انواع مشکلات پوست صورت

اشتراک گذاری :

از آنجایی که صورت افراد و پوست صورت حاوی اطلاعات شخصی زیادی از شما برای دیگران در اولین برخورد بوده که می تواند بطور مثال سن شما ، حالت روحی ، احساس فعلی ، زیبایی و حتی میزان بی خوابی شما را به دیگران در یک نگاه برساند ، توجه به سلامت پوست و جلوگیری از بیماری ها مشکلات شایع پوست صورت برای همه امری مهم و مورد توجه است. از آنجایی که گاهاً بنا به دلایل مختلفی این نوع مشکلات برای همه پیش می آید، در ادامه لیستی از انواع مشکلات پوستی به همراه شرح مختصری از آنها آورده ایم تا بتوانید با مطالعه نشانه های آنها نسبت به درمان صحیح و سریع آنها اقدام نموده و یا از بروز آنها جلوگیری کنید. به این ترتیب همواره پوستی سالم و شاداب داشته و بهترین پیام را درباره خودتان به دیگران مخابره خواهید نمود.

اکسیژن تراپی پوست

شایع ترین مشکلات پوستی

برخی مشکلات پوستی بصورت دائمی نبوده و خیلی زود با کمی مراقبت بهبود یافته اما برخی دیگر شرایط جدی تر داشته که نیاز به درمان و مراقبت بیشتری داشته و حتی برخی از آنها جز موارد اورژانسی یا حتی نشانه بیماری های جدی دیگری می باشند که می بایست فرد تحت درمان قرار گیرد. از این رو شناخت انواع مشکلات پوستی برای درمان آن مهم بوده و می بایست بدانیم که با چه نوع عارضه ای روبرو هستیم. رایج ترین مشکلات پوستی در ادامه به همراه نشانه ها و راهکارهای درمانی آنها آمده است.
دانه های سر سیاه
کک و مک
اگزما
خشکی پوست
حساسیت های پوستی
زونا
تبخال
آکنه

تیرگی دور چشم ، کهیر ، رگهای خونی شکسته یا رگهای عنکبوتی ، هایپرپیگمانتاسیون ، ملاسما ، میلیا ، آکنه روزاسه ، هیپرپلازی سباسه ، درماتیت سبورئیک و ویتیلیگو از جمله مشکلات پوستی می باشند که می توان به آنها اشاره داشت.

شرایط پوستی صورت در طول زندگی به دلایل مختلف دچار اختلال می شود ، چه به صورت آکنه در نوجوانی ، چه آسیب ناشی از افزایش سن و یا آسیب ناشی از نور آفتاب که می توانند دلایل ژنتیکی ، عفونت های ویروسی ، قارچی و یا باکتریایی ، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و آلودگی ها و ... داشته باشند. مشکلات پوستی رایج از آکنه و جوش گرفته تا تغییر رنگ پوست نیاز به درمان و مراقبت از پوست تخصصی و پیشرفته توسط متخصص زیبایی متبحر در یک کلینیک زیبایی معتبر می باشد.

رفع تیرگی دور چشم

سیاهی دور چشم
تیرگی و سیاهی دور چشم از جمله مواردی است که گاهاً برای افراد پیش می آید و جز مشکلاتی است که جای نگرانی نداشته و بخودی خود معمولاً خوب می شود. دلیل آن معمولاً کم خوابی ، خستگی ، عطسه زیاد ، مصرف سیگار و دخانیات و گاهاً کهولت سن و عوامل ژنتیکی است که با خواب مناسب و مصرف آب کافی تا حد زیادی برطرف می شود. اما اگر این مورد بسیار طولانی باشد، می بایست به پزشک مراجعه کرده تا از روشن کننده و کرم های مخصوص دور چشم استفاده نمائید. گاهاً ممکن است سیاهی دورچشم نشان از بیماری کبدی یا مشکلات کلیه ها نیز باشد که می بایست بررسی شود. همچنین در صفحه 
پوست دورچشم مطالب کاملی در این مورد وجود دارد.

دانه ها یا جوش سر سیاه:

دانه ها یا جوش سرسیاه همان کمدون های سیاه پوستی بوده که در اثر رسوب بیش از حد چربی روی پوست ایجاد می گردد. بدین ترتیب که در نزدیک سطح پوست سلول های مرده پوست و چربی اطراف ریشه مو جمع شده و باعث تشکیل دانه سر سیاه شده که کم کم در مجاورت هوا سفت و خشن می شود. همچنین ترشح بیش از حد هورمون های مردانه (آندروژن) ، استرس، آلرژی، تولید چربی زیاد، استفاده از محصولات آرایشی و ترکیب آنها و با چربی پوست و آلاینده های زیست محیطی دارد.

درمان در خانه: استفاده از چسب جوش سرسیاه ، استفاده از عسل گرم شده روی پوست و بعد از آن فشار و بیرون ریختن دانه ها، قراردادن پوست خیار حدود 25 دقیقه (همچنین موثر برای لکه ناشی از آکنه) ، هفته ای یک تا دوبار استفاده از ماسک خانگی و ماساژ صورت از جمله راهکارهای درمان می باشند.

شما می توانید با پاکسازی پوست صورت حرفه ای و همچنین ماساژ تخصصی صورت در کلینیک زیبایی آلما در رشت از شر این دانه های سرسیاه خلاص شوید.

رفع مشکلات پوست صورت

آکنه:

آکنه (جوش های قرمز متشکل از غده های چربی و میکروب های آلوده) جزء تحریک کننده ترین مشکلات رایج پوستی می باشد که می تواند ازسنین نوجوانی تا بزرگسالی ادامه یابد. برای رفع آکنه می توانید از پاکسازی پوست، استفاده از تونر و مرطوب کننده بهره ببرید.  همچنین، درمان های دارویی به صورت کرم نیز با مراجعه به پزشک امکان پذیر است. شایان ذکر است آکنه های شدید در برخی افراد با داروهای خوراکی نظیر مصرف آنتی بیوتیک و همچنین در بانوان مصرف قرص ضدبارداری موثر می باشد.

* روشهای پیشگیری از ایجاد جوش:

بنا به نظر متخصصان ، 4 عامل در ایجاد جوش و آکنه نقش دارد. اولین مورد تولید بیش از اندازه چربی ، مورد دوم سلولهای مرده پوست ، وجود باکتری های عامل آکنه در منافذ پوست و مورد چهارم التهاب پوست به همراه قرمزی می باشد که همگی باعث بسته شدن روزنه های پوستی و ایجاد جوش و آکنه می گردد. بدین لحاظ برای پیشگیری از ایجاد جوش و آکنه می توان به نکات زیر توجه کرد:

* شستشوی صورت روزی دوبار : اگرچه آکنه تنها از طریق آلودگی و کثیفی ایجاد نمی شود ، اما شستشوی منظم پوست صورت به محافظت از پوست در برابر چربی اضافی پوست و آلودگی های عامل تولید جوش کمک می کند. در ضمن آب ولرم و پاک کننده ملایم در شستشو برای عدم تحریک و التهاب پوست بسیار مهم می باشد و پس از انجام شستشو مرطوب کننده حاوی روغن را فراموش نکنید. لازم به توضیح است شستن زیاد از حد صورت ، منجر به خشکی پوست و تشدید جوش می گردد.

از آن گذشته تمیز کردن موها را فراموش نکنید. چنانچه شستشوی منظم موها از ایجاد آکنه جلوگیری می کند. همچنین از محصولاتی نظیر ژل مو یا اسپری روی صورت پرهیز کنید تا شاهد بسته شدن منافذ پوست و تشکیل آکنه نباشید.

انواع مشکلات پوست صورت

* جوش ها را دستکاری نکنید : تجربه وسوسه انگیز فشار دادن جوش را همه داشته ایم ، اما در نهایت با التهاب و زخم روبه رو شده ایم. بعلاوه دست زدن به جوش باعث ایجاد لکه و باقی ماندن آن روی پوست می گردد. در نتیجه برای کاهش ظاهر جوش از کرم های درمانی موضعی تجویز شده توسط پزشک نظیر رتینوئیدها (برگرفته از ویتامین A) استفاده کنید تا مانع از ایجاد جوش جدید شود. بعلاوه این درمانها باعث از بین بردن سلولهای مرده پوست و کاهش التهاب پوستی می شوند. البته کرم ها و یا سرم های بدون نسخه حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک نیز می توانند تاثیر گذار باشند و به کاهش آکنه کمک کنند.

همچنین آنتی بیوتیک های موضعی نظیر اریترومایسین و کلیندامایسین نیز با باکتری های عامل آکنه مبارزه می کنند ، اما حتماً باید به دستور پزشک مصرف شوند.

* اصلاح رژیم غذایی : بدین منظور باید غذاهای مرتبط با آکنه را قطع کنید. بطور مثال غذاهایی حاوی قند و کربوهیدرات نظیر کیک و کلوچه ، شیرینی ها و فرآورده های لبنی نظیر شیر بدون چربی ، امکان خطر ابتلا به آکنه را در افراد افزایش می دهد. لازم به توضیح است که در رژیم غذایی باید از سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنید.

از موارد دیگر می توان به تمیز کردن روزانه و صحیح پوست ، پاک کردن آرایش و تمیز کردن پوست قبل از خواب ، نوشیدن آب زیاد ، استفاده از صابون و پاک کننده ملایم، حذف غذاهای چرب ، قرار نگرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب و دوش آب گرم اشاره کرد. همچنین بیش از دوبار در روز صورت خود را تمیز نکنید تا تحریکات و ترشحات و دانه های سرسیاه بیشتر نشود.

پاکسازی پوست صورت در رشت

 کک و مک:

کک  و مک به صورت لکه های قهوه ای روشن ، متشکل از سلولهای پوست حاوی رنگدانه (ملانین) و در سایز نوک سوزن و بدون برآمدگی می باشند. لازم به ذکر است که کک و مک بدون درد و ضرر بوده و بیشتر بخاطر تابش نور خورشید می باشد که در افراد پوست حساس و روشن بیشتر دیده می شود و زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار می دهد. امروزه با تحقیقات انجام شده ، دلایل کک و مک بر می گردد به جنبه ارثی بودن ، افزایش سن ، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت طولانی ، رژیم غذایی نامناسب و مشکلات هورمونی.

زمانی که نور خورشید به پوست تابیده می شود ، پوست که سد دفاعی بدن بوده ، اقدام به تولید ملانین یا رنگدانه های بیشتری برای مراقبت از پوست می کند ، در نتیجه ساخت بیشتر ملانین ، منجر به ایجاد کک و مک روی پوست می گردد. جدای از این ، کک و مک های قبلی نیز رنگ تیره تری به خود می گیرند ، حتی امکان تبدیل این سلولها به سلولهای سرطانی نیز وجود دارد. بنابراین در اینجاست که لزوم استفاده از ضد آفتاب و مراقبت از پوست در برابر آفتاب مشخص می شود.

کک و مک ها معمولا به شکل لک هایی با رنگ قهوه ای روشن روی پوست ظاهر شده و گاهی ممکن است کارکرد نامنظم کبد باعث بروز این لک ها شود. اما باید زمانی به پزشک مراجعه کرد که مرز لکه ها به شکل نامنظم و رنگ آنها نیز به صورت غیر معمولی سیاه یا قرمز تبدیل شود.

راه پیشگیری: برای مراقبت از پوست در برابر نور خورشید لازمست از کرم ضد آفتاب با SPF 30 و یا بالاتر استفاده شده و حدود 15 دقیقه قبل از زمان خروج از منزل و بصورت هر دو ساعت یکبار تمدید شود. البته پوشیدن لباس مناسب ، کلاه لبه دار و آفتابگیر و دستکش نیز در محافظت از پوست در برابر آفتاب بی تاثیر نخواهد بود. همچنین مصرف ویتامین C همانند مرکبات و فلفل قرمز به عنوان یک آنتی اکسیدان از پوست در برابر رادیکال های آزاد مخرب مراقبت می کند.

در صورت ابتلا یا شک به مشکلات هورمونی ، با مراجعه به پزشک ، انجام آزمایشات هورمونی و دارو درمانی به درمان نوسانات هورمونی بپردازید تا از ابتلا به کک و مک در اثر این مشکلات جلوگیری کنید.

مشکلات پوست صورت
 

 درمان کک و مک:

- به عنوان روش های طبیعی می توان استفاده از انواع ماسک صورت نظیر ماسک لیموترش و مالیدن آن روی پوست ، ماسک آب آلبالو و ماسک برنج و هندوانه ( مخلوط برنج خیس کرده و آسیاب شده با آب هندوانه ) را معرفی کرد. اگر چه این روشها کمک شایان توجهی به درمان کک و مک ندارند ، اما بی تاثیر نیز نخواهند بود.

- لیزر درمانی: یکی از روشهای رفع کک و مک بوده که حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمائید. از مزایای رفع کک و مک با لیزر می توان به ارزان بودن ، بدون درد بودن یا درد و ناراحتی بسیار خفیف و قابل تحمل، بدون نیاز به بی حسی و مراقبتهای بسیار ساده بعد از انجام لیزر اشاره داشت. البته پزشک قبل از انجام لیزر درمانی در ابتدا کک و مک را بررسی کرده و در صورتی که ناشی از نور خورشید باشد ، کار لیزر را انجام می دهد. بعد از انجام لیزر ، کک و مک به نظر برجسته شده ، اما پس از گذشت زمان ، لکه ها خشک و پوسته پوسته شده و در نهایت می ریزند.

- لایه بردارهای شیمیایی نظیر پاکسازی پوست صورت و آنزیم تراپی پوست : این روشها اعم از لایه برداری شیمیایی یا مکانیکی ، انواع ماسک صورت ، آنزیم تراپی پوست و ... ، باید در کلینیک زیبایی و زیر نظر پزشک توسط کارشناس زیبایی آموزش دیده انجام شود تا اثرات مثبتی داشته باشد. لازم به ذکر است این روشها درمانی و غیر تهاجمی بوده و در نهایت به کاهش کک و مک می انجامد و نه حذف کامل آن.

اگر در رفع مشکلات پوست خود دچار مشکل هستید، می توانید جهت مشاوره و انجام امور زیبایی نظیر هایفوتراپی، آراف تراپی ، آنزیم تراپی پوست ، پاکسازی پوست، لیزر موهای زائد و ... از کلینیک زیبایی آلما در رشت کمک بگیرید.

فیشیال صورت

خشکی پوست :

خشکی پوست ممکنست برای هر کسی و در هر سنی اتفاق بیفتد که در این حالت پوست تمامی آب و چربی مورد نیاز خود را برای حفظ نرمی و لطافت از دست می دهد. لازم به ذکر است که خشکی پوست در نتیجه افزایش سن بالای 40 سال، وضعیت سلامت جسمی و ابتلا به برخی بیماریها نظیر دیابت ، بیماری کلیوی ، کم کاری تیروئید ، اگزما یا پسوزیاریس ، مصرف بعضی داروهای نظیر دیورتیک ، آنتی اسید ، ملین ، آنتی هیستامین ، داروی فشار خون و ... ، شرایط محل زندگی و مشاغل مرتبط با آب به مدت زیاد ، مدت زمان در فضا باز به سر بردن و استفاده از صابون ها و شوینده هایی با خاصیت پاک کنندگی چربی می تواند ایجاد گردد.

از عوامل دیگر می توان به تغییر فصول و آب و هوای خشک و سرد اشاره کرد. بطور مثال در فصل زمستان که دما کاهش یافته ، رطوبت نیز کم می شود و در نتیجه خشکی پوست رخ می دهد که البته در آب و هوای خشک و بیابانی نیز خشکی پوست بیشتر اتفاق می افتد و در موارد دیگر گرمای حاصل از بخاری و ... هوای اتاق را خشک کرده و پوست نیز خشک خواهد شد. همچنین علت دیگر خشکی پوست ، دوش آب داغ به مدت زیاد و همچنین شنای بیش از حد در آب کلردار می باشد و افراد با رنگ پوست خیلی تیره و یا خیلی روشن و نیز افراد سیگاری در معرض خشکی بیشتر پوست می باشند.

لازم به ذکر است خشکی پوست با علائمی نظیر خارش ، کشیدگی پوست خصوصاً بعد از شستشو و حمام ، زبر و خشن بودن پوست ، ایجاد خطوط پوستی و چروک ، تغییر رنگ پوست به خاکستری و قرمزی ،  پوسته پوسته شدن ، ترک خوردن پوست و ... همراه است.

راهکارهای پیشگیری از خشکی پوست :

برای جلوگیری از خشکی پوست می توان به توصیه های زیر عمل کرد:

کاهش زمان استحمام و مدت زمان تماس با آب ، جایگزین کردن دوش آب ولرم بجای آب داغ ، استفاده بیشتر از مرطوب کننده ، استفاده از صابون ها و شوینده های حاوی نرم کننده ، استفاده از دستکش ، استفاده از دستگاه بخور یا هر روش دیگر برای مرطوب کردن هوا و ... از آن گذشته نوشیدن آب روزانه تا 8 لیوان برای پیشگیری از خشکی پوست در اثر کم آبی بدن بسیار مناسب می  باشد.

 درمان خشکی پوست :

بهترین کار برای درمان خشکی پوست ، مراجعه به پزشک و تشخیص درست و مناسب علت خشکی پوست برای درمان می باشد . مثلاً در درمان خشکی پوست در اثر آلرژی ، کرم حاوی کورتیکوستروئید یا کورتورن توسط پزشک مربوطه تجویز می گردد و یا خشکی پوست در درمان پسوزیاریس داروهای خاصی تجویز می گردد. اما به طور کل می توان استفاده از مرطوب کننده ها را در درمان خشکی پوست و برای حفظ رطوبت پوست را معرفی کرد که روزی چندبار خصوصاً پس از حمام توصیه می شود.

استفاده از روغن نوزاد و وازلین طبی نیز نقش مهمی در نگهداری رطوبت موجود در پوست داشته و در درمان خشکی پوست موثر می باشد و از مواد دیگر رفع خشکی پوست می توان به روغن جوجوبا ، اسیدهیالورونیک ، لانولین ، روغن معدنی ، گلیسیرین و دایمتیکون می توان اشاره داشت.

** از روشهای کلینیکی درمان خشکی پوست می توان به پاکسازی پوست ، فیشال هیدرودرمی برای آبرسانی عمیق به پوست در کلینیک زیبایی آلما در رشت نام برد. 

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

حساسیت پوستی :

حساسیت پوستی با عنوان درماتیت تماسی به صورت خارش ، قرمزی و بسیار حساس بروز می یابد. با توجه به اینکه اگزما و کهیر نیز جزو حساسیت پوستی محسوب می شوند ، اما دلیل این نوع حساسیت مشخص نیست و می تواند به دلیل مواد حساسیت زا نظیر در معرض گیاهان سمی بودن ، لمس جواهر یا استفاده از عطر یا مصرف برخی داروها رخ دهد. در این صورت مراجعه به متخصص آلرژی برای تشخیص بسیار کمک کننده است. چنانچه پزشک با گذاشتن مقدار کمی از مواد حساسیت زا بر روی پوست ، واکنش پوست را نسبت به آن می سنجد.

طی تحقیقاتی مشخص شد فلز نیکل ، طلا ، بالسام ( رایحه استفاده مورد استفاده در عطر ) ، تیمورسال ( ترکیبی از جیوه به عنوان ضدعفونی کننده ) ، چسب ، لاک ناخن ، دستکش لاتکس و ... جزو مواد آلرژی زا محسوب می شوند.

کهیر :

از انواع حساسیت پوستی می توان به کهیر اشاره داشت که به صورت تاول قرمز ظاهر می شود و دو نوع کهیر حاد و مزمن وجود دارد. چنانچه کهیر حاد با طول دوره شش هفته در اثر تماس با مواد آلرژی زا یا عفونت رخ می دهد اما کهیر مزمن که بیش از شش هفته طول می کشد علت شناخته شده ای ندارد.

تشخیص حساسیت پوستی :

در اولین قدم باید علت حساسیت شناخته شود. بررسی در روزمره گی ها نظیر استفاده از جواهرات فلزی خاص ، استفاده از رنگ مو ، صابون ، عطر یا لوازم آرایشی جدید ، مصرف غذای حساسیت زا ، استفاده از دستکش پلاستیکی ، استفاده از داروی جدید مثل آنتی بیوتیک و ... باید مد نظر قرار گرفته شود و در صورت تشخیص علت از استفاده یا مصرف ماده حساسیت زا اجتناب کنید. البته علائم آلرژی و حساسیت در طی یک تا دو هفته از بین می روند ، اما در علائم جدی تر تنگی نفس یا تورم گلو باید اقدامات اورژانس انجام گیرد.

درمان حساسیت پوستی :

بهترین راه برای تشخیص درست و درمان مناسب ، مراجعه به پزشک متخصص و تجویز داروهای خوراکی و موضعی نظیر آنتی هیستامین می باشد. افزون بر این استفاده از کرم مرطوب کننده نیز در درمان حساسیت های پوستی بسیار کمک می کند.

اگزما:

به التهاب یا آماس پوست همان اگزما یا درماتیت گویند که خارش ، قرمزی ، تورم و پوست ریزی را به دنبال دارد. اگرچه اگزما مسری نیست اما در خانواده های با سابقه آسم و آلرژی ، احتمال بروز آن بیشتر است. در عین حالیکه بروز اگزما مشخص نیست ولی می تواند ناشی از فعالیت سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل ناشناخته باشد. همچنین عواملی نظیر آب و هوای بیش از حد گرم یا سر، تماس به حیوانات، استرس، استعمال دخانیات، تماس با مواد حساسیت زا مانند پشم، غذاهای حساسیت زا ، مواد شیمیایی موجود در صابون ها ، لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین عطرها نیز در اگزما موثر است.

تفاوت درماتیت و اگزما: اگزما در مواردی که التهاب داخلی بوده و بیماری انوژن باشد و درماتیت در مواردی که التهاب خارجی می باشد استفاده می گردند.

راه های درمان اگزما:

استفاده از لباس های نخی، عدم تماس پوست با مواد حساسیت زا، دوری از گرما و تعریق ، مصرف آنتی هیستامین و کوتیکواستروئید ، عدم خارش ، کمپرس آب سرد، نوشیدن آب فراوان ، حمام با آب ولرم ، روغن زیتون ، کاهش استرس ، استراحت ، استفاده از مرطوب کننده، حذف مواد غذایی حساسیت زا و نوشیدن چای سبز را می توان به عنوان راه هایی در درمان اگزما معرفی کرد.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

رگهای خونی شکسته یا رگهای عنکبوتی

رگهای خونی که منبسط شده و در زیر پوست صورت پاره می شوند به رگهای خونی شکسته شده صورت یا رگهای عنکبوتی معروف اند که البته می تواند بر روی پاها یا هرجای دیگر بدن هم ظاهر شوند که دلایلی مختلفی از جمله ژنتیک ، قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، تغییر آب و هوا ، تغییر فشار خون ، بارداری ، محرک های محیطی همچون آلاینده ها و مواد شیمیایی ، روزاسه ، مصرف الکل و آسیب به سر دارد.

راه های درمان رگهای خونی شکسته یا رگهای عنکبوتی

از گزینه های درمانی می توان به کرم های رتینوئید برای کاهش قرمزی رگها و بهبود سلامت پوست اشاره کرد که می تواند عوارضی همچون خشکی پوست و خارش یا قرمزی داشته باشد. همچنین درمان بعدی اسکلروتراپی بوده که شامل تزریق محلولی خاص درون رگ است تا عروق خونی در زیر پوست ناپدید گردد که چند روز درد و ناراحتی به همراه دارد. لیزر گزینه بعدی درمان رگهای خونی شکسته است که متداول ترین روش نیز می باشد که در این روش لیزر با آسیب به پوست باعث بهبودی بافت پوست و محو شدن رگهای عنکبوتی همراه است که با درد همراه است و نیاز به تکرار دارد.

زونا

زونا یکی از انواع مشکلات پوستی است که در اثر عفونت ویروسی ( ویروس واریسلا زوستر ) منجر به ایجاد بثورات و دانه های ریز در جلوی بدن در ناحیه قفسه سینه و یا پشت در یک سمت بدن یا صورت می گردد که دردناک و خارش دار بوده و این بثورات طی 7 تا 10 روز پوسته پوسته شده و در ظرف 2 تا 6هفته کاملا از بین می روند. افراد مبتلا به زونا ممکنست درد ، تب ، خارش و یا سوزن سوزن شدن در ناحیه ابتلا را داشته باشند که حتی ممکنست قبل از ظاهر شدن دانه های ریز رخ دهد. از طرفی زونای روی صورت می تواند چشم را تحت تاثیر قرار داده و منجر به کاهش بینایی گردد.

جالب است بدانید که ویروس واریسلا زوستر همان ویروس ایجاد کننده آبله مرغان بوده که پس از آبله مرغان تا آخر عمر در بدن باقی می ماند اما سالها بعد این ویروس ممکنست به صورت بیماری زونا فعال شود ، لذا بثورات زونا شبیه به آبله مرعغن بوده اما بسیار نادر است و در افراد با سیستم ایمنی ضعیف ایجاد می گردد.

درمان زونا

عموما هیچ درمانی برای زونا وجود ندارد اما درمان زودهنگام با داروهای ضد ویروس نظیر آسیکلوویر ، فامسیکلوویر و والاسیکلوویر می توان بهبودی را تسریع بخشد و خطر عوارض جانبی را کاهش دهد. همچنین در صورت درد شدید در اثر ابتلا به کرونا پزشک داروهای پچ موضعی کپسایسین ، داروهای ضد تشنج نظیر گاباپنتین ، داروی بیحس کننده نظیر لیدوکائین بصورت ژل ، کرم ، اسپری یا چسب پوستی ، داروهای تزریقی نظیر کوتیکواستروئیدها ، بی حس کننده های موضعی و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای همچون آمی تریپتیلین تجویز می کند.

انواع مشکلات پوست صورت

تبخال

از دیگر انواع مشکلات پوست صورت می توان به تبخال ویروس هرپس سیمپلکس اشاره که که در دور دهان و البته در ناحیه تناسلی ایجاد می شود و به صورت تاول و زخم دردناک دیده می شود که حتی می تواند منجر به تب و درد و تورم غدد لنفاوی گردد. همچنین در صورت عود تبخال می تواند با گزگز ، خارش و یا سوزش محل زخم و تاول همراه باشد. تخمین زده می شود که در حدود 3/7 میلیارد نفر از افراد زیر 50 سال یعنی 67 درصد افراد در سراسر دنیا ، مبتلا به عفونت ویروسی هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) هستند که عامل اصلی تبخال دهان است. همچنین 491 میلیون نفر در سنین 15 تا 49 سال یعنی 13 درصد از کل مردم جهان نیز به این ویروس از نوع دوم آن (HSV-2) یا عامل اصلی تبخال تناسلی مبتلا هستند.

جالب توجه است که بیشتر عفونت های تبخال بدون علامت و ناشناخته می باشد که البته علائم تبخال بصورت تاول یا زخم دردناک می تواند در طول زمان دوباره عود کند و از طریق تماس پوست به پوست پخش می شود. لازم به ذکر است که عفونت با ویروس تبخال تناسلی خطر ابتلا و انتقال ویروس عفونی ایدز یا HIV  را افزایش می دهد. دو نوع ویروس HSV تبخال وجود دارد :

  1. تبخال نوع اول یا HSV-1 که در ناحیه دهان ایجاد می شود و از طریق تماس دهانی گسترش یافته و باعث ایجاد عفونت در داخل و یا اطراف دهان می شود. ناگفته نماند این نوع تبخال بیشتر در بزرگسالان دیده شده و حتی می تواند باعث تبخال تناسلی یعنی نوع دوم شود.
  2. تبخال نوع دوم یا HSV-2 که در ناحیه تناسلی ایجاد شده و از راه تماس جنسی گسترش می یابد. اگرچه بیشتر افراد مبتلا نشانه خاصی نداشته یا تنها علائم خفیف دارند که حتی در این صورت نیز این ویروس قابل انتقال است ، اما این عفونت منجر به تاول ها و زخم های دردناک می شود که ممکنست این تاولها باز شده ، ترشح کنند و سپس پوسته پوسته گردند که داروها تنها علائم آن را کاهش می دهند و عفونت را بطور کامل درمان نمی کنند.

از آنجا که علائم مکرر تبخال دهان و ناحیه تناسلی ناراحت کننده است و حتی تبخال تناسلی ممکنست یک انگ باشد که بر روابط جنسی فرد نیز تاثیر بگذارد ، اما با گذشت زمان ، بیشتر افراد مبتلا به تبخال با این عفونت به زندگی عادی خود ادامه می دهند.

درمان تبخال

به منظور درمان تبخال در اولین دوره یا دوره های مکرر تبخال داروهای ضد ویروسی آسیکلوویر ، والاسیکلوویر و فامسیکلوویر تجویز می شود که باعث کاهش مدت زمان و شدت علائم تبخال می گردد. از طرفی مصرف دوز روزانه کمتر یکی از این داروهای ضد ویروسی می تواند باعث کاهش تعداد دفعات ابتلا به این ویروس گردد. افزون بر این از داروهای ضد درد تجویز شده برای کاهش درد ناشی از تاول می توان به استامینوفن یا پاراستامول ، ناپروکسن یا ایبوپروفن اشاره کرد و نیز دروهای بی حس کننده همچون لیدوکئین وبنزوکائین نیز تجویز می شود.

شماره تماس برای مشاوره با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت 01332662196 - 01332006295 - 09125396478 می باشد.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه