پنج تا از باید ها و نباید های ضد آفتاب

اشتراک گذاری :

علی رغم تمام خوبی های نور آفتاب برای انسان اعم از ویتامین دی ، سلامت بدن ، ضد افسردگی و ... ، در مقابل می تواند یکی از عوامل آسیب زا برای پوست باشد. در واقع قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید ، می تواند باعث مشکلات پوستی ، آفتاب سوختگی و یا در درجات بالاتر ابتلا به سرطان پوست شود. لذا لزوم مراقبت از پوست و استفاده مداوم از کرم ضد آفتاب در اینجا مشخص می شود و با اینکه استفاده از ضد آفتاب هر موقعی از سال جزئی از کارهای ضروری می باشد ، اما در اوایل بهار که کم کم به هوای گرم تر نزدیک می شویم و قدرت نور خورشید بیشتر می شود ، قطعاً نوع کرم ضد آفتابی که استفاده می کنیم باید مناسب فصل و پوست باشد .

کرم ضد آفتاب

نور خورشید با اینکه اثرات مثبتی روی بدن دارد و از طریق پوست وارد بدن می شود ، اما دارای اثرات بد و نامطلوبی ناشی از اشعه فرابنفش خورشید UV می باشد و اثرات کوتاه مدت آن شامل قرمزی پوست و آفتاب سوختگی و لکه های پوستی می باشد و در طولانی مدت باعث پیری پوست و حتی سرطان پوست خواهد شد. لذا استفاده مداوم و منظم از کرم ضد آفتاب با محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی به پیشگیری از پیری پوست و سرطان پوست کمک می کند.

کلینیک زیبایی در رشت

وقتی که صحبت از ضد آفتاب (SPF) می شود ، معمولاً ابهامات زیادی در رابطه با فرمول مناسب ، میزان دقیق و مناسب برای مصرف ، مدت زمان استفاده از spf و ... به وجود می آید. در ادامه مقاله به توضیح اصطلاحات رایج در رابطه با ضد آفتاب می پردازیم.

UVA & UVB چیست ؟ 

اشعه ماوراء بنفش UV (ULTRA VIOLET) بخشی از طیف نور خورشید بوده که به زمین می رسد و با طول موج خود تجزیه می شود که شامل سه نوع است : UVA , UVB , UVC که طول موج آنها از A به C کم می شود ، اما شدت آن زیادتر می شود. بدین معنا که هرچه طول موج کوتاه تر ، پتانسیل آسیب ، بیشتر می باشد. البته UVC در اتمسفر زمین جذب می گردد و به زمین نمی رسد ، اما دو اشعه دیگر به زمین رسیده و باعث ایجاد آسیب پوستی می گردد. بطور مثال  UVA پوست را دچار پیری زودرس کرده و چین و چروک و لکه های پیری را ایجاد می کند. اما UVB پوست را می سوزاند. اما با تمام این حرفها یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع می تواند تاثیر آنها را کاهش زیادی دهد.

تفاوت UVA و UVB

UVB : طول موجی که مربوط به سوختگیِ قابل مشاهده است و به همین دلیل توجه بیشتری به آن می شود ، چرا که عوارض ناشی از بی توجهی به آن خیلی زود خود را نشان می دهد. همچنین این اشعه اصلی ترین دلیل قرمزی و سوختگی پوست بوده ، به لایه اپیدرم یعنی لایه خارجی پوست نفوذ یافته و در نهایت باعث آفتاب سوختگی خواهد شد. از طرف دیگر این اشعه به دلیل طول موج کوتاه ، دارای انرژی زیادی بوده و گاهاً عامل سرطان پوست می گردد. 
UVA : و اما چیزی که کمتر کسی از آن خبر دارد ، اینست که اشعه‌ی UVA باعث آسیب هایی چون لکه های پوستی ، بافت ناهموار پوست ، بزرگ شدن منافذ پوستی ، زبر شدن پوست و از بین رفتن کلاژن مورد نیاز در طولانی مدت می‌شود. UVA مخفف ultra violet ray به معنی بیشترین انرژی در نور خورشید است که در روزهای ابری نیز وجود دارد ، اما باعث قرمزی و آفتاب سوختگی نشده ، بلکه به دلیل قدرت نفوذ بالا ، بعد از گذشت زمان وارد لایه های زیرین پوست شده و DNA پوست را دچار مشکل کرده که از اساسی ترین دلایل سرطان پوست می باشد.

با توجه به اینکه شدت اشعه UVB در ماه های گرم سال بیشتر می باشد ، انسان دچار آفتاب سوختگی بیشتری قرار می گیرد و استفاده از ضد آفتاب باید جدی تر گرفته شود. در مقابل شدت اشعه UVA در تمام فصل های سال تغییری نکرده و همیشه بطور یکسان باعث ایجاد چین و چروک و اثرات منفی طولانی مدت می گردد و باید برای مراقبت از پوست در برابر این اشعه در تمامی فصول سال از ضد آفتاب استفاده کرد.

پاکسازی پوست در رشت

SPF چیست ؟

SPF مخفف sun protection factor بوده و  ترجمه‌ ساده آن به معنای فاکتور محافظتی در برابر نور خورشید می باشد و بیانگر میزان محافظت پوست در برابر اشعه UVB می باشد و هرچه عدد آن بیشتر باشد ، قدرت محافظت و نگهداری بیشتری خواهد داشت. بدین ترتیب  SPF15 تا میزان 93% ، SPF30 تا میزان 97% و SPF50 تا میزان 98% قدرت محافظت از پوست در برابر UVB خورشید را دارد. از ان گذشته SPF70 و بالاتر برای افراد با بیماریهای پوستی خاص مناسب بوده و توسط پزشکان تجویز می گردد.

BROAD SPECTRUM 

به معنای طیف گسترده بوده و علاوه بر مراقبت از پوست در برابر UVB ، توانایی محافظت از پوست در برابر UVA را نیز دارد و از بروز چین و چروک و اثرات پیری جلوگیری می کند. نظر به اینکه کرم های ضد آفتابی که عبارت طیف گسترده broad spectrum روی آن ها درج نشده باشد ، تنها از پوست در برابر اثرات کوتاه مدت خورشید همچون آفتاب سوختگی مراقبت کرده و در برابر اثرات بلند مدت مانندی پیری و سرطان پوست بی اثر خواهند بود. لذا در هنگام خرید یک ضد آفتاب خوب به این عبارت دقت نمایید.

PPD

PPD که مخفف persistent pigment darkening می باشد به معنای رنگدانه تیره کننده پایدار بوده و معیار و استانداری است که در ابتدا در ژاپن ابداع شد و سپس به کشورهای دیگر رسید. لازم است بدانید که PPD شباهت زیادی به spf داشته با این تفاوت که PPD مراقبت از پوست در برابر UVA و نیز تیره شدن پوست در برابر آفتاب می باشد و عدد آن نشان دهنده رنگ و تیرگی بیشتر پوست در برابر آفتاب می باشد. برای مثال PPD 10 بیانگر ده برابر تیره شدن پوست در برابر آفتاب می باشد.

PA

PA از عبارت (protection grade of PA) گرفته شده است و به معنای درجه حفاظت از پوست می باشد و برای اولین بار در کره جنوبی و ژاپن مورد استفاده قرار گرفت و در محدوده +PA تا ++++PA می باشد. برای مثال ضد آفتاب با PA+ نشان دهنده PPD 2 یا یا زیر 4 ، ++PA نشان دهنده PPD 4 تا 8 ، +++PA نشان دهنده PPD 8 تا16 و ++++PA نشان دهنده PPD بالای 16 می باشد. نظر به اینکه تمرکز PA  بر رنگدانه یا ملانین پوستی می باشد ، باعث می شود لکه های صورت پر رنگ تر نشود.

فیشیال صورت

پنج تا از بایدها و نبایدهای ضد آفتاب

1- کرم ضد آفتاب با عیار حفاظتی در برابر اشعه  UVA و UVB استفاده کنید. برای اینکه ویتامین D مورد نیاز بدن را بدون آسیب به پوست به دست بیاوریم ، لازمست از ضد آفتابی استفاده کنیم که از پوست در برابر اشعه  UVA و UVB که در بالا ذکر شد ، بطور همزمان محافظت کند تا علاوه بر جلوگیری از آفتاب سوختگی ، از تاثیرات منفی بلند مدت نور خورشید نظیر چین و چروک و سرطان پوست پیشگیری بعمل آورد. بدین ترتیب در هنگام خرید ضد آفتاب به داشتن برچسب  UVA و UVB دقت کنید.

۲- ضد آفتاب مناسب با تیپ پوستیِ خودتان را انتخاب کنید. کرم های ضد آفتاب در دو دسته قرار می گیرند ، دسته اول شیمیایی که دارای ترکیباتی نظیر اکتینوکسات و اکسی بنزون است که نور خورشید را فیلتر می کنند و در واقع نور فرابنفش را به خود جذب کرده و اجازه نمی دهد به پوست برسد و نوع دوم آن فیزیکی بوده که دارای ترکیبات معدنی مثل زینک اکساید و دی اکسید تیتانیوم است و به صورت فیزیکی باعث منعکس کردن و جذب نور فرابنفش می گردد. در نتیجه بهترین ضد آفتاب ، کرم ضد آفتابی هست که دارای هر دو ترکیب شیمیایی و فیزیکی باشد. اما در صورتی که پوست حساسی دارید ، بهترین نوع ضد آفتاب، نوع فیزیکی آن می باشد.

۳- در مصرف ضد آفتاب صرفه جویی نکنید. چنانچه مقدار خیلی کم‌ از ضد آفتاب یا یک لایه‌ی نازک از آن با نزدن فرقی ندارد . لذا به صورت تقریبی مقدار استفاده آن ۲/۴ یک قاشق چایی خوری فقط برای صورت می باشد. و توضیح بیشتر اینکه طوری به پوستتان ضد آفتاب بزنید که انگار دارید دیواری را رنگ می کنید یعنی نباید ضد آفتاب روی پوست محو باشد. همچنین بهترین روش ، روش سیزده نقطه است ، بدین معنی که باید مقدار لازم از ضد آفتاب را روی سیزده نقطه از صورت بزنید.
۴- به SPF موجود در کرم پودر آرایشی اکتفا نکنید. چرا که گزینه مناسبی برای محافظت از پوست شما در برابر نور خورشید نیست و نمی تواند فواید ضد آفتاب را داشته باشد و در نهایت با بستن منافذ پوست و عدم خروج سموم و عرق از سطح پوست سبب پیری زودرس پوست در افراد می شوند.

۵- از SPF درصد کم برای فصل تابستون استفاده نکنید. بدین منظور از یک مشاور پوستی کمک بگیرید. لازم به توضیح است که کرم ضد آفتابی انتخاب کنید که SPF+30 داشته باشد چرا که SPF30 تقریبا 97 درصد از ورود UVB جلوگیری می کند ، همچنین SPF50 در حدود 98 درصد و SPF100 هم در حدود 99 درصد در محافظت از پوست تاثیر دارد. از آنجا که در فصل تابستان SPF30 عیار محافظتی بالایی ندارد ، زمانی که به مدت طولانی بیرون می روید از کرم ضد آفتاب یا SPF بالاتر استفاده کنید.

بایدها و نبایدهای ضد آفتاب

نکات دیگر بایدها و نبایدهای ضد آفتاب

* کرم ضد آفتاب را تنها بر روی پوست صورت نمالید! بدین جهت کرم ضد آفتاب باید علاوه بر صورت بر روی گوش ها ، دست ها ، پاها و دیگر نقاطی از پوست که در معرض نور شدید آفتاب است مالیده شود چرا که هر نقطه از بدن که در برابر نور آفتاب قرار بگیرد ، مستعد پیری زودرس و حتی سرطان پوست یا ملانوما می باشد.

* کرم ضد آفتاب تنها برای رفتن به ساحل نیست! آیا شما هم جزو افرادی هستید که تنها برای رفتن به ساحل و شنا کردن باید ضد آفتاب استفاده کنید ؟ زمانی که از کرم ضد آفتاب صحبت به میان می آید ، این یک تصور اشتباه است چرا که استفاده از مقدار زیادی کرم ضد آفتاب بر روی صورت و بدن باید همواره انجام گیرد تا بتواند از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید و عوارض ناشی از آن مراقبت کند.

* کرم ضد آفتاب را تنها یکبار در روز استفاده نکنید! با توجه به اینکه ماندگاری کرم ضد آفتاب به دلایل مختلف نظیر عرق کردن یا تماس با آب و شنا کردن و ... به راحتی از بین می رود ، لذا سعی کنید هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب بزنید. همچنین پس از ورزش کردن ، شنا کردن و تعریق زیاد هم نیاز به استفاده از کرم ضد آفتاب دارید.

* کرم ضد آفتاب تنها برای افراد با پوست روشن نیست! شما هم فکر می کنید که اشعه فرابنفش خورشید بر روی پوست تیره اثربخش نیست ؟ در صورتی که پوست شما تیره است و چنین فکری دارید ، باید بدانید که شما هم مانند افراد با پوست روشن نیاز به ضد آفتاب دارید تا از آفتاب سوختگی ، پیری زودرس پوست و دیگر مشکلات پوستی نظیر ابتلا به سرطان پوست پیشگیری کنید.

* پوست خود را از نور مستقیم خورشید بپوشانید. تا جاییکه امکان دارد در برابر نور آفتاب لباسهایی بپوشید که از پوستتان محافظت کند ، نظیر لباس آستین بلند ، عینک آفتابی ، شلوار یا دامن بلند و ... و بقیه نقاط پوست را که قادر به پوشاندن آن نیستید حتما در زمان بیرون رفتن با کرم ضد آفتاب با SPF بالا بپوشانید.

*** می توانید از مشاوره متخصصین در بهترین کلینیک زیبایی در رشت برای تشخیص دقیق نوع پوست و راهنمایی برای مناسب ترین ضد آفتاب کمک بگیرید. ***

محصولات مراقبت از پوست

* نکته : قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب علاوه بر مزیت ، خطرات و آسیب های جدی را نیز در پی دارد. بدین منظور کرم ضد آفتاب هم برای آقایان و هم برای بانوان حتی برای اطفال بالای دوسال ( در زمان مسافرت به ساحل دریا ) توصیه می گردد. لازم به ذکر است که در اکثر کرم های ضد آفتاب از دو ماده دی اکسید تیتانیوم و دی اکسید روی استفاده می شود که باعث ایجاد لایه سفید روی پوست و محافظت در برابر نورخورشید به طور موقت می گردد. لذا هر چند ساعت یکبار کرم ضد آفتاب باید تمدید گردد.

باورهای غلط درباره ضد آفتاب:

باور اینکه تنها در صورتی که زیر نور خورشید باشیم ، نیاز به ضد آفتاب خواهیم داشت و یا کسانی که پوست روشن دارند ، بیشتر نیاز به کرم ضد آفتاب پیدا می کنند ، غلط می باشد. با توجه به اینکه پوست ما به طور طبیعی و مادرزادی برای مراقبت از خود در برابر نور آفتاب ، دارای ملانین بوده و میزان ملانین درجه مراقبت از پوست را تعیین می کند که این مسئله کاملاً ارثی است. ازین رو افراد با پوست روشن ، دارای مقدار ملانین ( رنگدانه های پوست ) کمتری بوده و در مقابل افراد دارای پوست رنگ تیره هم از اشعه نور خورشید در امان نیستند. در نتیجه استفاده مستمر از ضد آفتاب در تمام فصول سال و برای تمام افراد توسط پزشکان توصیه می گردد.

همه افراد باید با توجه به خشک و یا چرب بودن پوست و حتی داشتن آکنه ، ضد آفتاب مناسب پوست خود تهیه کنند و می توانند با مراجعه به پزشک پوست ، بهترین انتخاب را داشته باشند. در ادامه به توضیح انواع کرم ضد آفتاب برای افراد می پردازیم.

ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب برای پوست های مستعد آکنه :

شایعه ای در بین عموم پخش است مبنی بر اینکه با قرار گرفتن در زیر نور آفتاب ، آکنه از بین می رود که البته این باور به کل غلط می باشد ، چرا که نور خورشید می تواند اثرات مخرب و آسیب زایی روی پوست ایجاد کند ، خصوصاً در صورت داشتن پوست مستعد جوش. بطوریکه حتی درمانهای آکنه نیز می تواند پوست را نسبت به نور خورشید حساس تر کند. در هر صورت استفاده از کرم ضد آفتاب به صورت روزانه لازم و ضروری است و باید دارای فرمولهای بدون چربی و بدون روغن باشد.

برای انتخاب کرم ضد آفتاب مخصوص پوست های چرب و جوش دار ، باید به برچسب free oil به معنی بدون روغن و یا غیرکوموژنیک (غیر کومدون زا) توجه داشته باشید. بدین لحاظ در این محصولات ، ترکیباتی که باعث مسدود کردن روزنه های پوستی شود ، وجود ندارد. اگرچه این محصولات ، فرد را از ابتلا به جوش مصون نخواهد کرد ، اما می تواند انتخاب مناسبی برای این افراد باشد. از آن گذشته از کرم ضد آفتاب مخصوص بدن روی پوست صورت استفاده نکنید ، چرا که به دلیل چرب و سنگین بودن ، به جوش زدن پوست منجر خواهد شد.

کرم ضد آفتاب ضد پیری پوست :

همه می دانیم علائم پیری پوست که در اثر افزایش سن رخ می دهد ، اعم از لکه های پیری ، خطوط ریز ، چین و چروک و شلی و افتادگی پوست ، همگی غیرقابل اجتناب بوده و در هر صورت پوست ما از بدو تولد تا به الان در حال پیر شدن است. بعلاوه نور خورشید به این عوامل پیری زودرس سرعت می بخشد ، لذا با پیشگیری و استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب ضد پیری با SPF+50 در کند کردن روند پیری می توان گامی موثر برداشت. از طرف دیگر کرم ضد آفتابی انتخاب کنید که حاوی اسید هیالورونیک و کوآنزیم کیوتن باشد تا از پوست در برابر آفتاب محافظت کند و از بروز چین و چروک ، آلودگی محیطی ، تخریب سلولی پوست ، لکه های پوستی و پیری زودرس پیشگیری بعمل آورد.

کرم ضد آفتاب برای اگزمای پوست:

آمارها نشان می دهد حدود 30 میلیون آمریکایی دارای اگزمای پوستی می باشند و به دلیل اینکه پوست افراد مبتلا به اگزما در برابر اشعه UV آسیب پذیرتر می باشد ، لذا باید این افراد از کرم ضد آفتاب مناسب پوست مبتلا به اگزما استفاده کنند تا مشکل اگزمای آنها را تشدید نکند. بدین منظور کرم های ضد آفتاب بر پایه مواد معدنی توصیه می شود که حاوی اکسید روی و یا دی اکسید تیتانیوم می باشند ، اما در مقابل از مصرف کرم های ضد آفتاب که حاوی الکل ، مواد معطر یا مواد نگهدارنده باید خودداری کنید. همچنین کرم ضد آفتاب باSPF 30  یا بالاتر را انتخاب کنید که دارای برچسب طیف گسترده باشد.

بهترین کلینیک زیبایی رشت

کرم ضد آفتاب برای پوست های حساس :

انتخاب محصولات پوست برای پوست های حساس فوق العاده چالش برانگیز می باشد ، چرا که می تواند واکنش های آلرژیک ، بثورات ، خارش و ... را ایجاد کند. اما در مورد کرم ضد آفتاب می توان گفت کرم ضد آفتاب نوزادان ، جایگزین مناسب برای پوست های حساس یا مبتلا به روزاسه می باشد. همچنین نظیر افراد دارای اگزما ، کرم ضد آفتاب دارای مواد معدنی اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم و فاقد الکل و مواد معطر یا نگهدارنده گزینه مناسبی برای انتخاب کرم افراد با پوست حساس می باشد.

البته در هر صورت همانند سایر محصولات پوستی ، تست قبل از استفاده از کرم ضد آفتاب فراموش نشود . بدین منظور مقداری ضد آفتاب را روی قسمتی از پوست خود بزنید و 24 ساعت صبر کنید و در صورت بروز واکنش نظیر قرمزی یا خارش از استفاده آن اجتناب کنید. لازم به ذکر است که تست قبل از استفاده از محصولات پوستی به این دلیل است که در صورت ایجاد حساسیت ، مقابله با یک بثورات کوچک در ناحیه کوچکی از پوست ، بسیار آسان تر از راش تمام بدن می باشد.

کرم ضد آفتاب برای ورزش :

در صورت ورزش کردن در بیرون از منزل و در زیر نور خورشید ، از مصرف کرم ضد آفتاب غافل نشوید ، چرا که پوست نیاز به مراقبت بیشتر در زمان طولانی دارد.بدین منظور می توانید از کرم های دارای برچسب ورزشی یا مقاوم در برابر آب استفاده کنید که برای پوست عرق کرده و فعالیت های ورزشی ساخته شده اند.

کلام آخر،

در مجله پزشکی نیوانگلند ، عکسی از یک راننده کامیون 69 ساله منتشر شد که نیمی از صورتش خیلی بیشتر از سمت دیگر پیر شده بود و به دلیل اینکه از کرم ضد آفتاب استفاده نمی کرد ، پس از 28 سال کار کردن ، یک سمت صورتش در معرض اشعه های خورشید به طور مداوم از شیشه کامیون قرار گرفت و دارای چین و چروک و افتادگی بیشتری روی پوست خود نسبت به سمت مقابل شد. با این اوصاف حتماً حتماً به سلامت پوست خود اهمیت داده و کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

لیزر موهای زائد صورت

سوال : آیا بعد از انجام لیزر موهای زائد صورت ، باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد ؟

جواب : بله. به دلیل اینکه بعد از انجام لیزر موهای زائد صورت ، به هوای آزاد و زیر نور خورشید می روید ، استفاده از کرم ضد آفتاب ، به عنوان یک لایه محافظتی برای مراقبت از پوستی که در اثر انجام لیزر حساس شده است ، عمل می کند.

سوال : دلیل برنزه شدن افراد با وجود استفاده از کرم ضد آفتاب چیست؟

جواب : با خوب کرم نزدن و تعریق ، کرم ضد آفتاب می ریزد و عدم تکرار ضد آفتاب ، استفاده نکردن از کلاه و عینک همگی از دلایل برنزه شدن به شمار می آیند. از آنجا که نور خورشید در ساعت 10 صبح تا 7 عصر به شدیدترین حالت خود می رسد ، لذا مصرف کرم ضد آفتاب به تنهایی نمی تواند از پوست در برابر اشعه فرابفش خورشید محافظت کند ، چرا که اثربخشی کاملی ندارد. در نتیجه باید با کرم ضد آفتاب روشهای دیگر همچون کلاه ، عینک آفتابی و دستکش ترکیب گردد و اینکه به دنبال سایه باشید و در زیر نور آفتاب به مدت طولانی نمانید. همچنین هیدراته ماندن و رساندن آب و مایعات فراوان به بدن را فراموش نکنید.

سوال : آیا در روزهای ابری هم نیاز به مصرف کرم ضد آفتاب است ؟

جواب : بخاطر داشته باشید که اشعه فرابنفش خورشید  UAدر کمتر از 15 دقیقه می تواند حتی در روزهای ابری هم به پوست آسیب بزند ، بنابراین مصرف کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید و در صورتیکه می خواهید بیش از دو ساعت در زیر نور آفتاب بمانید ، همچنین بعد از شنا و تعریق حتما کرم ضد آفتاب را تجدید کنید.

کلینیک زیبایی در رشت

سوال : آیا از کرم ضد آفتاب بدون تاریخ مصرف می توان استفاده کرد ؟

جواب : برخی از کرم های ضد آفتاب دارای تاریخ انقضا هستند و برخی نه . اما آنهایی که تاریخ ندارند ، عمر مفید آنها بیش از سه سال بعد از تاریخ تولید نبوده و البته در صورتیکه در معرض هوای گرم قرارگرفته باشند ، ماندگاری کمتری نیز خواهند داشت. لذا از مصرف کرم ضد آفتاب تاریخ مصرف گذشته خودداری کنید تا پوستتان آسیب نبیند.

سوال : آیا افراد تیره نیاز به استفاده از کرم ضد آفتاب ندارند ؟

جواب : کرم ضد آفتاب تنها برای پوستهای روشن نیست و پوست افراد تیره هم نیاز به محافظت دارند و اگرچه ملانین یا رنگدانه پوست که در افراد تیره بیشتر است می تواند درجاتی از اشعه UV یا فرابنفش خورشید را خنثی کند و مانع آفتاب سوختگی گردد ، اما باز هم پوست بدون در نظر گرفتن رنگ آن در برابر نور خورشید نیاز به مراقبت دارد.

سوال : بهترین زمان مصرف کرم ضد آفتاب چه موقع است ؟

جواب : کرم ضد آفتاب را عموما 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از منزل بر روی تمای پوست صورت و دست حتی گوش ها و گردن بمالید تا کاملا جذب پوست شود و بهترین محافظت از پوست را ارائه دهد و از آنجا که سرطان پوست شوخی نیست ، استفاده از کرم ضد آفتاب باید به بخش مهمی از زندگی روزانه ما تبدیل گردد.

مشاوره رایگان در زمینه پوست و زیبایی ، از فواید یک کلینیک زیبایی مجهز می باشد. کلینیک زیبایی آلما در رشت با ارائه مشاوره رایگان پیش از انجام خدمات زیبایی یکی از به روزترین و پیشرفته ترین کلینیک زیبایی در سطح شهر بوده و خدماتی نظیر لیزر موهای زائد ، آنزیم تراپی ، پاکسازی پوست ، آراف تراپی ، هایفوتراپی، میکرونیدلینگ و ... در خدمت شما زیباپسندان می باشد.

شماره تماس : 01332662196 - 01332006295 - 09125396478

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه