سلامتی و جوانی پوست دور چشم

اشتراک گذاری :

از آنجایی که چشم هر فرد سریع ترین راه ارتباطی غیر کلامی بوده و در برخورد اول همیشه افراد مستقیم به چشم شما نگاه می کنند ، سلامت و شادابی پوست دور چشم تاثیر بسزایی در زیبایی و جذابیت هر فرد داشته که در این مطلب که به تلاش متخصصان پوست کلینیک زیبایی آلما گرد آوری شده به بررسی آسیب های متداول و راهکارهای پیشگیری از چین و چروک و افتادگی پوست دور چشم خواهیم پرداخت و انواع درمان این مشکل را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دلایل اهمیت مراقبت پوست دورچشم

همانگونه که می دانید پوست صورت در همه جای سطح صورت بصورت یکسان نبوده و در نواحی مختلف مانند پیشانی ، گونه ها و روی بینی دارای ویژگی های متفاوت و در برخی افراد حتی جنس پوست آنها در نواحی مختلف متفاوت است . بطور مثال در گونه ها پوست حالت نرمال و در روی بینی پوست آنها چرب و حتی ممکن است پوست پیشانی آنها خشک باشد. در این میان پوست دور چشم نیز از ویژگی ها و حساسیت های خاصی در همه افراد برخوردار است، چرا که در این نواحی پوست نازک و آسیب پذیر تر بوده ، بعلاوه افتادگی و چروک در دور چشم باعث تغییر زیادی در چهره افراد داشته و قدر است اطلاعاتی در باره سن شما ، حالت شادابی و سلامت شما و حتی زمان بیداری شما از خواب به دیگران مخابره کند.

آسیب های متداول در پوست دورچشم

مشکلاتی که ممکن است برای پوست دور چشم افراد ایجاد شود معمولا ایجاد چین و چروک ، سیاهی ، افتادگی پوست ، خطی کمان شکل بالای گونه و پف کردگی باشد که هر کدام از اینها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد . اما خواب ناکافی در کنار تغذیه نامناسب ، استعمال دخانیات و عوامل ژنتیکی از جمله دلایل متداول هستند که ما در ادامه تلاش کرده ایم از عاداتی صحبت کنیم که اگر همه آنها و یا حداقل چند مورد آنها را در روند زندگی روزانه خود بگنجانید، قطعا به آسیب هایی که در بالا اشاره شد دچار نخواهید شد و یا شدت آن بسیار کمتر خواهد بود.


در عکس زیر نمونه ای از تاثیر سلامت پوست دور چشم در نشان دادن سن افراد را مشاهده می کنید.
 

پوست دور چشم

راهکارهای درمانی و مراقبت از پوست دور چشم

راهکارهای پیش گیری و درمان زیادی برای سلامت پوست دور چشم وجود دارد که برخی از آنها در اصلاح عادت های رفتاری و برخی از آنها گنجاندن عادات جدید می باشد. اما اکثر آنها بدون هزینه و بدون انجام فعالیت های تخصصی و پیچیده ای توسط خود افراد قابل اجرا می باشد که مهمترین موارد آنها در ادامه آمده است.


خواب کافی
خواب زمان بازسازی سلولی است. در زمان خواب ، بدن به بهبود آسیب های ناشی از عوامل مختلف نظیر سموم یا آلودگی هوا ایجاد شده در طول روز می پردازد. بدین ترتیب ، بازسازی پوست در اثر یک خواب شبانه خوب و با کیفیت رقم می خورد. از طرف دیگر خواب به مقدار کافی و در کنار آن و شاید مهم تر از آن در زمان مناسب ( بین 10-11 شب تا 6-7 صبح ) می باشد که علاوه بر سلامت پوست دور چشم و صورت تاثیر بسزایی در سلامت فیزیکی ، فکری ، روحی و روانی افراد دارد. همچنین تحقیقات نشان داده افراد با خواب کافی در میان ساعت هایی که در بالا به آن اشاره شد دارای طول عمر بیشتر همراه با آرامش درونی بیشتر هستند.
ماساژ پوست دور چشم
از آنجایی که پوست دور چشم در اکثر حالات روحی و صورت ما مشارکت فیزیکی داشته ، ماساژ آن می تواند باعث جلوگیری از پیری این نواحی گردد. ضمن اینکه با ایجاد افزایش گردش خون ، در رفع خستگی و از بین رفتن پف دور چشم تاثیر بسزایی دارد. همچنین ماساژ صورت باعث می شود که چربی در تمام نواحی صورت پخش شده و مانع از ایجاد چروک روی پوست گردد. برای این منظور حتما نیاز به ماساژ تخصصی صورت نبوده و به راحتی با دستانی عاری از میکروب می توانید چشمهای خود را بسته و به مدت 3 تا 5 دقیقه پوست این نواحی را ماساژ دهید.

ماساژ صورت


رژیم غذایی با سبزی جات و میوه های تازه
با توجه به اینکه ارتباط بین رژیم غذایی و پوست حقیقتی است که توسط بسیاری از افراد نادیده گرفته می شود ، اما در واقع تغذیه نامناسب می تواند ساختار پوست را تغییر داده و سلامت و زیبایی پوست را به خطر بیندازد. چنانچه مصرف سبزی جات تازه و میوه های فصل ، سالاد و غذاهای ارگانیک علاوه بر سلامتی بدن ، بسیار در سلامت پوست بخصوص نواحی دور چشم که آسیب پذیرترین بخش پوست صورت است را خواهد داشت و بر عکس آن مصرف کم مواد مغذی و ویتامین ها و در کنار آن مصرف زیاد غذاهای آماده شامل فست فود و غذاهای فرآوری شده تاثیر معکوسی خواهد داشت.
پرهیز از سیگار و دخانیات
آسیب ها و مضرات سیگار و هم خانواده های آن امروزه به لطف تبلیغات سراسری بر کسی پوشیده نیست. اما جالب است بدانید در کنار شش ها و دندان ها ، پوست صورت در ناحیه دور چشم جز اولین بخش هایی است که از استعمال انواع تنباکو آسیب می بینند. حتما افراد سیگاری را دیده اید که در زمان سیگار کشیدن ، به دلیل کاهش برخورد دود سیگار با چشم ، چشمهای خود را جمع می کنند که در این صورت با چروک زودرس دور چشم از جمله خطوط پنجه کلاغی مواجه می شوند.
کرم های مرطوب کننده مناسب
بطور جدی استفاده از کرم های مرطوب کننده و آبرسان را برای سلامت پوست دور چشم به شما پیشنهاد می کنیم، چرا که اولین چیزی در صورت که سن را نشان می دهد ، چروک دور چشم است . به همین دلیل و با توجه به اینکه پوست دور چشم فاقد چربی و نازک تر است ، بهتر است انتخاب بهترین نوع آن متناسب با جنس پوستتان را به پزشک متخصص پوست واگذار کرده و پس از معرفی ، تهیه و مصرف کنید تا پوست این نواحی صورت دچار خشکی و چروک نگردد.

روتین پوست


محافظت در برابر نور خورشید
حتی المقدور هنگام تابش نور مستقیم خورشید بدون کرم ضد آفتاب یا عینک دودی زیر نور خورشید نروید، چرا که نور خورشید علی رغم فواید زیاد، دارای اشعه های مضر برای پوست صورت بوده ، بخصوص اگر در شهرهای گرم و خشک زندگی می کنید. به دلیل اینکه این موضوع شاید در شهری مانند رشت با آب و هوای مرطوب زیاد مطرح نباشد که البته موارد دیگر در آب و هوای مرطوب مطرح است که در مطلب تاثیر آب و هوای رشت بر پوست صورت بطور کامل مطرح گردیده.
استفاده از لوازم آرایشی

با توجه به اینکه ایران سومین کشور خاورمیانه در مصرف لوازم آرایش است ، شایسته است بدانید نیمی از لوازم آرایشی به دلیل ارزان بودن در کشور تقلبی می باشد. اگرچه انتخاب درست لوازم آرایش این روزها خود تبدیل به یک تخصص شده، اما در ساده ترین حالت استفاده از لوازم آرایش استاندارد ، استفاده از آنها در ساعات کمتر ، آرایش سبک ، تمیز و تعویض کردن پدهای آرایشی ، پاک کردن آرایش با دستمال مرطوب از روی پوست صورت بخصوص دور چشم و پاک کردن کامل آرایش این نواحی قبل از خواب با پاک کننده ها، مهمترین نکات مربوط به استفاده از لوازم آرایش به روشی صحیح برای جوان باقی ماندن پوست دور چشم می باشد.

رعایت بهداشت

 رعایت بهداشت و شستشو با آب ولرم ، آن هم سه مرتبه در روز و استفاده از مواد شوینده ساده علاوه بر سلامت نگاه داشتن پوست دور چشم و گونه ها باعث شادابی و سلامت چشم شما نیز می گردد. چرا که بسیاری از افراد به دلیل اینکه آرایششان پاک نشود و با وجود اینکه آلودگی های زیادی از هوا جذب پوستشان شده تا ساعت ها از شستشوی صورت خود غافل می شوند. حتی گاها از پاک کردن آرایش در هنگام خواب نیز خودداری می کنند که خود عامل مهمی در ایجاد تیرگی و چین و چروک دور چشم می باشد.

محافظت از پوست دور چشم

جوانسازی پوست دور چشم :

- مرطوب کردن پوست دور چشم :

پوست دور چشم غده چربی جهت مرطوب کنندگی طبیعی پوست نداشته و مستعد خشکی و چروک می باشد. یکی از اساسی ترین کارهایی که برای پوست دور چشم باید انجام داد ، همان مرطوب کردن دور چشم است. با این کار آب رسانی به پوست دور چشم انجام گرفته و خطوط و چین و چروک از بین می روند. اما سوال اینجاست ، آیا از مرطوب کننده پوست می توان برای دور چشم استفاده کرد ؟ بله . فقط تا وقتی که موجب سوزش و تحریک چشم نشود و بتواند بخوبی رطوبت رسانی کند.

- کرم مخصوص دور چشم :

کرم های دور چشم انواع مختلفی با مواد تشکیل دهنده متفاوت دارد. بر این اساس کرم دور چشم باید خاصیت مرطوب کنندگی و آبرسانی داشته باشد. بدین ترتیب بهترین کرم دور چشم فاقد چربی و دارای اسید هیالورونیک غلیظ می باشد. همچنین از مهم ترین مواد تشکیل دهنده کرمهای دور چشم ، آنتی اکسیدان بوده که در حذف رادیکال های آزاد ایجاد شده در اثر اشعه UV و دیگر آلودگیها موثر و مفید می باشد. از جمله آنتی اکسیدان هایی که در کرم های دور چشم موجودند عبارتند از ویتامین C ,k, E و B3  و چای سبز که روند پیری را کند می کنند و در جوانسازی پوست موثرند.

***برای مثال برای برطرف کردن خطوط ریز از کرم دور چشمی استفاده شود که باعث تحریک کلاژن سازی و صاف کننده فوری پوست باشد و شامل رتینوئید ، رتینول ، مشتقات ویتامین A ، پپتیدها و عوامل رشد باشد. همچنین برای برطرف کردن حلقه تیره دور چشم یا هایپرپیگمنتیشن که همان حلقه های تیره ناشی از اشعه UV نور آفتاب می باشد، باید از کرم با مواد تشکیل کننده آربوتین، هیدروکینون ، کوژیک اسید ، ویتامین C ، سویا ، نیاسینامید یا نیکوتینامید ، ویتامین B3 و آزلائیک اسید استفاده شود. در نهایت برای برطرف کردن پف چشم کرم دور چشم حاوی کافئین ، پلی فنول چای سبز و میوه و قهوه ، دی پپتید ، آیلیس و بید علفی مفید می باشد.***

آنزیم تراپی پوست

روشهای کلینیکی جوانسازی پوست دور چشم :

در عین حالیکه رعایت روتین مراقبت از پوست در سلامت پوست خصوصاً پوست دور چشم بسیار مهم می باشد ، اما روشهای غیر جراحی و غیر تهاجمی جدید بدون نیاز به بیهوشی و بدون درد ، به صورت کلینیکی در درمان تیرگی دور چشم و جوانسازی آن هم وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

- لایه برداری پوست با لیزر :

کمپانی های بزرگ دنیا جدا از دستگاه لیزر موهای زائد ، دستگاه های لیزر دیگری نیز جهت مصارف دیگر تولید کرده اند. یکی از این دستگاه های لیزر فرکشنال برای پوست می باشد. در این روش ، نور لیزر به لایه سطحی پوست برخورد کرده و با تحریک کلاژن سازی در رفع گودی دور چشم ، رفع چین و چروک و جوانسازی پوست بسیار موثر است. لازم به توضیح است که در عین سرپایی بودن لیزردرمانی ، این روش دارای عوارض جانبی نظیر تورم محدود ، قرمزی و احساس سوزش که موقتی بوده و سریعاً از بین می رود ، می باشد.

- تزریق ژل :

می توان گفت بهترین روش برای کاهش چروک پوستی زیر چشم و رفع گودی و تیرگی آن تزریق ژل یا همان فیلر می باشد که نیاز به تمدید حدود 12 تا 18 ماهه دارد. تزریق ژل باعث افزایش رطوبت زیر پوست چشم و افزایش انعطاف پذیری آن شده و برای رفع چروک و تیرگی دور چشم که در اثر افزایش سن یا بیماری ایجاد شده و یا حتی گودی زیر چشم ژنتیکی، موثر بوده و زیبایی را به چهره بر می گرداند. بدین ترتیب حتی افراد جوان هم می توانند از تزریق ژل ، برای پوشش دهی دور چشم و درمان تیرگی چشم استفاده کنند.

کلینیک زیبایی رشت

**در کلینیک زیبایی آلما در رشت بهترین پکیج درمان دور چشم ( پاکسازی پوست دور چشم ) با نتایج شگفت انگیز توسط متخصصین ارائه می شود که در آن آراف تراپی دور چشم ، ماساژ دور چشم ، درما اکسی ، مزوتراپی دور چشم با سرم ها ، ویتامین ها ، عصاره ها و داروهای مخصوص صورت می پذیرد.

- آراف تراپی  :

آراف تراپی یا آر اف فرکشنال روشی جدید ، بدون درد و غیر تهاجمی برای جوانسازی اطراف چشم و از بین بردن خطوط و چروک که در لایه های میانی پوست عمل کرده ، بکار برده می شود. از فواید آن می توان به تحریک تولید کلاژن ، بهبود جریان خون ، لیفت پوست ، از بین بردن گودی چشم ، رفع سیاهی ، خستگی و پف زیر چشم ، جذب بهتر محصولات مراقبتی پوست ( لوسیون ، ویتامین ها ، ماسک ها و کرم های دور چشم ) اشاره داشت. بدین منظور مکانیسم عملکرد آن بر اساس امواج رادیوفرکوئنسی بوده که باعث حرکت سریع رفت و برگشت مولکولهای لایه میانی بافت پوست شده و ترمیم و سفت شدن پوست را پس از چند جلسه شاهد خواهیم بود. همچنین فاصله بین جلسات حدود یک تا دو هفته می باشد.

- مزوتراپی دور چشم :

مزوتراپی دور چشم روشی تزریقی در درمان تیرگی و گودی دور چشم می باشد که در آن از مواد تزریقی شامل ویتامین ها ، هورمون ها، آنزیم ها ، عصاره های گیاهی ، مواد معدنی و داروهای خاص استفاده شده و به لایه میانی پوست تزریق می گردد. در ابتدا اسید هیالورونیک توسط پزشک به زیر چشم تزریق می شود تا خستگی از چشم بطور کامل برداشته شود و سپس مزوتراپی را انجام می دهد. البته برای کسب نتیجه عالی نیاز به تکرار جلسات تا 8 جلسه می باشد. همچنین مزوتراپی دور چشم عوارض خاصی ندارد و تنها کمی قرمزی که فوراً برطرف می شود.

- تزریق بوتاکس :

تزریق بوتاکس برای همه قسمتهای دور چشم مناسب نبوده و انجام نمی شود ، اما در برطرف کردن خطوط دور چشم معروف به خطوط پنجه کلاغی موثر می باشد. همچنین این خطوط که در اثر خندیدن شکل می گیرد ، رد پایی نظیر پنجه های کلاغ از خود بجا می گذارد که به این نام موسوم است.  در این روش با تزریق سم بوتولینوم به زیر پوست توسط پزشک انجام می گیرد که مکانیسم اثر آن بر فلج کردن و از کار انداختن عضلات عامل ایجاد چین و چروک می باشد. اگرچه نتایج بوتاکس خیلی زود مشهود است ، اما ماندگاری آن طولانی نبوده و نیاز به تمدید 3 تا 6 ماه بعد دارد.

لایه برداری پوست

- میکرودرم ابریژن :

روشی است که با استفاده از دستگاه لایه برداری پوست در بیرونی ترین لایه انجام شده تا کاهش چروک دور چشم ناشی از رنگدانه های تیره خصوصاً ناشی از نور خورشید و آفتاب سوختگی را شاهد باشیم . در این روش با اسپری کردن کریستال های ریز روی پوست توسط دستگاه ، باعث حذف سلولهای مرده پوست و رشد سلولهای جدید می شود. لازم به ذکر است پس از درمان باید برای محافظت از پوست دور چشم از عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب برای بیرون رفتن از منزل استفاده کرد. از جمله عوارض میکرودرم ابریژن تنها کمی قرمزی است که به زودی برطرف می شود.

سوالات

سوال: چرا مرطوب کردن پوست دور چشم اهمیت زیادی دارد ؟

پاسخ : مرطوب کردن پوست از مواردی در روتین پوست است که اگر دست کم گرفته شود ، می تواند باعث ایجاد خطوط و چین و چروک بر روی پوست دور چشم شود. پوست ما را مانند میوه انگور فرض کنید ، زمانی که انگور آب از دست می دهد ، انگور شروع به جمع شدن و ایجاد چین و چروک می گردد ، اما زمانی که آب را دوباره داخل انگور بریزید می تواند چاق شده و چین و چروک آن کم شود. عین این مطلب درباره پوست دور چشم هم صدق می کند و از آنجا که پوست دور چشم غدد چربی ندارد تا پوست این نواحی را مرطوب نگه دارد ، لذا مستعد خشکی بیشتر است که می توان با استفاده از مرطوب کننده ، رطوبت را به پوست دور چشم رساند.

سوال: آیا می توان از مرطوب کننده پوست برای پوست دور چشم استفاده کرد ؟

پاسخ : بله . البته تا وقتی که چشمان را تحریک نکرده و رطوبت مورد نیاز پوست دور چشم را فراهم کند و با توجه به اینکه پوست اطراف چشم نازک و حساس است ، می تواند به کرم های مرطوب کننده معمولی صورت واکنش حساسیتی نشان دهد و ایجاد سوزش در پوست یا قرمزی و ریزش اشک چشم شود که در این صورت باید کرم های مرطوب کننده دور چشم را جایگزین کرم های معمولی کنید ، چرا که کرم های دور چشم دارای ترکیباتی هستند که اثرات نامطلوبی بر روی چشم و پوست نداشته و بعلاوه دارای مواد فعالی است که به کاهش چین و چروک پوست دور چشم کمک می کند.

روتین پوست

سوال : مواد تشکیل دهنده کرم دور چشم برای کاهش خطوط ظریف چیست؟

پاسخ : کرم دور چشمی انتخاب کنید که علاوه بر مرطوب کننده آبرسان ، دارای ترکیبات پر کننده و محرک تولید کلاژن باشد ، نظیر رتتینوئید ، رتینول ، مشتقات ویتامین A و پپتیدها

سوال : مواد تشکیل دهنده کرم دور چشم برای رفع دایره های سیاه یا هایپرپیگمانتاسیون چیست؟

پاسخ : دایره های تیره ناشی از اشعه فرابنفش خورشید است که باید از کرم دور چشم حاوی آربوتین ، اسید کوجیک ، ویتامین سی ، سویا ، نیاسینامید یا ویتامین B3 و آزلائیک اسید استفاده کرد.

سوال: برای چشمان پف کرده از چه کرم دور چشمی باید استفاده کرد ؟

پاسخ : پف زیر چشم می تواند با خواب کافی یا نوشیدن آب فراوان به آسانی رفع شود ، اما برای انتخاب کرم دور چشم برای پف زیر چشم باید به دنبال ترکیباتی همچون کافئین ، پلی فنول های توت ، چای سبز و قهوه و گیاه بید باشید.

سوال : چگونه آرایش دور چشم را پاک کنیم تا پوست دور چشم آسیب نبیند ؟

جواب : بدین منظور برای پاک کردن آرایش دور چشم بر روی یک پنبه را با ماده پاک کننده آرایش آغشته کنید و با پد به آرامی پوست دور چشم خود را فشار دهید و در یک حرکت به سمت بیرون بکشید و این کار را تا زمانی که آرایشتان کاملا پاک شود تکرار کنید. همچنین در زمان استفاده از محصولات دور چشم ، مقداری از محصول را بر روی انگشت خود بمالید و سپس آن را به پوست دور چشم مالیده و به دور چشم بچرخانید و این کار را تا زمانی که محصول بطور کامل جذب پوستتان شود تکرار کنید. افزون بر این پوست پلک بالا را هم فراموش نکنید.

سلامتی و جوانی پوست دور چشم

سوال : چرا استفاده از کرم ضد آفتاب ضروری است ؟

پاسخ : بدلیل اینکه قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید می تواند نقش مهمی در افزایش سرعت روند پیری پوست و ایجاد لکه های تیره پوست و تیره شدن پوست زیر چشم داشته باشد. ازین رو مصرف یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع بخش ضروری از روتین مراقبت از پوست است که باید روزانه استفاده شود ، حتی اگر بیرون از منزل نور خورشید نباشد و در صورت ابری بودن هوا همچنان می تواند اشعه فرابنفش خورشید باعث آسیب به پوست دور چشم گردد. در این میان پلک بالایی خود را فراموش نکنید و حتما از ضد آفتاب در این ناحیه هم استفاده کنید.

در صورتی که استفاده مجدد از کرم ضد آفتاب بخصوص پس از آرایش دردسر ساز شد ، می توانید از یک عینک آفتابی کمک بگیرید که خود تاثیر مهمی در محافظت از پوست دور چشم در برابر نور آفتاب دارد ، چرا که عینک آفتابی علاوه بر چشمان از پوست دور چشم هم مراقبت می کند.

سوال : ساده ترین راه برای درمانی پف دور چشم چیست ؟

پاسخ : اگر متوجه شدید که چشم هایتان پف کرده اند بخصوص پس از اینکه خسته هستید و یا خوب نخوابیده اید ، یک ماساژ ساده ممکنست به رفع پف دور چسم کمک بسزایی کند. البته گاهی پف دور چشم در اثر عوامل ژنتیکی ، احتباس مایعات ، خواب زیاد و یا حتی صرف یک وعده غذایی سرشار از نمک هم اتفاق بیفتد. در این صورت ماساژ پوست دور چشم در بهبود گردش خون اطراف چشم کمک کرده و فشار ناشی از ماساژ در تخلیه مایعاتی اضافی اطراف چشم و کاهش پف دور چشم کمک بسزایی می کند.

از سوی دیگر می توانید یک غلتک یشک یخچالی برای ماساژ تهیه کنید چرا که انجام ماساژ سرد با این غلتک می تواند باعث کاهش تنش پوست دور چشم و کاهش پف زیر چشم  گردد.

کلام آخر 

مراقبت و رسیدگی به پوست دور چشم که جزء حساس ترین نقاط پوست صورت می باشند بسیار مهم و ضروری است. بدین منظور جوانی و شادابی دور چشم را در درجه اول مراقبتهای زیبایی خود قرار دهیم که در جوانتر و زیباتر نشان دادن چهره بسیار اثربخش است. بنابراین روشهایی نظیر مرطوب کردن و آبرسانی ، استفاده از کرم ضد آفتاب، خواب کافی و ... که در مقاله ذکر شد را فراموش نکنیم.  

بهترین مرکز لیزر موهای زائد در رشت

کلینیک زیبایی آلما در رشت با ارائه خدمات زیبایی نظیر هایفوتراپی برای جوانسازی و لیفت صورت ، لیزر موهای زائد ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، مزوتراپی موی سر ، میکرونیدلینگ ، هیدرودرمی موی سر ، آراف تراپی ، پارافین تراپی ، تزریق ژل ، تزریق بوتاکس و ... در خدمت شهروندان عزیز می باشد. 

شماره تماس برای مشاوره با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت : 01332662196 - 01332006295 - واتس اپ 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما - رشت

مقالات مشابه