مراقبتهای طبیعی پوست در فصل تابستان

اشتراک گذاری :

با توجه به اینکه در تابستان با تابش شدید و مستقیم نور خورشید مواجه هستیم ، در عین حال برخی از افراد ناگزیرند ساعاتی از روز را زیر نور خورشید سپری کنند و پوست صورت اولین نقطه ای از بدن است که در مواجه با اشعه و حرارت نور خورشید قرار می گیرد و مشکلاتی از قبیل برنزه شدن ، آفتاب سوختگی ، جوش ، کهیر و حساسیتهای پوستی را به دنبال دارد که لازم است نکاتی در زمینه مراقبت از پوست در این فصل بدانیم.

مراقبتهای طبیعی پوست در فصل تابستان

قبل از بررسی روشهای خانگی مراقبت از پوست ، مختصری درباره اولین و دومین پروتئینهای ساختاری پوست صحبت می کنیم . لازم به ذکر است که وجود پروتئین های الاستین و کلاژن در پوست باعث شادابی و جوانی پوست می شوند و کلاژن اولین پروتئین لایه میانی پوست و الاستین دومین پروتئین می باشد که خاصیت الاستیک داشته و 4 درصد وزن خشک بدون چربی پوست را تشکیل می دهد. این ماده سفتی کمتری نسبت به کلاژن دارد و تا صد درصد می تواند افزایش طول داشته باشد و دارای فیبرهای ارتجاعی هست که تابش نور خورشید به سطح پوست باعث تسریع تخریب و تبدیل این فیبر ارتجاعی به حالت بی شکل می شود .

افراد جوان معمولاً میزان بالایی از این پروتئین را در پوست خود دارند . اما تولید آن در بدن به واسطه عواملی مثل افزایش سن ، اشعه ماورای بنفش خورشید ، رادیکالهای آزاد یا عوامل محیطی همچنین فقر ویتامینها و املاح مورد نیاز برای تولید کلاژن کم شده و چین و چروک و مشکلات دیگر پوستی را ایجاد می کند که می توان با انجام یک سری راهکارهای بسیار ساده خانگی کمک شایانی به ترمیم پوست خود کنیم. ازین رو خوردن میوه ها و سبزیجات تازه و استعمال خارجی ماسکهای مناسب پوست در پیشگیری و ترمیم عوارض پوستی شایع در فصل تابستان موثر است.

آب استخوان :

در فصل تابستان حتماً از آب استخوان گاو و گوسفند مرغ و بوقلمون که حالت ژله ای دارند و در ساخت کلاژن بسیار مفید هستند ، یا از ژلاتین گاوی یا ژلاتین گیاهی آماده که به شکل پودر است، استفاده کنید که از منابع عالی ساخت پروتئین کلاژن محسوب می شود و جزو ساده ترین راه ها برای دریافت دوز روزانه پروتئین و سرشار از انرژی می باشد. از فواید دیگر آب استخوان می توان به حمایت از سلامت رودهو رفع مشکلات گوارشی به لطف کلاژن ، ژلاتین و آمینواسید فراوان ، بهبود ریکاوری عضلات ، تسکین درد مفاصل ، تقویت سلامت پوست و سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

 

مراقبت از پوست

سبزیجات و میوه جات :

همانطور که گفته شد یکی از عوامل مهم که حتی در جوانی هم می تواند باعث آسیبهای پوستی شود ، تابش نور خورشید به پوست می باشد. از آنجا که کلروفیل و ویتامین ث موجود در گیاهان به افزایش ساخت کلاژن کمک می کند و علاوه بر آن کلروفیل فعالیت آنتی اکسیدانی قوی برای مبارزه با رادیکالهای آزاد و مهم تر از آن اشعه یو وی خورشید دارد که منجر به پیری زودرس می شود . نکته دیگر استفاده از سبزیجات و میوه های قرمز و نارنجی است . چرا که لیکوپن موجود در این میوه ها و سبزیجات به افزایش سطح کلاژن در پوست کمک شایانی می کند . بخصوص مرکبات که حاوی ویتامین ث هستند و به پیوند اسید آمینه و بازسازی پوست آفتاب سوخته کمک می کند و این فرایند برای تشکیل کلاژن ضروری می باشد و از طرف دیگر سموم پوست را از بین می برد .

مواد غذایی حاوی مواد معدنی نظیر روی :

خوردن تخمه کدو خام را فراموش نکنید که منبع غنی از روی می باشد که به عنوان یک آنتی اکسیدان عالی برای تشکیل کلاژن عمل کرده و بدین ترتیب فرایند التیام پوست را سرعت می بخشد و همچنین غشای سلولی پوست را سالم نگه می دارد. از منابع دیگر روی می توان به اسفناج ، لوبیا قرمز ، گردو و بادام هم اشاره کرد.

مواد غذایی حاوی گوگرد :

مطالعات نشان می دهد رژیم غذایی غنی از گوگرد در غذاهای حیوانی مثل مرغ و گوشت و لبنیات و غذاهای گیاهی مثل سیر و پیاز کلم قرمز ، سفید و کلم بروکلی در ترمیم پوست تاثیر بسزایی دارد. از طرف دیگر هویج نیز به دلیل بالا بودن ویتامین آ کمک می کند تا خاصیت کشسانی پوست افزایش یافته و با کاهش چربی باعث می شود که خون رسانی به پوست ، تسهیل شود. از آن گذشته سویا نیز به دلیل داشتن هورمون گیاهی ژنیستین در بهبود و تولید کلاژن موثر است.

کاهش مدت زمان قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب

از آنجا که در فصل تابستان در ساعات خاصی از روز ، نور خورشید شدیدتر است و بیشترین میزان اشعه را دارد ، لذا توصیه می شود که در این ساعت که حدودا از ساعت 10 صبح شروع شده و تا ساعت 2 بعد ظهر ادامه دارد ، از بیرون رفتن از منزل خودداری کنید و در معرض نور خورشید قرار نگیرید ، چرا که احتمال آفتاب سوختگی در این ساعات بسیار زیاد است. اما در صورت اجبار به بیرون رفتن و یا داشتن شغلی که باید زیر نور خورشید قرار بگیرید ، می توانید از چتر ، عینک آفتابی ، کلاه ، دستکش و لباس پوشیده و نخی کمک بگیرید.

خوراکی هایی برای مراقبت از پوست

مراقبت از انواع پوستها در تابستان :

پوست نرمال : شوینده ژلی روزی دو تا سه بار برای حفظ طراوت و شادابی پوست پیشنهاد می گردد.

پوست خشک : کرم بازسازی کننده و مرطوب کننده دارای کلسترول ، سرامید و اسید چرب مورد نیاز است. همچنین استفاده از شوینده غیر صابونی روزی دوبار مفید بوده و مرطوب کننده هایی حاوی روغن زیتون برای بازیابی رطوبت از دست رفته پوست در پوست های خشک و حساس توصیه می شود.

هوای گرم تابستان هیچ فرصتی به رطوبت پوست درخشان شما نمی ‌دهد و این باعث می‌شود که پوستتان دائماً تحریک شود. از طرفی مهم‌ترین عوامل خشکی پوست در تابستان، وقت ‌گذرانی زیر نور خورشید، استخر و گرد وغبار است. چنانچه پوست شما در طول فصل تابستان به‌ صورت ناگهانی دچار خشکی شد، این فرمول‌ها را اجرا کنید:

پوست حساس : محصولات دارای ترکیب ضد التهابی نظیر بابونه ، اسید سالیسیلک ، سلنیوم ، خیار و شیرین بیان توصیه می گردد.

پوست چرب : برای این نوع پوست ، محصولات حاوی اسید سالیسیلیک و بدون روغن پیشنهاد می شود، چرا که به کرم و مرطوب کننده نیاز نخواهید داشت. همچنین در فصل تابستان ، آسیب به پوست چرب به دلیل افزایش ترشح چربی و مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش بیشتر است. ازین رو شوینده های صورت ملایم و کف دار ، پاک کننده های آرایش بدون روغن و الکل و نیز لوازم آرایش فاقد روغن و بر پایه آب توصیه می شود که شستشوی صورت باید روزانه در صبح و عصر و بعد از ورزش بدون سابیدن و اسکراب انجام گیرد. به دلیل اینکه اسکراب و لایه برداری بیش از حد ، پوست را تحریک کرده و چربی بیشتری ترشح می شود.

از آن گذشته حتماً قبل از خواب آرایش صورت خود را پاک کنید و استفاده از ماسک مخصوص پوست چرب و طبیعی از نوع میوه ای پیشنهاد می شود.

نکات و توصیه های مراقبت از پوست در فصل تابستان :

* استفاده از کرم ضد آفتاب :

مصرف کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 و دارای طیف گسترده را در طی روز چندین بار تکرار کنید. به گفته الیزابت مولانز ، متخصص پوست ، مهم ترین چیزی که از پوست شما در برابر نورآفتاب محافظت می کند ، کرم ضد آفتاب است و در صورت عدم رعایت ، پوست شما از آنچه که باید سریعتر پیر شده و خطر ابتلا به سرطان پوست نیز افزایش می یابد. طبق آمار بنیاد سرطان پوست ، استفاده روزانه از ضد آفتاب SPF15 تا 50 درصد خطر ابتلا به ملانوم و سرطان سلول سنگفرشی SCC را تا 40 درصد کاهش می دهد و از پوست در برابر پیری زودرس مراقبت می کند.

بدین منظور به توصیه دکتر جویس پارک متخصص پوست در کالیفرنیا ، استفاده از کرم ضد آفتاب هر دو ساعت یکبار خصوصاً در صورت پیاده روی بیرون از منزل پیشنهاد می شود و یادتان باشد که بدون استفاده از کلاه ، آفتاب گیر ، عینک آفتابی و دستکش از منزل خارج نشوید. 

مراقبت از پوست در فصل تابستان

* استفاده از محصولات دارای آنتی اکسیدان و تونر و پاک کننده های متناسب با نوع پوست :

به دلیل اینکه منافذ پوست می تواند بین کرم ضد آفتاب و آرایش و عرق در فصل تابستان به سرعت مسدود شوند، لذا پس از یک روز طولانی تابستانی باید قبل از خواب با استفاده از پاک کننده های طبیعی صورت خود را بشوئید . شایان ذکر است که این پاک کننده ها بدون اینکه روغن طبیعی صورت شما را از بین ببرند ، پوست را تمیز می کنند.

* مراقبت ویژه از پوست دور چشم :

پوست دور چشم به دلیل نازکتر و حساس تر بودن آن باید از آن مراقبت ویژه ای بعمل آورد. بدین منظور می توانید از عینک آفتابی در زیر نور خورشید ، کرم های مرطوب کننده مخصوص اطراف چشم در تمام شبانه روز و محصولات دارای آبرسان هایی نظیر اسید هیالورونیک ، عصاره خیار و عسل به همراه ماساژ دور چشم برای جلوگیری از چروک دور چشم استفاده کنید.

 * لایه برداری و پاکسازی پوست انجام دهید: 

در مورد اینکه در تابستان لایه برداری و پاکسازی پوست بیشتر صورت پذیرد یا کمتر ، با توجه به اینکه لایه برداری صورت ، می تواند حساسیت پوست را به نور خورشید افزایش دهد ، بین متخصصان اختلاف نظر وجود دارد. به عنوان مثال اگر امسال تابستان قصد برنزه کردن دارید ، تعداد دفعات لایه برداری را به نصف کاهش دهید. اما افرادی که در معرض نور مستقیم خورشید نیستند ، هیچ اجباری در کم کردن برنامه لایه برداری از روتین مراقبت از پوست خود ندارند.

پاکسازی پوست به همراه ماساژ تخصصی صورت حتماً در کلینیک زیبایی مجهز با تکنولوژی های نوین انجام پذیرد. کلینیک زیبایی آلما در رشت با ارائه خدمات زیبایی نظیر هایفوتراپی ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، لیزر موهای زائد ، پارافین تراپی ، آراف تراپی ، میکرونیدلینگ ، ماساژ صورت ، مزوتراپی ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس و ... به همراه مشاوره رایگان در خدمت زیباپسندان عزیز می باشد.

پاکسازی پوست در رشت

* مصرف آب فراوان ، چای سبز ، لبنیات و سبزیجات و میوه ها : 

از آنجائیکه بدن شما از داخل هیدراته نباشد ، پوستتان مرطوب نخواهد شد، بنابراین مصرف آب کافی و رژیم غذایی مناسب را در برنامه روزانه خود بگنجانید. البته می دانیم که برای برخی نوشیدن آب کافی بسیار سخت است. لذا  توصیه ما به شما اینست که با استفاده از برنامه گوشی هوشمند که به صورت دوره ای زمان نوشیدن آب را در روز یادآوری می کند، استفاده کنید تا زمانی که به این نوشیدن آب در روز عادت کنید.

ویتامین های مورد نیاز فصل تابستان

* استفاده از ماسک های صورت مناسب برای انواع پوست :

بدین منظور در فصل تابستان می تواند از انواع ماسک میوه استفاده کنید. بدین منظور برای پوست های چرب ماسک لیمو و عسل و یا ماسک موز و همچنین ماسک گوجه فرنگی بسیار مفید است. همچنین برای درخشان شدن پوست ، ماسک خیار و شکر کمک کننده است. از طرف دیگر برای نرم شدن پوست ماسک شیر و عسل می توان استفاده نمود و برای پوست های حساس هم ماسک موز و یا ماسک عسل موثر می باشد.

* ورزش را فراموش نکنید:

 در فصل تابستان بهتر است با ورزشهای سبک و با مدت زمان شروع کنید . به دلیل اینکه ورزشهای سنگین و شدید که به سرعت آغاز شوند ، باعث گرمازدگی و از دست دادن آب بدن می شوند. در مورد تغذیه قبل از ورزش هم ، حدود 90 دقیقه میان وعده نظیر پروتئین میل شود تا انرژی بدن به بهترین سطح برسد. لازم به ذکر است که بعد از مصرف نشاسته و کربوهیدرات فراوان نباید به ورزش در محیط گرم پرداخت.

* مصرف غذای ناسالم را کنار بگذارید :

در مهمانی ها خصوصاً در فصل تابستان کباب ها جزو غذای کلاسیک بوده ، اما همواره به یاد داشته باشید که الکل و نوشابه آب بدن شما را کم می کند. همچنین غذاهای سرخ شده چرب خبر ناخوشایندی برای پوست شما می باشند. بدین ترتیب می توانید با جایگزین کردن تنقلات ناسالم با میوه های تابستانی چون انواع توت ، خربزه ، طالبی و سبزیجات تازه مانند خیار و فلفل ، علاوه بر رساندن ویتامین های ضروری ، به پوستی سالم ، درخشان و خیره کننده دست یابید.

* استفاده از مرطوب کننده های سبک :

بسیاری از افراد در طول تابستان به دلیل اینکه پوستشان چرب تر می شود ، از مرطوب کننده استفاده نمی کنند، اما در واقع خلاف این مطلب صحیح است. به دلیل اینکه مرطوب نکردن باعث ترشح سبوم یا چربی بیشتری از پوست می گردد تا کمبود رطوبت پوست را جبران کند که ممکنست همراه با آکنه باشد . با توجه به اینکه پوست در تابستان به اندازه زمستان خشک نمی گردد ، اما کماکان به مرطوب کننده نیاز دارد. تنها تفاوت در این است که لوسیون شما باید سبک باشد تا در اثر مصرف مرطوب کننده سنگین ، تعریق و انسداد روزنه های پوست شکل نگیرد.

همچنین صبح ها مصرف ژل مرطوب کننده بدون روغن و عصرها سرم ویتامین سی نیز که باعث روشن شدن پوست می شود ، جزو پیشنهادات ما می باشد و این مطلب را نیز در نظر داشته باشید که سرم ویتامین سی می تواند پوست را حساس کند. بنابراین حتماً صبحها از ژل مرطوب کننده و شب ها از سرم ویتامین سی استفاده کنید و در صبح پس از بیدار شدن سرم را از روی صورت بخوبی شستشو دهید.

مراقبتهای طبیعی پوست در فصل تابستان

* دوش آب سرد بگیرید:

با اینکه دوش آب سرد برای هر کسی جذاب نیست ، اما در گرمای تابستان بسیار می چسبد. به دلیل اینکه آب سرد باعث انقباض رگهای خونی و افزایش جریان خون در تمام بدن می گردد. البته این شیوه حمام در صبح زود ، باعث پاکسازی بدن و حذف ناخالصی ها از طریق خون و منافذ پوست هم می شود.

* از لباس های قابل تنفس استفاده کنید :

بدین منظور از پوشیدن لباس های تنگ و سنگین خودداری کرده تا گرما در دام لباس نیفتاده و پوست دچار بثورات و خارش نشده و عرق تجمع نشود. ازین رو می توانید برای روزهای گرم تابستان یک کمد لباس از مواد پنبه ای ، کتان و ابریشم داشته باشید تا بتوانید به راحتی از آنان استفاده کنید.

* همچنین از نکات دیگر مراقبت از پوست در فصل تابستان می توان به کنترل استرس ، کمتر آرایش کردن ، خواب و استراحت کافی و رعایت بهداشت را اشاره کرد که البته این موارد باید جزو روتین همیشگی ما باشد.

مراقبت از پوست دست در فصل تابستان :

شاید فکر کنید که فصل تابستان باید کاملا بی خیال باشید و تنها از طبیعت و ساحل و آب دریا لذت ببرید در صورتی که اینگونه نبوده و برای به ساحل رفتن باید به فکر ایمنی پوست از جمله پوست دست خود باشید. ازین رو همانطور که پوست صورت و موهای شما در فصل تابستان نیازمند مراقبت ویژه هستند ، دستان شما نیز که بسیار پرکاربرد بوده و روزانه کارهای زیادی با آنها انجام می دهید نیاز به محافظت در این فصل دارد اما بسیاری از مراقبت از دستها غافل هستند.

بدین جهت دانستن اینکه دستان شما در فصل تابستان بخوبی محافظت می شود باعث می شود تا دست های شما شگفت انگیز بنظر برسد و پیری زودرس پوست به تاخیر بیفتد که در این صورت بیشتر از فصل تابستان لذت می برید. در ادامه به نکات مهمی در این رابطه می پردازیم :

- روزانه چندین بار شستن دست ها : برای شستشوی دستها از با آب سرد یا ولرم استفاده کنید به دلیل اینکه مصرف آب داغ عاملی بر خشک شدن پوست دست می باشد. همچنین برای شستن دست ها شوینده های ملایم تهیه کنید و از صابون ها و مواد شوینده خشن که منجر به خشکی پوست می گردد ، دوری کنید. از سوی دیگر برای خشک کردن دستها از خشک کن استفاده نکنید چرا که باعث خشک شدن پوست دست شما می شود.

مراقبت از پوست دست

- استفاده مداوم از مرطوب کننده ها : همیشه یک کرم مرطوب کننده مخصوص پوست خود را بهمراه داشته باشید چرا که از ضروری ترین ملزومات فصل تابستان است و باعث می شود تا خشکی پوستتان را درمان کنید و دستهایی صاف و نرم تر از قبل داشته باشید. بدین ترتیب استفاده منظم از مرطوب کننده در کنار شستشوی دستها در افزایش قابلیت ارتجاعی پوست موثر بوده و از ترک خوردن پوست و خشک شدن آن پیشگیری می کند. لازم به ذکر است که مرطوب کننده ها بهترین درمان برای پوست های خشک بشمار می روند.

- لایه برداری ملایم از پوست دست : با لایه برداری پوست دست خود می توانید سلولهای مرده دست را از بین ببرید و با جایگزین شدن سلولهای تازه ، پوستی سالم و درخشان داشته باشید. بدین جهت می توانید هفته ای دوبار پوست دست خود را با اسکراب طبیعی خانگی یا اسکراب آماده لایه برداری کنید و از داشتن دستهای زیبا لذت ببرید.

- استفاده از کرم ضد آفتاب : از آنجایی که با رسیدن فصل تابستان و بلند شدن روزها و نیز وجود آب و هوای صاف و زیبای آفتابی ، بیشتر روزمان را در خارج از منزل چه در ساحل و کنار دریا و چه در پاساژ و خرید و پارکها بسر می بریم ، ازین رو دستها و بدن بیشتر در معرض اشعه فرابنفش خورشید بوده و بیش از پیش نیاز به مراقبت با کرم ضد آفتاب با طیف وسیع دارد. به دلیل اینکه کرم ضد آفتاب با خواص محافظتی خود از ایجاد لکه های تیره و چین و چروک پوست و نیز آفتاب سوختگی پوست پیشگیری می کند.

مطالب مرتبط : چطور در تابستان از پوست خود مراقت کنیم ؟

سخن آخر

تغییرات آب و هوا در فصول مختلف بر روی پوست تاثیر می گذارد. چنانچه در فصل تابستان با گرم شدن هوا ، دمای لایه اپیدرم یا سطحی پوست تغییر کرده و سبوم یا چربی بیشتری در پوست تولید می شود. از طرفی بدن برای متعادل نگه داشتن دمای خود ، گرمای اضافی را بصورت عرق کردن از پوست بیرون می برد که در این بین لایه هیدرولیپیدی پوست تقویت می شود که وظیفه مراقبت از پوست در برابر میکروبها را دارد ، اما باعث باز شدن منافذ پوست هم خواهد شد که چرب تر شدن پوست را در پی دارد. از سوی دیگر تعریق باعث کم آبی بدن و پوست می گردد که آن هم منجر به تولید چربی بیشتر در پوست و چرب تر شدن پوست می گردد. بدین ترتیب گرمای تابستان بر روی پوست اثر منفی گذاشته و باعث ایجاد لکه های پوستی ، رنگدانه های پوستی ، فعالیت شدید غدد چربی ، آفتاب سوختگی ، آکنه و ... می شود. امید آنکه با رعایت نکات بالا از پوست خود در فصل تابستان بخوبی مراقبت کنید.

کلینیک زیبایی رشت

برای مشاوره با متخصصین پوست و زیبایی بهترین کلینیک زیبایی در رشت شماره تماس 01332662196 - 01332006295 - 09125396478  در خدمت شما عزیزان می باشیم.

خدمات کلینیک زیبایی آالما : لیزر موهای زائد ، هایفوتراپی ، آر اف تراپی ، میکرونیدلینگ ، مزوتراپی ، مزوتراپی مو ، مزوژل جالپرو ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، کربوکسی تراپی و ...

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه