منافذ باز پوست و روش های درمانی آن

اشتراک گذاری :

روزنه ها و منافذ موجود روی سطح پوست صورت و بدن افراد ، دارای وظایف حیاتی برای پوست بوده که مهمترین آنها دفع آلودگی ها و رساندن اکسیژن به پوست می باشد. اما در برخی موارد بنا به دلایل مختلفی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، این منافذ از حد طبیعی خود بزرگ تر شده در حدی که می توان با چشم و در نگاه اول آنها را روی پوست صورت بخصوص گونه ها و روی بینی دید که این امر باعث کاهش بسیار زیاد زیبایی صورت و پیر نشان دادن چهره افراد می گردد. در این مطلب ، کلینیک زیبایی آلما به دلایل و روش های درمانی منافذ باز پوست پرداخته است.

منافذ پوست چیست؟

روزنه های پوستی که باعث دفع چربی ها ، میکرب ها  و سموم از بدن می گردند را روزنه های پوستی می نامند که در حالت طبیعی با چشم به راحتی قابل مشاهده نیستند. همچنین این روزنه ها در اکسیژن رسانی به پوست و حفظ سلامت و شادابی پوست نقش موثری داشته و بصورت طبیعی در پوست همه افراد وجود دارد. می توان با پاکسازی پوست و رسیدگی بموقع از بزرگ شدن این روزنه ها و بروز بسیاری از آسیب های دیگر جلوگیری نمود.

منافذ باز پوست

منافذ باز پوست می تواند در اثر ترشح بیش از حد چربی پوست ، خاصیت ارتجاعی ، ضخامت مو ، افزایش سن و آسیب های ناشی از نور آفتاب و یا حتی در اثر ژنتیک بزرگ و یا برعکس بسته شود. همچنین اختلالات هورمونی می تواند باعث تحریک غدد چربی شده و باعث ایجاد مانافذ باز و بزرگ بر روی پیشانی ، گونه و بینی گردد. لازم به توضیح است که پوست بزرگترین عضو بدن بوده و دارای میلیون ها منافذ است و اگرچه همه این منافذ باز پوست قابل مشاهده نیستند اما به پوست اجازه تنفس می دهند. از طرفی هر روزنه پوست دارای یک فولیکول مو و حاوی غدد چربی می باشد که روغنی به نام سبوم ترشح می کنند.

غدد چربی بیشتر در منافذ صورت ، پشت ، کشاله ران و سینه وجود دارند. هورمونها در تحریک غدد چربی به منظور تولید مقادیر فراوان سبوم نقش مهمی ایفا می کنند و به همین علت است که منافذ روی صورت ممکنست بزرگتر از سایر نواحی بدن بنظر برسد. از سوی دیگر هر نوع پوستی چه چرب ، چه نرمال و حتی پوست خشک می تواند ظاهری با منافذ باز و بزرگ داشته باشد و ممکنست پوست کدر و مات بنظر برسد ، بخصوص اگر منافذ پوست با انواع آلودگی ها ، باکتری ، روغن یا سلولهای مرده پوست مسدود شده باشد. بعنوان مثال نوجوانان به دلیل تغییرات هورمونی و  با توجه به اینکه پوستی مستعد آکنه دارند ، ممکنست منافذ باز مسدود شده داشته باشند که تبدیل به جوش سرسیاه و یا سر سفید شده است.

همچنین پوست پیر با تولید کلاژن کمتر نیز ممکنست ظاهر منافذ باز و بزرگ را به خود گرفته و منجر به نگرانی گردد. با وجود اینکه منافذ باز پوست یک نگرانی پزشکی نیست اما می تواند یک مشکل آرایشی و زیبایی در چهره باشد و بسیاری از افراد دوست ندارند که ظاهر پوست با منافذ بزرگ داشته باشند ، بنابراین در صدد درمان پوست خود بر می آیند. جالب است بدانید که منافذ باز پوست را نمی توان باز یا بسته و یا حتی کوچک کرد. اغلب بسیاری از افراد می گویند که می خواهند منافذ پوست خود را باز کنند که اشاره به این دارد که پاکسازی عمقی پوست در جهت از بین بردن چربی اضافی و آلودگی ها از روی پوست انجام دهند تا منافذ باز پوست به نظر کوچک برسد و یا بسته شود.

درمان منافذ باز پوست


مشکلات منافذ باز پوستی

در برخی موارد بنا به دلایل ژنتیکی ، عادات بد غذایی و تاثیر آب و هوای منطقه ای منافذ و روزنه های پوستی از حد استاندارد خود بزرگ تر و باعث ایجاد ناهمواری بر روی سطح پوست می گردند که تا حد زیادی زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار می دهد.

مهمترین دلایل بوجود آمدن منافذ باز پوستی

بطور خلاصه دلایل ژنتیکی و عادات غذایی و گاها عادات رفتاری ناصحیح با پوست باعث تغییر عملکرد و بگونه ای واکنش نشان دادن روزنه ها برای حفظ سلامتی پوست در شرایط نا مطلوب از جمله این دلایل می باشد همچنین برخی دیگر از عوامل موثر در بوجود آمدن این منافذ بزرگ پوست در ادامه آمده است.

نور خورشید و اشعه های مضر آن
ماندن بیش از حد در مقابل تابش نور خورشید که باعث فعالیت های بیشتر این روزنه ها برای آب رسانی و ترشع چربی می شود از جمله دلایل شایع آن است. جالب است بدانید این مشکل بیشتر در افراد با پوست چرب رخ می دهد و باز شدن منافذ پوست به این دلیل است که چربی را از پوست خارج کند. البته این روزنه های پوستی در حالت عادی با سایز مناسب برای پوست مفیدند تا چربی ها و عرق را از پوست بیرون کنند. اما در صورت بزرگ شدن بیش از حد این منافذ ، زیبایی پوست را می گیرند. در نتیجه افراد به دنبال راه حلی برای کاهش منافذ پوستی خود می گردند.

شوینده مناسب پوست

استفاده از لوازم آرایشی نا مرغوب یا آرایش بیش از حد

آرایش کردن بیش از حد و با لوازم آرایشی بی کیفیت ، مدت زیاد استفاده از لوازم آرایشی در طول روز ، پاک نکردن صحیح و اصولی آرایش قبل از خواب ، همگی می تواند باعث آسیب های جدی به پوست گردد که از جمله آنها باز شدن بیش از حد منافذ پوستی می باشد. با توجه به اینکه ماندن بیش از حد در مدت زیاد مواد آرایشی روی پوست ، اجازه تنفس را از پوست می گیرد، بعلاوه پوست را به انواع مشکلات پوستی شامل آکنه ، جوش ، لکه های پوستی و ... مبتلا می کنند. از آن گذشته از مصرف زیاد روغن های طبیعی نظیر روغن زیتون و کرچک نیز خودداری کنید.


شستشوی ناصحیح صورت
شستشوی کم یا برعکس شستشوی بیش از حد صورت در طول شبانه روز ، استفاده از آب تصفیه نشده برای شستشوی صورت و همچنین آب بیش از حد سرد یا بیش از حد گرم می تواند واکنش روزنه های پوستی را تغییر داده و باعث بازتر شدن آنها گردد. بدین لحاظ ، شستن صورت با یک شوینده ملایم و مناسب نوع پوست ، نه تنها منافذ پوست را تمیز کرده ، بلکه آلودگی از نوع گرد و غبار و باقیمانده آرایش و چربی را از روی پوست صورت پاک می کند.

انواع پوست صورت


جنس پوست

نوع جنس پوست افراد در اندازه روزنه ها و منافذ پوستی آنها تاثیر گذار بوده و بطور طبیعی افرادی که دارای پوست چرب هستند بیشتر در معرض این عارضه قرار داشته و می بایست با روش هایی که در ادامه توضیح داده ایم، میزان چربی پوست خود را کنترل کنند و بهتر است قبل از انتخاب صابون و مواد آرایشی نوع پوست صورت خود را بشناسید.

انواع پوست:

1- پوست خشک : به علت کم آبی و عدم رطوبت رسانی و داشتن چربی کمتر پوست، و نیز به دلیل ژنتیک شخص، احساس کشیدگی و خشکی و پوسته پوسته شدن دارند. لذا منافذ پوست در این افراد بسته می باشد و زودتر از بقیه پوست ها دچار پیری زودرس و چروک می گردند. بدین منظور کرم آبرسان و پاک کننده مناسب این نوع پوست ، بسیار کارساز و موثر است. البته پاکسازی پوست صورت وهمچنین بخور برای مراقبت از پوست، مفید فایده می باشند.

2- پوست چرب: پوست های براق و درخشنده که بدون آرایش و کرم ، حاوی مقادیر زیادی چربی روی گونه و بینی بوده و مستعد جوش چه از نوع سرسیاه و چه از نوع سرسفید می باشند. همچنین دارای منافذ بزرگ پوستی می باشد. اما درعین حال دارای مزیتی است که رطوبت موجود در پوست چرب از پیری زودرس و چین و چروک جلوگیری بعمل می آورد. در این صورت کرم آبرسان مخصوص پوست چرب راه حل چاره است و در مراقبت از پوست چرب موثر عمل می کند.

3- پوست مختلط: این نوع پوست شامل هم نقاط خشک و هم نقاط چرب بوده که به صورت T در نواحی پیشانی ، بینی و چانه دارای نقاط چرب بوده و در قسمت گونه و فک خشک می باشد. لازم به ذکر است که نگهداری از این نوع پوست کمی سخت است. چنانچه مصرف محصولات حاوی الکل باعث خشکی زیاد پوست می گردند. لذا برای حل این مشکل می توانید از آبرسان مخصوص پوست مختلط بهره بگیرید.

4- پوست معمولی: بهترین نوع پوست بوده که دارای رطوبت و چربی کم و معمولاً بدون جوش و دارای منافذ پوستی با اندازه نرمال می باشد. در این راستا نگهداری از این پوست بسیار راحت بوده و می توان از آبرسان های پوست معمولی برای مراقبت از این نوع پوست استفاده کرد. ناگفته نماند که پوست معمولی نظیر پوست های خشک ، زودتر از بقیه انواع پوست ، دچار پیری زودرس و چروک می گردد.

انواع پوست صورت

تشخیص نوع پوست صورت:

ابتدا پوست خود را کاملاً شسته و از هر نوع آرایش و آلودگی تمیز کنید. سپس با حوله نرم و با حالت ضربان آرام خشک کنید. بعد از گذشت یک ساعت بدون استفاده از هر گونه کرم و بدون دست زدن به صورت خود نگاه کرده ، در صورت احساس خارش و کشیدگی پوست ، نوع پوست شما خشک می باشد. همچنین در صورت چرب و مرطوب بودن و نیز درخشان شدن ، پوست شما چرب است و در صورتی که در روی گونه و فک ، خشک و کشیدگی داشته ولی پیشانی و بینی چرب بود، پوست مختلط می باشد.

البته پوست در حالتی که پوست رطوبت کافی داشته ، هم خشک و هم چرب بوده و از نوع پوست معمولی می باشد. همچنین درصورت بروز خارش و قرمزی ، پوست از نوع حساس بوده و باید در مراقبت از پوست دقت کافی بعمل آورید.

همچنین از دیگر عوامل باز شدن منافذ پوستی می توان به تولید بیش از حد سبوم یا چربی پوست ، افزایش حجم فولیکولهای مود ، ارثی بودن ، اختلالات هورمونی ، کمبود مواد مغذی و مشکلات جدی پوست اشاره کرد که عموما این منافذ باز پوستی با چشم دیده می شوند و می توان جدیت منافذ بزرگ پوست را با اندازه و تراکم منافذ ، محل منافذ و ناحیه پوست تعیین کرد.

فیشیال صورت

درمان خانگی منافذ باز پوست:

1- ماسک خیار: خیار با داشتن مقدار زیاد آب در خود، آب رسان مناسب پوست بوده و در کوچک کردن منافذ باز پوست نقش بسزایی دارد. بعلاوه ، خیار با دارا بودن مواد مغذی در تغذیه پوست مفید است و به بهبود بافت پوست و کاهش روند پیری پوست کمک کرده و پوست را درخشان می کند. بدین منظور آب یک خیار تازه را گرفته و با پد پنبه ای روی پوست به مدت 15 تا 20 دقیقه بمالید و با آب سرد شستشو دهید. از ماسک خیار می توانید 2 تا 3 بار در هفته استفاده کنید.

2- سرکه سیب: یک تونر قوی با خاصیت آبرسانی و کاهش منافذ باز پوست می باشد. بعلاوه سرکه سیب به مانند یک تونر ، پوست را سفت می کند ، التهابات پوستی را از بین برده و به پاکسازی پوست کمک می کند. برای این منظور ، آب را به سرکه سیب اضافه کرده به نسبت مساوی و با پنبه روی پوست بمالید و بعد از 5 تا 10 دقیقه با آب سرد شستشو دهید. شایان ذکر است از سرکه سیب می توانید بعد از تمیز کردن صورت ، روزانه استفاده کنید.

3- بستن منافذ باز پوست با یخ: از ویژگی یخ ، افزایش گردش خون در پوست ، کاهش چربی پوست و سفت تر کردن آن و کاهش منافذ باز پوست می باشد. برای این کار ، ابتدا یک تکه یخ را در یک حوله و یا پارچه نخی گذاشته و به مدت 15 تا 30 ثانیه روی پوست نگه دارید. همچنین قطعات یخ آبمیوه همانند آب سیب نیز مفید است. از آن گذشته یخ شیر نیز در محصولات پوستی استفاده می شود. چرا که شیر با موجب بسته شدن منافذ باز پوست ، پاکسازی صورت ، جلوگیری از ایجاد آکنه ، سفت و صاف کردن پوست می گردد. از آن گذشته یخ شیر به حفظ رطوبت پوست ، روشن کردن پوست و از بین بردن جای لکه های پوستی کمک می کند.

4- سفیده تخم مرغ: یکی از روشهای کاهش چربی صورت و رفع منافذ باز پوست می باشد و ماسک تخم مرغ در سفت و صاف کردن پوست و درمان آکنه هم موثر می باشد. بدین ترتیب سفیده تخم مرغ را به خوبی هم زده و روی پوست بمالید تا خشک شود ، سپس با آب بشوئید. بر این اساس استفاده از این ماسک دوبار در هفته مناسب می باشد.

اسکراب شکر

5- اسکراب شکر: اسکراب شکر سبب کاهش چربی پوست شده و یکی دیگر از روشهای  خانگی بستن منافذ باز پوست می باشد. علاوه بر آن ، اسکراب شکر با از بین بردن سلولهای مرده پوست بعنوان یک لایه بردار عمل کرده و در محصولات مراقبت از پوست بکار می رود. بدین منظور شکر و عسل و همچنین آب لیمو ترش را با نسبت مساوی یک قاشق غذاخوری ترکیب کرده و  10 دقیقه روی پوست بمالید. سپس با آب سرد شستشو دهید. در طول هفته می توانید دو بار از اسکراب شکر استفاده کنید.

6- جوش شیرین: جوش شیرین نیز که به خواص ضد باکتری و ضد التهابی خود مشهور است ، با کاهش چربی و پاکسازی پوست به کاهش منافذ باز پوست و جلوگیری از آکنه کمک می کند. چنانچه در از بین بردن سلولهای مرده پوست و رفع ناخالصی و آلودگی های پوستی موثر می باشد. بدین منظور دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با آب ولرم ترکیب کرده و به صورت حرکات دایره ای نظیر ماساژ صورت تا 2 دقیقه روی پوست بمالید و بعد از آن با آب سرد بشوئید. مصرف این ماسک به مدت سه بار در هفته مناسب می باشد.

با پیشرفت تکنولوژی و اهمیت روزافزون زیبایی برای همگان ، روشهای نوینی در رفع منافذ باز پوست صورت ابداع شده که شامل لایه برداری شیمیایی نظیر پاکسازی پوست صورت، میکرودرم ابریژن و آنزیم تراپی، میکرونیدلینگ و .... می باشد.

رفع منافذ باز پوست

در ادامه درمانهای کلینیکی رفع منافذ بزرگ پوستی آمده است. 

درمان های کلینیکی رفع منافذ باز پوستی :

در روش های خانگی درمان منافذ باز پوست ، به دلیل زمان بر بودن و اثرگذاری دیرتر ، ممکنست مورد استقبال عموم قرار نگیرد، لذا می توان از روشهای کلینیکی استفاده کرد که می توان به موارد زیر اشاره داشت :

- میکرونیدلینگ : روشی نوین برای روشن کردن پوست ، رفع لکه های پوستی و ترمیم چروک و جوانسازی پوست می باشد که در رفع منافذ باز پوستی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در روش میکرونیدلینگ با استفاده از دستگاه دارای سوزن های خیلی ریز ، تحریک سلولهای پوستی و تولید کلاژن انجام می پذیرد که در رشد سلولهای جدید ، پوستی روشن تر و شفاف تر و دارای منافذ باز کوچکتر با حذف لک صورت ایجاد می شود. البته باید جلسات میکرونیدلینگ بصورت دوره ای انجام گیرد تا نتایج درخشانی ارائه شود.

- لایه برداری پوست : یکی از بهترین و جزو اولین روشهای درمانی برای حل مشکلات پوست ، لایه برداری و پاکسازی پوست با استفاده از روشهای متفاوت کرم های لایه بردار ، مواد شیمیایی ، اسیدهای آلفا و بتا ، مواد تمیز کننده پوست و لایه بردارها و دستگاه های لایه بردار نظیر میکرودرم ابریژن یا دستگاه لیزر می باشد. در این روش لایه برداری باعث پاک شدن آلودگی ها و سلولهای مرده از روی پوست ، کنترل چربی اضافی پوست و در نتیجه کاهش سایز منافذ باز پوستی می گردد.

* در لایه برداری با لیزر ، علاوه بر لایه برداری تحریک تولید کلاژن در لایه عمقی پوست صورت می گیرد که نتایج خوبی در پی خواهد داشت و پوست جدید درخشان تر و شفاف خواهد بود.  تعداد جلسات لایه برداری با لیزر حدود 5 جلسه می باشد.

منافذ باز پوست و روشهای درمانی آن

* فواید لایه برداری با دستگاه میکرودرم ابریژن :

در این روش لایه سطحی پوست با دستگاه میکرودرم ابریژن لایه برداری شده و پوست با کریستال های ریز دستگاه ماساژ داده می شود که باعث تولید سلولهای جدید پوست روشن تر و صاف تر می شود. در نتیجه منافذ بزرگ و باز پوست ، کوچک می شوند. همچنین افزایش گردش سلولی ، درمان آسیب ناشی از نور خورشید ، بهبودی هایپرپیگمانتاسیون ، رفع بافت ناهموار پوست ، از بین بردن چروک و جای جوش از فواید دیگر این روش می باشد. لازم به ذکر است که این روش از اصلی ترین روشهای پاکسازی پوست درنظر گرفته می شود.

* فواید لایه بردار شیمیایی پیلینگ :

لایه بردار شیمیایی پیلینگ با از بین بردن سلولهای مرده ، باعث ایجاد تحریک رشد کلاژن و سلولهای تازه پوستی شده که ظاهر پوست بهبود یابد. چنانچه این روش خطوط و چروک را کاهش داده ، لکه های پوستی را از بین برده و در نتیجه رنگ پوست را بهبود می دهد. از آن گذشته ، این نوع لایه برداری با کاهش چربی ، پوست را از منافذ بزرگ پوست و آکنه رهایی بخشیده و با کاهش التهاب پوست ، به صاف و یکدست کردن پوست می پردازد.

لایه برداری از پوست


مراقبت های عمومی برای کاهش سایز منافذ پوست :

- در رژیم غذایی خود از سبزیجات و میوه های تازه استفاده کرده و پرهیز از مواد غذایی دارای قند بالا را مد نظر قرار دهید. چرا که قند برای پوست خوب نبوده و به التهاب پوستی می انجامد و این التهاب در بدن ، پروتئین های کلاژن و الاستین را تجزیه کرده و در نهایت پوست ، شل و افتاده شده و دچار چین و چروک زودرس می گردد. از آن گذشته پوست با مصرف زیاد قند و غذاهای سرشار از کربوهیدرات ، دچار آکنه و منافذ بزرگ پوستی می گردد.

- استفاده از پاک کننده ملایم و متناسب با نوع پوست ، برای شستشوی صورت ، دوبار در روز ( صبح و شب ) پیشنهاد می گردد تا آلودگی ها و چربی ها از روی صورت پاک شود. همچنین شوینده های پوست چرب ، باید حاوی مواد پاک کننده چربی اضافی از روی این نوع پوست باشد. از آن گذشته پاک کردن آرایش قبل خواب حتما صورت گیرد و استفاده از آب ولرم برای شستشوی صورت فراموش نشود. لازم به ذکر است ، پوست های خشک از شستشوی زیاد صورت پرهیز کرده و از شوینده ملایم و غیر صابونی استفاده کنند.

- لایه برداری سطحی منظم هفته ای یکبار در منزل توصیه می گردد. همچنین پاکسازی عمیق در بهترین کلینیک زیبایی در رشت حداقل یکبار در ماه انجام گیرد.

- جوش های صورت خود را فشار ندهید.

نکات :

* اولین مورد استفاده از پاک کننده ملایم و غیر کومدون زا به منظور جلوگیری از مسدود شدن روزنه های پوستی است. مورد بعدی مصرف کرم ضد آفتاب با طیف وسیع به صورت روزانه تا از پوست در برابر نور خورشید مراقبت شود و استفاده از کرم مرطوب کننده متناسب با پوست حتی برای پوست چرب و نیز مصرف محصولات تقویت کننده کلاژن نظیر رتینول پیشنهاد می گردد. از طرفی باید توجه داشته باشید که از مصرف داروهای خانگی بصورت خودسرانه پرهیز کنید تا از خطر ابتلا به آلرژی در امان بمانید و از محصولات پوستی تجویز شده توسط متخصص پوست و زیبایی استفاده کنید.

لایه بردار پوست

* در نظر داشته باشید که افراد با پوست چرب و مستعد آکنه ، محصولات مراقبت از پوست غیرکومدون زا تهیه نمایند تا منافذ پوستی این افراد بسته نشود. همچنین در صورت ابتلا به آکنه باید ابتدا به درمان آکنه بیندیشید ، چرا که آکنه با بستن منافذ پوست باعث بیشتر نمایان شدن آنها می گردد و برای درمان آکنه می توانید از پاک کننده حاوی اسید سالیسیلیک کمک بگیرید. تحقیقات نشان داده که اسید سالیسیلیک می تواند منافذ پوستی را باز کند.

* با پوست خود ملایم باشید و از مالش ، کشیدن ، تحریک و فشار دادن و فروبردن منافذ پوستی خودداری کنید تا منافذ پوستی نمایان تر نشود. لازم به ذکر است که شستشوی صورت باعث پاک تر شدن آن نمی شود ، اما می تواند پوست را تحریک کرده و منافذ را بزرگ تر نشان می دهد. افزون بر این افتادگی پوست را درمان کنید. از آنجا که افزایش سن باعث می شود تا پوست خاصیت کشسانی و استحکام خود را از دست بدهد و پوست شل و افتاده می گردد ، لذا منافذ پوست هم بزرگتر نشان داده می شوند. ازین رو با درمان افتادگی پوست خود با روشهای مختلف نظیر هایفوتراپی و آراف تراپی می توانید منافذ بزرگ پوستی را هم درمان کنید.

* در صورت انجام یخ درمانی به منظور کوچک کردن منافذ باز پوست ، یخ را مستقیماً بر روی پوست خود قرار ندهید ، چرا که به بافتهای پوست آسیب رسانده و با اختلال در گردش خون ، مشکلات دیگر پوستی را ایجاد می کند. بدین منظور برای استفاده از یخ آن را در یک حوله قرار دهید تا از ایجاد آسیب و سوختگی پوست با یخ پیشگیری شود.

کلینیک زیبایی آلما در رشت با ارائه خدمات زیبایی با دستگاه های پیشرفته و نوین نظیر لیزر موهای زائد، میکرونیدلینگ ، آر اف تراپی ، هایفوتراپی و  ... در خدمت شما عزیزان می باشد.

مشاوره رایگان با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی رشت با شماره 01332662196 - 01332006295 - واتس اپ 09125396478 

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه