میوه هایی که چین و چروک پوست را از بین می برند

اشتراک گذاری :

میوه ها و انواع سبزیجات همواره منبعی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن بوده و با اینکه میوه جات امروزی غنای میوه های گذشته را نداشته و علیرغم پیشرفت در سایز و ظاهر آنها ، مواد معدنی و ویتامین های آنها کاهش یافته ، اما همچنان به عنوان منبع غنی از مواد مفید برای بدن می باشند که برخی از آنها تاثیر بسزایی در شادابی پوست و رفع چین چروک های سطح پوست دارند که ما در اینجا قصد معرفی و تشریح تاثیر آنها بر روی پوست صورت را داریم.

میوه ها چگونه چین و چروک پوست را از بین می برند

سلول های پوستی بدن مانند هر سلول زنده دیگری برای بقا نیاز به تغذیه دارد و مواد مورد نیاز آن نیز ویتامین ها و اسیدهای مورد نیاز آنها بوده که معمولاً در ساخت کرم ها و داروهای جوان کننده پوست از آنها استفاده می شود. اما جالب است بدانید میوه ها منبع کاملی از تمام مواد مورد نیاز برای پوست شما هستند که قرار دادن میوه های فصل در رژیم غذاییتان شما را از مصرف هرگونه کرم و دارویی بی نیاز می کنند و نکته قابل توجه در این باره این است که شما با مصرف میوه جات نه تنها به سلامت پوست خود بلکه به سلامت کل بدن کمک کرده و از ابتلا به انواع بیماری ها جلوگیری می کنید و چه از این بهتر که هم لذت مصرف میوه را بجای استفاده داروها برده و هم هزینه های درمان خود را صرف جویی کنید.

پاکسازی پوست


زمانی که رژیم غذایی خود را با انواع میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان ، آب و مواد مغذی برنامه ریزی می کنید ، بدن ما قدردانی و تشکر خود را از طریق پوست که بزرگترین اندام بدن است نشان می دهد و این یعنی داشتن پوستی زیبا ، سالم و درخشان. علاوه بر این پوست اولین قسمتی از بدن است که مشکلات درونی بدن ما را نشان می دهد و باید برای حل مشکلات پوستی ایجاد شده از انواع درمانها بصورت کرم ، ماسک یا سرم و ... کمک بگیرید. پس چه بهتر که از ایجاد این مشکلات پوستی با مصرف میوه و سبزی جلوگیری کنید چرا که محققان به این نتیجه رسیده اند که با مصرف انواع میوه و سبزی می توانید امن ترین و سالم ترین راه را برای مبارزه با تیرگی و خطوط ریز پوست انتخاب کنید.

نکته : بخاطر داشته باشید مزایای مصرف میوه در خوردن یا استفاده آنها بصورت ماسک های طبیعی و گیاهی می باشد. بدان معنا که عصاره میوه ، آب میوه های کارخانه ای ، کنستانتره و میوه های کنسرو شده از نظر ارزش غذایی با میوه طبیعی ارگانیک قابل مقایسه نیستند و نمی توانند جایگزین آن شوند.

برای سلامت پوست صورت چه میوه هایی بخوریم

با توجه به اینکه کشور ما یک کشور چهار فصل بوده و هر فصل میوه های مخصوص به خود را دارد و از آنجایی که میوه های تازه سرشار از مواد مغذی است، پس بدیهی است که بهترین میوه در هر فصل میوه همان فصل می باشد. در ادامه برخی از مهم ترین آنها به همراه توضیح مختصری از خواص آن برای پوست آمده است تا بیشتر اهمیت مصرف آن را بازگو کند.



خواص سیب برای سلامت پوست



سیب

- از جمله میوه های بسیار شناخته شده و تاثیر گذار بر سلامت بدن و پوست افراد سیب می باشد. این میوه سرشار از ویتامین های مورد نیاز بدن و مواد معدنی مانند مس ، منیزیم و فیبر بوده که در جوانسازی پوست و آب رسانی به آن ، پاکسازی پوست از سلولهای مرده ، رفع لکه های پوست ، درمان جوش ، روشن شدن پوست های تیره ، کشیدگی و براق شدن پوست تاثیر زیادی دارد. بنابراین حتماً روزی یک سیب مصرف کنید.

- جمله معروفی وجود دارد که مصرف یک سیب در روز فرد را از پزشک بی نیاز می کند و این جمله واقعاً در عمل صحیح است. چرا که علاوه بر پوست سیب در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان ، بهداشت دهان و دندان ، جلوگیری از اضافه وزن ، دیابت ، ریزش مو و بسیاری از مشکلات گوارشی جلوگیری می کند و هر چیزی که بدن نیاز دارد در آن خلاصه شده است . پس در مصرف این میوه شگفت انگیز درنگ نکنید.
- نکته بعدی در مورد سیب برای سلامت پوست و از بین بردن چین و چروک های صورت این است که شما می توانید از آن بصورت ورقه شده روی پوست خود مانند ماسک استفاده کنید . برای این کار ورقه ها را حدود 15 دقیقه روی پوست خود قرار داده و سپس بدارید. به عنوان ماسک طبیعی همچنین می توانید از آب سیب و یا ترکیب رنده سیب با عسل نیز برای شادابی پوست و درمان جوش استفاده کنید.


توت فرنگی
این میوه زیبا ، خوش عکس ، خوش رنگ و خوش مزه بهترین گزینه برای جلوگیری از پیری و افتادگی پوست است که در ساخت انواع مواد دارویی برای پوست شبیه سازی شده و یا مستقیماً مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی مقدار زیاد ویتامین نظیر ویتامین C و اسیدهای طبیعی این میوه باعث کلاژن سازی پوست و کشیدگی آن ، محافظت از پوست و دفع سموم می گردد. بطور کلی می توان از خواص مهم توت فرنگی برای پوست صورت به جلوگیری از افتادگی و چین و چروک پوست ، روشن شدن پوست ، جلوگیری از جوش و آکنه و همچنین مفید برای افرادی که ساعات زیادی در مقابل نور خورشید قرار دارند می باشد.
- بدین ترتیب این میوه را هم می توانید در رژیم روزانه خود مصرف کرده و هم به عنوان برش های ورقه ای روی پوست خود قرار داده و یا اینکه با پوره کردن آن ماسک طبیعی درست کنید. بدین لحاظ ماسک توت فرنگی به عنوان لایه بردار در کاهش دانه های سرسیاه پوست کمک می کند. همچنین برای رفع پف چشم بعد از خواب ، چند برش توت فرنگی را به مدت 15 دقیقه روی چشم بگذارید.

توت فرنگی و بلوبری

بلوبری

بلوبری یا زغال اخته دارای ویتامین های A , C بوده که با خواص آنتی اکسیدانی خود با نام آنتوسیانین یک ماده ضد پیری می باشد و این دقیقاً همان چیزی است که به زغال اخته رنگ آبی زیبا می دهد. آنتی اکسیدان موجود دربلوبری بسیار قوی بوده و به جلوگیری از کاهش تولید کلاژن و یا از دست دادن کلاژن کمک می کند و بدین ترتیب باعث تعدیل پاسخ التهابی پوست شده و در نهایت در مراقبت از پوست در برابر نور خورشید و انواع آلودگی ها و استرس و پیشگیری از چین و چروک زودرس موثر است. بدین منظور می توانید این میوه را بصورت اسموتی در وعده صبحانه و یا در کاسه میوه خود به همراه سایر میوه ها میل نمایید.

پرتقال
از جمله مرکباتی که تقریبا در همه مراسم و مهمانی های ایرانی یافت می شود پرتقال است، که منبع عظیمی از ویتامین سی می باشد. این  میوه با داشتن آنتی اکسیدان های قوی در ترمیم ساختار و بافت پوست صورت بسیار تاثیر گذار بوده و از جمله میوه هایی است که بسیار برای سلامت پوست توصیه می گردد. بر این اساس پرتقال به دارا بودن انواع ویتامین ها تقریباً برای همه قسمتهای بدن از جمله پوست مفید می باشد. از طرفی میوه پرتقال برای رفع مشکلات پوستی همچون اگزما موثر بوده و به رفع چین و چروک پوست کمک می کند.
پوست پرتقال نیز به نوبه خود دارای ویتامین سی بوده ، حتی بیشتر از خود پرتقال. بدین منظور پوست پرتقال به عنوان اسکراب در درمان مشکلات پوستی مانند شلی و افتادگی پوست ، چین و چروک ، لک و تیرگی ، کک و مک ، آکنه و جوش بکار می رود  و در درمان این عارضه ها بسیار مفید است. برای این کار می توانید پوست پرتقال را رنده کرده و روی صورت خود به مدت 20 دقیقه گذاشته و این کار را سه بار در هفته انجام دهید. همچنین قرار دادن پوست پرتقال بر روی پوست صورت باعث مرطوب و نرم شدن آن گردیده و بخصوص برای پوست های خشک مناسب می باشد.

فواید میوه روی پوست



آلبالو
یک منبع با مقادیر قابل توجه ویتامین آ ، ب و سی به همراه مس و منیزیم بوده که با روان کردن جریان خون باعث رسیدن مواد مورد نیاز به بافت های پوستی می گردد. از طرف دیگر آلبالو به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ، دارای خاصیت های اثبات شده ای در روشن سازی پوست ، جلوگیری از پیری و افتادگی پوست ، درمان جوش ، و رفع چین و چروک های صورت می باشد. همچنین مصرف آلبالو ضمن درمان خارش پوست و روشن کردن آن در درمان ریزش مو نیز بسیار موثر است. به منظور ساختن ماسک آلبالو ، می توانید مقداری آلبالو را پور کرده و با مقداری آبلیموی تازه به همره عسل مخلوط کنید و این ماسک را به مدت 15-20 دقیقه روی پوست قرار دهید و در نهایت پوست خود را با آب ولرم شستشو دهید.

انگور :

انگور به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی ، بخصوص در روش استفاده خارجی آن بصورت ماسک یا آب انگور طبیعی بر روی پوست صورت ، نقش پاک کنندگی داشته خصوصاً برای افرادی که دارای چند طیف رنگی بر روی پوست صورت خود هستند. همچنین انگور می تواند لکه ها را از بین برده و پوست یکدستی برای شما به دنبال داشته باشد و فوایدی نظیر جلوگیری از پیری زودرس ، جوانسازی پوست و حفظ شادابی پوست را به همراه دارد. بدین ترتیب استفاده هفته ای دو بار از انگور پس از سه ماه نتایج شگفت انگیزی به دنبال خواهد داشت.

برای ساختن ماسک انگور ابتدا 15 عدد انگور را له کرده و آب به آن اضافه کنید تا مخلوطی یکدست نه خیلی غلیظ بدست آید. سپس به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید و در آخر ماسک را روی پوست بمالید. بعد از گذشت 20 دقیقه پوست صورتتان را با آب فراوان بشوئید و در نهایت مرطوب کننده بزنید.


کیوی :

از مزایای این میوه کوچک و خوشمزه هرچه بگوئیم کم است و واقعا نیاز به یک مطلب جداگانه و کامل دارد چراکه بسیاری از فواید کیوی برای سلامت پوست بی اطلاع هستند. بطور خلاصه کیوی به دلیل داشتن انواع ویتامین ها با خواص آنتی اکسیدانی و مواد معدنی ، خاصیت جلوگیری از پیری زودرس ، ضد سرطانی برای پوست ، پاک کنندگی ، ضد آکنه ، کنترل تولید چربی و سبوم پوست، کاهش تیرگی دور چشم ، جلوگیری از آفتاب سوختگی ، ترمیم و بازسازی سلولی ، جوانسازی و شادابی پوست را داشته و حتماً در سبد میوه های خود از آن استفاده کنید. 

برای تهیه ماسک کیوی ، ابتدا کیوی را رنده کرده و آب آن را بگیرید و سپس با یک قاشق ماست مخلوط کنید. در ادامه ماسک تهیه شده را به شکل یکدست و یکنواخت روی صورت و گردن بمالید. پس از گذشت 15-20 دقیقه با آب گرم شستشو دهید.

انجیر :

از آنجایی که همیشه درمان بهتر از پیشگیری است، حتی اگر هیچ گونه مشکل پوستی برایتان تاکنون پیش نیامده، مصرف انجیر تازه به سلامت بیشتر پوست شما به دلیل داشتن مقدار زیادی امگا 3 و آنتی اکسیدان کمک می کند. ضمن اینکه از ابتلا به انواع آنها در آینده جلوگیری کرده و پوستی شاداب و روشن را به شما هدیه می کند. از فواید انجیر می توان به قابلیت آبرسانی ، نرم و مرطوب کننده ، شاداب و درخشان شدن پوست ، ضد پیری و چروک پوست و درمان انواع مشکلات پوستی نظیر آکنه یا اگزما و پوسته شدن سطحی پوست اشاره کرد.

به منظور تهیه ماسک انجیر ، چند انجیر رسیده را با ماست به میزان یک قاشق مخلوط کرده و سپس روی صورت بگذارید. پس از گذشت 15 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید تا علاوه بر تمیز شدن منافذ پوست ، به پوستی درخشان دست یابید.



خواص لیمو ترش برای پوست



لیمو ترش :

آیا مزایای لیمو برای کسی ناگفته مانده که نیاز به توضیح و توصیه برای مصرف آن داشته باشد؟ مصرف این میوه ضمن تضمین سلامت پوست با مقادیر زیاد ویتامین سی باعث بهبود عملکرد قلب و سلامت بدن می گردد. بطور خلاصه لیمو ترش برای پوست صورت قابلیت درخشندگی ، جوانسازی پوست ، جلوگیری از پیری زودرس پوست ، از بین برنده بسیار تاثیرگذار جوش و لک بوده و استفاده از آبلیمو تازه در ترکیب انواع ماسک های مفید برای پوست صورت از دیرباز رایج بوده است ، چرا که قابلیت ضد عفونی کننده و پاک کنندگی بالایی نیز دارد.

از لیمو ترش به عنوان اسکراب و لایه بردار می توانید برای از بین بردن سلولهای مرده و پیشگیری از ایجاد جوش های سرسیاه بهره ببرید. بدین منظور از مخلوط آب لیموترش و شکر استفاده کنید و به شکل دایره ای روی پوست صورت ماساژ دهید.

خربزه :

 از مزایای خربزه در درمان آفتاب سوختگی پوست و حفظ شادابی آن در فصل تابستان بوده که با داشتن ویتامین K , E می تواند نقش موثری به عنوان ضد پیری ، درمان چین و چروک ، بهبود قابلیت ارتجاعی ، پاکسازی پوست و بازسازی سلول های پوستی در بدن داشته باشد. به منظور ساختن ماسک خربزه ، استفاده از خمیر خربزه با جوی دوسر به عنوان ماسک صورت نیز بسیار توصیه شده است و باعث نرم شدن سطح پوست ، درخشش و آبرسانی پوست می گردد.

بهترین کلینیک زیبایی رشت


گریپفروت :

این میوه پائیزی با دارا بودن ویتامین سی و مواد معدنی زیاد و همچنین کالری بسیار پائین و آب زیاد یک میوه بسیار عالی برای جوانسازی پوست بوده و در کنار مصرف خوراکی آن ، ماسک گریپ فروت برای لایه برداری و رفع لکه های پوستی نیاز بسیار توصیه شده است. همچنین گریپ فروت چربی های اضافی پوست را گرفته و منافذ پوست را سفت می کند و برای پاکسازی پوست موثر می باشد. ناگفته نماند گریپ فروت با دارابودن ویتامینC  یک ضدعفونی کننده پوست محسوب شده ، باکتری های پوست را از بین برده و از ایجاد آکنه جلوگیری بعمل می آورد.

برای تهیه ماسک گریپ فروت می توانید آب گریپ فروت را با ماست خلوط کرده و به صورت یک لایه نازک به روی پوست بمالید و بعد از گذشت 10 دقیقه پوستتان را بشوئید. در نهایت شاهد نرمی و مرطوب شدن پوست خود خواهید شد.

انار : 

میوه انار در قرآن به میوه بهشتی معروف است و هر دانه اش دوای هر دردی می باشد. چنانچه دارای خاصیت ضد پیری ، رفع چروک و شادابی پوست است. از طرفی انار با ویتامین ها (A , E , C)، آنتی اکسیدان و مواد معدنی موجود در آن در تولید کلاژن و تغذیه سلول های پوست در جهت جوانسازی پوست مفید می باشد. همچنین انار جزو میوه های ضد سرطان پوست و ضد باکتری بوده که در درمان آکنه و جوش های قرمز موثر است.

طرز تهیه ماسک انار بدین شکل است که دو قاشق چایخوری پوست انار را با شیر یا گلاب (در صورت داشتن پوست چرب) مخلوط کرده و به صورت بمالید. پس از آنکه ماسک روی صورت خشک شد ، می توانید با آب ولرم شستشو دهید. لازم به ذکر است این نوع اسکراب برای به تاخیر انداختن چین و چروک پوست بوده و لذا برای کاربردهای دیگر از مخلوط اسکراب های دیگر استفاده می شود.

هندوانه

میوه هندوانه همه را به یاد تابستان و عطش و گرما می اندازد . میوه ای که با بیش از 90 درصد آب علاوه بر رفع تشنگی مطبوع در فصل تابستان ، خواص دیگری نظیر حفظ سلامت پوست و خاصیت ضد پیری داشته و دارای ویتامین ها (A, B, C) ، مواد معدنی ( پتاسیم ) و آنتی اکسیدان های لازم ( لیکوپن ) می باشد. همچنین با آبرسانی پوست باعث پیشگیری از شلی و افتادگی پوست می گردد. البته در درمان برخی مشکلات پوستی همچون آکنه ، التهاب و تسریع بهبود زخم موثر است.

بر این اساس برای درخشان شدن پوست و نرم تر شدن آن می توانید از ماسک هندوانه و ماست استفاده کنید. ابتدا ماست و آب هندوانه را به میزان مساوی مخلوط کرده تا خمیر یکدست بعمل آید. در نهایت خمیر را به مدت 15-20 دقیقه روی صورت بگذارید تا نتایج عالی آن را مشاهده کنید.

آووکادو :

آووکادو یا همان گلابی تمساح (به دلیل پوست خشن و گلابی شکل بودن آن) نیز با ویتامین B , E موجود در آن به سلامت پوست کمک کرده و با پتاسیم موجود در حفظ آب و مرطوب کردن پوست موثر می باشد. همچنین از خواص دیگر این میوه استوایی می توان به کاهش روند پیری و چین و چروک پوست ، بهبود زخم ، رفع پف زیر چشم ، درمان آفتاب سوختگی ، افزایش کلاژن سازی و درمان لکه ها اشاره کرد. برای تهیه ماسک آووکادو نصف یک اووکادو را پوره کرده و روی پوست بمالید و پس از 15 دقیقه شستشو دهید. البته قبل از آن پوست خود را تمیز کنید.

 

انبه هندی شیرین یا پاپایا : 

انبه هندی یا پاپایا نیز مملو از مواد معدنی ( مس ، پتاسیم ، منیزیم ) ،آنزیم ها و ویتامین های خاص (A , B , C ) جهت زیبایی و جوانی پوست می باشد. در حقیقت پاپایا به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی ، در بهبود پوست، کاهش تجمع رنگدانه ها ، جلوگیری از تشکیل چروک و ضد پیری پوست موثر می باشد. همچنین از خواص دیگر انبه می توان به کنترل و درمان آکنه ، بهبود زخم ، درمان زگیل ، درمان اگزما ، جلوگیری از یبوست ( دلایل ضعف سلامت پوست) ، مرطوب  کننده و ... اشاره داشت. به منظور تهیه ماسک پاپایا به عنوان مرطوب کننده می توانید پاپایا و عسل را به مقدار مساوی مخلوط کرده و روی صورت خود مالیده و پس از گذشت 30 دقیقه شستشو دهید.

موز :

موز نیز به نوبه خود در سلامت پوست موثر بوده و دارای ویتامین (A , B , C ) ، پتاسیم منگنز و آنتی اکسیدان های زیادی می باشد. به دلیل وجود ویتامین A یک مرطوب کننده و ترمیم کننده طبیعی پوست می باشد. همچنین دارای فواید دیگری نظیر درخشان کننده پوست ، ضد پیری و چروک ، لایه برداری پوست ودرمان جوش بوده و در تنظیم حالت کشسانی پوست موثر است. برای تهیه ماسک لایه بردار موز می توانید موز را له کرده و با شکر مخلوط کنید. سپس به صورت دورانی روی صورت خود بمالید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه روی پوست صورتتان بماند. در نهایت پوستتان را با آب شستشو دهید.

 

هلو

میوه هلو با مواد معدنی (کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم ، فسفر ) ، آنتی اکسیدان و ویتامین ها (A , C , E , K) نیز در بهبود سلامت پوست مفید و موثر می باشد. از طرف دیگر دارای فواید پاکسازی پوست ، ضد آفتاب طبیعی ، ضد پیری ، ضد التهابی ، رفع آسیبهای پوست ، جلوگیری از سرطان پوست ، و آبرسانی به پوست می باشد.  برای بهره مندی از فواید مرطوب کنندگی هلو ، ابتدا یک هلو را به دو نیم تقسیم کرده و به صورت دورانی به پوست صورت و دور چشم خود بمالید. بعد از گذشت 15 دقیقه که روی پوست خشک شد ، با آب ولرم بشوئید.

گیلاس :

گیلاس های شیرین علاوه بر طعم و مزه خوب و شیرین ، در بهبود سلامت و ترمیم پوست هم موثر می باشد و با دارا بودن انواع ویتامین و مواد معدنی و فیبر و خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدانی ، به جلوگیری و درمان آسیبهای پوستی نظیر آکنه می پردازد و یک روشن کننده طبیعی پوست محسوب می شود. همچنین در پاکسازی پوست ، جوانسازی پوست و رفع چروک موثر است. برای استفاده از گیلاس به عنوان ماسک ، آنرا له کرده و روی پوست خود بمالید و پس از گذشت 10 دقیقه شستشو دهید.

 

آناناس :

در اینکه آناناس هم مملو از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است ، شکی نیست. اما آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین بوده که ضد التهاب و ضد سرطان بوده و در بهبود و ترمیم زخم و سوختگی پوست با از بین بردن سلولهای مرده موثر می باشد. همچنین از فواید دیگر آناناس به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان می توان به حفظ سلامت پوست ، افزایش تولید کلاژن ، بهبود خاصیت کشسانی پوست ، لیفت صورت و رفع چین و چروک اشاره داشت. به منظور تهیه ماسک آناناس ، آب آن را گرفته و با شیر مخلوط کنید و سپس به پوست خود بمالید. بعد از گذشت 10 دقیقه با آب بشوئید.

 

آلو خشک : 

ین میوه نیز سرشار از فیبر ، انواع ویتامین نظیر A و مواد معدنی می باشد. با توجه به اینکه فیبر موجود در آلو خشک در رفع یبوست موثر است ، لذا از آکنه جلوگیری بعمل می آورد. چرا که یبوست با ایجاد آکنه در ارتباط است. همچنین آلو دارای خواص دیگری نظیر روشن کردن پوست ، رفع لکه ها و چین و چروک، از بین بردن سیاهی و پف دور چشم ، افزایش ساخت کلاژن ، جلوگیری از سرطان پوست ، بهبود زخم و درخشان شدن پوست می باشد. برای تهیه ماسک آلو ، آب آلو و آب لیمو و گلاب را با هم مخلوط کرده و به پوست خود به مدت 10 دقیقه بمالید و سپس شستشو دهید.

کلینیک زیبایی خوب رشت

***امروزه که زیبایی و جوانسازی جزء لاینفک زندگی افراد بخصوص بانوان شده و راه های زیادی علاوه بر مصرف میوه ها که در مطلب بالا بدان اشاره شد وجود دارد. بدین منظور مراجعه به کلینیک زیبایی و استفاده از خدمات و امور زیبایی نظیر هایفوتراپی ، پاکسازی پوست ، آراف تراپی و .... یکی از این راه ها می باشد.***

 

سبزیجات و صیفی جات  مفید برای از بین بردن چین و چروک پوست

در این بخش از میوه ها و خواص آنها برای سلامت پوست و رفع چین و چروک آن سخن بسیار شد اما جا دارد که از خواص شگفت انگیز سبزیجات و سیفی جات نیز غافل نشویم. برای این منظور بطور خلاصه چند مورد از مهم ترین آنها و خواص درمانی آنها برای پوست را در ادامه آورده ایم.

 

خواص خیار برای پوست

 

 خیار : از جمله مواردی است که استعمال خارجی آن بیش از مصرف خوراکی آن برای پوست مفید است. استفاده از خیار برای شادابی پوست دارای تاریخی کهن بوده و برای درمان سیاهی و پوف دور چشم ، منافض باز پوستی ، درمان آفتاب سوختگی و آب رسانی به پوست بسیار مفید بوده و معروف ترین ماسک برای جوانسازی پوست ماسک خیار و ماست به همراه آب لیمو و در صورت امکان کمی ژل آلورا می باشد.

تربچه : شاید استفاده از تربچه را بیشتر در درمان انواع مشکلات گوارشی توصیه شده باشد اما جالب است بدانید این صیفی سرشار از ویتامین و مواد مورد نیاز برای درخشندگی پوست است. در خاطر داشته باشید که حتما تربچه را با برگ آن مصرف کنید چرا که برگ آن دارای مواد مغذی و سرشار از ویتامین سی می باشد . بهتر است همیشه سایز های متوسط آن را انتخاب کرده و بصورت خام در سبزی یا سالاد استفاده شود.

کدو سبز : وجود مقدار زیادی آب و ریبوفلاوین در کدو سبز باعث تقویت کلاژن سازی غدد پوستی و در نتیجه آن سفت شدن و شادابی پوست خواهد بود. همچنین ارز ماسک کدو سبز نیز برای سلامت پوست استفاده می شود.

هویج : هویج دارای خاصیت مرطوب کنندگی پوست بوده و با مقدیر زیادی از ویتامین آ که در آن وجود دارد در برابر گرما زدگی و اشعه های آفتاب از پوست مراقبت کرده و مصرف آن بصورت ماسک نیز شفاف شدن پوست را به دنبال خواهد داشت. به دلیل رطوبت رسانی خوب هویج برای پوست های خشک بسیار توصیه می گردد و بخوبی جای لکه ها و جوش را از بین می برد.

هویج

 

گوجه فرنگی : استفاده از این سبزی ضمن پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان ها باعث بازگرداندن شادابی پوست و از بین رفتن اثرات پیری در چهره می گردد. گوجه فرنگی دارای ویتامین ها و مواد مغذی بوده که کمتر در دیگر میوه جات و مواد خوراکی یافت می شود و به همین دلیل در ساخت بسیاری از کرم ها و دارو های درمانی پوستی و مراقبتی از آن استفاده می شود. از آنجایی که مصرف گوجه فرنگی در سلامت پوست بسیار اهمیت دارد شاید در آینده در مطلبی جداگانه به برسی مزایای آن و انواع ماسک هایی که از آن تهیه می شود بپردازیم.

شاهی : سبزی شاهی یکی از سبزیجات موثر در آبرسانی به پوست بوده که سرشار از کلسیم ، پتاسیم ، منیزیم ، فسفر ، منگنز و فسفر و نیز ویتامین هایی همچون A, C, K, B1, B2 می باشد. از طرفی سبزی شاهی به عنوان یک ضد عفونی کننده داخلی بدن بوده که باعث افزایش گردش خون شده که به رساندن مواد معدنی و اکسیژن به تمامی سلولها و بافت بدن از جمله پوست کمک می کند. افزون بر این آنتی اکسیدان های موجود در سبزی شاهی ، رادیکال های آزاد را خنثی کرده و اثرات منفی این مولکولهای تک الکترون را از بین می برند و در رفع چین و چروک و خطوط ریز موثر است.

فلفل دلمه ای قرمز : از آنجا که فلفل دلمه ای قرمز هم دارای مقادیر زیاد آنتی اکسیدان به نام کاروتنوئید این ماده ضد پیری است ، لذا گنجاندن این فلفل خوشمزه در رژیم غذایی و سالاد توسط متخصصین توصیه می شود. لازم به توضیح است که کاروتنوئیدها رنگدانه های گیاهی مسئول رنگ قرمز روشن و یا زرد و نارنجی در میوه ها هستند و در میوه هایی با این رنگها به وفور یافت می شوند و با خواص ضد التهابی در مراقبت از پوست در برابر آسیبهای نور خورشید و یا آلودگی هوا و ... موثر عمل می کند. بعلاوه ویتامین سی فراوان موجود در فلفل دلمه قرمز به تولید پروتئین کلاژن کمک کرده که خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد.

کلم بروکلی : کلم بروکلی را می توان یک نیروگاه ضد التهاب و ضد پیری نام برد به دلیل اینکه منبع عظیم ویتامین های C , K ، انواع آنتی اکسیدان ، فیبر ، فولات ، لوتئین و کلسیم می باشد. با توجه به ویتامین سی موجود در کلم بروکلی بدن به راحتی می تواند پروتئین کلاژن بیشتری تولید کند چرا که از الزامات تولید کلاژن ، ویتامین سی می باشد و هرچه کلاژن پوست بیشتر ، استحکام و خاصیت ارتجاعی آن بیشتر . ازین رو با سفت شدن و استحکام پوست ، چین و چروک های پوست کم عمق می شود. برای امتحان کردن می توانید کلم بروکلی را بعنوان میان وعده خام بخورید و یا اگر وقت دارید قبل از خوردن بخارپز کنید البته کلم بروکلی پخته شده در آزاد کردن فواید سلامتی بیشتری برای بدن شما کمک کننده است.

اسفناج : گزینه بعدی اسفناج که سبزیجات با برگ سبز تیره و سرشار از آنتی اکسیدان است که به اکسیژن رسانی ، مبارزه با رادیکالهای آزاد و بازسازی پوست کمک بسزایی می کند و بعلاوه آبرسان فوق العاده ای بشمار می رود. از دیگر ویتامین ها و مواد مغذی اسفناج می توان به ویتامین A, C, K, E ، آهن ، لوتئین و منیزیم اشاره کرد که مقادیر بالای ویتامین سی با تولید کلاژن بیشتر ، باعث صاف و سفت شدن پوست می گردد. همچنین ویتامین A موجود در اسفناج به درخشش و تقویت موها کمک می کند و ویتامین K در آن نیز منبع مورد اعتماد در کاهش التهاب سلولهای پوست بشمار می رود.

برای امتحان تعدادی برگ اسفناج را به اسموتی یا سالاد اضافه کرده و میل کنید و یا می توانید تفت دهید و سپس مصرف کنید. البته دستورالعمل های غذایی دیگری برای اسفناج از جمله چیپس اسفناج و همبرگر پنیری اسفناج را هم می توانید بررسی کنید.

کرم ضد آفتاب



نکته مهم: در هنگام خرید و مصرف میوه دقت نمائید که فقط میوه ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی برای پوست و بدن هستند و میوه های سرد خانه ای و کهنه تا حد بسیار زیادی خواص خود را از دست داده اند. مسئله بعدی اینکه سعی کنید حدالمقدور از میوه جاتی استفاده کنید که بصورت ارگانیک و کاملا طبیعی به عمل آمده باشند تا میوه های گلخانه ای یا مرکباتی که با استفاده از انواع کود های شیمیایی پرورش داده شده اند. برای این منظور خرید از باغ های طبیعی و محل کشت آنها همواره راهی برای تهیه میوه تازه و ارگانیک می باشد.

سخن آخر

هنگامی که رژیم غذایی خود را با آنتی اکسیدان ، چربی های سالم ، آب و دیگر مواد مغذی غنی می کنیم ، بدن ما ، از طریق پوستمان که بزرگترین اندام بدنمان است ، قدردانی خود را نشان خواهد داد که به صورت پوستی شاداب ، سالم ، بدون چروک و ... می باشد. از آنجا که پوست ما اولین بخشی از بدن است که مشکلات درونی بدن را نشان می دهد ، لذا رسیدگی به پوست با رعایت رژیم غذایی مناسب و استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه بسیار مهم بنظر می رسد تا باعث رفع مشکلات پوست و بدن گردند. افزون بر این محققان به این نتیجه دست یافتند که میوه و سبزی تازه به مبارزه در کدر شدن پوست و خطوط ریز کمک بسزایی می کند.

کلینیک زیبایی آلما در رشت با ارائه خدمات نظیر هایفوتراپی ، آراف تراپی ، لیزر موهای زائد ، پاکسازی پوست ، آنزیم تراپی پوست ، میکرونیلدینگ ، مزوتراپی ، تزریق بوتاکس ، تزریق ژل و ... با مشاوره رایگان در خدمت شما عزیزان زیباپسند می باشد.

شماره تماس جهت ارتباط با متخصصین بهترین کلینیک زیبایی در رشت : 01333662196 - 01332006295 - واتس اپ 09125396478

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma
کلینیک پوست و زیبایی آلما در رشت

مقالات مشابه

  • Michael Ethan

    حلما

    چقدر میوه ها شگفت انگیزن و چقدر واقعا مفیدن. ممنون از مطلب خوبتون

  • Michael Ethan

    شادی

    سیب هم خیلی خوبه

  • Michael Ethan

    سمیه

    از مطالبتون متشکریم.

  • Michael Ethan

    کلینیک زیبایی آلما

    خواهش میکنم.

  • Michael Ethan

    عسکری

    میوه هایی که چین و چروک پوست را از بین می برند