن برای سلامت مشخص شود ، اما به نظر نمی رسد که عوارض بلند مدت داشته باشد. به هر حال حدود بیش از 20 سال از اختراع و استفاده دستگاه لیزر گذشته که خود زمان زیادی است و تاکنون گزارشی از آسیب و عوارض یا ایجاد مشکل در بافتهای بدن گزارش نشده است و این خود گواهی است بر ایمن بودن روش لیزر موهای زائد.

در هر صورت از عوارض جانبی کوتاه مدت و موقتی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

تورم و قرمزی پوست : در فرآیند انجام لیزر موهای زائد که فولیکولهای مو نشانه گیری می شود ، امکان قرمزی و تورم به صورت موقت وجود دارد که بعد از گذشت چند ساعت و یا نهایتاً دو روز رفع می شود که ممکنست در بسیاری افراد این اتفاق نیفتد و به راحتی و بدون عوارض جلسات لیزر موهای زائد را سپری کنند.

سوختگی و ایجاد لکه تیره : استفاده نادرست از لیزر موهای زائد توسط اشخاص غیرمتخصص ، استفاده از دستگاه های لیزر موهای زائد تقلبی و انتخاب طول موج نامناسب با رنگ پوست فرد و همچنین استفاده از لیزر نامناسب بر روی پوست های تیره یا افراد برنزه باعث ایجاد سوختگی و لکه های تیره می شود. بدین بحاظ لیزر مناسب پوست های تیره ، اندیاگ بوده و با طول موج بالاتر ، آسیبی به پوست نمی رساند. راهکار در این است که با انتخاب بهترین مرکز لیزر موهای زائد در رشت ، تحقیق درباره اپراتور لیزر و دستگاه لیزر از چنین مواردی پیشگیری بعمل آورد.

دستگاه لیزر موهای زائد

تغییر رنگ پوست : این عارضه ممکنست در افراد با پوست روشن ، ایجاد رنگدانه تیره و برای افراد پوست تیره ایجاد رنگدانه روشن کرده و این تغییرات رنگ پوست می تواند در مقابل نور مستقیم آفتاب تشدید شود و این دلیلی است بر اینکه ما همیشه به دوری از نور خورشید و استفاه از کرم ضد آفتاب و پوشاندن پوست از نور مستقیم خورشید برای پیشگیری از آفتاب سوختگی بعد از انجام لیزر موهای زائد توصیه داریم. قابل ذکر است که این عوارض موقتی و گذرا بوده و باید حواستان باشد که بدون مصرف کرم ضد آفتاب ، استفاده از کلاه ، عینک آفتابی و دستکش بیرون از منزل پا نگذارید.

این عوارض موقتی و گذرا بوده و باید حواستان باشد که بدون مصرف کرم ضد آفتاب ، استفاده از کلاه ، عینک آفتابی و دستکش بیرون از منزل پا نگذارید.

نکات :

*** همیشه باید به این موضوع اهمیت بدهید که قبل و بعد از انجام لیزر موهای زائد صورت ، به دلیل حساس بودن پوست و امکان ایجاد حساسیت و آسیب پوستی ، از انجام خدمات زیبایی و جوانسازی نظیر لایه برداری ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست و ... خودداری کنید تا پوستتان تحریک نشود.

*** نکته دیگر راجع به لیزر بیکینی و بیماریهایی چون زگیل تناسلی است که حتماً باید از نظر رعایت بهداشت و ضدعفونی کردن دستگاه و استفاده از سلیفون به دور هندپیس دستگاه لیزر ، توسط پرسنل مرکز لیزر بررسی شود . حتی برخی از مراکز دارای سری یکبار مصرف بوده و می توان از این لحاظ نیز به تحقیق پرداخت که کدام مرکز دارای دستگاه لیزر با سری جدا در رشت می باشد.

لیزر خوب رشت

آیا می توان در دوران بارداری لیزر موهای زائد انجام داد؟

خیر . اگرچه ایمن بودن لیزر موهای زائد اثبات شده و تاییدیه از سازمان غذا و داروی امریکا است ، اما در دوران بارداری انجام نمی شود ، چرا که هیچگونه مطالعه انسانی مبنی بر ایمن بودن لیزر موهای زائد بر روی مادر باردار و جنین به دلایل اخلاقی صورت نگرفته است. نکته ای که در اینجا باید به مادران باردار گفت برای انجام لیزر موهای زائد باید حدود 6 ماه پس از زایمان صبر کنند. بارداری باعث بالا رفتن سطح هورمونهای استروژن و آندروژن شده و موهای زائد حتی در جاهایی که قبلا رشد نداشته دیده می شود ، البته این را بدانید که این رشد مو متداول بوده و پس از گذشت دوران بارداری به خودی خود ریزش می کند. کاری که هورمونهای بارداری انجام می دهد این است که ریزش مو را به تاخیر انداخته ، موها ضخیم تر شده و پس از حدود 6 ماه بعد زایمان و عادی شدن هورمونها ، موها ریزش ناگهانی تلوژن افلوویوم را تجربه می کند.

حال با توجه به نظر متخصصان ، ایمن  بودن دستگاه لیزر و اشعه لیزر بر همگان آشکار است اما روی بانوان باردار تحقیقی مبنی بر اینکه لیزر روی جنین تاثیر می گذارد یا خیر نشده است و بهتر است بانوان باردار انجام لیزر را به بعد از متعادل شدن هورمونها در سه ماهه دوم پس از زایمان موکول کنند.

ماهیت و قدرت نفوذ لیزر موهای زائد

لیزر پرتو نور مرئی با شدت بالا است که دارای یک طول موج نور مرئی می باشد و از آنجائیکه هر طور موج لیزر می تواند توسط یک هدف در پوست جذب شود ، ازین رو لیزر موهای زائد با هدف رنگدانه یا ملانین موجود در فولکول مو طراحی شده است و در نتیجه به سایر سلولهای پوست آسیبی نمی رسد. از طرفی قدرت نفوذ لیزر در پوست به نوع لیزر بستگی داشته که بین 1 تا 6 میلی متر می باشد و در مورد لیزر موهای زائد باید گفت که این عمق نفوذ در محل قرار گرفتن فولیکول مو است که در ناحیه درم پوست قرار دارد.

لیزر موهای زائد در رشت

لازم به ذکر است که بر عکس اشعه ایکس یا امواج رادیویی ، اشعه گاما و دیگر اشعه های یونیزه شده که قابلیت نفوذ به همه بافتهای بدن را دارند ، نور لیزر موهای زائد تنها توانایی نفوذ به لایه درم در محل قرار گرفتن فولیکول مو را دارد ، بنابراین نور لیزر موهای زائد به بافتهای بدن نظیر رحم و تخمدان ، غدد لنفاوی و ... نمی رسد و این استدلالی است مبنی بر اینکه لیزر موهای زائد ایمن و بدون خطر است و برای افرادی که از ناباروری و سرطان در اثر انجام لیزر موهای زائد بیکینی هراس دارند ، دلیل محکمی می باشد.

حتی می توان گفت که لیزر موهای زائد به حدی اختصاصی و هدفمند طراحی شده است که تنها فولیکول موهای تیره را نشانه گیری می کند و به موهای سفید ، بور یا قرمز و خاکستری که فاقد رنگدانه و یا دارای ملانین کمی می باشند ، شناسایی نکرده و مورد هدف قرار نمی دهد و این دلیل دیگری است بر بی خطر بودن لیزر موهای زائد نسبت به نازایی یا سرطان در بانوان. از سوی دیگر لیزر موهای زائد در دوران بارداری هم خطری نداشته ، اما توصیه براینست که به دلیل درد یا استرس مادر که می تواند بر جنین تاثیر منفی بگذارد تا بعد از زایمان به تعویق بیفتد. همچنین در دوران شیردهی نیز لیزر موهای زائد تاثیر مستقیم روی شیر مادر ندارد و تنها انجام لیزر موهای زائد که می تواند با درد و یا اضطراب همراه باشد ، ممکنست باعث کاهش شیر مادر گردد و این دلیل به تعویق انداختن جلسات لیزر درمانی بعد از دوران شیردهی می باشد.

آیا می توان در دوران پریود لیزر موهای زائد انجام داد؟

لیزر موهای زائد در دوران پریود از نظر پزشکی مشکلی ایجاد نمی کند. ازین رو لیزر موهای زائد بستگی به ناحیه تحت درمان داشته که بعنوان مثال در صورت پریود بودن می توان لیزر موهای زائد صورت ، دست یا پا بغیر از بیکینی انجام داد. از  طرفی متخصصان در این باره توضیح می دهند که به دلیل تغییرات هورمونی که در دوران پریود رخ می دهد ، پوست بسیار حساس می شود و ممکنست با انجام لیزر موهای زائد درد و ناراحتی بیشتری احساس شود که در این صورت باید نوبت خود را به روز دیگری موکول کنید.

آیا پریود در درمانهای لیزر موهای زائد مشکل ایجاد می کند ؟

بله. با توجه به اینکه در دوران پریود سطح هورمونها افزایش می یابد ، لذا تغییرات قابل توجهی در بدن مشهود است که از آن جمله رشد بیشتر موهای زائد در اثر ترشح هورمونهای زیاد است و همچنین قوی تر شدن فولیکول مو که این می تواند در درمانهای لیزر موهای زائد مشکل ایجاد کند و انجام لیزر را سخت تر می کند. همچنین با حساس شدن پوست در دوران پریود ، لیزر درمانی دردناک تر خواهد بود حتی اگر در دوران عادی حین لیزر دردی احساس نکنید.

آیا می توان در دوران یائسگی لیزر موهای زائد انجام داد ؟

بله اما دوران یائسگی همراه با تغییرات هورمونی است که می تواند بر نتایج لیزر موهای زائد تاثیر منفی بگذارد چرا که در این دوران هورمونهای مردانه افزایش یافته و رشد موهای زائد هم بیشتر می شود. ازین رو جلسات لیزر موهای زائد در دوران یائسگی دیرتر تکمیل شده و فرد نیاز به جلسات بیشتری دارد تا به جلسات شارژ لیزر درمانی برسد و حتی جلسات شارژ این افراد نسبت به دیگران به دلیل اختلالات هورمونی و رشد دوباره موها خیلی زودتر باید انجام گیرد. از سوی دیگر در این دوران موها خشک تر و ضخیم تر شده و با سفید شدن موها همراه است که لیزر موهای زائد سفید اثربخش نبوده و باید راهکارهای دیگر نظیر الکترولیز را جایگزین کرد.

همچنین از دیگر عوامل تاثیر گذار در لیزر موهای زائد در دوران یائسگی حساس شدن پوست است که باعث دردناک شدن لیزر درمانی در این افراد می شود که باید کارشناس لیزر تنظیمات دستگاه لیزر و درجه لیزر را به درستی انتخاب کند تا کمتر درد و ناراحتی احساس شود. بدین ترتیب بهتر است تا قبل از دوران یائسگی جلسات لیزر موهای زائد خود را تکمیل کنید تا اختلالات هورمونی این دوران و سفید شدن موها برای لیزر درمانی شما مشکل ایجاد نکند.

برای انجام مشاوره رایگان با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت می توانید با شماره های 01332662196 - 01332006295  - واتس اپ 09125396478 تماس حاصل فرمائید.

خدمات زیبایی کلینیک زیبایی آلما شامل هایفوتراپی ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، آراف تراپی ، میکرونیدلینگ ، مزوتراپی ، مزوتراپی مو ، پارافین تراپی ، هیدرودرمی مو ، ماساژ صورت و ... می باشد.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه