چگونه از رشد و تقویت موهای زائد بدن جلوگیری کنیم

اشتراک گذاری :

رشد موهای زائد بدن به خودی خود امری طبیعی است که در تمامی افراد فارغ از جنسیت ، از سنین نوجوانی آغاز و در سنین بلوغ نیز کمی پر رنگ تر و ضخیم تر می گردد. برای آقایان این مورد امری طبیعی و تحمل آن نیز ساده تر بوده ، اما بسیاری از خانم ها ، راهکارهای متعددی از جمله لیزر ، اپیلاسیون و دیگر روش ها را برای مقابله با آن بر می گزینند. اما همانطور که می دانیم هیچ روش قطعی برای از بین بردن کامل این موها وجود نداشته، اما با روش ها و راهکارهایی که در ادامه این مطلب آمده، می توان موهای زائد را تضعیف و از رشد بی رویه آنها در نقاط مختلف بدن بگونه ای غیر طبیعی جلوگیری کرد.

عوامل موثر در تقویت و رشد مجدد موهای زائد

در رشد مجدد موهای زائد پس از ، از بین بردن آنها و یا رشد بی رویه آنها در فرد عوامل مختلفی تاثیر گذار بوده که عوامل ژنتیکی (تقویت آنزیم های جنسی مردانه)، وجود بیماری های خاص ( کم کاری غدد ، تومور ) ، رژیم و عادات غذایی نامناسب و همچنین عوامل محیطی جز موارد شایع آنها می باشد. بگذارید خیالتان را در ابتدا راحت کنم که هیچ روش درمانی مانند اپیلاسیون و موم درمانی و حتی لیزر موهای زائد بدن نمی تواند برای همیشه شما را از دست این موهای زائد خلاص کند، بلکه تاثیر همه آنها برای بازه زمانی خاصی بوده و بسیاری از آنها نیز مانند لیزر باعث تضعیف و کم رنگ شدن موهای زائد بدن می گردد. در واقع رویش این موها در بدن جزئی از چرخه حیات فیزیکی بدن است. اما روش های طبیعی که در ادامه آمده به کاهش رشد بی رویه آنها در کنار روش های درمانی کمک شایانی می کند.
 

تضعیف موهای زائد بدن

تشخیص نوع موهای زائد بدن

بطور کلی در بدن خانم ها ممکن است دو نوع موی زائد رشد کند که یکی از آنها موهای زائد کرکی شکلی هستند و معمولاً با اپیلاسیون یا الکترولیز برطرف می شوند. نوع دیگر موی زائد که در قسمت های مختلف بدن پس از سنین بلوغ رشد کرده و در نواحی مختلف دارای تراکم و ضخامت های متفاوتی بوده و ضخیم ترین آنها در نواحی زیر بغل و تناسلی می باشد. البته رشد این نوع موها بطور طبیعی در بدن تمامی افراد وجود داشته و با استفاده از اصلاح تیغ ، اپیلاسیون و موم یا مراجعه به مطب پوست و زیبایی با دستگاه لیزر به راحتی رفع می گردد. اما نوع دیگری از موهای زائد وجود دارند که بصورت موهای ضخیم و به یکباره در نواحی مانند بازو ، چانه ، دور سینه و گردن شروع به رشد کرده که تراکم آنها در نواحی خاص به یکباره زیاد می شود.
این نوع از موهای زائد معمولاً می تواند نشانه ای از یک اختلال یا بیماری هورمونی در فرد بوده که پیشنهاد می کنیم به جای رفع آنها ، در ابتدا به دنبال دلیل رشد آنها باشید، چرا که ممکن است بیماری هایی نظیر اختلال در عملکرد غدد و ترشح هورمون ها ، کم کاری غدد یا حتی سرطان و تومور دلیل رشد آنها باشد. البته در مواردی مصرف داروهای پزشکی برای بیماری های قلبی ، بارداری و یا اختلالات ژنیتیکی از عمده دلایل آن بوده که می بایست با مراجعه به پزشک راهکارهای درمانی آنها به جای حذف موهای زائد در پیش گرفته شود و با درمان کامل رشد این موها نیز متوقف خواهد شد.

** استفاده از داروهایی خاص با عارضه جانبی باعث افزایش رشد موها می شوند. به عنوان مثال داروهایی نظیر بعضی از داروی تشنج ، کورتیزون ، نوع بخصوصی از انسولین . لذا برای رفع این مشکل می توانید با مشورت پزشک متخصص خود و با تغییر به داروی جایگزین از رشد موهای زائد بیشتر جلوگیری بعمل آورید.

راهکارهای طبیعی برای تضعیف رشد موهای زائد بدن

 استفاده از ماسک های طبیعی نظیر ماسک های صورت با ترکیبات مختلفی برای این منظور استفاده می شود. اما بهترین و در دسترس ترین آنها که تاثیر بیشتری در این مورد دارد، ماسک زردچوبه برای صورت می باشد.

ماسک زردچوبه


 زردچوبه :

آیا واقعا زردچوبه به کاهش موهای زائد می انجامد؟ شاید باورتان نشود، اما زردچوبه دارای مواد شیمیایی بوده که با تکرار استفاده از ماسک زردچوبه ، موهای زائد بطور طبیعی کاهش می یابد. بدین منظور در ابتدا با ترکیب زرد چوبه و شیر ماسک را درست کرده که به شکل خمیر است و سپس به روی پوست صورت بگذارید. پس از یک ربع که خمیر روی پوست خشک شد، آن را بشوئید. شایان ذکر است تکرار این عمل باعث تضعیف چشمگیر رشد موهای زائد و نازک شدن آنها می گردد. البته یکی از مشکلاتی که ماسک زردچوبه ایجاد می کند ، رنگ گرفتن به پوست است. اما نگران نباشید ، شما می توانید با صابون ملایم به راحتی پوست را شستشو داده و رنگ آن را از روی پوست پاک کنید.

در عین حال استفاده از این ماسک ها در پاکسازی پوست به منظور روشن کردن پوست ، رفع لکه های پوستی ، رفع آکنه ، پاک و صاف کردن پوست هم کمک می کند.


چای سبز و نعنا :

با توجه به اینکه از چای نعناع خشک ، هم در طب سنتی و هم در طب مدرن ، برای از بین بردن موهای زائد استفاده می گردد ، تحقیقات نشان داده که این دم نوش در کاهش سطح اندروژن در بدن و کنترل رشد موهای زائد موثر است. بدین ترتیب ترشح هورمون تستوسترون را کاهش و هورمون های زنانه را در بدن فرد افزایش می دهد. بعلاوه مطالعات نشان داده که پلی فنول ها در چای سبز نیز در کاهش هورمون های عامل هیرسوتیسم کمک می کند. در این راستا نوشیدن دو فنجان چای سبز یا چای نعنا کمک شایانی در تنظیم هورمون های رشد موهای زائد در خانم ها و باعث کاهش هورمون های مردانه می گردد.

استفاده از مواد غذایی ارگانیک:  بخصوص مرغ و گوشت طبیعی باید جایگزین مرغ های هورمونی شود ، چرا که بسیاری از هورمون های بکار رفته برای رشد ، باعث ایجاد اختلال و تقویت هورمون های مردانه و در نتیجه آن ایجاد پرمویی در زنان می گردد.

تغییر رژیم غذایی از گوشت قرمز به سویا : گوشت قرمز به دلیل بالا بردن سطح هورمون آندروژن در بدن و افزایش رشد موهای زائد به مقدار زیاد توصیه نمی شود و باید مقدار مصرفی گوشت خود را در رژیم غذایی کاهش دهید. همچنین محصولات سویا جایگزین خوبی برای گوشت است که حاوی فیتواستروژن بوده و در بدن مشابه استروژن عمل کند و از آنجا که موهای زائد بدن ناشی از مقدار کم هورمون استروژن در بدن می باشد ، لذا با مصرف محصولات سویا و با افزایش سطح هورمون استروژن در بدن ، با هورمون آندروژن طبیعی بدن و به تبع رشد موهای زائد مقابله می شود. بدین جهت سعی کنید حداقل یک وعده غذایی در روز محصولات سویا مصرف کنید.

رفع موهای زائد

پرهیز از روش های اصلاح تهاجمی :

بهتر است از روشهایی مانند تیغ و ژیلت برای رفع موهای زائد بخصوص در سنین نوجوانی پرهیز کنید، چرا که این روش ها فقط ساقه مو را اصلاح کرده و به زودی شاهد رشد مجدد آنها و حتی در شرایط بدتر تقویت و ضخیم تر شدن موهای زائد بدن می گردد. در حقیقت اصلاح با تیغ باعث می شود که موهای در فاز استراحت به فاز فعال رشد مو برود و این موضوع توسط پزشکان پوست و قبل از انجام لیزر موهای زائد به منظور فعال کردن این موها و اثربخشی لیزر درمانی بکار می رود.

کاهش وزن :

برای افرادی که دچار اضافه وزن می باشند. به دلیل اینکه با افزایش وزن و چربیهای اضافی در بدن ، با تاثیر بر تولید هورمون اضافی ، باعث افزایش در رشد موهای زائد در بدن می شود. بدین ترتیب با کاهش وزن ، شاهد تنظیم هورمون و کاهش رشد موهای زائد نیز خواهید بود. برای کاهش وزن لطفاً از روشهای سالم مانند تغذیه سالم و ورزش استفاده کنید. لازم به ذکر است کاهش وزن در افراد با سندرم تخمدان پلی کیستیک ، علاوه بر درمان به کاهش موهای زائد نیز می انجامد.

از دیگر موارد تضعیف رشد موهای زائد بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

قرص ضد بارداری :

در صورتی که زن هستید ، می توانید برای کاهش هورمون آندروژن در بدن و کنترل رشد موهای زائد از قرص ضد بارداری استفاده کنید  ، چرا که تحقیقات نشان داده که داروهای ضد بارداری خوراکی با افزایش هورمون استروژن در بدن با هورمون مردانه آندروژن در بدن مقابله کرده و لذا رشد بیش از حد موهای زائد هم کاهش می یابد. البته در این مورد حتما با پزشک متخصص خود مشورت بگیرید.

مکمل ویتامین D :

مطالعات نشان داده که مصرف 50000 واحد بین المللی ویتامین دی در دو هفته می تواند در کاهش رشد موهای زائد کمک کننده باشد. اما در مورد مصرف قرص ویتامین دی نیز با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم با تجویز آزمایش از میزان ویتامین دی در بدن مطلع شوید که در صورت طبیعی بودن مقدار ویتامین دی در بدن از مصرف بیش از اندازه آن خودداری شود. البته مکمل های ویتامین دی می توانند دارای عوارض جانبی همچون ضعف عضلانی ، تشنگی شدید ، تهوع و خستگی  و ضعف عضلانی باشند و حتی بر میزان قند خون تاثیر بگذارند ، بخصوص در صورت ابتلا به دیابت حتما با پزشک خود صحبت کنید.

ویتامین دی

مکمل گل صد تومانی یا پائونیا :

مکمل های گل صد تومانی که در طب سنتی چین استفاده می شوند ، از کاهنده های سطح آندروژن در بدن می باشند و با کاهش این هورمون به کاهش موهای زائد نیز کمک می کنند. البته میزان مصرف این گل به سن و سلامتی و شرایط بدنی بستگی دارد که باید قبل از مصرف با پزشک مشورت گردد.

راهکارهای درمانی برای تضعیف رشد موهای زائد بدن

کاهش دائمی موهای زائد ،  با روش های الکترولیز ، IPL و لیزر موهای زائد روش اپیلاسیون خوانده می شود که در آن تخریب فولیکول مو شکل می گیرد. البته روش های دیگر بجز موارد فوق شامل وکس و موم ، شیو ، اصلاح ، کرم موبر که باعث حذف موقت موهای زائد شده و بر فولیکول و پیاز مو تاثیری نداشته ، بلکه تنها ساقه مو را از بین می برد ، روش دپیلاسیون خوانده می شود.

در ادامه با بعضی از این روش ها آشنا خواهیم شد.

1- استفاده از کرم های تضعیف کننده رشد مو:

از جمله راهکارهای شایع در این مورد استفاده از کرم های تضعیف کننده رشد موهای زائد بدن است که معتبر ترین آنها کرم وانیکا است که با تاثیر بر روی فولیکول های ریشه مو باعث کاهش رشد ، تضعیف و یا حتی حذف آن در برخی موارد می گردد. اما به دلیل هزینه های زیاد این نوع کرم ها معمولاً فقط برای نواحی صورت استفاده می شوند. البته کرم هایی با هزینه های بسیار کمتر نیز در این مورد وجود دارند که اکثر ادعای آنها در مورد تضعیف و یا جلوگیری از رشد موهای زائد یا کاملاً بی پایه و ادعایی غلط و یا تاثیر آنها آنقدر ناچیز است که ارزش امتحان کردن ندارند.

کرم تضعیف رشد مو

همچنین کرم افلورنیتین هم در کند کردن رشد موهای زائد موثر است که برای این منظور تولید آنزیم طبیعی در پوست که باعث رشد مو می شود را مسدود می کند که بدین ترتیب رشد موها کندتر شده و موهای باقیمانده ظریف و روشن می گردد و بدین طریق می توانید با استفاده از این کرم رشد موهای بدن را کاهش دهید. از عوارض جانبی این کرم می توان به قرمزی ، بثورات پوستی ، سردرد و سوزش و خارش پوست اشاره کرد.

2- استفاده از لیزر موهای زائد بدن :

و اما بهترین روشی که تاکنون برای حذف رشد موهای زائد بدن و تضعیف آنها در مراحل رشد بعدی که تا کنون وجود داشته و به نوعی توصیه تمامی متخصصان برای حداکثر نتیجه می باشد، استفاده از لیزر برای تضعیف و حذف موهای زائد می باشد که در کلینیک های زیبایی و مطب های پوست و زیبایی انجام می شود. این روش معمولاً برای ایجاد نتیجه دائمی، نیاز به تکرار 4 تا 6 جلسه ای داشته، اما بطور قطع نتیجه بخش می باشد و تاثیر آن در هر مرحله، کاهش رشد بعدی موهای زائد کاملاً چشم گیر بوده بطوری که ممکن است 90 درصد تا 98 درصد موهای زائد شما را حذف کرده و از رشد مجدد آنها جلوگیری کند.

فواید لیزر موهای زائد :

- لیزر موهای زائد روشی ایمن تر و موثرتر نسبت به هر روش دیگر اپیلاسیون نظیر لیزر خانگی IPL یا الکترولیز می باشد که با کاهش دائمی موهای زائد همراه است. شایان ذکر است این روش به پرطرفدارترین و محبوب ترین روش رفع موهای زائد در جهان بدل شده ، چنانچه علاوه بر بانوان ، آقایان نیز از لیزر درمانی برای از بین بردن موهای زائد خود استفاده می کنند.

دستگاه لیزر موهای زائد

- با توجه به اینکه در لیزر موهای زائد ، از پرتو متمرکز نور استفاده می شود ، لذا احتمال خطر آسیب کمتری به پوست نسبت به سایر روشها وجود دارد. لازم به ذکر است ، دستگاه لیزر به گونه ای دقیق طراحی شده که ملاک هدف گیری آن ، ملانین یا رنگدانه هر فولیکول مو در پوست می باشد و با پوست و بافت و اجزای داخلی بدن ، کاری ندارد.

- سرعت بالا در از بین بردن موهای زائد با روش لیزر درمانی باعث می شود که زمان انجام لیزر کاهش یابد. بعنوان مثال لیزر فول بادی (لیزر موهای تمام بدن) در حدود 30-40 دقیقه انجام گیرد. لازم به توضیح است که انجام لیزر فول بادی به معنای مناسب بودن برای تمام نقاط بدن می باشد که از دیگر مزایای لیزر موهای زائد محسوب می گردد.

- استفاده از طول موج های متفاوت برای همه طیف رنگ پوست 1 تا 6 بر اساس معیار فیتزپاترک که شامل لیزر الکس برای پوست های روشن ، لیزر دایود برای همه رنگ پوست و لیزر اندیاگ برای پوست های تیره می باشد. لازم است بدانید که در گذشته ، برای پوست های تیره ، انجام لیزر موهای زائد ممنوع بود ، اما با پیشرفت فناوری و ابداع لیزر اندیاگ ، افراد با پوست تیره هم قادر به انجام لیزر برای رفع موهای زائد خود شدند.

- روش لیزر موهای زائد بدون درد بوده و تنها با کمی گز گز در اثر ورود نور متمرکز به پوست همراه است که البته امروزه با استفاده از دستگاه های لیزر جدید دارای خنک کننده های قوی این مشکل هم رفع شده است. در نتیجه لیزر درمانی با کمترین ناراحتی و درد انجام می گردد.

- تعداد جلسات و هزینه لیزر موهای زائد نسبت به سایر روشها نظیر الکترولیز کمتر بوده و حدوداً در 8 جلسه ماهیانه ، موهای زائد کاهش قابل توجهی پیدا می کنند. البته جلسات شارژ و ترمیم به صورت هر چند ماه یکبار انجام می گیرد که در افراد مختلف ، متفاوت می باشد و در نهایت ، این جلسات به شارژ سالیانه خواهد رسید. در نتیجه در هزینه هم صرفه جویی خواهد شد.

معایب لیزر موهای زائد :

- جلسات ترمیمی سالانه بعد از دوره کامل 8 ماهه لیزر لازم است. با توجه به اینکه لیزر موهای زائد بر اساس سازمان غذا و داروی آمریکا به عنوان کاهش دائمی موهای زائد تایید شده است و نیز به دلیل اینکه موها تا پایان عمر حتی به تعداد بسیار کم در حال رشد می باشند. در نتیجه انجام جلسات شارژ بعد از رسیدن به حد مطلوب نتایج لیزر درمانی در ابتدا چند ماهه و سپس سالیانه باید صورت گیرد تا با افزایش رشد مو غافلگیر نشویم.

- با تمام مزایای لیزر موهای زائد ، این روش برای رنگ موی سفید و بور نامناسب است که البته می توان بجای لیزر از الکترولیز استفاده کرد که در ادامه به توضیح این مطلب می پردازیم.

لیزر موهای زائد صورت

3- استفاده از دستگاه لیزر خانگی IPL : IPL همان نور شدید پالسی که مانند لیزر ، از پرتو نوری قدرتمند استفاده کرده اما لیزر نیست. این دستگاه ها با انتشار پرتوهای نوری و جذب آن توسط پوست باعث گرم شدن فولیکول مو شده و به آن آسیب رسانده و سبب کاهش دائمی موهای زائد می گردد .

مزایای لیزر خانگی IPL :

- قابل حمل بودن و امکان استفاده در منزل

- ارزان تر از روش های لیزر و الکترولیز

- موثر روی موهای تیره و ضخیم

- مناسب برای پوست روشن و رنگ موی تیره با مقدار حجم موهای زائد محدود

معایب لیزر خانگی IPL :

- از بین بردن موهای زائد با درصد کمتر نسبت به لیزر و الکترولیز

- احتمال آسیب به پوست در نتیجه انتشار نور غیرمتمرکز بر خلاف لیزر

- ناکارآمد روی پوست های تیره و خطر آسیب به پوست. الکترولیز و لیزر Nd:Yag موثر روی پوست های تیره می باشد.

- صرف زمان زیاد برای از بین بردن موهای زائد

4- استفاده از الکترولیز :  روش الکترولیز از قرارگیری سوزن در فولیکول هر مو و گسترش جریان الکتریکی در آن برای آسیب و نابودی فولیکول مو می باشد. این روش از سال 1875 مورد استفاده قرار می گیرد و امروزه با سه روش الکترولیز گالوانی ، ترمولیز و ترکیبی انجام می پذیرد. اولاً باید مرکز و متخصص الکترولیز مطمئن و باتجربه و دارای مدرک را انتخاب کنید. ضمناً از دو هفته قبل از انجام الکترولیز از اپیلاسیون و وکس و کندن موها با موچین خودداری کنید.

الکترولیز

مزایای الکترولیز :

جلوگیری از رویش مجدد مو که بر اساس تاییدیه سازمان غذا و داروی امریکا FDA ، به رفع دائمی موهای زائد موسوم است. همچنین برخلاف لیزر درمانی ، الکترولیز در از بین موهای سفید و خاکستری هم موثر بوده و همچنین افراد با پوست تیره هم می توانند الکترولیز انجام دهند. به دلیل اینکه رنگ پوست و مو تاثیری در الکترولیز ندارد.

معایب الکترولیز :

- برای انجام الکترولیز در صورت مراجعه به مرکز نامعتبر و متخصص ناکارآمد خطرات زیادی به دنبال خواهد داشت. چرا که در این روش از جریان الکتریکی استفاده شده که در صورت استفاده نادرست می تواند به پوست آسیب زده و عوارض و سوختگی به همراه داشته باشد.

- زمان انجام و تعداد جلسات الکترولیز بسیار زیاد بوده ، به این دلیل که برای انجام الکترولیزر ، به ازای هر فولیکول باید سوزن وارد پوست گردد. در نتیجه زمانی بیشتری صرف انجام آن می گردد. برای مثال برای یک ناحیه کوچک حدود یک ساعت زمان می برد. همچنین نتایج الکترولیز خیلی دیرتر از لیزر موهای زائد مشهود می شود و حدود 2 سال برای از بین بردن موهای یک ناحیه در نظر گرفته می شود. از آن گذشته به دلیل تعداد جلسات بیشتر ، هزینه بیشتری برای رفع موهای زائد با الکترولیز صرف می شود.

- انجام الکترولیز در نواحی کوچکی از پوست بوده ، بدین معنا که برای نواحی بزرگ مانند دست یا پا مناسب نمی باشد و زمان زیادی برای انجام آن طول می کشد که مقرون به صرفه نیست، چه از نظر مالی و چه از نظر زمانی. همچنین به دلیل وارد کردن سوزن در هر فولیکول مو نسبت به لیزر دردناک تر می باشد.

هشدار : استفاده از هر دارو یا قرصی برای کاهش رشد موهای زائد نیاز به نظر پزشک متخصص پوست و زیبایی داشته چرا که ممکن است تداخل های دارویی در این مورد وجود داشته و یا باعث ایجاد عوارض بعدی گردد. ضمن اینکه در برخی موارد رشد غیر طبیعی موهای زائد ممکن است نشانه ای از بیماری دیگر بوده که می بایست ریشه یابی شده و نسبت به درمان آن اقدامات فوری صورت گیرد که شما ممکن است با خود درمانی مانع تشخیص صحیح بیماری خود شوید. بنابراین بهتر است قبل از هر اقدامی به پزشک متخصص پوست و زیبایی مراجعه کنید.
 

حذف موهای زائد صورت



سوالات رایج در باره تضعیف رشد موهای زائد بدن

آیا استفاده مداوم از اپیلاسیون باعث کاهش رشد موهای زائد می گردد؟
اپیلاسیون یا روش های مشابه مثل موم درمانی روش هایی هستند که موها را از ریشه خارج کرده و تا رشد مجددا آنها نسبت به روش اصلاح با تیغ تاخیر بیشتری داشته، اما در کنار درد و خارش باعث حذف یا جلوگیری از رشد مجدد آنها نمی گردد. چرا که در روش های تاثیر گذاری مانند لیزر یا کرم وانیکا فولیکول ریشه مو قرار داشته و با تخریب آن از رشد دائمی موها جلوگیری می شود که چنین عملی در استفاده از اپیلاسیون اتفاق نمی افتد.

آیا اصلاح با تیغ باعث تقویت موهای زائد می گردد؟

تا حدود بسیار کمی می توان گفت بله. چرا که با برش ساقه مو باعث تحریک ریشه به رشد بیشتر می گردد، اما زبری اولیه پس از اصلاح با تیغ یا ژیلت ربطی به زبری دائمی ندارد. به این دلیل که برش زاویه دار و تیز شدن نوک موها ، پس از چند روز از بین خواهد رفت.

آیا الکترولیز راه حلی دائمی برای از بین بردن موهای زائد است ؟

سازمان غذا و داروی امریکا الکترولیز را به عنوان راه حلی دائمی برای از بین بردن موهای زائد تایید کرده است ، اگرچه این مطلب صحیح است ، اما به خاطر داشته باشید که رسیدن به نتایج مطلوب و پایدار نیاز به چندین جلسه می باشد.

لیزر موهای زائد در رشت

راهکارهایی برای کاهش ترشح هورمون آندروژن در بدن به منظور کاهش رشد موهای زائد بدن

اگر شما هم از اصلاح روزانه موهای ناخواسته بر روی بدنتان خسته شده اید ، باید بدانید که فراوانی بیش از حد هورمون های مردانه به نام آندروژن مسئول اصلی رشد موهای زائد است. اگرچه زنان مقادیر کمی از هورمون آندروژن دارند ، اما ممکنست با عدم تعادل هورمونی در اثر افزایش سن ، هورمون مردانه آندروژن در بدنشان افزایش یابد. در ادامه به راهکارهای ساده ای برای کاهش رشد موهای زائد بدن و جلوگیری از رشد و تقویت موهای زائد بدن می پردازیم :

استرس را کاهش دهید

از آنجا که ترشح هورمون مردانه آندروژن ارتباط مستقیمی با استرس دارد ، لذا افزایش استرس می تواند باعث تولید بیشتر آندروژن در بدن گردد و در نتیجه رشد موهای زائد در بدن بیشتر شود. ازین رو باید استرس خود را کاهش دهید تا سرعت رشد موهای شما اندکی کاهش یابد. بطور مشابه هورمون تستوسترون هم می تواند در مواقع استرس در بدن بیشتر ترشح شود و منجر به افزایش رشد موهای زائد بدن گردد. بنابراین توصیه متخصصان بر حفظ آرامش و دوری از استرس است تا هورمون هایتان تثبیت شده و رشد موهای ناخواسته کند شود.

عضله سازی کنید

در حالیکه عضله سازی بطور عمده برای مردان صدق می کند ، اما عضله سازی در زنان می تواند باعث کاهش رشد موهای زائد بدن شود. به این دلیل که هنگام عضله سازی پوست شما کشیده شده و تراکم پوست کاهش می یابد.

کالری به مقدار مناسب مصرف کنید

به منظور جلوگیری از رشد و تقویت موهای زائد بدن و کاهش هورمونهای مردانه از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید که دارای مقادیر مناسب کالری برای حمایت از عملکرد درست بدن باشد ، چرا که خوردن بیش از حد غذاهای ناسالم منجر به رشد موهای زائد می گردد. بنابراین با اطمینان از دریافت کالری مناسب در بدن ، از ترشح هورمون آندروژن و نیز رشد موهای زائد کاسته می شود.

از ویتامین ها و مکمل های طبیعی استفاده کنید

پالمتو یک گیاه طبیعی است که در ایجاد تعادل هورمونی موثر است و ترشح هورمونهای مردانه و به تبع رشد موهای زائد را کاهش می دهد. از سوی دیگر ویتامین E با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد با افزایش ترشح هورمون آندروژن در بدن مبارزه می کند تا در نتیجه آن رشد بی رویه موهای زائد هم کم شود. همچنین آقایان نیز می توانند برای کاهش موهای زائد خود از مکمل های طبیعی کمک بگیرند.

متخصصین ما در بهترین کلینیک زیبایی در رشت جهت مشاوره با شماره 01332662196 - 01332006295 - واتس اپ 09125396478 درخدمت شما عزیزان می باشند.

هایفوتراپی برای لیفت صورت ، آراف تراپی برای لیفت و جوانسازی پوست ، میکرونیدلینگ برای از بین بردن لکه های پوستی و روشن کردن پوست ، پاکسازی پوست، آنزیم تراپی پوست ، مزوتراپی مو برای رویش مجدد موها و .... جزو خدمات زیبایی و جوانسازی پوست کلینیک زیبایی آلما می باشد.

کلینیک زیبایی آلما در رشت

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

مقالات مشابه