فرق لیزر موهای زائد و الکترولیز چیست ؟

اشتراک گذاری :

زمانی که به فکر از بین بردن موهای زائد خود می افتید ، روشهای مختلفی را پیش روی خود دارید ، روشهایی همچون اصلاح با تیغ ، وکس ، کرم موبر  و ... که همگی جزو روشهایی با بازگشت سریع رشد مو هستند. در عین حال که از دیرباز افراد به عنوان جزئی از زیباسازی و پاکسازی پوست به رفع موهای زائد خود می پرداختند، امروزه با پیشرفت علم، از جدیدترین روشها برای رفع موهای ناخواسته استفاده می شود که لیزر موهای زائد و الکترولیز می باشند. شایان ذکر است طبق نظر نظر انجمن جراحی پوست آمریکا ، استفاده از روشهای الکترولیز و لیزر موهای زائد روز به روز رو به افزایش بوده ، اما در این بین لیزر موهای زائد دارای محبوبیت بیشتری می باشد .

به عنوان پیش زمینه درباره تفاوت الکترولیز و لیزر موهای زائد باید گفت که روش الکترولیز از جریان الکتریکی برای رفع موهای زائد کمک گرفته ، اما در لیزر موهای زائد از پرتو نور استفاده می شود. همچنین در الکترولیز به دلیل ارسال جریان الکتریکی به هر فولیکول مو ، زمان زیادی برای از بین بردن موها صرف می شود و برای نواحی کوچک نظیر صورت موثرتر است، در صورتیکه لیزر موهای زائد برای کل بدن تنها حدود 30-40 دقیقه می باشد. به دلیل اینکه تعداد جلسات الکترولیز زیاد بوده ، نسبت به لیزر دارای هزینه بیشتری است. البته الکترولیز برای همه نوع پوست و مو قابل انجام بوده اما در مقابل لیزر درمانی برای موهای بور و سفید کاربرد ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

لیزر خوب رشت

لیزر موهای زائد :

مکانیسم لیزر موهای زائد بدینگونه است که شامل استفاده از دستگاه لیزر برای ارسال پرتو نور لیزر خفیف به فولیکول مو بوده که توسط ملانین ( رنگدانه مو ) جذب شده و باعث سوختن و از بین رفتن مو می گردد. البته این روش باعث رفع موها بین 70-90 درصد شده ، به گونه ای که در سازمان جهانی غذا و دارو امریکا با عنوان کاهش دائمی موهای زائد نه حذف دائمی شناخته می شود. لازم به ذکر است، لیزر موهای زائد باید 6 تا 8 جلسه ماهیانه تکرار شود تا نتایج درستی بدهد و سپس جلسات شارژ چند ماهه انجام می گیرد. همچنین ، نکته مهم اینجاست که لیزر درمانی روی موهای تیره و پوست روشن بهترین اثر و نتیجه را دارد.

از مزایای لیزر موهای زائد ، هدف گیری همزمان چندین مو به طور همزمان و در نتیجه درمان با سرعت بالا ، رشد موهای جدید با رنگ روشن تر و تراکم پایین ، اثربخشی در جلسات 3 تا 8 و ... می باشد. اگرچه دستگاه لیزر موهای زائد به گونه ای دقیق طراحی شده که بسیار ایمن بوده وعوارض خاصی ندارد ، اما در ساعت اولیه پس از درمان ، امکان ایجاد قرمزی ، تورم ، التهاب و تحریک دارد که معمولاً پس از چند ساعت از بین می رود. مگر در موارد خاص که باید به پزشک مراجعه شود.

البته از عوارضی که می تواند اپراتور لیزر در آن دخیل باشد ، می توان به بکاربردن طول موج نامناسب برای افراد ، زاویه تابش نادرست و ... اشاره داشت. بنابراین مراجعه به یک لیزر خوب در رشت که دارای تیم قوی و تکنسین لیزر متبحر، آموزش دیده و دارای مدرک باشد ، در نتایج یک لیزر درمانی بدون عوارض ، نقش اساسی دارد.

لیزر خوب در رشت

مراقبتهای بعد از انجام لیزر :

  • پرهیز از نور آفتاب یا برنزه کردن در طی جلسات لیزر و استفاده مداوم از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید ، چرا که لیزر می تواند حساسیت پوست را به نور خورشید و آفتاب سوختگی را افزایش دهد.
  • تا چند ساعت بعد از انجام لیزر به حمام نرفته و آب گرم استفاده نکنید و تا چند روز بعد از رفتن به سونا ، اتاق بخار ، ورزش های سنگین ، استخر و جکوزی خودداری کنید.
  • عدم استفاده از مواد شوینده در ناحیه تحت درمان تا 24 ساعت
  • اصلاح موهای سوخته با تیغ بعد از گذشت دو هفته پس از لیزر درمانی
  • بعد از انجام لیزر موهای زائد ، لباسهای گشاد بپوشید.

نکات :

  • انتخاب بهترین کلینیک زیبایی در رشت که مجهز به تکنولوژی نوین و به روز دنیا و متخصصین مجرب باشد ، بسیار مهم بوده و می تواند عوارض جانبی لیزر موهای زائد را از بین ببرد.
  • در صورتیکه لیزر را برای رفع موهای زائد انتخاب کرده اید ، باید از چند ماه قبل از وکس و الکترولیز خودداری کنید تا در لیزر موهای زائد تاثیر نگذارد.
  • فاصله زمانی بین لیزر موهای زائد و خدمات زیبایی و جوانسازی پوست نظیر هایفوتراپی را طبق نظر پزشک رعایت کرده و در یک روز انجام ندهید.

مرکز لیزر موهای زائد در رشت

الکترولیز :

در طی فرآیند الکترولیز مو ، یک موج الکتریکی کوتاه با یک پروب فلزی سوزنی نازک درون فولیکول مو وارد شده و با ایجاد جریان الکتریکی به داخل فولیکول مو ، آن را از بین می برد و بر خلاف لیزر موهای زائد بر موهای بور و سفید هم تاثیر می گذارد. بر اساس طبقه بندی FDA بعنوان یک روش دائمی محسوب می شود. البته برای کسب نتایج مطلوب باید جلسات نظیر لیزر موهای زائد تکرار شود. لازم به ذکر است از معایب الکترولیز می توان به تاثیر گذاشتن جریان الکتریکی روی پوست و ایجاد فعل و انفعالات یونی نام برد که به بافت پوست آسیب می زند. البته از دیگر معایب الکترولیز می توان به کند بودن فرآیند آن اشاره داشت، بدین علت که الکترولیز باید بر هر مو چندین بار ( ده ها بار ) تکرار شود ، در نتیجه برای مناطق بزرگ و نیز افراد با موهای پرحجم توصیه نمی گردد.

عوارض جانبی الکترولیز نظیر قرمزی و تحریک پوست بوده که یک روزه برطرف می گردد. البته عوارض دیگری نظیر عفونت نیز بدلیل استفاده از سوزن های غیراستریل و ایجاد زخم مشاهده شده است، اما مراجعه به کلینیک زیبایی با مجوزهای لازم از بروز این مشکلات جلوگیری می کند.

تفاوت لیزر موهای زائد با دستگاه الکترولیز :

هر دو روش حذف موهای زائد با لیزر موهای زائد و الکترولیز مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا بوده و برای از بین بردن موهای ناخواسته هر قسمت از بدن بکار می روند. اما تفاوت اصلی بین الکترولیز و لیزر موهای زائد در تکنیک و ابزارهای مورد استفاده برای درمان موها می باشد که در الکترولیز از جریان الکتریکی و در لیزر موهای زائد از پرتو نور لیزر که شدید و متمرکز است ، استفاده می شود. از طرفی لیزر درمانی همزمان چندین فولیکول را هدف گیری کرده و از بین می برد و این یعنی صرفه جویی در زمان و این در صورتی است که الکترولیز ساقه ها تک تک موها را بصورت جدا گانه نشانه می گیرد که مدت زمان زیادی طول می کشد تا از طریق الکترولیز بخش کوچکی از موهای زائد درمان شوند.

لیزر موهای زائد در رشت

- تعداد جلسات : از آنجا که رشد مو دارای سه مرحله آناژن یا فاز رشد ، کاتاژن یا فاز انتقال و تلوژن یا فاز استراحت می باشد ، تنها زمانی حذف موهای زائد با این دو روش الکترولیز و لیزر موهای زائد اثربخش است که مو در فاز آناژن یا رشد از مرحله چرخه رشد مو باشد. در نتیجه هر دو روش فوق نیاز به چندین جلسه برای درمان دارد ، اما با این حال جلسات لیزر موهای زائد کوتاه تر و با تعداد کمتر در حد 6 تا 8 جلسه ماهیانه است. در صورتی که درمان یک بخش کوچک از صورت نظیر چانه با الکترولیز ممکنست تا دوسال طول بکشد. البته در درمان با لیزر موهای زائد پس از کامل کردن جلسات و حذف موها نیاز به سالی یک تا دوبار ترمیم می باشد که در الکترولیز نیازی به انجام جلسات ترمیم نیست.

- ماندگاری : سازمان جهانی غذا و دارو الکترولیز را حذف دائمی موهای زائد ولی لیزر موهای زائد را کاهش دائمی موهای زائد طبقه بندی کرده است. چرا که الکترولیز با استفاده از جریان الکتریکی ، فولیکول های مو را از بین می برد و این حذف به صورت دائمی می باشد و این در صورتی است که لیزر موهای زائد با پرتو نور لیزر ، فولیکول مو را بین 70-90 درصد حذف می کند که از آن به کاهش دائمی موهای زائد یاد می شود و در این بین فولیکولهایی که از طریق لیزر موهای زائد تنها آسیب جزئی دیده اند و بطور کل از بین نرفته اند ، باقی مانده و پس از چندین ماه دوباره شروع به رویش می کنند، اما بسیار ضعیف تر و نازک تر که با ترمیم سالیانه لیزر این فولکیولها حذف خواهند شد.

- زمان انجام : الکترولیز به دلیل کند بودن و زمان بر بودن آن ، برای مناطق وسیع بدن به کار برده نمی شود. در حقیقت ، کند بودن روش الکترولیز به دلیل این است که جریان الکتریکی باید به صورت تک تک به داخل هر فولیکول مو وارد شود و این مسئله وقت زیادی می گیرد. لذا تنها برای مناطق کوچک نظیر چانه یا صورت کاربرد بیشتری دارد و این در حالیست که لیزر موهای زائد اینگونه نبوده و زمان بسیار کمتری برای رفع موها صرف می شود. بطور کل برای لیزر فول بادی یا کل بدن تنها نیم ساعت زمان صرف می شود و یا مناطق بسیار کوچک نظیر چانه یا صورت کمتر از 5 دقیقه زمان می برد.

- رنگدانه موها : الکترولیز از وارد کردن جریان الکتریکی از طریق سوزن برای از بین بردن موها استفاده می کند و کاری به رنگدانه مو ندارد ، در نتیجه موهای سفید و طلایی را نیز از بین می برد ، اما لیزر فقط موهای دارای رنگدانه تیره را هدف می گیرد، به دلیل اینکه طراحی دستگاه لیزر به گونه ای است که رنگدانه تیره فولیکول مو را نشانه گیری کرده و موهای زائد را از بین می برد، بنابراین بر موهای سفید یا حتی بور که دارای تعداد کمی ملانین یا فاقد رنگدانه می باشند ، بی اثر است.

- آسیب رسیدن به پوست : لیزر موهای زائد بدون آسیب به بافت اطراف موهای زائد را از بین می برد. در صورتیکه الکترولیز ممکنست باعث آسیب رساندن به بافت پوست شود. به این دلیل که دستگاه الکترولیز ، با ایجاد فعل و انفعالات یونی توسط جریان الکتریکی روی بافت پوست اثر گذاشته و باعث آسیب می شود. در صورتیکه دستگاه لیزر موهای زائد دقیق و اصولی بوده و تنها برای رفع موهای زائد بکار می رود و کاری به بافت های اطراف ندارد ، در نتیجه آسیبی روی پوست ایجاد نخواهد کرد.

- دردناک بودن ، تعداد جلسات و هزینه : هر دو روش الکترولیز و لیزر موهای زائد با درد همراه می باشد ، اما به دلیل طولانی تر بودن زمان درمان با الکترولیز ، بیمار درد بیشتری تحمل می کند. همچنین درباره تعداد جلسات لیزر درمانی باید گفت که نسبت به الکترولیز کمتر بوده ، به این خاطر که در الکترولیز باید سوزن ها به تک تک فولیکول موها در پوست وارد شد و لذا زمان زیادی برای از بین بردن موها می برد ، در نتیجه هم تعداد جلسات و هم هزینه درمان با الکترولیز بیشتر می شود.

لیزر موهای زائد در رشت

مزایای برتری لیزر موهای زائد نسبت به الکترولیز  :

  • ضعیف شدن فولیکول مو
  • غیرتهاجمی بودن
  • صرفه جویی در بودجه و وقت
  • از بین بردن مو با تراکم بالا و مناطق وسیع و هر ناحیه از بدن
  • لیزر موهای زائد نسبت به الکترولیز دارای جلسات درمانی کمتری می باشد.
  • عدم آسیب به پوست و بافت های بدن

پرسش و پاسخ درباره لیزر موهای زائد

سوال : لیزر موهای زائد برای چه نوع مویی مناسب است ؟

جواب : با توجه به مکانیسم لیزر موهای زائد ، نور لیزر رنگدانه فولیکول مو را نشانه می گیرد و هر چه ریشه مو تیره تر باشد ، فولیکول مو توسط نور لیزر شناسایی شده ، آسیب دیده و از بین می رود ، اما شناسایی موهای بلوند یا خاکستری و سفید برای لیزر ممکن نیست و این نوع موها را از بین نمی برد. بنابراین لیزردرمانی بر روی مراجعینی که تضاد بین رنگ پوست و موی زیادی دارند ( رنگ پوست روشن و موی تیره ) ، بهترین نتیجه را می دهد ، اما برای افراد با پوست تیره تر و برنزه و با موی تیره موثر نیست ، چرا که باعث آسیب به پوست و ایجاد سوختگی می شود. کما اینکه امروزه دستگاه لیزر با طور موج اندیاگ برای این پوست ها ساخته شده است.

سوال : لیزر موهای زائد به چند جلسه درمانی نیاز دارد ؟

جواب : لیزر موهای زائد به صورت 8 جلسه با فواصل یک ماهه انجام می گیرد و پس از آن جلسات شارژ در ابتدا به صورت کوتاه تر حدود دو تا سه ماه و سپس سالی یکی دوبار ( بنا به رویش مو در هر فرد ) مورد نیاز است تا بعنوان درمان نگهدارنده برای جلوگیری از رشد دوباره موهای زائد موثر عمل کند.

سوال : آیا لیزر موهای زائد درد دارد ؟

جواب : عموماً اکثر کسانی که تحت لیزر درمانی قرار می گیرند ، درد ناشی از لیزر را به مانند نوار لاستیکی به پوست یا احساس سوزن سوزن شدن در پوست توصیه می کنند که البته در کسانی که موهای تیره و ضخیمی دارند ، ناراحت کننده تر است. بطور کل ، لیزر موهای زائد در مقایسه با الکترولیز با درد و آسیب بسیار کمتری همراه است ، به دلیل اینکه فرآیند لیزر درمانی سریع تر بوده و بر خلاف الکترولیز بجای تک تک ساقه های مو ، به بخش وسیعتری از مو می پردازد.

درباره استفاده از کرم های بی حس کننده قبل از انجام لیزر درمانی باید گفت که این کرم ها به مشتریان توصیه نمی شود و تنها در صورتی که درد لیزر غیر قابل تحمل باشد ، در نواحی خاص نظیر بیکینی مجاز است. همچنین مراجعین می توانند پس از لیزر درمانی از کمپرس یخ یا کرم های استروئیدی برای کاهش ناراحتی چند ساعت اولیه بعد از درمان استفاده کنند.

سوال : آیا نور لیزر در حین انجام لیزر موهای زائد برای چشم ضرر دارد ؟

جواب : در صورتیکه تحت لیزر درمانی قرار دارید ، در حین انجام به شما عینک محافظ چشم به منظور مراقبت از چشم داده می شود ، چرا که امکان آسیب رساندن نور لیزر به چشم ها وجود دارد. همچنین به شما توصیه می شود که در زمان انجام لیزر موهای زائد حتی در زیر عینک ، چشمان خود را ببندید تا از آسیب به چشم پیشگیری شود و این موارد توسط تکنسین لیزر آموزش دیده و متبحر به مشتری ارائه می شود تا بدین ترتیب خطرات مرتبط با لیزر موهای زائد کاهش یابد.

مرکز لیزر موهای زائد در رشت

لیزر موهای زائد صورت چند جلسه است ؟

اگرچه عموما تعداد جلسات لیزر موهای زائد صورت بین ۸ جلسه ماهیانه عنوان می شود اما این در هر فرد متفاوت بوده و با توجه به رنگ پوست ، رنگ و ضخامت مو ، مشکلات هورمونی و ... ممکنست بین ۶ تا ۱۲ جلسه ماهیانه برنامه ریزی شود. حتی در صورت عدم درمان مشکلات هورمونی ممکنست فرد به جلسات شارژ لیزر نرسد. زمانبندی جلسات شارژ هم بسته به هر فرد دارد و در برخی دوماه ، برخی سه ماه و در برخی دیگر بیشتر می باشد.

آیا لیزر موهای زائد بیکینی ضرر دارد؟

لیزر موهای زائد بیکینی می تواند عوارض جانبی گذرا نظیر قرمزی ، سوزش و تحریک پوستی بهمراه داشته باشد که بعد از چند روز بهبود می یابد. تنها نکته ای که نه تنها در لیزر موهای زائد بیکینی بلکه در تمامی قسمتهای بدن مهم است اینست که باید به کلینیک زیبایی معتبر و مجاز مراجعه نمایید که علاوه بر داشتن پزشک و کارشناس باتجربه و ماهر با جدیدترین دستگاه لیزر موهای زائد مجهز به خنک کننده اقدام به انجام لیزر موهای زائد کنند تا عوارض جانبی خاصی را تجربه نکنید. این عوارض جانبی خاص می تواند پوسته شدن ، تاول ، سوختگی پوست و ایجاد لکه های تیره پوست در اثر استفاده نادرست از طول موج و درجه لیزر مختص هر رنگ پوست و مو باشد که در اثر خطای اپراتور رخ می دهد.

لیزر موهای زائد چقدر دوام دارد ؟

درباره ماندگاری لیزر موهای زائد پس از جلسه اول باید گفت که چیزی در حدود 15 تا 25 درصد فولیکول موها از بین می رود و این روند در هر جلسه ماهیانه ادامه دارد تا به جلسات شارژ لیزر برسید. ( به این علت که نور لیزر تنها در موهای در فاز آناژن یا فعال از رشد مو اثربخش است ) جلسات شارژ هم در افراد مختلف فرق می کند و در برخی کوتاهتر و بین دو تا سه ماه و در برخی طولانی تر یعنی بین ۶ ماه تا یکسال می باشد. البته عموما ماندگاری لیزر موهای زائد تا طولانی ترین مدت همان 1 سال بوده و حتما موهای رشد کرده برای پیشگیری از بازگشت موها نیاز به ترمیم دارند.

رابطه مراحل رشد مو با لیزر موهای زائد چیست ؟

رشد مو ۴ مرحله آناژن یا فعال ، کاتاژن یا انتقال ، تلوژن یا استراحت و اگزوژن یا ریزش دارد که در هر زمان هر دسته از موها ممکنست در فاز متفاوتی از این مراحل رشد مو باشند. از آنجا که لیزر موهای زائد با ریشه و فولیکول مو کار می کند و با ایجاد گرما در فولیکول مو ( که با شناخت رنگدانه ریشه واقع در فولیکول توسط نور لیزر امکانپذیر است ) باعث سوزاندن و از بین بردن مو می شوند. ازین رو مو باید در فاز آناژن یا فعال از رش مو باشد تا نور لیزر بر روی آن اثر داشته باشد و برای رسیدن نور لیزر به همه موهای در فاز فعال نیازست که چندین جلسه ماهیانه لیزر موهای زاسد انجام گیرد تا بقیه موها هم به این فاز برسند و نور لیزر باعث آسیب به این دسته از موها گردد.

مرکز لیزر موهای زائد در رشت

سخن آخر

همواره رفع موهای ناخواسته جزو روتین مراقبت از پوست و پاکیزگی افراد محسوب می شود. در این راستا برای انتخاب بهترین روش برای از بین بردن موهای زائد می توانید به مشاوره با پزشک بپردازید. اما بر طبق جمع بندی نکات ذکر شده در این مقاله ، روش الکترولیز برای همه رنگ پوست و مو مناسب بوده ، اما در مقابل برای تمام نواحی بدن کاربرد ندارد. در مقابل لیزر موهای زائد برای موهای بور و سفید مناسب نیست ، ولی برای تمامی نواحی بدن بکار می رود و این مزیت بسیار مهم لیزر درمانی نسبت به الکترولیز می باشد. چرا که بسیاری از افراد به فکر انجام لیزر فول بادی می باشند.

نکته مهمی که باید درباره لیزر موهای زائد اشاره کرد ، این است که با وجود ایمن بودن این روش ، برای جلوگیری از عوارض ناخواسته و آسیب ، به بهترین مرکز لیزر موهای زائد در رشت مراجعه کنید و اطلاعات لازم درباره دستگاه لیزر ، اپراتور لیزر و پزشک کلینیک زیبایی داشته باشید ، تا بتوانید جلسات لیزری بدون آسیب و با کسب نتایج عالی داشته باشید.

در صورتی که از اصلاح مداوم دست و پا از مو خسته شده اید ، همین امروز می توانید برای رزرو نوبت لیزر موهای زائد با ما تماس بگیرید. شماره تماس جهت مشاوره رایگان : 01332662196 و 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه