جوش سر سیاه چیست و چطور درمان می شود

اشتراک گذاری :

جوش یا دانه های سرسیاه نام دشمن سلامتی پوست و زیبایی چهره بسیاری از افراد است که برای سالیان متمادی با آن جنگیده اند و در برخی موارد تا مرز پیروزی نیز پیش رفته اند، اما بطور کامل موفق به شکست دادن این دشمن نشده اند. در این مطلب دلایل بوجود آمدن جوش های سرسیاه و راهکارهای درمانی آن را بررسی می کنیم و بهترین ها را که احتمال نتیجه گرفتن آنها بسیار بیشتر از سایر موارد بوده ، پیشنهاد می دهیم.

جوش سرسیاه چیست؟

جوش ها یا دانه های سرسیاه در واقع جوش های ریز با منافذ باز بوده که به دلیل تجمع چربی طبیعی پوست در این نقاط باعث جذب سلول های پوستی مرده و همچنین ذرات آلودگی معلق در هوا گردیده که در نهایت منجر به سیاه دیده شدن آنها می گردد. درمان دانه های سرسیاه از آنجایی اهمیت پیدا می کنند که بیشتر موارد در پوست صورت بخصوص روی پیشانی ، پوست بینی و روی گونه ها ظاهر می شوند و باعث کاهش زیبایی چهره افراد گردیده و از آن بدتر اینکه درمان و از بین بردن همیشگی آنها کار ساده ای نیست، بطوری که تمامی افرادی که با این عارضه روبرو هستند، بطور قطع تا کنون چندین روش را برای درمان آن امتحان کرده اند و نتایج مختلفی را که گاهاً امید بخش بوده، بدست آورده اند، اما پس از مدت کوتاهی دانه های سرسیاه مجدداً ظاهر شده اند.

جوش سرسیاه

دلایل ایجاد جوش سر سیاه یا کومدون:

از دلایل تشکیل جوش سر سیاه روی پوست صورت می توان به بی نظمی هورمونی بخصوص در دوران بلوغ (که در آقایان شایع تر است)، تولید بیش از حد سبوم و چربی در بدن ، استفاده از لوازم آرایش بیش از اندازه و چرب و پاک نکردن آن قبل از خواب ، استرس ، رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن ، مصرف داروهای خاص نظیر کورتیکواستروئیدها یا آندروژن ها، قرار گرفتن در معرض آلودگی ها و سموم اشاره کرد. همچنین عدم مراقبت صحیح از پوست نیز از جمله دیگر علل می باشد.

لازم به توضیح است که جوش سرسیاه زمانی تشکیل می شود که در دهانه فولیکول مو در پوست گرفتگی ایجاد شود. درباره فولیکول مو باید گفت که هر فولیکول مو دارای یک مو و یک غده چربی است که روغنی به نام سبوم ترشح می کند تا باعث نرم شدن پوست گردد. بدین ترتیب سلولهای مرده و روغنهای اضافی پوست در دهانه فولیکول مو بر روی پوست جمع شده و بر آمدگی به نام کومدون را ایجاد می کند. در صورتیکه پوست روی برجستگی بسته بماند ، جوش سرسفید نامیده شده و برعکس اگر روی برآمدگی باز باشد ، با قرار گرفتن در معرض هوا سیاه بنظر می شود و یک جوش سرسیاه تشکیل می گردد.

عوامل موثر بر ایجاد جوش سرسیاه چیست ؟

  • یکی از عوامل موثر بر ایجاد جوش سرسیاه تجمع باکتری پروپیونی باکتریوم آکنه بر روی پوست می باشد.
  • ترشح بیش از حد سبوم از غدد چربی پوست که منجر به باقی ماندن چربی اضافی بر روی پوست شده و به بسته شدن فولیکول مو می انجامد و جوش سرسیاه تشکیل می شود.
  • تغییرات هورمونی که منجر به افزایش تولید سبوم در پوست می شود خصوصا در سال های نوجوانی ، در طول عادت ماهیانه و یا هنگام مصرف قرص ضد بارداری رخ می دهد می تواند به تشکیل جوش سرسیاه کمک کند.
  • مصرف برخی داروهای همچون لیتیوم یا آندروژن ها ، کورتیکواستروئیدها هم در تولید جوش سرسیاه موثرند.
  • تحریک فولیکول مو در زمانی که سلولهای مرده پوست بطور منظم ریزش نکنند.
  • برخی مواد خوراکی یا نوشیدنی نظیر محصولات لبنی یا غذاهایی که قند خون را افزایش می دهد نیز در ایجاد جوش سرسیاه موثرند البته محققان هنوز متقاعد نشده اند که ارتباط قوی بین این مواد و جوش سرسیاه وجود داشته باشد.

علائم جوش سرسیاه چیست ؟

جوش های سرسیاه به دلیل رنگ تیره به راحتی بر روی پوست دیده می شوند که دارای کمی بر آمدگی بوده و برخلاف جوش سرسفید ملتهب نبوده و دردناک هم نیستند.

درمان جوش سرسیاه

برای درمان و خلاصی از دست جوش های سرسیاه راهکارهای زیادی وجود دارد که اثر بخش ترین آنها را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد. راهکارهایی که بسیاری از افراد مانند شما آنها را آزموده و نتایج بسیار خوبی بدست آورده اند که باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما می گردند.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت


پاکسازی پوست

می توان گفت پاکسازی پوست از بهترین ، ایمن ترین و کم هزینه ترین روش ها برای درمان جوش های سرسیاه بوده، چرا که در این روش چربی پوست کنترل شده و لایه های مرده پوست برداشته می شود که در نتیجه آن تمیزی و بسته شدن منافذ باز، که محل تجمع چربی ها و دلیل اصلی جذب آلودگی های محیطی بوده، از بین می رود. با مراجعه به کلینیک زیبایی شما ممکن است در ابتدا هر دو ماه یکبار و پس از سه مرتبه هر چهار تا شش ماه نیاز به پاکسازی و لایه برداری پوست داشته باشید.

لایه برداری پوست با میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن روشی برای لایه برداری پوست است که در آن از ابزار خاص به نام دستگاه میکرودرم استفاده می شود که دارای سطحی ناهموار و کریستالهای ریز به منظور لایه برداری لایه سطحی پوست بکار می رود و بدین ترتیب با لایه برداری ، منافذ بسته پوست که منجر به تشکیل جوش سرسیاه و سرسفید می شود ، باز شده و با انجام منظم این روش از تشکیل مجدد جوش سرسیاه و سرسفید پیشگیری می کند.

لایه برداری با مواد شیمیایی

در این روش از مواد شیمیایی قوی نظیر اسیدهای AHA, BHA به منظور لایه برداری پوست استفاده می شود که با گذشت زمان ، لایه سطحی پوست برداشته می شود و پوست صاف تری در زیر آن نمایان می گردد. همچنین لایه برداری با مواد شیمیایی منافذ بسته پوست را باز کرده و سلولهای مرده پوست را از بین می برد ، در نتیجه از ایجاد جوش سرسیاه جلوگیری می کند. اگرچه لایه برداری های ملایم بدون نسخه در داروخانه ها در دسترس بوده و می توانید آنها را تهیه و بر روی پوست خود انجام دهید ، اما به دلیل تخصصی بودن این روش بهتر است در بهترین کلینیک زیبایی و توسط بهترین متخصصان پوست انجام گیرد تا نتایج مطلوب و بدون عوارضی داشته باشید.

رفع جوش سرسیاه


کنترل چربی پوست

کنترل چربی پوست از روش هایی است که در بهبود جوش های سرسیاه کمک شایانی می کند. شما می توانید با استفاده از آبلیمو به دلیل خاصیت اسیدی آن یا سرکه سیب صورت خود را شستشو دهید تا ضمن تمیز کردن و از بین بردن آلودگی های سطحی پوست ، چربی اضافی پوست خود را پاک کنید. این روش با تکرار موجب شفاف شدن پوست و از بین رفتن دانه های سرسیاه آن می گردد. دقت نمائید این کار را نباید زیاد تکرار کنید و برای آن می بایست یک بازه زمانی مانند هر دو روز یکبار در نظر بگیرید تا باعث از بین رفتن رطوبت طبیعی پوست شما نگردد.

رطوبت رسانی به پوست:

علاوه بر کنترل چربی، رطوبت رسانی پوست را فراموش نکنید. این تصور که پوست چرب دارای رطوبت کافی بوده و نیاز به کرم مرطوب کننده ندارد، غلط است. چرا که پوست چرب هم دچار کم آبی شده و برای حفظ شادابی و انعطاف پذیری نیاز به رطوبت رسانی دارد. در نتیجه این نوع کرم که آب رسان بوده ، بدون چربی رسانی می تواند پوست را مرطوب کند. بدین ترتیب بهترین مرطوب کننده پوست چرب باید بدون روغن ، غیر کومدون زا و بر پایه آب باشد و علاوه بر آن باعث ایجاد آکنه نشود.

لایه بردار پوست

بهترین مواد برای از بین بردن جوش سر سیاه:

- استفاده از لایه بردارهایی که حاوی سالیسیلیک اسید و رتینول هستند، می توانند منافذ پوستی را تمیز کرده ، پوست را لایه برداری کنند تا سلولهای مرده از بین رفته و چیزی برای بستن این منافذ روی سطح پوست نماند. چنانچه سالیسیلیک اسید برای درمان جوشهای غیرملتهب موثر بوده ، به عمق پوست نفوذ کرده و چربی اضافی پوست ، ذرات آلوده و باکتری های موجود در منافذ را بیرون می کشد. از این رو سالیسیک اسید دو درصد به مدت دو بار در هفته کمک کننده است.

علاوه بر آن رتینول نیز با تحریک رشد سلولهای جایگزین جدید، سبب بازشدن منافذ پوست شده و چربی اضافی را تمیز می کند. در نتیجه پوست را خشک کرده و جوشهای سرسیاه را از بین می برد. شایان به ذکر است اثر رتینول از چند روز تا چند هفته یا حتی چندین ماه باقی می ماند. بر اساس پیشنهاد متخصصان پوست برای استفاده از کرم های حاوی رتینول ، از سن 20 سالگی کمک کننده می باشد. از طرفی رتینول از مشتقات ویتامین A بوده و باعث کاهش ضخامت لایه های عمیق پوست می شود و سرم رتینول یک درصد یکی از گزینه های مناسب می باشد.

- چسب جوش سرسیاه کارخانه ای موجود در داروخانه ها در تخلیه منافذ بسته تاثیر به سزایی دارند که برای انواع پوست مناسب می باشند. در صورتیکه علت ایجاد جوش سرسیاه ، حضور موهای ریز روی بینی باشد، این چسب باعث خارج کردن این موهای زائد نیز می شود. بعلاوه در تمیز کردن پوست از آلودگی ها ، لایه برداری از سلولهای مرده پوست ، پاکسازی پوست ، حفظ تعادل چربی پوست ، جذب سموم از روی پوست و نیز روشن کردن پوست هم موثرند.

ماساژ صورت با گوی یخی

- ماسک های زغال فعال نیز با نفوذ بالا در منافذ پوست، در درمان جوش سرسیاه به کار می رود و برای افراد با پوست چرب که دارای ترشح چربی زیاد می باشند، مفید است. چنانچه این ماسک ها با ترشح بیش از حد چربی یا سبوم مقابله کرده ، از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری بعمل می آورد و با لایه برداری عمقی پوست ، سموم و آلودگی ها و سلولهای مرده پوست را از بین می برد. همچنین با خواص ضد التهابی به تسکین و بهبود التهابات و مشکلات پوستی کمک می کند.

نکات:

* بیش از حد اسکراب نکنید تا دچار قرمزی و التهاب صورت نشوید. به دلیل اینکه اسکراب و لایه برداری زیاد و غیر اصولی علاوه بر خشک کردن پوست ، باعث پوسته پوسته شدن ، ایجاد لکه های پوستی و ایجاد یا تشدید جوش های سرسیاه و سرسفید می گردد. همچنین در صورت داشتن پوست حساس ، از اسکراب های خشن و دانه های گرانولی بزرگ و زبر برای از بین بردن و رفع جوش های سرسیاه و سلولهای مرده پوستی استفاده نکنید.

* جوش های سر سیاه را دستکاری نکنید. به این دلیل که کندن آنها باعث التهاب پوست شده و تشدید جوش و آکنه و حتی عفونت را در پی دارد. همچنین این جوشها با فشار از پوست خارج نشده و فقط کبودی و آسیب برای پوست را به ارمغان می آورند. از طرف دیگر با دستکاری جوش ، ممکنست جای آن روی صورت باقی مانده و پوست را دچار لکه های تیره کند.

درمان جوش سرسیاه

* بعد از درمان جوش سرسیاه ، حتماً مراقبت پوستی را جدی بگیرید. چنانچه بعد از بازگشت به خانه، مصرف شوینده ملایم و پاک کننده و کرم مرطوب کننده یا آبرسان را فراموش نکنید. همچنین بعد از درمان جوش سرسیاه ، از انجام ماساژ صورت ، لیزر موهای زائد یا وکس و یا قرار گرفتن در زیر نور مستقیم خورشید پرهیز کنید. در صورتی که برای انتخاب محصولات مراقبتی پوست خود دچار تردید هستید ، می توانید از یک متخصص پوست یا کارشناس زیبایی کمک بگیرید.

اگر به دنبال کلینیک زیبایی برای ارائه خدمات زیبایی نظیر پاکسازی پوست، ماساژ تخصصی صورت و... می گردید ، کلینیک زیبایی آلما در رشت با استفاده از فناوری های نوین و کادری مجرب در راستای این امر به شما کمک می کند. خدمات دیگر این کلینیک نظیر هایفوتراپی، آنزیم تراپی ، میکرونیدلینگ  ، مزوتراپی ، آراف تراپی ، لیزر موهای زائد و ... می باشد.

پیشگیری از ایجاد جوش سرسیاه:

** برای جلوگیری از تشکیل جوش سرسیاه می توان از تغذیه شروع کرد. برای مثال مصرف غذاهای مملو از آنتی اکسیدان که در میوه های رنگی نظیر توت سیاه در این زمینه کمک کننده است. همچنین در مورد لوازم آرایشی باید گفت که باید محصولات غیر چرب ، غیر کمدون زا و مرغوب انتخاب گردد تا از بسته شدن منافذ پوستی و تشکیل جوش سرسیاه جلوگیری کند. بعلاوه باید روتین مراقبت از پوست روزانه داشت و از محصولات فاقد چربی استفاده کرد که دارای مرطوب کننده باشند.

** از موارد دیگر می توان به تمیز کردن درست پوست و پاک کردن آرایش (بخصوص قبل از خواب) روزی دوبار ، استفاده از صابون و پاک کننده ملایم، نوشیدن آب زیاد، عدم مصرف غذاهای چرب ، عدم استفاده از کرم پایه چرب، دوش آب گرم و بخار ، قرار نگرفتن در معرض مستقیم آفتاب به مدت طولانی و استفاده از ضد آفتاب ، ماساژ صورت و ماسک هفته ای یک تا دوبار اشاره کرد.

جوش سرسیاه چه کسانی را مبتلا می کند ؟

جوش سرسیاه عموماً دامنگیر نوجوانان و جوانان می گردد که در حال تغییرات هورمونی دوران بلوغ هستند. اما با این حال افراد 30 سال به بالا نیز همچنان دارای جوش سرسیاه می باشند که بسیار هم رایج است. دراین باره محققان معتقدند که جوش سرسیاه همه افراد را در طول زندگی تحت تاثیر قرار می دهد ، اگرچه بیشتر در نوجوانان شایع است ، اما چیزی در حدود10 تا 20 درصد از بزرگسالان دچار جوش سرسیاه هستند.

پاکسازی پوست صورت

 

جوش سرسیاه چگونه بر پوست تاثیر می گذارد ؟

نواحی مختلف صورت خصوصاً بینی ، چانه و گونه ، گردن ، پشت و سینه مستعد جوش سرسیاه می باشند. همچنین با توجه به اینکه غدد چربی در سراسر بدن وجود داشته و روان کننده روغنی به نام سبوم آزاد می کنند که در مرطوب نگه داشتن پوست و مو موثرند ، در نتیجه اگرچه رایج نیست ، اما گاهاً جوش سرسیاه بر روی باسن ، ران ، گوش و زیر بغل هم ایجاد می شود. لازم به ذکر است که جوش سرسیاه بر سلامت جسمانی تاثیر منفی نمی گذارد ، اما از نظر روانی – اجتماعی ( تاثیر جامعه بر ذهن شما ) و روان شناختی ( ادراک و رفتار شما از خود ) تاثیرگذار است که می توانند باعث اضطراب ، افسردگی و اختلالات خلقی شوند.

جوش سرسفید و درمان آن :

جوش سرسفید ، در اثر تجمع باکتری یا چربی و سلولهای مرده پوست در حفره پوستی شکل می گیرد و در افراد با پوست چرب بیشتر اتفاق می افتد. البته جوش های سر سفید برخلاف جوش سرسیاه  بوده ، چون به سطح پوست راه نداشته و بسیار رنج آور می گردد. همه تجربه این جوش ها را درست قبل از رفتن به مهمانی یا جلسه مهم داشته ایم.

دلایل جوش سرسفید :

از دلایل جوش های ناخوشایند سرسفید می توان به استرس ، آکنه ، قائدگی ، سیگار کشیدن ، رژیم غذایی ناسالم حاوی شکر و غذاهای فرآوری شده و مصرف فست فود ، بلوغ جسمانی ، کمبود خواب ، التهابات پوستی ، خشکی بیش از حد پوست در اثر استفاده از محصولات ضد آکنه ، استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی چرب و عدم رعایت بهداشت صورت اشاره داشت. همچنین از علت های دیگر آن مسدود شدن روزنه های پوست در دهانه فولیکول مو با توجه به انباشته شدن سلولهای مرده یا چربی اضافی پوست می باشد.

کلینیک زیبایی در رشت

درمان خانگی جوش سرسفید :

- بخور صورت : بخور صورت بهترین روش برای باز کردن منافذ پوست و جلوگیری از تجمع باکتری ها و سبوم در پوست می باشد. بعلاوه بخور با خارج کردن آلودگی ها و باکتری ها از روی پوست ، از ایجاد جوش سرسیاه و آکنه پیشگیری می کند و در کل پاکسازی عمقی روی پوست صورت انجام می دهد. لذا انجام بخور بصورت هفتگی پیشنهاد می گردد.

- گوجه فرنگی : با داشتن ویتامین C و آنتی اکسیدان بسیار مفید بوده و در کنترل تولید چربی پوست موثر است و همین امر باعث می شود که در درمان جوش سرسفید و یا سر سیاه به کار برده شود. بدین منظور با له کردن گوجه و مالیدن آن روی جوش های سرسفید و کل صورت به مدت 5 دقیقه ، علاوه بر خواص درمانی می توانید از مزیت روشن شدن پوست ، رفع چین و چروک ، درمان آفتاب سوختگی و جلوگیری از پیری زودرس پوست نیز بهره ببرید.

- شیر : از دیرباز شیر بعنوان پاک کننده طبیعی مورد استفاده قرار می گرفت ، بطوریکه منافذ بسته پوست را باز کرده و باکتری ها ، آلودگی ها و سبوم اضافی را از پوست خارج می سازد تا از ایجاد جوش و آکنه پیشگیری بعمل آید. بدین ترتیب برای بهره بردن از خواص شیر برای پوست، می توانید یک تکه پنبه را به شیر آغشته کرده و به آرامی و به صورت دورانی روی صورت خود بمالید. در نهایت با انجام روزانه این کار ، شاهد پوستی نرم و لطیف و فاقد جوش خواهید بود.

- ماسک سیب زمینی : سیب زمینی رنده شده را به مدت 30 روی پوست قرار داده و سپس با آب شستشو دهید.

- ماسک جوش شیرین : با اضافه کردن آب به جوش شیرین ، خمیری ایجاد می شود که باید آنرا روی پوست مالیده و تا خشک شدن آن بمانید و سپس با آب گرم شستشو دهید.

- آب لیمو : پنبه را به آب لیموی تازه آغشته کرده و روی صورت بمالید تا اسید سیتریک آن منافذ بسته را باز کرده و چربی های اضافی پوست را خشک کند.

- سرکه سیب : بعد از حمام بخار ، سرکه سیب را روی صورت بمالید تا خشک شود و سپس با آب گرم پوست صورت را شستشو دهید.

آراف جوانسازی پوست

پیشگیری از جوش سرسفید :

* رژیم غذایی سالم : تغذیه مناسب باید شامل چربی سالم نظیر امگا3 موجود در ماهی سالمون و مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان شامل انواع میوه و سبزیجات تازه با رنگ تیره باشد. همچنین از مصرف شکر ، فست فود ، شکلات وغذاهای تند و پرچرب خودداری کنید. از طرف دیگر نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید تا با رطوبت رسانی از ایجاد خشکی پوست و ترشح سبوم اضافی و ایجاد جوش و آکنه پیشگیری کند.

* شستشوی صورت : دوبار در روز و رعایت بهداشت پوست ، عدم دست زدن به پوست صورت و جایگزین کردن کرم های آرایشی شیمیایی با روغن های گیاهی را مد نظر قرار دهید. چنانچه با شستشوی صورت در صبح و شب آلودگی ها و سبوم اضافی و آرایش از روی پوست پاک شده و از جوش زدن جلوگیری بعمل می آورد. همچنین کرم های آرایشی خود حاوی مواد شیمیایی بوده که منجر به آلودگی و جوش زدن پوست می گردد و روغن های گیاهی می تواند بهترین جایگزین برای این کرم ها باشد.

* پاک کردن آرایش از روی صورت : قبل از خواب را فراموش نکنید. چرا که با تمیز نکردن صورت ، آلودگی روی پوست باقی مانده ، باعث ایجاد التهاب و تحریکات پوستی می گردد. همچنین این آلودگی ها در روزنه های پوستی جمع شده و به همراه چربی پوست ، باعث ایجاد آکنه و جوش سرسفید می گردند.

* پرهیز از کمبود خواب و استرس : خواب کافی و به موقع در حفظ تعادل سطح هورمونها در بدن نقش موثری دارد. چنانچه کمبود خواب به عدم تعادل هورمونی منجر می گردد و به دنبال آن جوش تشکیل می شود. از طرفی استرس هم در ترشح هورمونهای استرس نقش داشته ، در نتیجه دوری از استرس و انجام ورزشهای ریلکسیشن مانند یوگا در کنترل استرس کمک کننده می باشد.

پاکسازی پوست در رشت

نکات :

* عدم دستکاری جوش سفید تا تبدیل به جوش بزرگ نشود.

* عدم مصرف غذاهای تند ، چرب ، شکلات ، قهوه ، الکل و نوشیدنی گازدار

* عدم قرارگیری در مقابل نور مستقیم خورشید به مدت زیاد

*** توجه داشته باشید که برای انجام پاکسازی پوست در بهترین کلینیک زیبایی در رشت ، جوش های سرسفید بزرگ که حالت کیستیک داشته ، باید در ابتدا درمان شود و سپس برای لایه برداری و پاکسازی پوست اقدام کنید . در هر صورت متخصصین کلینیک زیبایی آلما در ابتدا ارزیابی نوع پوست و جوش و انجام مشاوره می پردازند و سپس راهکارهای لازم پیشنهاد می گردد.

روشهای درمانی جوش سرسفید :

از داروهای بدون نسخه که می توان از داروخانه تهیه کرد ، بنزوئیل پراکساید در درمان آکنه های التهابی موثر است و نیز سالیسیلیک اسید که به خارج کردن سلولهای مرده از منافذ پوست کمک می کند. همچنین اسید گلیکولیک نوعی از AHA آلفا هیدروکسی اسید بوده که با لایه برداری روپوست ، سلولهای مرده را از روی پوست بر می دارد و در رفع آلودگی های منافذ پوست کمک کرده تا ایجاد جوش سرسفید نکند. لذا مصرف هفتگی آن توصیه می شود.

نکته : در صورتی که بعد از چند هفته جوش های سرسفید از بین نرفت یا به سایر نقاط پوست نیز انتقال داده شد ، نیاز است که به یک پزشک متخصص پوست مراجعه شود.

تفاوت جوش سرسفید و جوش سرسیاه

جوش های سرسیاه و سرسفید هر دو کومدون بوده ، با این تفاوت که جوش های سرسیاه دارای برآمدگی باز روی پوست است در حالیکه جوش های سر سفید اینگونه نیستند. از طرفی جوش سرسیاه به گونه نشان داده می شود که آلودگی در آن وجود دارد ، در صورتی که انعکاس نور نامنظم از فولیکول های مو که بسته شده اند ، اینگونه بنظر می رسد و در واقع اینطور نیست. در مقابل جوش های سر سفید به صورت برجستگی های سفید یا زرد روی پوست بوده که راهی به پوست ندارد و بسته است و بر اثر انباشت چربی بیش از حد روی پوست تشکیل می شود.

شماره تماس : 01332662196 - 01332006295 - 09125396478 

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه

  • Michael Ethan

    ای دستت درد نکنه

    من فکر کردم درمان نداره اونام که میگفتن دوباره سرسیاه برمیگشتن بزرگترم میشدن دنبال یه راه مطمئن هر چند وقت گیر شده یکساله می‌گشتم که گفتید دستتون درد نکنه. هر چی دست نزنیم بهتره آدم باید خودشو از داخل پاکسازی کنه چیزای چرب نخوره چیزای گرم/طبع گرم مثل فلفل و قهوه/ نخوره. از خارج هم چربی پوست رو کنترل کنه. پس مداومت بدم هفته ای دو بار با لیمو در عرض چند ماه از بین میرن؟

  • Michael Ethan

    کلینیک زیبایی آلما

    سلام ، بله خیلی کمک کننده است ، مطمئنا جواب میگیرید. کلینیک زیبایی رشت - آلما