همه چیز در باره چین و چروک پوست صورت

اشتراک گذاری :

پوست صورت و زیبایی چهره تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر شفافیت و سلامت پوست صورت شماست. از طرفی چین و چروک ها بر اثر عوامل متعددی که مهمترین آن بالا رفتن سن است که با توجه به مسائل ژنتیکی در واقع این بخش موضوع ناگزیر و غیر قابل کنترل بوده ، رخ می دهد. اما عوامل دیگری وجود دارد که می توان با رعایت آنها از به وجود آمدن چین و چروک های زودرس و عمیق در سنین میانسالی جلوگیری کرد. این مطلب به بررسی این عوامل پرداخته و راهکارهای هر کدام را بصورت مجزا تشریح می نماید.

چین و چروک پوست چیست

در واقع متورم شدن بخشی از پوست و شل شدن آن که سطحی ناهموار با شکاف های ناهماهنگ که گاهاً کم عمق و در برخی ناحیه ها عمیق هستند را چین و چروک پوست می نامند. همانگونه که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره شد کهولت سن و ایجاد چین و چروک پوست امری طبیعی بوده ، اما با راهکارهای درمانی تا حد زیادی می توان از شدت آن کاسته و یا شروع این فرایند را به تعویق انداخت. فعالیت زیاد عضلات  و ناحیه خاصی باعث شل شدن پوست آن منطقه گردیده که در نتیجه پوست حالت کششی خود را از دست داده و حالت چروک و چین خوردگی می گیرد. اما در این میان عواملی مانند تابش مستقیم نور خورشید ، تغذیه نامناسب ، قرار گیری در معرض آلاینده های شیمیایی و همچنین استعمال سیگار ، این فرایند را بسیار سریع تر کرده که می توان با رعایت اصولی که در ادامه آمده از شدت این موضوع کاست.

ماساژ تخصصی صورت

البته روش های درمانی بومی و همچنین روش های جراحی و تزریق انواع ژل نیز برای این منظور وجود دارد که ما رعایت رژیم غذایی ، ترک عادات غلط رفتاری و استفاده از روش های سنتی مانند ماساژ تخصصی صورت را که گزینه مناسب ، کم هزینه و بدون عوارضی هستند، را همواره پیشنهاد می کنیم، چرا که جراحی ها و تزریق ژل علاوه بر هزینه های بالا و تاثیر ناپایدار عوارض متعددی دارد که بهتر است تا حد ممکن از آن صرف نظر کرد. 

انواع چین و چروک پوست:

1- خطوط افقی پیشانی: خطوط افقی در پیشانی که در اثر استرس ، تعجب ، ترس یا شادی که به دنبال انتقال و بیان احساسات ایجاد می گردند ، نشان دهنده تحمل فشار روانی زیاد می باشد. بدین منظور حفظ خونسردی ، رفتن به سفر و انجام تفریحات لذت بخش و همچنین تغییر رژیم غذایی ( مصرف کمتر شکر و نوشیدن آب زیاد ) از جمله راهکارهای کاهش یا پیشگیری از ایجاد این خطوط می باشد.

به منظور رفع چروک بسیار ریز می توان از روتین مراقبت از پوست روزانه استفاده کرد که شامل استفاده از کرم ضد آفتاب ، رتینوئیدها ، پپتیدها و آنتی اکسیدان ها می باشد. اما در صورت افزایش این خطوط روشهایی نظیر تزریق بوتاکس و آراف تراپی و لیزر جوانسازی پیشنهاد می شود.

2- خطوط پنجه کلاغی: از انواع خطوط در گوشه چشم و جزو اولین چروک در صورت می باشد که زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار می دهد و نشان دهنده خنده زیاد است. لازم به ذکر است بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد این خطوط ، نوشیدن آب فراوان و دوری از مصرف دخانیات و الکل می باشد. اگرچه این خطوط می تواند به دلیل ضعف بینایی یا درگیری اندام هایی مانند کبد ، کلیه یا معده هم باشد، لذا برای رفع احتمالی این مشکلات می توانید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

همچنین برای رفع مشکل خطوط پنجه کلاغی ، می توانید از پاکسازی پوست دور چشم ، آراف تراپی و یا تزریق بوتاکس کمک گرفت. کلینیک زیبایی آلما در رشت ، با تکنولوژی پیشرفته و کادری متخصص گزینه مناسب و مطمئن برای انجام امور مربوط به زیبایی می باشد.

پف زیر چشم

3- پف و چروک زیر چشم: پف زیر چشم باعث ایجاد چین چروک ریز در زیر چشم می شود که خود به تنهایی نشان دهنده خواب ناکافی و یا ضعف کلیه ، حساسیت ، نوسانات هورمونی ، گریه ، افزایش سن ، پرکاری تیروئید ، استرس و ضعف گردش خون می باشد. بدین منظور از ورزش هایی نظیر یوگا و پیاده روی تند می توان به عنوان گزینه های پیشنهادی برای این رفع مشکل بهره برد. همچنین برای مراقبت از پوست دور چشم ، کرم های دور چشم که حاوی کافئین ، رتینول ، ویتامین k و اسیدهیالورونیک بوده ، مثمر ثمر می باشند. به عنوان مثال کرم های دور چشم دارای کافئین به از بین بردن پف زیر چشم و منقبض کردن عروق خون دور چشم کمک می کنند.

اما در صورت نیاز برای رفع پف و چروک دور چشم به صورت کلینیکی ، می توان از روشهای آر اف تراپی دور چشم ، مزوتراپی دور چشم و تزریق ژل زیر چشم استفاده کرد که همگی گزینه های مناسبی برای رفع مشکلات دور چشم می باشند.

4- چروک اطراف دهان: خطوط اطراف دهان مربوط  به عملکرد روده می باشد و اگر در مدت کوتاهی ظاهر شوند ، باید به پزشک مراجعه کنید. بدین منظور روده بزرگ به راحتی و با نوشیدن مایعات فراون و غذاهای پر از ویتامین همانند D و ورزش منظم احیا می شود. لازم به توضیح است که چروک اطراف دهان ، شامل خطوط لبخند ، ماریونت و رژ لب می شود. خطوط لبخند یا نازولابیال یا خنده نشانه خنده زیاد و خلق و خوی شاد شماست ، اما در صورتیکه زیاد نخندید و یکباره ایجاد شود ، نشانه مشکلات لوزالمعده هم می تواند باشد که در این صورت برای حل این مشکل ، غذاها و میوه سالم مانند انگور، سیر و زغال اخته کمک کننده است.

همچنین خطوط ماریونت ، خطوطی عمودی از دهان به سمت چانه بوده که در اثر افزایش سن یا جمع کردن انرژی منفی زیاد در خود و خودخوری و بغض فروخورده رخ می دهد. بدین منظور و برای رفع این مشکل، استراحت خود را افزایش داده و احساسات منفی را فراموش کنید. و نهایتا خطوط رژ لب ، چین و چروک ناحیه دور لب به صورت عمودی است که خطوط سیگاری ها هم نامیده می شود که باید از جمع کردن دهان به هر صورت اعم از استفاده از نی ، سیگار کشیدن و ... پرهیز کرد.

5- خط پل بینی:  خط روی پل بینی می تواند مربوط به مواردی از قبیل آلرژی ، نگرانی یا استرس و سطح پایین روابط رمانتیک شماست. همچنین این خطوط می تواند هشداری در چالش یا سرد مزاجی فرد در زندگی زناشویی باشد. برای رفع این مشکل با همسر خود ارتباط بهتری بگیرید. اما در صورت تمایل ، به عنوان یک روش کلینیکی ، تزریق بوتاکس می تواند برای رفع خط پل بینی موثر باشد.

6- چروک روی لب: این چروک که مربوط به ضعف در گردش خون می باشد و یا مشکلات روده هم از آن جمله است. به منظور رفع مشکلات گردش خون ، فعالیت بدنی، یوگا و دویدن کمک کننده می باشد و برای رفع مشکلات روده ، غذاهای مملو از فیبر بسیار مناسب می باشد.

پوست دور چشم

دلایل چین و چروک پوست:

1- نور خورشید : بخشی از پوست که در معرض مستقیم نور آفتاب است ، دچار چین و چروک بیشتری می شود. چرا که اشعه ماوراء بنفش باعث تجزیه بافت همبند (فیبر کلاژن و الاستین در لایه عمیق درم پوست) شده و لکه های پوستی و چین و چروک پوست را ایجاد می کند. با توجه به اینکه آسیب های ناشی از نور آفتاب ، عامل مهمی در خشکی و پیری پوست است ، این آسیبها می تواند در زمستان نیز به اندازه تابستان تاثیر گذار باشد. بدین ترتیب اشعه های UVA , UVB علاوه بر اینکه ، پوست را دچار پیری زودرس می کند ، بلکه باعث ایجاد لکه های پوستی و ملانوما هم گردد.

2- آلاینده های زیست محیطی: نظیر آلودگی هوا هم می تواند مانند خورشید به پوست آسیب زده و ایجاد پیری زودرس ، آکنه ، آلرژی یا حتی سرطان پوست داشته باشند. به دلیل اینکه در اثر آلودگی هوا ، سد محافظتی پوست از بین رفته ، تولید کلاژن کم شده و در نهایت چین و چروک پوست ایجاد می شود. بدین ترتیب و بر اساس نتایج تحقیقات طی ۲۴ سال توسط محققان آلمانی ، افرادی که در شهرهای بزرگ با آلودگی زیاد زندگی می کنند ، بیشتر در خطر چین و چروک و لکه های پوستی و در نتیجه پیری زودرس پوست می باشند.

3- سیگار کشیدن : با کاهش در جریان خون ، نرسیدن اکسیژن کافی به سلولهای پوست و ایجاد ضایعات پوستی روند پیری را تسریع می بخشد. چنانچه تحقیقات نشان داده که افراد سیگاری 5 برابر بیشتر از بقیه افراد دچار چین و چروک و پیری زودرس قرار می گیرند. شایان ذکر است ، خطوط اطراف لب و خطوط پنجه کلاغی چشم از جمله چروک و خطوطی است که در افراد سیگاری به وضوح و بسیار زودتر از بقیه افراد قابل مشاهده است. از طرفی سیگار با کاهش تولید پروتئین کلاژن در پوست ، خاصیت کشسانی پوست را از بین برده که عامل مهمی در حفظ جوانی و شادابی پوست می باشد.

پاکسازی پوست در رشت

4- سن: با بالا رفتن سن و کاهش تولید چربی ، پوست خشک شده و خاصیت کشسانی خود را از دست می دهد که خود عامل تولید چروک و لکه های پوستی می باشد. در این پروسه ، ۵ عضو صورت با شما پیر می شوند ، بینی که با کاهش حجم بافتهای صورت ، بزرگتر نشان داده می شود، چشم ها که با پف و تیرگی دور چشم و چین و چروک پوست دور چشم همراه است ، فک که با از بین رفتن زاویه قائمه بین فک و گردن مشهود است ، ابروها که با افتادگی همراه است و در نهایت لبها که با چین و چروک دور لب و کاهش حجم لب مشهود است.

5- حالات صورت: حرکاتی که در صورت در اثر خنده، اخم ، تعجب و ... ایجاد می گردد ، در اثر مرور زمان باعث ایجاد چین و چروک دائمی خواهند شد. چرا که خطوط در اثر حالات چهره در ابتدا دینامیک بوده و بعد از تغییر حالت ، عضو چهره به حالت خود بر می گردد ، نظیر خندیدن. در صورتیکه با افزایش سن و یا تکرار مدام حالات خنده یا گریه این خطوط ، تبدیل به خطوط استاتیک شده و در جای خود باقی می مانند که مهم ترین علت آن از بین رفتن خاصیت کشسانی پوست در اثر کمبود کلاژن می باشد.

6- ژنتیک : برخی از افراد دارای نژاد پوستی مقاوم در برابر عوامل مخرب محیطی و نور خورشید (نظیر نژاد روس که دیرتر پیر می شوند) می باشند. اما نژاد ترکمن دارای پوست شکننده بوده و در 20-30 سالگی دچار چین و چروک می گردند. از طرفی طی تحقیقات دانشمندان روی جنسیت و پیر شدن، نشان داد که بانوان در سنین پیش از 50 سالگی ، دو برابر آقایان و بین سالهای 50-60 سه برابر آقایان پیر می شوند ، بدین معنا که به دلیل تغییرات هورمونی در اثر یائسگی ، سرعت پیری در آنها بیشتر است. اما پس از 60 سالگی دوباره هر دو گروه به سرعت یکسانی در پیر شدن می رسند.

7- پوست خشک : پوست خشک به دلیل حساس تر بودن نسبت به پوست چرب زودتر دچار چین و چروک می گردد. همچنین افراد با سابقه آلرژی یا درماتیت آتوپیک و با سابقه خشکی پوست نیز چین و چروک زودرس را تجربه می کنند. لذا نوشیدن آب فراوان ، کم کردن زمان حمام و همچنین استفاده از آب ولرم به جای آب داغ ، صابون ملایم ، کرم مرطوب کننده ، کرم آبرسان ، لوسیون ، انواع روغن و کرم ضدآفتاب توصیه می شود.

جوانسازی پوست

پیشگیری از چین و چروک پوست صورت :

- عدم قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید که به جد می توان گفت مهمترین و اساسی ترین علت چین و چروک پوست صورت است. در صورت لزوم و اجبار به ماندن در زیر نورآفتاب از کلاه و آفتابگیر و عینک آفتابی و دستکش استفاده کنید. عینک آفتابی برای در امان ماندن پوست دور چشم که خیلی هم نسبت به نور آفتاب حساس بوده مهم می باشد. همچنین نباید چشمانتان را جمع کنید که خود عامل مهم دیگری بر چروک دور چشم می باشد. از طرف دیگر استفاده از کرم ضد آفتاب در همه فصول خصوصاً فصل تابستان نباید فراموش شود که که هم برای جلوگیری از چروک و هم برای محافظت در برابر سرطان پوست مفید می باشد.

- داشتن خواب کافی به تولید هورمون رشد کمک کرده و پوست ضخامت بیشتری پیدا می کند ، در نتیجه حالت کشسانی بیشتری می یابد تا کمتر چروک شود. همچنین از خوابیدن روی صورت خودداری کنید، چرا که انواع خوابیدن باعث چروک در قسمتهای مختلف صورت می شود. نظیر خوابیدن به شکم ، ایجاد چروک پیشانی و خوابیدن به پهلو ، ایجاد چروک چانه و گونه می کند. از این رو بهترین حالت خواب در شب خوابیدن به پشت می باشد.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

- گنجاندن ماهی در رژیم غذایی هفتگی در پیشگیری از چروک پوست بی تاثیر نیست. به این دلیل که ماهی نظیر ماهی سالمون منبع مهم پروتئین و اسید چرب امگا 3 و اسیدهای چرب دیگر می باشد. همچنین در طول روز میوه جات و سبزیجات بیشتری مصرف کنید. البته فواید آنتی اکسیدانی میوه و سبزی بر کسی پوشیده نیست که خود باعث جوانی و شادابی پوست شده و از چروک پوست بخصوص در مقابل نور آفتاب جلوگیری می کند. از طرف دیگر ، شکلات داغ جایگزین مناسبی برای قهوه است. چون فلاونول غذایی آن باعث محافظت از پوست در برابر نور خورشید شده و نیز باعث آبرسانی و افزایش خونرسانی پوست می شود . علاوه بر آن پوست را صافتر کرده و از چروک پوست جلوگیری بعمل می آورد.

- شستن زیاد صورت ، از دلایل اصلی از دست دادن آب و چربی و رطوبت طبیعی پوست می باشد، که در نتیجه از دست دادن رطوبت و چربی ، چروک پوست زودتر به سراغ انسان می آید. پس نباید بیش از حد صورت خود را شستشو دهید. از آن گذشته ، بلافاصله پس از شستشو ، استفاده از مرطوب کننده و آبرسان را از خاطر نبرید ، چرا که کرم های مرطوب کننده و آبرسان مرغوب و مناسب گزینه دیگر برای پیشگیری از چروک زودرس پوست می باشد.

- لطفاً بخاطر خود  و اطرافیان سیگار را کنار بگذارید . به دلیل آزادسازی آنزیم های از بین برنده کلاژن و الاستین پوست (پروتئین های مهم ساختمان پوست) باعث پیری زودرس و چروک پوست می شود.

درمان چین و چروک پوست :

- استفاده از کرم های حاوی ویتامین A و کرم ضد چروک حاوی آنتی اکسیدان : ویتامین A دارای فواید بسیاری برای پوست از جمله جلوگیری از پیری زودرس ، محافظت از پوست در برابر نور خورشید ، تشویق بازسازی سلولی پوست و درخشان و صاف کردن پوست می باشد و به همین دلیل در کرم های ضد پیری از آن استفاده می شود. همچنین آنتی اکسیدان به دلیل اینکه با رادیکال های آزاد ( مولکولهای ناپایدار ایجاد شده در اثر آلودگی هوا و آسیب های نور خورشید ) مبارزه کرده و به بهبود وضع سلامت پوست کمک می کند ، لذا در بهترین کرم های جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

پاکسازی پوست صورت

- لایه برداری شیمیایی یا پیلینگ:

پیلینگ که جزو درمان های زیبایی قدیمی در جهان می باشد ، برای از بین بردن چین و چروک ، لکه های پوستی ، شاداب و صاف کردن بکار می رود. از انواع لایه برداری های شیمیایی می توان آلفا هیدروکسی اسید AHA ( اسید محلول در آب و استخراج شده از قند میوه با کاربرد لایه برداری سطحی ) ، بتا هیدروکسی اسید BHA ( نظیر سالیسیلیک اسید که اسید محلول در چربی و با عمق نفوذ تا فولیکول مو می باشد و در درمان آکنه موثر است ) ، رتینوئیک اسید ( از جمله مشتقات ویتامین A و لایه برداری عمقی تر ، مورد استفاده در کلینیک زیبایی و در درمان جای زخم و اسکار آکنه و خطوط و چروک پوستی مفید است ) و فنول ( مورد استفاده در لایه برداری عمیق ) را نام برد.

توجه به اینکه چه نوع لایه برداری شیمیایی از پوست برای هر فرد باید صورت گیرد ، باید توسط پزشک و کارشناس زیبایی مشخص گردد، چرا که این نوع لایه برداری می تواند با عوارض خاصی همچون قرمزی پوست ، اسکار ، عفونت و لکه های پوستی همراه باشد. بنابراین ، لزوم مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی رشت ، با پزشکان و کارشناس زیبایی متبحر باید درنظر گرفته شود تا بهترین نتیجه از لایه برداری پوست گرفته شود.

- تزریق بوتاکس: تزریق سم بوتاکس مناسب برای پیشانی و بالای ابرو و گوشه چشم باعث از کار افتادن عضلات مسبب چین و چروک می شود.

اگر نیاز به تغییر در چهره و رفع چروک خود دارید، کلینیک زیبایی آلما افتخار دارد در زمینه تزریق بوتاکس ، تزریق ژل ، آنزیم تراپی ، هایفوتراپی ، لیزر موهای زائد و... در زمینه جوانسازی پوست و رفع چین و چروک در خدمت شما عزیزان باشد.

آر اف دور چشم

- تزریق ژل اسید هیالورونیک: با توجه به اینکه اسید هیالورونیک ، ماده طبیعی بدن و پوست می باشد ، تزریق این ماده بدون عوارض جانبی بوده و به سرعت طرفداران زیادی پیدا کرده است. با تزریق ژل می توان چین و چروک و خطوط مختلف را در لایه های عمیق پوست از بین برد و همچنین برای حجم دادن نقاطی از صورت که با کاهش حجم در اثر افزایش سن دچار شده ، نظیر لبها ، مورد استفاده قرار می گیرد.

- ماساژ تخصصی صورت : یکی از راه های بخشیدن آرامش به عضلات صورت بوده که در نتیجه به مرور زمان موجب کاهش چروک پوست صورت می گردد. البته ماساژ صورت در کاهش فشار سینوسها ، کاهش جوش و آکنه پوست ، افزایش خون رسانی به سلولهای پوستی ، بهبود جای زخم و آکنه ، درخشان شدن پوست موثر بوده و در نهایت به جوانسازی پوست می انجامد.

- درم ابریژن : دستگاهی فلزی با چرخنده کوچک است که از آن برای لایه برداری سطح پوست و تحریک رشد سلولهای جدید پوست استفاده می شود. از این روش برای درمان چین و چروک و اسکار آکنه و لکه های ناشی از نور آفتاب استفاده می شود. همچنین میکرودرم ابریژن روشی مانند درم ابریژن بوده اما با تهاجم کمتر و با استفاده از دستگاه که دارای ذرات ریزی بوده و از لوله خلا گذشته تا به پوست برسد و لایه سطحی پوست سایید شود. در نتیجه لایه برداری پوست انجام شده و تحریک و بازسازی سلولهای پوست نیز در میکرودرم ابریژن هم اتفاق می افتد.

- لیزر درمانی و نور درمانی : با تابش انرژی از منبع نور لیزر یا دیود پالسی یا LED ، که در آن از طول موج های مختلف استفاده می شود ، لایه سطحی پوست برداشته شده و با ایجاد زخم پوستی کوچک غیرقابل دیدن ، باعث تحریک تولید کلاژن سازی شده و در نهایت چروک پوست را از بین برده و پوست را صاف می کند. از کاربردهای دیگر نوردرمانی ، درمان آکنه ، رفع التهاب پوست و از بین بردن لکه های پوست و بهبود اثر سوختگی و زخم می باشد. جالب است بدانید ، افراد با پوست آسیب دیده و دارای زخم در نیروی دریایی آمریکا در دهه 1990 از روش نوردرمانی برای بهبود آسیب ها استفاده می کردند.

همه چیز درباره چین و چروک پوست

درمان های خانگی چین و چروک پوست :

در اینجا می توانیم به چند راهکارخانگی برای رفع چروک پوست بدون نیاز به کرم و مواد گرانقیمت و خارجی اشاره کنیم. چنانچه استفاده از دانه های روغنی و گیاهان دارویی تاثیر بسزایی در پیشگیری و درمان چروک پوستی دارند ، و با عنوان معجزه رفع چروک معروف شده اند، بطوریکه در طب مدرن نیز در کرم ها و لوسیون ها نیز از این مواد طبیعی استفاده می شود.

- ماسک خیار : خیار با تاثیر خنک کنندگی و نیز پاک کنندگی پوست ، جلوگیری از خارش و تحریکات پوستی ، در درمان اگزما و آفتاب سوختگی ، کاهش پف چشم ، درمان مشکلات پوستی و ایجاد نرمی و لطافت پوست موثر می باشد. برای این منظور برای رفع چروک و خطوط پوست صورت مانند دور چشم، می توانید حلقه های خیار را روی پوست صورت قرار دهید تا صورت جوان و شاداب شود. همچنین ، در درمان ترک خوردن لب نیز روغن خیار گزینه مناسبی می باشد.

- ماسک گلیسیرین : گلیسیرین یک نوع الکل مایع با قابلیت جذب بالا ، رطوبت هوا را جذب پوست می کند و در نتیجه پوست نرم و لطیف و شاداب می گردد و چین و چروک پوست کاهش می یابد. چنانچه امروزه گلیسیرین با این خاصیت مهم و عالی حفظ رطوبت پوست در ساخت کرم ها و لوسیون ها مورد استفاده قرار می گیرد. لذا برای تهیه ماسک گلیسیرین ، ابتدا مقداری آب لیموترش طبیعی را با قدری گلیسیرین و عسل مخلوط کرده و سپس برای ماساژ دست و صورت استفاده کنید. همچنین می توانید به مدت 20 دقیقه روی پوست قرار داده و سپس با آب ولرم بشوئید.

- بخوردرمانی : بهترین روش برای آبرسانی پوست و تقویت سلولهای پوست در افزایش رطوبت و درمان چروک سطحی و نرمی و لطافت پوست مفید می باشد. با توجه به اینکه گردش خون در هنگام بخور افزایش می یابد ، پروتئینهای الاستین و کلاژن نیز بیشتر تولید می شود و در نتیجه پوست سفت و صاف شده و ظاهر پوست جوانتر خواهد شد.

- ماساژ درمانی: از سن 25 سالگی به بعد می توانید ماساژ شبانه صورت خود را به شکل اصولی و مداوم ادامه دهید تا از بروز چروک در دوران میانسالی جلوگیری کنید. بدین منظور ماساژ اطراف چشم و پیشانی و دهان می تواند معجزه ای در رفع چین و چروک پوست باشد. همچنین ماساژ صورت باید به سمت بالا و بصورت دورانی صورت پذیرد. از فواید دیگر ماساژ صورت به کاهش چروک پوست، افزایش جریان خون ، کاهش استرس و ریلکس شدن صورت ، تسکین سردرد و بهبود عضلات صورت و نرم شدن پوست می توان اشاره داشت. لازم به توضیح است که قبل از ماساژ ، آرایش صورت خود را پاک کرده و در صورت ابتلا به آکنه و زخم ، از ماساژ دادن پرهیز کنید.

ماساژ صورت

- حمام کردن با عصاره های گیاهی :  این نوع حمام با استفاده از عصاره گیاهان دارویی گل رز ، بادام شیرین ، گل پامچال، لیمو ، اسطوخودوس و روغن آووکادو صورت می پذیرد و در درمان چروک ناشی از انقباضات عضلات صورت در اثر اخم و خنده بسیار مفید بوده و برای آرامش بخشی و ریلکسیشن و آبرسانی پوست موثر می باشد.

سوالات

سوال : چین و چروک چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد ؟

پاسخ : همه افراد با افزایش سن ، چین و چروک پوست را تجربه می کنند و البته چین و چروک و پیری زودرس هم می تواند به دلایلی همچون پوستی که مدام در معرض نور آفتاب است و افراد با مصرف توتون و تنباکو رخ دهد که در این میان پوست این افراد پروتئین کلاژن را از دست داده و خاصیت ارتجاعی پوست از بین می رود که به چین و چروک و افتادگی پوست می انجامد.

سوال : سن شروع چین و چروک بر روی پوست از چه زمانی است ؟

پاسخ : افزایش سن با ایجاد خطوط ریز و چروک بر روی پوست بدن همراه خواهد بود که می تواند بعد از ۲۵ سالگی شروع شود که در این میان بیشترین گروه های سنی برای درمان چین و چروک ، افراد 40 تا 55 ساله می باشند تا از میزان این چین و چروک کم کنند. البته این چین و چروک ها و خطوط بعد از 65 سالگی برجسته می شوند.

سوال : علت ایجاد چین و چروک پوست چیست ؟

پاسخ : کمبود پروتئین کلاژن و الاستین در پوست ، کاهش تولید سلولهای پوست ، نازک شدن لایه های پوست باعث ایجاد چین و چروک می شوند. با توجه به اینکه کلاژن پروتئینی در بدن برای حفظ ساختار پوست است ، کشش و قابلیت کشسانی پوست را فراهم می کند و شبیه کش لاستیکی است که اگر این کش بیش از اندازه کشیده شود ، نوار لاستیکی شل شده و توانایی بازگشت به اندازه و شکل طبیعی خود را از دست می دهد. ازین رو کلاژن هم که به منظور راحت حرکت کردن پوست است ، با کاهش تولید کلاژن ، پوست همچون کش بیش از حد کشیده شده ، به شکل اولیه خود باز نمی گردد و چین و چروک ایجاد می گردد.

همه چیز درباره چین و چروک پوست

سوال : آیا آرایش باعث چین و چروک پوست می شود ؟

پاسخ : در صورتی که آرایش را از روی پوست صورت پاک نکنید ، آرایش باقیمانده بر روی پوست ، منافذ پوست را مسدود کرده و توانایی پوست برای تولید پروتئین کلاژن و الاستین محدود می شود که این امر می تواند باعث پیری زودرس و خطوط و چروک گردد. در نتیجه مهم است که پوست خود را در پایان با پاک کننده ملایم پاک کنید تا مطمئن شوید که منافذ پوستی شما تمیز شده اند.

سوال : آیا کافئین باعث ایجاد چین و چروک بر روی پوست می شود ؟

پاسخ : تحقیقات بر روی تاثیر قهوه بر روی پوست ادامه داد ، اما تاکنون تحقیقات نشان داده کافئین فوایدی کوتاه مدت برای روتین پوست بدن و صورت دارد ، بدین معنا که کافئین بطور موقت ظاهر چین و چروک را کم می کند ، اما در مقابل استفاده طولانی مدت از محصولات کافئین دار ، چین و چروک را درمان نمی کند. با توجه به خواص آنتی اکسیدانی کافئین ، از کلاژن پوست در برابر عوامل آسیب زا محافظت می کند تا چین و چروک ایجاد نشود.

سوال : چین و چروک پوست صورت چگونه تشخیص داده می شود ؟

پاسخ : با معاینه بصری می توان چین و چروک پوست صورت را تشخیص داد و برای این منظور نیازی به مراجعه به پزشک نمی باشد ، چرا که این چروکها بوضوح قابل توجه هستند. اما در صورتی که می خواهید برای درمان چین و چروک پوست و معکوس کردن اثرات پیری بر روی پوست خود داشته باشید ، می توانید به متخصص پوست مراجعه کنید تا با معاینه پوست شما بهترین روش درمانی – زیبایی و مراقبت از پوست را به شما ارائه دهد.

سوال : چه غذاها و نوشیدنی هایی در کاهش چین و چروک پوست صورت موثرند ؟

پاسخ : از آنجا که مواد غذایی که می خوریم و یا می پوشیم در سلامت پوست ما موثرند ، لذا به منظور حفظ سلامت پوست و پیشگیری از چین و چروک پوست صورت و نیز به حداقل رساندن چین و چروک های ایجاد شده می توان با افزودن مواد غذایی به رژیم غذایی به پوست خود کمک کنیم : آب ، ویتامین A , C نظیر انواع میوه ها خصوصا به رنگ نارنجی و سبزیجات بخصوص به رنگ سبز تیره و پروتئین در مرغ ، گوشت بدون چربی و ماهی و تخم مرغ. در مقابل اگرچه غذاهای پر از چربی و قند زیاد ممکنست وسوسه انگیز و یا خوشمزه باشند ، اما از خوردن این غذاها پرهیز کنید چرا که به کلاژن پوست آسیب می زنند.

سوال : چین و چروک پوست صورت چگونه درمان می شود ؟

پاسخ : با توجه به اینکه چین و چروک پوست  بخشی از روند پیری بدن هستند ، لذا نیازی به درمان ندارند ، اما اگر از ظاهر چین و چروک خوشتان نمی آید می توانید به پزشک مراجعه کنید و یا با متخصص زیبایی در مورد مراقبتهای پوست مشورت کنید که از آن جمله می توان به کرم چین و چروک با رتینوئید ، محصولات مراقبت از پوست بدون نسخه برای بهبود آبرسانی پوست و بهبود بافت پوست صورت و همچنین حمایت از تولید پروتئین های کلاژن در پوست اشاره کرد.

افزون بر این تکنیک های بازسازی پوست نظیر میکرودرم ابریژن که نوعی لایه برداری مکانیکی با دستگاه است که دارای کریستال ریز بوده و لایه سطحی پوست را به منظور لایه برداری سلول های مرده پوست و تولید کلاژن بیشتر خراش می دهد. از انواع دیگر لایه برداری هم لایه برداری شیمیایی با اسید AHA به منظور ترمیم پوست و لایه برداری لیزری پوست برای کاهش چین و چروک پوست صورت و دیگر مشکلات پوست اعم از لکه های تیره ناشی از آفتاب یا اسکار آکنه بکار می روند.

شماره تماس جهت مشاوره رایگان با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت : 01332662196 - 01332006295 - واتس اپ 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه