حساسیت های پوستی به رنگ مو

اشتراک گذاری :

اکثر خانم ها برای ایجاد یک تغییرات بزرگ در چهره خود به عنوان گزینه اول به تغییر رنگ موی خود فکر می کنند و بسیاری از آنها نیز بصورت دوره ای حتی چندین بار در یک سال رنگ موی خود را تغییر می دهند. در بسیاری از موارد پیش می آید که در هنگام و یا چند روز پس از انجام این کار دچار حساسیت و مشکلات پوستی نظیر لکه های قرمز بر روی پیشانی یا عارضه های تاول مانند بر روی پوست سر خود می گردند و در موارد کمتر نیز حتی دچار شک آنافیلاکسی در حین انجام این کار شده که بسیار خطرناک است و می بایست هر چه سریع تر تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرند.

ما در این مطلب تلاش کرده ایم علل ایجاد حساسیت به رنگ مو ، راهکارهای پیشگیری و به حداقل رساندن آن و همچنین راهکارهای عمومی برای درمان عارضه های پوستی ناشی از رنگ مو را بررسی کنیم.

حساسیت های پوستی به رنگ مو

انواع حساسیت به رنگ مو:

حساسیت های پوستی در حقیقت واکنش های ایمونولوژیک فرد می باشند که به دلیل استعداد ژنتیکی فرد رخ می دهند. در واقع برخی افراد مستعد واکنش پوستی یا همان درماتیت تماسی می باشند ، بدین معنا که پوست این عده در تماس با ماده خاص ، قرمز ، خشک ، پوسته پوسته ، متورم و یا ملتهب شود. لازم به ذکر است که یک ماده ممکنست محرک بوده و مستقیم به پوست آسیب بزند و یا اینکه یک آلرژن بوده و ایجاد واکنش آلرژیک کند و در نتیجه روی پوست اثر منفی بگذارد. عموما رنگ موها به دلیل ماده شیمیایی PPD یا پارافنیلن دی آمین موجود در آنها ، محرک و آلرژن بوده که علت اکثر واکنش های پوستی به رنگ مو محسوب می گردد.

- حساسیت پوستی کم به صورت قرمزی ، تورم ، خشک و ضخیم شدن ، ترک خوردن ، سوزش ، خارش و التهاب در پوست کف سر ، گردن ، گوش ، پیشانی و یا پلک ها خود را نشان می دهد. معمولا این نوع حساسیت در پوست سر ، در 5 درصد از استفاده کنندگان از رنگ مو بروز می یابد و زمان نشان دادن این عوارض در همان روز تا یک یا دو روز بعد بوده و ممکنست تا یک هفته ادامه یابد.

- حساسیت پوستی متوسط به صورت التهاب قرمز رنگ روی دست، صورت ، گوش و کف سر می باشد. این نوع حساسیت به صورت التهابات پوستی در دست ها برای کسانی که (خصوصاً آرایشگران) بدون دستکش از رنگ مو استفاده می کنند ، مشاهده می شود. لازم به ذکر است افزایش جریان خون با رسوخ پلاسما در داخل فضای بافتی پوست دلیل ایجاد قرمزی و ورم می باشد.

- حساسیت پوستی به صورت کهیر می تواند در عرض چند دقیقه تا یک ساعت بعد از رنگ کردن مو ایجاد گردد که از دلایل آن تولید آنتی بادی و رها شدن هیستامین در بدن بوده که باعث انبساط رگ ها شده و همچنین موجب ایجاد منافذ در این رگ ها می گردد. از طرفی سندرم کهیر تماسی همراه با تکه های قرمز در سرتاسر بدن و آسم برونشیتی همراه با تنگی نفس، عطسه ، مشکل در بلعیدن و حالت تهوع نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

حساسیت پوستی به رنگ مو

- حساسیت وخیم به صورت مسدود شدن راه تنفس بوده که باید سریعاً به پزشک مراجعه شود. البته این نوع حساسیت به رنگ مو بسیار نادر است اما محتمل می باشد و موسوم به شوک آنافیلاکسی بوده که خیلی کم اتفاق می افتد ، اما در صورتی که فوریت های پزشکی صورت نگیرد ، خارش پوست و بثورات پوستی برجسته و قرمز، ورم صورت شامل چشم ، دهان ، گلو ، زبان و لب و ورم دست و پا، تنگی نفس ، احساس سبکی سر ، خس خس سینه ، درد شکم ، استفراغ ، کاهش فشار خون و مرگ را در پی دارد.

به عنوان مثال یک زن 38 ساله انگلیسی در سال 2000 کمی بعد از رنگ کردن موهایش بر اثر شوک آنافیلاکسی درگذشت. البته وی که مبتلا به آسم بوده، بعد از استفاده از رنگ موی قدیمی اش به خارش پوست سر دچار شده و بعد از تغییر رنگ مو ، شوک آنافیلاکسی پیشرفت کرده و یک ساعت بعد جان می سپارد.

نکته: به هیچ وجه از رنگ مو برای رنگ کردن ابرو استفاده نکنید ، چرا که مواردی از قبیل کوری در رنگ کردن ابرو گزارش شده است.

علت ایجاد حساسیت به رنگ مو:

ماده ای به نام PPD که در جوهر چاپ و جوهر خالکوبی و بنزین یافت می شود ، به عنوان دلیل اصلی حساسیت آلرژیک در رنگ مو شناخته شده است که عموما این ماده در رنگ های تیره بیشتر یافت می شود. گاهی اوقات علائم خارش ، سوزش در پوست سر مدت کوتاهی و گاهی طی چند روز یا چند هفته بعد از رنگ کردن بوجود می آیند. بدین منظور در فرانسه ، آلمان و سوئد استفاده از PPD به عنوان رنگ مو ممنوع شده چون به عقیده آنان باعث بروز اثرات سمی و جدی روی پوست و اعضای داخلی بدن می شوند. از آن گذشته مواد دیگری مانند آمونیاک ، رزروسینول، هیدروکسیندول ، ایزاتین و متیل آمینوفنول نیز باعث بروژ واکنش حساسیتی می شوند.

برخی کمپانی های تولید رنگ مو ، بر روی جعبه کلمات طبیعی و یا گیاهی را قید می کنند ، اما برای دانستن آنچه در رنگ موها وجود دارد ، باید به ترکیبات آن توجه کرد که شامل این کلمات باشد: فنیلن دی آمین ، پارا فنیلن دی آمین ، PPD , PPDA ، دیامین بنزن-P ، p-phenylenediamine ، آمینو آنیلین ، دی آمینو بنزن ، بنزیدامین که این مواد در رنگهای تیره سیاه و قهوه بیشترین غلظت را داشته ، در نتیجه حساسیت زا می باشند.

پاکسازی پوست در رشت

راهکارهای پیشگیری:

- انجام تست حساسیت به رنگ مو : شما می توانید محلولی از ترکیب رنگ مو و اکسیدان را در پشت گوشی یا در قسمت داخل بازو برای 48 تا 72  ساعت بمالید. در صورتیکه هیچگونه خارش ، سوزش و یا دانه های قرمز ایجاد نگردید، به معنی بی خطر بودن رنگ مو برای فرد می باشد.

- به هیچ عنوان رنگ موها را با هم مخلوط نکنید ، به دلیل اینکه احتمال عوارض و حساسیت های پوستی را بالا می برد. از طرف دیگر برای مراقبت از پوست دستها در زمان رنگ کردن ، دستکش فراموش نشود. از آن گذشته مکانی که موهایتان را رنگ می کنید، دارای تهویه مناسب باشد. همچنین بعد از رنگ کردن پوست سر خود را بطور کامل با آب شستشو دهید تا باقیمانده ای از رنگ روی پوست نماند.

- از استفاده کردن رنگ موهای تاریخ گذشته و محصولات دارای PPD خودداری کنید. همچنین رنگ موها باید دارای شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت باشند.

- سابقه آسم و آلرژی در فرد ، عوارض و حساسیت های پوستی آلرژیک را افزایش می دهد ، لذا افراد مبتلا به آسم و آلرژی ، دقت کافی در استفاده از رنگ مو را داشته باشند که عاری از PPD باشد. شایان ذکر است در دوره بارداری موهایتان را رنگ نکنید.

حساسیت های پوستی به رنگ مو

راهکارهای عمومی برای درمان حساسیت های پوستی ناشی از رنگ مو:

- در صورت مشاهده حساسیت های پوستی و واکنش خفیف ، بدون معطلی پوست سر را با آب گرم و صابون یا شامپوی ملایم شستشو دهید. سپس به پوست سر خود نرم کننده یا مرطوب کننده بمالید. همچنین از آنتی هیستامین ها می توانید در کاهش التهاب و خارش پوست سر کمک بگیرید. از طرفی می توانید محلول پرمنگنات پتاسیم را روی پوست سر بمالید که منجر به اکسید شدن کامل PPD می شود.

- پراکسید هیدروژن : می توانید پس از شستشوی سر ، محلول پراکسید هیدروژن دو درصد که ضدعفونی کننده ملایم بوده و موجب کاهش تحریک و تاول می گردد ، روی پوست سر بمالید تا PPD رنگ مو را اکسید کرده و آن را غیر فعال کند. اما در صورت وخیم شدن علائم اینکار را انجام ندهید.

- کرم ها و نرم کننده ها : کرم استروئیدی با تجویز پزشک در واکنش های شدید برای کاهش التهاب ، بثورات پوستی و تحریک و خارش موثر است ، اما نباید در نزدیک دهان یا چشم استفاده شود. همچنین کرم های غیراستروئیدی نیز در واکنش های خفیف تر مفید هستند. شایان ذکر است که از کرم های حاوی الکل و مواد شیمیایی استفاده نکنید تا پوست تحریک نشود.

***در صورتی که با روشهای فوق ، ناراحتی و حساسیت پوستی شما بهبود نیافت ، به پزشک مراجعه کنید.***

درمان خانگی حساسیت های پوستی به رنگ مو :

- آب لیمو : دارای خواص ضدعفونی کننده در درمان حساسیت به رنگ مو در کف سر موثر می باشد. لازم به توضیح است برای استفاده از آن به عنوان درمان حساسیت به رنگ مو ، ابتدا آب لیمو را با مقداری آب یا ماست مخلوط کرده و سپس روی کف سر بمالید. همچنین ماسک حاصل از ترکیب لیمو با عسل یکی از ماسک های مفید دارای خواص مرطوب کننده و ضدعفونی کننده و ضد میکروب برای انجام پاکسازی پوست صورت در منزل می باشد.

- روغن جوجوبا : حاوی ترکیباتی در درمان قرمزی و التهاب ناشی از رنگ مو می باشد و روش استفاده از آن برای درمان حساسیت به رنگ مو ، مالیدن روغن جوجوبا در هر شب قبل از خواب به کف سر می باشد.

- روغن کنجد : این روغن دارای خواص ضد التهابی بوده در درمان قرمزی و خارش در اثر آلرژی موثر بوده و برای این کار ، ابتدا روغن کنجد را حرارت دهید و طی چند روز به کف سر بمالید. همچنین می توانید اجازه دهید یک شب کامل روی پوست سر بماند و سپس فردا صبح بشوئید.

- جوش شیرین : از خواص جوش شیرین نیز می توان به رفع خارش و التهاب اشاره داشت که در درمان حساسیت به رنگ مو می توانید آب را با جوش شیرین مخلوط کرده و روی کف سر گذاشته به مدت 15 دقیقه ماساژ دهید.

- روغن بابونه : از فواید بابونه ضدالتهاب و ضد درد بودن آن می باشد. لذا در رفع قرمزی و خارش و درد حساسیت به رنگ مو مفید است. برای استفاده از آن می توانید سر را با ترکیب روغن بابونه و یخ شستشو دهید. بدین منظور شستشوی سر هفته ای دوبار کافیست تا شما را از خارش و التهاب رها سازد.

روغن مو

- روغن درخت چای : از خواص آن ضد باکتری ، ضد التهاب و ضد قارچ بودن آن می باشد و در درمان قرمزی و خارش موثر است. بدین ترتیب روش استفاده از آن برای درمان حساسیت به رنگ مو اینگونه است که در ابتدا روغن درخت چای را با روغن جوجوبا حرارت داده و سپس روی پوست سر مالیده و یک شب روی سر بماند . سپس در صبح با شوینده ملایم شستشو داده شود. برای رفع مشکل حساسیت پوستی انجام این کار دوبار در هفته بسیار موثر است.

- ژل آلوئه ورا : درمان التهاب و قرمزی و خارش با ژل آلوئه ورا نیز بسیار شگفت آور است. چرا که باعث شادابی و درخشش مو نیز می شود. بدین منظور ژل آلوئه ورا را به مدت 15 دقیقه روی کف سر بگذارید و سپس با شامپوی ملایم بشوئید تا از شر حساسیت پوستی راحت شوید. جالب است بدانید که ژل آلوئه ورا در درمان خارش و التهاب ناشی از لیزر موهای زائد نیز موثر و مفید می باشد.

- سرکه سیب : فواید سرکه سیب ، ضدالتهاب و قرمزی می باشد و در رفع خارش موثر است. برای استفاده از سرکه سیب می توانید یک چهارم فنجان سرکه سیب را در یک یک چهارم فنجان آب ریخته و روی پوست سر اسپری کنید و بعد از گذشت یک ساعت آن را بشوئید.

- روغن نارگیل : روغن نارگیل با خواص مرطوب کنندگی ، قرمزی و خارش را از بین می برد و برای استفاده بعنوان درمان حساسیت می توانید در ابتدا ، روغن نارگیل را روی کف سر بمالید و بگذارید تا 15 دقیقه روی سر بماند. سپس پوست سر را بشوئید.

- عسل : فواید عسل بر کسی پوشیده نیست. ماده ای فاسد نشدنی با عمر سه هزار ساله که در درمان بیماری های پوستی و التهاب و ... موثر است. بدین منظور برای استفاده برای درمان حساسیت به رنگ مو ، یک قاشق عسل روی گاز استریل آغشته کرده و سپس روی پوست کف سر بمالید . بدین ترتیب 3 تا 4 بار در روز می توانید این کار را انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

- روغن زیتون : فواید ضد التهابی و آنتی اکسیدانی روغن زیتون بر همگان آشکار است که می تواند در درمان حساسیت ناشی از رنگ مو کمک کند. برای این کار ، یک قاشق روغن زیتون را گرم کرده و به پوست سر در نواحی آسیب دیده پوست کف سر بزنید و بعد از گذشت یک شب آنرا با شامپوی ملایم بشوئید.

نکته : در حال حاضر هیج رنگ مویی را نمی توان معرفی کرد که بدون خطر برای افراد مبتلا به حساسیت به PPD رنگ مو باشد. 

روغن نارگیل

آیا رنگ کردن مو خطرناک است ؟

رنگ کردن مو با رنگ های شیمیایی می تواند با ضعیف کردن مو ، می تواند به آن آسیب زده و یا آن را ناسالم نشان دهد. لازم به توضیح است که آسیب به مو در اثر رنگ کردن مو ممکنست بر پروتئین ها و لیپیدهای مو تاثیر منفی بگذارد و از آنجا که این پروتئین ها و لیپیدها به سلامت مو کمک می کنند ، رنگ کردن می توان سلامت مو را بخطر بیندازد. از طرفی با رنگ کردن و ایجاد تغییر در ساختار داخلی و خارجی ساقه مو ، می تواند مو را شکننده و مستعد شکستن و نازک شدن کند که در نهایت با ریزش مو همراه است. اما در عین حال درمان هایی نظیر نرم کننده ها و شامپوهای فرموله شده خاص در ترمیم این آسیب های مو ناشی از رنگ کردن کمک کننده است

از آنجا که رنگ کردن مو می تواند مو را تضعیف کند ، اما افرادی که می خواهند باز هم موهای خود را رنگ کنند ، می توانند اقدامات احتیاطی را برای کاهش خطرات احتمالی بکار گیرند. بعلاوه نکات دیگری برای کمک به حفظ سلامت مو و کمک به بازسازی و ترمیم آن وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

رنگ مو چیست و چه تاثیری بر مو می گذارد ؟

مو از یک قشر داخلی حاوی پروتئین کراتین و ... تشکیل شده است و لایه بیرونی مو به نام کوتیکول ، قشر پوست را در برگرفته  و از پوست محافظت می کند. همچنین لیپیدها نقش مهمی در سلامت مو داشته و چیزی در حدود 2 تا 6 درصد از وزن مو را تشکیل می دهند که این چربی ها بر درخشندگی و استحکام مو تاثیر می گذارد. رنگ مو هم ماده ای برای رنگ کردن مو بصورت موضعی است که شامل موقتی ، نیمه دائم و دائمی می گردد و در حالیکه رنگ کردن مو بسیار رایج است ، اما می تواند به ساقه مو آسیب زده و آن را مستعد شکستن کند.  

اکثر رنگهای دائمی مو دارای ترکیبات آمونیاک ، پراکسید هیدروژن و پلی فنیل دیامین PPD هستند که آمونیاک مسئولیت باز کردن لایه های پروتئینی مو را برای پوشاندن ساقه مو با رنگ دارد. همچنین پر اکسید هیدروژن رنگ طبیعی مو را از بین برده و PPD با چسبیدن به مو آن را رنگ می کند. ازین رو رنگ کردن مو به هر طریقی باعث آسیب به مو می شود که از آن جمله تغییر ساختار لایه کوتیکول مو ، تجزیه پروتئین مو و یا از دست دادن چربی مو می باشد. در سال 2020 مقاله ای منتشر شد که نشان داد PPD موجود در رنگ مو یک ماده آلرژن بوده و باعث درماتیت تماسی آلرژیک می گردد که حتی می تواند با تحریک پوست ، با مشکلاتی مانند ناهنجاری مادرزادی و سمی شدن کبد و خون در ارتباط باشد.

همچنین مطالعه دیگری در سال 2018 نشان داد که سفید کردن مو با پر اکسید هیدروژن ، به مو آسیب اکسیداتیو زده و باعث از بین رفتن پروتئین در کوتیکول و قشر مو می گردد. از طرف دیگر محصولات ارگانیک یا طبیعی رنگ مو مانند برخی گیاهان هم می توانند حاوی مواد مضر یا حساسیت زا در رنگ موی طبیعی باشند و اثرات منفی بر روی مو ایجاد کنند که در این زمینه سازمان غذا و داروی امریکا اعلام می کند که ارگانیک بودن یک محصول ، دلیل بر ایمن تر بودن آن نیست.

حساسیت پوستی به رنگ مو

دیگر تاثیرات رنگ مو 

شواهد نشان داده برخی از رنگ موها ممکنست حاوی ترکیبات مختل کننده غدد درون ریز باشد و این مواد شیمیایی می توانند بر هورمون استروژن تاثیر گذاشته و خطر ابتلا به سرطان سینه را بالا ببرد. در این میان تحقیقات نشان داده رنگ موهای دائمی که دارای غلظت بالاتری از آمین های معطر هستند ، ممکنست برای انسان سرطان زا باشد. از دیگر مواد مضر موجود در رنگ مو ، آمونیاک و تولوئن را می توان نام برد که آمونیاک بعنوان یک محرک تنفسی تحریک کننده حملات آسم است و تولوئن هم یک نوروتوکسین است که به ناهنجاری های مادرزادی ، ناباروری و واکنش های آلرژیک مربوط می شود.

آیا نوع رنگ مو در آسیب زا و یا حساسیت زا بودن تاثیر دارد ؟

بله . نوع رنگ مو می تواند بر میزان آسیب مو تاثیر بگذارد ، اگرچه آسیب مو می تواند در هر نوع مویی رخ دهد چرا که ساختار داخلی و خارجی مو تحت تاثیر رنگ مو قرار می گیرد. لازم به توضیح است که رنگ موهای موقتی عموما تنها به لایه های بیرونی ساقه مو می رسند و با شامپو شسته شده و از بین می روند ، اما رنگ موهای نیمه دائمی ، رنگ طبیعی ساقه مو را از بین برده ولی باز هم از رنگ موی دائمی ضعیف ترند. بدین معنا که رنگ موهای غیردائمی آسیب کمتری ایجاد می کنند و طی ۴ تا ۱۲ هفته در اثر شستشو با شامپو از بین می روند.

در نهایت رنگ های دائمی بصورت عمیق تر به قشر مو نفوذ کرده و رنگ طبیعی مو را سفید می کنند و ذرات رنگ را به درون ساقه مو به دام می اندازند که این فرایند می تواند آسیب زا باشد. از دیگر مواردی که می تواند بر آسیب در اثر رنگ مو تاثیر داشته باشد ، تفاوت بین رنگ طبیعی مو و رنگی که با آن موی خود را رنگ می کنید است و هر چه تفاوت بین رنگ موی طبیعی فرد و رنگ موی انتخابی بیشتر باشد ، آسیب بیشتری به مو می رسد. چنانچه یک مطالعه در سال 2018 نشان داده که از دست دادن پروتئین مو بر اساس شدت سفید شدن با رنگ موی پر اکسید افزایش یافته است.

چگونه موهای رنگ شده آسیب دیده را ترمیم کنیم ؟

از آنجا که رنگ مو بر روی تارهای مو تا زمان رشد مو تاثیر می گذارد ، لذا برای به حداقل رساندن آسیب ناشی از رنگ مو ، می توان از رنگ موی حالت دهنده که حاوی ابریشم هیدرولیز شده و پروتئین شیر است کمک گرفت چرا که مطالعه ای در سال 2018 نشان داده که این نوع رنگ موها ممکنست آسیب ناشی از رنگ مو را کاهش دهند. همچنین برای شستشوی موهای رنگ شده استفاده از شامپوهای حاوی چربی مانند الکل چرب می تواند به پر کردن چربی های مو و نیز استحکام مو کمک بسزایی کند و در بهبود موی آسیب دیده در اثر رنگ مو موثرند.

کلینیک زیبایی آلما در رشت ، کلینیک زیبایی تخصصی با دستگاه های پیشرفته و کادری مجرب و متخصص برای ارائه خدمات نظیر لیزر موهای زائد، هایفوتراپی، پاکسازی پوست، آنزیم تراپی پوست ، مزوتراپی ، میکرونیدلینگ ، هیدرودرمی موی سر ، آراف تراپی ، پارافین تراپی ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس و ... در خدمت شما زیباپسندان می باشد. امید آنکه بتوانیم در کمک به زیبایی شما گام مهمی نهاده باشیم.

در صورت نیاز به مشاوره پوستی با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت ، می توانید با شماره 01333662196 - 01332006295  - واتس اپ 09125396478 تماس حاصل نمائید.

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه

  • Michael Ethan

    ماهوش

    اگر محل رنگ زدن روی پوست تاول و سرخی پدید آمد پوست شما ضعیف است اما اگر به گاهی دیگر پوست دانه و سرخی پدید آورد حساسیت است برای پوستهای ضعیف پواد آ . د را به اندازه فقط رنگ اضافه کنید پوست شما مشکلی پیدا نمیکند تجربه قطعی من