روش های بهبود قابلیت ارتجاعی پوست

اشتراک گذاری :

قابلیت ارتجاعی پوست یا همان حالت کششی پوست نوعی قابلیت طبیعی در پوست بدن افراد است که از دست دادن آن باعث شل شدگی ، افتادگی ، چین و چروک و آویزان شدن پوست در برخی نواحی و یا ترک خوردگی پوست می گردد. بطور طبیعی قابلیت ارتجاعی پوست در اثر افزایش سن افراد به مرور کم و کم تر شده و این مورد از جمله اصلی ترین راه های تشخیص سن افراد است. اما در این میان راهکارهایی وجود دارد که می توان قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشیده و روند پیری آنها را بسیار کندتر کرد و برعکس با رعایت نکردن نکاتی که در ادامه آمده باعث تصرح آنها شده که در نتیجه آن سن فرد خیلی بیشتر از حد واقعی آن بنظر رسیده و دارای چهره شکسته ای می گردد.

قابلیت ارتجاعی پوست چیست ؟

پوست بدن ما که بزرگترین اندام محسوب می شود از سه لایه اپیدرم یا روپوست یا لایه سطحی ، لایه درم یا میانی ، زیر پوست یا هیپودرم یا لایه عمقی تشکیل شده است. در این بین در لایه میانی ، پروتئین های کلاژن و الاستین ساخته می شود که در بافت همبند پوست بوده و مسئولیت خاصیت ارتجاعی یا کشسانی پوست را بعهده دارند. بدین ترتیب این فیبرهای کلاژن و الاستین هستند که باعث می شود ، زمانی که پوست کشیده شود ، دوباره به جای اولیه خود برگردد. لازم به ذکر است در اثر عوامل  مختلف نظیر افزایش سن تولید این فیبرها کم شده ، در نتیجه خاصیت کشسانی پوست کاهش می یابد و پوست شل و افتاده می گردد.

رفع مشکلات پوست صورت

عوامل موثر در قابلیت ارتجاعی پوست

مهمترین ماده در جوانسازی و حفظ قابلیت کششی پوست را می توان ماده ای بنام کلاژن دانست که توسط لایه های عمقی پوست ترشح شده و وظیفه آن بازسازی سلول های پوستی و رساندن مواد مورد نیاز جهت بازپروری سلول های پوست بدن می باشد. البته کلاژن بطور طبیعی در بدن همه افراد تولید می شود، اما در نتیجه افزایش سن و رعایت نکردن اصول سلامتی پوست بدن تولید آن کم و در نهایت با چین و چروک و افتادگی پوست روبرو می شویم . نکته قابل توجه این است که این ماده ضروری از طریق کرم ها و دارو هایی که برای درمان قابلیت ارتجاعی پوست مصرف می شوند و از طریق روزنه های سطحی پوست قابل دریافت نیست و فقط لایه های میانی و عمقی پوست قابلیت تولید آن را داشته و به سطح پوست می رسانند.

دلایل از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست

با توجه به اینکه پوست ما بر اساس ژنتیک و سبک زندگی متفاوت می باشد ، پیری پوست در اکثر افراد از 30 سالگی و از روی ظاهر پوست محسوس می گردد. در ابتدا خطوط ریز و به دنبال آن چین و چروک ایجاد می شود و در مرحله بعد کاهش حجم پوست و از دست دادن قابلیت ارتجاعی پوست را خواهیم داشت که همراه با کاهش سفتی و درخشش پوست می باشد. چنانچه می دانید پیری پوست ، فرایندی طبیعی در بدن بوده که بیشتر توسط عوامل غیرقابل کنترل نظیر ژنتیک یا افزایش سن ایجاد می گردد. با این حال ، عوامل بیرونی نیز در ایجاد پیری پوست نقش دارند که می توانند تحت تاثیر قرار گرفته و اصلاح شوند.

بهبود قابلیت ارتجاعی پوست

در این بین با کم شدن یا توقف کلاژن سازی پوست ، عمل ترمیم در سلول های پوستی کند شده و نمی توانند به سرعت نسبت به حرکات بدن واکنش نشان داده و به مرور آب مورد نیاز و مواد مغزی آنها کم شده و دچار شلی می شوند. مهمترین عوامل از دست دادن قابلیت ارتجاعی بدن عبارتند از :

  1. افزایش سن
  2. تغذیه و رژیم غذایی نامناسب
  3. استفاده از لوازم آرایشی و دارو های نا مرغوب
  4. قرار گیری زیاد در مقابل اشعه های خورشید
  5. بارداری
  6. کاهش و افزایش ناگهانی وزن بدن که باعث کشیدگی پوست می گردد
  7. مصرف دخانیات و سیگار
  8. استرس و اضطراب
  9. عوارض جراحی هایی نظیر لیپوساکشن
  10. عدم مصرف ویتامین ها و مواد معدنی
  11. عدم مصرف آب فراوان
  12. تغییرات هورمونی
  13. کمبود خواب : پوست برای ترمیم و بازسازی نیاز به خواب کافی و به موقع دارد.
  14. آلودگی پوست : باعث آزاد شدن رادیکالهای آزاد ، تسریع استرس اکسیداتیو در پوست و پیری زودرس پوست می گردد.

در این میان افزایش سن ، تغییرات هورمونی و وراثت از عوامل داخلی کاهش قابلیت ارتجاعی پوست بوده و از عوامل خارجی آن می توان به نور خورشید ، آلودگی ها ، سیگار کشیدن ، رژیم غذایی و کمبود خواب اشاره داشت.

ماساژ جوانسازی صورت

روش های بهبود قابلیت ارتجاعی پوست

با یک نگاه ساده به لیست بالا می توانید دریابید که برای کمک کردن به قابلیت ارتجاعی پوست خود چه باید بکنید. بطور قطع پرهیز از سیگار ، داشتن رژیم سرشار از میوه جات و مواد طبیعی ، کاهش استرس ، استفاده از مواد آرایشی مرغوب و تا حد ممکن آرایش کمتر ، ورزش ، استفاده از ضد آفتاب و آبرسان پوست و استفاده از ماساژ تخصصی صورت جهت شادابی پوست می تواند بسیار در حفظ سلامت و قابلیت ارتجاعی پوست شما مفید باشد.

میکرونیدلینگ در رشت

روش های درمانی قابلیت ارتجاعی پوست

همانطور که تا اینجا حتما متوجه دو نکته اصلی در این مورد شده اید که :
1. قابلیت ارتجاعی و جوانسازی پوست تا حد زیادی تحت تاثیر کلاژن سازی پوست است.
2. از برخی دلایل و آسیب ها که باعث چین و چروک و افتادگی پوست می شوند مانند افزایش سن ، خط خنده و اخم نمی توان جلوگیری کرد.

پس در واقع از دست دادن حداقل بخشی از قابلیت ارتجاعی پوست با رعایت تمامی اصول هم امکان پذیر است و اگر اصول سلامت را رعایت نکرده باشیم ، شدت و سرعت آن بیشتر خواهد بود. اما خبر خوب این است که تاکنون درمان های پزشکی مختلفی با درجه تاثیر متفاوتی در این زمینه بوجود آمده است که ضمن تحریک پوست به تولید کلاژن قابلیت ارتجاعی آن را بهبود بخشیده و بسیاری از چین و چروک ها را از بین می برند. چند مورد از این درمان ها در ادامه آمده است.

میکرونیدلینگ برای حفظ قابلیت ارتجاعی پوست

همانگونه که در بالا نیز به آن اشاره شد ما نمی توانیم از طریق کرم ها و داروها، کلاژن را به پوست و لایه های عمقی آن رسانیده تا باعث جوانسازی و کشیدگی پوست شود اما با روش میکرونیدلینگ به سادگی می توان لایه های عمقی پوست که تولید کننده کلاژن جهت حفظ قابلیت ارتجاعی پوست هستند را تحریک به فعالیت بیشتر نموده تا مانند یک شخص بسیار جوان کلاژن سازی کنند که در نتیجه آن کشیدگی و صاف شدن پوست را خواهیم داشت. میکرونیدلینگ برای چین و چروک های کم عمق و شل شدگی های کم تاثیر داشته ، ضمن اینکه باعث لایه برداری سطحی پوست گردیده و جای جوش ، لکه و تیرگی و زخم ها را نیز تا حد زیادی محو می کند.

هایفوتراپی در رشت


هایفوتراپی درمان شلی و افتادگی پوست

در پی نیاز امروز جهان به زیبایی و دستیابی به اکسیر جوانی، تکنولوژی های نوین به بازار زیبایی و پوست عرضه شده که یکی از آنها دستگاه هایفوتراپی می باشد که جزو بهترین روشهای لیفت و جوانسازی پوست صورت می باشد . این روش غیر جراحی ، بدون دوره نقاهت ، بدون درد یا خونریزی و کاملاً غیرتهاجمی می باشد. بدین ترتیب هایفوتراپی با استفاده از امواج متمرکز فراصوت که شدت بالایی دارد، روی لایه های زیرین پوست کار کرده و کلاژن سازی را تحریک می کند. با انجام هایفوتراپی صورت ، افتادگی پوست درمان شده و نیز قابلیت ارتجاعی آن که در اثر افزایش سن شکل گرفته ، بهبود پیدا می کند. همچنین هایفوتراپی به صورت جلسه یک ساعته بوده و به صورت سالیانه انجام می گیرد.

لازم به ذکر است نتیجه اولیه آن به میزان 20% بوده که قابل مشاهده است، اما 80 درصد بقیه بعد از حدود دو تا سه ماه بعد از کلاژن سازی پوست مشهود می گردد و تا یک سال ماندگاری خواهد داشت.

* توجه داشته باشید مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی در رشت برای انجام موارد فوق در کسب عالی ترین و ایده آل ترین نتیجه بسیار موثر می باشد.

آراف تراپی صورت :

آراف تراپی روشی برای لیفت و جوانسازی پوست می باشد . دستگاه آراف با ارسال امواج رادیوفرکوئنسی به لایه های میانی پوست ، باعث گرم شدن لایه های پوست شده و پاسخ پوست به این گرما ، افزایش کلاژن سازی برای بازسازی و ترمیم پوست می باشد. شایان ذکر است آراف با انواع پوست سازگار بوده و در درمان افتادگی های پوست ، بهبود چروک ، لیفت صورت ، سفت شدن عضلات صورت به همراه بهبود خاصیت ارتجاعی پوست به کار می رود. در نتایج شگفت آور آراف بهبود کیفیت پوست و شفافیت و درخشش صورت به وضوح آشکار می باشد. همچنین آراف به صورت 6 تا 8 جلسه دوره ای انجام می پذیرد و حدوداً چندین ماه ماندگاری دارد و جزو محبوبترین روشها شناخته شده است.

تزریق ژل اسید هیالورونیک :

اسید هیالورونیک ، یک هیدروکربن طبیعی ، زمینه ساز بافت همبند پوست ، آبرسان ، جذب کننده و نگهدارنده رطوبت و مغذی برای پوست بوده که به صورت طبیعی در بافت پوست بدن و نیز استخوان ها ، چشم و غضروف وجود دارد. این اسید در برابر میکروارگانسیم ها مانع ایجاد می کند و در تولید و ترمیم پروتئین های کلاژن و الاستین کمک می رساند. اما با گذشت زمان و افزایش سن مقدار آن در پوست کاهش می یابد. با تزریق ژل اسیدهیالورونیک می توان قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود داد و در افزایش حجم نقاطی از پوست صورت که دچار کاهش حجم یا فرورفتگی و چروک شده اثر بخش است. در نهایت شاهد پوستی جوان با شفافیت و لطافت شگفت انگیز خواهیم بود.

تزریق ژل گونه

چگونه می توانم قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش دهم ؟

یکی از راه های بهبود پوست ، فرمول های مراقبت از پوست بوده که باعث تقویت پوست شده و چین و چروک را از بین برده و پوست را درخشان می کند. اگرچه تمام پوست های سالم پیر می شوند ، برای کند کردن روند پیری پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می توان از محصولات مراقبتی پوست شامل ویتامین ها ، آرکتین ، روغن آرگان ، اسید هیالورونیک و ... استفاده کرد. برای مثال آرکتین که ماده گرفته شده از گیاه بیدمشک بوده ، در ترمیم بافت همبند ، باعث تحریک دیواره سلولی پوست شده و روند ساخت کلاژن در پوست را سرعت می بخشد و در نهایت خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست را افزایش می دهد.

روغن آرگان که از هسته درخت آرگان گرفته می شود ، حاوی 80 درصد اسیدهای چرب ضروری امگا9 و امگا6 بوده که در ساخت و ترمیم غشای سلولی و تقویت پوست استفاده می شود. از طرفی ویتامین E موجود در آرگان بعنوان یک آنتی اکسیدان قوی ، با خواص ضد التهابی پوست را صاف و نرم می کند. همچنین اسید هیالورونیک که ماده طبیعی موجود در سلولهای پوست و بخشی از بافت همبند پوست است ، اصلی ترین عملکرد آن نگهداشتن رطوبت پوست بوده که قابلیت نگهداری آب بین 1000 تا 10000 برابر وزن خود را دارد. در نهایت اسید هیالورونیک با آبرسانی به پوست باعث کاهش چین و چروک و بهبود قابلیت ارتجاعی پوست می گردد.

ویتامین E نیز که به عنوان توکوفرول شناخته می شود و یک آنتی اکسیدان قوی می باشد ، وظیفه مراقبت از پوست در برابر رادیکال های آزاد را داشته که باعث استرس اکسیداتیو می شوند. از آن گذشته به حفظ انعطاف پذیری پوست نیز کمک می کند.

روشهای پیشگیری از دست دادن قابلیت ارتجاعی پوست :

* تغییر سبک زندگی : خواب زمان بازسازی و ترمیم پوست از فعالیت های و آلودگی های روزمره می باشد. لذا با اصلاح میزان و زمان خواب می توان از پیری زودرس جلوگیری کرده و به بهبود قابلیت ارتجاعی پوست کمک کرد. چنانچه بهترین زمان خواب بین 10-11 شب تا 6-7 صبح به مدت 8 ساعت می باشد.

* مصرف مواد غذایی سالم : رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان نظیر سبزیجات با رنگ سبز تیره یا نارنجی و میوه جات ، اسفناج ، گوجه ، حبوبات ، آجیل ، شکلات تلخ ، گردو ، ماهی سالمون ، هویج و ... با کاهش اثرات مخرب رادیکال های مضر روی پوست به مراقبت از پوست می پردازد. همچنین مصرف آب فراوان و هیدراته نگه داشتن بدن نیز در رطوبت رسانی به پوست و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک کننده می باشد.

* عدم قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم خورشید و استفاده از کرم ضد آفتاب : مراقبت از پوست در برابر نور آفتاب ، اساسی ترین گام برای پیشگیری از پیری زودرس است. بطوریکه حتی در روزهای ابری هم اشعه های خورشید به پوست آسیب می رساند و لزوم استفاده از کرم ضد آفتاب حتی در روزهای ابری را می رساند. لازم به ذکر است از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که دارای حداقل SPF 30 باشد.

* عدم مصرف سیگار و الکل به دلیل عدم اکسیژن رسانی و خون رسانی مناسب به پوست

* استفاده از مرطوب کننده و آبرسان

کلینیک زیبایی رشت

روشهایی برای بهبود خاصیت ارتجاعی پوست

1- مصرف مکمل کلاژن :

کلاژن پروتئین موجود در بافت همبند پوست است و شواهد نشان داده کلاژن هیدرولیز شده خوراکی می تواند از طریق روده جذب شده و از راه جریان خون به پوست ارسال شود. چنانچه یک مطالعه در این زمینه نشان داده که مصرف مکمل خوراکی حاوی پپتیدهای کلاژن و ویتامین سی به مدت سه ماه به بهبود قابل توجه خاصیت کشسانی پوست و همچنین افزایش استحکام پوست کمک می کند. از طرفی مطالعه دیگری نشان داده که نوشیدنی حاوی کلاژن و اسیدهیالورونیک هم به افزایش قابلیت کشسانی پوست کمک بسزایی می کند. اگرچه این نتایج بسیار امیدوار کننده است ، اما بخاطر داشته باشید که هر مطالعه علاوه بر کلاژن حاوی مواد مفید و مغذی دیگری هم می باشد ، ازین رو اطلاعات بیشتری برای قابلیت مکمل های کلاژن در بازسازی خاصیت کشسانی پوست نیاز است.

2- رتینول و رتینوئیدها

رتینول که نوعی ویتامین A است در محصولات مراقبت از پوست بصورت سرم ها و کرم ها یافت می شود که می توان از داروخانه مانند داروهای بدون نسخه OTC آنها را تهیه کرد. اطلاعاتی موجود است که نشان می دهد رتینول موضعی با ویتامین سی در بازسازی خاصیت کشسانی پوست مفید می باشد. البته رتینوئیدهای تجویز شده توسط پزشک هم باعث افزایش تولید کلاژن در پوست شده که شامل ترتینوئین و رتین A می باشد و منابع مطالعاتی زیادی اثربخشی رتینوئیدهای تجویزی را نشان داده که در کاهش اثرات پیری و حتی معکوس کردن آن موثر است.

3- اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک ماده طبیعی در پوست بوده که عمدتا در بافت همبند پوست یافت می شود که وظیفه حفظ رطوبت پوست دارد و در اثر افزایش سن و قرار گرفتن در برابر اشعه فرابنفش نور خورشید کاهش می یابد. ازین رو می توان از سرم ها یا کرم های حاوی اسید هیالورونیک استفاده کرده که به پوست کمک کرده تا بخشی از قابلیت ارتجاعی خود را بازیابی کند.

4- ایزوفلاون های جنیستئین

جنستئین نوعی ایزوفلاون سویا یک فیتواستروژن بوده که دارای ترکیبات گیاهی می باشد و مشابه هورمون استروژن در بدن عمل می کند. مطالعات نشان داده که مصرف جنستئین به صورت خوراکی به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند که حتی در صورت مصرف موضعی هم فواید زیادی دارد. البته برای تعیین کاربردهای جنیستئین برای بهبود قابلیت ارتجاعی و مراقبت کلی از پوست مطالعات بیشتری نیاز است.

5- درمان جایگزینی هورمونی HRT

اگرچه مطالعات در این زمینه کاملا قطعی نیست اما تحقیقات نشان داده که انواع مختلف HRT مزایایی برای بهبود قابلیت ارتجاعی پوست دارد که در اثر افزایش سن و در دوران یائسگی رخ می دهد. انواع HRT شامل استروژن ترانس درمال ، استروژن ترانس درمان همراه با پروژسترون واژینال و استروژن خوراکی همراه با پروژسترون واژینال می باشد. اگرچه هورمون درمانی HRT یک گزینه درمانی مفید برای بهبود خاصیت کشسانی پوست است اما برای همه افراد مناسب نمی باشد.

بهبود قابلیت ارتجاعی پوست

6- عصاره فندق جادوگر

فندق جادوگر یک محصول رایج برای مراقبت از پوست خانگی و یک ترکیب رایج در لوازم آرایشی و بهداشتی است. چنانچه یک مطالعه نشان داده عصاره فندق جادوگر در بهبود قابلیت ارتجاعی پوست ، کاهش چین و چروک پوست و افزایش استحکام بافت پوست مفید است.

7- فلاوانول های کاکائو

شکلات تلخ هم راه حلی بالقوه در بهبود قابلیت ارتجاعی پوست بوده و مطالعات نشان داده که مصرف روزانه فلاوانول های کاکائو که ترکیبی در شکلات است به بهبود خاصیت کشسانی پوست کمک کرده و می تواند چین و چروک پوست را کاهش دهد. بطور طبیعی فلاونول های کاکائو وجود دارند و فلاونوئیدهای رژیمی در دانه کاکائو یافت می شود که البته همه شکلات ها سطوح بالایی از فلاوانول های کاکائو را ندارند ، لذا بدنبال شکلاتی باشید که 320 میلی گرم فلاوانول کاکائو داشته باشد که این مقدار در مطالعه اخیر مورد استفاده قرار گرفته است.

8- لیزر درمانی

درمان با لیزر برای بسیاری از بیماری ها از جمله مشکلات پوستی استفاده می شود. بدین منظور مطالعه ای انجام شده که بر روی شرکت کنندگان از دو روش لیزر درمانی – لیزر فرکشنال غیر سایشی و نوردرمانی شدید پالسی یا IPL استفاده شده و بررسی ها نشان داده که این دو روش تاثیرات مثبتی بر روی ساخت کلاژن و رنگ و بافت پوست دارد. همچنین در این مطالعه مشخص شد که ترکیب این دو درمان به افزایش قابل توجه قابلیت ارتجاعی پوست و رنگ پوست کمک بسزایی می کند. همچنین مطالعات دیگر نتایج مثبت بهبود بافت پوست را در اثر انجام لیزر فرکشنال نشان داده است.

کلینیک زیبایی آلما در رشت ارائه دهنده خدمات زیبایی ، جوانسازی پوست و لیزر موهای زائد می باشد. خدماتی نظیر هایفوتراپی ، آراف تراپی ، میکرونیدلینگ ، پارافین تراپی ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، مزوتراپی ، هیدرودرمی موی سر ، مزوتراپی مو ، ماساژ صورت کربوکسی تراپی ، تزریق ژل اسیدهیالورونیک ، تزریق بوتاکس و ...

ابتدا مشاوره ، سپس انتخاب با شماره های 01332662196 – 01332006295 -  09125396478

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

 

 

مقالات مشابه