رفع سریع آفتاب سوختگی پوست

اشتراک گذاری :

آفتاب سوختگی حاصل از قرار گرفتن مستقیم بدون پوشش محافظ در برابر نور خورشید که حامل اشعه UV بوده می باشد. بسته به اینکه با چه شدتی یا در چه ساعاتی در معرض این نور قرار گرفته باشید و زمان آن تا چه حد باشد ، درجات آفتاب سوختگی و واکنش بدن به آن متفاوت است. در ابتدا پوست کبود شده و پس از آن دچار التهاب و پوسته شدن یا تاول می گردد. همچنین در درجات بالا باعث از حال رفتن فرد به دلیل از دست دادن آب زیاد بدن ، سرگیجه و تهوع و در بلند مدت در صورت تکرار موجب ایجاد سرطان پوست می گردد.

در ادامه همین مطلب راهکارهای پیشگیری از آفتاب سوختگی و روش های درمان سریع خانگی و درمان پزشکی آن ارائه خواهیم نمود.

آفتاب سوختگی چیست

در یک تعریف خلاصه اینگونه می توان گفت که آفتاب سوختگی تلاش سطح پوست به مراقبت از بدن در برابر اشعه اولتراوایولت  ultraviolet  که آن را بیشتر با نام اشعه UV می شناسیم ، بوده و این اتفاق زمانی رخ می دهد که شخص مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرد. همچنین آفتاب سوختگی دردناک و همراه با کبودی و گاهاً تاول و پوسته شدن لایه خارجی پوست می باشد که اولین علائم آن از حدود دو ساعت تا 48 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ظاهر می شود. جالب است بدانید شما ممکن است در هوای ابری نیز دچار آفتاب سوختگی شوید ، چرا که اشعه UV از ابرها عبور کرده و به سطح پوست شما تابیده می شود.

نشانه های آفتاب سوختگی

معمولاً بسته به میزان قرارگیری در معرض نور خورشید، شدت تابش و رنگ پوست، نشانه های آفتاب سوختگی و زمان ظهور آنها (بین 2 تا 48 ساعت بعد) متفاوت بوده، اما بطور عمومی نشانه های پوستی و علائم اولیه آفتاب زدگی یا آفتاب سوختگی بدین شرح است:

- احساس گرمای زیاد همراه با کلافه گی
- احساس درد بر روی سطح پوست و حساس شدن به لمس سطح آن
- احساس خارش روی پوست
- کبودی و تاول
- پوسته شدن

آفتاب سوختگی


علائم آفتاب سوختگی شدید تر معمولا در تمامی نقاط بدن خود را نشان می دهند که عبارتند از :

- تب یا لرز 
- سردرد همراه با حالت تهوع
- احساس ناراحتی و ناخوشی مداوم

در درجات شدیدتر این آفتاب سوختگی ، ممکن است منجر به گرمازدگی شدید که نیازمند رسیدگی فوری پزشکی است ، شود و مهمترین علائم آن به شرح زیر است:


- کاهش فشار خون همراه با حالت های سرگیجه و غش
- ضعف شدید همراه با افزایش سرعت نبض
- مشکل در تنفس
- مشکل در تمرکز حواس و دیدن توهم

 

زمان بروز آفتاب سوختگی

1. حدوداً بعد از یک ساعت تا هفت ساعت بعد از اینکه از جلوی تابش مستقیم خورشید خارج شدید، احساس حرارت و حالات ناخوشایند بر روی پوست ظاهر می شود.
2. پس از حدود 12 ساعت علائم پوستی مانند کبودی، خارش و گاهاً درد ظاهر می شود.
3. پوسته شدن و بلند شدن پوست سطحی حدودا چهار روز تا یک هفته ادامه دارد.

 

درمان آفتاب سوختگی

مراقبت هایی که بلافاصله پس از آفتاب سوختگی باید انجام داد

- اول از همه از جلوی نور خورشید خارج شده و در فضای خنک داخلی قرار بگیرید و تا بهبودی کامل در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.
- به منظور مراقبت از پوست ، سطح پوستتان را خنک نگهدارید. برای این کار می توانید از یک حوله مرطوب استفاده نموده و یا حمام دوش آب خنک بگیرید.
- به وسیله ژل آلورا سطح کبودی ها را التیام ببخشید.
- اگر احساس درد دارید، از مسکن های عمومی مانند پروفن استفاده کرده، همچنین برای کاهش التهاب و خارش از کرم هیدروکورتیزون استفاده نمائید.
- مقدار زیادی آب بنوشید تا جبران آب از دست داده بدن شود.
- از خاراندن یا ترکاندن تاول های کوچک جداً خوداری بفرمائید.

- در طول دوره درمان از پوشیدن لباس های تنگ و جذب خوداری فرمائید.

رفع سریع آفتاب سوختگی

درجه های آفتاب سوختگی

1. همانطور که پیش تر به آن اشاره شد آفتاب سوختگی درجات مختلفی داشته و درجات پائین آن زمانی رخ می دهد که فرد بطور خود خواسته برای تیره کردن پوست بدن خود در معرض نور مستقیم آفتاب قرار می گیرد که در صورت استفاده از روغن و کرم های مخصوص این کار و رعایت زمان مناسب آفتاب سوختگی مختصری برای ایشان اتفاق افتاده که به تیرگی رنگ پوست یا برنزه شدن فرد می انجامد و این در واقع جز آن دسته از آفتاب سوختگی هایی که نیاز به درمان دارد ، نیست.
2. در درجه بعدی فرد بدون تجهیزات بازدارنده اشعه ماورابنفش خورشید در استخر و یا در حال انجام فعالیت های روزانه بطور مستقیم ساعات زیادی را زیر تابش آفتاب می گدراند، که پوست فرد قرمز و ملتهب گردیده و پس از گذشت یک روز شروع به پوسته شدن می کند. استفاده از روش ها و راهکارهای درمان سریع آفتاب سوختگی خانگی در این مورد مناسب و در درمان سریع آن کمک می کند.
3. درجه بعدی زمانی است که تایم زیر آفتاب بودن بسیار زیاد و تابش خورشید بصورت مستقیم بوده که معمولاً این حالت در فصل تابستان و در بین ساعات پایانی صبح تا ساعات اولیه غروب اتفاق می افتد. در این حالت ممکن است فرد دچار گرمازدگی و در نتیجه بی حالی و حتی بی هوشی شود که در این حالت حتماً نیازمند مراقبت های سریع پزشکی خواهد بود. ضمناً اگر چه آفتاب باعث تولید ویتامین D در بدن می گردد اما حد زیاد آن در بروز سرطان پوست بسیار تاثیر گذار است. در این نوع آفتاب سوختگی بهتر است حتماً به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

 

زمان مورد نیاز جهت درمان سریع آفتاب سوختگی

تلاش بدن برای درمان و از بین بردن آثار آفتاب سوختگی بسته به درجه عارضه متفاوت بوده اما بطور عمومی رفع سریع آفتاب سوختگی به نحوه زیر می باشد:
* آفتاب سوختگی سطحی حدودا 3 تا 5 روز زمان نیاز دارد.
* آفتاب سوختگی کمی شدید تر از سطحی ممکن است 5 تا 8 روز زمان نیاز داشته و همراه با پوسته شدن سطح سوختگی و ترمیم آن می باشد.
* آفتاب سوختگی شدید بیش از یک هفته و گاهاً تا دو هفته زمان نیاز دارد تا کاملاً از بین برود و این درجه از سوختگی ممکن است نیاز به درمان های پزشکی نیز داشته باشد.


درمان سریع آفتاب سوختگی

 

رفع سریع آفتاب سوختگی با روش های خانگی

انواع آفتاب سوختگی بجز درجات شدید آن به راحتی با روش های ساده و خانگی قابل درمان است ، البته بسته به درجه آن ممکن است نیاز به دارو و درمان های پزشکی برای تسریع روند بهبودی نیز داشته باشد . اما در اکثر مواقع و با انجام برخی از اقدامات زیر ، درد ناشی از آفتاب سوختگی التیام و پوست شما خیلی سریع شروع به بازسازی خواهد کرد.
استحمام با آب خنک

اگر دچار سوختگی پوست بر اثر قرار گرفتن زیاد زیر نور خورشید شده اید بهتر است برای رفع سریع آفتاب سوختگی در ابتدا یک دوش با آب خالی و بدون مواد شوینده بگیرید و یا یک ساعت در وان حمام با آب که در دمای ملایم و متمایل به سرد است دراز بکشید. این کار ضمن کاهش دمای بدن باعث کاهش درد سوختگی و آبرسانی به پوست شما می گردد. از آن گذشته می توانید از یک استکان سرکه سیب برای تسریع روند بهبود داخل وان استفاده کرده و یا با یک پنبه نرم سرکه را روی محل های سوختگی به آرامی کشیده و پس از خشک شدن محل مورد نظر را بشوئید. و یا اینکه سرکه سیب را در یک بطری اسپری بریزید و روی پوست آسیب دیده خود اسپری کنید.

چنانچه استفاده از سرکه روی پوستی که دارای آفتاب سوختگی است ، یک درمان آزمایش شده و با نتایج خوب است. به دلیل اینکه سرکه سیب باعث تسکین درد شده و به سرعت بخشیدن در بهبود پوست کمک می کند. همچنین اسید استیک موجود در سرکه به رفع التهاب و خارش پوست در اثر آفتاب سوختگی می انجامد.

آفتاب سوختگی

آب بنوشید
در زمان آفتاب سوختگی نکته ای که می بایست مد نظر قرار دهید ، این است که بدن شما مقدار قابل توجهی آب از دست داده و برای ترمیم و بازسازی پوست خشک شده،  نیازمند آب است و برای این منظور حداقل 8 تا 10 لیوان آب در طول روز بنوشید. بهتر است از بطری های آب برای دانستن مقدار و اندازه آبی که در طول روز می نوشید استفاده فرمائید.

چای
چای سبز : نوشیدن چای سبز در کاهش درد و التهاب ناشی از آفتاب سوختگی بسیار موثر است.

چای سیاه : چای سیاه با سرعت بالا می تواند گرما و درد و سوزش را در پوست آفتاب سوخته کاهش دهد. علاوه بر آن ، تانن های آزاد شده (مزه گس چای که دارای خواص آنتی اکسیدانی است) باعث کاهش التهاب شده و از پوست در برابر اشعه UV خورشید محافظت می کند. از آن گذشته PH پوست را متعادل می کند. بدین ترتیب می توانید از چای سیاه تازه دم که سرد شده است برای استعمال خارجی بر روی نواحی آفتاب سوخته استفاده کرده و همچنین از چای کیسه ای که داخل آب سرد گذاشته اید ، نیز بر روی محل های آسیب دیده استفاده نمائید.

البته می توانید چای کیسه ای را بطور مستقیم روی پوست آفتاب سوخته خود قرار دهید. لازم به ذکر است چای کیسه ای با دارا بودن آنتی اکسیدان بهترین گزینه در درمان پوست های تحریک شده و همچنین برای نواحی آفتاب سوخته دور چشم و پلک ها می باشد. 

ژل آلورا
شاید باید آلورا را به عنوان اولین راه برای رفع سریع آفتاب سوختگی در این مطلب می آوردیم، چرا که تاثیر بسیار زیادی در درمان این عارضه دارد. اما به دلیل اینکه تلاش کردیم به ترتیب در دسترس بودن روش ها را طبقه بندی کنیم آن را کمی دیرتر معرفی کردیم. ضمن اینکه استفاده از ژل آلورا یکی از بهترین و ساده ترین روش ها برای درمان آفتاب سوختگی است ، خاصیت خنک کنندگی آن در کاهش درد و التهاب ناشی از آفتاب سوختگی بسیار موثر است. بدین ترتیب قبل از مصرف برگ آلورا را برای چند ساعتی در یخچال نگه داشته و پس از آن ، ژل آلورا را روی محل سوختگی بمالید. حال پس از یک ساعت می توانید محل مورد نظر را با آب سرد بشوئید.

 

درمان فوری آفتاب سوختگی



شیر و ماست
استعمال خارجی شیر یا ماست بر روی محل سوختگی در کاهش التهاب و باز پروری پوست بسیار موثر بوده و از طرفی جز مواد قابل دسترس در هر خانه ای می باشد. پس از استعمال هر یک از این مواد بگذارید حدود نیم ساعت بر روی پوست شما باقی مانده و بعد آن را بشوئید. بدین ترتیب که قسمت آفتاب سوخته پوستتان را با شیر بخیسانید یا با استفاده از یک حوله تمیز آغشته به شیر سرد، نقاط آفتاب سوخته را به شیر آغشته کنید تا لایه پروتئینی روی پوست تسکین داده شود. در مورد ماست نیز که علاوه بر خنک کنندگی و آبرسانی به پوست دارای خاصیت ضد باکتری و ضد عفونت نیز می باشد، می توانید در نواحی که خارش شدیدی در اثر آفتاب سوختگی ایجاد شده به همین ترتیب استفاده نمائید.

 
 بلغور جودوسر
در این روش برای رفع خارش ناشی از آفتاب سوختگی ، حمام آب ولرم با چند فنجان بلغور جو دوسر پیشنهاد می گردد. برای این کار در ابتدا بلغور را در وان آب گرم ریخته و حدود 20 دقیقه در وان بمانید تا پوستتان رطوبت کافی جذب کرده و التهاب و سوزش را از بین ببرد. در صورت نبود وان می توانید بلغور را در یک ظرف بزرگ آب ولرم ریخته و بسیار آرام روی نواحی سوخته بریزید تا شاهد اثرات مثبت آن باشید.

 

رفع سریع آفتاب سوختگی با عسل


عسل
عسل نیز خاصیت ضد التهابی دارد و در کم کردن عفونت و درد ناشی از آفتاب سوختگی پوست کمک بسزایی دارد ضمن اینکه تاثیر چشمگیری در کاهش احتمال عفونت داشته و فرآیند بازسازی پوست را تسریع می بخشد. برای این منظور مقداری عسل طبیعی را روی نواحی کبود شده قرار داده و پس از حدود 30 دقیقه آن را با آب سرد بشوئید.

خیار
خیار با خواص ضدالتهابی علاوه بر استفاده زیبایی (نظیر از بین بردن پف چشمها و پاکسازی پوست) ، تسکین دهنده نیز می باشد. بدین منظور خیار را در مخلوط کن خرد کرده تا به صورت خمیر در بیاید . سپس آن را روی پوست قرار دهید تا بهبودی و تسکین پوست را با سرعت بالا به چشم خود ببنیید. البته هیچ چیز مثل خیار سرد شده، پوست آفتاب سوخته را تسکین نمی دهد ، بدین ترتیب خنک بودن خیار عامل تسکین و آنتی اکسیدان و خواص ضد درد بودن خیار ، باعث بهبود پوست می گردد. برای این کار می توانید یک خیار سرد شده را برش داده و روی پوست آسیب دیده در اثر آفتاب بگذارید و با گرم شدن یک طرف برش ها را بچرخانید.


مرطوب کننده
با استفاده از یک مرطوب کننده بدون رنگ و بو که مناسب برای پوست های حساس و آسیب پذیر باشد می توانید پوست  را مرطوب نگه دارید تا تحریک و التهابات پوست آفتاب سوخته کاهش یابد. اگر چه این کار نمی تواند جلوی پوسته شدن را بگیرد چرا که پوسته شدن واکنشی از بدن برای از بین بردن سلول های آسیب دیده و جایگزینی آن با سلول های جدید می باشد اما آبرسان این عمل را تسریع و از آسیب رسیدن به سلول های مجاور جلوگیری می کند.

سیب زمینی
نشاسته موجود در این ماده غذایی تاثیر زیادی در کاهش درد و کبودی پوست دارد. بدین ترتیب که با کاهش التهاب ، گرما را از پوست می گیرد و تسکینی می شود بر پوست آفتاب سوخته. در ابتدا یک سیب زمینی را پخته و له کنید، سپس آن را روی پوست آسیب دیده قرار دهید تا درد و التهاب را کاهش داده و سرعت بیشتری به بهبودی پوست بدهد.


روغن ویتامین E

اگر در نواحی آفتاب سوختگی کبودی شدید و التهاب وجود داشته، استعمال خارجی روغن ویتامین E که قابلیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد یکی از بهترین راهکارها برای کاهش این التهاب می باشد. بدین ترتیب خاصیت آنتی اکسیدانی این ویتامین در بدن با رادیکال های آزاد مضر در پوست مبارزه می کنند تا آسیب پوستی کاهش یابد. البته می توانید از کپسول ویتامین E بصورت خوراکی نیز استفاده نمایید.

انواع ویتامین

ویتامین D

علاوه بر ویتامین E  ، ویتامین D هم که به دلیل نیاز به نور خورشید ، به نام ویتامین آفتاب مشهور است ، با توجه به تحقیقات انجام شده می تواند در بهبود آفتاب سوختگی موثر باشد. همچنین این ویتامین در داشتن استخوان های سالم ، شادابی و خلق و خوی خوش مفید بوده و در برابر بیماریهای خودایمنی ، قلبی و سرطان نیز از بدن مراقبت می کند.

جوش شیرین :

با توجه به اینکه حمام کردن و بطور کل خیس کردن پوست راهی برای درمان آفتاب سوختگی و مرطوب کردن پوست است ، بدین منظور می توانید از جوش شیرین نیز در حمام استفاده کنید تا علاوه بر رطوبت رسانی پوست ، از خارش پوست و التهاب نیز رهایی یابید. برای این کار می توانید یک تا دو پیمانه جوش شیرین را در وان بریزید. در ابتدا باید آب وان ، ولرم باشد و پس از آنکه سرد شد ، می توانید پوستتان را در آن بخوابانید.

 

هشدار : در هنگامی که دچار آفتاب سوختگی می شوید و پوست شما ملتهب شده از هر گونه فعالیتی که با پوست در ارتباط باشد پرهیز کنید. مهمترین آنها عبارتند از :
1. پس از استحمام بدن خود را با حوله زبر خشک نکنید یا حتی المقدور اصلاً از حوله استفاده نکنید.
2. هنگام استحمام از مواد شوینده و صابون استفاده نکنید و فقط با آب خالی بدن خود را بشوئید. اگر مجبور بودید فقط از مواد شوینده ضعیف که معمولاً برای کودکان در نظر گرفته شده استفاده کنید.
3- فعالیت های صنعتی مانند جوشکاری با قوس الکتریکی ، بسیار در تشدید آفتاب سوختگی موثر بوده و تا بهبودی کامل از آن پرهیز کنید.
4- از مواد و کرم هایی نظیر وازلین و بی حس کننده هایی مانند لیدوکائین برای کاهش درد استفاده نکنید، چرا که روغنی بودن این مواد مانع از رسیدن اکسیژن و رطوبت کافی به سطح پوست و بسته شدن روزنه های پوستی می گردد. همچنین در مواقعی که پوست شما آسیب دیده ممکن است باعث ایجاد حساسیت های پوستی گردد.


 

درمان سریع آفتاب سوختگی



چه کارهایی در هنگام آفتاب سوختگی نباید انجام داد
1. استفاده از هر نوع کرم یا محلولی که باعث ایجاد حساسیت های پوستی شود تا زمان کامل ترمیم پوست پرهیز کنید
2. تا بهبود کامل پوست از هرگونه فعالیت بر روی پوست خود مثل لیزر موهای زائد بدن یا موم درمانی و اینگونه فعالیت هایی که مستقیم با پوست شما در ارتباط است خوداری کرده و به پوستتان اجازه و فرصت بازسازی بدهید.
3. از کندن پوست های خشک شده با دست جداً خوداری نموده، چرا که اگر این اتفاق بطور طبیعی نیفتد و شما برای تسریع آن اقدام به کندن پوسته های ایجاد شده، کنید، ممکن است پس از بهبود جای آن برای همیشه روی پوستتان باقی بماند.

چه زمانی برای درمان آفتاب سوختگی باید به پزشک مراجعه کرد
زمانی که آفتاب سوختگی شدید بوده و علائم زیر پدیدار می شود ممکن است خطرناک باشد و بهتر است برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید. 
- سوختگی شدید پوست در بیشتر نواحی بدن
- تب شدید
- احساس درد شدید که بیش از یک روز طول بکشد.
- عفونت در نواحی تاول زده
- احساس گرمازدگی مانند تهوع و نبض تند و ضعیف

ماسک صورت

درمان های پزشکی آفتاب سوختگی

پماد : بهترین پماد برای درمان آفتاب سوختگی که نوعی از سوختگی سطحی محسوب می شوند ، عبارتند از پماد ادیب ، برناگل ، ناژو ، نیتروفرازون و ریکاو ، که البته تاثیر هرکدام متفاوت بوده و پزشک با توجه به میزان سوختگی و سن افراد بهترین را به آنها توصیه می کند. (بهتر است خودتان به اختیار یکی از این پمادها را امتحان نکنید، چرا که برای نواحی مختلف بدن و همچنین بسته به کودک و بزرگسال بودن فرد تاثیر آنها متفاوت و باید توسط پزشک تجویز شود.)

مسکن :  برای کاهش درد می توانید از مسکن ضد التهاب غیراستروئیدی شامل ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کنید. یا از پماد هیدروکورتیزون 1% برای رفع درد و خارش بهره ببرید.

ویتامین : کرم های حاوی ویتامین C, E و رسوراترول و نیز لوسیون های مشابه با استفاده از خواص آنتی اکسیدانی خود یک ترمیم کننده به حساب می آیند و رادیکال های آزاد آسیب زا را محدود کرده ، پوست را سالم و شاداب می کند.

مایع درمانی : از دیگر راهکارهای درمانی پزشکی برای رفع آفتاب سوختگی های شدید که دارای علائمی مانند تب شدید ، سرگیجه و اختلال در بینایی یا تاول های خیلی بزرگ است مایع درمانی بوده که ضمن بستری شدن فرد در مرکز درمانی انجام می شود. طول درمان مایع درمانی حدودا یک تا سه روز ممکن است باشد.


درمان آفتاب سوختگی

اقدامات موثر برای جلوگیری از آفتاب سوختگی

با عمل کردن به توصیه ها و موارد زیر می توانید از آفتاب سوختگی پوست خود بخوبی جلوگیری کرده و دچار این عارضه پوستی نشوید.
1- بصورت مستقیم و بدون پوشش کامل بازدارنده در معرض نور مستقیم خورشید بخصوص در فصول گرم و ما بین ساعات 11 تا 4 بعد از ظهر قرار نگیرید. 
2- در مواقعی که مجبور به فعالیت زیر نور مستقیم خورشید هستید از کرم های ضد آفتاب مرغوب استفاده کنید. حداقل هر دو ساعت یکبار کرم ضد آفتاب خود را بررسی کنید و تاریخ انقضا آن را بررسی کنید.
3- نوشیدن آب و خوردن میوه های فصل بخصوص هندوانه در جلوگیری از آفتاب سوختگی پوست بسیار موثر است.
4- اگر از آفتاب گرفتن برای برنزه کردن پوست خود استفاده می کنید، دقت نمائید که با استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب های مفید این کار را انجام داده و این فرایند باید بصورت تدریجی در روزهای مختلف افزایش یابد. همچنین فراموش نکنید که برخورد شما با آب در زمان شنا ممکن است ضد آفتاب شما را شسته و نیاز به مصرف مجدد آن داشته باشید.

5- به دنبال سایه باشید. وقتی که برای مدت زیاد می خواهید در زیر آفتاب باشید ، ایده خوبی است که به دنبال سایه باشید و یا می توانید با خودتان یک چتر به همراه داشته باشید تا شما را از نور آفتاب مراقبت کند.

6- کلاه لبه دار پهن بپوشید تا از صورت ، گوش و گردن شما در برابر نور خورشید محافظت کند.

7- عینک آفتابی گزینه خوبی برای مراقبت از چشم بخصوص پوست دور چشم شما در برابر نور آفتاب می باشد.

8- لباس هایی بپوشیدن که جلوی تابش نور آفتاب را می گیرد.


نکته : اشعه های مضر نور خورشید و گرمایی که باعث آفتاب سوختگی می شود ، از شیشه ها و پنجره ها نیز به راحتی عبور میکند. اگر در اتوموبیل یا ساختمانی باشید که مجبور هستید ساعات زیادی در معرض این نور باشید نیز حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.


درمان آفتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی درجه یک

از آنجا که آفتاب سوختگی درجه یک تنها لایه سطحی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد ، لذا پوست علائمی همچون قرمزی دارد و ممکنست پس از چندین روز خودبخود شروع به لایه برداری یا پوسته ریزی کند ، بنابراین برای درمان آفتاب سوختگی درجه یک باید به بدن خود فرصت بازسازی و ترمیم بدهید تا سلولهای پوستی جدید و تازه جایگزین پوست آسیب دیده گردد. همچنین به منظور تسریع در درمان آفتاب سوختگی درجه اول می توانید با استراحت زیاد ، هیدراته ماندن یا مصرف آب فراوان و مرطوب کردن پوست به این روند کمک بسزایی کنید.

از آنجائیکه خوابیدن زیاد می تواند باعث اختلال در تولید سیتوکین های خاصی در بدن شود که به بدن کمک می کند تا التهاب را مدیریت کند ، چرا که این اختلال بر توانایی بدن برای درمان خود تاثیر منفی می گذارد. از سوی دیگر با توجه به اینکه آفتاب سوختگی رطوبت را از پوست دور می کند ، لذا هیدراته ماندن و نوشیدن مقدار زیاد مایعات و الکترولیت ها می تواند با رطوبت رسانی به پوست در آبرسانی مجدد پوست نقش بسزایی داشته باشد. همچنین از مصرف سیگار پرهیز کنید تا روند بهبود طبیعی بدن برای بازسازی پوست و مدیریت التهاب در بدنتان مختل نگردد و اگرچه ترک سیگار می تواند دشوار باشد ، اما متخصصین مراقبت های بهداشتی می توانند به شما در ترک سیگار یاری برسانند.

افزون بر این می توانید برای سرعت بخشیدن به درمان آفتاب سوختگی از داروی ضد التهابی غیر استروئیدی NSAID استفاده کرده و با مصرف یک قرص ایبوپروفن به کاهش التهاب و درد کمک کنید. از موارد دیگر می توان به مصرف موضعی کرم هیدروکورتیزون 1 درصد برای درمان سریع آفتاب سوختگی درجه یک اشاره کرد که این کرم در درمان سوزش ، خارش ، درد ، تورم و قرمزی استفاده می شود ، البته در صورت لزوم ، به پزشک مراجعه کنید تا پماد قوی تری را تجویز کند.

درمان آفتاب سوختگی


سوالات متداول شما درباره آفتاب سوختگی و پاسخ متخصصان کلینیک زیبایی آلما در رشت

درمان آفتاب سوختگی چقدر زمان می برد؟
معمولاً در درجه های ابتدایی آفتاب سوختگی بهبود کامل پس از گذشت 3 یا 4 روز اما در درجات بالاتر که پوست ملتهب و دچار سوختگی بیشتر می شود، بین 1 تا 2 هفته در کنار مراقبت و استفاده از روش هایی که در بالا توضیح داده شد، ممکن است زمان نیاز داشته باشد. در درجات سوختگی شدید بسته به نوع درمان و داروهای مصرفی متفاوت خواهد بود.

آیا استفاده از روغن های گیاهی نظیر روغن زیتون بر روی محل سوختگی برای درمان آفتاب سوختگی موثر است؟
روغن های گیاهی به دلیل خاصیت نرم کنندگی پوست، ممکن است موثر بوده، اما از آنجایی که موجب بستن موقت روزنه های پوستی و جلوگیری از فرایند تعریق پوست می گردد، در این مورد توصیه نمی شود. بهتر است از کرم های مرطوب کننده که برای این عارضه وجود دارد، استفاده کنید.

کدام نواحی بدن بیشتر در خطر آفتاب سوختگی قرار دارند؟
در این مورد باید گفت که تقریباً با یک شدت ثابت از تابش نور خورشید، تمامی اعضای بدن در خطر آفتاب سوختگی بوده و تفاوتی بین اعضا وجود ندارد اما از آنجایی که اغلب صورت، گردن و دست ها بیشتر بیرون از لباس هستند، معمولاً در این نواحی بیشتر دیده می شود.

آیا اثر آفتاب سوختگی پس از درمان روی پوست باقی می ماند؟
متاسفانه بله. البته نه در تمامی موارد ولی در حدود نیمی از موارد آفتاب سوختگی، پس از درمان و گذشت چند ماه ( البته بسته به میزان سوختگی و نوع پوست) شاهد باقی ماندن لکه های قرمز رنگ، کک و مک و یا تغییر رنگ لکه ای در نواحی سوختگی هستیم. برای درمان این نوع عارضه ها روش های کلینیکی که در ادامه مطلب آمده موثر هستند.

انواع لکه های پوستی

۱- لکه های ناشی از آفتاب سوختگی ، بر روی سطح پوست دیده می شود که رنگ برنزه یا سایه های مختلف قهوه ای دارد و عموما در سنین 40 سالگی در صورت ، دست ، شانه و پشت مشهود است.

۲- ملاسما ، از مشکلات پوستی که شبیه لکه های ناشی از آفتاب سوختگی به رنگ قهوه ای یا خاکستری بوده و بر روی پیشانی ، گونه ، بینی و لب ایجاد می شود که بیشتر در معرض تابش نور خورشید هستند. اغلب ملاسما در بانوان خصوصا در دوران بارداری ایجاد شده که با عنوان ماسک بارداری نیز مشهور است و به دلیل ترشح هورمون ها تحریک شده و غیر سرطانی می باشد.

۳- سرطان پوست ، بیماری است که در ابتدا با رشد سریع لکه های پوستی یا خال و دیگر زائده های پوستی ایجاد می شود و در اثر رشد کنترل نشده سلولهای غیرطبیعی پوست ایجاد می شود که تابش اشعه فرابنفش خورشید و جهش های ژنتیکی از دلایل ایجاد آن است. از شایع ترین نوع کنسر پوست ، کارسینوم سلول بازل و کشنده ترین آن ، ملانوم را می توان نام برد. بدین جهت اگرچه لکه های ناشی از نور خورشید ممکنست بی ضرر باشند ، اما رشد هر لکه پوستی با سرعت زیاد و با تغییر شکل ظاهری و غیر معمول باید توسط پزشک بررسی شود.

رفع آفتاب سوختگی

درمان لکه های ناشی از آفتاب سوختگی :

آفتاب سوختگی گاها باعث ایجاد لکه های پوستی (هایپرپیگمانتاسیون) که معمولاً به رنگ قرمز هستند روی صورت ، گردن و دست می گردد. علاوه بر این لکه ها ، قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید تغییرات رنگ دانه ای در افراد پوست روشن که به آن کک و مک می گویند را به دنبال خواهد داشت. همچنین برنزه شدن زیر نور آفتاب ، ایجاد چروک ریز و خطوط در پوست (پیری زودرس پوست) نیز از عوارض آسیب دیدگی در اثر آفتاب می باشد.

لازم به توضیح است که افراد با پوست روشن و سفید به دلیل حساسیت پذیری زیاد پوست که نسبت به نور خورشید دارند ، بیشتر از افراد سبزه دچار آفتاب سوختگی و ایجاد لکه ناشی از آن می شوند و حتی برخی دچار تشدید کک و مک می گردند. عموما درمان لکه های آفتاب سوختگی بین 4 تا 6 ماه طول می کشد که پزشک یک دوره لایه برداری پوست با روشهای نظیر لیزر توصیه می کند. افزون بر این استفاده از کرم ضد آفتاب با خواص روشن کنندگی مناسب می تواند باعث کمرنگ شدن لکه های پوستی ناشی از آفتاب سوختگی گردد.

مورد بعدی آبرسانی در دوره درمان لکه های پوستی است تا از ایجاد زخم و پوسته پوسته شدن و بیشتر شدن لکه ها جلوگیری شود. در صورتی که درمان لکه های ناشی از آفتاب سوختگی را شروع کردید ، درمان را خودسرانه قطع نکنید و محصولاتی را که پزشک برای شما تجویز کرده طبق دستور مصرف کنید. قابل توجه است که کرم ها و سرم های ضد لکه های پوستی نباید به پوست دور چشم زده شود و باید از کرم های مخصوص دور چشم دارای SPF استفاده کنید.

درمان کلینیکی لکه های ناشی از آفتاب سوختگی :
خبر خوب این است که تقریبا تمامی آثار بجا مانده از آفتاب سوختگی اعم از چین و چروک و لک بر روی پوست امروزه در روش های کلینیک قابل درمان بوده و ما در کلینیک زیبایی آلما در رشت مفتخر هستیم با ارائه خدمات زیر به مراجعین، پوستی شاداب و سلامت برای ایشان به ارمغان آوریم. نکته قابل توجه این است که تمامی این روش های درمانی می بایست پس از بهبود کامل آفتاب سوختگی و ترمیم کامل پوست انجام شود. پیشنهاد ما حداقل گذشت دو ماه از زمان بهبود می باشد.

لیزر : با استفاده از دستگاه لیزر جوانسازی پوست لایه سطحی پوست ، لایه برداری شده و لکه های ناشی از آسیب نور آفتاب و مشکلات پوستی از بین می روند. لایه های سطحی پوست با دریافت انرژی لیزر در صدد بهبود و ترمیم بعد از لایه برداری و ساخت سلولهای جدید بر می آیند و درمان چند جلسه برای دیدن نتایج واقعی مورد نیاز است.

میکرودرم ابریژن : در روش میکرودرم ابریژن نیز با استفاده از دستگاه میکرودرم لایه سطحی پوست که در اثر آفتاب سوخته و آسیب دیده و لک شده با استفاده از کریستالهای ریز برداشته می شود. درنتیجه تحریک کلاژن سازی رخ می دهد تا پوست سالم و جدید جایگزین شود. نتایج اصلی بعد از 4 جلسه قابل مشاهده است. اطلاعات تکمیلی در باره این روش را در صفحه میکرودرم ابریژن مطالعه فرمائید.

میکرونیدلینگ در رشت

میکرونیدلینگ : در این روش با استفاده از دستگاه متشکل از غلطک دارای سوزن ریز ، لایه برداری سطحی پوست انجام شده و پوست برای ترمیم ، تحریک کلاژن سازی می کند. این روش برای روشن سازی و جوان کردن پوست و در رفع لکه ها و چروک های پوست مناسب می باشد. اطلاعات بیشتر در مورد این روش را در صفحه میکرونیدلینگ مطالعه فرمائید.

علاوه بر خدمات بالا در کلینیک زیبایی آلما در شهر رشت خدمات هایفوتراپی برای جوانسازی پوست و پاکسازی تخصصی ارائه می گردد که میتوانید برای دریافت مشاوره رایگان و نوبت با شماره های مرکز تماس حاصل نمائید.

سخن آخر

گزارش موسسه ملی سرطان در امریکا نشان داده که هر ساله حدود یک سوم بزرگسالان دچار آفتاب سوختگی می شوند که بیش از 33 هزار مورد از این سوختگی ها نیاز به مراجعه به اورژانس و مراقبتهای پزشکی دارند. لذا در صورتی که رنگی پریده دارید و یا مدت زمان زیادی در زیر نور آفتاب بسر می برید ، شما هم در معرض آفتاب سوختگی قرار دارید و بطور کل از آنجا که آفتاب سوختگی شدیدتر نیاز به زمان بیشتری برای درمان و ترمیم دارد ، پس از پوست خود در برابر نور آفتاب با کرم ضدآفتاب و کلاه و دستکش و عینک مراقبت کنید.

با توجه به اینکه سرعت بهبودی پوست در آفتاب سوختگی به عوامل زیادی همچون ابتلا به دیابت یا بیماریهای شریانی و ... بستگی دارد ، چرا که این بیماریها روند بهبودی زخم را کند می کنند ، لذا هیچ نوع درمان جادویی برای رفع آفتاب سوختگی وجود ندارد ، اما روشهایی که در بالا ذکر شد می تواند به روند طبیعی بهبود بدن کمک کند.

شماره تماس با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت : 01332662196  - 01332006295  -  واتس اپ : 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه

  • Michael Ethan

    مریم

    سلام . مطلب مفیدی بود و به موقع بدردم خورد.ممنون

  • Michael Ethan

    کلینیک زیبایی آلما

    سلام. خوشحالیم که براتون مفید واقع شده.