آموزش پاکسازی پوست صورت در خانه

اشتراک گذاری :

پاکسازی پوست صورت جزو بهترین مراقبت های پوست در جهان محسوب می شود که به منظور لایه برداری از پوست و پاک کردن سلولهای مرده ، چربی های اضافی و آلودگی های محیطی از روی پوست بکار می رود و البته پس از لایه برداری با انواع روشهای دیگر همچون آبرسانی می توان به تغذیه پوست کمک کرد. اگرچه پاکسازی پوست بصورت تخصصی توسط  کارشناس زیبایی متبحر در بهترین کلینیک زیبایی در رشت در فضایی آرامش بخش ، بسیار مفید است ، اما می توان پاکسازی پوست در منزل را نیز تا حدودی آموخت تا در مواقع لزوم بتوان به راحتی این کار را انجام داد.

پاکسازی پوست

از آنجا که پوست هر ماه توسط مکانیسم بدن تازه سازی شده ، بدین معنی که سلولهای تازه جایگزین سلولهای مرده پوست می شوند و با توجه به اینکه اگر این سلولهای مرده بر روی پوست باقی بمانند ، منجر به مشکلات پوستی نظیر جوش و آکنه و خشکی پوست ، تیرگی و کدر شدن و ... می شوند ، در نتیجه پاکسازی پوست که به یک سری فرآیند برای لایه برداری پوست ، آبرسانی ،  و اکسیژن رسانی و ... گفته می شود ، باعث می شود تا علاوه بر لایه برداری پوست ، به نرم شدن پوست و باز کردن منافذ بسته ، پیشگیری از بروز آکنه و جوش سرسیاه ، شفاف شدن پوست و رفع تیرگی ، کنترل میزان چربی و ... کمک کند و بطور کل سه اصل مهم را در بردارد :

کلینیک زیبایی رشت

1- لایه برداری سطحی پوست :

لایه برداری به برداشتن سلولهای مرده پوست صورت گفته می شود و از آنجا که پوست بطور مداوم در حال بازسازی است ، بدین معنی که سلولهای قدیمی روی پوست می میرند و سلولهای جدید زیر این سلولها در لایه زیرین باقی می مانند ، لذا بوسیله لایه برداری از پوست با حذف این سلولهای مرده ، سلولهای جدید و تازه پوست جایگزین می شوند که به پوست صورت شادابی ، درخشش ، طراوت و زیبایی می بخشند. از طرف دیگر با افزایش سن که پوست ، قدرت خود را برای تولید سلولهای جدید رفته رفته از دست می دهد ، لایه برداری پوست به تولید سلولهای تازه کمک بسزایی می کند.

2- پاکسازی پوست :

با توجه به این که پوست صورت دارای چربی بوده و این چربی برای پوست مهم است ، اما باید در حد تعادل نگه داشته شود ، چنانچه چربی های اضافی روی پوست می تواند عامل ایجاد مشکلاتی نظیر جوش و آکنه صورت گردد ، بدین ترتیب که چربی های اضافی و دیگر آلودگی های پوستی و محیطی می تواند به بسته شدن منافذ پوست منجر شده و باکتری های گیر افتاده در این منافذ ، به ایجاد آکنه می انجامد ، که پاکسازی پوست از چربی های اضافی و آلودگی ها از بسته شدن روزنه های پوستی و ابتلا به آکنه پیشگیری بعمل می آورد.

افزون بر این بخور دادن در این مرحله به منظور باز کردن منافذ بسته پوست کارساز و کمک کننده است و همچنین ماساژ صورت باعث افزایش خونرسانی به پوست صورت می گردد.

آموزش پاکسازی پوست در منزل

3- تغذیه رسانی :  

تغذیه رسانی پوست به مجموعه ای از کارها برای رساندن مواد مغذی به پوست گفته می شود که پس از لایه برداری و پاکسازی پوست باید صورت گیرد ، چرا که پوست پس از برداشتن سلولهای مرده و چربیها ، آمادگی لازم را برای جذب مواد مغذی و هیدراته شدن را دارد. بدین منظور تغذیه رسانی برای پوست های مختلف ، متفاوت بوده و در صورتی که پوستی بسیار خشک و کم آب باشد ، نیاز به آبرسانی دارد و اگر پوستی دارای آکنه باشید با ماسکهای مختلف به کنترل چربی و آکنه می پردازد.

در پایان این سه اصل مهم در پاکسازی پوست صورت ، شاهد بهبود رنگ و کیفیت بالا به همراه پوستی شاداب و جوان خواهیم بود.

انواع پوست :

پوست بزرگترین عضو بدن انسان بوده و فواید و کارایی بسیاری برای انسان دارد. بطور مثال از وظایف پوست می توان به محافظت از بدن انسان در برابر نور آفتاب ، جلوگیری از ورود میکروب به بدن ، ممانعت از بخار شدن آب بدن و نیز تنظیم دمای بدن اشاره داشت. بنابراین لازمست از پوست خود به خوبی محافظت و مراقبت بعمل آوریم که یکی از راه های مراقبت از پوست ، پاکسازی پوست می باشد و مهمترین و اصلی ترین مسئله در پاکسازی پوست در خانه ، شناخت نوع پوست می باشد که در ابتدا باید نوع پوست خود را شناخته و سپس به پاکسازی متناسب با نوع پوست خود بپردازیم.

  • پوست چرب : این نوع پوست صاف و براق بوده و چربی زیادی روی آن دیده می شود که در نواحی پیشانی و بینی و چانه بیشتر خود را نشان می دهد و همچنین منافذ پوستی در این نوع پوست ، بزرگ و بوضوح دیده می شود.
  • پوست خشک : این نوع پوست ، نازک و ترک دار و زبر بوده که به دلیل کمبود چربی و آب در آن هیچ درخشندگی ندارد و روزنه و منافذ روی سطح پوست مشاهده نمی شود.
  • پوست نرمال : پوستی که نه خشک باشد و نه چرب و همچنین دارای منافذ بسته یا خیلی بزرگ و باز نمی باشد ، در نتیجه دارای رطوبت و لطافت و درخشندگی خوبی داررد.
  • پوست مختلط : پوستی که در مناطق پیشانی و ابرو و چانه ناحیه T-zone  چرب بوده و در بقیه مناطق نرمال می باشد.

پاکسازی پوست صورت

تشخیص نوع پوست صورت :

ابتدا پوست را بوسیله آب و شوینده از هر نوع آلودگی تمیز کرده و با حوله به آرامی و حرکات ضربه ای خشک کنید. در صورتی که بعد از خشک کردن پوست صورت ، دچار خشکی و کشیدگی پوست شدید ، پوستتان خشک است و اگر احساس چربی اضافی داشتید ، دارای پوست چرب هستید. همچنین در صورتی که هیچ مورد خشکی و چربی اضافی روی پوست خود احساس نکردید ، دارای پوست نرمال و معمولی می باشید و اما در صورت حس کردن چربی در ناحیه T-zone  ، نشان دهنده مختلط بودن پوستتان می باشد.

بیشتر بخوانید : تفاوت میکرودرم و هیدرودرم 

آموزش پاکسازی پوست در خانه :

شایسته است بدانید که پاکسازی پوست در منزل ، سالن آرایشی یا کلینیک زیبایی همگی یک هدف واحد دارند و آن بهبود سلامت پوست و افزایش شادابی و زیبایی پوست است تا پوست از هر نوع آلودگی چه بصورت سطحی و چه بصورت عمقی پاک شود. همچنین در کلینیک زیبایی پاکسازی پوست تخصصی تر به منظور رفع مشکلات پوستی همچون آکنه ، جوش سرسیاه ، خشکی بیش از حد پوست ، چربی بیش از اندازه پوست و ... بکار می رود که در آن از روشهای علمی و زیر نظر پزشک استفاده می شود. اما شما عزیزان در منزل هم می توانید پاکسازی پوست انجام دهید که در ادامه به توضیح درباره آن می پردازیم.

1- شسشتشوی صورت :

مرحله اول شستشوی صورت از هر نوع آلودگی و مواد آرایشی می باشد تا پوست کاملاً تمیز شده و راهی برای جوش زدن نداشته باشد و همچنین آماده دریافت و جذب مواد مغذی شود. به منظور پاک کردن آرایش می توانید از شیر پاک کن یا میسلارواتر هم استفاده کنید. در ابتدا صورت خود را با آب ولرم مرطوب کرده ، مقداری از شوینده  مناسب پوست خود را روی صورت مالیده و با نوک انگشت به صورت دایره ای ماساژ دهید و پس از آن برای خشک کردن باید حوله نرم انتخاب کرده و با حرکات ضربه ای صورت خود را تقریباً خشک کنید. در صورت عدم انجام پاکسازی در خانه ، روزی دوبار پوست صورتتان را با پاک کننده متناسب با پوستتان شستشو دهید.

شایان ذکر است که شوینده صورت باید عاری از صابون باشد ، چرا که صابون دارای PH قلیایی بوده و این درحالیست که پوست صورت دارای PH کمی اسیدی می باشد و موادی مانند صابون ، عطر ، مواد نگهدارنده نظیر الکل و پارابن و ... پوست را تحریک کرده و به لایه لیپیدی آن آسیب می رساند. همچنین می توانید برای پاک کردن صورت از روغن های گیاهی نظیر روغن زیتون یا روغن بادام و یا روغن ویتامین E کمک بگیرید ، چرا که پوست را بطور کامل پاک کرده و با توجه به اینکه بعضی از کرم های آرایشی ضد آب هستند ، ما با استفاده از این روغن ها  می توانید کرم های ضد آب را از صورتتان پاک کنید. تنها نکته اینکه در ابتدا تست حساسیت بگیرید و مطمئن شوید که نسبت به روغن مورد استفاده حساسیت ندارید.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

برای پاک کردن پوست صورت با استفاده از روغن ، در ابتدا مقداری از روغن برداشته و بر روی پد آرایشی بریزید و به مدت 30 ثانیه بر روی پلک بسته خود قرار دهید و سپس به نرمی پد را بر روی پشت پلک بکشید تا آرایش چشم شما از روی پلک پاک گردد. در ادامه با استفاده از یک پد دیگر آغشته به روغن بقیه نواحی پوست صورت را به صورت حرکات دایره ای پاک کنید.

2- لایه برداری پوست صورت :

لایه برداری از پوست باعث از بین رفتن سلولهای مرده پوست و باز شدن منافذ بسته پوستی در اثر انباشت چربی شده ، پوست شفاف تر و درخشنده تر می شود که لایه بردار باید متناسب با پوست صورت انتخاب شود. بدین منظور برای افراد دارای جوش صورت ، از مواد اسکراب حاوی سالیسیلیک اسید استفاده کنید و نیز برای انجام پاکسازی عمیق ، محصولات دارای دانه های اسکراب حاوی دانه جوجوبا ، غلات برنج و پوسته زردآلو ، مناسب است. اما لازم به ذکر است که این نوع پاکسازی مناسب پوستهای حساس نیست.

برای انجام لایه برداری ، مقداری از محصول لایه بردار خود را روی پوست صورت به صورت دایره ای و بدون فشار به مدت 30 تا 50 ثانیه ماساژ دهید تا سلولهای مرده از بین برود. البته می توانید در قسمت چانه و پیشانی کمی فشار دهید ، اما توجه داشته باشید که نواحی اطراف چشم به دلیل نازک تر بودن پوست نباید لایه برداری انجام دهید ، چرا که باعث زخم و التهاب می گردد. و در انتها پس از گذشت 5 دقیقه از ماندن لایه بردار بر روی پوست ، لایه بردار را از روی صورت خود با آب ولرم یا حوله خیس بردارید و سپس صورت خود را با آب ولرم به آرامی شسته و نه کامل به روش قبل یعنی ضربه ای خشک کنید. برداشتن لایه بردار به آرامی و با حوله خیس کمک می کند تا به دلیل شستشوی زیاد ، ذرات لایه بردار به پوست شما آسیب نزند.

3 – بخور :

بخور باعث می شود تا منافذ پوست بصورت عمقی از آلودگی ها و جوش ها پاک شود و با عرق صورت به بیرون بریزد. همچنین فایده دیگر و مهم بخور ، آبرسانی و هیدراته کردن پوست صورت و کوچک کردن منافذ بزرگ پوستی می باشد. روش انجام کار بدین صورت است که مقداری آب را بجوشانید تا شروع به بخار کند و بعد از آن ظرف را از روی حرارت برداشته تا دمای آن متعادل گردد تا صورت نسوزد. سپس صورت خود را به مدت 5 دقیقه بالای ظرف گرفته و یک پارچه یا حوله روی سر بگذارید تا بخار کافی به آن برسد. افزون بر این می توانید از روغن های گیاهی نظیر اسطوخودوس یا چای سبز کیسه ای نیز در آب جوش ریخته و از فواید آن بهره مند شوید.

فیشیال صورت

4 - ماسک صورت :

دراین مرحله از ماسک صورت که از مواد طبیعی ساخته شده ، استفاده می شود تا منافذ صورت را پاکسازی کرده و باعث آبرسانی و لطافت بخشی به پوست گردد و البته از محصولات موجود در بازار که مناسب پوستتان باشد نیز می توانید استفاده کنید. بدین لحاظ ماسک خاک رس یا دارای سولفور مناسب پوست چرب و برای از بین بردن آلودگی های این نوع پوست موثر است و برای پوست خشک نیز ماسک حاوی آبرسان باید انتخاب گردد تا با هیدراته کردن پوست ، از خشکی آن بکاهد.

5 - رطوبت رسانی :

در این مرحله رطوبت رسانی به پوست صورت بعد از پاکسازی باید انجام گیرد که بسیار مهم بوده و نقش اساسی در مراقبت از پوست و پاکسازی آن دارد. بدین جهت کرم مرطوب کننده و آبرسان ( یا بهتر از آن ژل و لوسیون مرطوب کننده برای پوست های چرب ) باعث می شود تا آبرسانی به پوست صورت گیرد و پوست را نرم ، لطیف و شاداب خواهد ساخت. همچنین کرم های با میزان چربی بالاتر مناسب پوست خشک بوده و لوسیون فاقد اسید نیز برای پوست مختلط توصیه می گردد. این اصل مهم را بدانید که در صورت عدم انجام رطوبت رسانی در پایان لایه برداری و پاکسازی پوست ، تولید چربی پوست افزایش یافته و منافذ باز پوست ، بسته می شوند و در نتیجه جوش ها و آکنه ها بروز می یابند. از سوی دیگر مرطوب کننده حاوی SPF 30 مناسب برای بیرون رفتن از منزل بعد از انجام پاکسازی پوست در خانه می باشد.

6 – ماساژ صورت :

مرحله ششم و آخر پاکسازی ، ماساژ صورت است که به افزایش گردش خون در پوست و جذب مواد مغذی کمک بسزایی می کند که با نوک انگشت انجام می گیرد که در نهایت می توانید از تماشای پوست شاداب خود لذت ببرید. همچنین از دیگر فواید ماساژ صورت می توان به کاهش استرس ، رفع چین و چروک پوست ، کاهش دردهای ناحیه سر و صورت و از بین رفتن شلی و افتادگی صورت اشاره کرد.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

طرز تهیه ماسک خانگی :

  • ماسک خانگی برای پوست چرب : تمشک له شده یک سوم فنجان ، جو دوسر یک دوم فنجان و عسل یک چهارم فنجان را با هم ترکیب کرده و روی پوست صورت خود بمالید و پس از آن اجازه دهید تا 15 دقیقه روی پوست بماند. سپس صورت خود را با آب بشوئید و با حوله نرم کمی خشک کنید.
  • ماسک خانگی برای پوست خشک : پودر کاکائو به مقدار یک سوم فنجان ، عسل یک دوم فنجان ، خامه سه قاشق و جو دو سر 3 قاشق را ترکیب کرده و روی پوست صورت بمالید و پس از 15 دقیقه صورت خود را با آب شسته و با حوله نرم کمی خشک کنید.

* لازم به توضیح است که هر دو نوع ماسک فوق برای پوست های معمولی نیز مناسب می باشد.

* نکات :

  • قبل از استفاده از ماسک حتماً روی بازویتان به مدت نیم ساعت تست شود تا علائم قرمزی و خارش و سوزش مشاهده نگردد.
  • در زمان شستشوی ماسک ، پوست را ماساژ دهید و فقط با جریان آب گرم صورت را پاک کنید.

پاکسازی پوست چه فوایدی دارد ؟

پاکسازی پوست ماهیانه نه تنها باعث ایجاد آرامش و شادابی پوست صورت شده بلکه موجب آرامش ذهن نیز می گردد چرا که این امکان را فراهم می کند که بر روی تنفس خود متمرکز شوید و اعتماد به نفس لازم برای دستیابی به پوستی سالم و زیبا را بدست آورید.

۱- افزایش گردش خون : پاکسازی پوست باعث افزایش گردش خون در زیر پوست شده تا گردش سلولی هم بیشتر شود و سلولهای تازه ایجاد گردد ، بدین ترتیب پف صورت خصوصا دور چشم و تجمع مایعات ناشی از سیستم لنفاوی ما کاهش پیدا می کند. یک گردش خون خوب می تواند اکسیژن ، آب ، مواد مغذی و پروتئین زیادی به پوست برساند و پوست را از شر سموم و آلودگی ها نجات دهد.

۲- پاکسازی عمیق : اگرچه تصور خیلی ها بر این است که پاک کننده های روزانه بصورت عمقی پوست را تمیز می کند اما اینگونه نبوده و پاکسازی پوست عمقی که بصورت ماهیانه انجام می گیرد نقش مهمی در از بین بردن چربی های اضافی ، سلولهای مرده پوست و سموم و دیگر آلودگی ها از روی پوست دارد. بدین ترتیب با رفع کامل این آلودگی ها ، پوستی زیبا و سالم به ارمغان می آید.

۳- ضد پیری : از آنجا که پاکسازی پوست منجر به افزایش گردش خون می شود و با افزایش جریان خون ، گردش سلولی بیشتری در پوست شکل می گیرد در نتیجه با تولید سلولهای جدید پوستی ، پاکسازی پوست در کند کردن روند پیری پوست کمک بسزایی می کند. از سوی دیگر در پاکسازی پوست ماساژ صورت نیز انجام می شود که در تحریک تولید پروتئین کلاژن و تقویت ماهیچه های صورت موثر است و خطوط و چین و چروک را از روی پوست صورت کاهش می دهد و پوست شما را نرم تر و لطیف تر می نماید.

۴- رفع مشکلات پوستی : با انجام پاکسازی پوست ، مشکلات انواع پوستها درمان می شود ، بعنوان مثال در پوستهای خیلی چرب کنترل چربی صورت می گیرد و یا در پوستهای خیلی خشک آبرسانی انجام می شود. همچنین رفع منافذ بسته پوست ، کاهش سایز منافذ بزرگ پوست ، رفع تیرگی پوست و شفاف شدن پوست صورت ، کنترل آکنه و رفع اسکار آکنه نیز از دیگر فواید پاکسازی پوست می باشد.

در صورتی که برای پاکسازی پوست در منزل نیاز به مشاوره در بهترین کلینیک زیبایی رشت اینستاگرام دارید ، کلینیک زیبایی آلما آماده ارائه مشاوره توسط متخصصین خود می باشد.

با ارائه خدمات زیبایی نظیر هایفوتراپی ، آراف تراپی ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، مزوتراپی ، میکرونیدلینگ و ... به همراه لیزر موهای زائد با بهترین دستگاه منتظر شما عزیزان زیباپسند هستیم .

شماره تماس : 01332662196 – 01332006295 - واتس اپ 09125396478

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه