استرچ مارک چیست و چه‌طور درمان می‌شود؟

اشتراک گذاری :

جدا از اینکه پوست یک دیواره دفاعی از ورود آلودگی های بیرونی به داخل بدن می باشد ، در نگاه اول پوست زیبا نشانه زیبایی فرد هم می باشد. در درجه بعد سلامت پوست مطرح می شود که گاهاً ممکن است این سلامت به خطر افتاده و نیز زیبایی را تحت تاثیر خود قرار دهد. چنانچه اشعه های مضر آفتاب ، آلودگی های مختلف ، آلاینده ها و ... از عواملی هستند که مشکلات پوستی مانند چین و چروک و خطوط پوستی ، لکه های پوستی ، ترک پوستی ، کک و مک و  ... را ایجاد می کنند. 

استرچ مارک چیست و چه‌ طور درمان می‌شود؟

ترک های پوستی که در اصطلاح به آن استرچ مارک گفته می‌شود ، از مشکلات شایع پوستی بین بانوان است؛ اغلب انسان ها حتی مدل های معروف اروپایی در بخش هایی از اندامشان کم و بیش درگیر این میهمان های ناخوانده هستند. این ترک ها یا استریاها به طور معمول در اثر کشیدگی ناگهانی پوست در بارداری ، اضافه وزن و یا حتی از دست دادن وزن زیاد ، بلوغ جسمی، رشد سریع اندام ها و عواملی از این دست به وجود می‌آیند. از طرفی ترک های پوستی در زنان شایع تر است و بیشتر در نواحی شکم ، سینه ، باسن ، ران و بازو رخ می دهد.

ترک های پوستی برای سلامتی بدن مضر نیستند ، اما نظیر سایر اسکارها می توانند دائمی باشند و البته می توانند با گذشت زمان تغییر کرده و از بین بروند. بعنوان مثال عموما علائم کشش ناشی از بارداری حدود 6 ماه بعد از زایمان رفع می شوند.

استرچ مارک چیست

علت ایجاد استرچ مارک چیست؟

استرچ مارک بر اثر پاره شدن رشته های کلاژن رخ می دهد که در ابتدا به رنگ قرمز یا بنفش بوده و سپس سفید می شوند. با توجه به اینکه پوست بطور طبیعی دارای کلاژن بوده که نقش حفظ خاصیت ارتجاعی پوست را به عهده دارد، با افزایش و یا کاهش حجم ، پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده و از هم جدا شده که گاهی به شکل پارگی شدید پوست هم بروز می یابد. چنانچه این مطلب در بانوان باردار مشهود است که با افزایش حجم شکم ، با پارگی پوست و جدا شدن رشته های کلاژن ، ترک پوستی را مشاهده می کنند. از طرفی برخی افراد بطور ژنتیکی از چنین مشکلاتی در امانند ، چرا که پوست آنها محکم تر از بقیه افراد عمل می کند.

از دلایل دیگر ایجاد استرچ مارک می توان به بر هم خوردن تغییرات هورمونی در دوران بلوغ اشاره کرد که در استرچ مارک بلوغ به آن اشاره خواهیم کرد. همچنین استفاده از کورتون موضعی قوی هم در صورتیکه خودسرانه مصرف شود ، عامل ایجاد ترک پوستی خواهد بود.

انواع استرچ مارک:

پوست بدن ما شامل سه لایه بوده و ترک های پوستی در لایه درم یا همان میانی ایجاد می گردد که در این حالت بافت همبند پوست بیش از حد نرمال کشیده شده و لایه درم پوست پاره گشته و با افزایش کورتیزون،  ترک هایی در پوست ظاهر می شود. لازم به ذکر است که کورتیزون ، هورمون مترشحه از غدد فوق کلیوی بوده و ترشح بیش از حد آن باعث از دست رفتن قابلیت ارتجاعی پوست می گردد. 

- استرچ مارک بارداریاین نوع استریا ، استرچ مارک گراویداروم gravidarum نام دارد که بر اثر تغییرات پوستی ناشی از بارداری رخ می دهد و بیشتر در نواحی شکم و سینه دیده می شود. در عین حالیکه ترک پوستی در بارداری در 50 تا 90 درصد زنان باردار در زمان بارداری و یا پس از تولد نوزاد ( گاهاً از 6 تا 12 ماه ) بوجود می آید ، از عواملی که بر ایجاد استرچ مارک بارداری موثر است ، هم می توان به بارداری در سنین بالای 30 سال ، سابقه ژنتیکی ، شاخص توده بدنی قبل از بارداری یا همان چاقی، داشتن بیماری مزمن مثلاً دیابت یا مصرف داروهای کورتیکواستروئید و نیز وزن بالای نوزاد در هنگام تولد اشاره داشت

جالب است بدانید که بانوان 16 تا 20 ساله که باردار شده اند ، بیشتر از افراد بالای 35 سال باردار دچار ترک پوستی یا استریا می شوند. با توجه به اینکه این ترکها عموما بعد از ماه چهارم بارداری مشاهده می شود ، اما امکان ایجاد استرچ مارک بعد از زایمان وجود دارد.

استرچ مارک بارداری

- استرچ مارک بلوغ: این نوع از استریا ، ترک پوستی در بلوغ ناشی از رشد به یکباره و سریع دوره نوجوانی بوده که در 30 درصد افراد نوجوان رخ داده که بیشتر در نواحی ران ، سینه و باسن دیده می شود و همزمان تغییرات هورمونی در بدن نیز ایجاد می گردد. چنانچه در استریای بلوغ شاهد افزایش قد و وزن ناگهانی شخص خواهیم بود که بسیاری در سن بلوغ آن را تجربه کرده اند که در نتیجه این افزایش قد و وزن ، پوست کشیده شده و دچار پارگی یا همان استرچ مارک خواهد شد.

ناگفته نماند که تغییرات هورمونی هم در بروز استریا بی تاثیر نیست، بدین سان که این تغییرات باعث به هم خوردن تعادل در فیبروبلاست (سلولهای تولید کننده پروتئین های کلاژن و الاستین) شده و تعداد و کیفیت رشته های کلاژن و الاستین کاهی می یابد. بدین ترتیب کلاژن پاره شده و پوست ترک می خورد.

-استرچ مارک ناشی از چاقی و اضافه وزن: یا استریا دیستنس distensae با توجه به اتساع پوست در چاق شدن سریع ، مصرف داروهای خاص و یا تغییرات هورمونی اتفاق می افتد. شایان ذکر است این نوع استرچ مارک در افراد ورزشکار خصوصاً ورزشکاران رشته بدنسازی که در مدت کوتاه وزن خود را افزایش می دهند ، شایع است.

- وجود بعضی از بیماریها : یا همان استریا آتروفیکان atrophicans که ابتلا به بیمارهای خاص ، باعث نازک شدن پوست و در نتیجه ترک پوستی می گردند. به عنوان مثال سندرم مارفان ( با کاهش خاصیت ارتجاعی بافت پوست ) و یا سندرم کوشینگ ( تولید بیش از اندازه هورمون در بدن و چاقی یکباره ) می توانند از آن جمله از بیماریها می باشند.

- مصرف کورتیکواستروئیدها : کرم ها و لوسیون های حاوی کورتیکواستروئید ، سطح کلاژن پوست را در طولانی مدت کاهش داده و ترک های پوستی را ایجاد می کنند. لازم به توضیح است که وظیفه کلاژن تقویت پوست و کاهش خطر ایجاد انواع ترکهای پوستی می باشد.

انواع استرچ مارک

انواع استریا بر اساس ظاهر و رنگ :

استریا روبرا rubrae : قرمز رنگ

استریا آلبا albae :  سفید رنگ

استریا نیگرا nigra : در افراد با پوست سبزه یا رنگین پوستان رخ می دهد.

استریا سرولئا caerulea : رنگ کبود و ارغوانی

افراد در معرض استرچ مارک :

هر فردی ممکنست به استرچ مارک مبتلا گردد، اما در افراد با مشخصات زیر احتمال بروز آن بیشتر می باشد:

بانوان خصوصاً بانوان باردار ، افراد با رنگ پوست سفید یا رنگ پریده ، افزایش در قد یا وزن یا خصوصاً رشد ناگهانی در هنگام بلوغ ، ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوروپاتی، بیماری پسوزیاریس ، ابتلا به اگزما یا خشکی پوست ، شاخص توده بدنی قبل از بارداری و بارداری در سنین پایین تر ، داشتن سابقه خانوادگی و ارثی بودن ، سابقه زایمان دوقلو و یا چند قلویی ، مصرف داروهایی خاص نظیر داروهای کورتیکواستروئیدی ، میزان هورمون کورتیزون که از غدد فوق کلیوی ترشح شده و قابلیت ارتجاعی پوست را از بین می برد ، سن و ... .

همه این عوامل به تنهایی باعث شده پوست دچار شوک گشته و لایه سطحی پوست دچار پارگی گردد و در ادامه ترک پوستی ایجاد شود.

نکاتی برای پیشگیری و درمان استرچ مارک

اولین قدم برای درمان استرچ مارک پذیرش این نکته می‌باشد که این ترک های پوستی اتفاقی کاملا طبیعی و اجتناب ناپذیر هستند و بهترین روش درمان هم مراقبت از پوست و پیشگیری از ایجاد آن‌هاست. همانطور که می‌دانید پروسه درمان استریا عموما پروسه زمان‌بری بوده و تولیدکنندگان محصولات درمانی به بهبود ۵۰ درصد از استریاها بعد از دوره درمان اشاره می‌کنند؛ البته گفته می شود اگر در دوره درمان روش های کلینیکی مثل  آر اف‌ تراپی به کار گرفته شود این تاثیرها تا ۸۰ درصد خواهد بود.

پاکسازی پوست با دستگاه هایفرکوئنسی

راهکارهایی برای پیشگیری و کاهش ترک های پوستی

برای کاهش استرچ مارک یا پیشگیری از ابتلا به ترک های پوستی می توان راهکارهای زیر را در پیش گرفت :

  • ورزش روزانه
  • تغذیه سالم با مصرف سبزیجات و میوه های تاره و داشتن یک رژیم غذایی سالم حاوی ویتامین های E, C, D و زینک ( موجود درآجیل و ماهی ) و پروتئین
  • ماساژ پوست با روغن های طبیعی که باعث گردش خون منظم می گردد.
  • لایه برداری پوست
  • استفاده از کرم های حاوی هیالورونیک اسید
  • استفاده از ویتامین های A  و C
  • نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در شبانه روز و هیدراته ماندن (آب موردنیاز برای بدن برای بانوان حدود 2 لیتر و آقایان حدود 3 لیتر)
  • مصرف ویتامین D
  • اجتناب از رژیم های لاغری غیر اصولی
  • مرطوب نگه داشتن پوست
  • استفاده از کرم مخصوص در ناحیه شکم در دوران باداری (مانند کرم ویتامین E)

* ویتامین C که در تولید کلاژن موثر بوده و برای تقویت پوست و کاهش چروک و همچنین جلوگیری از استرچ مارک کمک کننده است ، در سبزیجات و میوه ها خصوصاً مرکبات مانند پرتقال و لیمو موجود می باشد.

* ویتامین D و حفظ سطح آن در بدن علائم کشیدگی را در پوست کاهش می دهد و از استرچ مارک یا ترک پوستی جلوگیری می کند. چنانچه مهمترین منبع ویتامین D در نور آفتاب ( البته بطور محافظت شده با کرم ضد آفتاب و کلاه و عینک ) بوده و نیز لبنیات مانند شیر و ماست و نان می باشد.

روش های کلینیکی رفع استرچ مارک

فراموش نکنید علاوه بر آر اف تراپی، کربوکسی تراپی نیز می‌تواند از طریق تزریق CO2 زیر پوست باعث جوانسازی سلول های پوستی و از بین رفتن ترک های پوستی و استرچ مارک شود. این روش بهبود دهنده عملکرد سلول های کلاژن ساز می باشد و با بهبود ماتریکس به حفظ الاستیسیته پوست کمک می‌کند. استفاده از روغن چند منظوره بایو اویل هم می‌تواند در کنار این روش به عنوان مکملی کاربردی ظاهر پوست را یکدست و طبیعی جلوه دهد.

میکرونیدلینگ در رشت

میکرونیدلینگ:

برای درمان استرچ مارک یا ترک های پوستی از طریق میکرونیدلینگ نیز می‌توانید اقدام کنید! همانطور که می دانید پوست دارای فیبرهای الاستین و کلاژن بوده که این رشته ها مانند فنر باعث انعطاف ، کشسانی، شادابی و جوانی پوست می‌شوند. وقتی این فیبرها کشیده شوند خاصیت خود را از دست می‌دهند، لذا میکرونیدلینگ با بهبود تراکم اپیدرم، تحریک و افزایش کلاژن سازی، افزایش تراکم ملانوسیت ها و ایجاد ظاهر طبیعی ترک های پوستی را درمان می‌کند. 

میکرونیدلینگ دستگاهی است دارای سوزن های بسیار ریز که سوراخ های ریز در پوست ایجاد می کند. در نتیجه پوست برای ترمیم این سوراخ ها بطور خودکار اقدام به تولید کلاژن جدید کرده و بدین ترتیب مشکلات پوستی و ترک ها نیز درمان می گردد.

لیزر فرکشنال دی اکسید کربن :
لیزر فرکشنال CO2 از روشهای پرطرفدار در رفع استرچ مارک می باشد. چنانچه تحقیقات نشان می‌‌دهد زنانی که تحت این روش درمانی جدید بودند نسبت به بانوانی که از کرم های حاوی گلیکولیک اسید و  ترتینوئین استفاده می‌کردند، در مدت زمان کوتاه تر شاهد از بین رفتن ترک های قدیمی و سفید رنگ پوست خود بوده‌اند. بدین لحاظ دو نوع کاربرد سریع و تدریجی در درمان لیزر CO2
فرکشنال وجود دارد که در کاربرد سریع حدود ۲ هفته پس از  درمان، روشن کردن پوست ، کمرنگ شدن لکه های پوستی و باز شدن منافذ بسته اتفاق می افتد.

اما در کاربرد تدریجی یا ایجاد اثر عمیق در پوست ، ساخت کلاژن تحریک شده ، در نتیجه چین و چروک ، ترک پوستی یا استرچ مارک ، اسکار آکنه از بین رفته  و بافت پوست سفت و مقاوم می شود.

میکرودرم ابریژن:

در درمان استرچ مارک یا استریا روش میکرودرم ابریژن نیز استفاده می شود که با استفاده از دستگاه میکرودرم و صیقل دادن پوست با کریستال های ریز ، یک لایه بسیار نازک و ظریف از روی پوست فرد برداشته شده تا خاصیت ارتجاعی پوست افزایش یافته و پوست جدید رشد کند. چنانچه میکرودرم ابریژن از راه های موثر برای بهبود ترک های پوستی قدیمی بوده و برای لایه برداری پوست در پکیج های پاکسازی پوست در کلینیک های زیبایی انجام می پذیرد.

پاکسازی پوست در رشت

آراف تراپی :

یکی از محبوب ترین روشهای درمان استریا خصوصاً ترک های بارداری، روش آراف تراپی است که از امواج رادیوفرکوئنسی استفاده می کند. در این روش با نیدل های چندگانه حاوی امواج رادیویی و فرو بردن در پوست و عروق باعث تاثیر امواج روی پوست شده ، جریان خون افزایش یافته و تحریک کلاژن سازی شکل گرفته و در نتیجه پوست ترمیم می گردد. شایان ذکر است این روش به آراف فرکشنال موسوم بوده و در سفت و محکم شدن پوست ، بهبود اسکار زخم و آکنه ، کاهش سایز منافذ بزرگ پوستی ، رفع شلی پوست و بهبود بافت پوست و رفع استرچ مارک موثر می باشد.

درمان استرچ مارک با آراف

کربوکسی تراپی :

در درمان ترک های پوستی با این روش ، با استفاده از دستگاه کربوکسی تراپی ، گاز CO2 یا همان دی اکسید کربن به زیر پوست تزریق می شود که در بدن به منزله کمبود اکسیژن تلقی می شود ، در نتیجه بدن با افزایش گردش خون ، برای رسیدن اکسیژن کافی و مواد مغذی بیشتر به ناحیه مورد نظر ، در صدد بهبود این وضعیت می باشد که با افزایش کلاژن سازی همراه می باشد. بدین ترتیب با افزایش کلاژن ، سلولهای پوستی بازسازی و ترمیم می شود و در نتیجه استرچ مارک درمان می گردد.

مزوتراپی :

مزوتراپی هم روشی است که در درمان استریا و ترک های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش مواد طبیعی و داروهای مورد نیاز برای تولید کلاژن در زیر پوست تزریق می گردد و با جذب این مواد توسط پوست ، تولید کلاژن جدید افزایش یافته ، در نتیجه ترک های پوستی بهبود یافته و از بین می روند. لازم به ذکر است مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی در رشت و مجهز در نتیجه درمان استرچ مارک بسیار موثر است.

شاک ویو :

شاک ویو دستگاهی جدید بوده که با امواج فراصوت نظیر دستگاه هایفوتراپی کار می کند و در درمان ترک های پوستی یا استرچ مارک و سلولیت استفاده می گردد. در این روش امواج فراصوت با ضربه به پوست برخورد کرده ، با عبور از پوست به بافت وارد می شود و موجب آزاد شدن بافت های بدن شده و در نتیجه ترمیم ظاهر پوست و استریا می گردد.

کلینیک زیبایی رشت

سوالات

آیا درمان های خانگی در رفع استرچ مارک موثرند ؟ خیر تحقیقات بعمل آمده  بر روی افرادی که از درمان های خانگی همچون روغن بادام ، کره کاکائو ، ویتامین E و یا روغن زیتون استفاده کرده اند ، هیچ یک از ترک های پوستی با ماساژ این مواد از بین نمی روند.

آیا برنزه کردن ترک های پوستی را از بین می برد ؟ خیر. زمانی که برنزه می شوید ، ترک های پوستی بیشتر به چشم می آید ، چرا که مانند بقیه پوست برنزه نمی شوند.

چه داروهای تجویزی در درمان استرچ مارک موثر است ؟ مطالعات نشان داده که دو ماده اسیدهیالورونیک و ترتینوئین در رفع علائم کشش اولیه ترک های پوستی مفید می باشند. چنانچه یک مطالعه نشان داده افرادی که هر شب به مدت 24 هفته از کرم ترتینوئین استفاده کرده اند ، علائم کششی کمتری داشتند و در مقابل کسانی که از این کرم استفاده نکردند ، دچار رشد علائم کششی خود بودند. همچنین رتینول که نوعی رتینوئید است به محو شدن علائم کشش و ترک پوستی کمک می کند.

عوامل خطر ابتلا به استرچ مارک چیست ؟  گرچه هر فردی ممکنست به ترک های پوستی مبتلا شود ، اما برخی افراد نظیر بانوان ، سابقه خانوادگی ابتلا به استرچ مارک ، باردار بودن ، جراحی پروتز سینه ، افزایش و یا کاهش وزن سریع ، رشد سریع در دوران نوجوانی ، مصرف کورتیکواستروئیدها ، ورزش ، بیماریهای ژنتیکی همچون سندرم کوشینگ و ... بیشتر در معرض این ترک ها هستند ، بدین لحاظ که خاصیت کشسانی پوست تحت تاثیر قرار گرفته و بافت و رنگ نواحی از پوست ، متفاوت از قسمتهای دیگر به رنگهای بنفش تا قرمز و خاکستری روشن و یا سفید می شود.

علائم ترک های پوستی چیست ؟ خطوط و رگه های فرورفته نازک و براق بر روی پوست با طول و عرض متفاوت به رنگ صورتی ، قرمز ، بنفش ، قهوه ای تیره و ... می باشد و قبل از ظهور این علائم کششی ، خارش و سوزش پوست در ناحیه مورد نظر دیده می شود.

درمان استرچ مارک با آراف

چگونه از شر استرچ مارک خلاص شویم ؟ از آنجا که بسیاری از محصولات پوستی و روشهای دیگر به حداقل رساندن و یا کاملا ناپدید کردن ترک های پوستی مژده می دهند ، اما با این حال شواهد کمی از اثربخشی کامل این محصولات دیده شده است که یکی از این موارد مرطوب کننده است که علائم ترک های پوستی را به کمترین میزان می رساند ، اما هیچ مدرک اثبات شده ای در این زمینه موجود نمی باشد. از طرفی بیشتر تحقیقات انجام شده نشان می دهد که استفاده از مرطوب کننده هیچ تاثیری بر ظاهر ترک های پوستی ندارد. همچنین آکادمی پوست امریکا AAD لوسیون برنزه کننده را پیشنهاد می کند که بطور موقت تفاوت رنگ پوست و رنگ ترک های پوستی را کاهش می دهد  تا کمتر دیده شود و از موارد دیگر می توان به کرم های تجویزی حاوی اسید هیالورونیک ، ترتینوئین و ویتامین A اشاره کرد که انجام این درمان های پزشکی علائم استرچ مارک را با گذشت زمان محو می کند.

استرچ مارک قرمز چیست ؟  استرچ مارک قرمز یا استریا همان ترک های پوستی هستند ک به رنگ قرمز می باشند و به دلایل مختلف بارداری ، افزایش یا کاهش وزن در دوران بلوغ و یا بارداری و بدنسازی ایجاد می شوند. در واقع استرچ مارک قرمز نوعی جای زخم پس از کشیده شدن یا جمع شدن سریع پوست بوده که نوع حاد از این کشش پوست می باشد. از علائم استرچ مارک قرمز می توان به قرمزی ، خارش و برجسته بودن در حد کم اشاره کرد که مانند شیارهایی قرمز رنگ بر روی پوست مشهود است.

آیا فقط افزایش یا کاهش وزن باعث استرچ مارک می شود ؟ خیر. استرچ مارک دلایل دیگری غیر از چاقی نظیر ابتلا به بیماریهای خاص نظیر سندرم کوشینگ و یا مصرف داروهای خاص همچون کورتیکواستروئیدها ایجاد شود.

استرچ مارک

آیا روغن های گیاهی در بهبود استرچ مارک موثرند ؟ برخی از روغن های گیاهی می تواند در کاهش اثرات استرچ مارک و برای پیشگیری از ایجاد آن موثر باشد که از آن جمله روغن آرگان ، روغن بادام ، روغن بهار نارنج ، روغن اسطوخودوس ، روغن کندر و روغن هسته انار را می توان نام برد که مالیدن آنها بر روی پوست باعث بهبود خاصیت ارتجاعی پوست شده و در کاهش استرچ مارک موثرند. البته توجه داشته باشید که در صورت باردار بودن قبل از استفاده از هر نوع کرم یا روغن و هر محصولات دیگر با  پزشک خود مشورت نمایید.

دلیل استرچ مارک بارداری چیست ؟ با توجه به تغییرات هورمونی در بانوان باردار و افزایش وزن قابل توجهی که در آنها اتفاق می افتد ، لایه درم پوست که حاوی کلاژن است ، کشیده و پاره شده و رگهای خونی در زیر پوست از بین شکاف های کلاژن بخوبی دیده می شود که به رنگ قرمز و یا بنفش می باشد و با گذشت زمان رنگ آنها سفید می شود. اگرچه این ترک های پوستی فارغ از درد و ناراحتی است اما ظاهر ناخوشایندی دارد.

آیا می توان از استرچ مارک بارداری پیشگیری کرد ؟ نظر به اینکه استرچ مارک بارداری می تواند در بسیاری از بانوان باردار رخ دهد و اجتناب ناپذیر است ، اما راهی قطعی در پیشگیری از آن وجود ندارد و تنها می توان از کنترل وزن در دوران بارداری و جلوگیری از تغییر وزن ناگهانی به میزان زیاد ، تغییر سبک زندگی ، مصرف آب فراوان در طول روز به منظور پیشگیری از خشک شدن پوست و مصرف میوه و سبزی تازه بعنوان راهکارهایی برای پیشگیری از استرچ مارک و کمک به بهبود وضعیت پوست کمک گرفت.

برای رفع ترک های پوستی یا استرچ مارک نیاز به کلینیک زیبایی در رشت مجهز با دستگاه های پیشرفته می باشد. ازین رو کلینیک زیبایی آلما در رشت با تکنولوژیهای نوین و به روز و کادری مجرب در خدمت شما عزیزان برای رفع مشکلات پوستی می باشد. همچنین خدمات ارائه شده این کلینیک پاکسازی پوست ، هایفوتراپی ، میکرودرم ابریژن ، آنزیم تراپی پوست ، لیزر موهای زائد ، آراف تراپی ، میکرونیدلینگ و ... می باشد.

شماره تماس : 1332662196    - 01332006295 -   09125396478

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه

  • Michael Ethan

    سارل

    سلام،. من بعد از زایمانم تمام پوست شکمم همین استرچ مارک داره، قابل درمان هست و هزینش چقدر میشه؟؟

  • Michael Ethan

    کلینیک زیبایی آلما

    سلام ، بله عزیزم قابل درمانه و تا حد زیادی از بین میره ، در مورد هزینه باید ویزیت بشید و نوع دستگاهی که بکار باید و تعداد جلساتش مشخص بشه ، که بتونیم خدمتتون اعلام کنیم با تشکر کلنیک زیبایی رشت-آلما

  • Michael Ethan

    سوزان

    سلام ، شما دستگاهی برای از بین بردن استرچ مارک دارید؟

  • Michael Ethan

    کلینیک زیبایی آلما

    سلام ، بله از ار اف و ایکس ویو استفاده میشه و درحدود 80 درصد جوابدهی داره کلینیک زیبایی رشت -آلما