11 روش برای کاهش پیری زودرس پوست

اشتراک گذاری :

همانطور که می ‌دانید یکی از مسائلی که هیچ‌کدام از ما نمی‌ توانیم آن را تغییر دهیم ، روند طبیعی پیری است. با گذشت زمان ، همه ما خطوط قابل مشاهده ای در صورت خود پیدا می‌کنیم. طبیعی است که صورت فرد کمی از سیر جوانی خود را از دست بدهد و به مرور زمان ما متوجه نازک و خشک شدن پوست می ‌شویم و البته ژنتیک هر شخص تا حد زیادی زمان وقوع این تغییرات را کنترل می ‌کند. همچنین تابش مستقیم نور خورشید در تمام فصول سال نقش اصلی را در پیری زودرس پوست ما ایفا می‌کند.

از طرفی کارهای دیگری که در طول روز انجام می‌دهیم نیز می‌توانند موجب شوند پوست ما سریعتر از آنچه که انتظار می ‌رود پیر شود؛ برای مثال آرایش های سنگین روزانه یا شستن صورت با آب داغ. متخصصان پوست برای کمک به بیماران خود در جلوگیری از پیری زودرس پوست ، نکات زیر را به بیماران خود ارائه می دهند.

کلینیک زیبایی در رشت

روشهای کاهش پیری زودرس پوست

در صورتی که در دهه 20 یا 30 سالگی خود هستید ، این دو دهه مهمترین و اصلی ترین زمان برای جلوگیری از علائمی پیری زودرس می باشد. دکتر هایدی والدورف متخصص پوست در این رابطه می گوید : ( کاری که به نفع پوست خود نظیر ( پاکسازی پوست ) و یا علیه پوست خود ( مانند سیگار کشیدن ، برنزه کردن یا آرایش زیاد ) انجام می دهید با گذشت زمان و افزایش سن پیامدهایی غیر قابل انکاری خواهد داشت). دکتر دوریس دی متخصص پوست می گوید : (متاسفانه بانوان جوان هنوز سیگار می کشند و این یکی از بدترین کارهایی است که پس از آفتاب بر روی پوست تاثیر بسیار بدی می گذارد. اگرچه علائم پیری ممکنست در دهه 30 سالگی همچنان ظریف باشند اما زمان خوبی برای شروع روشهایی برای بهبود پوست می باشد چرا که باعث کاهش سرعت پیری زودرس پوست می گردد.

1- هر روز از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید.

صرف گذراندن یک روز در ساحل یا در حال انجام کارهای روزمره، محافظت از پوست صورت و بدن در برابر آفتاب ضروری است. بدین منظور شما می‌توانید با جستجوی سایه ، پوشاندن لباس های محافظ در برابر آفتاب - مانند پیراهن سبک و آستین بلند ، شلوار ، کلاه لبه دار و عینک آفتابی با محافظت در برابر اشعه  UV- و استفاده از ضد آفتاب طیف وسیع (SPF 30 یا بالاتر و ضد آب) ، از پوست خود محافظت کنید. در صورتی که برای رفع موهای زائد ، اخیراً لیزر موهای زائد صورت انجام داده اید، حتماً حتماً بدون کرم ضدآفتاب ، زیر نور مستقیم خورشید نروید ، چرا که پوست بعد از لیزر ، آسیب پذیر شده و نیاز به محافظت دارد. همچنین پماد زینک اکساید محافظ خوبی برای پوست بعد از انجام لیزر می باشد.
شما باید هر روز برای تمام قسمت هایی از پوست که لباس آنها را نمی پوشاند از ضدآفتاب استفاده کنید. همچنین برای محافظت موثرتر ، می توانید به دنبال لباس هایی با برچسب فاکتور محافظت فرابنفش (
UPF) باشید.

پاکسازی پوست صورت

2- اسپری و کرم های برنزه کننده را جایگزین کنید.

به جای اینکه آفتاب بگیرید یا از دستگاه سولاریوم استفاده کنید ، می توانید از اسپری ها یا کرم های برنزه کننده استفاده کنید. هر بار که زیر تابش مستقیم نور آفتاب دراز می‌ کشید و یا حتی به میزان بیشتر در محیط سولاریوم برنزه می‌شوید ، آگاه باشید که پوست خود را چندسال پیر کرده اید! به دلیل اینکه اشعه ماورا بنفش مضر آفتاب ، جدا از ایجاد آفتاب سوختگی ، روند پیری پوست شما را تسریع می‌بخشد. بجای آن می توانید برای برنزه کردن از کرم های مخصوص استفاده کنید تا از اشعه فرابنفش در امان باشید.

3- اگر سیگار می‌کشید، لطفا دست نگه دارید.

سیگار کشیدن سرعت پیری پوست را بسیار بالا می برد و باعث ایجاد چین و چروک سطحی و ظاهری کسل و پوستی کدر می شود ، چرا که سیگار با کاهش جریان اکسیژن در خون باعث می شود که سلولهای پوست به خوبی تغذیه و اکسیژن رسانی نشود. به همین دلیل است که افراد سیگاری عموماً رنگی پریده ، زرد و یا کبودی پوست صورت و تیرگی لب دارند و در ادامه با عدم تغذیه مناسب پوست ، لکه های پوستی بروز پیدا می کند که حتی در ناخن ها نیز دیده می شود. در نهایت همه این عوامل باعث کاهش تولید کلاژن ، باریک شدن رگ های خونی و نازک شدن پوست می گردد و قابلیت کشسانی خود را از دست می دهد . در این مرحله است که پیری زودرس گریبان شخص سیگاری را می گیرد و این مسئله در بانوان بیش از آقایان بروز می کند.

همچنین وجود سموم در نیکوتین سیگار ، باعث تغییر در سلولهای بدن می گردند و کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست را می شکند و منجر به چین و چروک ، کاهش حجم پوست صورت و افتادگی پوست صورت می شود.

4- از عادات تکراری مانند اخم کردن و یا چشمک زدن پرهیز کنید.

وقتی حالت چهره نظیر اخم کردن ، خندیدن ، جمع کردن چشم ها ، بالا دادن ابروها و ... ایجاد می کنید ، عضلات زیرین صورت را منقبض می کنید و در صورتی که سالها به طور مکرر یک عضله منقبض شود ، خطوط ایجاد شده در اثر انقباض عضله ، دائمی خواهند شد. لذا در درجه اول از این عادات تکراری پرهیز کنید و در درجه بعد از عینک آفتابی  استفاده کنید که می‌تواند به کاهش خطوط ناشی از چشمک زدن یا جمع کردن چشم ها در زمان سیگار کشیدن یا مواجهه با نور خورشید کمک موثری داشته باشد.

کاهش پیری زودرس

5- رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.

یافته های چند مطالعه نشان می‌دهد که خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه ممکن است از آسیب هایی که منجر به پیری زودرس پوست ‌شود ، جلوگیری کند. همچنین نتایج این مطالعات حاکی از آن است که رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند یا سایر کربوهیدرات های تصفیه شده ، می‌تواند روند پیری را تسریع ببخشد. در نتیجه راه حل در استفاده از میوه ها و سبزی های تازه برای بهره گیری از ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در آنها و پرهیز از مصرف غذاهای سرشار از قند و کربوهیدرات و فست فود و ... می باشد.

زمانی که جوان تر هستید ، ممکنست نگران غذایی که می خورید نباشید ، اما با افزایش سن ، خواه ناخواه نیازهای غذایی تان تغییر می کند. در این رابطه متخصصان سلامت گفته اند که بین رژیم غذایی و پوست ارتباط تنگاتنگی وجود دارد به گونه ای که تغذیه ناسالم و خوردن غذاهای خیلی شور و چرب می تواند منجر به آکنه و پیری زودرس پوست گردد. بسیاری از افراد رژیم غذایی سالم را در محدودیت سخت و محروم کردن از غذاهای مورد علاقه خود می دانند در صورتی که اینگونه نبوده و باید یک رژیم غذایی متعادل را در پیش بگیرند. بدین منظور باید غذاهایی در رژیم روزانه گنجانده شود که باعث بهبود سلامت پوست شود.

مجله اینترنتی Healthline 12 مورد از غذاهایی که در کاهش پیری زودرس موثرند را نام برده است : انار ، دارچین ، روغن زیتون ، چای سبز ، بذر کتان ، ماهی چرب شامل ماهی آزاد و خال مخالی و شاه ماهی ، آووکادو ، سبزیجات ، زنجبیل ، آب قلم ، گوجه فرنگی و شکلات تلخ.

کاهش پیری زودرس پوست

6- مصرف مشروبات الکلی را به حداقل برسانید و در صورت امکان قطع کنید.

الکل برای پوست خشن است، پوست را کم ‌آب کرده و دیر یا زود به پوست آسیب می رساند و در چنین شرایطی ، ظاهر پوست می‌ تواند پیرتر به نظر برسد. بعلاوه ، الکل باعث کاهش خواب نیز می شود ، در عین حالیکه خواب کافی برای ترمیم و بهبود دوباره پوست ضروری می باشد. همچنین مصرف مشروبات الکلی با تضعیف سیستم ایمنی بدن و در نتیجه مشکلات و بیماریهای ناشی از آن همراه می باشد. از طرف دیگر مشکلاتی نظیر کم آبی و کم خوابی در اثر مصرف الکل ، دست به دست هم داده تا با پوستی آسیب دیده با پف زیرچشم یا حلقه های دور چشم و کدر شدن پوست مواجه شویم و در نتیجه همه این مشکلات ، پیری زودتر از موقع خود به سراغ انسان می آید.

علاوه بر پوست ، کم آبی و کم خوابی روی مو نیز اثر منفی گذاشته، فولیکول موها بسیار خشک و گره خورده شده و ریزش مو افزایش می یابد. عموماً کم و بیش همگی با ریزش موی بعد از یک دوره بی خوابی دست و پنجه نرم کرده ایم. پس با قطع مصرف مشروبات الکلی می توانیم دارای پوستی نرم و لطیف ، بدون چروک و جوان و همچنین موهایی سالم و درخشان بدون خشکی و ریزش را شاهد باشیم.

7- بیشتر روزهای هفته ورزش کنید.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که ورزش روزانه ​​می تواند گردش خون را بهبود بخشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و این ، به نوبه خود ، می تواند ظاهر جوان تری به پوست بدهد. چنانچه عملکرد ورزش به گونه ای است که در اثر افزایش گردش خون در پوست و به طور کل در بدن ، مواد مغذی مورد نیاز به پوست رسیده و مواد سمی و مخرب به صورت تعریق از بدن دفع می گردد. همچنین ورزش منظم در کاهش جوش های پوستی و آکنه مفید بوده و در رفع علائم پیری زودرس کمک کننده است. بعلاوه با ورزش ، کاهش وزن ، عضله سازی و پیشگیری از انواع بیماریها ، همچنین پوستی سالم تر را شاهد خواهیم بود.

مراقبت از پوست

8- پوست خود را به آرامی تمیز کنید.

تمیز کردن پوست می ‌تواند پوست شما را تحریک کند و در نتیجه تحریک پوست ، روند پیری پوست را تسریع می ‌بخشد. بدین منظور شستشوی آرام می تواند در از بین بردن انواع آلودگی ، آرایش و سایر مواد اضافی کمک کرده ، بدون اینکه پوست را تحریک کند. همچنین شستشوی صورت باید با آب ولرم صورت گیرد ، چرا که آب داغ باعث باز شدن روزنه های پوست و آب سرد باعث بسته شدن آنها می شود. علاوه بر این آب داغ با از بین بردن چربی طبیعی مورد نیاز پوست و عدم حفظ رطوبت ، مسبب خشکی و پوسته شدن پوست می شود.

9- صورت خود را دو بار در روز شستشو دهید.

صبحها بعد از بیدار شدن و شبها قبل از خواب ، برای شستن آرایش و آلودگی ها از صورت زمان مناسبی است. همچنین پس از تعریق شدید نیز صورت خود را شستشو دهید، به این دلیل که تعریق پوست به خصوص هنگام پوشیدن کلاه یا کلاه ایمنی و همچنین ماسک های بهداشتی باعث تحریک پوست می‌شود ، بنابراین پس از تعریق ، پوست را در اسرع وقت بشویید. لازم به ذکر است در شستشوی صورت زیاده روی نکنید ، چرا که شستن بیش از حد صورت باعث شده غدد سباسه ، چربی یا سبوم بیشتری روی پوست تولید کند و این مهم می تواند باعث خشکی پوست نیز شود.

10- هر روز از مرطوب کننده صورت استفاده کنید.

از عوامل خشک شدن پوست و پیری زودرس ، نرسیدن آب کافی به بدن و پوست می باشد. بدین منظور برای رطوبت رسانی به پوست می توانید از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید که آب را در پوست ما به دام می اندازد ، و ظاهر جوان تری به آن می‌بخشد. چنانچه رطوبت رسانی به پوست با مرطوب کننده ها باعث می شود پوست خشک یا بیش از حد چرب نشود و در نتیجه با کاهش مشکلات پوستی نظیر آکنه و جوش به جوان ماندن پوست کمک می کند.

مراقبت از پوست صورت

11- استفاده از محصولات مراقبت از پوستی :

برای انتخاب محصولات مراقبت از پوست حتما وسواس به خرج دهید و اگر محصولی ، پوست صورت شما را دچار احساس گزیدگی می کند یا می‌سوزاند، سریعا مصرف آن را متوقف کنید. وقتی پوست شما می سوزد یا دچار احساس گزیدگی می‌شوید ، به این معنی است که پوست شما تحریک شده است. گاهاً شوینده های نامناسب هم بعد از استفاده ، پوست را دچار خشکی ، کشیدگی و پوسته پوسته کرده و چربی طبیعی یا سبوم پوستی را از بین می برد ، در این صورت حتماً شوینده خود را تغییر دهید. بهترین شوینده ، آن است که آلودگی ها از جمله آرایش را از روی صورت پاک کند نه اینکه چربی طبیعی پوست را از بین ببرد.

نکات تکمیلی در کاهش پیری زودرس پوست

* هیدراته بمانید :

تحقیقات نشان داده که مصرف کم آب بر هیدراته ماندن و بیومکانیک پوست تاثیر منفی می گذارد چرا که آب نقش مهمی در سلامت پوست داشته و بدون آبرسانی مناسب ، پوست کدر ، دارای منافذ بزرگ و افزایش چین و چروک ها می شود. بدین جهت مصرف آب بر اساس جنسیت ، آب و هوا ، جثه و سن در افراد مختلف تفاوت دارد و توصیه متخصصان به مصرف 13 فنجان یا سه لیتر مایعات در روز برای آقایان ، 9 فنجان یا بیش از دو لیتر برای بانوان و 10 فنجان برای بانوان باردار و 12 فنجان برای بانوان شیرده می باشد. همچنین کودکان 6 تا 8 فنجان در روز به آب نیاز دارند.

قابل ذکر است که آب تنها مایع مناسب برای هیدراته کردن پوست نبوده و یک مطالعه کتابخانه ملی پزشکی بر روی عصاره برگ بادرنجبویه که در چای های مختلف موجود است نشان داده که باعث افزایش خاصیت کشسانی پوست و کاهش آسیب پوستی می گردد.

*** هرگز برای روش صحیح مراقبت از پوست دیر نیست!

حتی افرادی که از قبل علائم پیری زودرس پوست را دارند می‌توانند از ایجاد تغییر در سبک زندگی بهره مند شوند. با محافظت از پوست در برابر آفتاب ، شما این فرصت را به پوستتان می‌دهید تا بخشی از آسیب ها را برطرف کند. همچنین افراد سیگاری که مصرف دخانیات را قطع می‌کنند اغلب متوجه سالم ‌تر به نظر رسیدن پوستشان می‌شوند. از طرفی ، اگر علائم پیری پوست شما را آزار می‌دهد ، بهتر است به یک کلینیک زیبایی پوست مراجعه کنید. روش های درمانی جدید و متدهای کم تهاجم برای صاف کردن چین و چروک ، سفت شدن پوست و بهبود رنگ پوست باعث می‌‌شود بسیاری از افراد پوستی با ظاهر جوان تر داشته باشند.

علائم پیری زودرس چیست ؟

در اثر گذشت زمان بدن از جمله پوست بطور طبیعی با پیری مواجه می شود ، اما زمانی که اثرات پیری زودتر از زمان معمول خود اتفاق بیفتد ، چهره فرد بزرگتر از سن واقعی نشان داده می شود که شایع ترین علائم ان عبارتند از : تغییرات پوستی مانند خطوط پوستی و چین و چروک ، خشک شدن پوست ، لکه های تیره پوستی ، از دست دادن رنگ پوست ، هایپرپیگمانتاسیون اطراف سینه و افتادگی پوست ، صورت نحیف به همراه گونه های فرورفته و همچنین ریزش و سفید شدن مو .

کلینیک زیبایی در رشت

چه چیزی باعث پیری زودرس می شود ؟

پیری زودرس به عوامل بیرونی نظیر عوامل محیطی و یا سبک زندگی بستگی دارد که خوشبختانه قابل کنترل و پیشگیری هستند که قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید از جمله دلایل اصلی پیری زودرس پوست می باشد که منجر به لکه های پوستی و پیری پوست می گردد و اشعه فرابنفش خورشید عامل 90 درصد تغییرات قابل مشاهده در پوست است. افزون بر این اشعه ماوراء بنفش خورشید با آسیب به سلولهای پوستی ، باعث تغییرات زودرس پوستی همچون لکه های پیری شده و حتی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.

همچنین نور مرئی پرانرژی و مادون قرمز هم عامل 10 درصد باقیمانده تغییرات پوستی می باشند که نور مرئی یا آبی از خورشید و دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی هوشمند هم به ما می رسد. اما نور مادون قرمز نامرئی بوده که ما آن را به صورت گرما احساس می کنیم و اگرچه این اشکال از نور ، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش نمی دهند ، اما بر پروتئین کلاژن و خاصیت کشسانی پوست تاثیر منفی می گذارند.

از دیگر عوامل محیطی یا سبک زندگی که منجر به پیری زودرس می گردد ، می توان به سیگار کشیدن ، رژیم غذایی ناسالم ، نوشیدن الکل ، خواب ناکافی و استرس اشاره کرد.

روشهای کلینیکی کاهش پیری زودرس پوست

گذشته از اصول و مراقبتهایی که در بالا ذکر شد و باید آنها را جدی گرفت ، چرا که همین رعایت همین اصول می تواند ، از پیری زودرس پیشگیری کند ، مراقبتهای کلینیکی پوست هم به نوبه خود بجا و موثر است که در ادامه این موارد را ذکر می کنیم.

پاکسازی پوست یا فیشیال صورت :

برای رفع مشکلات خشکی پوست ، جوش و آکنه ، لکه های پوستی ، تیرگی پوست ، تیرگی و هاله دور چشم و ... پاکسازی پوست یا همان فیشال جوانسازی بسیار کمک کننده است. در پاکسازی پوست ، ابتدا لایه برداری متناسب با هر پوست برای رفع آلودگی ها و چربی های اضافی از روی پوست انجام می شود که می تواند با استفاده از دستگاه های مختلف میکرودرم یا هیدرودرم باشد و یا اینکه از انواع کرم ها و ماسک های مختلف لایه بردار برای انجام آن استفاده می گردد. همچنین پس از آن، ماسک های مختلف جهت آبرسانی یا برای کنترل آکنه و چربی ، لایت تراپی ، بخور ، ماساژ صورت و ... همه و همه با توجه به تشخیص نوع پوست و بررسی مشکلات پوستی انجام می پذیرد.

*** با توجه به اینکه پوست هر 28 روز بازسازی می شود ، می توان از پاکسازی پوست بصورت ماهیانه برای حفظ سلامت و جوانی پوست بهره برد. ***

هایفوتراپی صورت

هایفوتراپی :

این روزها که روشهای غیرتهاجمی برای لیفت و جوانسازی صورت پرطرفدار شده است ، بسیاری از افراد از روشی به نام هایفوتراپی استفاده می کنند. هایفو دستگاهی است که از امواج فراصوت نظیر دستگاه سونوگرافی استفاده کرده و با ارسال این امواج در لایه های عمقی پوست ، تحریک تولید کلاژن شکل می گیرد. لذا با افزایش تولید کلاژن ، چین و چروک و خطوط ریز از بین رفته و شلی و افتادگی صورت رفع می شود و در نتیجه صورت لیفت داده می شود. به طور قطع می توان گفت که هایفوتراپی بهترین و پرطرفدارترین روش غیرجراحی لیفت صورت است که ایمن ، بدون عوارض و بدون دوره نقاهت یا حتی بی حس کننده می باشد.

به دلیل اینکه عمق نفوذ امواج فراصورت در هایفوتراپی ، در لایه های عمقی است ، کلاژن سازی حدود 2-3 ماه طول می کشد، بدین معنی که نتایج اولیه هایفوتراپی بین 20-30 درصد بوده و نتایج اصلی در 2 تا 3 ماه بعد از تولید کلاژن مشاهده می گردد و با توجه به اینکه هایفوتراپی فقط یک جلسه بوده ، اما ماندگاری آن تا حدود یکسال ادامه خواهد داشت.

لازم به توضیح است افرادی که سن بالای 30 سال دارند ، می توانند به منظور مراقبت از پوست و پیشگیری از پیری زودرس پوست سالیانه ، هایفوتراپی انجام دهند. بدین ترتیب این افراد با رسیدن به سنین بالای 40 یعنی 50 و 60 و بالاتر ، کمتر از سن واقعی خود نشان داده خواهند شد، چرا که از پوست خود بخوبی مراقبت کرده اند. از طرف دیگر ، افراد بالای 50 سال می توانند سالی دوبار برای حفظ نتایج و ماندگاری بیشتر از هایفوتراپی استفاده کنند.

آراف تراپی :

آراف تراپی هم روش غیر جراحی دیگری برای لیفت و جوانسازی پوست صورت است که در این روش از امواج رادیویی استفاده می شود و این امواج به لایه های میانی پوست وارد می گردد. بدین ترتیب با تبدیل این امواج به گرما در پوست، پوست تحریک شده و اقدام به ساخت کلاژن های جدید می کند که ظاهر پوست را ترمیم کرده و چین و چروک را از بین می برد و پوست صورت را لیفت می دهد. شایان ذکر است که آراف بصورت 8 جلسه هفتگی انجام می گیرد و نتایج آن تا 6 ماه ماندگار خواهد شد.

جوانسازی پوست با آراف

از کاربردهای دیگر دستگاه آراف ، برای لاغری موضعی بوده که به آر اف لاغری یا کویتیشن موسوم است. چنانچه افرادی که از چاقی موضعی در نواحی بازو ، ران ، باسن ، شکم و پهلو رنج می برند ، می توانند با استفاده از این روش در کنار ورزش و رژیم غذایی سالم به نتایج دلخواه دست یابند.

تفاوت هایفوتراپی و آراف تراپی

هر دو روش هایفوتراپی و آراف تراپی از روش های لیفت صورت و جوانسازی پوست می باشد ، اما تفاوت این دو در نوع امواج و در عمق نفوذ این امواج به پوست است که در هایفوتراپی ، امواج صوتی به لایه عمقی پوست صورت وارد می شود ، اما در آر اف تراپی ، امواج رادیویی به لایه میانی پوست نفوذ پیدا می کند. در نتیجه میزان اثربخشی و ماندگاری هایفوتراپی از آراف تراپی بالاتر می باشد.

اگر نیاز به مشاوره در زمینه پوست و جوانسازی دارید ، متخصصان بهترین کلینیک زیبایی در رشت با شماره تماس 01332662196 - 01332006295 - 09125396478 پاسخگوی شما عزیزان می باشد.

خدمات لیزر موهای زائد و زیبایی کلینیک آلما : هایفوتراپی ، آراف تراپی ، میکرونیدلینگ ، مزوتراپی ، مزوتراپی و ، هیدرودرمی مو ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، ماساژ صورت ، پارافین تراپی ، کربوکسی تراپی ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس و  ...

کلینیک زیبایی آلما رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه