آیا لیزر موهای زائد ممکن است ایجاد کبودی یا زخم کند؟

اشتراک گذاری :

در این روزها که لیزر موهای زائد بهترین گزینه برای پاکسازی پوست و رفع موهای زائد بوده ، همگان به دنبال کلینیک زیبایی یا مرکز لیزری هستند که بتوانند به آن اعتماد کرده و لیزر درمانی خود را در آنجا انجام دهند. در این بین یکی از مواردی که ذهن فرد را درگیر می کند اینست که آیا لیزر ایجاد کبودی و زخم می کند یا کاملاً ایمن است؟ به طور کل فناوری لیزر به گونه ای طراحی شده که کاملاً ایمن بوده و کوچکترین آسیبی ایجاد نمی کند مگر در اثر اشتباه در انتخاب طول موج مناسب برای طیف پوستی .

آیا لیزر موهای زائد می تواند ایجاد زخم و کبودی کند ؟

دستگاه لیزر موهای زائد به گونه ای عمل می کند که با ایجاد پرتو نور با طول موج خاص به سمت فولیکول مو هدف گیری می کند و توسط رنگدانه مو که همان ملانین نام دارد جذب می شود. از آنجائیکه ملانین مو بسیار بیشتر از ملانین پوست است و در پیاز و ساقه مو جمع شده ، لذا در زمان برخورد نور لیزر به میزان سه برابر پوست ، جذب پیاز و ساقه مو می گردد ، بدین معنا که قبل از گرم شدن پوست توسط پرتو لیزر ، به پیاز و ساقه مو آسیب می رساند و پوست دست نخورده باقی می ماند. در نتیجه مکانیسم لیزر موهای زائد طوری طراحی شده که باعث ایجاد آسیب به پوست نشده و عوارضی نظیر زخم یا کبودی نداشته باشد ، مگر در موارد خاص که مهمترین آن خطای اپراتور لیزر است.

دستگاه لیزر موهای زائد

بدین لحاظ اپراتور لیزر در هنگام انجام لیزر موهای زائد باید مواردی نظیر شناخت نوع و رنگ پوست و انتخاب طول موج مناسب با پوست ، زاویه تابش و مواردی ازین دست را رعایت کند تا از ایجاد سوختگی ، کبودی و زخم پیشگیری شود. بدین ترتیب باید قبل از مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی رشت ، از تجربه اپراتور لیزر اطمینان حاصل کرد که بدین منظور می توان از دوستان و آشنایانی که به مراکز لیزر موهای زائد مراجعه کرده اند ، پرس و جو کرد و یا با مراجعه به سایت کلینیک زیبایی و صفحه اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی ، بارخورد و نظرات دیگر مراجعین به کلینیک زیبایی مد نظر را مشاهده نمود تا در صورت رضایت مشتریان از انجام لیزر موهای زائد به این مراکز مراجعه کرد.

چه کنیم تا پوستمان در اثر لیزر موهای زائد آسیب نبیند ؟

با توجه به اینکه پرتو لیزر در عبور از پوست و قبل از رسیدن به فولیکول مو ، ممکنست کمی جذب اپیدرم یا لایه سطحی پوست شود ، می تواند عوارضی نظیر سوختگی و زخم و قرمزی ایجاد کند که آن هم بستگی به عواملی نظیر نوع دستگاه و رنگ پوست فرد دارد. بعنوان مثال افراد با پوست تیره به دلیل وجود رنگدانه بیشتر پوستی ، احتمال عوارض لیزر درمانی خواهند داشت و یا اینکه برای پوست تیره از دستگاهی که مناسب پوستشان باشد یعنی لیزر اندیاگ استفاده نشود.

به منظور جلوگیری از آسیب پوستی و ایجاد کبودی یا زخم باید یک سری مراقبتهای لازم قبل و بعد از لیزر موهای زائد بعمل آورد :

  • قبل و در حین انجام لیزر موهای زائد ، از رفتن به سولار و آفتاب گرفتن که باعث آفتاب سوختگی می شود و برنزه کردن پرهیز کنید ، به دلیل اینکه پوستی که با هر روشی برنزه و تیره رنگ شده باشد ، به دلیل داشتن رنگدانه های زیاد در پوست ، توسط نور لیزر شناسایی شده و مورد هدف قرار می گیرد و باعث آسیب و سوختگی پوست می گردد.
  • در صورت داشتن تاتو و یا خالکوبی ، از انجام لیزر موهای زائد در ناحیه مورد نظر خودداری کنید ، چرا که جوهر تاتو یا خالکوبی رنگی است و مکانیسم لیزر موهای زائد به گونه ای است که رنگدانه ها را مورد هدف قرار می دهد و از آنجا که رنگدانه های جوهر تاتو بسیار تیره بوده و به راحتی توسط نور لیزر شناسایی می شود ، لذا باعث ایجاد آسیب هایی نظیر سوختگی و کبودی یا زخم روی پوست می گردد. در نتیجه لیزر موهای زائد برای نواحی دارای تاتو صورت نمی پذیرد.
  • قبل از لیزر موهای زائد به هیچ عنوان روی پوست خود کرم یا لوسیون استفاده نکنید تا از ایجاد سوختگی ، کبودی یا زخم و آسیب به پوست پیشگیری شود. همچنین از مصرف کرم بی حس کننده ، در صورتیکه درد لیزر برایتان قابل تحمل است ، پرهیز کنید و در صورت لزوم بعد از مالیدن کرم بی حس کننده تا قبل از انجام لیزر موهای زائد ، کرم را از روی پوست خود کاملاً بشوئید ، چرا که یکی از عوامل آسیب پوستی می تواند وجود باقیمانده کرم روی پوست باشد.
  • قبل از مراجعه به مرکز لیزر موهای زائد ، برای شیو حدود 24 ساعت قبل از تیغ استفاده کنید و نه دقیقاً قبل از انجام لیزر درمانی. به دلیل اینکه اگر موها بلند باشد ، پرتو نور لیزر به ساقه مو برخورد کرده و باعث آسیبهایی همچون کبودی یا زخم به پوست می شود و در صورتیکه شیو درست قبل از انجام لیزر صورت گیرد ، به علت عدم استفاده از لوسیون و کرم های مرطوب کننده بعد از اصلاح ، پوست مستعد آسیب و قرمزی و التهاب می گردد ، چرا که در هر صورت لیزر نور شدید بوده و ایجاد گرما می کند و در نتیجه می تواند آسیب زا باشد.
  • از موارد دیگر می توان به طول موج لیزر موهای زائد ، زمان و درجه تابش و اندازه نقطه تابش ، اشاره کرد که رعایت این موارد در پیشگیری از ایجاد آسیب پوستی تاثیر گذار است ، ازین رو هر چه طول موج بیشتر و زمان تابش کوتاهتر باشد ، شاهد انجام لیزری با کمترین عوارض خواهیم بود ، اما با این روش امکان کم شدن تاثیر لیزر روی حذف موهای زائد وجود دارد. البته این موارد باید توسط کارشناس لیزر موهای زائد رعایت گردد ، بنابراین انتخاب درست طول موج و زمان تابش بسته به نوع پوست در تاثیرگذاری لیزر و کم شدن عوارض سهم بسزایی دارد.

همچنین دستگاه های لیزر موهای زائد جدید با سیستم های سرمایشی بسیار قوی در انجام لیزر موهای زائد بدون درد و عوارض موثرند و با این اوصاف با انتخاب بهترین کلینیک زیبایی در رشت که دارای دستگاه لیزر موهای زائد پیشرفته و اپراتور لیزر با تجربه و ماهر باشد ،  شاهد لیزر درمانی با کیفیت بالا و نتایج مطلوب خواهیم بود.

عوارض لیزر موهای زائد

آیا لیزر موهای زائد ایمن است ؟

بطور کل و با تحقیقات انجام گرفته لیزر موهای زائد روشی ایمن و مناسب می باشد ، چه از نظر کارایی و پاسخ دهی بدن و چه از نظر داشتن عوارض ناچیز یا بدون عوارض و درد بودن می تواند روشی بسیار مناسب برای رفع موهای زائد باشد. البته عوارض زودگذر پوستی بعد از انجام لیزر موهای زائد ، شامل درد ، قرمزی و التهاب می باشد که  حداکثر تا دو روز رفع می گردند. به منظور مراقبت از پوست بعد از لیزر موهای زائد ، پماد زینک اکساید و کرم ضد آفتاب توصیه می شود. همچنین از قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید بدون محافظ کلاه و عینک و دستکش و ضد آفتاب خودداری کنید.

لازم به ذکر است که این همه افراد حتی اینگونه عوارض زود گذر را هم تجربه نمی کنند و جلسات لیزر موهای زائد را به راحتی و بدون عوارض سپری می کنند. از طرفی استفاده از پمادهای بی حس کننده نظیر زایلاپی قبل از انجام لیزر نیز می تواند در کم کردن درد کمک کننده باشد اما پیش از انجام لیزر باید بصورت کامل از روی پوست پاک شود تا خدای ناکرده پوست را مستعد آسیب و کبودی یا زخم نکند.

در ادامه با فناوری لیزر موهای زائد بیشتر آشنا می شویم .

لیزر چیست ؟

کلمه لیزر از عبارت تقویت نور توسط امواج تحریک شده گرفته می شود. از آنجا که نور یک انرژی است و همه اشکال انرژی چه نور چه صدا یا گرما حرکتی به صورت موج دریا دارند و طول موج هر نوع انرژی در واقع فاصله بین دو قله از دو موج متوالی می باشد که طول موج های متفاوت ، دارای ویژگی های مختلف هم می باشند. ازین رو لیزر دستگاهی است که به تحریک کردن اتم ها برای منتشر شدن و تقویت نور در طول موج های خاص می پردازد و این امر باعث ایجاد پرتو تابش نور بسیار باریک اما شدید می شود که دامنه آن محدود از طول موج مرئی و مادون قرمز و فرابنفش است.

لیزر موهای زائد چیست ؟

لیزر پرتو نوری با انرژی بالا و دارای ویژگی های خاص می باشد و به عنوان یک فناوری با ایجاد بهینه سازی ، برای کارهای مختلف مثلاً در پزشکی و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد و دستگاه لیزر موهای زائد ، دستگاهی است که نور لیزر در آن بدون تاثیر روی پوست و بافتهای داخل بدن ، به فولیکول های مو آسیب می رساند و باعث حذف موهای زائد می شود. نظر به اینکه فولیکول مو بخشی از ساختار مو بوده که مانند کیسه های لوله ای ریشه مو را در خود پرورش داده تا زمانی که مو بلند شده و از پوست خارج شود ، در نتیجه نور لیزر با سوزاندن فولیکول مو ، برای همیشه ما را از شر موهای زائد نجات می دهد.

لیزرهای مختلفی با خواص فیزیکی و طول موج های متفاوت وجود دارد . برای مثال لیزر الکس ، لیزر دایود و لیزر ان دیاگ سه طول موج متفاوت برای پوست های مختلف می باشد که از فناوری لیزر الکساندرایت برای پوست های روشن بهره گرفته می شود ، لیرز ان دیاگ برای پوست های تیره و لیزر دایود برای انواع پوست ها موثر می باشد که خصوصاً لیزر دایود به پوست ایرانیها پاسخ خوب و مطلوبی می دهد.

لیزر موهای زائد در رشت

 

فواید لیزر موهای زائد چیست ؟

بعد از گذشت سالیان سال و بوجود آمدن راه های مختلف برای از بین بردن موهای زائد ، بطور قطع می توان گفت که لیزر موهای زائد در بین عموم امتحان خود را به خوبی پس داده و استفاده از آن روز به روز در حال گسترش است و بدون شک بهترین روش پاکسازی پوست از موهای زائد می باشد که از فواید لیزر موهای زائد می توان به ایمن بودن آن اشاره داشت ، به نحوی که که با ایجاد گرما در فولیکول مو باعث آسیب رساندن به آن  می شود و با احتساب اینکه این امر کاملاً انتخابی است ، نور لیزر به پوست و بافت داخل بدن نمی شود. کما اینکه چنانچه گفته شد در صورت وجود عوارض نظیر قرمزی و التهاب ، خطای اپراتور می تواند در این امر دخیل باشد.

همچنین لیزر روشی بسیار موثر در کاهش قابل توجه حدوداً 80 درصدی موهای زائد بعد از پایان یافتن دوره درمان می باشد که پس از انجام لیزر موهای زائد ، از بین بردن موهای زائد با روشهای دیگر نیازی نیست و تنها نیازمند جلسات شارژ چندین ماهه برای ترمیم می باشد. از مزایای دیگر لیزر موهای زائد می توان بدون محدودیت بودن آن را ذکر کرد ، چنانچه برای صورت و کل بدن مناسب می باشد و از طرف دیگر با پیشرفت علم و طراحی فناوری لیزر موهای زائد برای تمامی پوست ها حتی پوست تیره هم موثر است که به لیزر ان دیاگ معروف است.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

از آنجا که لیزر موهای زائد روندی سریع دارد و به سرعت انجام می شود ، برای انجام لیزر موهای زائد کل بدن یا فول بادی جلسه نیم ساعته کافیست ، گو اینکه تکرار جلسات ماهیانه برای درمان وجود دارد ، اما نتایج عملکرد لیزر درمانی با کاهش دائمی موهای زائد بین 70 تا 90 درصد بسیار راضی کننده می باشد ، به طوریکه از روشهای مختلف رفع موهای زائد و مشکلات ناشی از آنها همچون موهای زیرپوستی ایجاد شده در اثر انجام اپیلاسیون و یا خارش و سوزش و قرمزی در اثر اصلاح با تیغ خلاص می شوید و نیز بعد از انجام لیزر موهای زائد ، فرد نیازی به بستری شدن یا دوره نقاهت خاصی ندارد.

عوارض لیزر موهای زائد چیست ؟

لیزر نیز جزو دستگاه های نوری است و در هر صورت امکان داشتن عوارض در اثر استفاده نادرست از آن وجود دارد و این عوارض می تواند در دستگاه هایی با طول موج بالا و بیشتر بودن زمان تابش ، بیشتر باشد و از طرفی در دسته بندی رنگ پوست ، افراد دارای پوست تیره بیشتر مستعد عوارض می باشند. از عوارض طبیعی لیزر موهای زائد می توان به قرمزی ، التهاب و پوسته پوسته شدن اشاره داشت و از عوارض حاد لیزر درمانی نیز که ممکنست شایع باشد هم تغییرات رنگ پوست و ایجاد اسکار روی پوست را می توان ذکر نمود. از دلایلی که ممکنست باعث ایجاد این عوارض شود ، می توان به مراجعه به سالن های زیبایی و استفاده از دستگاه های قدیمی یا چینی و بدون تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا به دلیل ارزان بودن ، احتمال خطای اپراتور که درصد بالایی از عوارض لیزر موهای زائد به دلیل اشتباه طول موج نامناسب برای نوع پوست می باشد ، اشاره کرد.

لیزر خوب در رشت

برای انجام لیزر موهای زائد یک اپراتور لیزر با تجربه باید در ابتدا نوع و طیف پوست فرد را شناسایی کرده و سپس تنظیمات دستگاه اعم از طول موج و قطر تابش را بر اساس پوست شخص انجام دهد و همچنین با تنظیم درست زاویه تابش توسط اپراتور لیزر ، از پوست در برابر آسیب و کبودی یا زخم محافظت می شود. همچنین عدم مراجعه به بهترین مرکز لیزر موهای زائد و انتخاب دستگاه لیزر موهای زائد نامناسب برای پوست نیز از این دست عوامل می باشد. در هر صورت با به بازار آمدن دستگاه های لیزر مختلف برای انواع رنگ پوست ها می توان با مراجعه به پزشک ، بهترین دستگاه لیزر موهای زائد متناسب پوست را انتخاب کرد و از ایجاد این عوارض ناخواسته جلوگیری بعمل آورد.  

عوارض جانبی لیزر موهای زائد را می توان به سه دسته عوارض جانبی مورد انتظار ، عوارض ناخواسته اما ممکن و عوارض واکنش نامطلوب تقسیم کرد :

اولین مورد عوارض جانبی مورد انتظار لیزر موهای زائد که شامل قرمزی موقت پوست پس از لیزر درمانی است که اگرچه می تواند 1 تا 3 روز طول بکشد ، اما عموما ظرف چند ساعت برطرف می گردد. عوارض بعدی تورم یا ادم و سوزش خفیف در ناحیه فولیکول موها پس از لیزر درمانی است که اگرچه حداکثر می تواند تا 3 روز طول بکشد ، ولی در بیشتر مواقع چند ساعته رفع می شود. همچنین مورد بعدی خارش بعد از لیزر موهای زائد است و در افرادی که پاسخ هیستامین بیش فعال دارند ، بیشتر رخ می دهد. و درد خفیف یا سوزن سوزن شدن که بیشتر آن را نظیر برخورد نوار لاستیکی بر روی پوست توصیف کرده اند و یا فرو رفتن سوزن بسیار ریز داغ و حتی نظیر اپیلاسیون بخصوص در نواحی بیکینی تشبیه کرده اند که البته همه این موارد جزو دردهای قابل تحمل است و بسته به پوست و موی افراد متفاوت می باشد.

کلینیک زیبایی در رشت

بعنوان مثال افراد با پوست تیره به دلیل جذب بیشتر نور لیزر توسط رنگدانه های پوست ، درد بیشتری احساس می کنند ( چرا که همیشه نور به سطوح تیره همانند پارچه مشکی جذب زیادی دارد و برعکس بر روی سطح روشن نظیر پارچه روشن حالت انعکاس دارد ) که البته تاثیر خنک کننده دستگاه لیزر موهای زائد در کاهش درد خیلی مهم و تاثیرگذار است. همچنین دومین مورد عوارض ناخواسته اما ممکن و احتمالی که شامل سوزش یا تاول خفیف ، عفونت ، کبودی و تغییرات در رنگدانه پوستی بوده و سومین عوارض هم واکنش نامطلوب شامل سوختگی شدید می باشد.

کلینیک زیبایی آلما در رشت ، با برخورداری از دستگاه ترکیبی رازولیزر آلمان که از هر سه نوع طول موج الکس ، دایود و اندیاگ برای تمامی پوست ها از روشن تا تیره مناسب می باشد و مناسب برای پوست ایرانی ها بوده ، همچنین با بهره مندی از سیستم سرمایشی قوی ، بدون عوارض و درد می باشد.

لیزر موهای زائد چقدر طول می کشد ؟

لیزر موهای زائد در محل قرارگیری فولیکول مو واقع در لایه سطحی پوست اثر گذار بوده و تنها موهای در فاز رشد را از بین می برد  ، ازین رو نیاز به تعداد جلسات ماهیانه دارد تا همه موها به فاز رشد رسیده و نور لیزر به آنها برسد. بدین ترتیب پس از 6 تا 8 جلسه بین 70 تا 90 درصد موها از بین می رود که در افراد مختلف با توجه به دلایلی مانند مشکلات هورمونی و ... متفاوت می باشد و پس از آن نیاز به جلسات ترمیم یا شارژ لیزر موهای زائد هر چند ماه یکبار و در نهایت سالی یکبار می باشد. بدین ترتیب نتایج لیزر موهای زائد می تواند دائمی بوده و یا کاهش طولانی مدت داشت باشد اما هر مویی که پس از آن به مرور زمان رشد می کند ، کم پشت و نازک می باشد.

لیزر موهای زائد برای پوستهای تیره

اگرچه در گذشته لیزر موهای زائد برای پوستهای تیره انجام نمی گرفت اما به لطف پیشرفت فناوری لیزر و ابداع لیزر اندیاگ با طول موج 1064 نانومتر ، افراد با پوست تیره نیز می توانند از موهبت لیزر موهای زائد برخوردار شوند. لیزر اندیاک با طول موج بالاتر ، عمق نفوذ بیشتری در پوست دارد ، لذا به راحتی می تواند ملانین پوست و مو را از هم تشخیص دهد بطوریکه از رنگدانه پوست گذر کرده و رنگدانه ریشه مو واقع در فولیکول مو را هدف گیری کند تا فولیکول مو از بین برود. بدین ترتیب لیزر موهای زائد برای پوستهای تیره دیگر خطر آسیب و سوختگی پوست نداشته و ایمن و موثر می باشد.

لیزر موهای زائد در رشت

خطرات لیزر موهای زائد برای پوست تیره چیست ؟

استفاده از طول موج نامناسب برای پوست های تیره دارای خطرات و عوارض جانبی نظیر سوزش ، سوختگی ، تغییر رنگ یا هایپرپیگمانتاسیون و یا زخم شود. بدین جهت لازمست که لیزر موهای زائد پوستهای تیره زیر نظر پزشک توسط کارشناس لیزر آموزش دیده و دارای مدارک رسمی و با دستگاه لیرز دارای طول موج اندیاگ انجام گیرد تا عوارض جانبی نداشته باشد.

آیا لیزر موهای زائد تیره نیاز به جلسات بیشتری دارد ؟

با توجه به ابداع لیزر اندیاگ که مختص پوست تیره است ، لذا بر خلاف گذشته نیازی به استفاده از درجه کم برای لیزر درمانی به منظور پیشگیری از سوختگی پوست نیست اما لازم به ذکر است که لیزر موهای زائد به عوامل دیگری نظیر مشکلات هورمونی ، هیرسوتیسم یا پرموئی ارثی و ... نیز دارد. بدین معنا که افراد با پوست تیره در صورت ابتلا به اختلالات تیرویید نیاز به جلسات بیشتر لیزر موهای زائد دارند.

متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت برای مشاوره و انجام لیزر موهای زائد و خدمات زیبایی و جوانسازی پوست نظیر هایفوتراپی ، آراف تراپی ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست و ... با شماره های 01332662196 و واتس اپ 09125396478 در خدمت شما عزیزان می باشند.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه