مراقبتهای طبیعی پوست در فصل تابستان

اشتراک گذاری :

با توجه به اینکه در تابستان با تابش شدید و مستقیم نور خورشید مواجه هستیم . در این حال برخی از افراد ناگزیرند ساعاتی از روز را زیر نور خورشید سپری کنند و پوست صورت اولین نقطه ای از بدن است که در مواجه با اشعه و حرارت نور خورشید قرار میگیرد و مشکلاتی از قبیل برنزه شدن افتاب سوختگی جوش کهیر و حساسیتهای پوستی را به دنبال دارد. لازم است نکاتی در زمینه مراقبت از پوست در این فصل بدانیم.

قبل از بررسی روشهای خانگی نگهداری از پوست مختصری درباره اولین و دومین پروتئینهای ساختاری پوست صحبت می کنیم . وجود الاستین و کلاژن در پوست باعث شادابی و جوانی پوست می شوند. کلاژن اولین پروتین لایه میانی پوست و الاستین دومین پروتئین می باشد که خاصیت الاستیک داشته و 4 درصد وزن خشک بدون چربی پوست را تشکیل می دهد. این ماده سفتی کمتری نسبت به کلاژن دارد و تا صد درصد    می تواند افزایش طول داشته باشد و دارای فیبرهای ارتجاعی هست که تابش نور خورشید به سطح پوست باعث تسریع تخریب و تبدیل این فیبر ارتجاعی به حالت بی شکل می شود . افراد جوان معمولا میزان بالایی از این پروتین را در پوست خود دارند . اما تولید آن در بدن به واسطه عواملی مثل افزایش سن ، اشعه ماورای بنفش خورشید ، رادیکالهای ازاد یا عوامل محیطی همچنین فقر ویتامینها و املاح مورد نیاز برای تولید کلاژن کم شده و چین و چروک و مشکلات دیگرپوستی را می کند . می توان با انجام یکسری راهکارهای بسیار ساده خانگی کمک شایانی به ترمیم پوست خود بکنیم.

خوردن میوه ها و سبزیجات تازه و استعمال خارجی ماسکهای مناسب پوست در پیشگیری و ترمیم عوارض پوستی شایع در فصل تابستان موثر است.

در این فصل حتما از اب استخوان گاو و گوسفند مرغ و بوقلمون که حالت ژله ای دارن و در ساخت کلاژن بسیار مفید هستند استفاده کنید یا از ژلاتین گاوی یا ژلاتین گیاهی اماده که به شکل پودر است استفاده کنید که از منابع عالی ساخت کلاژن محسوب میشود.

همانطور که گفته شد یکی از عوامل مهم که حتی در جوانی هم میتواند باعث اسیبهای پوستی شود تابش نور خورشید به پوست می باشد . کلروفیل و ویتامین ث موجود در گیاهان به افزایش ساخت کلاژن کمک می کند . علاوه بر ان کلروفیل فعالیت انتی اکسیدانی قوی برای مبارزه با رادیکالهای ازاد و مهم تر از ان اشعه یو وی دارد که منجر به پیری زودرس می شود .

نکته دیگر استفاده از سبزیجات و میوه های قرمز و نارنجی است . زیرا لیکوپن موجود دراین میوه ها و سبزیجات به افزایش سطح کلاژن در پوست کمک شایانی می کند . بخصوص مرکبات که حاوی ویتامین ث هستند و به پیوند اسید امینه و بازسازی پوست افتاب سوخته کمک می کند . این فرایند برای تشکیل کلاژن ضروری می باشد . و از طرفی سموم پوست را از بین می برد .

خوردن تخم کدو خام را فراموش نکنید که منبع غنی از روی میباشد و به عنوان یک انتی بیوتیک عالی برای تشکیل کلاژن عمل کرده و فرایند التیام را سرعت بخشیده و غشای سلولی را سالم نگه میدارد. منابع دیگر روی در اسفناج ، لوبیا قرمز ، گردو و بادام هم یافت میشود .

 

 

مطالعات نشان  می دهد رژیم غنی از گوگرد در غذاهای حیوانی مثل مرغ و گوشت و لبنیات و غذاهای گیاهی مثل سیر و پیاز کلم قرمز ، سفید و کلم بروکلی در ترمیم پوست تاثیر بسزایی دارد.

 

هویج نیز به دلیل بالا بودن ویتامین آ کمک می کند تا خاصیت کشسانی پوست افزایش یافته و با کاهش چربی باعث میشود خون رسانی به پوست  تسهیل شود. سویا نیز به دلیل داشتن هورمون گیاهی ژنیستین در بهبود و تولید کلاژن موثر است.

 

کلینیک زیبایی آلما - رشت

01333662196

مقالات مشابه


logo