مراحل روتین کامل مراقبت از پوست بدن

اشتراک گذاری :

پوست زیبا ، نشان از درون زیبا دارد. همانگونه که پوست بزرگترین اندام بدن بوده ، در معرض انواع آلودگی و بیماری می باشد ، در نتیجه با نگهداری و مراقبت از پوست می توانیم بزرگترین کمک را به پوست و بدن خود داشته باشیم. لذا انجام روتین مراقبتی پوست ، راهی بسیار خوب در مراقبتهای پوستی است و با محصولات مراقبتی بسیاری که به بازار آمده به راحتی می توان با صرف وقت کمی و مصرف این محصولات به پوستی زیبا دست یافت و بهتر است مراقبتهای پوستی همیشه رعایت شود تا پس از رسیدن به دهه 40 زندگی ، پوست شاداب تری داشته باشیم که سنمان را کمتر از واقعیت نشان دهد.

خوشبختانه امروزه اجرای روتین مراقبت از پوست صورت برای عموم افراد جا افتاده است اما وقتی صحبت از روال مراقبت از پوست بدن می‌شود می‌بینیم کمتر کسی به این مهم اهمیت می‌دهد و غالبا بانوان در این مورد غفلت می کنند. بدون شک وظیفه بزرگتر مراقبت از پوست صورت شما است ، اما قطعا ارزش آن را دارد که یک روتین مراقبت از پوست بدن را نیز تعیین کنید و همچنین مشخص کنید که کدام محصولات مراقبت از پوست بدن برای سلامتی و تغذیه پوست شما بهترین عملکرد را دارند و درخشش و سلامت پوست بدن را برای شما به ارمغان می‌آورند.

فیشیال صورت


روتین مراقبت از پوست بدن شما باید شامل چه مواردی باشد؟

داشتن روال ساختاری یا همان روتین مراقبت از پوست بدن که پوست شما را سالم نگه می دارد و احساس طراوت و تغذیه کامل پوست، فراتر از دوش گرفتن منظم و تمیز کردن بدن است. چنانچه مراقبت از پوست بدن به عنوان اولین خط دفاعی بدن در برابر عفونت و بیماری ضروری است و همچنین حصول اطمینان از درخشش و سلامت پوست بدن از زیبایی ظاهر شما مراقبت می‌کند و از بروز آسیب های احتمالی (خشکی و کدر شدن پوست بدن) جلوگیری می‌کند. بدین لحاظ از انتخاب محصولات مراقبت از پوست بدن و کرم بدن مناسب گرفته تا اصلاح صحیح ، همه در مراقبت از پوست شما نقش دارند.

مراقبت از بدن در حمام شروع می شود.

روتین کامل مراقبت از پوست بدن از دوش گرفتن شروع می‌شود. اطمینان حاصل کنید که آب خیلی گرم نیست ، دوش آب داغ هر چند که ممکن است در فصول سرد سال دلچسب باشد، می تواند به راحتی آب خوردن به پوست شما آسیب برساند. دوش گرفتن در آب سردتر اگر چه کمتر مورد علاقه است ، اما مزایای بیشتری برای پوست شما دارد. از مزایای دوش گرفتن در آب سردتر برای پوست شما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* سفت شدن منافذ که باعث می شود پوست احساس سفتی کند و کمتر به داخل آن آلودگی وارد شود.

* آسیب پذیری کم‌تر و مقاومت بالاتر پوست.

* حفظ چربی طبیعی پوست بدن، بدون خشک شدن پوست و از دست دادن آب بدن.

نکته مهم این است که نوع پوست خود را هنگام دوش گرفتن در نظر بگیرید تا بدانید که کدام محصولات مراقبت از پوست بدن، بهترین گزینه برای شما است. به عنوان مثال ، اگر پوستی حساس یا شدیداً خشک دارید ، ممکن است بخواهید یک اسکراب بدن با ضخامت کم و کرم های مرطوب کننده با غلظت بیشتری را در نظر بگیرید. این برای مراقبت از پوست شما مفید خواهد بود که روال مناسب دوش گرفتن را انجام دهید و معین کنید چند بار در هفته نیاز دارید دوش بگیرید.

پاکسازی پوست دور چشم

پوست خود را منحصر به فرد کنید

لایه برداری فرآیند از بین بردن سلولهای مرده پوست است و پایه و اساسی برای شروع روتین مراقبت از پوست بدن شما است. علاوه بر از بین بردن سلولهای مرده پوست ، لایه برداری همچنین به تحریک گردش خون کمک می کند و پوست شما را برای جذب بهتر مزایای محصولات مراقبت از پوست بدن آماده می‌ کند. بنابراین ارزشمند است که وقت خود را صرف کنید و یاد بگیرید چگونه به درستی لایه برداری انجام دهید تا پوست شما به طور کامل پاک شود و منافذ پوست شما پاکسازی شود.

برای پاکسازی پوست بدن یک اسکراب لایه بردار را با حرکت دورانی روی پوست مرطوب خود ماساژ دهید و در تمام بدن این کار را تکرار کنید. به نواحی دارای پوست خشن مانند زانوها و آرنج ها بسیار توجه کنید. لطفا توجه داشته باشید که از اسکراب های بدن نباید روی صورت شما استفاده شود ، چرا که برای پوست حساس صورت شما بسیار قوی است. همچنین مراقب باشید که اطراف قفسه سینه یا گردن خود را خیلی لایه برداری نکنید، به این دلیل که این مناطق حساس تر هستند. برای لایه برداری پوست بدن می ‌توانید از دستکش یا لیف های لایه بردار استفاده کنید.

اصلاح موهای زائد بدن به شیوه غیرتهاجمی، بخشی از برنامه های روتین مراقبت از پوست بدن شما ممکن است شامل از بین بردن موهای زائد مانند اصلاح و شیو بدن باشد ، حتی اگر این مساله جزو برنامه های روزانه شما نباشد، لازم است بهترین روش اصلاح موهای زائد پوست بدن را بشناسید. در صورت لزوم پس از لایه برداری ، نواحی از بدن را که می‌خواهید اصلاح کنید ، کرم ، کف یا ژل اصلاح بزنید . بدین منظور استفاده از آب ولرم باعث نرم شدن موهای بدن شما می شود تا فرایند اصلاح راحت تر شود.

همچنین پس از استفاده از ژل اصلاح ، حتماً در جهت درست اصلاح  کنید، چرا که هنگام اصلاح مناطق حساس تر می‌توانند منجر به تحریک ، موهای فرو رفته زیرپوستی و یا  التهاب و قرمزی شوند. 

لیزر موهای زائد در رشت

در صورت انجام لیزر موهای زائد ، باید مراقبتهای پوستی قبل و بعد از آن را انجام دهید. برای مثال قبل از انجام لیزر پوست خود را برنزه و در معرض آفتاب قرار ندهید و قبل از لیزر به پوست خود کرم ، لوسیون ، روغن و .... نمالید تا اثربخشی لیزر را پایین نیاورد و یا خدای ناکرده پوست دچار سوختگی و آسیب نشود. در صورت عدم تحمل درد و استفاده از کرم های بی حسی برای انجام لیزر درمانی ، حتماً حتماً از روی پوست خود کرم را کاملاً بشوئید تا اثری نمانده که باعث ایجاد آسیب کند.

همچنین شب قبل از مراجعه به بهترین مرکز لیزر موهای زائد در رشت ، شیو با تیغ انجام دهید. به این علت که در صورت شیو درست قبل از لیزر و به دلیل عدم استفاده از کرم ها و لوسیون های نرم کننده ، آسیب پوستی افزایش می یابد. از طرف دیگر به عنوان روتین مراقبت از پوست بعد از لیزر موهای زائد هم می توان به پماد زینک اکساید اشاره داشت که برای رفع التهاب بسیار مناسب بوده و همچنین کرم ضد آفتاب برای ناحیه صورت خیلی مهم می باشد و بطور کل نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفت و پوست باید با لباس و عینک و کلاه پوشانده شود.


پوست بدن خود را مرطوب کنید

پوست بدن ما اولین و مهمترین مانع محافظتی است که از ما در برابر بیماری ها و عفونت ها دفاع می کند. چنانچه روز به روز پوست ما در معرض عناصری قرار دارد که می تواند باعث خشک شدن ، ترک خوردن و آسیب دیدن شود ؛ به همین دلیل روتین مراقبت از پوست در جهت مرطوب سازی برای کنترل روند پیری پوست از اهمیت فوق‌العاده ای برخوردار است. همچنین اصلاح و لایه برداری باعث خشک شدن پوست می‌شود ، بنابراین مرطوب شدن مخصوصاً بعد از هر یک از این فعالیت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
بعد از اینکه پوست خود را با استفاده از یک اسکراب بدن عمیق لایه برداری کردید (و احتمالاً تراشیده اید) ، پوست بدن شما باید به راحتی از هر گونه آلودگی و یا سلولهای مرده پوست پاک شود. مرحله بعدی در برنامه مراقبت از پوست بدن ، مرطوب سازی است. این کار را می توان در دوش گرفتن با ژل  مرطوب کننده یا با کرم مخصوص بدن بعد از دوش گرفتن (یا هر دو!) انجام داد ، حالت اول معمولاً ترجیح داده می شود ، اما به هیچ وجه بهتر نیست - راحت تر است!

محصولات مراقبت از پوست


از پوست خود محافظت کنید

اکثر برنامه های روتین مراقبت از پوست بدن شما به احتمال زیاد در زمان استحمام و پس از آن انجام می‌شود ؛ البته در صورتی که پوست بدن تمیز باشد و لایه برداری ، اصلاح درست و مرطوب کردن پوست بدن را در اولویت قرار داده باشید. با این حال مهم است که از آنچه می‌تواند به پوست بدن شما آسیب برساند آگاه باشید. از مواردی که می تواند باعث آسیب رساندن روز به روز پوست شما شود:

مواد شیمیایی خشن ، از جمله محصولات تمیز کننده قوی و صابونی.

قرار گرفتن در معرض آب داغ به مدت طولانی.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خوشید.

روتین مراقبت از پوست

از سرم بدن استفاده کنید

جالب است بدانید که یک سری از سرم ها در دسته محصولات مراقبت از پوست بطور خاص برای بدن طراحی شده اند تا با سرم بدن برای مراقبت از پوست بدن خود به سطح و کیفیت بالاتری دست یابید. به دلیل اینکه سرم های بدن سرشار از مواد مفید از جمله اسید سالیسیلیک ، اسید هیالورونیک ، ویتامین سی و آنتی اکسیدان و ... می باشد تا به آبرسانی و تغذیه رسانی پوست بدن کمک کند. ازین رو به پوست بدن خود عشقی را که لایف آن است بدهید و مقداری سرم بدن به روتین مراقبت از پوست بدن خود بیفزایید.

برس زدن خشک را فراموش نکنید

برای روتین مراقبت از پوست بدن می توانید از برس خشک کمک بگیرید که روشی برای لایه برداری پوست با برس مخصوصی است که موهای نرمی دارد تا با ماساژ پوست توسط این برس خشک سلولهای مرده را از سطح پوست بدن خود پاک کنید و با این تکنیک هوشمندانه ، درخشندگی و سلامت را به پوست بازگردانید. لازم به توضیح است که برای استفاده صحیح از برس خشک در ابتدا از پاهای خود شروع کنید و بدن خود را با حرکات طولانی به سمت قلب حرکت دهید و البته همیشه برای برس خشک زدن به سمت قلب حرکت کنید تا باعث حفظ جریان لنفاوی بدن در جهت درست شوید.

در نتیجه برس زدن خشک نه تنها در پاکسازی پوست و رفع سلولهای مرده پوست موثر است ، بلکه باعث تحریک افزایش گردش خون و تخلیه لنفاوی و نیز سبب نرمی و لطافت پوست می گردد. ازین رو حتما برس خشک را به روتین مراقبت از پوست بدن خود اضافه کنید چرا که راهی سرگرم کننده و البته آسان برای مراقبت از پوست از سرتا پا می باشد. اما بهترین زمان برای برس خشک چه وقتی است ؟ قبل از دوش صبحگاهی بهترین زمان برای برس خشک است که با این کار نه تنها شما را از خواب بیدار می کند ، بلکه باعث پاکسازی عمیق پوست بدن شما در حمام می گردد.

تفاوت برس خشک با لایه برداری پوست در چیست ؟

تفاوت اصلی برس خشک با لایه برداری پوست در ابزار مورد استفاده در آن ها می باشد که در برس خشک از برس تخصصی با موی نرم برای ماساژ پوست و از بین بردن سلولهای مرده پوست استفاده می شود اما در لایه برداری پوست از یک پارچه یا اسکراب برای رفع سلولهای مرده و آلودگی های پوست کمک گرفته می شود. اگرچه هر دوی این روش در بهبود گردش سلولی ، ارتقا گردش خون ، باز کردن منافذ بسته پوست ، حذف چربی اضافی و آلودگی از روی پوست موثرند ، اما برس خشک در کاهش ظاهر سلولیت و تخلیه لنفاوی هم کمک کننده است.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

 روتین مراقبت از پوست صورت 

روتین مراقبت از پوست را می توان به دو نوع روتین روز و شب تقسیم بندی کرد که در مواردی با هم تفاوت دارند و در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

روتین مراقبت از پوست در روز :

  1. پاک کننده مناسب پوست ، میسلارواتر
  2. تونر
  3. سرم
  4. کرم دور چشم
  5. محصولات درمانی لکه های پوستی
  6. مرطوب کننده
  7. روغن صورت
  8. کرم ضد آفتاب

برای روتین پوست در روز در ابتدا باید با استفاده از پاک کننده مناسب پوست خود (نظیر میسلارواتر) ، پوست صورت را از آلودگی ها پاک کرده و سپس به پوست خود تونر بزنید. مرحله بعد استفاده از سرم صورت و سپس کرم دور چشم توصیه می شود. همچنین درمان لک های پوستی پیشنهاد می شود، بدین منوال که پوست شما دارای جوش ، لکه ، تیرگی و یا هر مشکلی باشد ، محصول مراقبت از پوست مختص آن را خریداری کرده و استفاده کنید. ترتیب بعدی می تواند شامل مرطوب کننده متناسب با نوع پوست، روغن صورت و در پایان کرم ضدآفتاب باشد.

مراقبت از پوست

روتین مراقبت از پوست در شب :

  1. پاک کننده مناسب پوست ، میسلارواتر
  2. تونر
  3. سرم
  4. کرم دور چشم
  5. محصولات درمانی لکه های پوستی
  6. مرطوب کننده
  7. رتینول
  8. روغن صورت

روتین مراقبت از پوست در شب از ابتدا تا مرطوب کننده با روتین روز یکسان بوده ، فقط در دو مورد آخر به جای ضد آفتاب ، رتینول جایگزین شده و سپس روغن صورت توصیه می شود. چرا که در شب مصرف ضد آفتاب نیازی نبوده و حذف می گردد. نکته مهم اینجاست که نوع پوست شما چرب ، مختلط ، خشک ، حساس و یا معمولی باشد ، حتماً محصولات مراقبت از پوست ، اعم از پاک کننده ها ، شوینده ، ژل های شستشو ، تونر و ... را باید متناسب با پوست خود انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را از مراقبت پوستی خود بگیرید.

با افزایش سن و یا ایجاد مشکل یا تغییر در نوع پوست ، روتین پوست باید عوض شود. کریستینا هولی ، متخصص مراقبت از پوست در سانفرانسیسکو در رابطه با روتین پوست می گوید : روتین پوست فرصتی برای مشاهده تغییرات دورن هستند و همانگونه که افزایش سن با تغییر همراه است ، محصولات مراقبت از پوست هم باید تغییر کرده و متناسب با پوست انتخاب شود و اجازه دهید تا این محصولات پوست شما را به صورت روزانه تقویت کند و باید به آن زمان بدهید تا به پوست شما کمک کند.

همچنین دکتر راشل نظریان متخصص پوست در منهتن در گروه پوست شوایگر در این رابطه می گوید : علم محصولات مراقبت از پوست راه طولانی طی کرده ، اما هنوز راه حل فوری برای پوست وجود ندارد ، لذا برای بهره مندی از مزایای روتین پوست باید به آن زمان بدهید. ازین رو نتایج محصولات مراقبت از پوست تنها در صورت استفاده مداوم مشاهده شده و بطور کل در صورت استفاده از روتین پوست یک یا دو بار در روز ، در حدود یک ماه و نیم طول می کشد تا تفاوت را احساس کنید.

میکرونیدلینگ در رشت

روتین مراقبت از پوست هفتگی :

لایه برداری در منزل جزو روتین مراقبت از پوست بصورت هفتگی می باشد که می توان از اسکراب و لایه بردارهای شیمیایی نظیر AHA و انواع ماسک های لایه بردار صورت استفاده کرد که این لایه بردارها شامل لایه برداری ملایم شیمیایی ، آنزیمی و فیزیکی بوده که برای استفاده در منزل بصورت بکار می رود. و در صورت نیاز به لایه برداری و درمانهای قوی توسط متخصص باتجربه باید به بهترین کلینیک زیبایی در رشت مراجعه گردد.

از فواید لایه برداری می توان به تشویق گردش سلولی و ساخت سلولهای جدید و سالم پوست ، از بین بردن سلولهای مرده پوست ، کاهش لک و تیرگی ، بازکردن منافذ بسته پوست و در نتیجه شفاف و روشن تر شدن پوست اشاره کرد. البته مشورت با پزشک و متخصصین زیبایی بسیار مهم است، بخصوص در صورت داشتن پوست حساس ، لایه برداری توصیه نمی شود.

همچنین یکی دیگر از موارد روتین مراقبت از پوست هفتگی ، استفاده از ماسک صورت است که حاوی ویتامین های غلیظ و مواد مغذی بوده و بخوبی جذب پوست صورت می گردد و در نتیجه پوست را سالم و انعطاف پذیر می کند. از فواید این ماسک ها ، آبرسانی ، سفت کردن پوست ، کنترل آکنه ، کوچک کردن منافذ بزرگ پوست و رفع لکه های تیره رنگ می توان نام برد.

مزایای استفاده از پاک کننده در صبح و شب

با توجه به اینکه در طول روز ، پوست صورت به انواع مواد زائد و ترشح چربی آلوده می شود و این مهم حتی در خواب هم رخ می دهد ، لذا پاک کردن پوست با پاک کننده علاوه بر از بین بردن این آلودگی ها ، به پوست در جلوگیری از بسته شدن منافذ پوست توسط آلودگی و چربی کمک کرده و از تیرگی پوست پیشگیری می کند. همچنین پاک کننده به پوست ، آمادگی درمان و جذب محصولات مراقبت از پوست را می دهد. بخاطر داشته باشید که انتخاب پاک کننده به صورت روغن ، ژل یا کرم پاک کننده یا فوم همه وهمه بستگی به نوع پوست شما داشته که باید این انتخاب با مشورت پزشک صورت گیرد.

بهترین کلینیک زیبایی رشت منظریه

مزایای استفاده از تونر در صبح و شب

تونر در روتین مراقبت از پوست هم در صبح و شب پس از پاک کننده پیشنهاد می شود که فرآیند پاک کردن را تکمیل می کند ، بدین صورت که به سلولهای پوست انواع ویتامین ها و مواد معدنی را می رساند. لازم به ذکر است تونرهای قدیمی دارای الکل بوده که برای پوست ضرر داشتند ، اما تونرهای امروزی دارای اسانس ها و مواد افزودنی مجاز و مناسب پوست بوده که نه تنها برای پوست مضر نیست ، بلکه از سلامت پوست صورت حمایت می کند. همچنین یک تونر خوب ، اثربخشی پاک کننده را دوچندان کرده و مانند شامپو و نرم کننده که در پاک کردن و سلامت مو م کمل هم هستند ، هر دوی پاک کننده و تونر به حفظ سلامت پوست کمک می کنند.

مزایای استفاده از سرم در روتین پوست

سرم ها متحدان قدرتمند پوست هستند که با دوزهای متمرکز از مواد فعال ، بخشی از مشکلات پوست همچون لکه های تیره پوستی و حتی چین وچروک را کاهش می دهند. یکی از متخصصان در رابطه با سرم می گوید : در صورتی که مشکل خاصی در پوست صورت نداشته باشید ، باز هم همه افراد به سرم آنتی اکسیدان در روتین مراقبت از پوست در صبح دارند تا از آلودگی های پوستی روزانه محافظت کنند. با وجود گزینه های زیاد با ترکیبات متنوع برای انتخاب سرم می توان برای رسیدگی به مشکلات خاص پوستی به دنبال محصولات زیر باشید :

سرم دارای اسید هیالورونیک برای آب رسانی و تقویت عملکرد سد پوستی در لایه سطحی مناسب بوده و به نگهداری رطوبت و آب در لایه بالایی پوست کمک می کند. همچنین سرم حاوی ویتامین سی در روشن شدن پوست های تیره و رفع یا کاهش لکه های تیره در صورت استفاده مداوم کمک کننده است. از طرفی رتینول ، پپتیدها و ویتامین B3 در تحریک تولید کلاژن و الاستین پوست موثرند که با تولید بیشتر این دو پروتئین از ایجاد چین و چروک و خطوط و افتادگی پوست جلوگیری می شود و در نهایت ترکیبات گوگرد کلوئیدی و نیاسینامید در سرم می تواند در کاهش التهاب و قرمزی و تحریک پوستی مفید و اثربخش باشد و با تاثیرات ضد میکروبی خود ، آکنه را بهبود بخشد.

محصولات غیرکومدوژنیک چیست ؟

شاید در محصولات مراقبت از پوست به غیر کومدوژنیک برخورد کرده باشید ، این اصطلاح که توسط متخصصان مراقبت از پوست استفاده شده و بر روی برچسب های محصولات مراقبت از پوست نوشته می شود ، به محصولاتی گفته می شود که از بسته شدن منافذ پوستی جلوگیری کرده و اجازه پر شدن منافذ با آلودگی و چربی و سلولهای مرده پوست را نمی دهد. به دلیل اینکه کومدون با تجمع چربی و سلولهای مرده یا محصولات آرایشی یا مراقبتی بی کیفیت در منافذ پوستی ایجاد می شود ، محصولات مراقبت از پوست غیر کومدوژنیک از تجمع این مواد بر روی پوست پیشگیری کرده و چربی پوست را کنترل می کند. البته دقت داشته باشید که این محصولات جوش و آکنه را درمان نمی کنند ، بلکه باعث کاهش احتمال ایجاد این مشکلات می شوند.

کلینیک زیبایی رشت

کلینیک زیبایی آلما در رشت با خدمات لیزر موهای زائد، هایفوتراپی و آراف تراپی برای جوانسازی پوست ، مزوتراپی ، میکرونیدلینگ ، مزوتراپی ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، پارافین تراپی دست و پا ، مزوتراپی مو ، هیدرودرمی مو و ... در خدمت شما عزیزان زیبارو می باشد. شما عزیزان می توانید برای مشاوره رایگان با شماره تماس 01332662196 - 01332006295 - 09125396478 تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه