10 روش ساده برای روشن کردن پوست های تیره

اشتراک گذاری :

تیره شدن پوست صورت دلایل مختلفی دارد که با توجه به نوع پوست شما ، رژیم غذایی ، ژنتیک ، آلودگی هوا ، در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفتن به مدت طولانی و همچنین فعالیت روزانه و بسیاری از دلایل دیگر ممکن است بوجود آمده باشد که می تواند همراه با ایجاد رنگدانه های تیره ، بروز آکنه و بسته شدن منافذ پوستی باشد. بدین جهت برای روشن تر شدن پوست صورت راهکارهای مختلفی وجود دارد که همگی آنها می تواند مفید واقع گردد، ولی ما در این مطلب به معرفی 10 روش ساده و کم هزینه برای روشن تر شدن پوست صورت خواهیم پرداخت که شما به راحتی می توانید با کمترین تجهیزات در خانه آنها را بکار گرفته و در مدت زمان کمی شاهد نتایج آن باشید. همچنین چند روش کلینیکی موثر که در کلینیک زیبایی برای افرادی که میخواهند نتایج سریعتر و به مراتب چشمگیر تری را مشاهده کنند ، در انتهای مطلب ارائه شده است.

دلایل تیره شدن پوست

تیره و کدر شدن پوست می تواند در اثر عواملی همچون قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی ، آلودگی ها ، سبک زندگی نامناسب ، استرس و ... ایجاد شود. از آنجا که رنگ پوست روشن و پوستی صاف و زیبا از رویاهای بسیاری از بانوان و حتی آقایان است ، ازین رو با انواع کرم ها و لوسیون های روشن کننده پوست موجود در بازار ، این افراد پوست خود را روشن می کنند. در صورتیکه استفاده از این محصولات آرایشی که ترکیباتی بر پایه مواد شیمیایی دارند ، باعث آسیب به پوست می گردد ، لذا در ادامه به راهکارهایی برای روشن کردن پوست بصورت طبیعی می پردازیم.

کلینیک زیبایی رشت

راهکارهای خانگی روشن شدن پوست

در ابتدا در نظر داشته باشید که روش های خانگی می توانند پوست شما را سلامت و شاداب کرده و به رنگ اصلی خود بازگرداند. این بدین معنا است که اگر پوست شما ذاتا تیره یا سبزه است نمی توانید انتظار داشته باشید که با این روش ها از مقدار طبیعی خود روشن تر و سفید تر شود بلکه تیره گی ناشی از آفتاب سوختگی یا لک و چروک های سطحی را از چهره شما پاک کرده و پوست شما را درخشان می کند. همچنین این مطلب را در نظر داشته باشید که رنگ چهره ، میزان زیبایی شما را تعیین نمی کند و در صورتی که به دنبال راهی برای روشن تر شدن پوست خود هستید و با این حال دوست ندارید تا سلامت پوستتان به خطر بیفتد ، می توانید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.


اول از همه از تیره شدن بیشتر پوست جلوگیری کنید
1- آفتاب:  بطور قطع یکی از دلایل تیره شدن پوست تابش مستقیم نور خورشید است که بدن در عکس العمل و برای مقابله با آن ملانین ( رنگدانه پوست ) های بیشتری تولید کرده و به سطح پوست می فرستد که تجمع این ملانین ها تیرگی پوست را به همراه دارد. پس شما که به دنبال روشن تر کردن پوست خود هستید ، با استفاده از ضد آفتاب و کلاه های لبه دار سعی کنید اگر در طول روز نیاز است که خارج از ساختمان باشید، از تابش مستقیم نور خورشید بر روی پوست صورتتان جلوگیری کنید و فراموش نکنید که اشعه های مضر خورشید حتی در شرایطی که هوا ابری است نیز به پوست شما تابیده و حتی ممکن است باعث آفتاب سوختگی شود.

روشن کردن پوست تیره


2- سیب زمینی: باور آن سخت است ولی قراردادن برش سیب زمینی خام بر روی پوست ضمن ویتامین رسانی به سطح پوست باعث روشن شدن آن نیز می شود. بدین جهت روزانه یا حداقل سه روز در هفته چند برش از سیب زمینی را روی پوستتان بکشید و بعد از ده دقیقه آنرا بشویید. در این وصورت بعد از چند هفته سفیدی و درخشان شدن پوست خود را مشاهده خواهید کرد.


3- خواب: شاید عجیب بنظر برسد ، اما این مطلب درست است که خواب کمتر از 8 ساعت در شب ، می تواند به پوست شما آسیب برساند. لذا باید زمان کافی برای استراحت و خواب شبانه را در نظر داشته باشید تا درخشش درونی خود را آشکار سازد ، چرا که در زمان خواب ، جریان خون در پوست افزایش یافته و بدین ترتیب در زمان بیدار شدن با درخشش پوست روبه رو می شوید. بدین جهت زمانی که به اندازه کافی نخوابید ، چهره و پوست صورتتان کدر و بی روح خواهد شد. در نتیجه خواب که یکی از راه های حفظ شادابی و طراوت پوست است ، را فراموش نکنید تا همانند کسانی که خواب کافی و شبانه دارند ، به پوستی زیباتر و بهتر دست یابید.

از طرفی ترمیم و بازسازی پوست حتی در اثر سوختگی ناشی از آفتاب و همچنین کلاژن سازی همه و همه در زمان خواب شبانه صورت می پذیرد ، لذا با خوابیدن کافی ، فرصت استراحت و بازسازی را به پوست خود بدهید.

 

کلینیک زیبایی در رشت

4 - آب لیمو ترش:

لیمو خاصیت اسیدی سفید کننده و روشن کننده داشته و همچنین دارای ویتامین C بوده و سلولهای مرده را از بین می برد و به بهبود رنگ پوست کمک می کند که برای استفاده از خواص آب لیمو ترش می توانید هفته ای یک یا دو بار آب یک برش لیمو را با یک قاشق آب معمولی ترکیب کرده و به وسیله پنبه روی پوست صورت خود قرار دهید و پس از خشک شدن محلول ، پوست خود را با آب بشویید و اگر احساس خشکی پس از این کار روی پوستتان حس داشتید ، می توانید از مرطوب کننده یا آب رسان ها برای بازیابی رطوبت پوست استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که از آب لیمو بصورت خالص روی پوستتان استفاده نکنید ، به دلیل اینکه که ممکن است ایجاد خشکی یا حساسیت کند.

همچنین می توانید هفته ای یک بار مقداری شکر روی یک نصفه لیمو ریخته و با آن پوست خود را ماساژ دهید و بعد از گذشت ده دقیقه با آب شست و شو دهید. قابل ذکر است که پس از استفاده از درمان لیمویی ، از یک مرطوب کننده خوب استفاده کنید و از مواجهه مستقیم با نور خوشید تا چند ساعت پرهیز نمایید چرا که ممکن است میزان حساسیت شما به نور خورشید در این مواقع بیشتر از حالت عادی باشد.

5 - لایه برداری با ماسک طبیعی: برای اینکه از شر سلولهای مرده پوست خلاص شوید ، لایه برداری از پوست با ماسک طبیعی یکی از ساده ترین و بهترین روش ها است. برای این منظور مقداری بلغور جودوسر را با عسل مخلوط کنید ، سپس آب یک لیمو ترش تازه را به آن بیفزاید و خمیر بدست آمده را حدود 15 دقیقه روی پوست خود قرار داده و سپس با آب بشوئید که این کار باعث می شود تا لایه خارجی پوست که تیره و حامل مواد سربی و آلودگی های محیطی روز مره است پاک شده و در نتیجه پوست شما لطیف تر و روشن تر شود.

روشن کردن پوست تیره

6- نوشیدن آب به مقدار زیاد: برای رسیدن به پوستی هیدراته و درخشان ، به میزان کافی آب بنوشید تا با هیدراته نگه داشتن بدن ، به دفع سموم کمک کنید ، به این دلیل که دفع سموم باعث بهبود بافت و ظاهر پوست می گردد. افزون بر این از آنجایی که پوست دارای 15 درصد آب است و کمبود این مایع باعث خشکی ، تیرگی و آسیب پذیری پوست می شود ، لذا از نوشیدن آب کافی برای سلامت بدن و پوست خود غافل نشوید و در صورتی که روزانه 8 لیوان آب بنوشید ، پوست هیدراته شده و در برابر جوش و آکنه نیز محافظت ایجاد خواهد شد.

7 - شیر: شیر دارای خواص روشن کننده و لایه برداری برای پوست داشته و به راحتی می توانید با استفاده از یک پنبه آن را روی پوست خود قرار داده و پس از 15 دقیقه پوست خود را بشوئید. حتی می توانید با اضافه کردن چند قاشق ماست ، مخلوط این دو را روی پوست بکشید یا حتی می توانید از مخلوط آن با گازاستریل ماسک درست کرده و به مدت 5 دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس پوست خود را بشویید.

8 - زردچوبه: یکی از روشن کننده های بی نظیر پوست زردچوبه است که یک آنتی اکسیدان قوی بوده و در کاهش تولید ملانین ( رنگدانه های پوست ) کمک کرده و رنگ اصلی پوست را احیاء و حفظ می کند. بدین روش که روزی یک تا دو بار با اضافه کردن مقدار کافی شیر به دو قاشق چایخوری پودر زردچوبه خمیر درست کنید و سپس خمیر را روی قسمت های تیره پوست قرار داده و پنج دقیقه بعد با آب ولرم بشویید. لطفاً پس از درمان زردچوبه ای روی پوست ، از رفتن به بیرون و تماس مستقیم با نور خورشید خوداری فرمائید چرا که ممکن است پوست شما تا ساعاتی حساس باشد. بنابراین  بهترین زمان برای انجام این کار شب ها چند ساعت قبل از خواب می باشد.

9 - ماست: که حاوی اسید لاکتیک است ، با خواص سفیدکنندگی و روشن کنندگی پوست باعث می شود که سلولهای مرده را از بین برده و پوست را روشن کند و علاوه بر آن پروتئین و ویتامین موجود در ماست ، پوست را نرم و درخشان خواهد کرد. بدین منظور ماست ساده را روی قسمت های تیره پوست خود بریزید و چند دقیقه ماساژ دهید و به مدت 10 تا 15 دقیقه بگذارید در همان حالت بماند و سپس با آب شستشو دهید. 

ماسک روشن کننده پوست

10- خیار: خیار نیز جزء روشن کننده های دیگر طبیعی برای پوست می باشد. چنانچه ویتامین A و C موجود در خیار به کاهش تولید ملانین کمک می کند و آب موجود در خیار به آب رسانی پوست یاری می رساند. بدین ترتیب چند خیار را رنده کرده و آب آن را به وسیله پنبه روی پوست خود قرار دهید و پس از خشک شدن ، پوست خود را با آب بشوئید. البته می توانید از برش خیار بصورت مستقیم بر روی پوست خود نیز استفاده کنید.

نکات و پیشنهادات:

- برای روشن شدن پوست می توانید از میوه ها و سبزیجات به طور منظم استفاده کنید تا هم بدن سالم و قوی داشته و از بیماریهای مختلف مصون بمانید و هم پوست روشن و درخشان داشته باشید. همچنین از مصرف غذاهای دارای روغن زیاد و چرب خودداری نمائید.

 

روش های کلینیکی روشن شدن پوست

برای روشن شدن پوست علاوه بر روش های خانگی که پیش تر در این مطلب به آنها اشاره شد ، روش های کلینیکی و پزشکی نیز وچود دارد که گاها تاثیر بیشتر و ماندگارتری داشته و یا گاها در درمان عارضه و لکه های خاص و یا برای روشن شدن سریع پوست مورد استفاده قرار می گیرند. ازین رو چند نمونه از پرکاربرد ترین و تاثیرگزار ترین آنها در ادامه آمده است.

روشن کردن پوست تیره

 پاکسازی پوست به روش کلینیکی 

در ابتدا باید گفت که پاکسازی پوست یک عمل بخصوص نیست و در معنای کلینیکی آن به انجام فرایندهای مختلفی گفته می شود که در نتیجه آن عارضه های پوستی درمان و سلامت و شادابی پوست افزایش می یابد. اینکه آیا تمامی این نوع فعالیت ها می بایست برای شما انجام شود و یا فقط یکی از آنها و همچنین چند بار نیاز به تکرار دارد بسته به نوع عارضه ، پوست و سن شما داشته که متخصص زیبایی در این مورد تشخیص می دهد. به عبارت دیگر پاکسازی پوست مجموعه ای از فعالیت هاییست که با حذف سلول های مرده از روی سطح پوست که در صورت تجمع و انباشت باعث کدر شدن پوست می گردد ، به روشن شدن پوست کمک می کند.

افزون بر این پاکسازی پوست ، چربی ، باکتری ها و آلودگی ها را از روی پوست پاک کرده و منافذ پوستی را بهبود می بخشد و در گام بعدی آبرسانی به پوست سبب افزایش خونرسانی و جلوگیری از پیری زودرس پوست می گردد. و در نهایت محافظت از پوست و تغذیه رسانی به آن که با جوانتر شدن ، شادابی و روشن تر شدن بافت پوست همراه خواهد بود.

نمونه پکیج های پاکسازی پوست که در کلینیک آلما انجام می شود :

* پکیج پاکسازی صورت : شامل لایه برداری ، تمیز کردن منافذ ، تخلیه کمدون ، میکرودرم ابریژن و لایت تراپی

* فیشال هیدرودرمی : شامل پاکسازی ، آبرسانی ، اکسیژن رسانی ، لایت تراپی و درما اکسی

* فیشال کنترل آکنه : شامل پاکسازی ، درمان جوش ، کنترل چربی ، اوزون تراپی ، پیلینگ آنزیمی و درما اکسی

* فیشال وایتنینگ : شامل پاکسازی پوست ، اسیدتراپی ، لایت تراپی ، میکرودرم ابریژن و درما اکسی

* فیشال جوانسازی : پاکسازی ، RF تراپی ، ماساژ و کاپینگ
 

- میکرودرم ابریژن : دستگاهی است که با تراشیدن یک لایه از پوست و با تحریک لایه های زیرین پوست برای تولید کلاژن باعث قرارگیری سلولهای روشن و جدید روی پوست می شود و البته برای درمان جوش و لکه سطحی پوست هم از این روش استفاده می شود. همچنین از مزایای میکرودرم ابریژن قابل استفاده بودن برای هر فردی با هر شرایط سنی و نوع پوست بوده که بطور قطع بلافاصله پس از انجام میکرودرم ابریژن تفاوت را در پوست صورت خود خواهید دید.

- لیزردرمانی: یکی دیگر از روش های کلینیکی استفاده از لیزر برای لایه برداری پوست است که البته می بایست حتما با نظر و تشخیص پزشک متخصص انجام شود. در این روش هم مانند میکرودرم بریژن ایک لایه سطحی از پوست شما برداشته و سلول های مرده را از روی صورتتان پاک می کند و پس از انجام لیزر درمانی ایجاد خارش و کمی التهاب تا 24 ساعت طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
روشن شدن پوست تیره

توصیه متخصصین به افراد با پوست تیره

* افراد با پوست تیره در معرض بیشتر ابتلا به سرطان پوست نسبت به سایر پوست ها می باشند. از آنجا که پوست های تیره بخودی خود دارای محافظ طبیعی با SPF 14 در برابر نور خورشید است ، اما در برابر بروز سرطان کفایت نمی کند ، بنابراین حتما در روزهای آفتابی هنگامی از منزل بیرون می روید ، از کرم ضد افتاب متناسب استفاده نمائید تا از پوست خود در برابر اثرات مضر خورشید محافظت کنید ، چرا که اشعه های نور خورشید می توانند به شیشه هم نفوذ کنند. ازین رو کرم ضد آفتاب را در سراسر پوست بدن خود بطور سخاوتمندانه بمالید و عینک آفتابی ، کلاه و آفتاب گیر را فراموش نکنید.

* افراد با پوست تیره برای رفع موهای زائد بدن خود باید از دستگاه لیزر موهای زائد مخصوص پوست های تیره به نام Nd:YAG (اندیاگ) استفاده کنند. لیزر موهای زائد بر اساس رنگ تیره مو عمل کرده و با افزایش گرما فولیکول مو را از بین می برد. بنابراین اگر رنگ پوست شما به رنگ مویتان نزدیک باشد احتمال بروز آسیب رنگدانه های پوست و ایجاد لکه های پوستی تیره تر و یا روشن تر از پوست وجود دارد. پس حتماً قبل از انجام لیزر موهای زائد با پزشک مشورت کنید و دستگاه مناسب اندیاگ انتخاب کرده و حتماً اپراتور قبل از انجام لیزر ، تست انجام دهد.

پوست تیره نسبت به سایر پوستها مستعد لکه های پوستی ، خال گوشتی و جای زخم می باشد. به این دلیل که سلولهای پوست تیره فعال تر بوده و واکنش بیشتری نسبت به آسیب مانند آفتاب سوختگی و آکنه نشان می دهد. افراد با پوست تیره در اثر افزایش سن در روی منافذ پوستی دچار لکه های تیره می شوند که در اثر همدستی التهاب پوست با ملانین شکل می گیرد.

روشن کردن پوست تیره یا سفید کردن

رفع لکه های تیره ، اسکار آکنه ، کک و مک و رنگ ناهموار پوست تنها بخشی از تلاش بی پایان برای داشتن پوست شفاف و روشن تر است. زیبایی از ابتدا با داشتن چهره ای روشن همراه بوده به گونه ای که میل به داشتن پوستی روشن را می توان در اوایل دوره نارا (710-94) در ژاپن دانست که بانوان صورت خود را با پودر سفید رنگ اوشیروی ، رنگ می کردند. با پیشرفت سریع علوم و تحقیقات پزشکی در قرن بیست و یک ، امروزه محصولات پوستی زیادی برای روشن کردن پوست وجود دارد که برای استفاده طولانی مدت ایمن هستند.

اما لازم به ذکر است که قبل از خرید این محصولات ، عاقلانه این است که تفاوت بین روشن کردن پوست و سفید کردن پوست را بدانید تا از فواید و یا حتی خطرات هر روش مطلع شوید. سپس می توانید با تغییرات ایمن در روتین پوستی روزانه خود از تیره شدن پوست جلوگیری کنید. به دلیل اینکه دانستن اینکه کدام محصول پوستی ، روشن کننده پوست است به روشن کردن پوست تیره و رفع رنگدانه های ناهموار پوست کمک می کند.

روشن کردن پوست های تیره

تفاوت روشن کردن پوست و سفید کردن پوست

اگرچه دو عبارت روشن کردن و سفید کردن پوست ممکنست یکسان بنظر برسد اما در واقع این دو اصطلاح با هم فرق می کنند.

روشن کردن پوست : همانطور که از نام روشن کردن پوست پیداست ، استفاده از محصولات یا فرآیندهایی به رفع لکه های پیری ، لکه ها تیره ناشی از آفتاب ، اسکار آکنه و ... باعث روشن شدن رنگ پوست می گردد که عموما این تغییر تدریجی بوده و در طولانی مدت اتفاق می افتد. از سوی دیگر استفاده از محصولات مهارکننده ملانین طبیعی و یا مصنوعی در دستیابی به رنگ پوست روشن تر موثر است.

سفید کردن پوست : در مقایسه با روشن کردن پوست ، سفید کردن روشی تهاجمی تر بوده که شامل تغییر شدید رنگ طبیعی پوست به رنگ بسیار سفید می باشد و برای انجام آن از کرم های سفید کننده حاوی ترکیبات سفید کننده همچون هیدروکینون و جیوه استفاده می شود که تولید ملانین پوست را مهار می کند. اما با توجه به سمی پوست این مواد برای پوست ، می توانند عوارض دیگری برای سلامتی پوست ایجاد کنند. در نتیجه می توان گفت که سفید کردن پوست از روشن کردن پوست خطرناک تر بوده و دارای عوارض و آسیب پوستی است.

کدام روش توصیه می شود ؟ روشن کردن پوست یا سفید کردن پوست

بر طبق توضیحات داده شده در بالا ، در عین حالیکه که سفید کردن پوست در کوتاه مدت ، رنگ پوست را در مدت زمان کوتاهی روشن می کند اما به دلیل داشتن پیامدهای سلامتی و آسیب های ثانویه پوست توسط متخصصان توصیه نمی شود و بجای آن روشن کردن پوست که روشی ایمن و بدون عوارض جانبی خاص و نامطلوب است ، پیشنهاد می گردد.

سخن پایانی

در نهایت می بایست مجددا به این امر اشاره کرد که روشن کردن پوست های تیره به معنی بازگرداندن لطافت و شادابی اولیه پوست بوده و نهایتا یکی دو درجه شاید بتوان با درمان های کلینیکی آن را روشن تر از حد نرمال خود کرد اما بدین معنا نیست که کسی که ذاتا پوست سبزه و تیره دارد بتوان به یک پوست خیلی روشن دست یابد. از آن گذشته سبزه یا تیرگی پوست به شرط سلامت و شادابی، زیبایی های خود را داشته و با انجام اعمال غیر استاندارد یا مصرف مواد توصیه نشده سلامت پوست خود را به خطر نیندازید چرا که ممکن است عوارض و هزینه های بعدی زیادی برای شما به دنبال داشته باشد، بخصوص زمان هایی که در باشگاه یا آرایشگاه ها اقدام به خود درمانی می شود این گونه مشکلات مشاهده می شود.

کلینیک زیبایی خوب در رشت

ممنون از اینکه این مطلب را مطالعه نمودید، امیدواریم که برایتان مفید بوده و خوشحال می شویم نظرات خود را زیر همین مطلب با ما به اشتراک گذاشته یا از طریق راه های ارتباطی زیر با کلینیک آلما در ارتباط باشید.

شماره تماس برای مشاوره با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت : 01332662196 - 01332006295 - واتس اپ 09125396478

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه

  • Michael Ethan

    سپیده

    از کجا باید بدونم کدوم پکیج پاکسازی برای پوست من خوبه ؟

  • Michael Ethan

    کلینیک زیبایی آلما

    شما باید حضوری تشریف بیارین تا کارشناس زیبایی شما رو ببینه و نظر بده. 01332662196-01332006295-09125396478