تاثیر رطوبت هوای رشت بر روی پوست

اشتراک گذاری :

قرار گیری شهر رشت در نزدیکی دریای خزر باعث ایجاد تغییراتی در اقلیم این شهر گردیده و علاوه بر میزان بارندگی زیاد در فصول گرم شاهد هوایی مرطوب و گاهاً شرجی هستیم. به همین تناسب هوای شرجی باعث تاثیر متفاوتی بر روی پوست بدن و صورت افراد می گردد که این تاثیر برای مسافران و کسانی که مدت کوتاهی را در رشت سپری می کنند شاید بنظر محسوس تر آید. چرا که افراد بومی از بطن تولد با این میزان رطوبت هوا آشنا و پوست آنها به آن عادت کرده، اما این بدان معنا نیست که پوست صورت افراد بومی بگونه ای مقاوم گردیده که آب و هوای مرطوب شمال تاثیری بر آن نداشته باشد.

در این این مطلب سعی شده نکاتی که رعایت آنها باعث شادابی پوست شما در آب و هوای شرجی و مرطوب می گردد ارائه گردد تا از آسیب های پوستی که ممکن است برایتان بوجود آید جلوگیری گردد.

دلیل تاثیر رطوبت هوا بر روی پوست

وقتی صحبت از هوای مرطوب می شود به این معنی است که هوای منطقه بر اثر تبخیر آب دارای میزان بالای از رطوبت است که گاها می توان آن را بصورت قطره های آب بروی سطوح گیاهان یا شیشه ها به وضوح دید. از آنجایی که بدن انسان از سیستم تعریق و بخار آب برای خنک کردن خود استفاده می کند ، در این نوع آب و هوا به دلیل رطوبت بالا عمل تعریق جوابگوی خنک کنندگی بدن نبوده و به همین دلیل مقدار زیادی از آب مورد نیاز بدن به همراه املاح مفید نیز از طریق تعریق ، از بدن خارج شده و باعث غلیظ شدن خون می گردد و از آنجایی که بخش عظم فعالیت پوست به وسیله آبی که توسط سلول های بدن به آن می رسد انجام میگیرد ، کم آبی باعث اختلال در عملکرد پوست بدن و به وجود آمدن مشکلات متعددی می گردد.

در این نوع آب و هوا که نمونه بارز آن استان های گیلان و مازندران و بخصوص شهر رشت می باشد نیاز به راهکار هایی برای سلامت انواع پوست و سلامت بدن هستیم که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود.البته رطوبت هوا به میزان مناسب دارای مزایایی نیز برای پوست صورت می باشد که در ادامه به آنها نیز اشاره خواهیم نمود.

تاثیر رطوبت هوای رشت بر روی پوست

اثرات بالا بودن رطوبت هوای رشت بر روی پوست چیست ؟

اگر تا بحال به شهرهای شمالی سفر کرده باشید ، احتمالا با رطوبت بالا آشنا شده اید. رطوبت بالا چیزی در حدود بیش از 50 درصد ( حتی تا 100 درصد ) می تواند باشد و بخصوص در روزهای گرم تابستان بسیار ناراحت کننده است. در عین حال بالا بودن رطوبت هوا می تواند برای پوست شما عالی باشد :

آبرسانی بهتر

به عنوان بخشی از مکانیسم طبیعی آبرسانی پوست ، پوست شما اسید هیالورونیک تولید کرده که این ماده به عنوان یک مرطوب کننده عمل کرده و آب را ازخارج از پوست جذب می کند و آن را در بافت داخل پوست نگه می دارد تا به مرور زمان هیدراته شود. جالب است بدانید که اسید هیالورونیک می تواند تا 1000 برابر وزن مولکولی خود را در آب نگه دارد. زمانی که رطوبت هوا زیاد است ، آب بیشتری در هوای خارج از پوست شما وجود دارد ، ازین رو اسید هیالورونیک طبیعی پوست شما می تواند آب بیشتری را به پوستتان وارد کند و به آبرسانی کلی پوست کمک بسزایی می کند.

افزایش گردش سلولی

بالا بودن رطوبت هوا می تواند باعث افزایش گردش سلولی یا فرآیند بازسازی پوست شود چرا که پوست که به اندازه کافی هیدراته شده از آن پشتیبانی می کند. شایان ذکر است که پوست فرد جوان بین 20 تا 40 روز بازسازی می شود ، در حالیکه پوست افراد پیر تا 70 روز طول می کشد تا بازسازی شود یعنی سلولهای مرده ریزش کند و سلولهای جدید بر روی پوست جایگزین شود ، ازین رو با چرخش سلولی کمتر پوست ، شاهد تجمع سلولهای مرده بیشتری در پوست به دلیل کم بودن سرعت گردش سلولی خواهیم بود. اما در هوای مرطوب با افزایش گردش سلولی ، سلولهای مرده بیشتری از روی پوست دفع می شوند و سلولهای تازه نمایان خواهند شد.

افزون بر این گردش سلولی بیشتر پوست نه تنها به صاف نگه داشتن پوست کمک می کند ، بلکه به روشن تر شدن پوست و احساس شادابی ، نرمی و لطافت آن کمک بسزایی می کند.

بیشتر بخوانید : روشن کردن پوستهای تیره

 کاهش احتمال پیری زودرس پوست

با هیدراته ماندن پوست در هوای مرطوب ، پوست خیلی کمتر مستعد پیری زودرس است که بخشی از این مزیت به دلیل وجود اسید هیالورونیک زیاد در پوست است ، به دلیل اینکه اسید هیالورونیک به حمایت از خاصیت کشسانی پوست کمک می کند که این اصطلاحی است که برای توانایی پوست برای برگشتن به جای خود در اثر کشیده شدن یا حرکت دادن بکار می رود. بدین ترتیب خاصیت کشسانی پوست باعث می شود که پوست استرس فیزیکی را تحمل کرده و حرکت را جذب کند و این بدین معناست که احتمال بروز علائم پیری زودرس پوست همچون خطوط ریز و چین و چروک و شلی پوست بسیار کمتر می شود.


تاثیر رطوبت هوای رشت بر پوست صورت

تاثیرات منفی رطوبت هوای رشت بر روی پوست

از آنجایی که مکانیزم خنک کنندگی بدن با با استفاده از تعریق و بخار آب از سطح پوست بوده و با توجه به میزان رطوبتی که در هوای رشت بخصوص در فصول گرم وجود داشته باعث می گردد بخار عرق بدن از روی سطح پوست بسیار کم تر و سیستم تعریق بسیار پرکار تر شود که در نتیجه آن کم آبی ، سرگیجه و از دست دادن بخش زیادی از املاح و مواد مغذی بدن به همراه تعریق زیاد خواهد بود که می توان بطور خلاصه آنها را اینگونه بیان نمود:
1- تعریق زیاد و  خیس شدن سطح پوست
2- ایجاد چسبندگی پوست در اثر تعریق زیاد
3- احساس تشنگی زیاد
4- غلیظ شدن خون در اثر از دست دادن آب بدن و احساس سرگیجه
5- خشک شدن پوست به دلیل از دست دادن چربی سطح آن در تعریق و شستشو های مداوم

 

تاثیر آب بر پوست و مو


توصیه ها و راهکار های درمانی
اولین و ساده ترین توصیه در این شرایط این است که حدالمقدور در ساعات اوج گرما و رطوبت هوا از منزل خارج نشوید اما اگر به دلایل مختلف مجبور به انجام فعالیت در هوای گرم و مرطوب رشت در فصول گرم هستید بهتر است نکات زیر را رعایت فرمائید.

- اول از همه نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید.

- از پنکه یا حتی باد بزن دستی برای خنک کردن خود استفاده کنید.

- پس از اتمام فعالیت دوش بگیرید.

- از آنجایی که پوست مدام در حال تعریق است مقدار زیادی از چربی پوست همراه تعریق از بین رفته و ممکن است پوست شما خشک شود. برای لایه برداری می توانید از صابون های حاوی لایه بردار استفاده کنید تا پوست را مرطوب کرده و خشکی آنرا از بین ببرد و پوستی شفاف و تازه را از نو بسازد. برای این منظور می بایست با توجه به نوع پوست خود از پزشک متخصص پاکسازی پوست مشاوره گرفته تا محصولاتی نظیر کرم یا آبرسان های مفید برای شما را معرفی کند. 

استفاده از مرطوب کننده سبک را فراموش نکنید تا بدون باقی ماندن اثر چربی بر روی پوست ، آن را هیدراته و آبرسانی کند.

- از شوینده ملایم استفاده کنید تا آلودگی ها و عرق و چربی از روی پوست از بین برود.

- از دست زدن به صورت خود پرهیز کنید.


هشدار : از دست دادن آب زیاد بدن به دلیل رطوبت و گرمای زیاد می تواند موجب سرگیجه ، احساس خستگی و یا حتی خطرات جدی تری شود . از همین رو نوشیدن آب فراوان در این نوع آب هوا را جدی بگیرید.

 

تاثیر رطوبت بر روی پوست
 

رطوبت کم چگونه بر پوست تاثیر می گذارد ؟

سطح پایین رطوبت در محیط زندگی و کار بر روی پوست تاثیر منفی می گذارد که در ادامه به توضیح درباره آن می پردازیم :

1- تولید سلولهای مرده پوست : رطوبت کم در پوست باعث می شود که ریزش سلولهای مرده پوست بطور منظم انجام نگیرد و در نتیجه سلولهای مرده در روی پوست جمع شده و آن را تبدیل به پوستی کدر و بی روح می کند. ازین رو تعداد بالای سلولهای مرده بر روی پوست از جذب رطوبت پوست از محصولات مراقبتی پوست هم جلوگیری کرده و در نهایت پوست خشک تر می شود.

2- خشک شدن پوست : زمانی که پوست همواره در معرض رطوبت کم قرار دارد ، از رطوبت محروم شده و باعث می شود که پوست ، خشک و ترک خورده و پوسته پوسته شود.

3- پیرتر شدن پوست : با کمبود رطوبت ، چین و چروک ریز و خطوط و لکه های تیره پوست خود را بیشتر بروز می دهند و علاوه بر این قابلیت انعطاف پذیری پوست کاهش می یابد که باعث می شود شما را پیرتر از سن واقعیتان نشان دهد.

4- بدتر شدن مشکلات پوست : با کمبود رطوبت پوست هایی که دارای مشکلاتی همچون اگزما هستند ، بر مشکلاتشان افزوده می شود و رطوبت کم به شعله ور شدن اگزما منجر می شود. افزون بر این رطوبت کم در محیط باعث ایجاد مشکلاتی همچون قرمزی ، پوسته پوسته شدن و خارش پوست نیز می گردد.

ذکر این نکته لازم است که لزوم خنک نگه داشتن بدن در هوای گرم ، شرجی و مرطوب تابستان برای بهبود وضعیت پوست بر کسی پوشیده نیست. لذا در ادامه به راهکارهای خنک کردن بدن و پوست برای کاهش تاثیر رطوبت هوا بر پوست می پردازیم.

- شستشوی صورت با آب سرد :

در طول شبانه روز دوبار ، در صبح و شب بعد از شستشوی صورت ، آنرا با آب سرد آبکشی نمائید. با توجه به اینکه بهترین راه برای خنک نگه داشتن پوست در هوای گرم و مرطوب تابستان ، پایین نگه داشتن دمای پوست می باشد ، بعلاوه اینکار هم از تولید چربی زیاد از حد پیشگیری کرده ، به مانند یک کرم ضد چروک عمل کرده ، منافذ پوست را سفت می کند و از افتادگی پوست جلوگیری بعمل می آورد. همچنین از فواید دیگر شستشوی صورت با آب سرد می توان به رفع پف صورت و پف چشم بعد از خواب اشاره کرد که این پف به دلیل انبساط منافذ پوست و بازسازی سلولهای پوستی رخ می دهد و به راحتی با آب سرد قابل رفع می باشد. از طرف دیگر آب سرد کند شدن روند پیری پوست و ایجاد ظاهری جوان را به همراه خواهد داشت.

- ماساژ صورت با قاشق سرد :

راهکار دیگر برای خنک کردن پوست صورت در هوای مرطوب ، استفاده از یک قاشق بزرگ و قرار دادن آن در فریزر است تا خنک شده ، سپس پوست صورت خود را صبح ها با آن ماساژ دهید تا با ایجاد افزایش گردش خون در پوست ، آن را سفت کرده و با خارج کردن مایعات اضافی پوست و رفع چروک ، از افتادگی پوست هم جلوگیری کند. جالب است بدانید ماساژ صورت با قاشق از دیرباز در ژاپن مورد استفاده قرار می گیرد که جزو کم هزینه ترین روشهای زیبایی و مراقبت از پوست می باشد. پس از همین امروز می توانید ماساژ صورت با قاشق را در روتین مراقبت از پوست خود بکار ببرید.

ماساژ صورت با گوی یخی

- تونر به صورت 7 لایه بزنید :

تونر یک مرطوب کننده مایع ، جزء محصولات مراقبتی پوست بوده که برای تنظیم کردن PH ، بعد از شستشوی پوست صورت به کار می رود تا پوست را تقویت ، شاداب و آبرسانی کند. بعد از تمیز کردن پوست لایه به لایه پس از خشک شدن کامل لایه قبلی تا 7 بار تونر به پوست خود بمالید تا پوستتان خنک و مرطوب شود. برای اینکار چند قطره تونر کافیست و نه بیشتر. در حقیقت این راز زیبایی پوست کره ای ها است که بدون استفاده کردن از سرم و لوسیون در طول روز ، برای مرطوب و خنک کردن پوست ، سفت و صاف کردن و شادابی پوست مورد توجه و استفاده قرار می گیرد.

- از پاک کننده حاوی زغال فعال استفاده کنید :

این پاک کننده ها ملایم بوده و به دلیل طبیعی بودن و بدون هر نوع ماده شیمیایی برای هر نوع پوستی مفید و قابل استفاده است ، حتی برای حساس ترین پوست ها. از جمله مزایایی نظیر تمیز شدن پوست ، کم کردن منافذ باز پوستی درمان جوش و آکنه ، فواید ضد پیری و حفظ تعادل چربی پوست دارد. لازم به توضیح است که کنترل چربی در هوای مرطوب بسیار مهم بوده که زغال این کار را انجام می دهد. همچنین زغال به دلیل خاصیت جذب ، سموم را از بدن بیرون کرده و برای سم زدایی و پاکسازی پوست مناسب می باشد. لازم به ذکر است بهترین زمان استفاده از این شوینده های حاوی زغال صبح و شب می باشد. اما در صورتی که پوست خشکی دارید ، حتماً قبل از استفاده از این محصولات با پزشک خود مشورت کنید.

- استفاده از کرم مرطوب کننده پوست :

در بحبوبه تابستان و در آب و هوای شرجی و مرطوب رشت ، مرطوب کردن دوباره پوست که در اثر افزایش دما آب زیادی در اثر تعریق از دست داده بسیار مهم و اساسی است. چنانچه برای متعادل کردن پوست می توان از کرم های مرطوب کننده کمک گرفت. لوسیون های سبک حاوی روغن گیاهی نارگیل ، زیتون و آوکادو نیز کارساز است. در این بین باید حواستان باشد که از کرم های مرطوب کننده سنگین استفاده نکنید تا منافذ پوست مسدود نگردد. از طرفی لوسیون هم باید حاوی رنگ و رایحه و مواد نگهدارنده نباشد تا پوست تحریک نشده و جوش نزند.

- استفاده از کرم آبرسان :

با استفاده از کرم های آبرسان ، پوست هیدراته و آبرسانی خواهد شد ، در نتیجه آن ، دمای پوست کاهش یافته ، چین و چروک و خطوط ریز پوست نیز کمتر می شود. از این رو کرم های آبرسان نه تنها در هوای مرطوب و شرجی تابستان بلکه در تمام فصول سال توصیه می گردد. 

در ادامه به تفاوت کرم های آبرسان و مرطوب کننده می پردازیم.

ماسک صورت

***تفاوت کرم آبرسان و کرم مرطوب کننده :

کرم آبرسان و مرطوب کننده دو نوع کرم متفاوت هستند. بر این اساس کرم های حاوی مواد آبرسان دارای اسید هیالورونیک ، گلیسیرین ، اسید اوره ، آلوئه ورا ، عسل ، موسین حلزون ، اسید لاکتیک و اسید سیتریک ، سدیم لاکتات و ... بوده که در درمان خشکی پوست های کم آب استفاده می شود. بدین ترتیب که با تامین کردن آب و رطوبت لازم برای لایه اپیدرم پوست ، از خشکی و از دست دادن رطوبت و آب پوست پیشگیری می کند.

در مقابل کرم های مرطوب کننده حاوی روغن شاهدانه ، بادام ، نارگیل ، زیتون ، شی باتر ، جوجوبا ، رز هیپ ( گل نسترن ) ، روغن درخت چای ، اسکوآلن ، روغن معدنی ، لانولین ، موم عسل ، اسید استئاریک و .... هستند که سبب نرمی پوست می گردند. شایان ذکر است اصلی ترین کار کرم مرطوب کننده ایجاد لایه مراقبتی روی سطح پوست بوده تا به جلوگیری از کاهش آب و رطوبت پوست و خشک شدن پوست کمک کرده و با تولید چربی در پوست به تعادل در حفظ رطوبت پوست بپردازد. ***

- ماسک خنک کننده و کنترل چربی  :

ماسک های خنک کننده دارای مواد آبرسان و زغال فعال بوده ، با آبرسانی پوست ، شادابی را به پوستتان هدیه می دهد. از آن گذشته ، این نوع ماسک به دلیل دارا بودن زغال ، در کنترل چربی پوست کمک کرده و از ایجاد جوش جلوگیری می کند. همچنین با دفع سموم از بدن ، در ترمیم بافت پوست موثر می باشند. پس حتماً پس از برگشتن به خانه ، در صورتی که در زیر نور آفتاب داغ تابستان در رشت قرار گرفتید، از این ماسک ها استفاده کنید.

- جلبک دریایی :

جلبک دریایی با خاصیت ضد التهابی و حاوی ویتامین ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان بوده و در رفع التهاب و سوزش پوست که در اثر رطوبت زیاد هوا رخ می دهد ، موثر است. از طرف دیگر به دلیل خواص ضدالتهابی به عنوان یک ضد جوش عمل کرده و آن را درمان می کند ، به طوریکه جلبک می توان یک راهکار عالی برای کنترل چربی در افراد با پوست چرب دانست. جالب توجه آنکه برای افراد با پوست خشک نیز مناسب بوده ، بطوریکه رطوبت را در لایه های عمقی پوست نگه می دارد. بطور کل جلبک با افزایش جریان خون و از بین بردن سلولهای مرده پوست ، باعث صاف و درخشان شدن پوست شده و با آنتی اکسیدان موجود ، چین و چروک ها را از بین برده و به عنوان یک جوانساز پوست عمل می کند.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

نکته : به عنوان نکته مهم باید گفت که توجه فرمائید در آب و هوای گرم و شرجی رشت و شهر های حاشیه دریا به دلیل وجود دو عامل گرما و رطوبت امکان انتقال میکروب ها و احتمال جذب آلودگی ها به پوست به دلیل چسبنده شدن پوست در این شرایط وجود داشته که پیشنهاد می کنیم در مواقعی که ساعات زیادی را خارج از خانه سپری می کنید ، حتما هر روز دوش گرفته و در صورت میسر نبودن حتی المقدور صورت خود را با آب و صابون بشوئید.

آیا رطوبت برای پوست خوب است ؟

زمانی که می خواهید بدانید آیا رطوبت برای پوست خوب است یا نه ؟ در ابتدا باید نوع پوست خود را در نظر بگیرید. از آنجا که رطوبت هوا نشان دهنده وجود قطرات آب در هواست و زمانی که هوا مرطوب است ، نشان دهنده قطرات آب و رطوبت زیاد در هوا می باشد ، لذا در صورتی که پوستتان خشک است ، رطوبت هوا به پوست شما کمک می کند. اما اگر پوستتان چرب یا مختلط است ، رطوبت زیاد می تواند باعث مشکلات پوستی شود. البته کمبود رطوبت هم می تواند روی پوست خشک تاثیر منفی بگذارد.

فواید رطوبت برای پوست

رطوبت بالا مزایای زیادی برای سلامت پوست بهمراه دارد که یکی از فواید آن هیدراتاسیون یا آبرسانی به پوست است. ازین رو افزایش سطح رطوبت هوا باعث می شود تا از خشک شدن پوست پیشگیری شود و در صورتی که پوستتان خشک یا نرمال باشد ، رطوبت بیشتر به پوست کمک کرده و نرمی و لطافت و تغذیه رسانی پوست هم بیشتر می شود. از طرف دیگر آب و هوای مرطوب باعث افزایش گردش سلولی می گردد ، بدین معنی که با ریزش سلولهای مرده و تولید سلولهای جدید ، فرایند بازساری پوست تحریک می شود که این مهم با افزایش هیدراته شدن پوست امکانپذیر است. در نتیجه با از بین رفتن منظم سلولهای مرده ، سلولهای جدید ، ایجاد پوستی صاف و درخشان می کنند.

محصولات مراقبت از پوست

از دیگر فواید رطوبت برای پوست اثرات ضد پیری آن است. نظر به اینکه اگر پوست رطوبت کافی نداشته باشد ، احساس خشکی در پوست می کنید ، اثرات پیری هم بصورت چین و چروک و خطوط ریز بر روی پوست صورت مشاهده می شود. بنابراین در صورتی که نگران پیری زودرس و چین و چروک پوست خود هستید ، رطوبت می تواند پوست را هیدراته کرده تا نرم تر و جوان تر بنظر برسد.

سخن آخر ،

هوای شرجی و مرطوب درفصل تابستان ، مشکلاتی روی پوست ایجاد می کند که نیاز به آبرسانی و مراقبت خواهد داشت. به گونه ای که در این هوا پوست روغن اضافی تولیده کرده و با ترکیب با عرق ، باعث بسته شدن منافذ باز پوست شده، لذا پوست تنفس خود را از دست می دهد. در نتیجه با توجه به توصیه هایی که در بالا ذکر شد ، شما عزیزان می توانید با محصولات کنترل کننده چربی پوست ، مات کننده ها برای کنترل درخشش بیش از حد پوست ، سرم های آبرسان ، مرطوب کننده های سبک و تونر پاک کننده ، پوست خود را همواره هیدراته ، تمیز ، شاداب و جوان نگه دارید.

یا در صورت تمایل برای مشاوره پوستی توسط متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت ، با شماره 01332662196 - 01332006295 - واتس اپ 09125396478 تماس حاصل فرمائید.

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک پوست و زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه