از بین بردن جای جوش صورت

اشتراک گذاری :

حتماً برای شما نیز گاهاً پیش آمده وقتی یک روز صبح از خواب بیدار شده و در آینه به خود نگاه می کنید، ناگهان با یک جوش بزرگ بر روی گونه یا صورت خود مواجه شده باشید. از آن بدتر اینکه تا مدتها پس از بهبود جوش ، جای آن همچنان به شکل های مختلف از جمله تیرگی یا فرو رفتگی بر روی پوست شما باقی مانده و تاثیر بسیاری در زیبایی چهره می گذارد. طبق آمار حدود 80% از افراد 11 تا 30 ساله از آکنه رنج می برند و از هر 5 نفر یک نفر دچار اسکار یا جای اکنه خواهد بود. البته این آمار در نوجوانان بیشتر بوده و نزدیک به 90 درصد آنها دچار آکنه می شوند که برای درمان آن نیاز به دارو درمانی یا روشهای درمانی توسط متخصص است.

اگر شما نیز کم و بیش برای رفع جای جوش صورت خود درگیر هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا راهکارهای مختلف برای این موضوع را بررسی کنیم.

رفع جای جوش

در برخی موارد ، جوش صورت خیلی زود بهبود یافته، اما جای آن مانند یک زخم کوچک بر روی صورت تا مدتها باقی می ماند. جای جوش صورت یا اثر آن نیز در موارد مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و در برخی موارد مانند یک لکه سیاه و در برخی موارد مانند اثر سوختگی و یا حتی پس از بهبود کامل مانند یک فرو رفتگی کوچک بر روی گونه و صورت ممکن است باقی بماند. حال چگونه می توان روند بهبود جای جوش بر روی صورت را تسریع کرده تا دیگر نشانی از آن بر روی صورت مان باقی نماند؟
بسته به نوع جوش و همچنین ویژگی های پوست شما ، تاثیر و جای جوش بر روی صورت افراد مختلف و به دنبال آن روش های درمانی آن نیز متفاوت می باشد. بطور مثال در برخی افراد با مصرف ویتامین و روش های درمانی خانگی که اکثر آنها در ادامه آمده ، بکلی جای جوش صورت آنها رفع می شود ، اما در برخی افراد که اثر آن عمیق تر و به شکل حفره های فرو رفته بر روی پوست وجود دارد ، نیازمند
 پاکسازی پوست و درمان های پزشکی باشد که این روش ها نیز در ادامه همین مطلب آمده اند.

رفع جای جوش صورت

انواع اسکار جای جوش و آکنه :

این اسکارها که همان اثرات جوش و آکنه می باشند در سه دسته تقسیم بندی می شوند :

- آتروفیک یا جای جوش صورت فرو رفته که بافت پوست تحلیل می رود.

- هایپرتروفیک یا برآمده که بافت پوست اضافه می آید.

- نرموتروفیک یا اسکارهایی که با تغییر در رنگ پوست همراه می باشد.

در دسته بندی فوق 4 نوع اسکار داریم :

- اسکار قندیلی یا آیس پک :

اسکار قندیلی یا Ice pick که اسکار مثلثی هم خوانده می شود به صورت سوراخی عمقی تا لایه درم همان لایه میانی پوست می باشد و شاید بنظر برسد پوست با قندیل یخی یا وسیله  تیزی سوراخ شده باشد. عموماً بعد از کیست های عفونی و ضایعات پوستی عمقی ، بافت پوست تخریب شده و اسکار ستونی شکل می گیرد.

از بین بردن جای جوش صورت

درمان جای جوش اسکار قندیلی :

برش پانچی : در این روش که جراحی کم تهاجی بوده و برای برداشتن بافت اسکار آکنه عمیق بکار می رود. در این روش پزشک با استفاده از یک وسیله کوچک ، اسکار را برش داده و دوباره پوست را به هم می چسبانند تا ترمیم گردد. نوعی از برش پانچی به نام پانچ گرافتینگ بوده که برای انجام این کار ، ابتدا بافت اسکار پوست جدا می گردد و سپس زخم با گرافت پوستی (از پشت گوش) پر می شود. لازم به توضیح است که این روش برای درمان اسکارهای کلوئیدی و یا هایپرپیگمانتاسیون مناسب نمی باشد.

شایان ذکر است این روش خود اسکارهای کوچکی ایجاد کرده اما خیلی کم به چشم می آید و با لیزر درمانی محو می شود.

- اسکار واگنی یا مربعی :

اسکار واگنی یاBox car  به صورت ضایعات فرو رفته گرد و یا بیضوی بوده و دیواره های عمودی دارند. دهانه این اسکار از اسکار قندیلی پهن تر بوده و پوست ناهموار و سوراخ سوراخ همان آبله رو خودمانی نشان داده می شود. بر این اساس این اسکار در زیر جوش ها رخ می دهد که یک واکنش التهابی پوست بوده که در اثر آن کلاژن پوست از بین رفته و بافت پوست تحلیل می رود. از این رو با از دست رفتن کلاژن (سیمان بین بافتی پوست) بافتهای زیرین قادر به حمل بافتهای بالایی نبوده و فرورفتگی های متعدد در پوست رخ می دهد.

از بین بردن جای جوش صورت

درمان جای جوش اسکار واگنی :

* پانچ گرافتینگ : که در اسکار قندیلی ذکر شد.

* تزریق ژل : در این روش از ژل ها یا همان فیلرهای پوستی نظیر اسیدهیالورونیک برای تزریق استفاده شده که باعث حجم دهی به بخش های مختلف پوست شده و در درمان جای جوش صورت فرورفته بسیار مناسب می باشد. شایان ذکر است این روش نسبت به سایر روشها ، با اثردهی بسیار سریع و آسان می باشد. اما نتایج دائمی نبوده و نیاز به ترمیم دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه تزریق ژل مراجعه فرمائید. 

**رشت به عنوان مرکز استان گیلان و نزدیکی به شهرستانهای همجوار ، همچنین با داشتن بهترین کلینیک های زیبایی مختلف و مجهز به دستگاه های پیشرفته گزینه مناسبی برای انجام خدمات پوستی و جوانسازی  و نیز لیزر موهای زائد می باشد. کلینیک زیبایی آلما در رشت ارائه دهنده خدمات تزریق ژل ، تزریق بوتاکس ، هایفوتراپی ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، لیزر موهای زائد ، آراف تراپی و .... با پیشرفته ترین دستگاه ها و متدها  در خدمت هم استانی های عزیز می باشد.

* لیزر جوانساز : با استفاده از لیزر ، لایه برداری در لایه سطحی پوست انجام می گیرد. چنانچه لایه سطحی پوست برداشته شده و پوست سلولهای جدید می سازد ، در نتیجه عمق جای جوش و اسکار کم می شود. پس از درمان با این لیزر حدود دو هفته پوست نیاز به ترمیم دارد و قرمزی آن گاهاً تا چندین ماه می ماند. لازم به ذکر است دو نوع لیزر جوانسازی سوزاننده یا ablative نظیر لیزر دی اکسید فرکشنال و غیر سوزاننده و یا non-ablative در درمان اسکار واگنی استفاده می شود. در این بین لیزرهای سوزاننده لایه بردار در یکدست کردن پوست عملکرد خوبی دارند ، اما دارای دوره نقاهت طولانی می باشند.

- اسکار گرد یا چرخشی:

در این نوع فرورفتگی به صورت چرخشی و یا موجی در روی پوست ایجاد شده و تفاوت آن با اسکار واگنی در این است که جای جوش صورت واضح نبوده و ناهمواری پوست به چشم می رسد. همچنین با ایجاد رشته هایی از جنس فیبر در پوست و بافت زیر پوست که روپوست را پایین کشانده و به ساختارهای عمیق پوست متصل می شود. از این رو این ناهمواری در نتیجه کشیده شدن روپوست رخ می دهد.

رفع جای جوش و آکنه

درمان جای جوش چرخشی :

* ساب سیژن یا برش زیر پوستی : جراحی ساده با بی حسی موضعی که در این روش یک تیغ مخصوص یا سوزن بسیار ریز با یک لبه برش (سرنگ نوکور) موازی با لایه ها وارد پوست شده و رشته های فیبری را برش می دهد. بدین ترتیب فیبر کلاژن یا چسبندگی های سختی که باعث کشیده شدن پوست شده ، آزاد می گردد. همچنین این روش پوست را به افزایش تولید پروتئین های کلاژن و الاستین تشویق می کند تا در نهایت پوستی درخشان و سالم داشته باشید. شایان ذکر است این روش در رفع جای جوش های عمیق موثر بوده ، حتی بیشتر از لیزر یا جراحی.

- اسکار کلوئیدی یا زخم گوشتی :

 زخم گوشتی جزو ضایعات برجسته و برآمده (شکل وخیم اسکار برآمده) که از سطح پوست بیرون آمده اند و ایجاد آن بعد از زخم و آسیب عمیق مشهود بوده و تفاوت آن با اسکار هایپرتروفیک در بزرگتر بودن آن می باشد. همچنین این اسکار به علت تولید زیاد از حد کلاژن ایجاد می گردد. یعنی پوست ترمیم زخم را متوجه نمی گردد و ساخت کلاژن را ادامه می دهد که می تواند تا مدتها بعد از خوب شدن زخم باشد و در افراد مستعد زخم گوشتی رخ می دهد.

درمان زخم گوشتی :

* کرم استروئیدی

* ژل سیلیکونی

* کرایوتراپی یا فریز کردن جای اسکار با ازت مایع

* لیزر درمانی : بدین منظور ، لیزرهای غیرسوزاننده مانند لیزر PDL یا pulsed dye laser در درمان اسکارهای کلوئیدی با جای جوش صورت فرورفته و کم عمق موثر می باشند ، چرا که بدون آسیب به پوست ، به افزایش تولید کلاژن می پردازند و پس از کلاژن سازی ، رنگ و بافت پوست صاف و یکدست تر می گردد.

از بین بردن جای جوش صورت

درمان های خانگی برای رفع جای جوش

روش های درمانی ساده که اکثر آنها با استفاده از میوه و مواد خوراکی ساده برای رفع اثر جای جوش بکار می رود،  به درمان های خانگی شناخته می شوند که معمولاً برای آسیب های سطحی و رفع اثر جوش کار ساز بوده و در کنار ساده بودن ، کم هزینه تر نیز می باشند. چند نمونه از متداول ترین آنها در ادامه آمده و در باره مزایای آنها نیز توضیح داده شده است.

1. استفاده از برش های خیار
برای شروع از ساده ترین و در دسترس ترین نوع درمان خانگی که برای همه در دسترس باشد شروع می کنیم. شاید باورتان نشود که خیار سرشار از مواد مورد نیاز پوست بوده که در درمان انواع مشکلات پوستی از جمله برای رفع اثر جای جوش صورت کاربرد دارد. همانطور که استفاده از خیار در صفحه آفتاب سوختگی نیز ذکر شد ، شما می توانید از برش های خیار بر روی پوست صورت خود بطور مستقیم استفاده کرده و یا آب آن را گرفته و بر روی پوست خود بمالید. حداقل سه تا چهار ساعت صورت خود را نشوئید تا این روش تاثیر خود را بگذارد. البته فراموش نکنید در استفاده از برش یا آب خیار برای این منظور حداقل باید این کار را به مدت یک هفته تا ده روز بصورت منظم ادامه دهید و اولین تاثیرهای آن پس از یک هفته نمایان می گردد. 


2- استفاده از آبلیمو یا سرکه سیب
استفاده از آبلیمو و یا سرکه سیب برای مواردی که جوش را ترکانده اید یا زخمی بر اثر جوش بر روی پوست وجود دارد موثر بوده ، چرا که قابلیت ضد عفونی کننده و تسریع کننده روند بهبود جای جوش صورت خواهد بود. اما شاید برای رفع جای جوش های قدیمی این روش تاثیر چندانی نداشته باشد. بر این اساس آبلیمو یا سرکه را با یک پنبه بر روی پوست خود مالیده و پس از حدود 20 دقیقه سطح پوست را بشوئید. همچنین توجه کنید که این روش نیز مانند راهکار قبلی نیاز به تکرار حداقل یک هفته تا 10 روز داشته تا تاثیر خود را نشان دهد. از این رو دو مرتبه در روز تکرار این عمل کافیست ، بخصوص قبل از رفتن به رختخواب.


3- برش سیب زمینی 
برش های سیب زمینی یکی از مناسب ترین و موثرترین راهکارها برای از بین بردن تیرگی حاصل از جای جوش صورت بوده که با کمترین هزینه در دسترس همه قرار دارد. پس از برش سیب زمینی آن را روی پوست قرار داده و پس از 15 دقیقه می توانید آن را برداشته و پوست خود را با آب بشوئید. البته این روش نیاز به 10 روز تا دو هفته تکرار برای اثر بخش بودن داشته اما تاثیر آن فوق العاده و بسیار چشمگیر بوده.

رفع جای جوش


نکته مهم : تمامی روش های خانگی که در بالا آمده یا روش های مشابه مانند انواع ماسک های خانگی ، جوش شیرین ، آلورا ، درمان با عسل یا روغن زیتون همگی برای از بین بردن جای جوش هایی است که یا هنوز خود جوش وجود داشته و یا زخم آن در حال بهبود بوده. بطور کلی بیش از شش ماه از زمان جوش نگذشته باشد. اما چنانچه عارضه مورد نظر مربوط به اثر جوش های قدیمی در سالهای گذشته یا سنین نوجوانی است که چند سال از بهبود آنها گذشته اما اثر آنها بصورت ناهمواری یا تیرگی وجود دارد ، درمان های خانگی تقریباً بی تاثیر و شما نیازمند درمان های پزشکی که در ادامه آمده برای بهبود جای جوش صورت خواهید بود.
 

درمان های پزشکی برای از بین بردن جای جوش صورت

همانگونه که در بالا نیز بدان اشاره شد برای رفع اثر جوش های قدیمی و تیرگی های لکه ای پوست روش های درمانی پزشکی مورد نیاز است و نمی توان آنها را با درمان های خانگی برطرف نمود. از جمله کارساز ترین و ساده ترین روش های پزشکی برای این منظور در ادامه مطلب آمده است.

آلفا هیدروکسی اسید یا AHA : اسیدهای آلفا هیدروکسی در محصولاتی که برای درمان آکنه ساخته شده اند ، بکار برده می شود تا با حذف سلولهای مرده پوست به جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوستی کمک کنند. بعلاوه این اسیدها در کمتر شدن اسکار آکنه موثرند ، بطوریکه این اسید ملایم لایه بیرونی پوست را لایه برداری کرده تا باعث رفع تغییر رنگ و زبری پوست جای آکنه شوند.

اسید لاکتیک : مطالعه انجام شده در سال 2010 که لایه برداری با اسید لاکتیک بصورت ماهی دو بار و در طی مدت سه ماه انجام گرفت ، نشان داد که ظاهر و بافت پوست و رنگدانه های پوستی بهبود می یابد و جای جوش و آکنه روشن تر می شود. از آنجا که اسید لاکتیک در بسیاری از لایه بردارها ، سرم ها و کرم ها ترکیب می شود ، اما حتی می توانید از سرکه سیب رقیق شده طبیعی هم به عنوان تونر برای درمان لکه ها بهره ببرید. در صورتی که پوست حساسی دارید ، استفاده از سرکه سیب ممکنست باعث التهاب و تحریک یا هایپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب شود که توصیه می شود از سرکه سیب برای پوستهای حساس استفاده نکنید.

روتین پوست چرب و جوشدار

رتینوئیدها : رتینوئیدهای موضعی از دیگر درمان های آکنه و صاف کردن جای زخم است که علاوه بر سرعت بخشیدن به بازسازی سلولی و بهبود بافت پوست ، در کاهش تغییر رنگ پوست و جای آکنه و زخم مفید است. انواع کرم ها و سرم های حاوی رتینوئید را می توانید تهیه کنید ، ولی یک متخصص پوست می تواند غلظت های بالاتر را برای شما پیشنهاد دهد. با توجه به اینکه رتینوئیدها می توانند پوست شما را نسبت به نور آفتاب حساس کنند ، در نتیجه همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

اسید سالیسیلیک : در صورتی که دارای پوستی چرب و پر آکنه باشید ، احتمالاً تابحال از اسید سالیسیلیک برای درمان آکنه استفاده کرده اید که شامل لوسیون و پاک کننده صورت و ... می باشد و این روزها در ترکیبات هر نوع درمان آکنه عموماً وجود دارد. از طرف دیگر اسید سالیسیلیک با پاک کردن عمقی منافذ ، تورم و قرمزی پوست را کاهش داده و پوست را لایه برداری می کند که یکی از بهترین گزینه های درمانی برای اسکار آکنه می باشد. ازین رو می توانید محصولات مراقبت از پوست حاوی اسید سالیسیلیک را به روتین پوست خود اضافه کنید.

ممکنست چندین هفته طول بکشد تا نتایج و تفاوت در استفاده از اسید سالیسیلیک را ببینید ، اما در عین حال می تواند باعث خشکی و تحریک پوست شود که در صورت داشتن پوستی حساس باید کمتر از این محصول استفاده کنید و درمانهای دیگر را بکار بگیرید.

روشهای کلینیکی درمان جای جوش و آکنه 

بهترین درمان برای جای جوش صورت چیست ؟  دکتر لارنس ای. گیبسون متخصص پوست پاسخ می دهد : اسکارهای آکنه سرسخت هستند و هیچ درمان واحدی برای همه بهترین نیست. تنها بنا به نوع اسکار ، نوع پوست ، شدت جای جوش ، یک درمان و یا ترکیبی از درمانها ممکنست ظاهر پوست را بهبود بخشد. چنانچه مراقبت از پوست در منزل و استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند در محدود کردن جای جوش برروی پوست اثربخش باشد. همچنین برخی از کرم های دارویی حاوی اسید آزلائیک یا اسید هیدروکسیل نیز می تواند کمک کننده باشد.

بهترین کلینیک زیبایی رشت

میکرونیدلینگ

از جمله درمان های راحت و بی دردسر و همچنین تاثیر گذار برای رفع جای جوش های عمقی با چاله های کوچک و زخم بر روی پوست استفاده از میکرونیدلینگ است . در این روش با استفاده از غلطک سوزن داری که بر روی پوست حرکت داده می شود دو عمل لایه برداری و جوانسازی پوست بطور همزمان اتفاق افتاده و پس از لایه برداری سوزن ها باعث تحریک لایه های عمقی پوست برای تولید کلاژن شده که ترمیم و بازسازی پوست را برعهده دارد. بدین لحاظ میکرونیدلینگ و میکرودرم هر دو در این مورد موثر بوده و می توانید از این روشها استفاده کنید.

لیزر درمانی
از دیگر روش ها برای از بین بردن اثر جوش و تیرگی های آن استفاده از لیزر درمانی بوده که با روش های مختلفی از جمله co مورد استفاده قرار می گیرد و پوست را تحریک به کلاژن سازی و بازسازی می نماید. بر این اساس درمان با لیزر یکی از سریع ترین راهکارها برای این منظور بوده و شاید با جلسه اول نتیجه نهایی حاصل و یا در مواردی که عارضه عمیق یا قدیمی باشد، ممکن است تا چهار جلسه در هفته های مختلف نیز نیاز به تکرار داشته باشد. این روش برای افرادی که پوست تیره تر با سابقه کلوئید دارند ، خطر عوارض جانبی بیشتری دارد ، لذا بهتر است این افراد از انجام لیزر برای رفع جای جوش خودداری کنند.

از روش های مشابه به استفاده از هایفوتراپی و آر اف نیز می توان اشاره کرد که برای جوانسازی پوست استفاده می شود و شاید مستقیما ًهدفشان رفع جای جوش صورت نباشد، اما قطعا در بهبود آن تاثیر زیادی دارند. در این روش ها بدون اینکه آسیبی به لایه بیرونی پوست برسد ، باعث می شود که جای جوش کمتر دیده  شود و دارای نتایج ظریفی بوده و ممکنست نیاز به درمان های تکراری داشته باشد.

تزریق ژل در رشت

تزریق ژل

ژل که جزو پر کننده های بافت نرم بشمار می رود و حاوی کلاژن ، چربی و یا سایر مواد است ، در پر کردن و حجم دهی جای جوش صورت اثربخش بوده و با تزریق ژل به زیر پوست در ناحیه جای جوش صورت می توان این نواحی را حجم دهی کرد با هدف اینکه جای جوش ها کمتر دیده شود. لازم به توضیح است که نتایج تزریق ژل موقتی بوده ، بنابراین برای حفظ نتایج تزریق ژل باید مجددا درمان تکرار شود. از طرفی تزریق ژل خطر کمی برای تغییر رنگ پوست دارد.

تزریق بوتاکس

گاها پوست اطراف آکنه باعث ایجاد جای زخم شده که تزریق بوتاکس با شل کردن پوست اطراف آن به بهبود ظاهر اسکار آکنه کمک می کند و دارای نتایج موقتی می باشد ، در نتیجه برای حفظ اثر بوتاکس باید تزریق تکرار گردد.

تزریق استروئید

تزریق استروئید در انواع اسکارهای برجسته موثر است و ظاهر پوست در ناحیه جای جوش را بهبود می دهد.

ماسک های لایه بردار 
از جمله مواردی که می توان برای از بین بردن جای جوش صورت استفاده کرد، ماسک های لایه بردار هستند که توسط متخصص در کلینیک پوست و زیبایی تهیه و با استفاده از آنها سلول های مرده و لایه های فرسوده پوست برداشته می شود. باید توجه فرمائید که تهیه این ماسک و ترکیبات آن کاملاً تخصصی و میزان مواد ترکیب نیز برای افراد مختلف ، متفاوت بوده و حتماً می بایست توسط پزشک تهیه و انجام شود و نبایستی با ماسک های معمولی خانگی اشتباه گرفته شود، چرا که ترکیبات نادرست این ماسک، ممکن است خطر آفرین بوده و باعث آسیب به سطح پوست گردد.

لایه برداری صورت

درم ابریژن

این روش برای لایه برداری پوست با دستگاه انجام می گیرد که عموما برای اسکارهای شدیدتر استفاده می شود. برای این منظور پزشک یا متخصص زیبایی ، لایه بالایی پوست را با استفاده از یک برس با چرخش سریع بر می دارد که بدین ترتیب جای جوش سطحی ممکنست بطور کامل از بین بروند و در رفع جای جوش عمیق تر کمتر اثربخش است. البته می تواند دارای عوارض جانبی شدید شامل تغییر رنگ پوست باشد.

لایه برداری شیمیایی

برای انجام لایه برداری شیمیایی پزشک یا متخصص زیبایی یک محلول شیمیایی را بر روی بافت جای جوش می گذارد تا لایه بالایی پوست برداشته شود و ظاهر جای زخم به حداقل برسد و می توان با تکرار لایه برداری ملایم و متوسط به حفظ نتایج کمک کرد ، اما لایه برداری عمیق تنها باید یکبار انجام شود. از عوارض جانبی بالقوه لایه برداری شیمیایی تغییر رنگ پوست بخصوص در پوست های تیره می باشد.

کلینیک زیبایی در رشت


کرم ها و صابون ها

کرم ها و صابون ها برای درمان عارضه های خفیف تر و جوش های فعال معمولا بکار می روند و در پیشگیری از جوش زدن های مکرر نیز تاثیر گذار هستند. بدین منظور کرم های ویتامینه معمولا از نو ویتامین A و C  و  E  در این مورد کارساز می باشند. البته کرم و صابون های مناسب با پوست شما را معمولاً پزشک متخصص به شما معرفی خواهد نمود.از طرفی استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب در کاهش جای جوش موثر است چرا که قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند جای جوش صورت را تیره تر کرده و آنها را بیشتر نمایان سازد و با مصرف منظم ضد آفتاب می توان از این مشکل پیشگیری کرد.
 

چکار کنیم که جای جوش ها باقی نماند:
1-در مواقعی که با جوش مواجه شدید به هیچ عنوان آن را فشار ندهید چرا که باعث آسیب های پوستی یا انتشار بیشتر آلودگی زیر سطح پوست می گردد.
2- رعایت اصول بهداشتی و شستشوی صحیح پوست با مواد شوینده ملایم مانند آب و صابون
3- مصرف مواد خوراکی مقوی بخصوص سبزیجات و میوه های تازه
4- عدم استفاده سرخود و بدون تجویز پزشک از کرم ها و داروهای تخصصی در هنگام مواجه با جوش یا برای برطرف کردن اثر آن
5- زیر نور مستقیم خورشید حدالمقدور کمتر قرار گرفته و حتما از ضد آفتاب و آبرسان های پوست استفاده کنید.
6- از لوازم آرایش استاندارد استفاده کرده و هرگاه که نیاز ندارید آرایش خود را پاک و صورتتان را بشوئید.
7- مصرف غذا های با کسیم بالا مانند شیر یا کشک و همچنین غذا های فست فودی در تشدید جوش ها موثر بوده و بهتر است در طول درمان کمتر مورد استفاده قرار گیرند.

جای جوش صورت

چه چیزی باعث ایجاد آکنه می شود ؟

با توجه به اینکه در هر ساعت در حدود 40000 سلول مرده از پوست می ریزد ، اما گاهی اوقات سلولهای مرده باعث مسدود شدن منافذ پوست شده و باعث ایجاد جوش سرسیاه یا سرسفید می گردد. در این بین آکنه یا جوش می تواند در اثر رشد باکتری و یا گیر افتادن روغن در منافذ پوست هم ایجاد گردد. از شایع ترین بیماری پوستی جهان می توان به آکنه اشاره کرد، بطوریکه در نوجوانان به دلیل مشکلات هورمونی و در بزرگسالان به علت استرس ، آلودگی محیطی ، دوره عادت ماهیانه ، محصولات پوستی حاوی روغن و قرص های LD بیشتر اتفاق می افتد.

چگونه آکنه باعث ایجاد اسکار آکنه یا جای زخم می گردد ؟

پوست به عنوان بزرگترین عضو بدن ، دارای سه لایه اپیدرم ، درم و هیپودرم بوده که از بدن در برابر اشعه های مضر خورشید ، انواع باکتری ها و آلودگی ها محافظت می کند. در این میان ، هر قسمت از پوست که دارای غدد چربی  باشد ، مستعد ابتلا به آکنه می باشد. بدین لحاظ اسکار آکنه در نتیجه التهاب آکنه رخ داده ، منافذ آکنه متورم شده و در دیواره منافذ می شکند که بعضی از این جای آکنه ها کوچک و کم عمق هستند و به سرعت رفع می شوند. اما گاهی جای زخم عمیق تری ایجاد می شود. بدین شکل که در صورت از بین رفتن بافت در اثر آکنه ، فرورفتگی ایجاد شده و یا اینکه زخمی که روی پوست ایجاد شده ، برجسته می گردد.

کلینیک زیبایی رشت

برجسته شدن پوست نشان دهنده این است که پوست به خوبی کار کلاژن سازی را انجام داده ، اما کمی بیشتر از خوب. بدین معنا که ساخت کلاژن برای ترمیم زخم ، بیش از حد بوده و جای زخم برجسته می گردد. با توجه به اینکه همه اسکارهای آکنه دائمی نیستند ، البته برخی درمان ها به بهبود جای زخم کمک می کنند.

سخن پایانی: در بوجود آمدن جوش ها عوامل متعددی تاثیرگذار بوده و نمی توان دلیل آن را مصرف یک خوراکی ، رژیم غذایی یا فقط عوامل ژنتیکی و محیطی دانست و نیازی نیست که بلا فاصله رژیم غذایی خود را تغییر داده یا شروع به استفاده از کرم یا دارو های خاصی نمائید. در این حالت بهتر است قبل از هر اقدامی به پزشک متخصص پوست و زیبایی مراجعه نموده تا دلیل آن مشخص شود چرا که جوش و یا عدم بهبود اثر آن ممکن است نشانه ای از کبود ویتامین یا بیماری های دیگری باشد که بهتر است سریع تر شناخته و درمان شود.

درمان جای جوش در کلینیک زیبایی آلما در رشت :

کلینیک زیبایی آلما افتخار دارد با ارائه خدماتی نظیر میکرونیدلینگ ، پاکسازی پوست ( پکیج کنترل آکنه و اسیدتراپی ) و تزریق ژل در رفع اسکار و جای جوش صورت گامی مهم نهاده باشد. مشاوره پیش از انجام هر نوع خدمات زیبایی با پزشک و متخصص بسیار کمک کننده است.

شماره تماس: 01332662196 - 01332006295   - واتس اپ 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما در شت

مقالات مشابه

  • Michael Ethan

    آرزو سلیمانزاده

    سلام . خسته نباشید. می خواستم بپرسم آیا جای جوش های خیلی قدیمی که گاها مثل یک چاله کوچک رو صورت باقی می مونه هم قابل برطرف شدن هست؟