همه چیز درباره خط لبخند

اشتراک گذاری :

 در این مقاله می خواهیم به بررسی دلایل چروک اطراف لب معروف به خط لبخند بپردازیم . بدیهی است که با افزایش سن چین و چروک ها نیز بیشتر می شود ، اما چرا این اتفاق می افتد؟ حتماً بارها اسم کلاژن به گوشتان خورده است ولی شاید اطلاعات کامل و جامعی به دست نیاورده باشید. کلاژن ها جزو فراوان ترین پروتئین ها در بدن شما هستند ، اما این کلاژن ها در کجا قرار می گیرند ؟ آنها در محیط بیرونی سلول ها و به شکل رشته ای هستند. این رشته های کلاژن در اجزای مختلف ، به اندازه متغیر وجود دارد ، برای مثال در پوست , تاندون ها , ماهیچه , رگ های خونی , استخوان و ... . 


 

پروتئین کلاژن برای پوست فواید بسیاری دارد ، بدین معنی که ما استحکام و زیبایی و حالت کشسانی پوست را مدیون کلاژن موجود در پوست هستیم. همچنین این پروتئین ، جایگزین سلول های مرده شده و برای از بین بردن لک و جای زخم بسیار مناسب است. اما این پروتئین های مفید ، دشمن هم دارند و اولین دشمن کلاژن ها ، افزایش سن است ، همچنین دلایل دیگری هم به از دست دادن این پروتئین ، سرعت می بخشد ، نظیر استرس و اضطراب ، سیگار کشیدن ، رژیم غذایی نامناسب ، استفاده نکردن از ضد آفتاب ها در برابر نور خورشید و ... که همگی منجر به چین و چروک پوستی از جمله دور لب به نام خط لبخند می شود.

خط لبخند چیست ؟

خط لبخند یا خط خنده یا نازولبیال خطوط اطراف دهان بوده که در دور دهان از دو طرف بینی تا گوشه های دهان همانند یک جفت پرانتز ایجاد می شود. اگرچه خط لبخند بخشی از روند پیری پوست در اثر افزایش سن است که برجسته و دائمی می شود اما عواملی همچون سیگار و نور خورشید یا حتی خنده زیاد می تواند در عمیق تر شدن خط لبخند تاثیر بگذارد. خوشبختانه امروزه درمان های زیبایی و جوانسازی پوست نظیر تزریق ژل خط خنده و مزوژل می تواند در کاهش خط لبخند کمک کننده باشد.

 

به چه علت دور لب چروک می شود ؟

همانطور که از نام خط لبخند پیداست ، خطوطی است که در قسمتهایی از صورت که در هنگام خندیدن چین می خورد دیده می شود یعنی در اطراف دهان. همچنین حالات صورت ممکنست در ایجاد خط لبخند تاثیرگذار باشد. اما علت اصلی ایجاد خط لبخند ، کاهش طبیعی پروتئین های کلاژن و الاستین در پوست است که مسئولیت حفظ استحکام و قابلیت کشسانی پوست را بر عهده دارند که در اثر افزایش سن کاهش می یابد. در ادامه به دلایل ایجاد خط لبخند اشاره می کنیم :

 - افزایش سن :

یک مثال واضح و بارز از کاهش کلاژن ها کم شدن حجم لب ها با بالا رفتن سن است. چنانچه افزایش سن موجب کاهش چربی طبیعی پوست و در نهایت خشکی مزمن می شود و به دلیل اینکه به طور کلی لب ها بیشتر از بقیه اندام ها در معرض خشکی هستند چرا که با اِلِمان های خارجی مانند آفتاب و آب و هوا ، سیگار و ... تماس بیشتری دارند . مثلاً مشاهده کرده اید که در فصل زمستان لب ها نسبت به سایر نقاط خشک تر می شوند ! و اگر ادامه دار شود می تواند مزمن شود. بدین ترتیب افزایش سن با خشکی پوست و کاهش تولید کلاژن در پوست منجر به ایجاد خط لبخند می گردد.

- قرار گرفتن در معرض نور خورشید:

و یکی دیگر از دلایل خشکی لب ها و ایجاد خط لبخند ، قرار  گرفتن در معرض نور خورشید است. به دلیل اینکه پوست روی لب ها بسیار حساس و لطیف است و عموماً اقدام زیادی برای آنها صورت نمی گیرد و بدون مراقبت خاصی در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد.  به طور کلی قرار گرفتن در معرض نور فرا بنفش آفتاب ، اصلی ترین علت ایجاد شدن چروک و پیری زودرس از جمله خط لبخند است که به این پروسه photo aging گفته می شود. 

- مصرف سیگار :

مصرف دخانیات به طور کلی موجب تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود که  تاثیر زیادی در پیری زودرس دارد. لازم به ذکر است که رادیکالهای آزاد ، اتم هایی با الکترون جفت نشده در بدن هستند که به دنبال دریافت الکترون و رسیدن به پایداری می باشند و در بدن باعث تخریب سلولها و پروتئین ها و DNA می شوند. و بدین ترتیب زمینه ساز بروز انواع بیماریها و نیز پیری پوست می گردند. لذا مصرف سیگار با تولید این رادیکالها روند پیری پوست از جمله چروک دور لب یا خط لبخند را افزایش می دهد. علاوه بر این نحوه سیگار کشیدن که با جمع کردن لب ها همراه است ، به ماهیچه های بالای لب فشار وارد کرده و باعث ایجاد چین و چروک دور لب می گردد.

چند نوع چین و چروک در ناحیه لب و دهان وجود دارد ؟ 

کارشناسان و متخصصان زیبایی به طور کلی به هر گونه خطوط و چین و چروک های اطراف دهان ، پرورال می گویند. اما زیر مجموعه ها و نام های اختصاصی تری نیز وجود دارند، مانند خط خنده یا خط لبخند که در دو طرف لب به وجود می آیند و نام علمی آنها nasolabial است و به مرور زمان با خنده های بیشتر و افزایش سن بیشتر می شود.

مورد بعدی خطوط ماریونت است که مکان به وجود آمدن آنها از دهان به طرف چانه و در حالت عمودی بوده و فقط با بالا رفتن سن ایجاد می شود و نمای پوستی افتاده را ایجاد می کند. همچنین خطوط رژ لب و یا خط سیگاری هم نوع دیگری از این چروک ها هستند که فقط منطقه بخصوصی از جمله قسمت بالایی لب و خود لب را درگیر می کنند .

سوال : آیا می توان به صورت طبیعی از شر چین و چروک های دور لب و خط لبخند خلاص شد؟
در جواب باید بگوییم که خیر. اما می توان به مرور زمان با متدهای خانگی مختلفی ، از ایجاد این چین و چروک ها و یا بدتر شدن خط لبخند جلوگیری کرد. ولی به هیچ عنوان نمی توان چروک ها را درمان کرد و آنها را از بین برد . حال به چند نوع از این متدهای خارجی توجه کنید: 

انواع روغن ها : 

به طور کلی روغن های مناسب پوست برای کاهش خط لبخند به دو دسته تقسیم می شوند:

۱. روغن های گیاهی:

این نوع روغن vegetable oil دارای اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6هستند که الاستیسیته و انعطاف پذیری پوست را بالا می برند و می تواند در کاهش اثرات خط لبخند با جلوگیری از عمیق تر شدن آن کمک کننده باشد. همچنین این نوع روغن کاربردهای دیگری از قبیلِ پخت و پز نیز دارند. لازم به ذکر است که خلوصِ این نوع روغن ، زیاد بوده و از طریقِ فرآیندِ طبیعی و سنتیِ روغن گیری از گیاهانِ مختلف به دست می آیند. از جمله روغن های گیاهی می توان به روغن نارگیل ، روغن زیتون و روغن کنجد اشاره کرد که به عنوان مثال روغن نارگیل از پیری زودرس جلوگیری کرده و بعلاوه باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و کاهش ریزش مو می شود.

 ۲. روغن های ضروری:

این نوع روغن essential oil یا روغن های فرار ، در واقع روغن های رقیق شده ای هستند که با یک نوع روغنِ حامل ترکیب شده اند و در نتیجه خلوصِ کمتری دارند. بدین معنی که روغن ضروری ، عصاره یک گیاه بوده که با تقطیر آب یا بخار ، با فشار سرد تولید می شود که به صورت بسیار غلیظ استخراج می شود. این نوع روغن برای انواع پوست دارای دسته بندی بوده و به عنوان مثال ، از روغن اسطوخودوس برای درمان پوست های خشک استفاده می گردد که ضد التهاب و قرمزی بوده و یک آبرسان قوی بشمار می رود. مثال دیگر روغن رزماری است که برای پوست های چرب بکار می رود و دارای خواص ضد التهاب و ضد درد بوده و به جلوگیری از تولید سبوم و چربی اضافی پوست کمک می کند.

همچنین از کاربرد های دیگر روغن های ضروری می توان به درمانِ بیماری ها و چین و چروک ها از جمله خط لبخند ، خوشبو کردنِ هوا، تولیدِ عطر و... اشاره کرد. بدین منظور زمانی که روغن ضروری را بو می کنید ، اجزای آن به مکان های گیرنده بو در بینی متصل شده و از راه اعصاب حس بویایی به مغز ارسال می شود. نظیر روغن اسطوخودوس که با تحریک اعصاب بویایی در مغز ، سیستم اعصاب مرکزی را کند کرده و حس آرامش به انسان می دهد.

نحوه‌‌ صحیح مصرف روغن‌ها جهتِ از بین بردنِ خط لبخند: مقدارِ بسیار کمی از روغن را روزی ۲ بار به ۲ انگشت خود به اطرافِ دهان و لب بمالید سپس به آرامی ماساژ دهید.

نکات:

به یاد داشته باشید که روغن ها از گیاهان مختلف با خواص متفاوت به دست می آیند و لذا دارای اثرات مختلفی بر روی بدن هستند، در نتیجه قبل از استفاده از هر نوع روغن برای خط لبخند ، از ترکیبات و خواص آن و مناسب بودن برای پوست و مشکلات پوستی خود اطلاع حاصل کنید. همچنین روش استفاده از روغن ها باید مد نظر قرار گیرد که برخی از آنها روی پوست مالیده می شود و برخی از راه نفس کشیدن وارد بدن می گردد. نکته قابل توجه دیگر اینکه قبل از مصرف هرگونه روغن ، در ابتدا مقدار کمی از آن بر روی نقاطِ حساس پوست امتحان کنید و بعد از عدمِ واکنشِ منفیِ پوست و عدمِ وجود حساسیت استفاده کنید.

روغن های گیاهی مناسب خط لبخند :
• روغن نارگیل : در درمان خارش، قرمزی و التهاب نیز تاثیر دارد
• روغن آفتابگردان : دارای آنتی اکسیدان، ضد اگزما
• روغن کرچک : ضد جوش، ضد ورم و پف، مرطوب کننده
• روغن هسته انگور : ضد التهاب و باکتری
• روغن زیتون : سرشار از ویتامین E و دارای آنتی اکسیدان 
روغن های ضروری مناسب خط لبخند :
• روغن لیمو : آنتی اکسیدان
• روغن چوب صندل : ضد التهاب
• روغن کندر : افزایش چرخه سلولی ( جهت جبرانِ سلول های از دست رفته )
• روغن اسطخودوس : آنتی اکسیدان، درمان زخم 

چروک دور لب


چه درمان های پزشکی و کلینیکی برای چروک و خطوطِ دورِ لب و خط لبخند وجود دارد؟
 

همان طور که قبل تر اشاره شد ، درمان هایِ خانگی تاثیرِ بسزایی بر رویِ چروک های عمیق ندارند، اما روش های جدیدتری در کلینیک های زیبایی ارائه می‌شود که تاثیرشان عُمقی و بسیار قابل توجه است. 


۱. درم ابریژین و میکرودرم ابریژن (dermabrasion and  microdermabrasion) :

دو تکنیکِ متفاوت جهتِ لایه برداریِ پوست و کاهش چروک همچون خط لبخند می باشد که درم ابریژن به دلیل استفاده از برس های بزرگتر برای پاک سازی لایه خارجی پوست قوی تر است، اما در روشِ میکرودم ابریژن از کریستال‌های بسیار ریز جهت لایه برداری پوست استفاده می شود. در این دو روش با سابیدن پوست ، سلولهای مرده و چربی های اضافی را جمع آوری می کند تا منافذ بسته پوست باز شود. بدین ترتیب با بازسازی سلولی و تولید سلولهای جدید پوستی ، باعث کاهش چین و چروک خطوط دور لب نیز می شود.

پاکسازی پوست صورت

۲. لایه برداری شیمیایی (chemical peel) :

در این روش از ماسک های شیمیایی برای لایه برداری عمقی از پوست استفاده می شود و روشی متداول جهت پیشگیری از پیری زودرس پوست که در آن لایه epidermis ( لایه خارجی پوست ) برداشته شده و لایه ای صاف و روشن نمایان می شود. بدین ترتیب با ایجاد پوست جدید ، چین و چروک قبلی از بین می رود و باعث کاهش عمق خط لبخند می گردد. البته پیشنهاد می شود‌ برای بدست آوردن نتایج بهتر ، لایه برداری عمقی شیمیایی به صورت تخصصی ، ماهی یکبار و توسط کارشناس زیبایی در کلینیک زیبایی انجام گیرد.

*** از مواردی نظیر میکرودرم ابریژن و لایه بردار شیمیایی یا پیلینگ در پاکسازی پوست یا همان فیشیال استفاده می گیرد تا پس از لایه برداری پوست از سلولهای مرده و چربی و آلودگی ها، پوست آماده تغذیه رسانی شود و موارد دیگری نظیر آبرسانی ، اکسیژن رسانی ، ماسک های مغذی روی پوست انجام می گیرد تا نتیجه یک پوست عاری از آلودگی و چربی به همراه شفافیت و جوانی باشد. چنانچه در اثر لایه برداری ها ، پوست افزایش ساخت کلاژن را شروع می کند که منجر به جوان شدن پوست و پیشگیری از پیری زودرس می گردد.

 برای انجام یک پاکسازی خوب و گرفتن نتیجه مطلوب باید ابتدا بهترین کلینیک زیبایی در رشت را انتخاب کرد و از بیوتی تراپیست و روشها و مواد مورد استفاده و همچنین دستگاه های زیبایی و جوانسازی اطمینان کافی پیدا کرد تا بهترین نتایج بدست آید.

 

۳. میکرونیدلینگ (Microneedling) :
میکرونیدلینگ روشی غیر تهاجمی و ایمن برای تولید کلاژن و در نتیجه پیشگیری و درمانِ چین و چروک مانند خط لبخند می باشد و از مزایایِ این روش می توان به قیمت مناسب و سرعت بالا اشاره کرد. برای انجام میکرونیدلینگ از سوزن های بسیار ریز و باریک جهت تحریک پوست استفاده می ‌شود و بهترین نتیجه پس از انجام چند جلسه به‌ دست می‌آید. همچنین از میکرونیدلینگ در درمان لکه های پوستی ناشی از بارداری و نیز استرچ مارک کمک گرفته می شود که با تحریک تولید کلاژن به درمان این لکه ها و روشن شدن پوست می پردازد و بطور کل بافت پوست را بهبود داده و به سمت جوانی و شادابی سوق می دهد.

۴. پلاسمای غنی از پلاکت (platelet rich plasma) :
در این روش پلاسما که بخش اعظمی از خون در حدود 55 درصد بوده ، از خونِ فرد جدا شده و به مکان های مورد نظر همچون خطوط دور لب تزریق می شود تا باعث بازسازی سلولی و رفع چین و چروک گردد. با توجه به اینکه پلاسما ماده‌ایست که فاکتورها و پروتئین های مختلف خون که وظیفه‌ رشد سلولی و منعقد کردنِ خون دارند را در خود جای داده، بنابراین تزریقِ این ماده به محل‌های مورد نظر جهت درمانِ چروک، ریزشِ مو، آسیب هایِ تاندونی، آرتروز و ... می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. 

 

۵. بوتاکس(Botox) :
با استفاده از تزریق بوتاکس می‌ توان با استفاده از بوتولیومِ نوع A ، ماهیچه های مختلف را ریلکس با به نوعی فلج کرد که در نهایت موجبِ کم شدن و گاهی از بین رفتنِ ظاهرِ خط لبخند می‌شود. در سالِ ۲۰۱۶ بوتاکس بی خطر ترین، موثر ترین و ساده ترین روش برایِ درمان چروک اعلام شد. ازین رو عملکرد سم بوتاکس به گونه ای است که باعث فلج یا از کار افتادن موقت عضله ای که عامل ایجاد چین و چروک است ، می شود. البته بعد از گذشت چند ماه اثر آن از بین رفته و دوباره چین و چروک به پوست بر می گردد. تزریق بوتاکس پرطرفدارترین روشی است که برای رفع چروک پیشانی در جهان استفاده می شود.

تزریق بوتاکس

۶. بازسازی پوست با لیزر (laser skin resuracing) :
لیزر درمانی پوست ، یکی از تهاجمی ‌ترین روش‌ها برای درمان خط لبخند و دیگر مشکلات پوستی ‌است. البته باید در نظر داشت که هر کسی کاندیدایِ استفاده از این روش نیست و باید حتماً با متخصص پوست مشاوره و توسط خود پزشک متخصص انجام شود. در این روش که از دو نوع لیزر پرتو بالا مانند Co2 یا Erbium استفاده می‌شود ، دارای تاثیرِ بسیار زیادی بوده اما عواقبی مانندِ زخم شدن هم می‌ تواند داشته باشد که البته موقتی است. از کاربردهای لیزر درمانی پوست می توان به از بین بردن چین و چروک از جمله خط لبخند ، رفع جای آکنه و اسکار جراحی ، از بین بردن لکه های قهوه ای و ... نام برد و در نهایت به پوستی شاداب و جوان دست یافت.

۷. جراحی لیفتِ صورت (Facelift):
تهاجمی ترین اما در عین حال موثرترین و مهمترین روش برای از بین بردنِ  چین و چروک هایِ عمیق و سرسخت از جمله خط لبخند عمقی ، جراحی لیفت صورت می باشد که به صورت سرپایی انجام می شود و در طی آن جراح زیبایی برش هایی در صورت نزدیک به گوش ایجاد کرده و پوست های اضافی صورت را بر می دارد و بقیه پوست را بخیه می زند. در این روش که یک نوع جراحیِ اصلی محسوب می ‌شود ، باید در نظر داشت که ریسک های یک جراحی وجود دارد، ولی در مقابل افتادگیِ پوست و عضله را می ‌توان جبران کرد و با رفع چین و چروک های پوستی ، حدود 10-15سال جوانتر از قبل به نظر آمد. لازم به ذکر است نتایج جراحی لیفت صورت به دلیل گذر زمان و ادامه روند پیری ، دائمی نخواهند بود.

8. تزریق ژل یا فیلر :

ژل یا فیلر همان پرکننده های پوستی بوده که در رفع مشکلات پوستی و چین و چروک ها و خطوط روی پوست نظیر خط لبخند ، همچنین نواحی از پوست که نیاز به پر شدن دارد استفاده می شود و طرفداران زیادی دارد. ماده ای که به عنوان فیلر استفاده می شود همان اسید هیالورونیک بوده که بطور طبیعی در پوست وجود داشته و نقش حفظ رطوبت را در سلولهای پوست ایفا می کند. بدین معنی که هزار مولکلول آب را نگهداری کرده تا خاصیت ارتجاعی و جوان بودن پوست از بین نرود. و اما بعد از تزریق ژل اسیدهیالورونیک اتفاقی که می افتد این است که خاصیت ارتجاعی به پوست بازگردانده شده ، چین و چروک از بین رفته و پوست ظاهر جوان خود را باز می یابد.

لازم به توضیح است که تزریق ژل موقتی بوده و بعد از آنکه اثر ژل از بین رفت مجددا خط لبخند باز می گردد و دوباره باید تزریق ژل صورت گیرد. اما می توان با یک سری کارها ماندگاری ژل را بالا برد نظیر محافظت از پوست در برابر نور خورشید با مصرف کرم ضد آفتاب ، مراقبت از پوست با کرم مرطوب کننده و نوشیدن آب فراوان تا از خشکی پوست که عامل ایجاد چین و چروک است پیشگیری گردد ، مصرف رژیم غذایی مناسب همچون میوه و سبزی و دوری از مصرف قند و چربی و غذاهای فراوری شده ، کاهش استرس با یوگا و مدیتیشن و گشت در طبیعت و همچنین ورزش کردن.

مطالب بیشتر در صفحه بهبود خط خنده با تزریق ژل

رفع خط لبخند با تزریق ژل

9. تزریق چربی :

از چربی نیز به عنوان یک فیلر برای پر کردن مشکلات پوستی و رفع چروک پوستی و خط لبخند مورد استفاده قرار می گیرد که از مهمترین مزایای آن جوانسازی پوست می باشد. البته چربی که مورد استفاده قرار می گیرد ، همان چربی بدن خود شخص بوده که دارای اثرات و ماندگاری بالا می باشد. البته احتمال واکنش و عوارض محدودی داشته که ممکنست 2 هفته طول بکشد و زمان ریکاوری آن حدوداً یک هفته می باشد. می توان گفت که تزریق چربی روشی ایمن و طبیعی برای رفع چین و چروک و جوانسازی پوست است که بدون درد و خونریزی می باشد.

 آیا کرم های OTC در درمان خط لبخند موثرند ؟ 

کرم های OTC گزینه های مقرون به صرفه تری برای درمان چین و چروک از جمله خطوط لبخند هستند که در این میان رتینول به دلیل توانایی در شکستن رادیکالهای آزاد عامل چین و چروک و ایجاد خط لبخند ، بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته است. چنانچه مطالعه ای در سال 2007 از بهبود نتایج قابل توجه بیماران با خطوط ظریف چین و چروک که از درمانهای رتینول 4 درصد سه بار در هفته به مدت ۶ ماه استفاده کرده اند ، گزارش کرده است. همچنین کرم های ویتامین سی ، پپتیدها و هیدروکسی اسیدها هم در درمان چین و چروک و خطوط لبخند استفاده می گردد.

لازم به ذکر است که نقطه ضعف کرم های OTC بر طولانی مدت بودن دوره درمان است و شاید ماه ها طول بکشد تا تاثیر بگذارند و البته نتایج نیز دائمی نخواهند بود و بر روی چین و چروک های عمقی هم اثری ندارند. افزون بر این ممکنست با ایجاد عوارض جانبی همچون قرمزی و تغییر رنگ و سوزش یا بثورات همراه باشد.

تزریق ژل خط لبخند

آیا می‌توان از ایجادِ چین و چروک‌ها همچون خط لبخند پیشگیری کرد؟

خیر، به دلیل جاذبه زمین و کند شدنِ روندِ چرخه سلولی و در نتیجه سالخوردگی ، چین و چروک ایجاد می‌شود، اما از آنجا که هر چه سالم تر باشید ، پوست سالم تری خواهید داشت ، لذا روش های طبیعی وجود دارند که توسط آن ها می‌توان تا حدودی از سرعتِ این روند کاست، نظیر عدم استفاده از نی جهت نوشیدن برای پیشگیری از ایجاد خط لبخند و دیگر خطوط دور دهان، رژیم غذایی سالم و مصرفِ غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها باشند ، ورزش کافی ، استفاده از ضدآفتاب ها ، عدم برنزه کردن و قرار نگرفتن در معرضِ نورِ فرابنفش خورشید خصوصاً بعد از انجام لیزر موهای زائد و خدمات زیبایی که پوست حساس تر می باشد.

همچنین داشتنِ خواب کافی ( حداقل ۷ ساعت ) و خوابیدن به پشت ( برای جلوگیری از تاثیر جاذبه زمین بر روی چروک پوست ) ، عدم استفاده از دخانیات ، نوشیدن مقادیرِ زیادی آب ، اجتناب از نوساناتِ وزن در صورت ، انجامِ مراقبت هایِ پوستی از سن زیرِ ۲۵ سال ، استفاده از پاک کننده و مرطوب کننده دوبار در روز ، عدم استفاده از محصولات پوستی که باعث سوزش پوست می شود ( چرا که تحریک مداوم پوست علائم پیری را افزایش می دهد ) ، کاهش اضطراب و تنش از دیگر موارد پیشگیری از ایجاد چروک خصوصا خط لبخند می باشد. و در نهایت قبل از هر گونه اقدام جهت رفع اشکالات پوستی خود حتماً با متخصصان این رشته مشورت کنید. 

آیا راهی برای پیشگیری دائمی از خط لبخند وجود دارد ؟

 خیر . هیچ راهی برای جلوگیری دائمی از خط لبخند وجود نداشته و درمانهای موجود تنها می توانند به مدت چند ماه یا حتی چند سال اثربخش باشد اما باعث توقف کامل علائم پیری نخواهد شد.

راهکارهای خانگی کاهش خط لبخند در منزل

برای کاهش خط لبخند در منزل می توانید این تمرین را هر روز انجام دهید : در ابتدا لبهایتان را از هم جدا کنید و با انگشتان گوشه های دهان را به سمت عقب به سمت گردن خود بکشید و لبها را موازی به مدت 10 ثانیه نگه دارید. سپس آرام باشید و پوست خود را آزاد کنید. برای کاهش خط لبخند می توانید این تمرین را ۱۰ تا 25 بار در روز تکرار کنید.

شما می توانید جهت مشاوره و انجامِ کلیه خدماتِ زیبایی تحت نظر پزشک به کلینیک پوست و زیبایی آلما مراجعه فرمایید. و یا با شماره تماس 01332662196 یا 01332006295 تماس گرفته و به واتس اپ 09125396478 پیام دهید و سوالات خود را مطرح کنید.

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

خدمات زیبایی مرکز لیزر آلما : هایفوتراپی ، آراف تراپی ، میکرونیدلینگ ، مزوتراپی ، میکرودرم ابریژن ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، مزوتراپی مو ،  هیدرودرمی مو ، ماساژ صورت ، پارافین تراپی و ...

کلینیک زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه