شستشوی صحیح صورت و تاثیر آن در سلامت پوست

اشتراک گذاری :

تقریباً تمامی افراد حداقل روزی چند بار صورت خود را شستشو می دهند که برخی از موارد در خانه و روشویی خانگی و در برخی موارد در محل کار و در روشویی های عمومی می باشد. از نظر عموم این کار کاملاً ساده و نیازی به آموزش ندارد، چرا که همه ما از کودکی این کار را روزانه چندین بار انجام داده ایم. اما در این مطلب ما قصد داریم تا توصیه متخصصان پوست درباره چگونگی نحوه صحیح شستشوی صورت و اشتباهات متداول در این باره را بررسی کنیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

شستشوی صحیح صورت

از آنجایی که شستشوی صورت با دست انجام می گردد، همواره قبل از هر اقدامی ابتدا دست هایتان را کامل با آب و صابون بشوید تا آلودگی یا میکروب های احتمالی از آن پاک شود. در مرحله بعد نکته مهم دمای آب است که بهترین آن آب ولرم و متناسب با دمای بدن بوده و نه سرد تر و نه گرم تر، چرا که هرکدام از آنها باعث تاثیرات متفاوتی و در نهایت منجر به شستشوی نامناسب یا مضر برای پوست صورت می شوند.

شستشوی صحیح دست

شستشوی صحیح صورت یکی از عادی ترین و ساده ترین کارهای روزانه است، اما به توجه و زمان نیاز دارد و اگر به درستی صورت پذیرد تاثیر زیادی در سلامتی پوست دارد. از جمله فواید شستشوی درست صورت می توان به پیشگیری از آکنه ، حفظ سلامت پوست و بهبود التهاب پوست را بیان داشت. اگر چه افراد زیادی معتقدند صورت را باید فقط برای پاک کردن آرایش و آلودگی شستشو داد، اما به پیشنهاد متخصصان زیبایی صورت باید هر روز دو بار شسته شود. اما نکته اینجاست که تعداد دفعات شستشوی صورت به اندازه نحوه شستشوی آن اهمیت ندارد. کما اینکه پاکسازی صورت در هنگام شب نیز از اصول مهم برای پوست صورت می باشد. برای شستشوی صورت انگشت ها را به سمت بالا با حرکات دایره ای بکشید تا به سفت شدن و لیفت صورت کمک کند.

دکتر تاد مینارز متخصص پوست و استادیار بالینی پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی درباره شستشوی صورت می گوید : شستن صورت در طول روز باید یک بار و حداکثر دوبار انجام گیرد. در صورتی که بخواهید یک روتین مراقبتی پوست را روزانه اجرا کنید ، می توانید در صبح و شب برنامه ریزی کنید ، اما مهم ترین زمان برای شستشو در پایان روز و شب هنگام قبل از خواب می باشد. البته شستشوی صورت برای دفعه سوم ایرادی ندارد ، تنها در صورتیکه فعالیت ورزشی با تعریق زیاد داشته باشید یا آرایش زیادی کرده باشید. دکتر روبرتا دل کامپو ، متخصص پوست اهل فلوریدا در این زمینه می گوید که در صورت شستشوی بیش از حد ، چربی طبیعی پوست از دست رفته و با جدا شدن سلولهای پوست از هم ، باکتری ها و آلودگی ها وارد پوست شده و عفونت و التهاب ایجاد می شود.

شستشوی صحیح صورت

نکات و پیشنهادات :

- آرایش صورت را با استفاده از یک پاک کننده آرایشی ملایم کاملاً پاک کنید. بطوریکه اگر پوست از آرایش و آلودگی پاک نشود و منافذ پوست در طول شب سموم پوست را بسته درخود نگه دارد، سموم داخل آن منجر به التهاب می شوند. از طرفی چانه و گردن در معرض آلودگی هستند، پس به آنها هم توجه کنید. همچنین فصول مختلف و انواع پوست در انتخاب نوع پاک کننده تاثیر دارد. مثلاً برای آب و هوای معتدل ، پاک کننده ملایم و برای فصل زمستان از پاک کننده های روغنی استفاده کنید. لازم به ذکر است پاک کننده های دارای سالیسیلیک برای صورت جوش دار، پاک کننده های کفی برای پوست های چرب و پاک کننده های چرب یا روغنی برای پوست های خشک مناسب می باشند.

دکتر کاتلین کوک سوزی ، متخصص پوست و مدیر بخش زیبایی پوست در یل مدیسین می گوید : بهترین پاک کننده آن است که ملایم باشد تا به پوست آسیبی نرسد. همچنین اضافه می کند ، افراد بالای 40 سال باید از مرطوب کننده های ملایم استفاده کنند. لازم به ذکر است بهترین راه برای انتخاب پاک کننده مناسب صورت شما است که هیچ گونه تحریک ، قرمزی یا احساس خشک شدن بیش از حد صورت بعد از شستشو نداشته باشید.

محصولات مراقبت از پوست

- از صابون و لیف استفاده نکنید. به دلیل اینکه PH پوست را نامتعادل می سازد و منجر به رشد میکروب ها و باکتری ها می شود. بعلاوه صابون به رگ های خونی آسیب زده و باعث قرمزی و التهاب پوست می گردد. همچنین لیف به مانند صابون باعث خشک شدن و از بین رفتن رطوبت پوست می شود. البته شوینده های با کف زیاد نیز باعث از بین رفتن چربی پوست شده و تنها پاک کننده های ملایم هستند که عملکرد مناسبی در پاک و تمیز کردن پوست از آلودگی ها به دور از هر نوع تحریک و التهاب و خشکی پوست دارند.

- از آب ولرم استفاده کنید. با توجه به اینکه آب داغ به پوست آسیب می زند ، برای شستشو مناسب نبوده و باعث گشاد شدن عروق و باعث آسیب به بافت های حساس پوست می گردد. همچنین از آسیب های دیگر استفاده از آب داغ و خیلی گرم ، از بین رفتن چربی طبیعی پوست و خشک شدن سریع پوست می باشد. چرا که پوست به مقدار طبیعی چربی و سبوم نیاز داشته تا استحکام خود را را حفظ کند. بنابراین ، آب داغ بویژه برای پوست های حساس توصیه نمی شود. از طرفی آب سرد نیز به دلیل پاک نکردن پوست از چربی و آلودگی جایگزین مناسبی برای آب داغ نبوده و در نتیجه آب ولرم بهترین گزینه برای شستشوی صورت خواهد بود.

دکتر دل کامپو در این رابطه می گوید : آب گرم باعث از بین رفتن چربی پوست شده و آب سرد منافذ را تمیز نمی کند. به همین دلیل آب ولرم بهترین گزینه شستشوی صورت می باشد.

- لوازم آرایشی خود را پاکیزه نگه دارد. چرا که پدهای آرایشی مکان مناسبی برای جذب باکتری ها و آلودگی هستند، پس حتماً مرتب آنها را با مواد شوینده همچون صابون مایع یا شامپو بچه شستشو دهید و در صورتیکه این پدها قابل تمیز کردن نباشند ، حتماً آن ها را با پد تازه جایگزین کنید. همچنین بعد از شستن این پدها آنها را به خوبی با حوله تمیز و پارچه نرم خشک کرده و آب اضافی آن را بگیرید.

- روزانه لایه برداری نکنید تا پوست حساس و ملتهب  نشده و جوش نزند. به دلیل اینکه لایه برداری بیش از حد پوست باعث از بین رفتن لایه حفاظتی پوست شده و رطوبت پوست از بین می رود. همچنین باعث ایجاد پارگی میکروسکوپی لایه سطحی پوست و التهاب و تحریک پوست می گردد. لذا در روتین مراقبت پوست خود هفته ای دوبار لایه برداری را بگنجانید ، تا سلول های مرده پوست از بین رفته و پوست شفافیت خود را بازیابد.

پاکسازی پوست در رشت

- خیس نگه داشتن صورت بعد از شستشو باعث شده آب پوست تبخیر شده و پوست بیشتر خشک شود. بعد از شستشو صورت را با یک حوله نرم خشک کنید و قسمت های اطراف چشم را با ملایمت بیشتری خشک کنید. همچنین از مالیدن حوله و کشیدن روی پوست خودداری کنید تا حائل محافظتی پوست از بین نرفته و پوست تحریک نشود. بدین منظور بهترین روش خشک کردن صورت به حالت ضربه ای بوده بدین معنا که بدون وارد کردن هر گونه فشار چند ضربه با حوله به پوست بزنید.

- استفاده از تونرها ، نرم کننده ها و مرطوب کننده را فراموش نکنید. برای اینکه تونر PH پوست را تنظیم کرده و از پوست در مقابل آسیبها همچنین باکتری ها محافظت می کند. همچنین بسیار مهم است که پس از شستن پوست از مرطوب کننده ها استفاده کنید. به دلیل اینکه پوست در اثر گذشت زمان ، آب و رطوبت خود را از دست داده ، خشک و حساس می شود ، لذا استفاده از مرطوب کننده ها به پوست شما کمک کرده و با دارا بودن مواد مغذی در تمیز و هیدراته ماندن پوست پس از شستشو مفید عمل می کند. در عین حال با مصرف کرم ضد آفتاب پس از مرطوب کننده می توانید به سلامت پوستتان کمک کنید.

از طرفی افرادی که پوست خشک دارند ، روزی دوبار نرم کننده و پوست چرب یا معمولی از ژل مناسب با پوست خود مصرف کنند. همچنین به دلیل حساس بودن پوست زیر چشم ، کرم شستشو برای رطوبت رسانی و مراقبت از پوست را فراموش نکنید.

- از شوینده های دارای مواد شیمیایی و الکل استفاده نکنید. لازم به ذکر است قبلا ً تونرها بر پایه الکل بودند و تنها برای پاک کردن چربی اضافی پوست کاربرد داشتند و به همین دلیل باعث خشک شدن پوست می شدند. اما تونرهای امروزی به منظور پاکسازی پوست عمقی روزنه های پوست بعد از شستشو بکار برده می شوند ، بدون الکل می باشند.

فیشیال صورت در رشت

- از پاکسازی پوست حرفه ای که توسط متخصصان زیبایی انجام می شود ، کمک بگیرید ، چرا که کمک موثری در حفظ سلامت و زیبایی پوست دارد. برای این منظور می توانید با انتخاب بهترین کلینیک زیبایی رشت که دارای پزشک و کارشناس زیبایی متبحر در امور زیبایی باشد ، به انجام پاکسازی پوست (لایه برداری ، آبرسانی ، تغذیه پوست) بپردازید تا شادابی ، زیبایی و جوانی را به پوست خود هدیه دهید.

- در شستشوی صورت زیاده روی نکنید. همانگونه که برای شستن لباسها در لباشسویی فقط از یک پیمانه شوینده استفاده می شود ، حتی در صورت آلودگی بیش از حد پوست. این قضیه در پاکسازی پوست هم صدق می کند. چنانچه دکتر پیر می گوید : هدف از شستن صورت ، تمیز کردن منافذ پوستی است. بدین منظور ، ابتدا از پیشانی و اطراف چشم ها شروع کرده و سپس به سمت پایین گونه و چانه با حرکات دایره ای صورت را ماساژ دهید، یعنی از بالا به پایین.

- باید توجه داشته باشید در صورتی که برای انجام خدمات تخصصی زیبایی نظیر لیزر موهای صورت مراجعه کرده باشید، به دلیل حساس بودن پوست پس از انجام لیزر درمانی، بلافاصله پوست صورت خود را نشوئید و شستشو را به چند ساعت بعد موکول کنید.

- به واکنش پوستتان نسبت به روتین مراقبت از پوست خود توجه کنید و در صورتی که پاک کننده ها و سرم های شما موجب آکنه یا اگزما بر روی پوست شما می شوند ، باید روتین خود را تغییر دهید و اگر سبک زندگی سالم دارید ، ورزش می کنید و رژیم می گیرید ، اما همچنان به مشکلات پوستی دچار هستید ، باید در ابتدا توجه کنید کدامیک از محصولات پوستی مورد استفاده منجر به تحریک پوستتان می گردد. بدین منظور می توانید محصولی جدید برای پوست های حساس را امتحان کرده و یا از یک متخصص زیبایی حرفه ای مشورت بگیرید.

پاکسازی پوست در رشت

اشتباهات رایج در شستشوی صورت

* تصور اشتباه برخی افراد این است که شستن صورت در شب کافیست و نیازی به شستن در صبح نیست. در صورتیکه دوست دارید صورتی شفاف داشته باشید ، باید در صبح بعد از خواب صورت خود را بشوئید. از طرفی انواع باکتری هایی که در هنگام خواب از صورت به بالش منتقل می شود ، نیازمند شستشوی بالش بطور مرتب است. همچنین شسشتن پوست قبل از خواب را فراموش نکنید. حتی اگر آرایش ندارید ، صورت خود را قبل از اینکه به رختخواب بروید بشوئید. جدای از آرایش ، پوست همواره در معرض آلودگی های محیطی ، چربی اضافی پوست و تعریق بوده که این آلودگی ها در صورت رفع نشدن ، می تواند تحریک و التهاب را در پوست افزایش داده و باعث ایجاد آکنه گردند.

* برای پاک کردن آرایش از روی صورت ، از محلول پاک کننده آرایش ، شوینده ملایم و میسلار واتر استفاده کنید. همچنین از دستمال مرطوب به تنهایی برای پاک کردن آرایش استفاده نکنید ، چرا که ترکیبات نگهدارنده مواد این دستمال ها بر روی پوست باقی می ماند. در این زمینه دکتر مینارز می گوید : اگرچه استفاده از دستمال مرطوب راحت است، اما نباید جایگزین شستشوی صورت با پاک کننده و آب شود و تنها برای پاکسازی سریع پوست از تعریق پس از تمرین ، مناسب می باشد. در نتیجه ، اگر می خواهید پوستی شفاف بدور از هر نوع آلودگی و التهاب یا آکنه داشته باشید ، پاک کردن آرایش را از روی پوست بویژه قبل از خواب فراموش نکنید.

چنانچه مصرف میسلار واتر هم برای پاکسازی سریع پوست صورت در زمان کم مفید است و نه جایگزین آن ، در عین حال که دارای PH خوب و پایدار است. با این حال میسلار واتر می تواند جایگزین خوبی برای تونر شود. لذا در صورتی که آرایش زیادی می کنید ، به جای تونر می توانید از میسلار واتر استفاده کنید. چرا که آرایش را بدون هیچ نوع تحریک پوستی از روی پوست پاک می کند ،حتی برای پوست های حساس.

بهترین کلینیک زیبایی در رشت

چه زمانی باید صورت خود را بشوییم ؟

بنا به برنامه روزانه خود می توانید روتین شستشوی صورت خود را استفاده کنید ، اما بطور عموم بهترین زمان برای شستشو و تمیز کردن پوست صورت ، صبح ها پس از بیدار شدن از خواب و شبها قبل از رفتن به رختخواب می باشد. ازین رو با شستشوی صورت در صبح ، علاوه بر پاک کردن صورت از چربی های اضافی که در طول شب بر روی صورت جمع شده ، لایه ای محافظتی در برابر روغن ها ، باکتری ها و تمام آلودگی هایی که در طول روز با آن در تماس هستید ، ایجاد می شود. از طرف دیگر استفاده از روتین پوست صورت قبل از خواب ، به روند بازسازی پوست کمک می کند ، چرا که خواب زمان ترمیم و بازسازی پوست است و پاکسازی پوست قبل از خواب  در این امر کمک کننده است.

یکی دیگر از مواقع شستشوی صورت بعد از فعالیت بدنی شدید نظیر ورزش کردن است که منجر به عرق کردن می گردد، چرا که تعریق زیاد ، منافذ پوست را بسته و منجر به ایجاد جوش در پوست صورت می گردد. البته در صورتی که در مناطق پر از گرد و غبار و یا دوده کار یا زندگی می کنید نیز این مطلب صدق می کند که بدین جهت نیز شستشوی صورت بسیار کمک کننده است. از سوی دیگر استفاده از ماسک صورت می تواند باعث بسته شدن منافذ پوستی گردد که پس از استفاده از ماسک هم باید صورتتان را شستشو دهید تا آلودگی ها برطرف گردد ، خصوصا اگر دارای پوست حساس هستید.

چرا شستشوی صورت مهم است ؟

یادتان هست وقتی که مادرتان مجبورتان می کرد که هر روز صورتتان را بشویید ؟ احتمالا سالها بعد متوجه شدید که حق با مادرتان است چرا که پاکسازی منظم پوست به منظور حفظ ظاهر سالم پوست بسیار مهم می باشد. اما واقعا چرا شستشوی صورت مهم است ؟ یکی از مهم ترین مزایای شستشوی صحیح صورت ، حذف ساخت و ساز آلودگی و از بین بردن کثیفی و ورغن و امثالهم از روی صورت است. به دلیل اینکه در طول روز پوست صورت بصورت مداوم با انواع آلودگی ها ، باکتری ها ، ویروسها ، سلولهای مرده پوست و ... پوشیده می شود ، ازین رو شستشوی روزانه صورت این آلودگی ها را از بین می برد تا پوست ظاهر شادابی بدست آورد.

کلینیک زیبایی رشت

در مقابل در صورت عدم شستشوی صحیح صورت ، پوست شما با یک لایه ضخیم از کثیفی و آلودگی پوشیده می شود که علاوه بر ایجاد انواع مشکلات پوستی باعث می شود تا محصولات مراقبت از پوست نظیر آبرسان و ضد آفتاب و ... به درستی به پوست صورت نفوذ نکنند.

از دیگر مزایای شستشوی صحیح صورت افزاد آبرسانی پوست می باشد و چنانچه پاکسازی پوست بصورت منظم و به همراه استفاده از یک مرطوب کننده خوب انجام  گیرد ، عامل مهمی در کمک به حفظ سطح مناسب از رطوبت و آب در سطح پوست می باشد. از آنجا که در صورت کم آب شدن پوست ، خشکی ، چین و چروک و پیری در پوست صورت احساس می شود ، لذا با شستشوی صحیح صورت و آبرسانی پوست می توان از ایجاد این مشکلات در پوست جلوگیری نمود.

مورد بعدی از مزایای شستشوی صحیح صورت ، حفظ شفافیت پوست صورت است. از آنجا که غدد ریز پوست برای محافظت از پوست در برابر خطرات دنیای بیرون ، روغن یا چربی به نام سبوم تولید می کند که این غدد از فولیکول های مو در داخل پوست به عنوان مسیری برای خروج روغن به سطح پوست استفاده می کند تا سدی برای جلوگیری از نفوذ باکتری ها و سایر عوامل مضر و آلودگی ها به داخل پوست ایجاد شود. بدین ترتیب تجمع بیش از اندازه کثیفی بر روی سطح پوست می تواند منجر به انسداد و بسته شدن فولیکول مو شود که همراه با به دام افتادم سبوم ، عرق و سلولهای مرده پوست می باشد.

از طرفی فقدان سبوم در سطح پوست به باکتری ها در سطح پوست اجاره ورود به فولیکول مو را می دهند که باعث التهاب می گردد و نتیجه نهایی آن چیزی نیست جز آکنه. در نتیجه پاکسازی پوست ، منافذ پوست را از آلودگی ها پاک کرده تا روغن سبوم بدون مانع به سطح پوست برسد

کلام آخر،

پوست یکی از مهمترین فاکتورهای زیبایی افراد است. پس با مراقبت از آن بوسیله شستشوی درست و اصولی بر زیبایی و حفظ سلامت آن بیفزاییم. گو اینکه موارد مختلف برای حفظ و احیاء زیبایی نظیر پاکسازی پوست، هایفوتراپی ، آنزیم تراپی و ... نیز در این امر یاری رسان می باشد. امید آنکه مطالب فوق برای شما زیبارویان مفید فایده واقع گردد.

راه ارتباطی برای مشاوره با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت شماره تماس 01332662196 - 01332006295 - واتس اپ 09125396478 می باشد.  

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

کلینیک زیبایی آلما رشت منظریه

مقالات مشابه

  • Michael Ethan

    بینا

    من همیشه از بچگی برای شستشوی صورت از صابون استفاده می کردم. خیلی ضرر داره؟

  • Michael Ethan

    کلینیک زیبایی آلما

    خب صابون ph پوست رو بهم میریزه و باعث خشک شدن پوست و در نهایت پیری زودرس پوست میشه. بهتره با مشاوره با پزشک یا کارشناس زیبایی شوینده مناسب انتخاب کنین